BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ruud K op 23 January 2017, 11:56:13
-
Brawa brengt veel en mooie modellen uit. Daar kan ik echt van genieten. Maar het ergert me de laatste tijd steeds meer dat de normschacht voor de koppeling bij dit merk vaak heel krap is. Met name als je de profi kortkoppeling van Fleischmann gebruikt, moet je die vaak flink afvijlen voordat je hem in de schacht kwijt kunt. Het vreemde is dat de koppelingschacht niet altijd even krap is. Het is ergerlijk dat dit wisselt. Het vervelende is dat je pas merkt dat er een probleempje is als je de koppeling een eindje in de schacht hebt gestopt. Die loopt dan vast. Soms is het lastig de koppeling er weer uit te krijgen. Door de hoge detailleringsgraad met allerlei losaangezette onderdelen is het lastig de wagen heel stevig vast te grijpen om de koppeling erin of eruit te krijgen. Je hebt zo beschadigingen. Ik heb dit probleem alleen bij Brawa modellen (heel vroeger ook bij Roco, maar dat is helemaal veranderd).
Ik vind het jammer dat Brawa zich kennelijk niet aan de norm voor de schachtopening houdt, of in ieder geval de marges van de tolerantie opzoekt. Waarom? Een beetje onbegrijpelijk vind ik het ook dat er in de loop der jaren geen verbetering optreedt, eerder het tegendeel. Het lijkt wel of die schacht steeds krapper wordt. Het zou goed zijn als Brawa hiervoor eens wat vaker op de vingers wordt getikt, zodat het verandert.
Af en toe stuur ik een mail naar de klantenservice in Duitsland, maar dit levert voorlopig niets op. Misschien helpt als meer klanten gaan klagen.
Groet,
Ruud
-
Ja bekend probleem helaas.
Irritant!
Mij helpt het meestal om de koppeling die ik er in steek de ppotjes even goed samen te knijpen en iets vochtig te maken. (zoals bij een postzegel ;D)
En de schacht pak ik dan meestal met een klein tangetje vast zodat ik wat meer kracht kan zetten.
Wagentje omgekeerd in zo'n blauw ding wat je in Houten kunt kopen.
Maar goed je verwacht beter van zo'n 'top' merk
Als het steeds slechter wordt kan dat op slijtage van de mal duiden lijkt me
-
Die Flm dingen werken fijn, maar gaan in meerdere merken met moeite. Met een tangetje de pootjes ff bij elkaar knijpen en hij floept overal in.
-
Ben vanwege filmverplichtingen bezig om een Brawa Om 21 en een Brawa Omm 52 te voorzien van Fleischmann kortkoppelingen, maar floepen ho maar.
Ga de suggestie van Ruud opvolgen door een e-mail te sturen naar de klantenservice van Brawa. Dit is niet de eerste keer.
Peter
-
Ik heb hier ook profi's, ik zaag de zwaluwstaart in de lengte doormidden, tot op de kop.
Past daarna moeiteloos in alle schachten, en blijft prima zitten, de buitenvorm blijft immers identiek, alleen het wordt wat buigzamer.
En ze gaan ook prima los als je ze er toch weer uit moet halen.
-
Dank voor de tip. Ga ik meteen proberen.
Dat neemt niet weg dat Brawa gewoon aan de NEM-normen moet voldoen.
Peter
-
Peter,
De afwijking kan ook in de profistaart zitten, deze zijn dikker dan andere merken.
Ik gebruik Roco universal ( rangeert zo fijn) op de Brawa wagens en die gaan er makkelijk in.
De profi,s gaan wel bij meer merken zwaar.
En ja stop je Roco universal in een Flm wagen, je raad het al gaat makkelijk en kan zelfs een beetje op en neer, dus Flm schachten zijn iets ruimer in de hoogte.
Maar ja wie voldoet er niet aan de norm, misschien toch Flm?
Mvg Theo
-
Inderdaad, niet te snel conclusies trekken. ;D
Het is dat de Fleischmann's best fijn koppelen en niet zo opzichtig uitsteken als de Roco's. Maar ze gaan wat moeilijk. Maar met een tangetje is het wel te doen. Maar dat inzagen is een goede tip. Die dingen zijn gemaakt van Delrin en kunnen wel wat hebben.
