BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Max Roodveldt op 30 March 2017, 20:24:15

Titel: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 30 March 2017, 20:24:15
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Timesaver_screenshot.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Timesaver_screenshot.png)

Beste allemaal,

hier is een nieuwe versie van mijn virtuele Timesaver.
Speciaal voor mensen die wel van een puzzeltje houden. 8)

Je kunt 'm gratis proberen op www.fszwever.nl/test (http://www.fszwever.nl/test).

Geschreven in JavaScript en zou dus in elke browser moeten functioneren.
Getest met de laatste versies van IE, Edge, Firefox, Chrome en Opera.

Op- en aanmerkingen van harte welkom... :angel:

Met vriendelijke groet,

Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: ingenium op 30 March 2017, 21:18:48
Kan je die uithaalsporen niet langer maken, wat een geklooi om die wagens goed te zetten zeg...  8)
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Falcon10 op 30 March 2017, 21:23:57
Geweldig Max !

Net men eerste keer zoiets gedaan, en 2,3 minuten.

Echt leuk, en werkt vrij simpel de bediening ! Super !
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 30 March 2017, 22:17:12
@ingenium: nee, helaas niet. We maken bij 't voetbal de doelen ook niet groter... ;D

@Falcon10: bedankt....
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Joop_L op 31 March 2017, 01:18:51
Wat was er mis met de vorige John Allen's Timesaver?
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Hans Grasmaijer op 31 March 2017, 06:52:33
@Max:

Ik heb al vele uurtjes besteed aan je vorige versie. Leuk spel.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Hans Grasmaijer op 31 March 2017, 07:53:14
@Max,

Ik vind de oude versie beter ;D.
Wat ik mis is een scorelist. En een "save/load" button om het spel af te breken en later weer op te pakken.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 31 March 2017, 10:25:41
@Joop: de eerste was een executable en derhalve besturingssysteem afhankelijk; dus niet overal inzetbaar.  :(
Ook is Microsoft van mening dat je een (dure) licentie moet kopen om van de installatiemelding af te komen.
De tweede was in JavaScript maar leek me teveel op een cartoon spelletje. Dit is de derde versie.

@Hans: een scorelijst en save/load vereist toegang tot jouw computer - en eigenlijk wil ik dat niet. :angel:
Maar misschien dat ik iets kan met cookies. Het spel pauzeren wil ik niet want dat geeft extra bedenktijd,  :police:
maar een beginsituatie bewaren voor een volgende keer is een optie.

Door in een browser te werken kan het in principe - na de nodige aanpassing - ook op een tablet of smartphone gespeeld worden.
Hoop ik...
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Joop_L op 31 March 2017, 11:06:09
@Max. Duidelijk. Ik speel nu deze (http://www.fszwever.nl/timesaver.html) En ik vind hierin de layout wat duidelijker dan in de 3e versie. Ook vind ik het leuk om te zien hoe de stand van de wissels is. In de nieuwe versie zie je dat aan de wissellantaarns. Wisseltongen om zien gaan vind ik net even wat leuker en duidelijker. Verder is het een vermakelijk spel, kan er aardig wat rustige uurtjes mee doorkomen.  (y)
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Arbhin op 31 March 2017, 13:28:00
Een leuk spel.
Eenvoudig en doeltreffend, je kunt hier gemakkelijk een paar uurtjes mee kwijt zijn.

Een paar opmerkingen: Een doel. Als een doel bereikt is: Zet dan automatisch het spel/de tijd stop, zodat spelers weten dat hun doel gehaald is. Misschien 2 versies? Zen-versie (oneindig kunnen klooien) en challenge-versie (zo snel mogelijke tijd neerzetten).

Verder: Goed gedaan!
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 31 March 2017, 13:55:45
@Arbhin: dank. In principe zit dat doel er op level 2 en level 5 al in, maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg.  ;)

Levels boven de 5 nog niet want die heb ik zelf ook nog niet uitgespeeld...  :angel:
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 31 March 2017, 17:24:20
Leuk!
Ik had de vorige al, deze ga ik ook uitproberen. Dankjewel Max!

