BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Remco vM op 24 April 2017, 09:18:37
-
Vanochtend via het nieuws vernomen dat een collega bij Deurne op een graafmachine is gereden, gelukkig geen letsel.
http://nos.nl/artikel/2169916-botsing-tussen-goederentrein-en-graafmachine-in-deurne.html
-
Wat een zootje :P Gelukkig inderdaad dat de machinist er netjes vanaf is gekomen. Nu alleen niet hopen dat de graafmachine alle kabels naast de rails heeft omgeploegd :(
-
Dat wordt tijd voor keiharde maatregelen voor dat soort zeer langzame voertuigen, eerst Dalfsen, nu hier.....
-
Dat wordt tijd voor keiharde maatregelen voor dat soort zeer langzame voertuigen, eerst Dalfsen, nu hier.....
Zoals voetgangers, fietsers, bromfietsers, tractoren, invalide(voertuigen) en alle snelverkeer wat niet meer op tijd kan remmen, en alle kruip-door-sluip-door-criminelen, kortom een verbod op iedereen om de overweg te benutten.
Een verbod op treinen zou makkelijker te handhaven zijn.
Kortom: wat een onzinnige opmerking.
-
Ik denk niet dat André het zo breed bedoelt ;) Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Die hoogwerker bij Dalfsen kon alleen stapvoets rijden. Wellicht is het inderdaad verstandig om in bepaalde situaties (bijvoorbeeld als de overweg in een bocht ligt, dus geen overzicht over grote afstand) om stapvoets rijdende voertuigen niet toe te staan. Deze zouden dan op een ander voertuig moeten worden vervoerd of een andere weg kiezen indien mogelijk.
Nou denk ik dat er hier wel iets mis was gegaan met opletten of dat de graafmachine wellicht kapot is gegaan of is blijven steken of zo.
-
Het ongeluk heeft kunnen gebeuren omdat de motor stilviel op het moment dat de kraan op de overweg stond.
Eigenlijk iets wat iedereen zou kunnen gebeuren. Ook bij auto's kan bv een distributieriem het op een meest ongelukkig moment het begeven.
Om maar een voorbeeld te geven.
Is er niet iets van een bezet melding te geven op het moment dat een voertuig/persoon gebruikmaakt van zo'n overweg? Zodat bij bezetting de trein een melding krijgt om in ieder geval te vertragen?
Natuurlijk kunnen wij hier geen antwoord op geven, maar feit is wel dat op elke gelijkvloerse kruising altijd ongelukken kunnen gebeuren.
En je kunt bij elk ongeluk schuldige aanwijzen, ook ongeacht of deze schuldige er werkelijk ook iets aan had kunnen doen om het te voorkomen.
Hoewel gelijkvloerse overwegen mooi zijn om te zien en de gemakkelijkste oplossing, denk ik dat ongelijk kruisen van spoorwegen de beste oplossing is.
Mijn stuivertje.
Groet,
Arbhin
-
Er kan best veel. Maar het heeft ook nadelen. Vergelijk het eens met Duitsland:
- Onbewaakte overwegen zijn daar veiliger omdat de treinen er flink voor af moeten remmen. Nadeel: langer onderweg met de trein.
- Op veel plekken mag het sein voor de trein pas op groen als de overweg geheel gesloten is èn er visueel is vastgesteld dat zich niemand tussen de overwegbomen in bevindt. Nadeel: bomen zijn veel langer dicht.
Dus in zekere zin zijn sommige zaken daar veiliger geregeld dan in Nederland. Maar ten koste van extra (wacht-)tijd.
Bij elke voorgestelde maatregel moet je je dus afvragen "hoe ga ik het verkopen" en vooral "kan ik het aan Nederlanders verkopen" :D
- Ik verbied per direct alle onbewaakte overwegen => je kan niet meer je standaard hondenuitlaatrondje lopen en je kinderen zijn elke dag drie kilometer langer onderweg richting school.
- Overweg-is-leeg bewaking inclusief reactietijd voor de trein => het duurt niet meer 30 seconden voordat de trein komt, maar je moet nu anderhalve minuut wachten voor de gesloten bomen.
- Overal ongelijkvloerse onderdoorgangen => aantal overwegen x 2 miljoen per tunneltje = forse deuk in het budget en dus uitstel van veel projecten. Héééél veel stuivertjes :)
- Enz
Eigenlijk een standaard politiek/beleidsprobleem: je moet belangen afwegen en je kan onmogelijk alle goede punten tegelijkertijd doen.
Reinout
-
Valt op hoe relatief weinig (zichtbare) schade de loc heeft.
