BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Ellerman op 17 June 2017, 11:37:12
-
Net gelezen op nu.nl:
http://www.nu.nl/gadgets/4774965/frankrijk-wil-in-2023-autonome-hogesnelheidstreinen-laten-rijden.html (http://www.nu.nl/gadgets/4774965/frankrijk-wil-in-2023-autonome-hogesnelheidstreinen-laten-rijden.html)
Rob
-
In dat bericht staat een zin die ik niet kan volgen:
citaat: Het doel van de drone-trein is om de TGV sneller en vaker te laten rijden
Hoe kan een trein sneller gaan rijden als er geen machinist meer op zit ???
-
In het bronbericht hebben ze het dan ook vooral over een hogere frequentie. Daarnaast kan de trein door optimaal remmen en versnellen ook wat sneller een traject afleggen.
http://www.francetvinfo.fr/economie/transports/sncf/sncf-le-train-sans-conducteur-bientot-sur-les-rails-en-france_2236131.html (http://www.francetvinfo.fr/economie/transports/sncf/sncf-le-train-sans-conducteur-bientot-sur-les-rails-en-france_2236131.html)
-
Ach ...... van de London Underground wordt ook al jaren geroepen dat de enige manier om de frequentie nog structureel verder te verhogen het afschaffen van de machinist is :D
-
Zouden ze bij de SNCF en bij de Tube dan ook kiezen voor het gratis Koploper, om nog meer centjes te besparen? ;D
-
In dat bericht staat een zin die ik niet kan volgen:
citaat: Het doel van de drone-trein is om de TGV sneller en vaker te laten rijden
Hoe kan een trein sneller gaan rijden als er geen machinist meer op zit ???
Een aangenomen verklaring zou kunnen zijn dat als je de menselijke factor verwijderd, de reactiesnelheid geminimaliseerd kan worden. Treinen zouden belachelijk kort achter elkaar kunnen gaan rijden en met een hogere snelheid. Ik ben van mening dat hier toch een aantal haken en ogen aan zitten waardoor dit niet zondermeer toepasbaar is in welke toekomst dan ook (y)
-
Treinen zouden belachelijk kort achter elkaar kunnen gaan rijden en met een hogere snelheid.
Laten we het voor het gemak een naam geven ........
Laten we het .........ehhhhh ERTMS level 3 noemen ........
-
Autonomie in transport is m.i. de toekomst, de menselijke factor verwijderen, die toch meestal de zwakste schakel is in het systeem, ook al geeft de aanwezigheid van een bestuurder de passagiers vertrouwen.
Ik denk zelfs dat alle bestuurders van voertuigen in de toekomst vervangen worden. Waarbij het pas echt een zooitje wordt als autonome voertuigen en bestuurde voertuigen doorelkaar gaan rijden.
Autonome voertuigen worden overal getest: Auto's, vrachtwagens, schepen treinen en vliegtuigen. Maar ook dan blijft de mens een zwakke schakel, deze systemen worden immers door mensen gebouwd...
-
In Parijs rijdt In ieder geval) metro lijn 1 (La Defense - Chateau de Vincennes) al een aantal jaren autonoom in een strakke dienst regeling van 1 trein per 2 minuten, voor zover ik weet zonder problemen...). Wel een bijzondere gewaarwording (eigen waarneming begin mei). Of hier nog meer lijnen autonoom rijden weet ik niet.
Rob
-
Ben benieuwd hoe het afloopt wanneer er brand in een autonoom rijdende trein uitbreekt. De brandweer kan pas gaan blussen wanneer de elektrische installaties geaard zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de autonoom rijdende trein dit zelf ook gaat doen.
Misschien dat treinen in de toekomst zelf kunnen rijden, maar er zal altijd toezicht nodig blijven met calamiteiten. Denk aan brand, evacuaties bij aanrijdingen, ehbo verlening aan reizigers, of om bij uitval van het systeem de boel ter plekke te kunnen coördineren. Het spoor is lang niet altijd bereikbaar met een auto om daar evt hulp ter plaatse te kunnen brengen.
Groet Dennis
-
Ik denk zelfs dat alle bestuurders van voertuigen in de toekomst vervangen worden.
Ah, interessant. Dan gaat mijn fiets straks zonder mij op vakantie. Gezellig.
-
Ben benieuwd hoe het afloopt wanneer er brand in een autonoom rijdende trein uitbreekt. De brandweer kan pas gaan blussen wanneer de elektrische installaties geaard zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de autonoom rijdende trein dit zelf ook gaat doen.
Waarom zou een autonoom rijdende trein dit niet kunnen? Wat weerhoudt de ontwerper ervan een systeem hiervoor te ontwikkelen? Er is een verschil tussen het ombouwen van een bestaande trein voor autonoom rijden en een trein van begin af aan ontwerpen voor autonoom rijden.
-
Zo gek is het allemaal niet.
In Japan wordt de Shinkansen automatisch gestopt in geval van een (dreigende) aardbeving.
Bij seismische activiteit in bepaald gebied wordt dan bij alle stellen aldaar een snelremming ingezet.
Dat is al jaren zo. Ik heb het in 1989 zelf een keer meegemaakt, onderweg van Kyoto naar Odawara.
-
Vliegtuigen doen het ook al jaren. Piloten zitten er vooral voor als er een storing is. Lees: er iets gebeurd waar de automatische piloot niet voor geprogrammeerd is. Een trein als de TGV rijdt in een gecontroleerde omgeving: op spoor zonder overgangen en met een goed seinsysteem.
