BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Norway13 op 09 February 2017, 15:04:25

Titel: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 09 February 2017, 15:04:25
Hallo.

Wat is een juiste CV en waarde voor het bedienen van het gecombineerde inrijsein + voorsein 4015 op een DR4018?
Ik heb nu CV47 met waarde 10, maar heb buiten VR0, VR1 en VR2 ook een compleet donker voorsein en dat is toch niet helemaal juist? Het inrij sein geeft wel Hp0, Hp1 en Hp2 juist weer.

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Timo op 09 February 2017, 15:13:15
Preset 10 is voor HP en VR aan één paal. Dus als het HP HP0 of SH1 toont dan kan je het VR doven. Met andere woorden, welke adressen schakel je?


Timo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Norway13 op 09 February 2017, 15:36:04
De Viessmann 4015 is inderdaad één paal met inrij- en voorsein erop.
De adressen zijn 17 en 18 voor Hp0 en Hp1, 19 voor Hp2, 20 en 21 Vr0 en 22 en 23 Vr2....
Als je tenminste de adressen bedoeld die overeenkomen met de schakelaars op de VR5000 en als zodanig in iTrain opgegeven zijn.
De situatie nu kán dus zijn dat bij rood licht in het blok volgend op het blok van het betreffende Voorsein, dit voorsein dooft. Ik zou toch meer denken aan dubbel geel, "Stoppen verwacht". Of ik zit helemaal verkeerd te denken vanzelf...

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Karst Drenth op 09 February 2017, 16:16:52
Citaat van: Norway13
Of ik zit helemaal verkeerd te denken vanzelf...

Beetje ;)

Citaat
...Vorsignale am Standort von Hauptsignalen sind dunkel, wenn sie für die eingestellte Fahrstraße nicht gelten oder das Hauptsignal Hp0 zeigt...

Volledige tekst hier: http://www.uni-stuttgart.de/iev/sites/default/files/onlinekurse/lupse/kap_21.htm

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Norway13 op 09 February 2017, 16:44:42
OK..., Leuk!  (y)

Erg interessant zulke verwijzingen, kom je als beginner vanzelf nooit terecht.
Thxs.
CV47 - 10 is dus wel correct voor dit sein op de DR4018?

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Bert_Apd op 09 February 2017, 20:10:25
Hallo Theo,

Ik zie dat (voorlopig) niemand meer heeft gereageerd op je vraag...

CV47 = 10 (preset 10) is één van de vele mogelijkheden voor een DB Hp/Vr combinatie op de DR4018.

Via deze instelling wordt de Hp/Vr combinatie echter gezamenlijk aangestuurd via slechts één adresgroep van vier adressen, met het vierde adres als optie voor de dag/nachtschakeling. De combinatie van de eerste drie adressen bepalen zowel de stand van het hoofdsein als die van het voorsein. Een via preset 10 ingestelde DR4018 heeft in totaal twee adresgroepen van vier adressen waarmee twee Hp/Vr combinaties worden aangestuurd: in totaal worden dus maar acht adressen op de DR4018 ingesteld.

          (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_DR4018_Preset10_Viesm_4415_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_DR4018_Preset10_Viesm_4415_1.jpg)

De mogelijke seinstanden (zie ook de handleiding onder Seinbeelden) voor de Hp/Vr combinatie zijn via preset 10 de volgende:

    R  R  R  =  Hp0 met gedoofd Vr
    G  R  R  =  Hp1 met Vr0
    R  G  R  =  Hp2 met Vr0
    G  G  R  =  Sh1 met gedoofd Vr
    R  R  G  =  Hp1 met Vr1
    G  R  G  =  Hp2 met Vr1
    R  G  G  =  Hp1 met Vr2
    G  G  G  =  Hp2 met Vr2

Je kunt deze seinbeelden controleren door de adres-combinaties handmatig te schakelen via het schakelpaneel van de centrale.

De adressen zijn 17 en 18 voor Hp0 en Hp1, 19 voor Hp2, 20 en 21 Vr0 en 22 en 23 Vr2....
Als je tenminste de adressen bedoeld die overeenkomen met de schakelaars op de VR5000 en als zodanig in iTrain opgegeven zijn.

Ik neem aan dat je een DR5000 als centrale hebt (VR5000 ken ik niet...)   ::)

De door jou opgegeven adressen (17 t/m 19 voor het hoofdsein en 20 t/m 23 voor het voorsein) kan ik in combinatie met preset 10 niet plaatsen, als het eerste adres van de DR4018 17 is dan heeft een DR4018 met preset 10 de adressen 17 t/m 24, met 17 t/m 20 bedien je de eerste Hp/Vr combinatie (aangesloten op OUT1 t/m OUT4), met 21 t/m 24 bedien je de tweede Hp/Vr combinatie (aangesloten op OUT5 t/m OUT8).

Zelf heb ik geen ervaring met de combinatie iTrain/DR4018. Ik heb echter het idee dat bij besturing via iTrain de instelling preset 10 niet bruikbaar is. Voor zover ik heb begrepen uit de handleiding van iTrain wordt daar elk sein via zijn eigen adres aangestuurd, waarbij er binnen iTrain een koppeling wordt gemaakt tussen voorsein en het erbij bijbehorend hoofdsein. Het donker schakelen van het voorsein gebeurt blijkbaar "vanzelf" wanneer het hoofdsein erboven op Hp0 of Sh1 wordt gezet.