Goed voorbeeld van hoe de crash absorberende constructie zijn werk doet.
-
Als het een mobielekraan was dan is zijn transport snelheid tussen de 25 en 50km/u.
Gevalletje shithappens.
Nadeel aan hydraulisch aangedreven voertuigen is dat je ze niet kan wegduwen.
En dit had net zo goed kunnen gebeuren met een auto.
-
Valt op hoe relatief weinig (zichtbare) schade de loc heeft.
Goed voorbeeld van hoe de crash absorberende constructie zijn werk doet.
Ik vind dit toch wel behoorlijk
Vrees dat die voorlopig uit de roulatie is...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20170424-WA0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20170424-WA0001.jpg)
-
Ik weet het wel zeker, ik vrees dat de loc ook nog krom is.....Gelukkig is de machinist ongedeerd!
-
Dat is het belangrijkste dat de machinist ongedeerd is, hopelijk valt het geestelijk ook mee!!
Gezien de knik in de zijkant, zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat die krom is.....
-
Die knik is ingedrukt plaatwerk, gewoon nieuwe overheen trekken. Weer eens wat anders als een onderhoudslijstje afvinken.
-
De tijd zal het leren wat er allemaal defect is aan de loc. Is voor een buitenstaander toch moeilijk te beoordelen aan de hand van een foto
-
We gaan het meemaken ;) Belangrijkste is dat iedereen er heelhuids vanaf gekomen is.
-
'T is een leasbak?
-
En maar 4% bijtelling want volledig elektrisch. 8)
-
Is dat niet één van die nieuwe leaseloks van B-Logistics?
Mvg Bas
-
Ik vind dit toch wel behoorlijk
De tijd zal het leren wat er allemaal defect is aan de loc. Is voor een buitenstaander toch moeilijk te beoordelen aan de hand van een foto
Daarom schreef ik ook zichtbare schade. 8)
Onderhuids kan het behoorlijk mis zijn.
Maar blijft een feit dat de crashconstructie ongetwijfeld een hoop heeft opgevangen. Zeker voor de machinist.
Helemaal buitenstaander ben ik ook niet.
In ons werk (crash testen met auto's) zie ik genoeg schade die oppervlakkig mee lijkt te vallen maar onderhuids toch veel ernstiger is. En waar de crash absorberende constructie zijn werk goed heeft gedaan.
-
Ik vind dit toch wel behoorlijk
De schade is natuurlijk flink maar gelukkig niet zoals in Dalfsen, waar de gehele cabine weg was. Het zal natuurlijk ook uitmaken hoe hij de graafmachine geraakt heeft. Alleen een hoek of de giek, of helemaal vol. Ik gok niet helemaal vol.
-
Is dat niet één van die nieuwe leaseloks van B-Logistics?
Mvg Bas
nee, Captrain, zie
(https://c1.staticflickr.com/6/5618/31251201405_01c187e302_m.jpg) (https://flic.kr/p/PByzpk)
186295+186296+186457_Haaften_261116 (https://flic.kr/p/PByzpk) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
eerste dag in NL
-
Vergeet niet dat zo'n GTW veel lichter is in verhouding dan zo'n loc.
Dat stoot en trekwerk scheelt ook een hoop met het opvangen van de klap.
-
Met het andere plaatje denk ik dat er niet vol op de neus maar op de zij is geraakt. Op de buffer en zo opzij geslagen tussen portaal en lok in.
-
http://www.ad.nl/binnenland/graafmachinist-wim-ik-had-m-nog-wel-zo-mooi-gepoetst~a206d2cf/
-
En dit had net zo goed kunnen gebeuren met een auto.
Maar een auto kun je dan in zijn vrij schakelen en van de overweg wegduwen. Ik geeft toe dat je daar wel koelbloedig voor moet zijn en dat de neiging 'maken dat je wegkomt' groter zal zijn, maar toch.
Steyn
-
Kan nog simpeler, gewoon blijven starten en op de startmotor de overweg af rijden.
Maar dat lukt met een voertuig met hydraulische aandrijving uiteraard niet.
MvG Peter,
-
Kan dat op de startmotor wegrijden ook met een automaat, of lukt dat alleen met een handgeschakelde auto?
Steyn
-
Bij handgeschakeld werkt het zeker. Wel in de 1 zetten uiteraard. Bij een automaat, zeker de modernere typen, zou ik het niet durven zeggen. Maar proberen kan natuurlijk altijd, zeker als het alternatief een aanrijding is.
