BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Peter Kleton op 20 August 2017, 21:18:35
-
Hallo,
Ik ben van plan in het najaar met een schaal 0 model van de SSN 23 023 te gaan bouwen (Met el . aandrijving ;) )
Ik heb redelijk wat documentatie ,maar ik kan er niet achter komen hoeveel luchtpompen dit type lok heeft. De tekeningen die ik heb zijn steeds (Toevallig ?) van de linker kant. Op SSN YouTube filmpjes zie ik ook meestal maar een zijde.
Wie kan er wat over zeggen ?
Gr, Peter
-
Hi Peter,
Heb je hier wat aan?
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/indexe/loks.shtml
groet
Harald
-
En in de bouwverslagen? Misschien is daar iets te vinden? :)
https://stoomstichting.nl/StaticPages/Rest23.php
-
Hallo Harald ,
Van de bouw verslagen heb ik veel opgestoken. :D Die had ik dus al
Ik heb soms de film stil gezet en met CRTL P het plaatje uitgeprint.,als ik iets belangrijks tegen kwam.
Vandaag het plaatsen van de koppelstangen bekeken
@ Martijn :
Het foto archief heb ik ook bekeken zo juist: het lijkt wel of er toch twee verschillende apparaten links en rechts zitten.
Een ervan moet de lucht pomp zijn . Ik meen gelezen te hebben dat een lok tijdens een rit met een trein een defecte l .pomp kreeg en toen niet verder mocht met de trein en alleen terug moest ,hoewel de andere wel goed functioneerde. Mss een wettelijke eis ,dat er 2 pompen aanwezig moeten zijn?
Gr, Peter
-
Volgens mij heb je het over injecteurs/voedingspompen, daarvan moeten er twee zijn. Vziw is 1 luchtpomp voldoende.
mvgrt Rob
-
Bij de meeste nieuwere stoomloks zit aan de ene kant een luchtpomp en aan de andere kant een voedingspomp (water). Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp. Bij de luchtpomp is dat meestal stoom aangedreven.
Groet,
Bert
-
Aha ,
Bedankt.
Ik heb de luchtpomp en de voedingspomp verwisseld. ;)
Op foto's zie ik dat ze niet eender zijn. Nu wilde ik graag weten ,wie links en wie rechts zit.
Gr ,
Peter
-
Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veiligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp.
Elektrische ....... mijn kennis van stoomlocomotieven is niet alles omvattend maar een elektrische pomp op een stoomlocomotief ......
Voor de goede orde: een stoomlocomotief moet bij aanvang dienst twee werkende voedingstoestellen hebben. Eenmaal in dienst (van die dag) mag er gereden worden met maar een werkend voedingstoestel. In hoeverre dat onder alle omstandigheden wenselijk / handig / verstandig is ........ dat wordt overgelaten aan de inschatting van de machinist. Soms zal die besluiten daar ter plaatste de loc niet meer te gebruiken, soms naar het volgende depot rijden en een andere loc vragen en soms "gewoon de dienst uitrijden"
-
Bedankt ,Paul.
Weet jij van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn op een 023 ?
Groeten ,
Peter
-
Ehhhhh........ zwarte oren lokketiefjes ........ daar is mijn kennis niet zo diepgaand in :'(
-
Geeft niet Paul, ;)
Mss weet een ander wat (Iemand van de SSN of VSM) ? ???
Gr, Peter
-
Op de Duitse stoomloks was het gebruikelijk om twee voedingspompen aan boord te hebben, een 'gewone (https://de.wikipedia.org/wiki/Hubkolbenpumpe)' pomp en een 'straalpomp (https://de.wikipedia.org/wiki/Strahlpumpe)'. Als één van beide uitvalt, kan op de andere teruggevallen worden.
Lokomotieven van de Baureihe 52 hadden twee straalpompen. Dat had te maken met het gegeven dat deze (vorstvrij) in het machinistenhuis geïnstalleerd konden worden ivm de inzet aan/bij het Oostfront.
Ik meen me te herinneren eens gelezen te hebben dat ook de BR 23 over twee straalpompen beschikte, maar zeker ben ik er niet van.
