BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 09 March 2017, 08:52:52
-
Er wordt al iets meer bekend over de afscheidsdag van de Hoekse Lijn op zondag 26 maart. Die dag zal de Stichting Hondekop over het spoor rijden met een Mat’54 (treinstel 766) als boottrein en pendeltrein. Zondag rond 09.20 uur zal deze trein als boottrein vertrekken vanaf Amsterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven. Gedurende de dag zal de trein samen met andere historische treinen diverse pendelritten uitvoeren tussen Hoek van Holland en Rotterdam Centraal. Dit om het einde te markeren van het bestaan als spoorlijn voor hoofdlijnmaterieel. Rond 16.50 uur zal de Mat’54 weer terugkeren als boottrein naar Amsterdam Centraal. Kaarten voor deze donateursrit kunt u bestellen op de website van Stichting Hondekop. U kunt keuze maken uit een enkele reis Amsterdam Centraal – Hoek van Holland Haven, een enkele reis Hoek van Holland Haven – Amsterdam Centraal of een retourtje. Kaartjes voor de pendelritten worden door NS Reizigers verdeeld. bron: schiedamsnieuws.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VDG39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VDG39.jpg)
De boottrein Amsterdam--Hoek van Holland bij Vlaardingen door Pwy op de plaat gezet.
-
De NS neemt afscheid van de Hoekse Lijn. Deze zal worden omgebouwd voor de metro van RandstadRail Op deze dag organiseert NS pendelritten met historisch materieel tussen Rotterdam en Hoek van Holland.
Mat '46
Utm 09.23
Rtd 11.08-11.21
Hld 11.44-12.03
Rtd 12.36-12.51
Hlds 13.08-13.28
Rtd 14.06-14.21
Hld 14.44-15.03
Rtd 15.36-15.51
Hlds 16.18-16.28
Rtd 17.08-17.40
Utm 19.05
Mat '64
Utm 08.23
Rtd 10.08-10.51
Hlds 11.18-11.28
Rtd 12.06-12.21
Hld 12.44-13.03
Rtd 13.36-13.51
Hld 14.14-14.33
Rtd 15.06-15.21
Hld 15.44-16.03
Rtd 16.38-17.10
Utm 18.35
Hondekop 766 komt als 'boottrein' uit Amsterdam naar Hoek van Holland en zal die dag ook pendelen. Kaarten hiervoor te koop via Stichting Hondekop.
Mat '54
Amf ca. 08.00
Asd 08.47-09.23 (7a)
Sdm 10.28 (1)
Hld 10.49-11.03 (3)
Rtd 11.36-11.51 (1a)
Hld 12.14-12.33 (3)
Rtd 13.06-13.21 (1a)
Hld 13.44-14.03 (3)
Rtd 14.36-14.51 (1a)
Hlds 15.18-15.28 (2)
Rtd 16.06-16.21 (1a)
Hld 16.44-17.03 (3)
Rtd 17.38-18.10 (1a)
Asd 19.29 (4a)
-
Nog leuker zou het zijn als de Stichting Hondekop het viertje zou kunnenlaten rijden met het tweetje van het spoorwegmuseum... ;)
Rob
-
Er is naar gekeken of de 386 inzetbaar zou zijn, echter was dit erg lastig aangezien deze in de opstelling van wereld 4 helemaal achterin staat. Tevens heeft om de zelfde reden dit stel vorig jaar het onderhoud gemist waardoor het allemaal niet ging lukken op deze korte termijn, het was te veel werk.
-
Als redelijk frequent gebruiker van de boot en trein, word ik maar droevig van de degradatie van de lijn.
-
Ik kwam een paar weken geleden in een fotoarchief wat ik onder mijn hoede heb een hele berg prachtige foto's tegen van HvH in de hoogtijdagen... Ik moet er bijna niet aan denken dat dat binnenkort verleden tijd is... :-[
Rob
-
@wijktrein: Het zou wel leuk zijn als je er een paar wilt delen op het forum!
Marco
-
Zou wel leuk zijn, maar ja... copyright en zo... :-\
Rob
-
Mag je ze van de maker ook niet plaatsen met bronsvermelding ?
-
Als redelijk frequent gebruiker van de boot en trein, word ik maar droevig van de degradatie van de lijn.
Als, bijna Hoekenees is het ook heel droevig om dit toch werkelijkheid te zien worden. :-[ :'(
Vroeger, regelmatig met sprinter of lekker comfortabel met een D-trein naar school. Eerst in Maassluis en later in Rotterdam.
Groeten,
Christoph
oja, dit berichtje kwam ik eerder al tegen: http://www.vlaardingen24.nl/nieuws/nieuws/Afscheid-van-de-spoorlijn-met-Hondekop/16681 (http://www.vlaardingen24.nl/nieuws/nieuws/Afscheid-van-de-spoorlijn-met-Hondekop/16681)
-
Spijtig dat de Hoekse lijn verdwijnt heb jaren de trein genomen van Vld Oost naar Rotterdam centraal .
Erik-Jan
-
Reden toch alleen nog maar sprinters, toch al een verkapt soort metro ;D :angel:
-
Is er ook nog goederenverkeer over die lijn? Ik ken de situatie daar niet zo goed maar er zit toch heel wat industrie aan die kant van de waterweg?
En zo ja blijft dat goederenverkeer rijden?
Koen
-
Er is nog vervoer naar de Vopak Vlaardingen, dit blijft in de toekomst nog mogelijk en men gaat de sporen hierop aanpassen, met name langs de perron randen. De breedte van een trein is iets meer dan dat van een metro ;)
-
Mooi!
-
Ik herinner me vooral propvolle treinen in de spits eigenlijk. Als dit de capaciteit vergroot, is het een goede zaak. Directere verbindingen met de binnenstad is ook niet slecht.
Maar ik moet vandaag naar Schiedam en ga maar eens lekker nog een keer met het treintje. :)
-
Toen de NS jaren geleden sta-sprinters inzette, ontketende dat een hoop geklaag in de media.