MvG Peter,
-
In mijn DAF-tijd, 4 jaar terug, was er een vrachtwagen stilgevallen op een overweg. Ook daar kon de chauffeur op tijd wegkomen, maarja: vrachtwagen total loss en de vervoerder mocht niet meer op het bedrijventerrein van de spoorvervoerder komen.
Achteraf kon de chauffeur het oplossen door het contact uit en aan te zetten, maar daar denk je niet aan bij een dreigend ongeval. Als mijn auto stilvalt en de overweg dicht gaat ga ik niet nadenken over "hoe repareer ik de auto" maar zorg ik dat ik wegkom. Zo'n trein is dichterbij en komt harder aan dan je denkt.
-
Kan nog simpeler, gewoon blijven starten en op de startmotor de overweg af rijden.
Maar dat lukt met een voertuig met hydraulische aandrijving uiteraard niet.
MvG Peter,
Klopt Nadeel aan hydraulisch aandrijving.
Ik kruis met mijn veegmachine een aantal keer per dag de drukke overweg bij Apeldoorn osseveld. Moet er niet aan denken dat die een keer stilvalt daar.
Belangrijkste is dat bijde machinisten met de schrik vrij zijn gekomen.
-
Toch nog een vraag aan de hele machinisten alhier. Zijn of worden jullie getraind of geinstrueerd voor dit soort situaties. je ziet dat ding staan, dus ik neem aan dat een maximale noodremming het eerste is wat je al of niet instinctief zult doen. Maar dan? Duik je onder de stuurtafel of vlucht je de gang in (als er nog tijd is)?
-
Noodremming, alarmoproep en wegduiken.... om het gevaarsein te ontsteken heb je geen tijd meer, maar als het kan de kortsluitkabelplaatsen op het nevenspoor.Maar je kan je er moeilijk op trainen, want hoe handel je in een schriksituatie? Gelukkig nog niks mee gemaakt in die 12 jaar dat ik onderweg ben!
-
In de 3 seconde dat je nodig hebt om de alarmoproep te activeren heb je wel kans gevaarsein te maken ;) Of je er in de situatie aan denkt is een tweede. 15 jaar, 1x een situatie meegemaakt dat het nodig was. Ging in 1 handeling, hoefde alleen niet weg te duiken of te vluchten.
-
Een wat bewerkt zo'n 'gevaarsein' van de machinist dan?
Dat de Heer onder een begeleidende bliksemflits een dozijn androgyne en sportschoolminnende engelen laat neerdalen die dan in een vloeiende beweging het gestrande obstakel van de overweg tillen???
Ik geloof het niet, maar laat me beleren hoor! ;D
Maar een auto kun je dan in zijn vrij schakelen en van de overweg wegduwen.
Ik kan me eerlijk gezegd nogal wat onbewaakte overwegen voor de geest halen, die 'bol' verlopen..
Je moet daar dan wel erg Jeroentje zijn om je suf in je eentje van de spoorstrook te duwen.
IK kan dat niet in elk geval.
Kan een machinist eigenlijk wegkomen wanneer hij een locomotief bemeestert?
Of is er enkel tijd voor het allerlaatste smsje naar het thuisfront?
Groet van oudebiels (die geen graafmachine bestuurt)
-
Het valt nog best te doen hoor, een auto een stukje weg duwen. Er vanuit gaande dat hij op de rails staat dan zou hij op het hoogste punt staan. Indien er nog geen trein te zien is zou ik het zeker proberen.
Het gevaarsein is volgens mij bedoeld om andere machinisten te waarschuwen dat er een incident/gevaar is. Nu lijkt het me hier (waar de bovenleiding "tijdelijk gedemonteerd" was) niet aannemelijk dat er een achterop komende trein volgt, maar toch. Voor hetzelfde geld komt er een dieselstel of een baanonderhoudsvoertuig achteraan. Vandaar ook de kortsluitkabel plaatsen op het spoor ernaast. Er zal maar net een tweede trein van de andere kant doorheen komen.
-
het gevaarsein te ontsteken
Is dat iets concreets? Een extra lampje uit het bagageruim halen of zo? Een speciaal zwaalicht op het dak van de loc zetten? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
En hoe zit dat met "alarmoproep" ? Is dat e-e-n druk op de knop, waarbij alle seinen in de omgeving op rood gaan, of gaat er dan een bandje in de cabine van andere treinen afspelen? Kortom, dezelfde vraag, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Wim K
-
Ik heb van een spoorman wel eens gehoord ,dat een auto (Mss niet dit soort graafmachines met hydrolische aandrijving)
weg kan komen als de startmotor even inschakelt.