-
De Roco universal steekt ook niet zover uit hoor, de andere oorspronkelijke wel.
Mvg Theo
-
Jullie hebben gelijk dat enkele persoonlijke ervaringen niet tot bewijs van een algemene stelling kunnen dienen. Ik heb dan ook geen stellige conclusie getrokken. Mijn profi's heb ik tot op heden gebruikt voor Trix, Roco, Esu, Piko, Liliput, Fleischmann natuurlijk en dan vergeet ik vast nog een merk. Inderdaad steken ze niet allemaal even vlot in. Maar Brawa spant de kroon, althans bij mij dan (en kennelijk ook bij Ruud).
Zit nu nog te genieten van een laat souper. Later vanavond ga ik de tip van Quinzeedied uitproberen.
Peter
-
Brawa brengt veel en mooie modellen uit. Daar kan ik echt van genieten. Maar het ergert me de laatste tijd steeds meer dat de normschacht voor de koppeling bij dit merk vaak heel krap is. Met name als je de profi kortkoppeling van Fleischmann gebruikt, moet je die vaak flink afvijlen voordat je hem in de schacht kwijt kunt. Het vreemde is dat de koppelingschacht niet altijd even krap is. Het is ergerlijk dat dit wisselt. Het vervelende is dat je pas merkt dat er een probleempje is als je de koppeling een eindje in de schacht hebt gestopt. Die loopt dan vast. Soms is het lastig de koppeling er weer uit te krijgen. Door de hoge detailleringsgraad met allerlei losaangezette onderdelen is het lastig de wagen heel stevig vast te grijpen om de koppeling erin of eruit te krijgen. Je hebt zo beschadigingen. Ik heb dit probleem alleen bij Brawa modellen (heel vroeger ook bij Roco, maar dat is helemaal veranderd).
Ik vind het jammer dat Brawa zich kennelijk niet aan de norm voor de schachtopening houdt, of in ieder geval de marges van de tolerantie opzoekt. Waarom? Een beetje onbegrijpelijk vind ik het ook dat er in de loop der jaren geen verbetering optreedt, eerder het tegendeel. Het lijkt wel of die schacht steeds krapper wordt. Het zou goed zijn als Brawa hiervoor eens wat vaker op de vingers wordt getikt, zodat het verandert.
Af en toe stuur ik een mail naar de klantenservice in Duitsland, maar dit levert voorlopig niets op. Misschien helpt als meer klanten gaan klagen.
Ik herken dit van Roco, niet van Brawa.
-
Klopt, bij mij gaan ook juist de profi-koppelingen heel lastig in Roco schachten. Je kunt het ook zien dat de Roco beugelkoppelingen die eruit komen veel smaller zijn dan die van Fleischmann, het stuk dat in de schacht gaat.
-
Ook bij de Pullmann Gruppe 36 rijtuigen van ESU is het lastig om de Profi koppelingen aan te brengen. Het probleem hier zat 'm niet in de breedte van de zwaluwstaartjes maar in de hoogte van de uiteinden. Door de uiteinden aan de boven- en onderkant met een scalpel mesje enigszins schuin af te snijden bleken de koppelingen daarna gemakkelijker aan te brengen.
Rob
-
Al met al lijkt het er meer op dat Fleischmann dus te dikke profi koppelingen maakt :) Maar ik blijf ze toch gebruiken want ik vind het wel erg prettig dat je een wagon zo omhoog kunt pakken. De Roco kortkoppeling kan dat ook maar die vind ik een beetje lang uitsteken naar mijn smaak.
-
Het ligt idd aan de profikoppelingen, ik heb het probleem ook vaker.
Ik vijl de nokjes aan de uiteinden een beetje af.
Als je dat niet doet heb je idee dat je nem schacht en al mee lostrekt. Ik heb het bij alle merken wagons.
-
Als ik het zo eens samenvat denk ik dat Ruud de klantenservice van Flm inplaats van Brawa maar eens moet gaan mailen.