Groet,
Michel

Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 01 April 2017, 16:41:14
Een kleine update.

Als het goed is wordt de laatst gebruikte opstelling nu opgeslagen (in de browser) zodat je de volgende keer verder kunt waar je bent gebleven.

Helaas alleen de begin opstelling - 't is geen verkapte (denk) pauze... :angel:

Zoals gebruikelijk: op- en aanmerkingen welkom. (y)

www.fszwever.nl/test (http://www.fszwever.nl/test)

met vriendelijke groet,
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Arbhin op 01 April 2017, 17:00:27
Ja, het doel zit er wel in, maar bij het bereiken van het doel kun je, als je wilt, gewoon doorspelen. Mijn idee was dat bij het volbrengen van het spel een automatische stop volgt, waardoor de echte eindtijd bekend wordt. Nu is de eindtijd het moment dat je het spel 'reset'.

Maar het is leuk geworden; en licht verslavend btw!
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 01 April 2017, 17:30:23
Mijn idee was dat bij het volbrengen van het spel een automatische stop volgt, waardoor de echte eindtijd bekend wordt. Nu is de eindtijd het moment dat je het spel 'reset'.

Wordt aan gewerkt...  8)
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: roadster36 op 01 April 2017, 19:05:53
Bij mij gaat dat gele veld met uitleg niet weg  ::)
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: René 4312 op 01 April 2017, 19:11:46
Vraagtekentje linksonder, ik moest ook ff zoeken.

René
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: roadster36 op 01 April 2017, 19:17:13
AH bedankt
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 17 April 2017, 20:35:51
Ben je lekker aan het spelen, ram ik een andere wagon (was in de vorige versie ook mogelijk :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Botsing_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Botsing_2.jpg)

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Servé op 17 April 2017, 20:58:07
Dat is mij nog niet gelukt. Wat me wel opvalt is dat jouw wagens er veel mooier uitzien dan mijn witte rechthoeken...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding_2017-04-04_om_13.48.11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding_2017-04-04_om_13.48.11.png)
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 17 April 2017, 21:23:43
Dat is mij nog niet gelukt. Wat me wel opvalt is dat jouw wagens er veel mooier uitzien dan mijn witte rechthoeken...

Dat komt omdat ik aan het updaten blijf.  8)

Ben je lekker aan het spelen, ram ik een andere wagon (was in de vorige versie ook mogelijk :)

Wat betreft dat botsen: dat is inderdaad af en toe een probleem, maar helaas heel slecht te reproduceren. En dat maakt het oplossen wat lastig.  ???
Als het vaker voorkomt, of alleen in een bepaalde situatie zou een filmpje kunnen helpen.

Trouwens, de nieuwste versie (en meer) vindt je hier: www.fszwever.nl (http://www.fszwever.nl)

Hartelijk dank voor de reakties,

Mvg,

Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 18 April 2017, 06:53:00
Hoi Max,

Zojuist nog maar een kort spelletje gespeeld met 4 wagons. De wagens zijn twee keer onder elkaar doorgeschoven op verschillende locaties. De lok kon ze lostrekken dus ik kon wel verder spelen. De eerste keer was bij het aankoppelen, De tweede keer denk ik ook, maar ik weet het niet meer zeker.   Hoe zou ik hiervan een filmpje kunnen maken (Windows 10)?


Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Arbhin op 18 April 2017, 07:38:00
Het blijft een leuk spelletje/puzzlespel...
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 09:53:48
Hoi Michel,

Hoe zou ik hiervan een filmpje kunnen maken (Windows 10)?