Wanneer inderdaad in iTrain elk sein (dus ook het voorsein eronder) via aparte adressen wordt aangestuurd kun je preset 10 niet gebruiken en zul je bijvoorbeeld preset 8 (4x DB Hp) als basis kunnen gebruiken om vervolgens via een tweetal CV-aanpassingen de twee hoofdseinen op OUT3+OUT4 en OUT7+OUT8 te wijzigen naar een voorsein definitie. In totaal heeft een zo ingestelde DR4018 dan weer 16 adressen: 4 groepen van 4 per sein.

          (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_DR4018_Preset8_A_Viesm_4415_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_DR4018_Preset8_A_Viesm_4415_1.jpg)

Via bovenstaande definitie is elk sein apart adresseerbaar via zijn eigen adresgroep:

   - de eerste groep van 4 adressen bestuurt het hoofdsein op OUT1+OUT2
   - de tweede groep van 4 adressen bestuurt het voorsein op OUT3 +OUT4
          (dit voorsein hangt dus onder het hoofdsein op OUT1+OUT2)
   - de derde groep van 4 adressen bestuurt het hoofdsein op OUT5+OUT6
   - de vierde groep van 4 adressen bestuurt het voorsein op OUT7 +OUT8
          (dit voorsein hangt dus onder het hoofdsein op OUT5+OUT6)

Binnen iTrain dien je de seinen naar mijn idee dan als volgt te definiëren:

   - in totaal worden per sein 3 adressen geschakeld

   - Het hoofdsein schakelt als volgt:

        R  R  R  =  Hp0 of Hp00
        G  R  R  =  Hp1
        R  G  R  =  Hp2
        G  G  R  =  Sh1 (alleen gebruiken voor uitrijsein)

   - Het voorsein schakelt als volgt:

        R  R  R  =  Vr0
        G  R  R  =  Vr1
        R  G  R  =  Vr2
        G  G  R  =  gedoofd


Misschien kunnen iTrain gebruikers binnen het forum één en ander bevestigen of corrigeren?

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik die graag.  ;)

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Norway13 op 09 February 2017, 21:55:13
OK, helemaal duidelijk, met blz 10 van de DR4018 handleiding erbij kan ik het relaas volgen en snap ik nu ook de 4de preset waarom de ledjes opeens helderder begonnen te branden.... ::)

Nu alleen nog even de voorseinen als zodanig onder CV47 - 8  defineren...... Ik heb toch al aardig wat door zitten te nemen, ben warm, maar het "kwartje" valt niet.
Hoe wijzig ik dus de CV waarde van out 3 + 4, en 7 + 8 naar een voorsein? Nu brand er alleen 1 gele of 1 oranje led.... en welke waardes moet ik dan gebruiken?

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Bert_Apd op 09 February 2017, 23:22:22
Hallo Theo,

Nadat je preset 8 hebt ingesteld via CV47 = 8 dien je vervolgens nog de CV's 132 en 134 de waarde 4 (DB_Vr, los voorsein) te geven.

De vier seinen zullen dan schakelen zoals vermeld onder reactie #5. Probeer dat voor alle zekerheid eerst even uit door elk sein de combinaties even handmatig te schakelen (dus de eerste drie adressen) via het schakelpaneel van de centrale:

   -  1e hoofdsein via het   1e,   2e en   3e adres (  4e adres schakelt de nachtdimming aan/uit)
   -  1e voorsein   via het   5e,   6e en   7e adres (  8e adres schakelt de nachtdimming aan/uit)
   -  2e hoofdsein via het   9e, 10e en 11e adres (12e adres schakelt de nachtdimming aan/uit)
   -  2e voorsein   via het 13e, 14e en 15e adres (16e adres schakelt de nachtdimming aan/uit)

Als de seinbeelden kloppen weet je zeker dat je de DR4018 goed hebt ingesteld.

Blijft dan alleen nog de juiste definitie binnen iTrain...  ::)

Laat je nog even weten of het allemaal gelukt is?

Succes!

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Norway13 op 10 February 2017, 09:11:02
Goedemorgen Bert.
De DR4018 is juist ingesteld, het werkt nu exact zoals je hebt omschreven. Ik zou zelf nooit op die 132 en 134 gekomen zijn...., maar al doende....

Alleen binnen iTrain is het nog een chaos..., daar ga ik nu eens even goed induiken. Hoofdsein is ok, maar voorsein leid eigen leven..., schakelbord geeft totaal iets anders dan het voorsein staat!

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018
Bericht door: Bert_Apd op 10 February 2017, 10:31:51
Hallo Theo,

De DR4018 is in ieder geval goed ingesteld, elk sein heeft dus nu zijn eigen adresreeks die je in iTrain bij de definities kunt invullen voor de correcte schakeling bij het gewenste seinbeeld.

Zoals ik al eerder meldde heb ik geen ervaring met iTrain en kan je daar dus niet mee helpen.

