BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Remco vM op 30 July 2006, 12:19:07
-
Misschien een wat dramatische titel, maar geeft ongeveer de bouw van het station dammtor weer.
Maar goed nu de vraag, ik ben op zoek naar een lijmsoort welke grote spanningen en trekkracht aankan. Dit ivm dat het niet helemaal klopt met dammtor en er bepaalde delen onder spanning komen te staan.
Remco
-
Ik gebruik van die faller bouwpaketjes lijm. Als die droog is kan hij behoorlijk veel stress aan maar je moet wel zorgen dat hij stress loos even kan dorgen (drogen duurt een minuutje of 5 maximaal.)
Ik weet niet waar de spanning zich opbouwd anders zijn er ook nog wel andere oplossingen dan alleen lijm.
Is het mogelijk dat je gedetaileerd uitlegt waar de spanning zit (misschien met behulp van een plaatje)
Bouwproblemen zijn er namelijk om opgelost te worden! ;)
m.v.g.
Mark
-
De spanning zit in een aantal zijmuren, deze staan enigzins uit het lood (alles is toch echt gemonteerd zoals het moet ::) )
De muur staat dus enigzins schuin tov de arcade waaraan deze gemonteerd moeten worden.
Remco
-
Echte gebouwen hebben daar ook wel eens last van. daarvoor worden trekstaven gebruikt. In H0 zijn die goed na te boodsen in ijzerdraad.
De draad maak je van de ene gevel naar de andere paralel aan de arcade bogen die in het echt ook van staal zijn.
Hierbij heb ik een foto van de beurs van berlage
Waarop de strekstaven te zien zijn onder de arcaden
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde/rationalisme_1c_beurs_van_berlage_interieur.jpg
Amsterdam centraal heeft de zelfde tecniek omdat anders de gebogen hallen plat zouden vallen.
m.v.g.
Mark
PS: Mocht dit verhaal niet helemaal duidelijk zijn. leg ik het graag nog een keer uit.
-
Remco,
Wellicht een idee om contact op te nemen met Chris van D. Hij heeft dit station namelijk ook gebouwd en heeft om zijn site (groterdam) een uitgebreide beschrijving van de bouw staan, evenals enkele tegenvallers.
Een aanrader.
groet,
Hanzie
-
Kijk ook in verschillende duitse tijdschriften. Daar heeft ook een en ander gestaan. Dit bouw pakket is ingewikkeld en wordt alleen aanbevolen voor de gevorderde modeltrein bouwer.
Je moet in elk geval extra steunen inbouwen voor de muren.
-
Kijk ook in verschillende duitse tijdschriften. Daar heeft ook een en ander gestaan. Dit bouw pakket is ingewikkeld en wordt alleen aanbevolen voor de gevorderde modeltrein bouwer.
Je moet in elk geval extra steunen inbouwen voor de muren.
Waar bestaan die steunen uit dan.
Ik denk dat ik mijzelf toch wel redelijk gevorderd mag noemen, al is dit de eerste keer dat ik zo'n groot gebouw bouw.
Ik heb niet zo 1,2,3 beschikking over duitse modelbladen, misschien dat er nog internetsites zijn?
Remco
-
Nu hebben ze bij ons in de bouwmarkt ook een lijmweizer voor de bison lijmen. Kies je daar voor plastic en hoge kwaliteit, krijg je iets aangemeten dat ze normaal niet in de modelbouw toe passen zouden. Maar het werkt wel! Zo heb ik rails* vast geplakt. Nu kan je er rustig met een klauwhamer op slaan zonder dat het loslaat! ;D
* Rails voor glazen kastdeuren.
m.v.g.
Mark
PS over die steunmuren..
Kijk bij Chris even op z'n site. Ik denk dat de witte muurtjes op de bg worden bedoeld. Chris heeft daar ook moeite mee gehad!