Toen de NS SLT zonder toilet inzette, ontketende dat een hoop geklaag in de media.
Nu de RET straks metro's zonder toilet gaat inzetten hoor je daar niemand over.
-
Volgens de huidige plannen wordt het goederenvervoer afgehandeld over het zuidelijke spoor met maximaal 40 km per uur. In Schiedam komt een overgavespoor met een lengte van 520 meter. Goederentreinen mogen alleen buiten de spits rijden, met maximaal een goederentrein per uur. **Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven. Als er een goederentrein op het traject rijdt, vindt het metroverkeer met een interval van 10 minuten in beide richtingen over de noordelijke sporen plaats. Op de te passeren stations komt strengelspoor (zie kaartje). Er komen in Vlaardingen (Vopak) en Maassluis (Conline) separate rangeersporen met de nodigde omloopwissels.**
In de Railhobby 370, 371 en 373 van 2015 behandeld Hans Reints het wel en wee van deze lijn door de eeuwen heen. ;D
-
Mag je ze van de maker ook niet plaatsen met bronsvermelding ?
Nope... Of jij moet je van te voren schriftelijk in drievoud persoonlijk verantwoordelijk stellen voor de financiële gevolgen... ;)
Rob
-
Er is naar gekeken of de 386 inzetbaar zou zijn, echter was dit erg lastig aangezien deze in de opstelling van wereld 4 helemaal achterin staat. Tevens heeft om de zelfde reden dit stel vorig jaar het onderhoud gemist waardoor het allemaal niet ging lukken op deze korte termijn, het was te veel werk.
Heeft zo'n stel eigenlijk conditieritten nodig en hoe gaat dat dan?
-
Conditieritten is niet direct benodigd of vereist.
Al het materieel moet wel verplicht eens in de 3 maanden rollen, en het inzetbare museummaterieel moet een jaarlijkse onderhoudsbeurt hebben gehad en elke 7 maanden een ATB controlemeeting.
Omdat de 386 momenteel langer in de tentoonstelling vertoeft, is besloten om die onderhoudsbeurt en ATB meeting achterwege te laten omdat dat niet zo zinvol is als het materieel toch stilstaat.
Tijd die we weer in ander materieel hebben kunnen steken :)
-
Hoe wordt tijdens de ombouw Vopak in Vlaardingen bediend? Of laat men dat tot eind van het jaar achterwege? Volgens de info op onderstaande site vervalt Maassluis (Conline) voor goederen helemaal, dus dan speelt dat probleem daar niet.
Op onderstaande site een simulatie met een vopaktrein en het strengelspoor bij Vlaardingen Oost.
http://hoekselijn.mrdh.nl/waarom-ombouw-tot-metro
-
Ik zie op de film dat er geen daglicht seinen meer komen , maar dat ook de bovenleiding helemaal veranderd wordt. Een goed filmje trouwens.
Peter
-
Maar ik moet vandaag naar Schiedam en ga maar eens lekker nog een keer met het treintje. :)
Alleen zijn de voorbereidingen al begonnen en bleek de Hoekse Lijn dit weekend dicht. ;D
De metro reed gelukkig wel. (y) Het OV in dit deel van Nederland is/wordt echt van topkwaliteit.
-
Alleen jammer dat de rest van Nederland daar geen profijt van trekt. Hier worden de busdiensten gehalveerd en/of opgeheven. Mag er wel (goed) voor betalen!!!!! Maar dat is een ander verhaal..
-
Helemaal te gek straks, Waar ter wereld rij je met de metro van strand naar strand. Natuurlijk alleen in Rotterdam, de stad van de ongekende mogelijkheden. Van Nesselande strand naar Hoek van Lande strand.
Nu nog snel de slakjes in de Natura2000 duinen verwijderen en de metro stopt dan ook werkelijk met de kop op het strand. Helemaal top!!! Plannen voor het doortrekken naar Harwich schijnen ook al in de maak te zijn.
gr,
Brutus
-
**Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven.
Het is ook redelijk zinloos om met electrische tractie die kant op te gaan, bij de vopak hangt er ook geen draad. Bedieningen gebeuren sowieso al met diesels
-
Jammer ik kan er ook niets meer aan doen. Je heb je punt gemaakt.
-
Het is ook redelijk zinloos om met electrische tractie die kant op te gaan, bij de vopak hangt er ook geen draad. Bedieningen gebeuren sowieso al met diesels
Dat weten wij, maar de grote hoop, en menig journalist, heeft daar absoluut geen weet van. Vandaar dat dat dan in een persbericht vermeld wordt.
-
Jammer dat mensen foto's van anderen zich eigen maken: ik stond naast degene die de zwart/wit foto eerder getoond heeft gemaakt. En nu eigent ene pwy zich die foto toe. Let op takje en de twee papieren tussen de rails van het raccordement......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vlaardingen_-_Hondekoppen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vlaardingen_-_Hondekoppen_2.jpg)
-
Even in mijn collectie gedoken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_713_Hoek_van_Holland_22-5-1958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_713_Hoek_van_Holland_22-5-1958.jpg)
NS 713 te Hoek van Holland, 22-5-1958
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1158_Hoek_van_Holland_22-5-1958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1158_Hoek_van_Holland_22-5-1958.jpg)
NS 1158 te Hoek van Holland 22-5-1958
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1310_Hoek_van_Holland.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1310_Hoek_van_Holland.jpg)
NS 1310
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1201_Hoek_van_Holland_22-5-1958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1201_Hoek_van_Holland_22-5-1958.jpg)
NS 1201, 22-5-1958
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1145_Hoek_van_Holland_6-5-1961.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1145_Hoek_van_Holland_6-5-1961.jpg)
NS 1145, 6-5-1961
Alle foto's zijn genomen door charles gordon-stuart en maken deel uit van mijn collectie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/747_0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/747_0001.jpg)
HSM 747, vermoedelijk 1914. Fotograaf onbekend, mijn collectie.
