BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: HAR 67 op 11 February 2017, 16:13:12
-
Hierbij de vraag of je voor elke soort decoder een condensator kan zetten als buffer. Ben al een tijdje geleden begonnen om te digitaliseren maar nu is de Fleischmann railbus aan de beurt. Zo wie zo al weinig ruimte al heeft Sven daar een mooi draadje voor geschreven om een decoder in de VT 95 te krijgen.
Als er iemand ook nog een handig schema heeft graag.
Groet Harry
-
Wat zegt de handleiding van je decoder daarover?
Als die een mogelijkheid heeft zal daar vast iets over geschreven staan. In ieder geval waar de voedingsaansluitingen op de decoder zitten.
-
... of je voor elke soort decoder een condensator kan zetten als buffer.
In ieder geval niet op de ingang, want dan help je het hele DCC signaal om zeep en niet alleen voor die ene decoder.
-
Zo ver ik weet moet er daarvoor wel een aansluiting zitten op de decoder. Zie specificaties op de website van de fabrikant, dat wordt in zo'n overzichtslijstje altijd duidelijk aangegeven.
-
Aan vrijwel alle ESU decoders kan een condensator gesoldeerd worden, in ieder geval. Wel wordt er dan gezegd dat programmeren dan lastig wordt en je de condensator uitschakelbaar/lossoldeerbaar uit moet voeren... Tenminste, zo akelig kwam het op mij over. Met een officiële ESU "powerpack" heb je dat nadeel niet, daar zit net een tikkie electronica bij om het nadeel op te heffen. En het zijn "goldcap" condensatoren die veel capaciteit hebben t.o.v. de ruimte die ze innemen. Maar daar zit een prijskaartje aan.
Dat is wat ik heb onthouden van wat ik de laatste tijd heb gelezen. Geen garantie van correctheid.
Bij mijn recent gedigitaliseerde roco railbus heb ik afgezien van zo'n condensator danwel powerpack. Mijn redenen:
- Ik vertrouw erop dat m'n rails schoon genoeg zijn. Idem puntstukpolarisatie enzo.
- Mijn railbus is tweedelig en ik heb hem elektrisch doorverbonden: 4 stroomafnemende assen, hetzelfde aantal als een reguliere lok. Dat moet toch goed gaan. Zeker omdat zo'n roco railbus ook flexibel opgehangen assen heeft, dus de stroomafname is goed.
Die 4 stroomafnemende assen staan ook nog eens verder van elkaar dan bij een reguliere goed rijdende vierassige diesellok, dus de stroomafname zou zelfs beter moeten zijn. Hoop ik :)
Bij jouw VT95 zou het anders kunnen liggen. Was dat geen type waarbij het motorrijtuig om moest lopen bij het eindpunt? Dan zou je goed koppelende electrische koppelingen moeten hebben aan beide kanten. Als je ze elektrisch gezien los wilt houden lijkt me een powerpack/condensator gelijk een héééél goed idee.
Ik wil wèl een officieel powerpack voor mijn oude Fleischmann 94er kopen. 5 starre assen: het mormel tilt alle vijf zijn starre pootjes in één keer van de rails op zodra er ook maar een kleine ongerechtigheid op of naast de rails bevindt.... Oude constructie, dan heb je dat. Bij mijn andere loks is de constructie veel beter (roco.... hoera!, nieuwere Fleischmann 86er, hoera!) en vind ik dat ik geen condensator nodig heb. In de praktijk is dat ook niet zo.
Reinout
-
Hoi
De FL VT 95 krijgt alleen zijn voeding van de 2 assen. Het is niet de bedoeling dat de bijwagen vast gekoppeld gaat worden.
De VT zal uitgerust gaan worden met Kadee koppelingen naar voorbeeld van een Duitse Site Modellbahn.net
Op internet is ook iets te vinden van iemand die zijn nieuwe Ma VT 95 met werkende stroomvoorziening heeft voorzien tussen Motorwagen en bijwagen en mooi kan omlopen. Deze heeft een eigen 3D koppeling gefabriceerd.
Maar om terug te komen op de FL VT 95. Omdat ik meer een bouwer dan een rijder ben zal mijn rails niet overal even schoon zijn. Voor het filmpje De video ritten ben ik wel even bezig geweest om alles schoon te krijgen. Waar ik mij dan aan erger is dat hier en daar je het materiaal toch zie inhouden.