Voor de remlucht zal er maar één pomp nodig zijn, ik denk dat dat er eentje van Knorr zal zijn:
(http://www.bremsenbude.de/bilder/lpu/006.jpg)
Misschien kun de SSN wel een mailtje sturen. Als je je dan meteen aanmeldt als donateur... ;D
-
Bedankt ,Paul.
Weet jij van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn op een 023 ?
Peter,
Bij mijn weten (zie ook Eisenbahn Journal - Sonderausgabe Baureihe 23) zit bij de 23 023 de luchtpomp aan de rechterkant (onder de omloop) en de waterpomp aan de linkerkant (boven en onder de omloop). Beide gezien vanuit het machinistenhuis. De 23 023 behoort tot de tweede leverserie. De waterpomp bij de daaropvolgende leverseries (vanaf 23 024) zit, dacht ik, bij de rookkamer. Je zou ook hier eens kunnen kijken: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20023
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hoi 44 ,
Mooi ,weer wat wijzer geworden.
Als ik echt met de 023 begin, zou het mss wel makkelijk zijn om donateur te worden. ;D
Is een straalpomp hetzelfde als een injecteur ?
Die naam ken ik uit de boeken van Harterink en Mook.en Labrijn.
@ Wies ,
Die Sonderausgabe van Eisenbahn Journal heb ik via Marktplaats gevonden.
maar jouw link naar Bundesbahnzeit is ook heel nuttig, bedankt !
Groeten ,
Peter
-
Dat weet ik niet, gek genoeg ken ik een hele hoop Duitse termen waarvan ik het Nederlandse equivalent niet weet. Of nou ja, ik weet niet of dat gek is, gezien de oogkleppen die mij beschermen tegen alles wat niet Deutsche Bundesbahn is.
Maar de straalpomp werkt, even heel kort door de bocht gezegd, als volgt: er wordt stoom onder druk doorheen gejaagd. De straal stoom slurpt dan water (dat uit een andere leiding komt) mee en wordt dan samen met dat water weer de ketel in geleid.
Als een injecteur ook op die manier werkt, dan zou dat hetzelfde kunnen zijn.
-
Hallo 44 ,
Die injecteur werkt op dezelfde manier.
Hij heeft 3 aansluitingen : aanvoer van water ,aanvoer van stoom en een uitgang naar de ketel.
Klopt wel , he ?
Gr Peter
-
Hoi Peter,
zeg maar Jan hoor, dan klinkt het niet zo officieel. ;)
Lijkt me wel logisch, dat een Strahlpumpe in het Nederlands dus een injecteur genoemd wordt.
Maar als een 23er inderdaad twee Strahlpumpen bezit, en deze zijn, net als bij de 52er, in het machinistenhuis geïnstalleerd, dan hoef je je er dus ook niet druk om te maken.
Tenzij je dat machinistenhuis ook gaat inrichten, natuurlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/4pnli0.jpg)
Machinistenhuis van 52er in aanbouw (1 : 35), de groene pijlen wijzen naar de straalpompen.
-
Mooi, dat hele verhaal met twee straalpompen staat weer op losse schroeven. Volgens mij zit er vooraan, opzij van de rookkast, wel degelijk een gewone zuigerpomp:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/5dzzi7.jpg)
Ik probeer iets van een technische beschrijving van de BR 23 te vinden, maar ik kom hier een gigantisch gat in m'n bibliotheek tegen...
-
Dag Jan dus.
Dat is natuurlijk een heel grote klus ,een 52- er bouwen. Op stoom of electrisch ?
Zal wel stoom zijn..Je hebt zeker eerst een 44 gebouwd ? :D
Als de Strahlpumpen in het mcn huis zitten hoef ik ze niet na te bouwen. :D .Bij mijn 3900 die ik nu onderhanden heb ,zit de ene injecteur onder het mcn huis.
Tijdens de vacantie zag ik in Como (Italie ) een oude C tenderlok in een park staan. Ook hij had de injecteur onder het mcn huis.
De uitgave van Eisenbahn Journal over de 023 valt eigenlijk tegen ,veel foto's maaar of te donker of te ver weg, maar veel is er niet.