In de handleiding van iTrain 3.3 kom ik met betrekking tot voorseinen onderstaande tekst tegen:

Citaat
Voorseinen
Een voorsein geeft het seinbeeld van een hoofdsein weer, maar wordt eerder getoond. In
het geval een voorsein hetzelfde adres heeft als het hoofdsein, moet er geen apart
voorseinobject gemaakt worden met hetzelfde adres, maar moet het hoofdseinobject
gebruikt worden. Dit kan worden bereikt door in het eerste tabblad van de
seineigenschappen het hoofdsein te kiezen uit de lijst of door in het schakelbord het
hoofdsein op het voorsein te slepen, terwijl de ‘Control’- of ‘Alt’-toets ingedrukt gehouden
wordt. Daardoor is er maar één fysiek object dat geschakeld wordt.

Als het voorsein z’n eigen adres heeft, moet het een eigen voorseinobject hebben. In de
blokeigenschappen verderop kun je zo’n soort voorsein aan een blok koppelen om het
automatisch de juiste stand te geven.

Gecombineerde hoofd- en voorseinen bevatten twee seinobjecten in één visueel element.
Afhankelijk waar je klikt zul je toegang hebben tot het hoofdsein of het voorsein. Ze
moeten verder net zo behandeld worden alsof je twee seinelementen had geplaatst.

In veel seinsystemen is het gebruikelijk dat wanneer het hoofdsein onveilig (rood) geeft,
het voorsein gedoofd wordt. Bij een voorsein met een eigen adres kan dit gerealiseerd
worden door de toestand ‘Geen’ bij de ‘Toestandstoewijzing‘ actief te maken. Als de
toestand ‘Geen’ actief is zal deze worden gezet als het hoofdsein onveilig (rood) geeft.

Uit deze tekst concludeer ik dat voorseinen met een eigen adres blijkbaar aan een blok moeten worden gekoppeld waarbij dan automatisch de juiste stand wordt getoond, blijkbaar corresponderend met het hoofdsein van dat blok. Via de geactiveerde toestand 'Geen' wordt zonodig het voorsein gedoofd als het hoofdsein erboven op rood staat.

Is het mogelijk om hier even een schermprintje te plaatsen van de iTrain-seindefinities die je nu hebt gemaakt?
Dan kan ik daar ook even over nadenken...

Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing via iTrain...  ;)

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 10 February 2017, 14:44:50
Hallo Theo,

Zoals ik al eerder meldde heb ik geen ervaring met iTrain en kan je daar dus niet mee helpen.

Ik ben toch maar even gaan stoeien met iTrain bij mijn zoon en heb daar de "werkende" demo-database aangepast, dat was denk ik de eenvoudigste oplossing. Die demo-database moet jij ook in je bezit hebben.

Mijn test-DR4018 heb ik ingesteld zoals eerder omschreven en het wissel-start-adres 121 meegegeven (willekeurig voorbeeldadres). Het erbij behorende plaatje vind je in reactie #5 (tweede plaatje, preset 8 - aangepast).

Ik heb de onderstaande omcirkelde seinen in de demo-database van andere adres-definities voorzien die passend zijn voor de DR4018.

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_01.jpg)


Het rechter inrijsein is een combinatie van hoofdsein en voorsein, wanneer het hoofdsein op Hp0 (rood) staat wordt het voorsein automatisch gedoofd. Beide seinen hebben hun eigen adressen, het hoofdsein 121-123 en het voorsein 125-127. Het voorsein is blijkbaar (afhankelijk van de ingestelde rijweg) gekoppeld aan het eerstvolgende hoofdsein. Hoe deze koppeling binnen iTrain is gerealiseerd heb ik verder niet bekeken.
Voor het testen heb ik ook nog gekozen voor het omcirkelde (bovenste) uitrijsein links, dat daarvoor de adresreeks 129-131 heeft gekregen.

Afhankelijk van de ingestelde rijweg reageren alle drie de seinen (dus ook het voorsein) op de DR4018 geheel in overeenstemming met de getoonde beelden op het schakelpaneel van iTrain. Ook het automatisch doven van het voorsein bij Hp0 werkt via de DR4018, dit is blijkbaar een standaardfunctie binnen iTrain.

Ik heb voor de betreffende seinen op de DR4018 onderstaande sein-definities in iTrain gebruikt:

Inrijsein:

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_02.jpg)


Voorsein bij bovenstaand inrijsein (het "te verwachten seinbeeld" van het volgende hoofdsein):

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_03.jpg)


Uitrijsein:

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_04.jpg)


Met deze definities schakelen de drie seinen (inrijsein, voorsein en uitrijsein) op de DR4018 keurig mee met de seinbeelden die te zien zijn op het schakelpaneel van iTrain: het geheel is dus werkend te krijgen...  (y)

Ik heb verder niet bekeken hoe nu precies de koppelingen binnen iTrain zitten, ik neem aan dat jij als kenner van iTrain kan achterhalen hoe dit in de demo-database gerealiseerd is. Als ik een keer ruimer in de tijd zit zal ik me ook eens gaan verdiepen in iTrain...  ;)

Tenslotte nog even een overzichtje van alle CV-instellingen zoals die zijn ingesteld op de DR4018, de geel gemarkeerde CV's zijn de extra aanpassingen die gedaan zijn op de preset 8 instelling.

