BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: banne op 23 July 2017, 16:31:54
-
Ik ben even benieuwd welke CV's jullie aanpassen en om welke reden. Ik heb tot nu toe alleen de standaard CV's aangepast zoals aanzetstroom (2), afrem/optrekvertraging (3+4) en de fadein/fadeout functie voor de verlichting (de laatste alleen op ESU tot nu toe). Welke diehard modelspoorder met technische kennis en ervaring past andere CV's aan tbv het beter laten lopen van de loc, op welke waarde en met welke reden? De fadein/out functie is deze ook beschikbaar als CV? Zo ja welk nummer en welke waarde?
Ben zelf in bezit van Lokprogrammer 4 en een hele rits loks waarvan 20% een ESU decoder heeft (en dus eenvoudig te programmeren is) en de rest varieert van Zimo tot Uhlenbrock.
-
Welke diehard modelspoorder met technische kennis en ervaring past andere CV's aan tbv het beter laten lopen van de loc, op welke waarde en met welke reden?
Ik ;D Ik vind een loc met standaard instellingen zelden mooi genoeg lopen. De LoPi 4 heeft dit met het automatisch afregelen wel deels uit handen genomen. De aanpak verschilt per decoder maar veel handleidingen geven een leidraad wat welk CV precies afregelt en/of een plan van aanpak. Maar het verschilt per decoder omdat het de fabrikant vrij staat hoe dit te implementeren.
De fadein/out functie is deze ook beschikbaar als CV? Zo ja welk nummer en welke waarde?
Dat verschilt echt per decoder. Dat is geenszins een standaard decoder optie dus volledig afhankelijk van de fabrikant (en dus type). Maar alles wat je in kunt stellen aan functies via de LokProgrammer is beschikbaar als CV. Zie daarvoor of de handleiding of klik na het aanpassen van een instelling in de LokProgramme software op Tool => Show changed CVs...
Timo
-
Voor ESU, net wat Timo zegt. Lok warm rijden, dan automatisch afregelen door de decoder zelf. Mbt andere fabrikanten, heb ik geen ervaring. Bezet alleen ESU's op één Trix 3601 lok na, daarin past de ESU niet :'(.
-
Maar de CV's zijn gehomologeerd en dus bij elke fabrikant hetzelfde lijkt me. Noem eens een voorbeeld van wat jij aanpast bij jouw decoders?
-
Lok warm rijden, dan automatisch afregelen door de decoder zelf.
Leert het zichzelf in? Heb ik iets gemist? ???
-
Het werkt als volgt:
1. Zet een locomotief op een recht stuk spoor, zonder bezetmeldingen o.i.d. Het stuk moet zo lang zijn dat een locomotief gedurende 2 seconden met volgas rijden kan. In deze tijd wordt dan de decoder automatisch ingemeten. Zorg ervoor dat de loc niet kan ontsporen o.i.d.
2. Selecteer het locomotief adres en zorg ervoor dat de functie F1 uitgeschakeld is evenals de motor. Stel de juiste rijrichting in zodat de loc onderweg geen hindernissen tegenkomt.
3. Programmeer in CV nummer 54 (CV54) de waarde 0 (nul) in.
4. Druk nu op de F1 toets. De locomotief zal zich automatische met volle snelheid in beweging zetten. Gedurende 1,5 seconde zal de locomotief dan ook NIET met de hand te regelen zijn.
5. De locomotief zal na ongeveer 1,5 seconde automatisch stoppen. De gevonden parameters worden dan automatisch in de volgende CV's 51, 52, 53, 54, en 55 opgeslagen. U kunt nu uitgaan van goede instelling van de lastregeling, de statische en dynamische compensatie. Mogelijk kan de loc daarna nog geoptimaliseerd worden.
ps: was te lui om het hele verhaal te typen.....dus google deed het werk ;).
-
Maar de CV's zijn gehomologeerd en dus bij elke fabrikant hetzelfde lijkt me.
Absoluut NIET! Er zijn maar weinige CV's die echt 100% vast liggen.. Adres en CV29 zijn daar een paar van. Daarnaast zijn er een aantal CV's waarvan de functie wel vast ligt maar de implementatie (wat welke waarde doet) niet. En vaak is het niet eens verplicht dat de decoder dit CV überhaupt hoeft te ondersteunen. En het gros van de CV's zijn volledig naar inzicht van de fabrikant.