Groeten ,Peter
-
Als je zoekt naar zij aanzicht foto's van de "voorzijde" van de 23er dan kan ik je wellicht wel helpen.
Ik ben al jaaaren donateur van de SSN en heb die loc onderhand wel van elke kant bezien gefotografeerd,zowel te Rotterdam als tijdens ritjes ;D
Het zal echter niet morgen wezen dat ik weet of ik je kan helpen aan zulke foto's,ik heb namelijk een uitgebreide collectie foto's hier en die hebben misschien voor de helft een echte titel als naam gekregen.
(dat zijn namelijk de bewerkte foto's )
Ik gok dat de soort foto's die jij zoekt gewoon de camera naam zullen hebben en dus moet ik van vele jaren de SSN mappen gaan doorspitten en ze stuk voor stuk gaan bekijken.
Mocht dat niet helpen,als het goed is kom ik er "binnenkort" nog wel,en kan dan evt specifieke foto's maken van de loc ;)
Dan hoor ik wel even graag waar ik specifiek moet wezen en wat je voor soort plaatjes zoekt :angel:
-
Dag Floris,
Dat is mooi wat jij aanbied.
Er is helemaal geen haast met de foto's.
Nu ben ik nog wel een poosje met de NS 3900 bezig.
Ik heb nu ca 5 YouTube filmpjes van het werk aan de 23023 en ook plaatjes uitgeprint. Wss sta jij ook wel ergens bij .. ;D
Ik heb tot nu toe alleen de tekeningen van Herr uit Duitsland uitgewerkt wat betreft het frame en de steunen die eraan en erop gemonteerd zijn.(Schaal 0) Foto's van het frame zijn altijd welkom natuurlijk.
Groeten .
Peter
-
Dat is natuurlijk een heel grote klus ,een 52- er bouwen. Op stoom of electrisch ?
Zal wel stoom zijn..Je hebt zeker eerst een 44 gebouwd ?
Nee, die is in 1 : 35, plastic dus, zonder aandrijving. De bouwdoos van Trumpeter, maar die is bar en boos zo slecht, dus is er heel wat aan verbouwd en verspijkerd. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het ding opnieuw opgebouwd is. Of eigenlijk, gebouwd wordt, want de bouw is al enkele jaren geleden gestaakt omdat ik het in de kop kreeg toch maar een modelbaan te gaan bouwen.
Een 44er heb ik niet gebouwd...
Het lijkt me wel fantastisch om een echt op stoom werkend model te kunnen bouwen (ik ben best wel fan van de Genzel-baan in Leek), maar helaas ontbeer ik nogal wat essentiële zaken, zoals relevante kennis, gereedschap en vooral genoeg ruimte. Bovendien loopt zoiets gaandeweg behoorlijk in de papieren.
Maar de boodschap was dus eigenlijk dat er wel waarschijnlijk een zuigerpomp aanwezig is (en dus niet twee straalpompen), ik zie het ding volgens mij opzij van de rookkast bij mijn Roco-model.
-
Die injecteur werkt op dezelfde manier.
Hij heeft 3 aansluitingen : aanvoer van water ,aanvoer van stoom en een uitgang naar de ketel.
Klopt wel , he ?
nope. Klopt niet :police:
Je vergeet de morsleiding en zonder die krijg je een injecteur / dampfstrahlpumpe niet aan de gang. Als de injecteur eenmaal bijstaat is de morsleiding met een klep afgesloten. Maar bij opstarten of afsluiten gaat deze klep automagisch open.
Dus ..... injecteur heeft (tenminste) 4 aansluitingen.
Een exhaust injecteur heeft naast de verse stoomtoevoer dus ook nog een exhauststoomaanvoer en daarmee een aansluiting extra
-
Bedankt ,Paul.
Weet jij van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn op een 023 ?
Groeten ,
Peter
Ik ben dan Paul wel niet maar kan je wellicht wel verder helpen. De 23-023 heeft een Zwei Stufige luchtpomp van het fabrikaat Tolkien.
Groeten,
Martin
-
Hee ! Dat is vreemd. Uit reaktie 11 van Jan/ 44 zegt deze dat de luchtpomp wss van Knorr is ,met foto.