Fijn dat je mee wilt kijken - ik gebruik een gratis stukje software: http://camstudio.org/ (http://camstudio.org/)

@Arbhin - dank...
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 18 April 2017, 12:38:15
gratis stukje software: http://camstudio.org/ (http://camstudio.org/)
Ik wordt niet vrolijk van dit programma. Bij de eerste opname bleef na het 'afsluiten' (want ook dat deed ie niet) van dit programma,  een brede balk (2/3e beeld) in mijn beeld knipperen. Deze kreeg ik alleen uit door mijn laptop uit te zetten. De tweede poging kon ik wel een filmpje krijgen, al bleef het programma toen hangen in een foutmelding dat de film niet afspeelbaar was. Dat kreeg ik uit door alle programma's af te sluiten :-\
Misschien dat ik vanmiddag nog een derde poging waag.. Eerst lunchen en wat andere dingen doen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 13:02:39
Misschien dat je dan wat verder op internet moet kijken - er zijn er genoeg (al dan niet werkend...)  :angel:

Dat kreeg ik uit door alle programma's af te sluiten :-\

Die opmerking brengt me op een idee. Loopt er ook andere software als je Timesaver speelt?
Dat zou een mogelijke oorzaak van bepaalde hangers kunnen zijn. Daar heeft JavaScript vaker last van...
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 18 April 2017, 13:26:34
Die opmerking brengt me op een idee. Loopt er ook andere software als je Timesaver speelt?
Niet dat ik weet, de laptop is voor mij een typemachine met enkele extra mogelijkheden (zoals internet :)). Misschien dat Hotmail en Dropbox hun veranderingen regelmatig checken. Vandaag heb ik het spel gespeeld met alleen firefox open (en in tweede instantie Camstudio).

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 13:31:46
Michel,

als je de laatste versie gebruikt - met de plaatjes - laat het 2de helpscherm (links onder en dan volgende) de framerate zien.
Dat kan op laptops aan de lage kant zijn. Kan je misschien even kijken. Bij voorbaat dank.

Max
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 18 April 2017, 13:41:58
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Toggle.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Toggle.jpg)

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 13:46:52
20 fps zou voldoende moeten zijn. Het is in ieder geval beter dan op de laptop van mijn wederhelft.

Op mijn desktop haal ik 60 fps - JavaScript kan niet sneller.

Ik denk dat ik meer bij lagere snelheden moet testen...

Bedankt,

Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: jowi op 18 April 2017, 14:26:41
Maar wat is nou de bedoeling ???
Ik neem aan dat er naar een bepaalde eindsituatie toegewerkt moet worden, maar welke?
Staat dat ergens op de site, waar de wagons moeten komen per puzzel?
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 14:40:09
Maar wat is nou de bedoeling ???
Ik neem aan dat er naar een bepaalde eindsituatie toegewerkt moet worden, maar welke?
Staat dat ergens op de site, waar de wagons moeten komen per puzzel?

Als je het game opstart, zie je links boven een locomotief met 2 wagens. Die staan op het 'In / Out' spoor.
Er zijn 5 bestemmingen (Boxcar, Gondola, enz). De 2 wagens achter de locomotief moeten naar die bestemmingen.
De Boxcar naar bestemming Boxcar, enz.
Er zijn ook 2 wagens met het opschrift 'Outbound'. Die moeten naar het 'In / Out' spoor samen met de locomotief.
Als na de nodige rangeerbewegingen alles op zijn plaats staat is de taak volbracht en stopt de klok.
Eenvoudig een kwestie van zo snel mogelijk heen en weer rijden...  :angel:

Veel plezier,

Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 14:55:16
Er is hier een lampje gaan branden. ::)
 
Uitgaande van een maximale snelheid van 60 fps maakt de locomotief 1 stap per frame.
Om nu te voorkomen dat bij een lagere framerate de snelheid van de locomotief lager wordt die stap aangepast.
Dus bij een framerate van 20 fps wordt de stap 60/20 = 3 maal zo groot.
(Als dat niet zou gebeuren zou je bij verschillende framerates verschillende eindtijden krijgen...)
Als nu het besturingssysteem of een andere applicatie besluit om bv even naar huis te bellen wordt de framerate nog lager en de stap derhalve evenredig groter.
En dan missen de koppelingen hun controlepunten. :o

Ik zal kijken of het zin heeft de grootte van de controlepunten ook aan te passen aan de framerate. 8)

Mvg,

Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 18 April 2017, 15:09:04
Ben blij je tot een oplossing gaat komen. Het stoort mij niet, het kost alleen wat extra tijd. Ook nu de laatste keer weer is het driemaal gebeurd, waar ik zelfs even de lok kwijt was (deze was in het geheel onder de wagon geschoven). Ik heb een filmpje mee laten lopen maar ook deze is weer niet afspeelbaar  ???. Vaag.