-
Nu hebben ze bij ons in de bouwmarkt ook een lijmweizer voor de bison lijmen. Kies je daar voor plastic en hoge kwaliteit, krijg je iets aangemeten dat ze normaal niet in de modelbouw toe passen zouden. Maar het werkt wel! Zo heb ik rails* vast geplakt. Nu kan je er rustig met een klauwhamer op slaan zonder dat het loslaat! ;D
* Rails voor glazen kastdeuren.
m.v.g.
Mark
PS over die steunmuren..
Kijk bij Chris even op z'n site. Ik denk dat de witte muurtjes op de bg worden bedoeld. Chris heeft daar ook moeite mee gehad!
Ok ik zal nog eens kijken in (een) kleinere bouwmarkt, zal het daar aan een medewerker vragen, die zouden er ook verstand van moeten hebben ;)
Ps
Ik heb Chris al een pm gestuurd
Remco
-
Waar bestaan die steunen uit dan.
Ik denk dat ik mijzelf toch wel redelijk gevorderd mag noemen, al is dit de eerste keer dat ik zo'n groot gebouw bouw.
Ik heb niet zo 1,2,3 beschikking over duitse modelbladen, misschien dat er nog internetsites zijn?
Remco
Ik heb die Modeleisenbahner zelf het nummer is augustus 2004.
Daar worden om alles recht te krijgen kunststoflijsten gebruikt. Het artikel is 6 pagina groot. Ik heb geen scanner, maar misschien kan iemand anders het voor je scannen en het naar je toe emalen.
-
Ik zal dinsdag eens bij ons op de club voor je kijken. Of ik het betreffende tijdschrift kan vinden.
Ok bedankt voor de moeite alvast.
mvrgr
Remco
-
Ok ik zal nog eens kijken in (een) kleinere bouwmarkt, zal het daar aan een medewerker vragen, die zouden er ook verstand van moeten hebben ;)
Remco
Ja ik weet niet hoe dat elders gaat, maar hier hebben we in de komkommertijd alleen van die jonge vakantiewerkers lopen. Die echt het verstand van een knoest hebben! Daarom ook de electronische lijnmweizer die voor het vak hangt. ;)
m.v.g.
Mark
-
Ja ik weet niet hoe dat elders gaat, maar hier hebben we in de komkommertijd alleen van die jonge vakantiewerkers lopen. Die echt het verstand van een knoest hebben! Daarom ook de electronische lijnmweizer die voor het vak hangt. ;)
m.v.g.
Mark
Vandaar ook de kleinere bouwmarkt, daar heb je nog een wat grotere kans op personeel met expertise.
Ik heb zelf ook de electronische lijmwijzer gebruikt en toch schijnbaar de verkeerde keuze gemaakt :-[
Remco
-
Ok bedankt voor de moeite alvast.
mvrgr
Remco
Ik heb het nummer gevonden heb het zelf. Het staat in modeleisenbahner van augustus 2004. Zie mijn eerder bericht.
-
Ik heb het nummer gevonden heb het zelf. Het staat in modeleisenbahner van augustus 2004. Zie mijn eerder bericht.
Bedankt voor je moeite, misschien dat er iemand meeleest, die dit blad heeft en kan inscannen.
Remco
-
Tja.....
Het is misschien vervelend om 10 pagina's te lezen en een kleine 100 foto's te bekijken over de bouw van Dammtor op mijn site, maar daar staat wel tot in detail hoe ik dat station heb gebouwd en tegen welke problemen ik aanliep, en welke lijmsoorten ik heb gebruikt ;D
klik hier (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=81&limit=1&limitstart=0[/URL)
De vragen die ik hier voorbij zie komen, staan daar gewoon met de oplossing.
-
Tja.....
Het is misschien vervelend om 10 pagina's te lezen en een kleine 100 foto's te bekijken over de bouw van Dammtor op mijn site,...
Ik heb het ondanks ik het hele station niet eens heb, toch al 2 maal helemaal van begin tot eind gelezen en bekeken!
Ben ik dan een ongeneselijke freak? :-[
m.v.g.
Mark
-
Tja.....
