BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Peter Kleton op 20 August 2017, 21:18:35

Titel: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 20 August 2017, 21:18:35
Hallo,
Ik ben van plan in het najaar met een schaal 0 model van de SSN 23 023 te gaan bouwen (Met el . aandrijving   ;) )
 Ik heb redelijk wat documentatie  ,maar ik kan er niet achter komen hoeveel luchtpompen dit type lok heeft. De tekeningen die ik heb zijn steeds (Toevallig ?) van de linker kant. Op SSN YouTube filmpjes zie ik ook meestal maar een zijde.
Wie kan er wat over zeggen ?
Gr, Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
Bericht door: Haradigi op 20 August 2017, 21:47:43
Hi Peter,

Heb je hier wat aan?
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/indexe/loks.shtml

groet
Harald
Titel: Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
Bericht door: Rondje_HO op 20 August 2017, 22:00:49
En in de bouwverslagen? Misschien is daar iets te vinden?  :)

https://stoomstichting.nl/StaticPages/Rest23.php
Titel: Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
Bericht door: Peter Kleton op 20 August 2017, 22:41:54
Hallo Harald ,
Van de bouw verslagen heb ik veel   opgestoken.  :D Die had ik dus al
Ik heb soms de film stil gezet en met CRTL P het plaatje uitgeprint.,als ik iets belangrijks tegen kwam.
Vandaag het plaatsen van de koppelstangen bekeken

@ Martijn :
Het foto archief heb ik ook bekeken zo juist: het lijkt wel of er toch twee verschillende apparaten  links en rechts zitten.

 Een ervan moet  de lucht pomp zijn . Ik meen gelezen te hebben dat  een lok  tijdens een rit  met een trein  een defecte l .pomp kreeg en toen niet verder mocht met de trein en alleen terug moest ,hoewel de andere wel goed functioneerde. Mss een wettelijke eis ,dat er 2 pompen aanwezig moeten zijn?
Gr, Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: borotof op 20 August 2017, 23:34:55
Volgens mij heb je het over injecteurs/voedingspompen, daarvan moeten er twee zijn. Vziw is 1 luchtpomp voldoende.

mvgrt Rob
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Bert Mengerink op 21 August 2017, 08:42:26
Bij de meeste nieuwere stoomloks zit aan de ene kant een luchtpomp en aan de andere kant een voedingspomp (water). Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp. Bij de luchtpomp is dat meestal stoom aangedreven.

Groet,
Bert
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 21 August 2017, 10:14:21
Aha ,
Bedankt.
Ik heb de luchtpomp en de voedingspomp verwisseld. ;)
Op foto's zie ik dat ze niet eender zijn. Nu wilde ik graag weten ,wie links en wie rechts zit.
Gr ,
Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: guest7823 op 21 August 2017, 10:40:23
Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veiligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp.

Elektrische ....... mijn kennis van stoomlocomotieven is niet alles omvattend maar een elektrische pomp op een stoomlocomotief ......

Voor de goede orde: een stoomlocomotief moet bij aanvang dienst twee werkende voedingstoestellen hebben. Eenmaal in dienst (van die dag) mag er gereden worden met maar een werkend voedingstoestel. In hoeverre dat onder alle omstandigheden wenselijk / handig / verstandig is ........ dat wordt overgelaten aan de inschatting van de machinist. Soms zal die besluiten daar ter plaatste de loc niet meer te gebruiken, soms naar het volgende depot rijden en een andere loc vragen en soms "gewoon de dienst uitrijden"
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 21 August 2017, 11:06:28
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Groeten ,
    Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: guest7823 op 21 August 2017, 11:13:38
Ehhhhh........ zwarte oren lokketiefjes ........ daar is mijn kennis niet zo diepgaand in  :'(
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 21 August 2017, 11:46:48
Geeft niet Paul, ;)
 Mss weet een ander wat (Iemand van de SSN of VSM) ? ???
Gr, Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: ex44 op 21 August 2017, 12:55:47
Op de Duitse stoomloks was het gebruikelijk om twee voedingspompen aan boord te hebben, een 'gewone (https://de.wikipedia.org/wiki/Hubkolbenpumpe)' pomp en een 'straalpomp (https://de.wikipedia.org/wiki/Strahlpumpe)'. Als één van beide uitvalt, kan op de andere teruggevallen worden.
Lokomotieven van de  Baureihe 52 hadden twee straalpompen. Dat had te maken met het gegeven dat deze (vorstvrij) in het machinistenhuis geïnstalleerd konden worden ivm de inzet aan/bij het Oostfront.
Ik meen me te herinneren eens gelezen te hebben dat ook de BR 23 over twee straalpompen beschikte, maar zeker ben ik er niet van.
Voor de remlucht zal er maar één pomp nodig zijn, ik denk dat dat er eentje van Knorr zal zijn:

(http://www.bremsenbude.de/bilder/lpu/006.jpg)

Misschien kun de SSN wel een mailtje sturen. Als je je dan meteen aanmeldt als donateur...  ;D
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Wies op 21 August 2017, 13:43:11
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Peter,

Bij mijn weten (zie ook Eisenbahn Journal - Sonderausgabe Baureihe 23) zit bij de 23 023 de luchtpomp aan de rechterkant (onder de omloop) en de waterpomp aan de linkerkant (boven en onder de omloop). Beide gezien vanuit het machinistenhuis. De 23 023 behoort tot de tweede leverserie. De waterpomp bij de daaropvolgende leverseries (vanaf 23 024) zit, dacht ik, bij de rookkamer. Je zou ook hier eens kunnen kijken: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20023

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 21 August 2017, 14:30:13
Hoi 44 ,
Mooi ,weer wat wijzer geworden.
 Als ik echt met de 023 begin, zou het mss wel makkelijk zijn om donateur te worden.  ;D

 Is een straalpomp hetzelfde als een injecteur ?
Die naam ken ik uit de boeken van Harterink en Mook.en Labrijn.
 
@ Wies ,
Die Sonderausgabe  van Eisenbahn Journal heb ik via Marktplaats gevonden.
 maar jouw link naar Bundesbahnzeit is ook heel nuttig, bedankt !
Groeten ,
Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: ex44 op 21 August 2017, 14:38:25
Dat weet ik niet, gek genoeg ken ik een hele hoop Duitse termen waarvan ik het Nederlandse equivalent niet weet. Of nou ja, ik weet niet of dat gek is, gezien de oogkleppen die mij beschermen tegen alles wat niet Deutsche Bundesbahn is.
Maar de straalpomp werkt, even heel kort door de bocht gezegd, als volgt: er wordt stoom onder druk doorheen gejaagd. De straal stoom slurpt dan water (dat uit een andere leiding komt) mee en wordt dan samen met dat water weer de ketel in geleid.

Als een injecteur ook op die manier werkt, dan zou dat hetzelfde kunnen zijn.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 21 August 2017, 14:52:39
Hallo 44 ,
Die injecteur werkt op dezelfde manier.
 Hij heeft 3 aansluitingen : aanvoer van water ,aanvoer van stoom en een uitgang naar de ketel.
 Klopt wel , he ?
Gr Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: ex44 op 21 August 2017, 15:22:04
Hoi Peter,

zeg maar Jan hoor, dan klinkt het niet zo officieel.  ;)
Lijkt me wel logisch, dat een Strahlpumpe in het Nederlands dus een injecteur genoemd wordt.
Maar als een 23er inderdaad twee Strahlpumpen bezit, en deze zijn, net als bij de 52er, in het machinistenhuis geïnstalleerd, dan hoef je je er dus ook niet druk om te maken.
Tenzij je dat machinistenhuis ook gaat inrichten, natuurlijk.

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/4pnli0.jpg)

Machinistenhuis van 52er in aanbouw (1 : 35), de groene pijlen wijzen naar de straalpompen.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: ex44 op 21 August 2017, 16:35:31
Mooi, dat hele verhaal met twee straalpompen staat weer op losse schroeven. Volgens mij zit er vooraan, opzij van de rookkast, wel degelijk een gewone zuigerpomp:

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/5dzzi7.jpg)