Ik denk dat machinisten in treinen een vergelijkbare rol gaan krijgen als piloten. Maar dat duurt nog wel even!
-
Waarom zou dat nog even duren?
Een LGV is er juist bij uitstek geschikt voor...
Bij sommige metro's doen ze het ook al jaren.
-
In Japan wordt de Shinkansen automatisch gestopt in geval van een (dreigende) aardbeving.
Nu je het zegt, de Shinkansen is al heel lang geschikt om autonoom te rijden. Maar er zit nog steeds een machinist op voor de gemoedsrust van de reizigers.
-
London DLR rijdt eveneens machinist los.
" De treinen worden via een derde rail gevoed met 750 volt gelijkstroom. Vanwege de computergestuurde bediening van de treinen is een bestuurder niet nodig. Aan boord van ieder voertuig is wel een "trainguard" aanwezig, die in geval van storingen de besturing vanaf een hulpstuurstand kan overnemen "
zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Docklands_Light_Railway materieel
-
De 2 Metro lijnen te Rijsel (Lille-Fr.) rijden toch al enkele decenia autonoom volgens het VAL systeem:
http://www.urbanrail.net/eu/fr/lille/lille.htm
En ook te Lyon zit men al met een nieuwere generatie treinstellen op de lange D-lijn:
http://www.urbanrail.net/eu/fr/lyon/lyon-metro-d.htm
Ook nog te Toulouse & Parijs hebben ze een dergelijk systeem.
Dus hebben ze in Frankrijk wel al wat 'know-how' met bestuurdersloos rijden. Stellen met luchtbanden en stellen op spoor.
Gr,
Jan(tje)
-
Vroeger had je ook liftbediendes, nu stapt ook iedereen erin zonder enige twijfel.
Kwestie van wennen en vertrouwen winnen, dan stappen we straks ook allemaal in een trein zonder bestuurder.
-
Ging de Metro in Amsterdam maar zonder bestuurders rijden.
Dat zou een hoop vertraging en missende aansluitingen schelen :-[
Is echt verschrikkelijk om te zien soms dat de metro soms makkelijk 1 tot 2 minuten te laat vertrekt omdat de bestuurder vindt dat ie eerst rustig koffie moet kunnen halen. en dan sjok, sjok terug naar de trein. :'(
Jaja ik vertrek vanaf een eindstation daar zie je dat soort dingen :police:
En dan heb ik het nog niet over het remgedrag van sommige bestuurders, echt om te huilen
Ik ben voor de automaat!
-
Kon wel eens sneller komen dan je denkt.
Net als zelfrijdende auto's. Dat gaat enorme gevolgen krijgen voor binnensteden.
Nooit meer parkeerproblemen, want je auto zoekt zelf een plekje als je bent uitgestapt.
En dat plekje mag gerust 20 minuten rijden verderop zijn...
Als je weer weg moet, geef je 20 minuten voor vertrek via je smartphone een seintje, en je kar komt voorrijden vanuit die parkeergarage op het industrieterrein.
De volgende vraag is: wat gaan we straks doen, als alles vanzelf gaat?
Vast iets met kleine treintjes ;D
groeten
Hendrik Jan
-
Waarom zou een autonoom rijdende trein dit niet kunnen? Wat weerhoudt de ontwerper ervan een systeem hiervoor te ontwikkelen? Er is een verschil tussen het ombouwen van een bestaande trein voor autonoom rijden en een trein van begin af aan ontwerpen voor autonoom rijden.
Bij het aarden worden alle elektrische systemen uitgeschakeld en aan de aarde gelegd. Zonder spanning is het voor een computer niet mogelijk zoiets in werking te zetten en vervolgens ook nog aan de brandweer een melding te geven dat het een en ander succesvol gedaan is.
Gr Dennis
-
Gelukkig kan een machinist na een crash zijn trein altijd nog aarden en de brandweer bellen.......
René.
-
......Zonder spanning is het voor een computer niet mogelijk zoiets in werking te zetten en vervolgens ook nog aan de brandweer een melding te geven dat.....
Met een backup systeem op een accu kom je een heel eind...;)
-
Nu je het zegt, de Shinkansen is al heel lang geschikt om autonoom te rijden. Maar er zit nog steeds een machinist op voor de gemoedsrust van de reizigers.
Twee machinisten zelfs. Of is de tweede de stoker...?
In Japan moeten ze tenslotte ook iedereen aan het werk houden...
-
Kon wel eens sneller komen dan je denkt.
Net als zelfrijdende auto's. Dat gaat enorme gevolgen krijgen voor binnensteden.
Nooit meer parkeerproblemen, want je auto zoekt zelf een plekje als je bent uitgestapt.
En dat plekje mag gerust 20 minuten rijden verderop zijn...
Als je weer weg moet, geef je 20 minuten voor vertrek via je smartphone een seintje, en je kar komt voorrijden vanuit die parkeergarage op het industrieterrein.
De volgende vraag is: wat gaan we straks doen, als alles vanzelf gaat?
Vast iets met kleine treintjes.
groeten
Hendrik Jan
De zelfrijdende auto is juist verder weg dan je denkt.
Juist voor complexe situaties als in binnensteden.
Hoe wel veel technieken al bestaan en werken, is een stuk snelweg echt iets anders dan bv. een binnenstad.