Het is misschien vervelend om 10 pagina's te lezen en een kleine 100 foto's te bekijken over de bouw van Dammtor op mijn site, maar daar staat wel tot in detail hoe ik dat station heb gebouwd en tegen welke problemen ik aanliep, en welke lijmsoorten ik heb gebruikt ;D
klik hier (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=81&limit=1&limitstart=0[/URL)
Heb ik gedaan, alleen mis ik een hoop foto's als ik kijk, tekst is wel volledig.
Domme vraag misschien,maar wat moet ik onder superlijm verstaan? ::)
Remco
-
@mark : In ieder geval bijzonder geduldig ;D
euh Remco....euh superlijm, is gewoon euh...superlijm, secondenlijm ;D
Als je de bouwmarkt inloopt en vraagt naar superlijm, krijg je tig merken om je oren geslingerd ;D
ps, ik mis geen foto's. Wellicht is met meer dan 100 foto's de laadtijd wat langer.
-
geen "gewone" secondenlijm dus?
Zal morgen eens een poging wagen in de plaatselijke bouwmarkt.
Ik heb hem al een tijdje openstaan, maar nog steeds weinig foto's waarschijnlijk schoonheidfoutje in mijn verbinding :-|
-
Hoi Remco
ja hoor, doodnormale secondenlijm. Echter, ik gebruik geen gel, maar altijd de gewone (die van bizon met de drukknopjes voor prima dosering)
Nogmaals, de grote kap, beide grote gevel delen, die zitten niet met superlijm aan elkaar vast. Superlijm gaat niet echt een verbinding aan met het plastic.
Beide dakdelen boven de entree, zitten vast met faller huisjes lijm.
Delen ingesmeerd met lijm, onderspanning verbonden met tape, en een dag of 2 laten staan.
Mijn station is al 4 keer verplaatst, en geeft tijdens het oppakken geen krimp.
Bodem is verlijmt,(faller) en daarna geheel in de plamuur gezet.
Alleen de muurdelen zijn verlijmt met superlijm.
ps een paar keer CTRL + F5 helpt.
-
Ik heb ook Dammtor gebouwd en herken je problemen.
De oplossing voor mij kwam na het plaatsen van de vloer op de eerste verdieping.
Daarmee kan je een heleboel rechttrekken.
De bogen staan bij mij ook redleijk strak.
Die trekken het geheel nog meer bijelkaar.
En als laatste tip: gebruik die steunbalken, bij mij fungeren ze als bovenleiding vasthouders.. (hoe heet dat eigenlijk?)
De lijm die ik gebruik is normale UHU lijm met een kwastje in het bekende bordeu rode potje.
Suc 6
Robert
(die ook fotos op zijn website heeft staan)
-
Hoi Remco
ja hoor, doodnormale secondenlijm. Echter, ik gebruik geen gel, maar altijd de gewone (die van bizon met de drukknopjes voor prima dosering)
Nogmaals, de grote kap, beide grote gevel delen, die zitten niet met superlijm aan elkaar vast. Superlijm gaat niet echt een verbinding aan met het plastic.
Beide dakdelen boven de entree, zitten vast met faller huisjes lijm.
Delen ingesmeerd met lijm, onderspanning verbonden met tape, en een dag of 2 laten staan.
Mijn station is al 4 keer verplaatst, en geeft tijdens het oppakken geen krimp.
Bodem is verlijmt,(faller) en daarna geheel in de plamuur gezet.
Alleen de muurdelen zijn verlijmt met superlijm.
ps een paar keer CTRL + F5 helpt.
Heb nu de eerste kopgevel verlijmd, een zijde staat al stevig , de tweede laat ik nu even ingetaped zitten, mogelijk dat het dan blijft zitten. Dit was het grote struikelblok, meer goed vrees dat er meer zullen volgen alle bouwverslagen zo eens lezend. Maar goed het maakt het wel een uitdaging, al zou ik bij zo'n duur pakket toch wat meer precisie verwachten en in ieder geval een duidelijke gebruiksaanwijzing ::)
Zal eens andere secondenlijm gaan aanschaffen, de mijne droogt niet meer in seconden, of ik druppel teveel :-|
Ik heb ook Dammtor gebouwd en herken je problemen.