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_FMAP_Preset8_aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_FMAP_Preset8_aangepast.jpg)


Ik hoop dat je met mijn voorbeeld ook jouw DB seinen op de DR4018 werkend kunt krijgen met iTrain.

Ben benieuwd naar je bevindingen...

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Jelmer op 10 February 2017, 16:24:42
Bert,
Deze "tutorial" berichtjes met screenshots en uitleg zijn wat mij betreft goud waard!
Hulde.

Is het een suggestie als veel van dit soort info uiteindelijk in de encyclopedie terecht komt onder de noemer seinen aansturen digitaal oid?

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 10 February 2017, 16:37:26
Wat een schat aan info heren! Dank Dank!
Helaas ben ik nog niet zover dat ik mezelf een iTrain specialist mag en kan noemen, ben net begonnen!!

Maar, 1 sein had ik inderdaad werkend vanochtend zoals het hoorde (aangestuurd door Bert), net nog een tweede 4015 gekocht en ook aangesloten maar na middagje stoeien zijn de sein beelden niet zoals ze horen. Dit kan alleen maar (denk ik) omdat ik de configuratie niet juist in iTrain heb staan.

NB. Met het testen op de DR4018 gingen voorsein automatisch als ik het na-komende hoofdsein schakelde, (en dus helemaal goed volgens RRR, GRR, RGR) maar met geen mogelijkheid weten te reproduceren!

Ik stoei rustige verder en laat weten zodra het werkt zoals het werken moet!

Dank.
Theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 11 February 2017, 00:06:52
OK, het werkt (zowat) heren!

De seinbeelden op de 4015'ers doen het precies zoals verwacht, alleen op het schakelbord in iTrain komen ze nog niet helemaal goed te voorschijn. Ook heb ik de setup met "losse" seinen gemaakt in iTrain omdat het gebruik van het gecombineerde sein me nog niet geheel duidelijk is.

Maandag zal ik wat screen dumps er op zetten en misschien de voortzetting met de gecombineerde seinen, heb het nu wel even gehad....-;)   (wel leuk hoor dat digitale!
Nogmaals dank voor de hulp tot zover!

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 11 February 2017, 12:05:52
OK, gaan we....

Dit is het overszicht van het switch bord van de DR4018, Groen Rood zoals terug te vinden is in de bezetting. Tijdens bedrijf (rijdend dus binnen iTrain) kun je volgen hoe er geschakeld wordt door de DR4018, het sterretje is het actuele schakel moment. Dit is alleen te zien als iTrain dus ook echt "in-bedrijf" is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_vanaf_adres_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_vanaf_adres_17.jpg)


De configuratie in iTrain van Inrijsein 1

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_sein_1_configuratie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_sein_1_configuratie.jpg)


De configuratie van het Voorsein (1).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Itrain_Voorsein_1_configuratie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Itrain_Voorsein_1_configuratie.jpg)


Het iTrain schakelbord met 2x Rood en gedoofde voorseinen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakelbord_2x_rood.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakelbord_2x_rood.jpg)


tot slot nog even de configuratie van de seinen binnen de blok configuratie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/configuratie_seinen_binnen_blok_configuratie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/configuratie_seinen_binnen_blok_configuratie.jpg)


Om het gecombineerde sein wat iTrain aanbiedt te gebruiken lukt me niet, ik heb dus 4 "losse" seinen gebruik en Inrij en Voorsein onder elkaar gezet als zijnde aan één paal.
Mijn fout was steeds dat ik Voorsein 1 aan blok 2 koppelde en Voorsein 2 aan blok 3. Dat moet dus NIET, elk sein moet gekoppeld worden aan het blok waarin het staat.... (staat zo ook in de handleiding maar drong niet tot me door.... ??? De enige verwijzing naar het blok waarvoor het Voorsein dient, is binnen de blok configuratie.

Iedereen bedankt voor het mee denken! Het is gelukt!

Theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 11 February 2017, 12:47:17
Hallo Theo,

Bedankt voor de feedback. Fijn dat het uiteindelijk is gelukt!  (y)

Ik heb alleen even een vraag: waarom schakel je bij het voorsein bij "Geen" G G G in plaats van G G R ?

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Itrain_Voorsein_1_configuratie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Itrain_Voorsein_1_configuratie.jpg)


Ik weet dat beide een "donker" voorsein opleveren, maar heb je deze keuze bewust gemaakt?

In mijn reactie #10 had ik deze definitie gebruikt:

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_03.jpg)

Daar wordt voor "Geen" G G R geschakeld...

Ik ga dit weekend jouw iTrain-definities eens op mijn gemak bestuderen.

Fijn weekend!  ;)

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 11 February 2017, 13:23:48
Bert, bij "Geen" kan inderdaad beide zoals je ook al voorstelde, schakelende vort kwam ik er achter dat ook die tweede (GGR) het zelfde resultaat gaf, tenminste voor zover ik het nu denk door te hebben....