Eelco
-
Mooie platen Eelco! (y)
(En de 1201 had toe nog rechte buffers zie ik... ;D)
-
Voordat Mat 54 als boottrein ging rijden ,werd deze gereden door Mat 24,ik dacht 2 motorrijtuigen en enkele tussen rijtuigen. met in het midden een 2 assige goederenwagen voor de bagage van de bootreizigers.
In het boek van Wijck Jurriaanse zal wel te vinden zijn wanneer de aflossing plaats vond zo tussen '55 en '60.
"s Avonds omstreeks kwart over 7 zag ik deze trein langs Voorhout ri Hld voorbij komen.,
Peter
.
-
Hans/Sobat: bedankt voor de info over het goederenvervoer.
Hopelijk blijft dat nog lang doorgaan en komt er geen gezeur dat het slecht te combineren is met het metro vervoer oid.
Koen
-
Het is maar wat je als degradatie ziet. Nu rijdt het SGM (toch al een soort van verkapte metro) slechts tot Rotterdam Centraal, straks kan je helemaal door naar Nesselande (aka Gouda West). Overstappen naar de spoorwegen kan in Schiedam Centrum, Blaak en Alexander. (y)
-
Ik las gisteren ergens op een uitlegbord dat de eerste jaren een groei van het aantal reizigers van 40 procent wordt verwacht. Dat lijkt me geen degradatie nee.
Het grootste risico voor goederenvervoer is altijd dat de betreffende bedrijven ermee stoppen. Bij voorkeur als er net op verzoek van diezelfde bedrijven flink door de overheid in is geïnvesteerd.
Alleen jammer dat de rest van Nederland daar geen profijt van trekt. Hier worden de busdiensten gehalveerd en/of opgeheven. Mag er wel (goed) voor betalen!!!!! Maar dat is een ander verhaal..
Ik denk niet dat de Delta een netto-betaler is qua infrastructuur Hans. Maar wij van het hoge land betalen graag mee aan droge voeten bij jullie. En aan top OV waar dat nuttig is.
-
Ik vergat dit door medische problematiek helaas, maar zijn er nog kaarten? Blijkbaar is men bij de stichting mat. '54 op een geniaal moment de site aan het omzetten, want ik krijg steeds een 404-melding als ik op hun homepage op de link klik die zou moeten leiden naar de kaartverkoop.
Wat ik hier verder van vind: ik hoop van ganse harte dat dit niet een tweede Randstadrail wordt.
-
Je bedoelt de ellende die er was voor het eindelijk goed reed ? Men heeft er toen vast weol van geleerd waardoor het eerst mis ging.
Want tegenwoordig gaat het wel goed dacht ik zo. (y)
Peter
-
Menno,
Ik krijg geen foutmeldingen bij de site, hier de directe link naar het inschrijfformulier.
http://treinhuren.nl/parser.php?action=article&articleid=198&languagekey=nl
Groetjes
Wesley
-
Sterker, het succes van Randstadrail heeft eraan bijgedragen dat de plannen voor de Hoekse Lijn worden doorgezet.
En dan, de problemen waren in het Haagse dacht ik. Dit staat onder Rotterdamse regie. ;D
-
Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET rijdt ook Randstadrail ;) Ik zie geregeld RET stellen in het Haagse rond hobbelen ;D
-
Wat ik me herinner waren de speciale wissels die men moest maken om metro materieel en trammetjes over het zelfde spoor te laten rijden een bron van zorgen. Daar heeft men op de Hoekse Lijn geen last van ;)
-
Ik krijg geen foutmeldingen bij de site, hier de directe link naar het inschrijfformulier.
http://treinhuren.nl/parser.php?action=article&articleid=198&languagekey=nl
Dat is exact dezelfde link als op de website, met exact hetzelfde resultaat: 404, Not Found.
Inmiddels op meerdere machines geprobeerd, met steeds dezelfde uitkomst. Het zal dan ook wel bij de website zelf liggen, of een kluns heeft het formulier al offline gehaald maar de links er naar toe niet verwijderd.
@ henk: voor mij als niet-regio-inwoner, werd Randstadrail als 1 totaalproject verkocht. Dan maakt het voor mij niet uit of de problemen aan de Haagse kant waren of niet ;)
Ik blijf erbij dat ik niet helemaal weet wat ik er van moet denken ;)
-
Ik zelf kom nog gewoon bij de inschrijfformulier via die link zowel via de website als via de directe link. Misschien even je internet cache en cookies verwijderen dat zou moeten werken.
Groetjes
Wesley
-
Precies. De wissels met bewegende puntstuken waren het grote probleem.
Verder ging het goed.
-
Heeft iemand een idee of die pendeltreinen onderweg ook stoppen voor het laten in- of uitstappen van belangstellenden of kun je dat alleen in Rotterdam en Hoek van Holland?
-
Via Langs de Rails, via Somda, deze tijden:
Begreep dat ze onderweg niet stoppen.
Mat '46
Utm 09.23
Rtd 11.08-11.21
Hld 11.44-12.03
Rtd 12.36-12.51
Hlds 13.08-13.28
Rtd 14.06-14.21
Hld 14.44-15.03
Rtd 15.36-15.51
Hlds 16.18-16.28
Rtd 17.08-17.40
Utm 19.05
Mat '64
Utm 08.23
Rtd 10.08-10.51
Hlds 11.18-11.28
Rtd 12.06-12.21
Hld 12.44-13.03
Rtd 13.36-13.51
Hld 14.14-14.33
Rtd 15.06-15.21
Hld 15.44-16.03
Rtd 16.38-17.10
Utm 18.35
766:
Asd 7A A 08:47
Asd 7A V 09:23
Sdm 1 A 10:28
Hld 3 A 10:49
Hld 3 V 11:03
Rtd 1A A 11:36
Rtd 1A V 11:51
Hld 3 A 12:14
Hld 3 V 12:33
Rtd 1A A 13:06
Rtd 1A V 13:21
Hld 3 A 13:44
Hld 3 V 14:03
Rtd 1A A 14:36
Rtd 1A V 14:51
Hlds 2 A 15:18
Hlds 2 V 15:28
Rtd 1A A 16:06
Rtd 1A V 16:21
Hld 3 A 16:44
Hld 3 V 17:03
Rtd 1A A 17:38
Rtd 1A V 18:10
Asd 4A A 19:29
-
Dus... De pendeltreinen rijden door, en de reguliere sprinters stoppen overal. ;)
-
Stond al in het eerste bericht!!! ::)
-
Jammer, dan is een ritje Vlaardingen - Maassluis v.v. met twee verschillende treinstellen niet mogelijk. Dan maar onderweg alleen maar kijken. Bedankt voor de info.