De oplossing voor mij kwam na het plaatsen van de vloer op de eerste verdieping.
Daarmee kan je een heleboel rechttrekken.
De bogen staan bij mij ook redleijk strak.
Die trekken het geheel nog meer bijelkaar.
En als laatste tip: gebruik die steunbalken, bij mij fungeren ze als bovenleiding vasthouders.. (hoe heet dat eigenlijk?)
De lijm die ik gebruik is normale UHU lijm met een kwastje in het bekende bordeu rode potje.
Suc 6
Robert
(die ook fotos op zijn website heeft staan)
Dat was mijn idee ook om de steunbalken als ophanging te gaan gebruiken voor de bovenleiding. Kan het nu dus ook gelijk als trekkracht gebruiken. :D
Die uhu lijm is toch degen die de boel met elkaar versmelt als het ware?
Remco
-
iemand foto's van bovenleiding in Dammtor?
maakt niet uit hoe bevestigd, is even ter inspiratie, al zit ik er aan te denken om de spanten te gaan gebruiken.
Remco
PS
is bovenleiding ook te "lijmen" ipv solderen, dit ivm de bevestiging aan de spanten.
-
secondenlijm moet je altijd zuinig gebruiken, anders droogt het inderdaad traag. Zit er echt een druppel lijm op je verbinding, zuig die dan weg met een stukje pleepapier ofzo.
-
Hallo,
bij mij kwam het probleem naar voren bij het verlijmen van de spanten. Deze zaten te ver uit elkaar en gewone lijm hield dit niet bijelkaar. Mijn oplossing was om kleine stukje plastik aan beide zijden te lijmen waardoor het lijm oppervlakte groter wordt. Hiervoor heb ik gewoon afvalstukjes gebruikt welke in de doos zitten. Beetje bij veilen en kleiner maken, totdat het je aanstaat.
UIteraard niet de mooiste oplossing, maar naar mijn idee wel de simpelste.
mvg Hannes
-
Hallo,
........bij veilen en kleiner maken, ........
.....
mvg Hannes
afvijlen ;D
Groeten
Olav
Bijvijlen zou een wonder zijn. ;D
-
dat grapje is "ye olde"
-
Bovendien is "bijvijlen" correct Nederlands.
- Peter
-
Bovendien is "bijvijlen" correct Nederlands.
Precies,
Volgens van Dale:
bij·vij·len (ov.ww.)
1 door vijlen afwerken
2 op ondergeschikte punten verbeteren => bijschaven
mvg,
Matthijs
-
Volgens mij hebben we deze discussie al eens gehad...
-
iemand foto's van bovenleiding in Dammtor?
Remco, misschien heb je hier wat aan:
http://www.s-bahner.de.tl/Vorbild-d-Bf-.-Hamburg_Dammtor-2008.htm
Groet,
Jeroen
-
Ik heb ooit es in een Trix magazine de bouwbeschrijving van de Damtor gelezen.
Was verspreid over meerdere uitgaven, weet helaas niet meer welke sorry.
Was ieg wel in t jaar dat hij uitkwam.
Gelukkig was de schrijver kritisch en gaf dus ook oplossingen voor de vele problemen aan.
Msschien is naar de Tr club bellen of zeje aan die uitgaves kunnen helpen.
groet Kees
-
Msschien is naar de Tr club bellen of ze je aan die uitgaves kunnen helpen.
Dat zijn uit 2004 (nr. 1 en 2), die hebben ze vast niet meer. Ik geloof zelfs dat nabestellen voor leden niet mogelijk is. Daarnaast is het voor de bovenleidingsdiscussie al helemaal zinloos aangezien ze geen bovenleiding hebben geplaatst in hun versie van Dammtor (net even in m'n archief opgezocht). Het is wel een leuke handleiding als het station nog volledig gebouwd moet worden.
Robert