BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Reinout van Rees op 25 January 2017, 09:30:00
-
Ik wordt gek. Ik ben een tweedehands roco railbus aan het digitaliseren. Een exemplaar uit 1998, dus een oudje. Ik ben de meegeleverde vaste koppeling tussen de twee stellen kwijt, dus ik heb een vergelijkbare uit een Symoba kortkoppelingsset genomen:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-01-25awjs95.png)
Dat lijkt wat dicht bij elkaar te zitten...
Met de kap erop komen die lange buffers wel erg dicht bij de volgende bak:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-01-25amusa8.png)
Andere bak erbij en inderdaad, het klopt voor geen meter. Het is misschien wat lastig te zien omdat ik de (afgebroken) buffers van de tweede bak nog moet vervangen:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-01-25aljshq.png)
Misschien ligt het aan die Symoba vaste koppeling. Dus ik heb er roco kortkoppelingen aan gehangen. Zelfde probleem:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-01-25as0s4j.png)
Eh pardon? Kortkoppelingen die niet werken? Afstand die niet klopt? Ik zou zeggen dat je normale kortkoppelingen moet kunnen monteren omdat zo'n railbus ook wel eens een goederenwagen meenam.
Klopt er iets niet aan m'n model? Heeft iemand dezelfde ervaring? Ik snap 'em even niet meer.
Reinout
-
Vraag me niet waarom, maar de constructie van Roco's VT98 is zodanig dat alleen die drie (motorwagen, bijwagen en stuurstandwagen) "gewoon" kunnen koppelen.
Was destijds wel een kritiekpunt. Zal de bespreking eens opzoeken.
-
Zouden het modellen kunnen zijn met een middenkoppeling, dus zonder buffers?
Een gedachte.
ik ken de Roco-modellen niet goed genoeg. Heb zelf een Flm met middenkoppeling (Nijmegen-Kleve jaren 50) en bestudeer dus de rest niet meer.
succes, Carel.
-
Ik had het zelfde probleem, er is een speciale koppeling voor van Roco.
Ik heb hem gekocht bij Erwin Emmen
Groet John
-
Ook hier diezelfde ervaring. Een andere wagen koppelen met een normale nem koppeling gaat niet. Alleen het bijbehorende stangetje werkt
-
Geen middenkoppeling, dat was bij de VT95. De 98ers hadden reguliere buffers en koppelingen om goederenwagens te kunnen vervoeren.
Met wat andere zoektermen erbij vond ik op een Duits forum dat de NEM schacht bij de railbus te ver naar achteren zit. Aargh! Waarom?
Dan moet ik toch m'n administratie nog eens omkeren om te kijken of ik de oorspronkelijke koppeling kan vinden... Zijn er makkelijke alternatieven?
Reinout
-
Ik weet niet of het werkt, maar zou een beugelkoppeling misschien genoeg uitsteken voor kort gekoppeld rijden?
-
Beugelkoppeling? Zou kunnen. Kortkoppelen is wel mooier. Misschien is een beugelkoppeling wel bruikbaar als tussenoplossing.
Hm. Vanavond dat oorspronkelijk bijgeleverde stangetje maar een laatste keer zoeken en anders BW Emmen maar weer eens mailen. De gegevens heb ik al:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-01-25ab2sqy.png)
Een setje alleen voor de motorwagen:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-01-25a59sqh.png)
Een volledig setje zodat je eventueel ook een reguliere koppeling tussen twee bakken kan gebruiken:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-01-25aywsk1.png)
Nu valt me ook op dat er zo'n "zwaluwstaart" koppelingconnector bij zit die verdacht lang is.
Vanavond zoeken!
Reinout
-
Kan me vergissen maar volgens mij hoort er origineel een soort van 1 delige trekstang tussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2017-01-25_at_3.47.46_PM.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2017-01-25_at_3.47.46_PM.png)
-
Stefan Carstens schrijft in het (al lang geleden ter ziele gegane) tijdschrift "Bahn & Modell"het volgende:
Der ... Aufnahmeschacht für die Kupplung entspricht in Abmessungen und Lage nicht der NEM362. ... der Schacht liegt 1 mm tiefer und die Vorderkante liegt 4 mm hinter der Pufferbohle.
Carstens voegt daaraan toe dat dat zo gedaan is omdat op die manier de koppeling zo onopvallend mogelijk is gemaakt. Volgens NEM werken had betekend dat de schacht voor de bus had uitgestoken èn dat er in de carrosserie een uitsparing had gemaakt moeten worden.