-
Ga je toch even naar Hld of Rtd. Stap je daar op 1 van de pendeltreinen
-
Ik ga kijken bij Warmond ,waar de Oude Lijn en de Shl lijn bij elkaar komen. Passage tussen 9:45 en 10 uur schat ik.
Weet iemand welke route de 766 neemt tussen Asd en Ledn ?
Peter.
-
Als ik de werkzaamheden overzicht bekijk zal het wel via Haarlem zijn. Tussen Schiphol-Leiden-Den Haag zijn er werkzaamheden komt weekend
-
Bedankt ,Joop,
Daar had ik nog niet aan gedacht,. Dan moet ik aan het randje van de heuvel gaan staan ,jij weet wel waar dat is rechts, na de Sikkens en de gevangenis..
groeten ,
Peter
-
Hoe wordt tijdens de ombouw Vopak in Vlaardingen bediend? Of laat men dat tot eind van het jaar achterwege? Volgens de info op onderstaande site vervalt Maassluis (Conline) voor goederen helemaal, dus dan speelt dat probleem daar niet.
Op onderstaande site een simulatie met een vopaktrein en het strengelspoor bij Vlaardingen Oost.
http://hoekselijn.mrdh.nl/waarom-ombouw-tot-metro
Het vervoer naar de Vopak loopt tijdelijk via Oss, vanuit daar gaat de lading per binnenvaart naar Vlaardingen
Groet Dennis
-
Ik zelf kom nog gewoon bij de inschrijfformulier via die link zowel via de website als via de directe link. Misschien even je internet cache en cookies verwijderen dat zou moeten werken.
Lezen is een kunst:
Inmiddels op meerdere machines geprobeerd...
Het waren allemaal computers die de betreffende website nog nooit bezocht hadden, dus daar kon het 'm niet in zitten.
Ik heb, via nogal wat graafwerk, uiteindelijk het formulier gevonden, onder een volledig ander adres, maar wel van de stichting. Ik heb me alsnog opgegeven en een bevestiging van opgave per e-mail gekregen. Nu maar zien of dat nog behandeld wordt en of er nog plaats is ;)
-
Bij mij werkt de link wel gewoon, er is ook op te lezen dat de inschrijving is gesloten en er geen reacties meer worden geaccepteerd. Ik zou bijna denken dat het een met het ander te maken heeft.
-
Dus... De pendeltreinen rijden door, en de reguliere sprinters stoppen overal. ;)
Dan is het wel vreemd dat de pendeltreinen er 3 minuten langer over doen dan de reguliere die 7 keer moeten stoppen. Vermoedelijk zijn ze dan met een lagere snelheid ingelegd.
-
Of met lagere dienstregelingssnelheid, of ze hangen achter de reguliere sprinter. De boottrein reed vroeger ook met dienstregelingssnelheid van 80 km/h van Rtd naar Hld (vv) ;)
-
Is het mogelijk aan doorkomsttijden te komen van de 766 van Asd naar Sdm ?
Dan weet ik wanner hij langs Leiden komt.
Peter
-
Is op de vorige bladzijde al genoemd.
Verder even zelf uitrekenen.
-
Bij mij werkt de link wel gewoon, er is ook op te lezen dat de inschrijving is gesloten en er geen reacties meer worden geaccepteerd. Ik zou bijna denken dat het een met het ander te maken heeft.
Dat laatste denk ik ook. Desondanks kreeg ik gisteren redelijk onverwacht alsnog bericht dat ik mee mag komende zondag ;) en daar ben ik natuurlijk blij om.
Dat wordt m'n eerste bewuste rit in een Hondekop, waar ik me alleen maar flarden van herinner als kind (maar dat ik alleen van die treinen flarden herinner en van andere treinen eigenlijk niet, zegt wel wat ;) )
Ik zal eerlijk zijn: met de lijn die gesloten wordt, heb ik eigenlijk niets ;)
-
Of met lagere dienstregelingssnelheid, of ze hangen achter de reguliere sprinter. De boottrein reed vroeger ook met dienstregelingssnelheid van 80 km/h van Rtd naar Hld (vv) ;)
Inderdaad, volgens mij liggen alle extra ritten er met 80 in.
Doorgaans rijden we met het museum spul ook niet met een hogere dienstregeling snelheid dan 100km/u.
-
Dat is mooi dat ze met 80 km/h ingelegd zijn rijden ze met een mooi gangetje voorbij voor de foto's
Gr
Wesley
-
Even gekeken, met 100 km/u naar Hld en Hlds, en met 80 km/u terug naar Rtd.
Ongetwijfeld dus een dienstregeling dingetje :)
-
https://www.prorail.nl/nieuws/bye-bye-hoekse-lijn?utm_source=ProRail+Spoornieuws&utm_campaign=95bf1bb0eb-EMAIL_CAMPAIGN_2017_03_02&utm_me
-
Hallo allemaal,
Het is erg stil in dit draadje. Vandaag is de afscheidsdag van de Hoekse lijn. Wie gaan er foto's maken en op welke plekken ?
Hoor het graag van jullie. Groeten Ruud B.
-
Hallo Ruud,
Natuurlijk ga ik foto's maken en de plekken, langs de hele lijn natuurlijk. :o
Groeten,
Christoph
-
Goedemorgen Christoph,
Ik vroeg naar de plekken omdat sommige plekken ( stations en langs de spoorlijn ) door de verbouwing van de lijn er niet fotogeniek uitzien. Ik weet alleen dat station Vlaardingen centrum letterlijk een puinhoop is. Hoe de andere stations er nu bijliggen ( vooral Hoek van Holland ) weet ik niet.