Hierbij ook nog even de configuratie voor Dag en Nacht stand van de seinen, volgens mij kun je alle seinen op 1 schakelaar zetten, door al de adressen aan het ene relais toe te kennen. Ik heb nu Inrijsein en voorsein 1 (2 adressen) op één D/N relais, en sein 2 ook op 1 adres.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dag_Nacht_schakeling_van_seinen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dag_Nacht_schakeling_van_seinen.jpg)
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 11 February 2017, 13:47:22
Theo,

Je kunt inderdaad de dag/nacht schakeling voor alle seinen onder één knop zetten door voor al die seinen het "vierde" adres rood/groen te schakelen.

Ik zie dat je daarvoor binnen iTrain de oplossing al gevonden hebt.  (y)

Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 12 February 2017, 22:54:33
De gecombineerde seinen doen het prima maar er zit toch een vreemde overgang van het seinbeeld in beide seinen (denk ik).
Ik probeer het te schetsen.
Op beide seinen, Sein 1 en Sein 2, Hp1 en Vr1 (alles groen).
Loc verlaat blok 1, Sein 1 gaat naar Hp0, en Voorsein dooft.
Loc komt in blok 2, Sein 1 blijft Hp0 met gedooft voorsein,
Loc verlaat blok 2 sein 2 gaat naar Hp0 en voorsein dooft.
En nu komt het,
Loc komt is blok 3, Sein 1 gaat van Hp0 naar Hp1 en het gedoofde Voorsein gaat schakelend via Vr2 (heel even) naar Vr0 die 1x knippert en dan blijft staan.
Op het iTrain schakelbord zie je dat niet gebeuren in de seinbeelden, het komt dus echt uit de DR4018. Je ziet ook bij het overschakelen van Hp0 naar Hp1, RGR en vervolgens RRR "schakelen" van het voorsein.
Wat ik ook probeer, snelle of langzaam vaart met de loc, het seinbeeld blijft het zelfde voor beide 4015's.
Hoort die actie bij het gedoofde voorsein naar Vr1, of is er iets anders aan de hand?
Wat me ook opvalt is dat het seinbeeld Hp2 "nooit" getoond wordt, maar dat kan ook te maken hebben met mijn kleine testbaan denk?

theo

NB. zal morgen even filmpje van de seinbeelden op youtube zetten.
https://youtu.be/D_WUBX0BV1A (https://youtu.be/D_WUBX0BV1A)
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 12 February 2017, 23:29:02
Theo,

... en het gedoofde Voorsein gaat schakelend via Vr2 (heel even) naar Vr0 die 1x knippert en dan blijft staan.

Het knipperen van Vr0 wordt veroorzaakt doordat je bij het voorsein voor "Geen" G G G schakelt.

Als je dit verandert naar G G R knippert Vr0 niet meer.

Dat Vr2 heel even zichtbaar wordt ontstaat door de (schakel)tijd die iTrain gebruikt tussen het schakelen van de  3 adressen onderling.

Dit is mogelijk op te lossen door de schakelvolgorde voor Vr0 te veranderen.
Nu schakel je achtereenvolgens het eerste adres "rood", daarna het tweede adres "rood" en tenslotte het derde adres "rood".
Als je voor Vr0 eerst het tweede adres "rood" schakelt, daarna het eerste adres "rood" en tenslotte het derde adres "rood" dan moet volgens mij Vr2 niet meer getoond worden.

Kun je dit eens uittesten? Ik heb zelf even geen operationele iTrain...


Wat me ook opvalt is dat het seinbeeld Hp2 "nooit" getoond wordt, maar dat kan ook te maken hebben met mijn kleine testbaan denk?

Hp2 is voor jouw (test)baan ook geen geldige stand. Hp2 geeft aan dat er vanwege een afbuigend wissel na het sein langzaam moet worden gereden. Hp2 is geen vooraankondiging van een op rood staand volgend sein...

Groeten,
Bert

PS: Ik heb dit antwoord geschreven voordat je het filmpje had geplaatst. Ik zal het filmpje morgen eens verder bestuderen.

PS2: Ik heb de oplossing via het wijzigen van de schakelvolgorde doorgehaald: dit werkt volgens mij ook niet goed. Het is beter om de schakeltijd te verkorten. Ik kom hierop z.s.m. terug zodra ik met iTrain heb kunnen testen.
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 13 February 2017, 13:15:44
Hallo Theo (en alle meelezers/geïnteresseerden),

Ik ben weer even aan het stoeien geweest met de demo-database van iTrain.  ;D

Ik denk dat ik een oplossing heb, althans bij mij werkt het nu zonder de door jou geconstateerde tussenbeelden en knippereffecten.

Ik heb binnen iTrain het volgende gedaan:

1. Bij de seinen de Schakeltijd gewijzigd van "standaard" naar 25 msec (dus zo kort mogelijk)

2. Bij de seinen de Toestandswijziging zodanig aangepast dat overbodige schakelmomenten worden voorkomen.

De DR4018 behoeft geen aanpassingen.
   
