BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ruud K op 21 January 2017, 16:43:33
-
Treinen ogen beter als de wagons kortgekoppeld rijden. Fleischmann levert nieuwe wagons met de eigen kortkoppeling (zgn. profi-koppeling). Ook Marklin en Trix verkopen hun modellen met de eigen kortkoppeling (beugel). Andere fabrikanten, zoals Roco en Brawa, leveren hun modellen niet met een kortkoppeling, maar met een traditionele beugelkoppeling die een flinke afstand tussen wagens creëren. Het zou m.i. een verbetering zijn als alle fabrikanten kortkoppelingen zou gebruiken bij het afleveren van nieuwe modellen. Een beetje lobbywerk zou op dit punt geen kwaad kunnen, lijkt me.
Groet,
Ruud
-
Ja en nee.
Ik wil op alle wagens dezelfde koppelingen. in mijn geval de profi koppeling van fleischmann.
Dus alle koppelingen op andere wagens van andere merken moet ik toch wisselen.
Heb wagens van ACME, trix, roco, ls models, kombimodell.
Als er nu 1 standaard kortkoppeling was, was dat een goed plan, maar bijv roco en fleischmann gebruiken al andere koppelingen.
-
Ja, gaat weinig uitmaken. Wat hebben we aan modellen met tig verschillende koppelingen? In de praktijk verandert er dan niks.
De nem-schacht heeft dat probleem al lang geleden opgelost.
-
zonder kortkoppeling in de doos en bij aankoop kiezen welke je wilt hebben.
Ideaal voor de koper, maar lijkt me minder fijn voor de verkoper...
mvg, Erich
-
Ik zie één voordeel als elke fabrikant echte kortkoppelingen ging voeren: dan kunnen we eerlijk ruilen :) Want wie gebruikt die 'ouderwetsche' standaard beugelkoppelingen nog? Als je dan toch een andere koppeling moet monteren dan zou het fijn zijn als je niet met de oude beugelkoppeling bleef zitten maar een waardevol ruilobject kreeg. Dus wie de Roco kk gebruikt ruilt haar/zijn koppelingen met iemand die profi koppelingen gebruikt enz. Alleen merken die geen kortkoppeling hebben zouden dan de beugelkoppeling gebruiken of toch zelf een koppeling moeten ontwikkelen.
Ik gebruik zelf de roco kortkoppelingen en heb inmiddels 2 keer een set van 50 stuks gekocht. Ik bewaar de koppelingen die ik van het materieel afhaalde in mooie bakjes. Ook heb ik een keer de Märklin koppelingen die ik zo verzamelde met iemand geruild voor Roco exemplaren op het forum.
Andere oplossing is natuurlijk met iedereen afspreken dat er helemaal geen koppelingen meegeleverd worden en de verkoper altijd een setje erbij moet verkopen. Maar dat zal ook niet gebeuren.
Mvg,
Robert
-
Mijn laatste Roco aankopen hadden de beugelkoppelingen op het model, en extra Roco kortkoppelingen in het zakje met onderdeeltjes erbij.
-
Wat de heren fabrikanten wat mij betreft wel zouden moeten doen, is de verpakkingen zo aanpassen dat een wagentje met een andere koppeling dan de geleverde beugelkoppeling er ook in past zonder dat je moet gaan snijden.
Gr. Ed
-
Eens met Ed.
Voor sommige fabrikanten de verpakkingen zo aanpassen dat een wagen er überhaupt in past met koppelingen gemonteerd (ik denk daarbij o.a. aan de verpakking van de LSM Plan W).
-
Als er nu 1 standaard kortkoppeling was, was dat een goed plan, maar bijv roco en fleischmann gebruiken al andere koppelingen.
En als alle koppelingen op dezelfde hoogte hingen, ook. Maar dat is zelden zo.
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/l/l309151.jpg)
-
Tja bij die modellen klopt qua hoogte wel meer niet, aangezien de bakken even zouden moeten zijn...
Ik heb op mijn baan veel verschillende merken rondrijden, ik heb geen problemen qua koppelhoogtes eerlijk gezegd.
En dan gebruik ik zelfs een ontkoppelgevoelige profi-koppeling...
-
En als alle koppelingen op dezelfde hoogte hingen, ook. Maar dat is zelden zo.
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/l/l309151.jpg)
Tja, een vergelijk met een Lima wagen uit 1820 (of eerder, van voor Napoleon) met een wagen op schaal lijkt me niet zo zinvol. Deze wagens heb ik ook, alleen rijd ik met een zuivere oude Lima stam, met een oude Lima loc ervoor, of met dezelfde trein in samenstelling van moderne Lima, Roco en Liliput rijtuigen. Of met bijvoorbeeld een complete trein van Kleinbahn. Alle 3 verschillend, met ieder de eigen charme, maar zeker niet door elkaar. Dat ziet er niet uit (zie foto) en koppelt ook niet of niet goed.
De linkse Lima is er overigens ook in een correcte uitvoering.