Mvg Theo
-
Ik ben wel een beetje verrast door alle reacties en met name door de opmerkingen dat de koppeling van Fleischmann wat te dik zou zijn. Toch gaat die Flm koppeling bij mij vlot en vrij makkelijk in alle wagentjes van Trix/Marklin, Roco, Liliput, Piko, Tiilig, ACME, LS Models, REE Modeles, Exact-train en Rivarossi. Alleen niet bij Brawa. Soms lukt het bij dat merk wel, soms niet. Dat is op zichzelf al vreemd, want de schachtmaat zou vast moeten zijn. Gezien mijn ervaringen met wagons van veel verschillende merken lijkt me niet dat het probleem bij Fleischmann ligt.
Groet,
Ruud
-
Je kunt er gauw achter komen waar het probleem zit als je de staart van de koppeling tussen de schuifmaat houdt. Kijk in de norm wat de minimum maten zijn van de schachtopening, de koppeling mag niet dikker/breder zijn.
-
Het zit hem ook in de stijfheid van de koppeling.
Bij fleischmann moet je ook meer kracht zetten om de uiteindes bij elkaar te duwen dan bij bijv. de roco exemplaren.
-
Dat is waar, maar het probleem is vooral de krapte van de normschacht. Ook als je de uiteindes met een tangetje bij elkaar hebt geknepen en de punten van de koppeling in de schacht hebt geduwd, loopt de boel op de helft of driekwart bij Brawa vaak muurvast.
Groet,
Ruud
-
Even een vijltje door de te krappe normschacht halen misschien?
Wolter
-
Dat valt niet mee. Ik haal de vijl over de pootjes van de Flm koppeling. Dat lukt beter. Maar dat zou niet nodig hoeven te zijn als de schacht volgens de norm gemaakt is. Dat is mijn punt.
Groet,
Ruud
-
Dat zou voor mij niet de oplossing zijn. Ik heb in mijn modelbouwleven een paar keer van koppelingssysteem gewisseld. Dan pas ik liever de schacht aan dan de koppeling zelf.
Wolter
-
Goedenavond,
Wat Ruud aangeeft met de fleischmann koppeling bij de Brawa modellen is heel herkenbaar. Zelf gebruik ik de kortkoppeling van Marklin/Trix en deze hebben hetzelfde probleem bij Brawa, Passen regelmatig gewoon niet. Alleen als je er wat afslijpt dan passen ze.
groet Harry
-
Even een vijltje door de te krappe normschacht halen misschien?
Moet je maar net een vijltje vinden dat daar in past.
-
NEM 362 (http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf) schrijft 3,2 mm breedte binnenkant schacht voor met een tolerantie van -o,1 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/normschacht_001_verkleind.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/normschacht_001_verkleind.jpg)
Dit is een vijf jaar geleden aangeschafte Brawa Omm 52. Het is een voor dit doel niet ideale schuifmaat, maar een betere kan ik zo gauw hier niet vinden. De schuifmaat is ingesteld op iets meer dan 3 mm en past gemakkelijk in de normschacht.
Ook de hoogte van de (binnenkant van de) schacht voldoet aan NEM 362.
Het was in dit geval geen probleeem om de profi naar binnen te schuiven, weliswaar met behulp van een tangetje.
In de loop van de dag zal ik een nieuwer exemplaar van Brawa opmeten en een profikoppeling van Fleischmann.
Ben benieuwd.
Peter
-
Het zou best eens kunnen dat de schacht naar achteren toe smaller wordt i.v.m. het lossen van de matrijs.
-
Dat kwam ook al bij mij op, Klaas. Ga ik ook proberen te meten. Overigens volgens de nonius (secundaire schaal) op mijn schuifmaat kwam het "iets meer dan 3 mm" neer op 3,25 mm (zie foto hierboven). Dat zou dan zelfs betekenen dat de schacht 0,05 mm breder is dan de norm.
Dit verraste mij gelet op mijn eerdere ervaringen. Het is misschien toeval, maar het was voor het eerst dat ik de profi zo gemakkelijk in een Brawa normschacht kon schuiven.