Groeten Ruud B.
-
Ja, dat is een goede vraag.
Ik ga gewoon kijken en zie wel, als eerste wil ik de boog nabij de Gamma pakken. Ik weet dat daar ook werkzaamheden zijn, maar hoop een best plekje te vinden.
Groeten,
Christoph
ps. over 2 minuten ga ik op pad.
-
@Christoph,
Jou zie ik vandaag waarschijnlijk wel dan (y)
Voor de andere geintresseerden de dienstregeling;(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2235_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2235_1.jpg)
Met vriendelijke groet Ruud B.
-
Ik heb gekeken bij Warmond,naar de 766 op weg naar Sdm. Die passeerde om 9:53 ,iets eerder dan ik dacht.
Helaas is de plek op dat tijdstip niet geschikt vanwege de zon (Op 2 uur ).Bovendien is er toch teveel begroeiing op de lage heuveltjes tussen plas en spoor. Volgende keer ergens anders kijken. Gelukkig kwamen er geen vliegtuigen over naar Schiphol op dat moment.
Gr,
Peter
-
Ik stond rond de zelfde plek. En heb de video op YouTube gezet voor de mensen die er niet zelf hebben kunnen kijken. Maar zelfde als peter met de zon, begroeing had ik niet zoveel last van omdat ik op een open plek stond.
De link naar de video: https://youtu.be/ko-6sffA1P4
Jurgen
P.s. Ik was de jongen met de groene jas peter volgens mij hebben wij elkaar nog gesproken.
-
Hallo Jurgie ,
Ja dat was ik dus. Je stond iets beter dan ik,ik heb nog hoog dor onkruid plat getrapt.Je film is wat beter dan de mijne. Maar de zonnestand kon ik niet veranderen. :'(
Peter
-
Peter
Ja wel jammer dat ze die planten daar zo hoog laten groeien maar ja wat doe je eraan ???.
Ga de volgende keer dat ik daar heen ga denk een keer aan de andere kant staan gewoon om te kijken of dat mooier is. (Dan bedoel ik de andere kant van het spoor)
Jurgen
-
Prima filmpje hoor Jurgen (y) Misschien geen ideaal licht maar wel mooi en stabiel het treinstel gevolgd zonder in- en uitzoomen.
-
Bedankt Martijn doet me goed dat te horen :)
-
Dag Jurgie ,
Andere plek zou beter zijn,maar de dijk van de Shl lijn zit in de weg. Mss toch aan de kant vanaf het Spoorpad ?
Peter
-
Ik mag toch hopen dat het hier niet om een forumlid gaat ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2.png)
Bron: Rijden de treinen (https://www.rijdendetreinen.nl/)
-
Kan op 112 meldingen niets terug vinden ??? Geen Ambu, geen Brw en geen Politie
-
Zal wel een *** fotograaf zijn geweest
En het is lekker druk hier langs de lijn in Maassluis
-
"Persoon op het spoor" is gelukkig wat anders dan "Aanrijding met een persoon" Hans.
Rijden op zicht zal de opdracht wel zijn en ja, dan haal je je rijtijden niet meer...
-
Wordt zelfs overwogen treinverkeer geheel te staken op Schiedam-hoek van holland hieronder bericht van de verkeersleiding
Fotografen, liefhebbers, even een mededeling voor jullie eigen veiligheid en plezier. Het gaat om het baanvak tussen Schiedam- Hoek van Holland. Het is ten strengste verboden om je te begeven op en langs het spoor om een mooi plaatje te maken. Zoals de situatie nu is wordt er zelfs overwogen om het treinverkeer helemaal te staken en daar heeft niemand wat aan. Wees verstandig en waarschuw collega fotografen dat ze wegblijven van de sporen. Met Vriendelijke Groet Jan Gruijthuijsen Verkeersleider CMBO ProRail.
-
Soms zit mee en soms zit het tegen....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017_vld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017_vld.jpg)
de vis...ehhh foto's worden duur betaald...
-
foto gemaakt van af me oude stekkie...stond ik in de jaren 70/80 ook vaak foto's te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017_26_mrt_afscheid_hoekse_lijn_versie_kl_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017_26_mrt_afscheid_hoekse_lijn_versie_kl_21.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017_26_mrt_afscheid_hoekse_lijn_versie_kl_86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017_26_mrt_afscheid_hoekse_lijn_versie_kl_86.jpg)
-
en toen lang geleden....met me voightlander vito c.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0006_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0006_16.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vlaardingen_centrum__0005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vlaardingen_centrum__0005.jpg)
-
Vraagje :
Is er nu nog een officiele afscheidsrit geweest met "hoogwaardigheids bekleders " ? Burgemeesters van aanliggende gemeentes b.v. ?
Of waren dat de ritten van overdag allemaal bij elkaar ?
Gr ,Peter
-
Grappig dat mijn ouders toevallig net deze dag gekozen hebben om ook echt met de boot naar mij toe te komen. Ik heb ze nog niet gesproken, maar volgens mij wisten ze van niks. Zijn met mat '46 naar de boot gegaan, aan hun foto's te zien.
-
Vraagje :
Is er nu nog een officiele afscheidsrit geweest met "hoogwaardigheids bekleders " ? Burgemeesters van aanliggende gemeentes b.v. ?
Die is komende vrijdagavond/nacht heb ik begrepen. De allerlaatste trein, alleen voor genodigden.
-
OK,
Dus deze week rijden de treinen nog gewoon .
Groeten ,
Peter
-
Correct, tot en met de 31e.
-
Die is komende vrijdagavond/nacht heb ik begrepen. De allerlaatste trein, alleen voor genodigden.