10m rijden is genoeg. :D
Peter
-
Ja, dat staat op de vorige pagina.
Is dat iets concreets? Een extra lampje uit het bagageruim halen of zo? Een speciaal zwaalicht op het dak van de loc zetten? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Een loc heeft geen bagageruim, maar een uitleg over het gevarensein staat in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Front_en_sluitseinen#Gevaarsein). :)
-
Ja, dat staat op de vorige pagina.
Daar heb je ook echt geen 'spoorman' voor nodig.
Je garagehouder om de hoek is het aanspreekpunt.
Om zelf te proberen: zet je corolla na sluitingstijd op de parkeerplaats van de aldi, zet hem/haar in versnelling 1 of 2, blijf van de trappers af en draai de contactsleutel om..
Oh wonder: hij/zij gaat schoksgewijs naar voren....
Behalve als je accu in zijn laatste dagen is en/of het erg koud is... (dan is het na 1 of 2 schokken afgelopen).
Vanavond dit maar even doorproberen ;D
Groet van oudebiels
-
Ik zou eerlijk gezegd eerst mezelf in veiligheid brengen tot de klap en het gevaarsein daarna inschakelen :-X . Respect voor degenen die dat routine-achtig vooraf al kunnen.
-
Ja dat is leuk , maar mijn Hyundai H 300 doet dus niks als je de koppeling niet intrapt bij het starten.
-
Voorschriftelijk dient een machinist een snelremming uit te voeren, alarmoproep te plaatsen EN gevaarsein te ontsteken. Gevaarsein is twee sluitlichten en midden frontsein. Dit alles kan nagenoeg tegelijk plaatsvinden. Tevens dienen de stroomafnemers neergelaten te worden dan wel de dieselmotor uitgeschakeld te worden, bij voorkeur voor de aanrijding uiteraard. Dit alles vooropgesteld dat het mogelijk is. Primaire prioriteit is altijd de eigen veiligheid van de machinist.
Het gevaarsein ontsteek je voor een tegentrein die mogelijk een alarmoproep niet heeft ontvangen (ja, ondanks alle techniek is dit mogelijk). Zien van een gevaarsein betekend voor een machinist direct een snelremming inzetten. Snelremming is overigens volledige remkracht benutten.
Wegduiken of wegvluchten is een keuze die een machinist moet maken op het moment dat iets dreigt te gebeuren en vergt dus een inschattingsvermogen.
Ik ben zelf nu bijna 30 jaar machinist en heb in al die jaren 1 ernstige aanrijding in deze catagorie meegemaakt (naast diverse kleinere aanrijdingen met en zonder personen) en wel op 16 december 2011 op de overweg bij Maarsbergen met een vrachtwagen vol diepvriesvlees. Ik heb toen de keuze gemaakt na de eerste handelingen (snelremming, alarmoproep, gevaarsein, stroomafnemer neer) de cabine te verlaten via de deur achter me naar het reizigersgedeelte. Gezien de toestand van de cabine na de aanrijding een juiste keuze.
-
Tjonge jonge, in die paar seconden moet je een hoop dingen doen. Dat allemaal en ook nog hard wegrennen, mijn complimenten.
Voor mij blijft nog steeds de vraag, wat een alarmoproep is.
Wim K
-
Een alarmoproep zend je (met 1 druk op de knop) uit met de GSM-R. Dit alarmsignaal komt direct binnen op de GSM-R van alle machinisten bevindend in hetzelfde gebied (regio) en brengt een directe spreekverbinding tot stand met de treindienstleider. (overruled alle andere gesprekken die mogelijk gaande zijn op dat moment)
Iedere machinist die het alarm ontvangt moet direct gaan rijden op zicht (Vmax 40km/h) zolang het alarm in de GSM-R geactiveerd is.
De alarmoproep kan enkel door de treindienstleider beëindigd worden.
Mvg
Sander.