Peter
-
De Profikoppeling van Fleischmann is beslist niet te groot, althans het exemplaar dat ik hier voor mij heb liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/profikoppeling_001_verkleind.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/profikoppeling_001_verkleind.jpg)
Ook niet te dik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/profi_meten_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/profi_meten_001.jpg)
Precies 1,75 mm. De lengte klopt ook, d.w.z. niet te kort.
Ik ga meer Brawa-schachten meten, want begrijpen doe ik het niet meer.
Peter
-
Hebben we het al over de gietvliezen gehad?
(https://img.conrad.de/medias/global/ce/2000_2999/2100/2130/2131/213171_RB_00_FB.EPS.jpg)
Aan de bovenzijde van de koppeling van Fleischmann zitten in de matrijs drie uitwerpstiften. Met name de beide uitwerpstiften boven de weerhaakjes hebben wat speling in de matrijs, zodat een kokervormig vliesje onstaat. Op bovenstaande foto is linksonder zo'n vliesje duidelijk te zien. Ik aai deze vliesjes indien nodig met een brede zoetvijl weg en heb dan in ieder geval bij Roco-schachten geen problemen (waar ik ze normaal ook niet in krijg). Of dit bij Brawa werkt, weet ik niet.
-
Ook niet te dik. ....Precies 1,75 mm.
Kan toch net te dik zijn. De minimum maat van de schacht is 1,7 mm.
-
Daar heb je gelijk in, Klaas. NEM 362 spreekt over een tolerantie van - 0,05 mm en dan komt men inderdaad op een minimum van 1,7 mm. Toch ging de Profi in dit geval de Brawa-schaft in als Gods woord in een ouderling.
Ik ga vanavond nog wat schachten meten. De opmerking van Jelle Jan over gietvliesjes geeft mij ook te denken. Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet ik het vergrootglas opzoeken.
Hopelijk vraagt mijn vrouw straks niet wat ik aan het doen ben. "Ik ben schachtjes aan het meten, schat, omdat ik mij zorgen maak over mijn gietvliesjes", is niet een antwoord waar je als man hoge ogen mee scoort, vermoed ik.
Peter
-
Nee dat denk ik ook niet ;D
Maar het scheelt ook per wagen hoor. Ik heb Roco wagens waar de profi zo in gaat en anderen van Roco weer niet. Het kan echt verschillen. Dat heb je immers ook met onderstellen, zie mijn opmerking hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72493.msg3221717944.html#msg3221717944
Zelfde onderstellen en in sommigen lopen de wielen aan en in anderen niet.
-
Vandaag een nieuw wagentje van Brawa binnengekregen, gesloten goederenwagen 48713 (https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/gueterwagen/48713-gedeckter-gueterwagen-glr-22-loewensenf-db/). Eens zien wat er gebeurt: Flm profikoppeling erin: vergeet het maar - op driekwart loopt de koppeling muurvast >:(. Dan maar eens de Marklin-Trix beugelkortkoppeling erin: exact hetzelfde probleem, op driekwart muurvast :(. Na wat vijlen aan de koppeling lukt het natuurlijk wel, maar dat kan niet de bedoeling zijn. De zoveelste mail naar de klantenservice van Brawa gestuurd ::). Schijtziek word ik van dit gedoe.
Groet,
Ruud
-
Schijtziek zelfs... Nou nou.
-
Ja wat wil je met al die senf ;D
-
Misschien ook een een topic op drehscheibe aanmaken.
Daar zitten veel meer mensen op als hier, dan kun je eens kijken hoeveel mensen in Duitsland er last van hebben omdat de markt van Brawa daar veel groter is.
Dat een koppeling er niet ingaat heb ik nog niet gehad bij geen enkel merk. alleen dat de fleischmann profi koppeling en wat lastiger ingaan.
Maar ze passen wel allemaal in de nem schacht.
Ik moet wel zeggen dat ik geen brawa wagons heb.
-
Heb tot nu toe nog geen Brawa van Fleischmann koppelingen voorzien.
Probleem bij Roco is dat de schacht van boven open is en de zwaluwstaart makkelijk kantelt bij het insteken
Bij Trix heb ik over het algemeen de minste problemen, maar daar zit vaak een metalen koppelinghouder op