Dit was overigens mijn eindsituatie, zonder dat de tijd gestopt werd. In de laatste momenten schoof de boxcar onder de tankcar, ook weer bij het aankoppelen. Ik ben naar voren gereden en heb opnieuw aangekoppeld en vervolgens tot het einde van het spoor gereden. Geen reactie. De boxcar (rechts) stond wat slordig geparkeerd, wat rechter gezet en weer naar het einde gereden. Dat was voor mij de eindsituatie en ik heb de stopwatch uitgezet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindsituatie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindsituatie.jpg)

Ik ga de reefer nog even op zijn plek zetten. Kijken wat er gebeurt.

Groet,
Michel

Edit: oeps, op reset geduwd ::)

Edit2: Waar moet je stoppen als je slechts met 3 wagons rangeert?
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 15:18:59
Hoi Michel,

ik weet inmiddels zeker dat dit het probleem is, want ik kan het nu op verzoek na doen. (y)

Nu nog een passende oplossing... ???

Hartelijk dank voor de medewerking.

Cheers,

Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: jowi op 18 April 2017, 15:20:00
Leuk gemaakt maar ik wordt er doodzenuwachtig van... dat rangeren is niets voor mij. Ik wordt heel claustrofobisch van al die veel te korte spoortjes :P
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 18 April 2017, 15:25:28
Hoi Max,

Graag gedaan. Het was leuk om zo even te spelen. Bij slechts 3 wagons stopt de tijd niet als je de lok in de uitgangspositie plaatst, noch als je de lok naar in/out brengt. Ook na herstart van de browser.

@Jowi: Kom maar eens bij mij op de baan rangeren. Dan heb je iets meer ruimte, maar het houdt nog steeds niet over, maximaal 3 2-assers kunnen op het omloopspoor :D

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 15:29:00
Leuk gemaakt maar ik wordt er doodzenuwachtig van... dat rangeren is niets voor mij. Ik wordt heel claustrofobisch van al die veel te korte spoortjes :P

 ;D ;D ;D Dan zal ik je niet aanbieden om met mijn h0 Timesaver te komen stoeien want dat is nog veel erger...
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 18 April 2017, 15:35:43
@Max: Hoeveel 2-assers gaan er in 1 boxcar (qua lengte) :D

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 18 April 2017, 15:41:59
Een 40 ft is ongeveer 12 meter...  ;D
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 19 April 2017, 09:14:06
In versie 2.0 is de FPS aanzienlijk hoger:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_versie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_versie.jpg)

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 19 April 2017, 10:00:49
Dat klopt, maar dat heeft te maken met de constructie van het geheel.
Daar schuif ik plaatjes, in de nieuwe versie wordt alles uitgerekend.
Nu kan alles geschaald worden, dus groter of kleiner, afhankelijk van de grootte van het scherm.
Met plaatjes ziet dat er vaak niet uit.

En wat misschien belangrijker is, ik had een aantal dingen geprogrammeerd die op een hardware Timesaver niet kunnen.
Daar kwam ik achter nadat ik een echte had gemaakt.

Maar inderdaad, nu deze versie begint te lijken op wat me voor ogen stond/staat is een combinatie van beide stijlen mogelijk de beste oplossing.

Wie weet, op naar versie 4...  ;D

Cheers,
Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 19 April 2017, 10:13:39
Helder!

En wat misschien belangrijker is, ik had een aantal dingen geprogrammeerd die op een hardware Timesaver niet kunnen.

Ik heb er toch wel wat mee gespeeld, maar dat is mij niet opgevallen. Wel kan je in 2.0 de wissels niet open rijden, wat in versie 1.0 en 3.0 weer wel kan. Ik ben er wel nieuwsgierig naar :)

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 19 April 2017, 11:05:25
Moeilijk uit te leggen; mijn korte termijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is... ???