Ik probeer iets van een technische beschrijving van de BR 23 te vinden, maar ik kom hier een gigantisch gat in m'n bibliotheek tegen...
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 21 August 2017, 16:53:15
Dag Jan dus.
Dat is natuurlijk een heel grote klus ,een  52- er bouwen. Op stoom of electrisch ?
Zal wel stoom zijn..Je hebt zeker eerst een 44 gebouwd ? :D
 Als de Strahlpumpen in het mcn huis zitten hoef ik ze niet na te bouwen.  :D  .Bij mijn 3900 die ik nu onderhanden heb ,zit de ene injecteur onder het mcn huis.
Tijdens de vacantie zag ik in Como (Italie ) een oude  C tenderlok in een park staan. Ook hij had de injecteur onder het mcn huis.
 De uitgave van Eisenbahn Journal  over de 023 valt eigenlijk tegen ,veel foto's maaar of te donker of te ver weg, maar veel is er niet.
Groeten ,Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: tijgernootje op 21 August 2017, 16:57:31
Als je zoekt naar zij aanzicht foto's van de "voorzijde" van de 23er dan kan ik je wellicht wel helpen.
Ik ben al jaaaren donateur van de SSN en heb die loc onderhand wel van elke kant bezien gefotografeerd,zowel te Rotterdam als tijdens ritjes  ;D
Het zal echter niet morgen wezen dat ik weet of ik je kan helpen aan zulke foto's,ik heb namelijk een uitgebreide collectie foto's hier en die hebben misschien voor de helft een echte titel als naam gekregen.
(dat zijn namelijk de bewerkte foto's )
Ik gok dat de soort foto's die jij zoekt gewoon de camera naam zullen hebben en dus moet ik van vele jaren de SSN mappen gaan doorspitten en ze stuk voor stuk gaan bekijken.
Mocht dat niet helpen,als het goed is kom ik er "binnenkort" nog wel,en kan dan evt specifieke foto's maken van de loc  ;)
Dan hoor ik wel even graag waar ik specifiek moet wezen en wat je voor soort plaatjes zoekt  :angel:
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 21 August 2017, 17:06:32
Dag Floris,
 Dat is mooi wat jij aanbied.
 Er is helemaal geen haast met de foto's.
Nu ben ik  nog wel een poosje met de NS 3900 bezig.
 
Ik heb nu ca 5 YouTube filmpjes van het werk  aan de 23023 en ook plaatjes uitgeprint. Wss sta jij ook wel ergens bij .. ;D
Ik heb tot nu toe alleen de tekeningen van Herr  uit Duitsland uitgewerkt wat betreft het frame en de steunen die eraan en erop gemonteerd zijn.(Schaal 0) Foto's van het frame zijn altijd welkom natuurlijk.

Groeten .
Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: ex44 op 21 August 2017, 17:26:07
Citaat
Dat is natuurlijk een heel grote klus ,een  52- er bouwen. Op stoom of electrisch ?
Zal wel stoom zijn..Je hebt zeker eerst een 44 gebouwd ?

Nee, die is in 1 : 35, plastic dus, zonder aandrijving. De bouwdoos van Trumpeter, maar die is bar en boos zo slecht, dus is er heel wat aan verbouwd en verspijkerd. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het ding opnieuw opgebouwd is. Of eigenlijk, gebouwd wordt, want de bouw is al enkele jaren geleden gestaakt omdat ik het in de kop kreeg toch maar een modelbaan te gaan bouwen.
Een 44er heb ik niet gebouwd...
Het lijkt me wel fantastisch om een echt op stoom werkend model te kunnen bouwen (ik ben best wel fan van de Genzel-baan in Leek), maar helaas ontbeer ik nogal wat essentiële zaken, zoals relevante kennis, gereedschap en vooral genoeg ruimte. Bovendien loopt zoiets gaandeweg behoorlijk in de papieren.

Maar de boodschap was dus eigenlijk dat er wel waarschijnlijk een zuigerpomp aanwezig is (en dus niet twee straalpompen), ik zie het ding volgens mij opzij van de rookkast bij mijn Roco-model.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: guest7823 op 21 August 2017, 17:32:59
Die injecteur werkt op dezelfde manier.
 Hij heeft 3 aansluitingen : aanvoer van water ,aanvoer van stoom en een uitgang naar de ketel.
 Klopt wel , he ?

nope. Klopt niet  :police:

Je vergeet de morsleiding en zonder die krijg je een injecteur / dampfstrahlpumpe niet aan de gang. Als de injecteur eenmaal bijstaat is de morsleiding met een klep afgesloten. Maar bij opstarten of afsluiten gaat deze klep automagisch open.

Dus ..... injecteur heeft (tenminste) 4 aansluitingen.

Een exhaust injecteur heeft naast de verse stoomtoevoer dus ook nog een exhauststoomaanvoer en daarmee een aansluiting extra
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: martinh op 21 August 2017, 17:36:19
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Groeten ,
    Peter

Ik ben dan Paul wel niet maar kan je wellicht wel verder helpen. De 23-023 heeft een Zwei Stufige luchtpomp van het fabrikaat Tolkien.

Groeten,

Martin
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 21 August 2017, 19:01:52
Hee ! Dat is vreemd. Uit reaktie 11 van Jan/ 44 zegt deze dat de luchtpomp wss van Knorr is ,met foto.
Maar zou het dan ook een duplex luchtpomp van Tolkien kunnen zijn bij een aantal andere 023-ers ,zoals Martinh zegt ?