-
Wat de heren fabrikanten wat mij betreft wel zouden moeten doen, is de verpakkingen zo aanpassen dat een wagentje met een andere koppeling dan de geleverde beugelkoppeling er ook in past zonder dat je moet gaan snijden.
Eens. Bij RailAd moet ik de koppelingen er ook uit halen om de Tauri in de doosjes te krijgen en ook bij de Piko hobbylijn rijtuigen (dus de 1:100 modellen) moeten de koppelingen eraf (voordeel: de beugelkoppelingen zitten in een zakje in plaats van los in de doos). Heel irritant.
Tsja, ik gebruik hoofdzakelijk 2 soorten koppelingen: De Märklin koppelingen die ik op alles waar ze op zitten laat zitten. Dus alle MaTrix zooi rijdt daarmee. En voor alle andere spulletjes heb ik inmiddels mijn 3e doosje van 50 Roco universeelkoppelingen aangebroken. Alleen hele korte wagons wil ik nog wel eens Märklin spul geven, maar alles waarbij de koppeling onder de buffers door glijdt krijgt een setje Roco uni's. Märklin koppelingen zijn eigenlijk een fractie te dik. MaTrix heeft dit ondervangen door de buffers gewoon iets hoger te plaatsen, maar bij bijvoorbeeld Roco rijtuigen levert het ontsporingen op. Door elkaar loopt het aardig, soms even opletten dat de Märklin beugel onder de Roco beugel zit. Alles vervangen door Roco vind ik even te kostbaar en ik kan dan niet meer rangeren met de locs met oude Telex haakkoppeling, maar selectief krijgen ook Märklinrijtuigen een Rocotje, vooral die veel in mengdienst met andere merken rijden.
-
Tja, een vergelijk met een Lima wagen uit 1820 (of eerder, van voor Napoleon) met een wagen op schaal lijkt me niet zo zinvol.
Ook in het Post-Napoleontijdperk zie je verschillen. Op mijn baan leveren die heel kleine verschillen in combinatie met heel kleine oneffenheden in de heel oude rails in het schaduwstation wel eens tot ontsporingen of verloren wagens.
Ik heb met name spul van Roco en Märklin. De koppelingen van Roco zijn ietsje lager geplaatst dan die van Märklin.
groeten, Simon
-
Bij een aantal winkels in Zweden kun je aangeven welke koppeling je eronder wil.
Das een mooie service, de meerkosten vallen mee. Maar zoals FL en Mä/Tr het doen is beter.
-
Dat ziet er niet uit (zie foto) en koppelt ook niet of niet goed.
De linkse Lima is er overigens ook in een correcte uitvoering.
Het voorbeeld geeft aan wat ik bedoel met koppeling hoogte.
De Lima in correcte uitvoering heb ik ook, inmiddels.
-
De koppelingen van Roco zijn ietsje lager geplaatst dan die van Märklin.
Andersom.
Doordat materieel van Marklin structureel ietsje te hoog op de hoefjes staat zijn de koppelingen ook iets hoger geplaatst.
-
Wat de heren fabrikanten wat mij betreft wel zouden moeten doen, is de verpakkingen zo aanpassen dat een wagentje met een andere koppeling dan de geleverde beugelkoppeling er ook in past zonder dat je moet gaan snijden.
Gr. Ed
(y)
-
O ja, dat is ook een ergernis waarover ik hier al eens geschreven heb. Maar fabrikanten zijn blijkbaar eigenzinnige mensen. Zo schijnt de doos van de nieuwe Br 94 van Esu volgens de tests in Duitse bladen echt abnormaal reuzengroot te zijn. Lekker handig opbergen in je kast, maar niet heus. Ik bedoel maar...
Groet,
Ruud
-
Dure trein, dure doos, is misschien de gedachten? Misschien mooiere presentatie?
-
Dat is ook een trend. De best wel dure graanwagens van NME zitten ook in best wel grote en luxe dozen. Bij sommige andere merken vind je het verschijnsel ook. En bij mij werkt het. ;D
Het gekke is alleen dat aan de binnenkant dan dat suffe schuim zit, waar je koppelingen alsnog achter blijven haken.
-
Switchen naar schaal N. Ieder merk gebruikt dezelfde koppeling.
Zal wel niet bespreekbaar zijn.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
De standaard N-koppeling is geen kortkoppeling.
-
Klopt. Maar de kortkoppeling is net als de normale ook gestandaardiseerd. Dus gemengde treinen is zelfs mogelijk.
Groet,
Gerard van der Sel.
Verstuurd vanaf mijn S7e met tapatalk
-
Is de Fleischmann Profi in n gestandaardiseerd?
-
Als er bedoeld wordt dat de N profikoppeling in een NEM schacht past dan wel. Eigenlijk is het de enige kortkoppeling die door een grote fabrikant wordt geleverd, Minitrix, Arnold, Piko en Roco hebben geen kortkoppeling. Qua kleinserie spul is er nog wat keus waaronder een verkorte standaardkoppeling.
't past in ieder geval altijd wel met koppelingen in de doosjes :)