De 'feestelijke' laatste trein, die om 0.32 uit Rotterdam vertrekt, staat in de reisplanner dus volgens mij kun je gewoon mee. Overigens vertrekt de echt allerlaatste trein volgens dienstregeling om 0.56 uit Hoek van Holland Haven. Of zou de trein met genodigden na borrel op station Hoek van Holland Haven nog als onofficiële laatste trein terug rijden?
-
Volgende week weet je het. ;)
Ik denk aan de laatste tram van de NZH die veel eerder werd opgeheven dan men verwachtte. :(
Zoiets zou i.v.m. ongeregeldheden ook nu nog kunnen
Peter
-
Toen wel. Nu niet meer. Nee alles moet geregeld worden via een WBI. Niks een beetje pikken. En als het net zo gaat als op de Hofpleinlijn, is er maar weinig lol aan. Helaas.
Gr Hans
-
De 'feestelijke' laatste trein, die om 0.32 uit Rotterdam vertrekt, staat in de reisplanner dus volgens mij kun je gewoon mee. Overigens vertrekt de echt allerlaatste trein volgens dienstregeling om 0.56 uit Hoek van Holland Haven. Of zou de trein met genodigden na borrel op station Hoek van Holland Haven nog als onofficiële laatste trein terug rijden?
Ze zouden voor de genodigden een extra treinstel aan kunnen koppelen, zodat die apart van het klootjesvolk kunnen reizen.
Groet Dennis
-
Maar de genodigden dan wel vooraan, anders zitten ze nog steeds in de klootjesvolk-lucht ;D
-
Nog wat foto's van afgelopen zondag. Voornamelijk het museummaterieel gefotografeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-008a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-008a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-010.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-012.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-014.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-015.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170326-016.jpg)
Het was een leuke dag, mede door het mooie weer.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
Mijn complimenten voor de fraaie foto's !
Daar mag je trots op zijn. (y)
Peter
-
Toch is het jammer dat juist het treinstel dat echt op die lijn hoort, nog in restauratie is en er dus niet bij kon zijn.
Bedankt voor alle fraaie foto's (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img289_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img289_3.jpg)
Ik heb/had er wel een model van :-[
-
Vrijdag 31-3 is een dag in het teken van het afscheid van de Hoekse Lijn.
* Om 15:53 vertrekt de laatste Sprinter vanaf Hoek van Holland Strand
* Om 21:48 vertrekt de laatste Sprinter vanaf Maassluis West (Einde van de 4200)
* Om 00:56 vertrekt de laatste reguliere Sprinter vanaf Hoek van Holland Haven (Einde van de 4100)
Daarna zullen de 2 stellen van de afscheidsrit leeg naar Rotterdam worden gereden.
-
NS-ProRail organiseert de laatste treinrit van Rotterdam naar Hoek van Holland van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis naar Hoek van Holland haven. De burgemeesters van die steden maken de laatste rit mee. Op ieder NS-stationshalte zal een lokale artistieke bekendheid, via de intercom van de trein en via de geluidsinstallatie van het NS-station zelf: een herinneringspoezie of -verhaal over de trein van Rotterdam naar Hoek van Holland (vice-versa) omroepen.
De aller- allerlaatste rit vind plaats op vrijdag rond middernacht. In Maassluis zal schrijfster Corinne Hamoen (voormalig columnist bij Maassluis.Nu) ten overstaan van de media en voor alle meereizenden op deze memorabele rit een van haar columns over reizen per spoor voordragen. ‘Een uitdaging en beste spannend’
Het wordt een historische rit met muzikanten en nieuwsmedia, die voor het nageslacht op foto en video wordt vastgelegd. Met die rit komt er na ruim 125 jaar een eind aan deze spoorlijn, die op 1 april door de RET wordt overgenomen en de komende maanden omgebouwd tot een hoogwaardige aansluiting op het Rotterdamse Metronet. Bij elke gemeente vanaf Rotterdam wordt een stop gemaakt, waar de burgemeester wordt geïnterviewd, samen met een lokale bekendheid, die bijzondere ervaringen heeft in of met deze spoorlijn.
PROGRAMMA
De genodigden en de media stappen op in Rotterdam in en in Hoek van Holland uit. Namens Maassluis reizen burgemeester Edo Haan en wethouder Kees Pleijsier mee. Burgemeester Ahmed Aboutaleb is op dat moment helaas elders. Zijn honneurs worden waargenomen door wethouder Pex Langenberg.
00:00 – 00.20 Ontvangst in Rotterdam CS
00.32 Vertrek laatste trein
01:02 Feestelijke symbolische overdracht NS>RET en borrel op station Hoek van Holland
01:30 Vertrek bus naar Roterdam CS en bus langs alle aangelegen stations
-
Gisteren was ik toch in Rotterdam en heb ik nog een ritje naar Maasluis gemaakt. In de trein werden door NS en Prorail ansichtkaarten uitgedeeld met plaatjes van afgelopen zondag. Het was een serie, maar ik heb me tot eentje beperkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2034_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2034_4.jpg)
Leuk plaatje met de Waterweg op de achtergrond, maar kan natuurlijk alleen aan de schaduwkant worden gemaakt. :)
-
Hook of Holland blijft Internationaal. Onderstaan bericht gelezen in DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2017 – 092Distribution : daily to 36.800+ active addresses 01-04-2017 Page 29
POST-BREXIT TRAVEL: HISTORIC HOOK OF HOLLAND RAILWAY STATION DOWNGRADED TO ROTTERDAM METRO From 1 April, trains are replaced by buses for the summer, and in September the station becomes a far-flung stop on the Rotterdam Metro
Budget flying has claimed another victim. Hook of Holland, one of the grandest stations in Europe, is to be re-born as a stop on the Rotterdam Metro. Hoek van Holland Haven, as the station is officially known, opened in 1893. At the time, the Thomas Cook journal, Cook’s Excursionist, reported excitedly: “The Great Eastern Railway Company’s new route to the Continent from Harwich, via the Hook of Holland, is now open.