-
Even kleine aanvulling, het rijden op zicht mag niet beëindigd worden als de alarmoproep uit de GSM-R is, maar zodra de machinist weet dat de alarmoproep niet bedoeld is voor het traject waarop de machinist zich bevind. De alarmoproep wordt namelijk ook beëindigd omdat op dat moment dat deze in de GSM-R staat er geen andere alarmoproepen binnen kunnen komen bij de machinisten (wel bij de treindienstleider). De machinist moet er dus zelf van overtuigd zijn dat de reden van de alarmoproep beëindigd is dan wel dat het een ander traject behelst. Hoe je dit doet als machinist wordt aan je vakmanschap overgelaten. Het kan nl zijn dat op het moment dat een alarm afgaat en je hoort dat het elders is en denkt het is niet voor mij, dat er op datzelfde moment een 2e alarmoproep op je eigen traject plaatsvind. Deze hoor je dan niet. De treindienstleider krijgt die 2e wel binnen. Door een alarmoproep uit de GSM-R te halen kan de treindienstleider er voor zorgen dat je eventuele verdere alarmoproepen wel binnen krijgt. Let wel het hoeft niet zo te zijn dat de aanrijding of zo dan al voorbij is, de alarmoproep wordt eerder beëindigd dan dat de verstoring die de oorzaak van de alarmoproep was is opgelost.
-
Wat me van een br189 nog is bijgebleven, is dat de schakelaar voor de frontseinen op de achterwand zit/zat. Een gevaarsein maken zou problematisch zijn op het moment dat je een aanrijding aan ziet komen, ik zou als machinist dat risico niet eens nemen als ik weg moet duiken. In ons NS materieel zit het op de stuurtafel zelf, meteen binnen handbereik. Uit ervaring weet ik overigens dat je in een paar seconden heel wat knopjes kunt bedienen, dat je dan ook nog de juiste dingen hebt gedaan en je nog weg kunt duiken ook.
-
Jammer dat de frontseinen alleen zo'n beetje als eerste uitgeschakeld worden bij een flinke aanrijding. Misschien moet er maar weer een rode zwaailicht op het dak. :police:
-
Bij de 186 zit de bediening van front- sluit- en noodseinen inderdaad ook op de achterwand, dus dit in een rits met een noodoproep doen lijkt me ondoenlijk.
Denk dat je bij het ontwaren van dit soort objecten op het spoor je wel andere prioriteiten hebt, mocht je nog reactietijd genoeg hebben.
-
Hallo allemaal,
Misschien is deze vraag niet echt relevant op dit moment maar ik stel hem toch: Waar gaat al het goederenvervoer dat normaal over Venlo gaat nu langs?
-
Even dan maar de clusterregeling VVRV, de wijze waarop alle machinisten geacht worden te werken:
Cluster 10: Treinincidenten:
Veiligheidsmaatregelen
Bij een treinincident neemt de machinist de eerste veiligheidsmaatregelen:
- snelremming inzetten
- gevaarsein ontsteken
- alarmoproep geven via GSM-R
- kortsluitkabel plaatsen (bij gevaar of versperring nevenspoor)
- controleren tegensein
- eventueel tegentrein tegemoet lopen.
Boven dit alles blijft gelden:
Constateert een machinist een onveilige situatie dan neemt hij in eerste instantie maatregelen die erger voorkomen voor:
- zichzelf
- overige personen (treinpersoneel; reizigers; omstanders)
- het milieu (de natuurlijke omgeving)
- de spoorwegomgeving
- het materieel en andere objecten.
En nog Cluster 4
Als de machinist een alarmoproep via GSM-R ontvangt, gaat hij rijden op zicht, tot de treindienstleider laat weten dat hij snelheid mag hernemen.
-
Misschien is deze vraag niet echt relevant op dit moment maar ik stel hem toch: Waar gaat al het goederenvervoer dat normaal over Venlo gaat nu langs?
O.a. via Roermond. ;D
Stond vanmorgen ook een omgeleide containertrein. Zien we die ook eens een keertje ;D ;D
Nadeel is dat je extra dieseltractie nodig hebt om van Roermond naar Venlo te komen en je twee keer kop moet maken.
-
Ik heb nog niet kunnen constateren dat er iets omgeleid is over de noordelijke maaslijn. Maar ik ben niet de hele dag thuis.
-
O.a. via Roermond. ;D
Stond vanmorgen ook een omgeleide containertrein. Zien we die ook eens een keertje ;D ;D
Nadeel is dat je extra dieseltractie nodig hebt om van Roermond naar Venlo te komen en je twee keer kop moet maken.
Het meeste zal via Emmerich rijden, de containertreinen van en Blerick via Roermond.
-
Er is toch maar beperkt capaciteit over Emmerich? In verband met werkzaamheden.
Of is dat inmiddels al weer voorbij?
MvG Peter,
-
Nee hoor, alles is gewoon in dienst daar.
-
Kan dat op de startmotor wegrijden ook met een automaat, of lukt dat alleen met een handgeschakelde auto?
Steyn
Dat kan je met een automaat wel vergeten, die is alleen te starten in N(eutraal) of P(arkeren).
Arie