Als je met de ombouw dan toch bezig ben dan wil ik dit gelijk meepakken met een energie buffer.
Ik weet dat alles goed moet zijn (ringleiding) puntstukken gepolariseerd (dat zijn ze ook) en vooral schoon maar toch.
Tja en dan loop ik er tegen aan dat mijn kennis van elektro toch niet het je van het is. dan heb je soms een probleem.
Dat is het leuke/ fijne van dit forum. Er is altijd wel iemand die je kan helpen.
Groet Harry
-
Hoi Sven
Het was wel een oud draadje van je railbus maar mooi gedaan hoe je dat er allemaal heb ingekregen.
Groet Harry
-
Als het erom gaat dat de railbus niet stilvalt bij een stroomonderbreking Harry, dan beter een decoder uitkiezen waarbij een echt powerpack kan worden aangesloten. Bijvoorbeeld een ESU LokPilot met bijbehorend powerpack, Lenz heeft ook zoiets. Kost een paar centen, maar het werkt ook. Op veel decoders kan je wel elco's aansluiten, maar die houden het motortje niet aan de gang, tenzij je die hele railbus volpropt en dan nog.
-
Hoi Henk.
Bedankt voor je reactie. Maakt dat echt zo groot verschil een powerpack of condensatoren? Wat ik tot nu toe lees is dat de een zweert bij een powerpack en de ander bij een condensator.
Kan je het verschil eens uitleggen in begrijpelijke taal voor een leek?
Groet Harry
-
Recentelijk is daar een draadje over geweest: "verschil tussen condensator en commerciële powerpacks" (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72679.0.html). En je hebt zeeën van ruimte in je railbus vergeleken met dat armetierig kleine prachtige tramlokje waar het in dat draadje over gaat :)
Als de railbus los gaat rijden is zo'n powerpack danwel condensator wel een goed idee.
Wat ik van dat draadje heb onthouden is dat een commerciële powerpack extra goede condensatoren ("gold cap") gebruikt, dus meer energie per ruimte. Maar die hebben wel een ander voltage nodig, dus zit er een stukje electronica bij om de spanning om te zetten. Daarbovenop stoort een condensator soms/vaak/weetikeigenlijkniet bij het programmeren. En daar zit bij zo'n powerpack ook wat electronica voor in om het te verhelpen.
Het prijsverschil is wel enorm...
Reinout
-
Het verschil is dus al gauw een factor 500. :)
In dat draadje wordt het technische verschil uitgelegd en Ingenium legt ook het verschil in praktisch gebruik goed uit.
Voor een twee-asser zou ik altijd een echt powerpack gebruiken. Als je de boel uit het zicht wilt houden, valt het met de ruimte in een railbus ook wel tegen.
-
Of een strijkje ATF of de rails.
Wondermiddel (y)
Groeten
-
Het gedeelte met de Powerpack is mij nu wel duidelijk met jullie bijdrage.
Hoe groot zijn de gelijkspanningen over de decoderdraden?
Ik zeg het misschien krom maar met een eenvoudige decoder zonder groene draad moet het ook mogelijk zijn om met de frontverlichting ook de eventuele binnenverlichting te laten branden van een Railbus. De verlichting staat dan in serie met een weerstand er tussen.
Het geheel is afhankelijk van spanning stroomsterkte en weerstand. De motor verbruikt het meest dus wat blijft er over?
Groet Harry (die probeert de digitaliseren op een eenvoudige manier)
-
Hoe groot zijn de gelijkspanningen over de decoderdraden?
Dat verschilt heel erg per centrale. Op de meeste banen is het ergens tussen 16V en 20V. Maar volgens de norm mag het tot 24V en zijn er ook mensen, vooral N-railers, die maar 12V gebruiken. Maar met een 25V condensator zit je wel veilig.