Maar zou het dan ook een duplex luchtpomp van Tolkien kunnen zijn bij een aantal andere 023-ers ,zoals Martinh zegt ?
Groeten
Peter
-
(http://www.bundesbahnzeit.de/bauartunterschiede/Baureihe%20023/jpg-Bilder/b38-023%20023.jpg)
Wie het weet mag het zeggen. Is de Luftpumpe van Knorr of van Tolkien? Of is het een Knorr-Luftpumpe mit Tolkien-Steuerung?
Dat de Pumpe zweistufig is, is wel duidelijk.
-
Over het hebben van twee straalpompen of één straalpomp en een normale pomp: in een tijdschrift over Duitse lokomotiefonderdelen las ik dat de straalpomp normaliter gevoed werd met stoom die uit de cilinders kwam. Dus die functioneert alleen tijdens de rit. (Ik vermoed dat ze in de 52ers in ieder geval eentje dan met verse stoom voedden?).
De reguliere pomp zat aan de voorverwarmer vast.
Reinout
-
Wanneer je kijkt naar die laatste foto zie je duidelijk de "sturing" van het stoomgedeelte naast de stoomcilinder zitten (die uitstulping). Op de eerder getoonde foto van een Knorrpomp zit die uitstulping niet naast de stoomcilinder maar ligt horizontaal op de stoomcilinder.
Dat is een van de meest kenmerkende verschillen, overigens ook een van de goede verbeteringen (minder gevoelig voor defecten).
Ik blijf dus bij mijn mening dat het een Tolkien pomp is.
groeten,
Martin
P.s. Ook bij ons (SGB) hebben we twee locs met deze Tolkien-pompen. Na honderden keren smeren ga je ze herkennen ;)
-
Over het hebben van twee straalpompen of één straalpomp en een normale pomp: in een tijdschrift over Duitse lokomotiefonderdelen las ik dat de straalpomp normaliter gevoed werd met stoom die uit de cilinders kwam. Dus die functioneert alleen tijdens de rit.
Reinout
Wanneer je met de straalpompen de Injecteurs bedoeld, die werken ook bij stilstand en worden niet via de cilinders gevoed maar met verse stoom uit de ketel. Heel vroeger waren er stoomlocs die alleen tijdens het rijden gevoed konden worden door een aangedreven stoompomp. Wilde men water in de ketel pompen moest men gaan rijden. Dat is naar mijn weten later verboden aangezien dit bij stilstand gevaarlijke situaties op kon leveren. Tegenwoordig moeten stoomlocs verplicht 2 onafhankelijk van elkaar opererende voedingsinstrumenten hebben die ook bij stilstand te gebruiken zijn (waarbij stilstand overigens niet inhoud dat de loc niet onder stoom is).
-
@Martin: als jij dat zegt, wil ik dat onmiddellijk van je aannemen. Afgaande op wat ik lees is dat de meeste loks (doorgaans de loks gebouwd als Einheitsloks) beschikken over een luchtpomp van Knorr, al dan niet met Tolkiensteuerung. Best mogelijk dat op de 23er, als Neubaulok, een Tolkienpomp zit.
Over de Strahlpumpen:
Uit Eisenbahn Journal "Die Dampflokomotive - Technik und Funktion Teil 1":
Dampfstrahlpumpen, auch Injektoren genannt....
Waarbij je dan de vraag moet stellen of "Injektoren" synoniem is aan "injecteurs".
Uit dezelfde bron, bijschrift bij een foto van de voedingspomp van een 23er (bijna exact gelijk aan de foto van de Roco 23er hierboven):
Bild 122: Heinl Mischvorwärmerpumpe MV 57, teilweise durch das Windleitblech verdeckt, an einer Baureihe 23.