-
Ja, je moet echt die oorspronkelijke vrij lange verbindingsstang hebben die op de foto staat, anders lukt kortkoppelen niet. Bij mijn exemplaren (ik heb er twee) was/is dat ook zo. Met die stang lukt het perfect.
Groet,
Ruud
-
Net even voor je opgemeten. De maten zijn tussen de punten van een pijltje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9219_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9219_1.jpg)
-
Het is uit mijn ervaring dat zeker bij oudere Bijwagens van Roco die extra zwaluwstaart-koppeling niet meegeleverd werd. >:( Dit is ergerlijk.
-
Je zou in plaats daarvan de Roco kortkoppeling die in hoogte verstelbaar is kunnen proberen (Roco 40287), die zijn een paar millimeter langer.
Stephan.
-
Maar het gaat niet om één of twee milimeter. De koppelafstand voldoet bewust niet aan nem en is veel langer gehouden. Met goede redenen wat mij betreft. Je moet hem dus ook niet als nem-compatible beschouwen. Voor het koppelen van de bakken de speciale koppelboom bestellen en als je een wagentje mee wil nemen, dan zelf wat verzinnen.
-
Wellicht een stom idee, maar vroeger perste ik nog wel eens een cocktailprikker in een schacht als ik even geen kortkoppelingen meer had :P Mijn Lima dubbeldekkers hebben een tijdje met cocktailprikker koppelingen gereden 8)
Mvg,
Robert
-
Voor de railbus van Roco bestaat een speciaal setje met twee verlengde kortkoppelingen. Het nummer is 89215. Roco heeft dit setje op dit moment op voorraad volgens de site (http://www.roco.cc/de/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=89215) en kost 3,60 euro.
Groet,
Bas
-
Dag Reinout,
89215 zijn in voorraad.
Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
-
Ik heb elke mogelijke hoek en bak onderzocht: nee, niet te vinden, die originele koppeling. Dat is dan de simpelste oplossing. Je krijgt zo een PM :)
Reinout
-
Da's ook zo'n mooi dingetje om thuis met de 3D printer te maken. Alleen ben je natuurlijk wel meer tijd kwijt en voor die €3,60 is het nauwelijks de moeite.
-
Ik vind dit overigens wel een mooi voorbeeld van goede samenwerking tussen forum en verkopend kanaal.
-
Misschien is het een leuk idee om een wel op de nem afstand nem adapter te 3d printen. Zullen vast wel wat mensen interesse in hebben
-
Da's ook zo'n mooi dingetje om thuis met de 3D printer te maken.
"Exotische onderdelen" en "3d printer", dat past wel bij elkaar. Een collega van me heeft een keer een sleuteltje uitgeprint waarmee we de toiletrolhouders op het bedrijf weer open konden krijgen, bijvoorbeeld :)
Geen idee hoe goed vindbaar dit soort koppelingsonderdelen zijn op de diverse 3d print websites?
Reinout
-
Hallo,
dit lijkt mij een leuke mogelijkheid om een normale (kort)koppeling in de railbus te bevestigen.
Echter kan ik niet terugvinden, hoeveel van deze koppelingen er per levering geleverd gaan worden. Kan iemand hierop reageren?
Dan mis ik ook, of deze koppeling de kortkoppeling of de universeel koppeling betreft. Weet iemand of deze ook voor de universeel koppeling geleverd wordt?
Groeten,
Christoph
-
Hallo Cristoph,
Even een onderdelenlijst van Roco Vt98 geraadpleegd.
Onderaan 1e bladzijde dan positienr.15
http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/63026_10151.pdf
Groeten,
Erwin Prummel
TEE
-
Een tip misschien , heb een stroom doorvoer koppeling er op gezet voor dubbele stroomafname.
De motorwagen wil nog wel eens problemen geven op wissels en kruising.
willem.
-
<<<<vroeger perste ik nog wel eens een cocktailprikker in een schacht als ik even geen kortkoppelingen had>>>>
Ik deed het met veertjes die ik aan het pennetje vastmaakte. zo heb ik een hele [vaste] stam goederenwagens buffer aan buffer kunnen laten rijden ;) (y)
-
Hallo Erwin,
bedankt, ik had de tekening bekeken van de Roco railbus nummer 43018 (eerdere uitgave van de Roco Railbus).