Groeten
  Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: ex44 op 21 August 2017, 19:41:25
(http://www.bundesbahnzeit.de/bauartunterschiede/Baureihe%20023/jpg-Bilder/b38-023%20023.jpg)

Wie het weet mag het zeggen. Is de Luftpumpe van Knorr of van Tolkien? Of is het een Knorr-Luftpumpe mit Tolkien-Steuerung?
Dat de Pumpe zweistufig is, is wel duidelijk.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Reinout van Rees op 21 August 2017, 20:39:13
Over het hebben van twee straalpompen of één straalpomp en een normale pomp: in een tijdschrift over Duitse lokomotiefonderdelen las ik dat de straalpomp normaliter gevoed werd met stoom die uit de cilinders kwam. Dus die functioneert alleen tijdens de rit. (Ik vermoed dat ze in de 52ers in ieder geval eentje dan met verse stoom voedden?).

De reguliere pomp zat aan de voorverwarmer vast.

Reinout
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: martinh op 21 August 2017, 21:04:59
Wanneer je kijkt naar die laatste foto zie je duidelijk de "sturing" van het stoomgedeelte naast de stoomcilinder zitten (die uitstulping). Op de eerder getoonde foto van een Knorrpomp zit die uitstulping niet naast de stoomcilinder maar ligt horizontaal op de stoomcilinder.

Dat is een van de meest kenmerkende verschillen, overigens ook een van de goede verbeteringen (minder gevoelig voor defecten).

Ik blijf dus bij mijn mening dat het een Tolkien pomp is.

groeten,

Martin

P.s. Ook bij ons (SGB) hebben we twee locs met deze Tolkien-pompen. Na honderden keren smeren ga je ze herkennen  ;)
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: martinh op 21 August 2017, 21:10:57
Over het hebben van twee straalpompen of één straalpomp en een normale pomp: in een tijdschrift over Duitse lokomotiefonderdelen las ik dat de straalpomp normaliter gevoed werd met stoom die uit de cilinders kwam. Dus die functioneert alleen tijdens de rit.

Reinout

Wanneer je met de straalpompen de Injecteurs bedoeld, die werken ook bij stilstand en worden niet via de cilinders gevoed maar met verse stoom uit de ketel. Heel vroeger waren er stoomlocs die alleen tijdens het rijden gevoed konden worden door een aangedreven stoompomp. Wilde men water in de ketel pompen moest men gaan rijden. Dat is naar mijn weten later verboden aangezien dit bij stilstand gevaarlijke situaties op kon leveren. Tegenwoordig moeten stoomlocs verplicht 2 onafhankelijk van elkaar opererende voedingsinstrumenten hebben die ook bij stilstand te gebruiken zijn (waarbij stilstand overigens niet inhoud dat de loc niet onder stoom is).
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: ex44 op 21 August 2017, 21:50:59
@Martin: als jij dat zegt, wil ik dat onmiddellijk van je aannemen. Afgaande op wat ik lees is dat de meeste loks (doorgaans de loks gebouwd als Einheitsloks) beschikken over een luchtpomp van Knorr, al dan niet met Tolkiensteuerung. Best mogelijk dat op de 23er, als Neubaulok, een Tolkienpomp zit.

Over de Strahlpumpen:

Uit Eisenbahn Journal "Die Dampflokomotive - Technik und Funktion Teil 1":

Dampfstrahlpumpen, auch Injektoren genannt....

Waarbij je dan de vraag moet stellen of "Injektoren" synoniem is aan "injecteurs".

Uit dezelfde bron, bijschrift bij een foto van de voedingspomp van een 23er (bijna exact gelijk aan de foto van de Roco 23er hierboven):

Bild 122: Heinl Mischvorwärmerpumpe MV 57, teilweise durch das Windleitblech verdeckt, an einer Baureihe 23.