“New and powerful steamers have been constructed for this service; and as travellers for Holland, Germany, &c., landing at the ‘Hook,’ will be spared the passage up the Maas, a considerable saving of time will be effected.” For most of the next century, the international rail-sea interchange flourished. Direct trains ran from its extensive platforms to Berlin and Copenhagen, while the luxury Rheingold ran beside western Europe's mightiest river via Cologne and Baden-Baden to Basel.
In 1933, Patrick Leigh Fermor began his journey across Europe to Constantinople (Istanbul) from Hook of Holland. He later described it in A Time of Gifts.
After the Second World War, Hook of Holland was a starting point for the Orient Express. Even in the 1970s and 80s, transcontinental trains lined up to receive passengers from the Harwich ferry and take them on to Copenhagen, Berlin and Warsaw.
The final Warszawa Express to the Polish capital departed exactly 100 years after the station opened. Since 1993, services have dwindled still further, as the number of budget flights has increased. The Boat Train to Amsterdam ceased a decade ago, when Stena Line's high-speed catamaran from Harwich was withdrawn; conventional ferries still ply the route.
In 2014, the writers Nicky Gardner and Susanne Kries described the westbound journey via the now-forlorn station: “There is a sort of melancholy born of leaving the Continent without having properly said one's farewells. There is no such thing as a grand exit via Hoek van Holland.”
The station will close for the summer from 1 April, with trains replaced by buses for five months. When the line re-opens in September, the once-mighty Continental rail terminus will be relegated to part of the Metro system for the second-biggest city in the Netherlands Until work began on 1 April, there was a half-hourly rail service to Rotterdam. Inge Rijgersberg of Dutch Railways said: "The last train will be a celebratory ride with guests and entertainment." The new European Rail Timetable reports: “A special bus service will be in operation with a combination of fast and stopping services. “On completion, the route will operate as an extension of existing Metro lines A and B.” The timetable’s editor, Chris Woodcock, said: “It will be interesting to see if those lengthy old station platforms will be completely wiped away. Sad, in a way, but the railway must adapt to modern travel needs.“Mark Smith, who runs the Seat61.com international rail website, said passengers would see an improvement once the work is completed: ”The 'light rail' Metro will become a more frequent service than the 'heavy rail' train, with one simple change at Schiedam all that is necessary to reach Den Haag or Amsterdam, just as now. Or one change at Rotterdam Alexanderplatz to reach Utrecht for ICE trains to Cologne. "I still love travelling London to Amsterdam via the Harwich-
Hoek night service, with dinner in the ship's restaurant and a night in a private en-suite cabin with satellite TV. Such a relaxed way to get there, as time-effective as flying and saves a hotel bill." The Rail and Sail tickets sold by Stena Line ferries for journeys between London or stations in East Anglia to Amsterdam or any other Dutch station from £55 will continue to be available, and will be valid on the temporary buses and later the Metro. InterRail passes will also be accepted. Source : Independent
-
Heren,
In een wedstrijd van NS op FB had ik een kaartje voor de laatste trein gewonnen. Daarom vrijdagavond 27 maart naar Hoek van Holland en Rotterdam geweest. De laatste trein vertrok om 0.32 (dus eigenlijk 1 april) uit Rotterdam naar De Hoek.
Op de foto's de trein met 2945 en 2978 op Rotterdam Centraal voor vertrek naar de Hoek en in het station van Hoek van Holland na aankomst uit Rotterdam.
Meer foto's op https://www.flickr.com/photos/cklx/ (https://www.flickr.com/photos/cklx/) en in het Album https://www.flickr.com/photos/cklx/albums/72157647680836809 (https://www.flickr.com/photos/cklx/albums/72157647680836809).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hvh2_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hvh2_800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hvh1_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hvh1_800.jpg)
CKLX
-
Dan ging het nog fout ook op de laatste rit......
-
Voor wie de laatste meters naar Hoek van Holland vanuit het treinraampje wil meerijden maakte ik vanochtend een filmpje. Klik! (https://youtu.be/BGBdJcRugRQ)
-
Dan ging het nog fout ook op de laatste rit......
Want...?
-
Waarschijnlijk omdat de trein het gevaarsein voert. Grappig - was me niet eens opgevallen.
-
Ik geloof dat alleen RTV Rijnmond aandacht aan sluiting van de lijn schenkt.Van de landelijke zenders zoals RTL en NPO heb ik nog niets gezien.
Of heb ik toch wat gemist ?
Peter
-
Waarschijnlijk omdat de trein het gevaarsein voert. Grappig - was me niet eens opgevallen.
dat ja
Beetje vreemd....
-
Werk/bedieningsfoutje. Kan de allerbeste overkomen. ;D ;D
-
ja, of gewoon precies genomen op moment van omschakelen van de seinen... ;)
-
Werk/bedieningsfoutje. Kan de allerbeste overkomen. ;D ;D
ik zeg niks :angel:
Maar er zijn er die het te pas en te onpas gebruiken....
-
[...]
Daarom vrijdagavond 27 maart naar Hoek van Holland en Rotterdam geweest.
[...]
Dat kan niet ;)
Dat gevaarsein kan best een 'geintje' richting fotografen zijn die hun hele foto daardoor verpest vinden worden. Het viel me bij het afscheid van Mat. '64 ook op dat er in de achterste cabine vrolijk met de lampen gespeeld werd en geregeld het gevarensein ingeschakeld werd, vermoedelijk om de 'echte' fotografen dwars te zitten.
-
Ik begrijp het wel van dat plagen sommige mensen zijn echt zeikers heb ik op 26 maart gemerkt.