Groeten,
Christoph
-
Dat "nummer 15 op de tekening" setjes heeft volgens mij dus roco kortkoppelingen, maar dan wel d.m.v. zo'n zwaluwstaartverbinding. Dus ik kan er een universal-met-zwaluwstaart-kontje aan zetten.
Stroomdoorvoering wil ik doen, dat verbetert de bedrijfsvaardigheid. Maar een echte stroomvoerende koppeling heb je volgens mij weer niet met zo'n zwaluwstaartkontje. Ik trek wel een draadje, dat was ik toch al van plan. Echt scheiden wil ik de stelletjes toch niet.
.... maar als de mogelijkheid er is om het motorrijtuig in z'n eentje te laten rijden is het óók wel aardig.
Aargh, keuzes, keuzes :)
Hm... in het echt lopen er ook kabels tussen de wagens... Kan ik dat niet ook doen? Eens kijken.
Vraag: hoe betrouwbaar is zo'n railbus als je de motorwagen niet electrisch verbindt met de bijwagen? En er een kleine condensator in mikt?
Reinout
-
Reinout,
Je hebt een PB
Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
-
De bijwagen electronisch aansluiten op de motorwagen is m.i. helemaal niet nodig. De motorwagen heeft voldoende gewicht en de asafstand is lang genoeg om niet op wissels vast te staan. Als je problemen hebt met wissels, moet je of het spoor of de wielen eens schoonmaken.
Ik heb drie merken Schienenbussen en die van Trix zijn wel de leukste. Digitaal met geluid met doorkijk en je kunt aan een kant de seinen uitzetten als je een bij- of stuurwagen aansluit.
-
Ik moet toch eens uitzoeken wat de beste route voor goederentreinen is tussen Emmen en Kelberg.... Een setje stroomvoerende koppelingen die aan de verlengde koppelingshouders passen is onderweg :)
Wat ik inmiddels heb bijgeleerd: die zwaluwstaart is ook een NEM norm. Dus er is niet alleen een norm voor de "normschacht" waar alle koppelingen in passen, maar er is ook een norm voor de verloopstukjes! Die zwaluwstaart is gewoon genormeerd! "Dus" is er ook een stroomvoerende koppeling voor te koop. Wist ik hiervoor nog niet. Ter info :)
Reinout
-
Reinout, weet je waar die norm staat?
-
NEM 363 waarschijnlijk: http://www.morop.org/de/normes/nem363_d.pdf
-
Tadaaah! Kortgekoppeld en met een stroomvoerende koppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-01-27ag6som.png)
Met dank aan de info hier en met dank aan de snelle levering door Erwin.
Reinout
-
Hoi Reinout , heel verstandig van de koppeling naar bijwagen.
Kijk nog even op mijn site m.b.t. inbouw verlichting ,misschien heb je er iets aan.
Grt. Willem.
-
Nu het interieur naast de bak ligt, kun je meteen de vloer grijs schilderen. :P Wanden lichtbruin, Bedienpult zwart met details en dergelijke. De volgende foto's maakte ik in 2011 in Morbach.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM_Railbus_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM_Railbus_19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM_Railbus_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM_Railbus_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM_Railbus_08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM_Railbus_08.jpg)
Groet,
Bas
-
Ik kan me niet herinneren dat er van die luxe banken in stonden, was vroeger volgens mij rood skyleer en leken meer op een soort van keukenstoeltjes, zaten ook voor geen meter.
Stephan.
-
Op =www.bahn-galerie.de= staan een aantal goed interieur en exterieur-foto's die een goede hulp zijn bij pimpen.
Carel.
-
Ik kan me niet herinneren dat er van die luxe banken in stonden
Zo te zien zijn het wel de originele banken, maar met een nieuwe stoffen bekleding. Meestal zie je er een grijsgroene skai bekleding in zitten. De stuurstandwagen van de SGB heeft dat ook nog, terwijl er in de SGB-motorwagen een nieuwere blauwe skai bekleding zit.
-
Hi
In bijna elke bus waar ik in heb gezeten, en dat zijn er velen, zat vaak een andere bekleding.
Heb je hier wat aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20110225_Im_Vt_798_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20110225_Im_Vt_798_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20080622_VT98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20080622_VT98.jpg)
groet
Harald
-
Heel nuttig die foto's. Ik heb afgelopen zomer bij de SGB en afgelopen november bij de ZLSM ook al uitgebreid foto's gemaakt met in het achterhoofd dat ik m'n railbus nog van binnen moet schilderen :D
Reinout
-
Ik zou die van de SGB niet als kleurreferentie nemen voor een DB-uitvoering....