Maar dat wissels opensnijden is een mooi voorbeeld. Mijn Peco wissels laten zich niet opensnijden maar geven een pracht van een kortsluiting.
In het echt vang ik dat op met een gloeilamp - dat gaat virtueel wat moeilijk. Misschien kies ik een volgende keer wel voor kortsluiting.

Dan dat koppelen en ontkoppelen. Kadees koppelen in een bocht slecht of in het geheel niet. Virtueel altijd. 8)
Ontkoppelen: je kent de Kadee shuffle? Drie keer heen en weer rijden en vertraagd ontkoppelen.
Gaat in het echt prima na een leerproces, maar blijkt virtueel niet haalbaar.

Ander voorbeeld: ik had een functie Random gemaakt: het programma bepaald willekeurig waar het materieel komt te staan.
Weer weggehaald en vervangen door routines waarmee de zaak met de hand neer zet. Net als in het echt.

Het mooie van programmeren is dat alles mogelijk is; je schrijft gewoon om de problemen heen.
Alleen kom je na verloop van tijd soms tot de conclusie dat dat toch niet helemaal is wat je wilde.
En begin je dus, vrolijk fluitend, opnieuw. Zoals nu...

Mvg,
Max
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 19 April 2017, 12:42:41
Die pecowissels ken ik. Naast dat er kortsluiting ontstaat (bij een lok) lopen bij mij de wagons er gewoon uit. Op zich prima, dan moet ik de wissels maar goed zetten :)
De Kadeeshuffle ken ik niet. Is dat het manoeuvreren boven de magneet (het ontkoppelen om dan op te duwen)? Zelf werk ik nog met beugelkoppeling. Ik ben het wagenpark langzaam aan het inwisselen/vervangen voor wagons met NEM-schacht zodat de kadees later makkelijker inwisselbaar zijn. Ik heb al eens eerder een poging gewaagd tot het veranderen van de koppeling, maar het werd te duur en ik vond het lastig de juiste maat koppeling te vinden.

Dank voor je toelichting.

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 19 April 2017, 13:01:10
De Kadeeshuffle ken ik niet. Is dat het manoeuvreren boven de magneet (het ontkoppelen om dan op te duwen)?

Inderdaad - en een constante bron van vreugde. :( Je magneten zitten altijd op de verkeerde plek en zijn of te sterk of te zwak. :'(
Of trekken je wagens aan of stoten ze juist af. Bij echt intensief rangeren zijn ze niet echt ideaal.
En 11 elektromagneten op een baantje van 1,5 m. ? Misschien toch een tikje overdreven. :angel:

Als je geen bezwaar hebt tegen met de hand ontkoppelen zijn Sergent's misschien wel de beste oplossing. ???

Cheers,
Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 09 May 2017, 10:56:12
Hoi Max,

Ik heb er weer 1: De eindsituatie is bereikt maar de stopwatch slaat niet af. Ik heb de trein een aantal keren naar voren en achteren laten rijden, maar de eindtijd wordt niet genoteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindsituatie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindsituatie_1.jpg)

Ook als de wagons omgewisseld zijn, stopt de stopwatch niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindsituatie_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindsituatie_2.jpg)

Groet,
Michel


Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 09 May 2017, 13:58:17
Beste Michel,

hartelijk dank - ik zal er naar kijken. ???

Mvg,

Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 09 May 2017, 15:43:52
Hoi Max,

Idem bij 8 wagons, merkte ik zojuist:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindsituatie_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindsituatie_3.jpg)

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 09 May 2017, 15:47:44
Michel,

ik heb de oorzaak inmiddels gevonden, maar helaas nog niet verholpen...  :-[

Mvg,

Max.
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: tothebeach op 09 May 2017, 16:41:31
Hoi Max,

Ik heb er geen hinder van. Ik meldde het opdat je op de hoogte bent.

Groet,
Michel
Titel: Re: Virtuele Timesaver
Bericht door: Max Roodveldt op 09 May 2017, 17:06:51
En daar ben ik heel blij mee...

M.