-
Sorry meneer, ik zal het goed maken met een paar plaatjes ;)
Station Maassluis West
(https://c1.staticflickr.com/4/3956/32951682414_d9e88e9d8a_b.jpg)
(https://flic.kr/p/ScPZaq)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/ScPZaq) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/3/2808/33559698461_1733b6dc68_b.jpg)
(https://flic.kr/p/T8ye9H)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/T8ye9H) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/3/2831/32875724263_4b4d446dcc_b.jpg)
(https://flic.kr/p/S67Fs8)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/S67Fs8) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/4/3679/32875724613_67150076f5_b.jpg)
(https://flic.kr/p/S67Fya)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/S67Fya) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
Stroomlozebrug
(https://c1.staticflickr.com/3/2842/33665194131_811e612df8_b.jpg)
(https://flic.kr/p/ThSVkz)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/ThSVkz) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/3/2936/32875725063_ba8fdaca8d_b.jpg)
(https://flic.kr/p/S67FFV)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/S67FFV) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/3/2829/33559698761_577c772fa4_b.jpg)
(https://flic.kr/p/T8yeeT)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/T8yeeT) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
Station Maassluis
Beetje kaal
(https://c1.staticflickr.com/4/3794/33560090891_40234055cc_b.jpg) (https://flic.kr/p/T8AeNK)
Station Maassluis - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/T8AeNK) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/3/2914/33648149786_5e5d9cf237_b.jpg) (https://flic.kr/p/TgnyDy)
Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/TgnyDy) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/4/3942/32875725823_8807db451d_b.jpg)
(https://flic.kr/p/S67FV2)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/S67FV2) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/4/3854/32875725423_5e1c23674b_b.jpg)
(https://flic.kr/p/S67FN8)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/S67FN8) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
Ergens aan het einde van Maassluis
(https://c1.staticflickr.com/3/2806/33559698631_8ef0b56aa3_b.jpg)
(https://flic.kr/p/T8yecD)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/T8yecD) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
-
Stroomlozebrug
(https://c1.staticflickr.com/3/2842/33665194131_811e612df8_b.jpg)
(https://flic.kr/p/ThSVkz)Afscheids ritten van de Hoekse Lijn - 26-3-2017 (https://flic.kr/p/ThSVkz) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
Even een vraag tussendoor :) Schiet bij deze situatie de pantograaf niet gelijk naar boven? Als dit in model zou zijn dan zou de pantograaf zich gelijk vasthaken in het volgende portaal? ???
-
Dit is ook geen speelgoed!!! Is bij het ontwerp duidelijk rekening mee gehouden.
Antwoord, nee hij schiet niet omhoog
-
Ah bedankt. Maar normaal drukt hij toch tegen de bovenleiding. Is hij dan als het ware gedempt? Dat hij niet "ineens" naar boven schiet? Of wordt er bij dit stuk soms wat van de "druk tegen de bovenleiding" afgehaald?
(Sorry voor de vreemde woordkeuze soms, ben niet heel erg thuis in de juiste benamingen ;D )
-
De stroomafnemer kent een maximale hoogte, hoger dan dat komt 'ie niet. De bovenleiding bij dit soort bruggen eindigt op iets boven die hoogte zodat het goed gaat. Belgisch materieel heeft een hogere instelling omdat de rijdraad daar ook hoger hangt vanwege de 3 kV, dus Belgisch materieel moet de stroomafnemer wél laten zakken. Dat is weleens misgegaan, met de door jou beschreven gevolgen ;)
-
Aha, weer wat bijgeleerd :angel: bedankt
-
(Sorry voor de vreemde woordkeuze soms, ben niet heel erg thuis in de juiste benamingen ;D )
Dat geeft niet hoor. Ik leer ook nog bijna elke dag bij wat betreft technische termen.
Er zit een begrenzer in het mechaniek van de stroomafnemer. Dat wordt in technische kringen een slagbegrenzer genoemd en voorkomt letterlijk dat iets te ver kan draaien/bewegen. In dit geval dat de afnemer zo ver als mogelijk omhoog schiet en vervolgens van de trein gerukt wordt als de bovenleiding weer begint.
@ Rhb Mikey: je stond op een goede plek zo te zien.
-
Voor de metro komt er wel bovenleiding op de bruggen.
-
Dat kan niet ;)
Dat gevaarsein kan best een 'geintje' richting fotografen zijn die hun hele foto daardoor verpest vinden worden. Het viel me bij het afscheid van Mat. '64 ook op dat er in de achterste cabine vrolijk met de lampen gespeeld werd en geregeld het gevarensein ingeschakeld werd, vermoedelijk om de 'echte' fotografen dwars te zitten.
Dan ben ik wel benieuwd naar een foto daarvan, want daar heb ik niets van voorbij zien komen...
En een aardig deel heb ik daar gezeten en weet wel zeker dat dat niet gebeurd is...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HOEKSE_LIJN_2017-04-03_TVDZ_F-0682_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HOEKSE_LIJN_2017-04-03_TVDZ_F-0682_8.jpg)
Pakken het gelijk goed aan! het is nu wel degelijk "Over en uit"
-
:'(
Jammer hé.
In Vlaardingen Oost is de bovenleiding weg, tot Vlaardingen Centrum.
Groeten,
Christoph
-
Tsja, je moet wel een beetje tempo maken als je ook zo snel mogelijk weer metro's wilt laten rijden natuurlijk :)
-
Dat koper kan je als ProRail natuurlijk beter zelf strippen voordat een ongewenste vrijwilliger doet. ;)
-
Alleen breekt niet Prorail het op, maar is het ombouwproject voor de RET.
-
De lijn is per 1 April overgedragen aan de RET.
Houdt dat in dat ook gebouwen ,beveiligingsinstallaties als relaishuizen en -kasten , omderstations en AHOB 's ook eigendom van de RET geworden zijn, of was er een scheiding in wat wel en niet bij de RET kwam ?
Groeten ,Peter
-
De complete beveiliging en voeding van de lijn wordt gewijzigd met eigen onderstations e.d. van de RET
-
OK, dat wist ik wel.
Ik bedoel dus de niet meer benodigde zaken van NS / Prorail ,gaan die naar de vorige eigenaars terug ,of gooit de RET alles weg?
Peter
-
Voor de overdracht had NS alle OV Chipkaart apparatuur al gedemonteerd en afvoerd.
-
En de Seinwezen installaties ?
Peter
-
Die stonden er nogwel tot de overdracht, anders was er geen treinverkeer meer mogelijk ;D