BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 04 March 2017, 12:25:27
-
Op nmld ( http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=32&t=4210&p=87603#p87603 ) lees ik dat de SGB de grote hal uit 1916 van de RET werkplaats aan de Kleiweg heeft verworven. Demontage en transport zijn al gedekt (y)
In Goes gaat deze hal gebruikt worden voor de stalling van gerestaureerd en nog te restaureren materieel.
Eelco
-
http://rtvr.nl/5PLb
Nieuwsbericht over het verplaatsen van de oude Allan-RET hal op RTV Rijnmond
Groeten Arjen
-
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?
-
Ja! https://youtu.be/qEDEgJHPOB4
-
Ik denk dat je het oude station Houten wel een paar keer in deze hal kwijt kunt.
Dit zal best wel een van de grootste panden zijn die in Nederland verplaatst wordt.
Groeten Arjen
-
Alleen de vergunning en fondsen voor de herbouw moeten nog geregeld. Ik hoop dat dat snel lukt. Ik herinner me nog de oude stationskappen van Utrecht die nu ergens in het struikgewas liggen...
-
Helaas was door de sloper het laatste deel "vergeten" naar Goes te brengen, maar in stukken geknipt naar de smelterij. Een complete zijgevel was manco hierdoor. Dit was de hoofdreden waardoor de oude kap van Utrecht niet meer opgebouwd kon worden.
Groeten Arjen
-
Klopt. De Utrechtse kap kon niet meer in oorspronkelijke staat worden herbouwd. Er is wel overwogen een andere kap te bouwen met gebruikmaking van de beschikbare materialen. Een gesloten hal zoals de Allan-fabriek is uiteindelijk echter nog beter als het gaat om het beschermd stallen van de collectie.
-
Duidelijk (y)
-
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder (https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder). Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.
Reinout
-
Hoe zit het nu precies met de Utrechtse kappen? Die worden in de toekomst geheel niet meer gebruikt?
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder (https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder). Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.
Reinout
Bolders hebben toch een iets andere vorm! Dit gebouw is duidelijk geïnspireerd op de vorm van een Kaapstander! en dat is heel wat anders.
-
Vertel de firma Mammoet dat ze de naam moeten wijzigen ;D , wij zijn wel overtuigd....
-
Dat krijg je als zware tillers zich met het natte gebeuren gaan bezig houden ;D
-
Je bedoelt de Kursk? ;) Ten slotte heeft van Seumeren Mammoet overgenomen en niet andersom. (y)
Gr. Erik.
-
Hoe zit het nu precies met de Utrechtse kappen? Die worden in de toekomst geheel niet meer gebruikt?
Een deel daarvan staat bovenop de tunnel over de A2, op het zogenoemde "Berlijnplein". Daar staat een klein deel. Ik geloof dat daar in de toekomst een dagmarkt moet komen, maar voor hetzelfde geld zijn die plannen ook alweer achterhaald.
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder (https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder). Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.
Reinout
Hmmmja OK, dat vind ik dan toch nét weer wat anders, dat pand is ervoor gebouwd om getransporteerd te worden voordat het op zijn plek terecht komt.
Dat is bij een fabriekshal als die van Allan natuurlijk niet.
Een beetje 'plaatsen' vs 'verplaatsen' zeg maar :p
-
Het Openluchtmuseum in Arnhem staat vol met verplaatste gebouwen.
En in Rotterdam Charlois staat landhuis De Oliphant, dat vanuit Nieuwesluis is verplaatst. Niet zo groot als de Allan fabriek uiteraard.
-
Wat dat aangaat lijkt de SGB wel op het openluchtmuseum, het is niet bepaald het eerst verplaatste gebouw voor ze ;)
-
Even kijken, wat is verhuist, en al weer opgebouwd;
Seinhuis Middelburg
Goederenloods Middelburg
PZEM huisje Willemina polder
Weegbrughuisje Goes
Ze hebben wel wat ervaring met het verhuizen van gebouwen (y)
Groeten Arjen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.1-Middelburg_11-1999.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.1-Middelburg_11-1999.jpg)
Middelburg, november 1999
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.02-Goes_19_maart_2001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.02-Goes_19_maart_2001.jpg)
Goes, 1 maart 2001
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.03-Goes_12-02-2001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.03-Goes_12-02-2001.jpg)
Maar eerst over water van Middelburg naar Goes. Op de 12e is het wachten op de kraan en de platformwagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.04_Goes_12_febr._2001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.04_Goes_12_febr._2001.jpg)
En dan gaat het s' nachts over de N256 naar het emplacement van de SGB
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170525_135643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170525_135643.jpg)
Goes, 25 mei 2017 :) (c) Rondje_HO
-
Bij de SGB hebben ze dus niet alleen ervaring in het verplaatsen van kleine zaken, groot doet ook mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.001-img351.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.001-img351.jpg)
Zoals de complete overbodig geworden goederenloods van Middelburg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.002-img350.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.002-img350.jpg)
Ging het seinhuis nog compleet op reis, bij de loods was dat niet het geval
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.005-img354.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.005-img354.jpg)
Dat moest dus in stukjes gebeuren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.006-img355.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.006-img355.jpg)
Eerst een fundatie storten en dan weer opbouwen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.007-img356.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.007-img356.jpg)
Moesten wel zware kranen en speciale voor gemaakt/gebruikt worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.004-img353.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.004-img353.jpg)
Rechts staat de kopgevel die nog wel een verdieping hoger getilt moest worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.003-img352.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.003-img352.jpg)
Twee verplaatsbare objecten in een plaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.008-img361.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.008-img361.jpg)
Het was niet alleen de loods en het seinhuis wat veel energie en arbeid vroeg!!!!!
-
Intussen is de Treinenfabriek al voor een groot deel in Goes beland:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20170627-WA0002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20170627-WA0002.jpg)
(foto Edwin Schipper)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170627_174853.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170627_174853.jpg)
(Foto van ondergetekende)
Als alle materialen in Goes zijn, gaan er twee nissenhutten overheen en ligt alles dus droog opgeslagen. Beide nissenhutten komen vol te liggen!