Uit de Sonderausgabe Eisenbahn Journal II/96 "Die Baureihe 52":
Der Dampfentnahmestutzen für die Hilfseinrichtungen - mit Ausnahme der Luftpumpe - ist auf dem Stehkessel im Führerhaus angeordnet. Von ihm führt eine Verteilerleitung zu den in folgender Reihenfolge übereinander angeordneten und an den Handrädern nicht näher bezeichneten Ventilen:
1) Dampfheizung
2) Lichtmaschine
3) Hilfsbläser
4) Strahlpumpe
5) Strahlpumpe
Op de foto van de 52er-staketel hierboven te zien, herkenbaar aan de 5 rode handwielen schuin achter elkaar van rechtsboven naar linksonder geplaatst. De stoom voor beide straalpompen van de BR 52 wordt dus rechtstreeks uit de ketel gehaald en niet vanaf de cilinders.
-
Nog even nagevraagd bij een VSM machinist (die moest ook even denken :) ) maar ook hij zegt Tolkien. Dat zal inderdaad te maken hebben met de late bouw van de 23er. In die tijd was de Tolkienpomp al een bewezen ontwerp.
Groeten,
Martin
-
Ik heb de reakties op mijn vraag over de twee luchtpompen nog eens doorgelezen en nu komt dus de vraag : Wie levert een Knorr luchtpomp en een ??? Voedingspomp ?
Philotrain heeft wel een lucht- en een voedingspomp voor NS loks en Wenz wss ook, voor de DB loks maar dan moet ik wel weten welk fabrikaat de 1: 1 apparaten zijn !
Wie ?
Groeten ,
Peter
-
Peter,
Kijk eens bij Weinert: http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_198
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Bedankt, Wies.
Weinert bestaat ook nog natuurlijk. :).
Gr Peter
-
Peter,
Ik zat even op het verkeerde spoor. Ik dacht dat het om H0 ging, maar bij teruglezen zag ik dat het spoor 0 moet zijn. Ik zal nog eens verder kijken.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hoi Wies ,
Helaas zijn je plaatjes wazig,en ben daarom zelf bij Weinert gaan kijken. Maar ik zit nog te zoeken. Mss nr 8400 voor de luchtpomp? voor de Speisepumpe ben ik er nog niet uit,
Peter
-
Hoi Peter,
Je kunt het beeld vergroten met je muis of door rechtsonder de schuif naar "max" te bewegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weinert.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weinert.png)
Nr. 8400 lijkt mij het juiste model voor een BR 23, maar ik ben geen kenner op dat gebied. Daarenboven, zoals ik in mijn eerdere post opmerkte, dit zijn H0 artikelen en jij bent bezig in spoor 0, toch? Helaas heb ik in die grootte nog niets kunnen vinden. Wel in spoor I, maar daar heb je ook niets aan veronderstel ik.
Mocht ik nog iets tegengekomen in spoor 0, dan meld ik het hier.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Dag Wies,
Ja ,ik ben in Schaal 0 bezig.
Het lijkt mij, dat Weinert toch niet heeft wat ik zoek. Hun schaal 0 catalogus is ook een stuk kleiner dan die van H0 met 16 of 18 pagina's.
Wordt vervolgd. :D
Groeten ,Peter
-
Ik heb nu ca 5 YouTube filmpjes van het werk aan de 23023 en ook plaatjes uitgeprint. Wss sta jij ook wel ergens bij .. ;D
Ik heb tot nu toe alleen de tekeningen van Herr uit Duitsland uitgewerkt wat betreft het frame en de steunen die eraan en erop gemonteerd zijn.(Schaal 0) Foto's van het frame zijn altijd welkom natuurlijk.
Zou best kunnen dat ik ergens daar rondhobbel op een filmpje ;D
Ik heb zojuist al 2 plaatjes gevonden in mn archief,zit er wat bruikbaars tussen ?
(https://farm5.staticflickr.com/4364/35959428204_cc72c48e12_c.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4336/35959430114_429ed5b00b_c.jpg)
Of zoek je toch iets anders ?
Ik heb nog wel wat 23er foto's over ;)
-
Even ter informatie: de 23 023 heeft afgelopen dinsdag voor het eerst sinds lange tijd weer op eigen
kracht stoom gereden (y) Bron: Facebook Stoomstichting Nederland.
-
Sterker nog, hij staat de hele week al onder stoom. Momenteel worden er veel testritten gereden op het terrein van de SSN.