De gewijzigde iTrain instellingen zien er nu als volgt uit:

DB Voorsein:

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_03_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_03_1.jpg)


DB Bloksein/Inrijsein:

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_02_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_02_1.jpg)


DB Uitrijsein:

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_04_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_04_1.jpg)


Met deze instellingen wordt de DR4018 vanuit iTrain voldoende snel aangestuurd om tussenbeelden te voorkomen. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de belasting van de computer waarop iTrain draait (bij mij een oudere PC onder Vista). Bij het door iTrain vaststellen van het te tonen signaalbeeld van het voorsein is bij mij in ieder geval duidelijk te zien dat dit proces enige tijd kost voordat uiteindelijk de DR4018 aangestuurd wordt. Vandaar dat het hoofdsein het gewenste beeld al toont terwijl het voorsein eronder pas een tijdje daarna het vereiste seinbeeld gaat tonen. De oorzaak daarvan zit dus in iTrain.

Ik heb geen operationele (demo)baan onder iTrain, dus met rijdende treinen kan ik niets testen.

Ik ben benieuwd naar jouw resultaten op jouw "echte" testbaan...  ;)


Nog even een extra toelichting op het seinbeeld Hp2 (langzaam rijden) van een DB hoofdsein.

Ik heb de iTrain demobaan even gebruikt als voorbeeld. Vanaf het inrijsein rechts wil ik inrijden op het (doodlopende) spoor 2 van het "Centraal Station". Als ik via de blauwe routeknop deze rijweg instel, gaat het inrijsein (na aanklikken) in de stand Hp1 (groen) staan en het voorsein eronder in Vr0 (geel/geel):

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_Isg_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_Isg_01.jpg)

Deze seinstand Hp1 van het hoofdsein is echter incorrect, dit zou Hp2 (langzaam rijden) moeten zijn.
Ten eerste omdat na het engelse wissel het daarop volgende wissel afbuigend wordt bereden en ten tweede omdat de rijweg eindigt in een doodlopend spoor. Formeel zou daarom ook nog een z.g. Zs3-sein boven het inrijsein moeten branden met een snelheidsbeperking: het cijfer 3 (30 km/h). Het erbij getoonde voorseinbeeld Vr0 (geel/geel) is wel correct, aan het eind van het doodlopende spoor staat altijd een z.g. Sh2-(stop)bord, dat eveneens aangekondigd wordt door een voorsein met de stand Vr0.

De correcte seinbeelden op het schakeltableau zouden daarom aldus moeten zijn:

     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_Isg_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iTrain_Isg_02.jpg)

Het inrijsein toont Hp2 (langzaam rijden), het voorsein eronder toont Vr0 en het voorsein van het inrijsein toont Vr2 (verwacht langzaam rijden).

Ik hoop dat het gebruik van Hp2 hiermee ook duidelijker is geworden.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 13 February 2017, 16:27:42
Oef..... Dat was even spannend Bert.
Na jouw voorbeeld de Toestandswijziging doorgevoerd op mijn twee seinen en die waren toen echt helemaal van de rel.... ???
Het tweede sein weigerde zelfs nog wat te doen... Nu heb ik zo'n dag of 6 in de CV's en aanverwante artikelen zitten wijzigen dat het misschien verstandig was die DR4018 maar eens even te resetten naar fabrieks instellingen (nog nooit gedaan..., errug spannend!)...., hierna juiste seinbeelden maar erg snel en abrupt. Ik heb de snelheid naar 50 ms gezet en de fade (CV111) naar 5, zou denk ook wel 6 kunnen...
En nu is het wisselen van de seinbeelden "subliem"!

De schakeling van de Vr2 en Hp2 ga ik ook even in m'n testbaantje uitzetten e.d.d., ik ben heel blij met die informatie en ga kijken hoe ik dat kan toepassen. Ik heb wel geen "dood" spoor maar wel afbuigende wissels na een Engelse wissel, dus toepasbaar

Ik vind deze ontwikkelingen erg leuk!

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 13 February 2017, 16:51:24
Hoi Theo,

Tja, dat is dan inderdaad spannend, zo'n eerste reset van de DR4018. Maar dat is dus gelukt en je weet nu hoe het moet...  ;D

Mocht je ooit weer zo'n probleem na het wijzigen van CV's hebben, dan kun je eerst nog even proberen het eerste wisseladres nog een keer in te stellen om daarna te kijken of de DR4018 weer reageert zoals je verwacht.
Werkt het dan nog niet, dan kun je inderdaad beter even resetten via POM met CV8 = 8, spanning (van de POWER) er even af en weer inschakelen, dan moet de DR4018 weer "af fabriek" staan. Daarna de benodigde preset weer instellen en de aanvullende CV's wijzigen. Tenslotte weer het eerste wisseladres instellen. Is nu een fluitje van een cent toch?  ;)

De instelling van de fading (CV111) is heel persoonlijk, te traag is ook niet mooi ivm overvloeien.

Een schakeltijd van 50 msec moet inderdaad ook werken, maar als je deze te hoog kiest duurt de tijd tussen het schakelen van de twee adressen van het sein mogelijk weer te lang en ontstaan er weer "tussenbeelden".

Nog even een waarschuwing. Zoals je in de Toestandswijziging kunt zien worden de seinbeelden nu via maar twee adressen geschakeld (m.u.v. Hp0 en Vr0). Het derde adres mag je niet handmatig schakelen, dit moet op ROOD blijven staan. Anders kun je weer verrassende seinbeelden krijgen... Overigens wordt dit "automatisch" weer hersteld door het via iTrain schakelen van Hp0 en Vr0.