Op een LoPi 3 heb ik altijd wel gespeeld met CV53 t/m CV56. CV53 zo afregelen dat de hoogste snelheidsstap de max snelheid voor de lok oplevert. Daarna met de andere spelen om vooral het langzaam rijden zo mooi mogelijk te maken. Zet ik wel eerst CV3 zo laag mogelijk als dit niet standaard het geval is. En dan blijven spelen tot de boel zo soepel mogelijk langzaam rijdt.
Leert het zichzelf in? Heb ik iets gemist? ???
Schijnbaar ;D Gewoon een functie die in de handleiding van de LoPi 4 staat (y)
Timo
-
Het werkt als volgt:
1. Zet een locomotief op een recht stuk spoor, zonder bezetmeldingen o.i.d. Het stuk moet zo lang zijn dat een locomotief gedurende 2 seconden met volgas rijden kan. In deze tijd wordt dan de decoder automatisch ingemeten. Zorg ervoor dat de loc niet kan ontsporen o.i.d.
2. Selecteer het locomotief adres en zorg ervoor dat de functie F1 uitgeschakeld is evenals de motor. Stel de juiste rijrichting in zodat de loc onderweg geen hindernissen tegenkomt.
3. Programmeer in CV nummer 54 (CV54) de waarde 0 (nul) in.
4. Druk nu op de F1 toets. De locomotief zal zich automatische met volle snelheid in beweging zetten. Gedurende 1,5 seconde zal de locomotief dan ook NIET met de hand te regelen zijn.
5. De locomotief zal na ongeveer 1,5 seconde automatisch stoppen. De gevonden parameters worden dan automatisch in de volgende CV's 51, 52, 53, 54, en 55 opgeslagen. U kunt nu uitgaan van goede instelling van de lastregeling, de statische en dynamische compensatie. Mogelijk kan de loc daarna nog geoptimaliseerd worden.
ps: was te lui om het hele verhaal te typen.....dus google deed het werk ;).
Interessant ;D Dit zou je dan ook kunnen doen met de Lokprogrammer denk ik. De CV54 waarde op 0 en in de testmodus de F1 functie aanzetten.
-
Een over het algemeen onnauwkeurige methode die als je het 10x doet 10x een verschillende instelling geeft..... ;)
Stel je lok af conform het manual van de decoder, zo ingewikkeld is het niet, zeker niet met een Esu programmer.
Gr, Ben.
-
In de Standard S-9.2.2 (https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf) van de NMRA is aangegeven in hoeverre CV's verplicht gevolgd moeten worden.
M = mandatory = verplicht
R = recommended = aanbevolen
O = optional = vrije keuze
-
Stel je lok af conform het manual van de decoder, zo ingewikkeld is het niet, zeker niet met een Esu programmer.
Wat vervolgens ook maar een benadering is voor je loc ::) En lang niet alle motoren staan in het lijstje.
Beste resultaat is nog steeds zelf spelen met de waardes waarbij de standaard waardes voor motoren wel een mooi uitgangspunt kunnen zijn.
Overigens, voor je weke instelling dan ook maar wilt doen, eerst back reference voltage (CV53 in zowel de LoPi 3 als LoPi 4) aanpassen zodat de maximale snelheid mooi klopt met wat je wilt.
Timo
-
Klopt Timo, en anderen, de automatische instelling door cv54 op 0 te zetten werkt hier prima bij de Roco locs. Daarna het gemiddelde kiezen uit meerdere testen en een beetje finetunen met CV52,53,54,55,56
De uitleg daarvan staat bij Esu Lokpilot goed omschreven.
Zoals gezegd, bij Roco werkt dat bij mij uitstekend maar bij een Piko G1206 Ruhrtahlbahn bleef t knudde en mijn Trix BR-189 DB (rood) heeft ook echt andere instellingen nodig.
Maar als je dan leest hoe een en ander werkt en je gaat er een middag voor zitten dan lukt t best. (Al loopt mijn Piko G1206 in rangeergang nog steeds niet om over naar huis te schrijven)...
Ik gebruik de z21 en als ik een loc op het spoor wil finetunen dan zet ik de laptop met z21 erop aan en stel op de laptop steeds een bepaalde cv bij en houd mijn mobile gsm om de rijsnelheid aan te passen.