Ik zeg het misschien krom maar met een eenvoudige decoder zonder groene draad moet het ook mogelijk zijn om met de frontverlichting ook de eventuele binnenverlichting te laten branden van een Railbus.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je decoder maar 2 uitgangen heeft? Dan heb je 3 keuzes voor de binnenverlichting
1) Je sluit het aan direct op de railspanning. Voor led heb je wel een gelijkrichter nodig en is het dus niet schakelbaar
2) Je sluit hem samen aan met de frontverlichting (of sluitverlichting) maar gaat het uit als je de andere kant op rijdt
3) Of je sluit het aan op zowel front als sluitverlichting van de decoder door 2 diodes te gebruiken. Dan is het licht schakelbaar met de front/sluitverlichting maar richtingafhankelijk
Nu moet ik wel zeggen dat de meeste moderne decoders toch wel 4 uitgangen bezitten dus minder snel een probleem is.
De verlichting staat dan in serie met een weerstand er tussen.
Het geheel is afhankelijk van spanning stroomsterkte en weerstand. De motor verbruikt het meest dus wat blijft er over?
Verlichting staat niet in serie met de motor. De motor snoept er dus niets van af. Gewoon rekenen met de baanspanning. Maar zoals ik al vaak heb gezegd, rekenwerk is leuk voor maximale minimale waarde voor de weerstand maar het blijft toch vooral een kwestie van proberen wat er goed uit ziet. En ja, met de meeste oplossingen houd je verschil als je naar een andere baan gaat met een andere baanspanning.
Timo
-
... rekenwerk is leuk voor maximale waarde voor de weerstand ...
Timo,
Geeft het rekenwerk niet de minimale weerstand ? En door een grotere weerstand kun je dan de lichtsterkte verminderen.
Sander
-
Correct :angel: Dank je!
Begon de zin eerst anders dus was maximaal wel correct. Toen de zin aangepast omdat ik het duidelijker vond maar had ik inderdaad maximale moeten vervangen door minimale. Nu aangepast. (y)
Timo
-
Beste Timo
Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik heb hier een mini Uhlenbrock 73400 die voor de FL vt 95 bestemd is deze kan een motorspanning aan van 0,6 A. een mini gekozen omdat de railbus weinig ruimte heeft.
Specificaties
Maximale totale stroom alle uitgangen : 0,6A
Maximale stroom per uitgang : 0,2A
Maximale motorstroom : 0,6A
Licht - rijrichtingafhankelijk : ja
Lichtuitgang - dimbaar : ja
Speciale functie-uitgangen : nee
Function Mapping : nee
SUSI interface : via soldeeraansluiting
LISSY uitgang : via soldeeraansluiting
Volgens mij moet dit gaan. Heb de railbus met vol vermogen op de analoge baan tegen gehouden en heb 0,2 A gemeten.
Groet Harry
-
Waarom sluit je de binnenverlichting niet direct op de rails aan? Dan belast je decdecoder niet.
-
Dat moet wel lukken ja. Zo snel gekeken heeft deze inderdaad maar 2 functie uitgangen. Zou ik voor genoemde optie 1 of 3 gaan. Zelf zou ik 3 pakken, op die manier is het licht toch schakelbaar. En voor aan de baan heb je ook een gelijkrichter nodig of 4 diodes en voor optie 3 heb je 2 diodes nodig. Doet hem dus niets. En zelf ben ik met 12mA in een rijtuig van 30cm met led verlichting al tevreden. Dat kan de decoder nog wel aan ;D
Overigens zou ik zeggen dat er in de railbus wel genoeg ruimte is voor een iets grotere decoder. Heb hem zelf niet, maar vergelijkbare modellen is er genoeg plaats onder het dak.
Timo
-
Er zou inderdaad een wat grotere gekend hebben want dit is wel een klein decodertje vergeleken de normale. Gaan het gewoon proberen. Zou hier dan ook nog een powerpackje condensator op kennen denk je?.
Harry
-
Van oorsprong ondersteund de 73400 geen condensator. Waarschijnlijk is de interne spanning wel aanwezig op de LISSY aansluiting (gok black en red) maar zeker weten doe ik het niet. Ook weet ik niet hoe goed de decoder er mee om gaat.
Nu doet naar mijn mening een condensator toch eigenlijk niets voor het rijden tenzij je een enorme weet te plaatsen. Goede stroomafname van alle wielen, liefst ook de bijwagen, doet veel meer.
Een PowerPack doet wel meer maar dat moet de decoder wel echt ondersteunen. Een LoPi 4 of een Lenz Gold (en misschien Silver ook) doet dat bijvoorbeeld wel. Zelf ben ik dan ook een LoPi fan ;D
Timo