Kunnen we het resultaat van jouw instellingen nog even bekijken via een filmpje?  ;)

Leuk om je te kunnen helpen, daardoor heb ik ook weer wat kennis van iTrain opgedaan!  (y)

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 13 February 2017, 17:00:27
Prima Bert, filmpje maak ik vanavond wel weer even.

theo

Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 13 February 2017, 17:03:26
Leuk  (y)

Ps: Ik heb met betrekking tot het schakelen van het derde adres nog wat aangevuld in mijn antwoord hierboven.
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 13 February 2017, 19:56:25
OK, duidelijk Bert..... was ik ook niet van plan denk..., laat iTrain het maar doen... ;D

filmpje staat op https://youtu.be/iegLmPattxo (https://youtu.be/iegLmPattxo), heb de CV111 nu zelfs op 7 staan.

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 13 February 2017, 20:47:19
Ziet er naar mijn idee allemaal goed uit...  (y)

Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 30 September 2017, 19:56:43
Beste forummers...., en Bert.

Ben bezig de voorbereidingen te treffen voor m'n nieuwe winterbaan en stuit ik toch weer op een probleem!
Ik heb bedacht de bestaande 4 blokseinen nu ook van een voorsein te voorzien en ik heb er 2 opstelsporen bij met elk een rangeersein (bij de uitgang van het opstelspoor).
De blokseinen worden RR en GrGr, de rangeer seinen (denk ik) ook zo. Alleen, hoe zit het met de dag/nacht schakeling van deze blok- en rangeerseinen? Ik gebruik immers maar 2 adressen? Of moet ik gewoon een 3de adres toevoegen aan het sein en dat als D/N gebruiken (klinkt logisch toch)?

theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 30 September 2017, 20:43:47
Hallo Theo,

Vooraf eerst even een paar vraagjes...

Ik heb bedacht de bestaande 4 blokseinen nu ook van een voorsein te voorzien en ik heb er 2 opstelsporen bij met elk een rangeersein (bij de uitgang van het opstelspoor).

 - Welke Viessmann blokseinen gebruik je nu als blokseinen en welke wil je gaan gebruiken (graag de artikelnummers)?

 - Welke Viessmann rangeerseinen ga je gebruiken?

 - Hoe heb je de bestaande 4 blokseinen nu op de DR4018 aangesloten en met welke Preset/instellingen?

- Met hoeveel adressen per bloksein schakel je de "oude" blokseinen?

- De blokseinen tonen die alleen Hp0(rood) en Hp1(groen)?

- De voorseinen aan de blokseinen moeten die alleen Vr0(geel/geel) en Vr1(groen/groen) tonen?

De dag/nacht-schakeling gaan we daarna weer bekijken...

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 30 September 2017, 21:11:54
Dag Bert...
Daar gaan we..
1) Bloksein Viessmann 4011 oud, (is alleen bloksein) en 4414 nieuw bloksein + voorsein aan 1 paal
2) Rangeersein Viessmann 4018
3) Ik gebruik nu 2 adressen op het bloksein, 1 = R R en 2 = G G
4) zie 1)
5) Ja, alleen rood en groen.
6) dat zou kunnen, maar als het sein er boven op rood staat zou die uit moeten zijn dacht ik toch? Zo heb ik ze ook geschakeld nu.

Het D/N is dus alleen van toepassing op de twee blokseinen en de twee rangeerseinen.

groet,
Theo

nog een plaatje erbij...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bloksein_01-01_schakeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bloksein_01-01_schakeling.jpg)
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 30 September 2017, 22:37:05
Hallo Theo,

1) Bloksein Viessmann 4011 oud, (is alleen bloksein) en 4414 nieuw bloksein + voorsein aan 1 paal

Ik neem aan dat je 4014 (H0) bedoelt, 4414 is het spoor N sein...  ;)

3) Ik gebruik nu 2 adressen op het bloksein, 1 = R R en 2 = G G
4) zie 1)

Die antwoorden passen naar mijn idee niet bij mijn vragen:

- Hoe heb je de bestaande 4 blokseinen nu op de DR4018 aangesloten en met welke Preset/instellingen?

- Met hoeveel adressen per bloksein schakel je de "oude" blokseinen?

Kun je de bovenstaande twee vragen nog een keer beantwoorden?

6) dat zou kunnen, maar als het sein er boven op rood staat zou die uit moeten zijn dacht ik toch? Zo heb ik ze ook geschakeld nu.

Het uitschakelen (donker) van het voorsein bij Hp0 wordt uiteraard in de oplossing meegenomen.  ;)

nog een plaatje erbij...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bloksein_01-01_schakeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bloksein_01-01_schakeling.jpg)

De getoonde schakelvolgordes voor het sein kloppen volgens mij niet, voor Hp0 en Hp1 staat dezelfde schakelvolgorde opgegeven...

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 30 September 2017, 23:05:13
Ga ik nog eens goed uitpluizen, kom ik helaas morgenavond pas op terug....
Theo
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 01 October 2017, 12:21:48
Theo,

Naast mijn eerdere vragen in reactie #30 nog even een vraag...