Uit de Sonderausgabe Eisenbahn Journal II/96 "Die Baureihe 52":

Der Dampfentnahmestutzen für die Hilfseinrichtungen - mit Ausnahme der Luftpumpe - ist auf dem Stehkessel im Führerhaus angeordnet. Von ihm führt eine Verteilerleitung zu den in folgender Reihenfolge übereinander angeordneten und an den Handrädern nicht näher bezeichneten Ventilen:
1) Dampfheizung
2) Lichtmaschine
3) Hilfsbläser
4) Strahlpumpe
5) Strahlpumpe


Op de foto van de 52er-staketel hierboven te zien, herkenbaar aan de 5 rode handwielen schuin achter elkaar van rechtsboven naar linksonder geplaatst. De stoom voor beide straalpompen van de BR 52 wordt dus rechtstreeks uit de ketel gehaald en niet vanaf de cilinders.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: martinh op 21 August 2017, 22:09:21
Nog even nagevraagd bij een VSM machinist (die moest ook even denken :) ) maar ook hij zegt Tolkien. Dat zal inderdaad te maken hebben met de late bouw van de 23er. In die tijd was de Tolkienpomp al een bewezen ontwerp.

Groeten,

Martin
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 24 August 2017, 18:52:21
Ik heb de reakties op mijn vraag over de twee luchtpompen nog eens doorgelezen en nu komt dus de vraag : Wie levert een Knorr luchtpomp en een ??? Voedingspomp ?
Philotrain heeft wel een lucht-  en een voedingspomp voor NS loks en Wenz wss ook, voor de DB loks maar dan moet ik wel weten welk fabrikaat de 1: 1 apparaten zijn !
Wie ?
 Groeten ,
Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Wies op 24 August 2017, 19:29:00
Peter,

Kijk eens bij Weinert: http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_198

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 24 August 2017, 19:38:23
Bedankt, Wies.
Weinert bestaat ook nog natuurlijk. :).
Gr Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Wies op 24 August 2017, 19:55:08
Peter,

Ik zat even op het verkeerde spoor. Ik dacht dat het om H0 ging, maar bij teruglezen zag ik dat het spoor 0 moet zijn. Ik zal nog eens verder kijken.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 24 August 2017, 21:06:55
Hoi Wies ,
Helaas zijn je plaatjes  wazig,en ben  daarom zelf bij Weinert gaan kijken. Maar  ik zit nog te zoeken. Mss nr 8400 voor de luchtpomp?  voor de Speisepumpe ben ik er nog niet uit,
Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Wies op 24 August 2017, 22:05:54
Hoi Peter,

Je kunt het beeld vergroten met je muis of door rechtsonder de schuif naar "max" te bewegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weinert.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weinert.png)

Nr. 8400 lijkt mij het juiste model voor een BR 23, maar ik ben geen kenner op dat gebied. Daarenboven, zoals ik in mijn eerdere post opmerkte, dit zijn H0 artikelen en jij bent bezig in spoor 0, toch? Helaas heb ik in die grootte nog niets kunnen vinden. Wel in spoor I, maar daar heb je ook niets aan veronderstel ik.

Mocht ik nog iets tegengekomen in spoor 0, dan meld ik het hier.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Peter Kleton op 24 August 2017, 22:35:47
Dag Wies,
 Ja ,ik ben in  Schaal 0 bezig.
Het lijkt mij, dat Weinert toch niet heeft wat ik zoek. Hun schaal  0 catalogus is ook een stuk kleiner  dan die van H0 met  16 of 18 pagina's.
 Wordt vervolgd. :D
 Groeten ,Peter
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: tijgernootje op 25 August 2017, 14:02:40

Ik heb nu ca 5 YouTube filmpjes van het werk  aan de 23023 en ook plaatjes uitgeprint. Wss sta jij ook wel ergens bij .. ;D
Ik heb tot nu toe alleen de tekeningen van Herr  uit Duitsland uitgewerkt wat betreft het frame en de steunen die eraan en erop gemonteerd zijn.(Schaal 0) Foto's van het frame zijn altijd welkom natuurlijk.
Zou best kunnen dat ik ergens daar rondhobbel op een filmpje  ;D
Ik heb zojuist al 2 plaatjes gevonden in mn archief,zit er wat bruikbaars tussen ?
(https://farm5.staticflickr.com/4364/35959428204_cc72c48e12_c.jpg)

(https://farm5.staticflickr.com/4336/35959430114_429ed5b00b_c.jpg)
Of zoek je toch iets anders ?
Ik heb nog wel wat 23er foto's over  ;)
Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Rondje_HO op 28 February 2019, 23:09:06
Even ter informatie: de 23 023 heeft afgelopen dinsdag voor het eerst sinds lange tijd weer op eigen   kracht   stoom gereden  (y)  Bron: Facebook Stoomstichting Nederland.

Titel: Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
Bericht door: Matthijs1308 op 01 March 2019, 12:55:40
Sterker nog, hij staat de hele week al onder stoom. Momenteel worden er veel testritten gereden op het terrein van de SSN.