Ik kwam in de topic "Digikeijs DR4018: Seinen aansturen" onderstaande DR4018-configuratie van jou tegen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_3A_programmeren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_3A_programmeren.jpg)

Via bovenstaande tabel ((c) Paul Roman) probeer ik een DR4018 te programmeren...

Ik begreep dat het programmeren inmiddels gelukt is.

Hebben de gedefinieerde seinen met de adressen 149 (tweelichtsein) en 153-156 (DB voorsein) iets met de vragen in reactie#27 te maken?

Zo ja, is het sein met adres 149 één van de bewuste seinen (bloksein?/rangeersein?) waarvoor je dag/nachtdimming wil hebben?

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 01 October 2017, 20:46:44
OK... Heb de boel nog eens even goed doorgelicht...
 :-[ sorry, je hebt gelijk, vanzelf is het een 4014...

Ik heb nog een keer e.e.a. geprobeerd en heb nu op "out 1" van de 4018 de schakeling voor een blok sein, Hp0 = 1 R, Hp1 = 2 Gr. Ik heb geprobeerd er met een tweede adres de D/N in te krijgen maar dat werkt niet.
NB Ik heb van al mijn seinen (nu 43 stuks) de D/N schakelaar op één knop zitten, alle 4de adressen heb ik hier onder gebracht zodat er één schakelaar voor D/N bediend kan worden,  (we hebben dat al eerder behandeld in dit draadje).

In de configuratie van de DR4018 die je hebt aangehaald zit wel één Tweelichtsein (een rangeersein) waar ik D/N op wil hebben maar de nieuwe configuratie moet nu eigenlijk Bloksein 01-01, Voorsein 01-02, Bloksein 01-03 en Voorsein 01-04 worden. Zet je dat in het spreadsheet dan neemt het bloksein slechts één adres in beslag en het voorsein 4. Als het een hoofdsein zou zijn (i.p.v. een bloksein) dan was het appeltje eitje want het hoofdsein neemt ook 2 adresregels voor haar rekening waarbij nr.4 dan de D/N wordt...

Theo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_bloksein_01-01_schakeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_bloksein_01-01_schakeling.jpg)

en in iTrain

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_bloksein_01-01_schakeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_bloksein_01-01_schakeling.jpg)
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 01 October 2017, 21:26:06
Theo,

Als je voor lichtseinen een dag/nacht-schakeling wilt kun je alleen gebruik maken van een Preset uit de reeks 7 t/m 12.
Alleen met deze presets krijgen de seinen elk 4 adressen: 3 voor het seinbeeld en het 4e adres voor de dag/nacht-schakeling.

Wil je voor een "tweelichtsein" ook D/N-schakeling gebruiken, dan kun je dus niet de "Preset 2 methode" (via slechts 1 adres en 2 aansluitingen) gebruiken, zoals de programmeerhulp van Paul Roman nu aangeeft.

Je zult dus voor de bloksein/voorsein-combinatie de definities (zowel voor iTrain als voor de DR4018) moeten gebruiken zoals ik die heb aangegeven in mijn eerdere antwoord in reactie #10 en #20: per DR4018 dus twee stuks Viessmann 4014, in totaal 4 seinen met elk een eigen adresreeks van 4 adressen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_FMAP_Preset8_aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_FMAP_Preset8_aangepast.jpg)

Voor de "tweelicht" blokseinen (rood/groen) sluit je dan alleen de rode en de groene draad aan op de aangegeven plek.
In iTrain activeer je voor deze seinen alleen Hp0 en Hp1.

Voor de Viessmann 4018 rangeerseinen gebruik je ook de Preset 8 DB hoofdsein definitie en sluit de rode draad aan op de plek van de rode en de witte draad op de plek van de groene draad aan.

De schakelvolgordes voor het rangeersein zijn dan:

  - Sh0  = (1e adres) rood + (2e adres ) rood + (3e adres) rood
  - Sh1  = (1e adres) groen + (2e adres) rood

Het 4e adres voeg je dan weer toe in de schakelreeks van de dag/nacht schakelaar.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Norway13 op 01 October 2017, 22:10:54
Citaat
kun je alleen gebruik maken van een Preset uit de reeks 7 t/m 12

O,O.... (y) wat kan het leven toch mooi (en eenvoudig) zijn Bert....  Ik zocht vanzelf de preset uit met de minste wijzigingen bij het gebruik van een tweelichtsein...., niet bedenkend dat je dan nooit dat 4de adres er in krijgt.
Nou, weer een hoop geleerd dit weekend, werd er zelfs een beetje humeurig van volgens de visite vanmiddag (kon ze wel de deur uitkijken...., wilde verderrrrr...)

Bedankt!

Theo
 
PS... en het werkt "flitsend"!, zowel vanuit de Dr5000 als iTrain.
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 01 October 2017, 22:19:00
Ik heb nog een aantal aanvullende opmerkingen gemaakt in mijn antwoord, lees het voor alle zekerheid nog een keertje door.

En... je humeur niet laten bederven hoor!  ;)

Bert
Titel: Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
Bericht door: Bert_Apd op 02 October 2017, 19:59:17
PS... en het werkt "flitsend"!, zowel vanuit de Dr5000 als iTrain.

 (y)