BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Overlast op 26 November 2007, 21:00:07

Titel: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 26 November 2007, 21:00:07
Weet iemand of dit type ook bij NS in dienst geweest is?

(http://www.acmattheis.de/hobby/images/mattheis/GR3451.jpg)
Bron: www.acmattheis.de

Ik heb namelijk zo'n wagentje en het lijkt mij wel leuk om er een NS uitvoering van te maken (grijs met witte opschriften). Ook ben ik benieuwd of deze wagens ook nog zonder luchtleidingen/remmen hebben gereden.

Maarten
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 27 November 2007, 21:57:39
Ben op Google gaan zoeken en kom hier uit: ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6082.0;prev_next=next (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6082.0;prev_next=next)

Komt deze het dichtst in de buurt? Zo ja, wat waren daar de afmetingen van?

Maarten
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Floris Dilz op 27 November 2007, 22:40:55
uhm, zou je me wat maten kunnen geven? radstand en baklengte (met of zonder buffers) zouden zat zijn. Blader ik even door mn materieelboek  ;D
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 28 November 2007, 19:27:17
Afmetingen:

Lente over de buffers: 104 mm, radstand: 52 mm.

Maarten

PS: wat deed jij vanavond in de stoptrein naar Breda van 18.14 uur? ;) ;D
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Floris Dilz op 29 November 2007, 11:27:29
naar huis gaan in vrij muffe staat. viel t op?  ;D
Een nederlandse versie van deze wagen kan ik niet vinden, maar t is een 1930-materieelboek dus wellicht dat er een paar na de oorlog zijn blijven hangen... qua maten is het gewoon een standaard-kolenbak maar dan met lagere wanden. Er zijn wel wat staatsspoor-wagentjes met ongeveer dezelfde bak (maar dan zonder spanwerk onder de deuren) en radstand, maar daar zul je aan 1 kant een remmershuisje plus bordes aan moeten plakken. Of na de oorlog waarschijnlijk alleen een rembordes.
Tekening: klik (http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/SS%20goederen%201911/?action=view&current=76.jpg)
NS-nummers GLG 47001-47465
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Gert Arkema op 29 November 2007, 14:05:30
Aardig bakkie, ik denk dat de tweede serie (GLG 47301 en verder) zonder remmershuis geleverd is, gezien de melding van 2 (ipv 1) klapbare kopschotten en een paar m2 meer vloeroppervlak. Iemand een fotootje? dat kan een leuke aanvulling worden.

effe HANS raadplegen; http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/medium/234/163234.jpg
jammer dat je niet meer kunt inzoomen, maar deze lijkt errug veel op een GLG. Maar welke; that's the question. Het nummer staat er slechts gedeeltelijk dus onbruikbaar op.
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Floris Dilz op 29 November 2007, 14:17:31
De GLG's met 4,5 m radstand zijn óf langer óf hebben een remmershuis. Dan zijn er ook nog de oudere SS-bakkies met kortere radstand of de HSM-bakken met hun standaardradstand van 4 meter maar die hebben dan weer meteen een kortere bak...
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Gert Arkema op 29 November 2007, 14:30:16
OK, floor, scherp gezien. Oftewel; de bak is bruikbaar, het onderstel moet verlengd. ALS je degene zonder remmershuis bouwt moet je de bak ook met ca 12 mm verlengen (proportioneel, dus elk 'vak' tussen twee wandprofielen moet met 2 mm verlengd)
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Floris Dilz op 29 November 2007, 14:37:44
ja, kun je beter de deuren uit de bak zagen voor hergebruik en de rest vrij onceremonieel laten verdwijnen.
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Gert Arkema op 29 November 2007, 15:07:03
Blijft het dringende & prangende gebrek aan fotomateriaal om deze wederzijdsche slagen in den lucht van eeenige historisch juischte onderbouwing te voorzien.

Wie?
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 29 November 2007, 20:21:08
naar huis gaan in vrij muffe staat. viel t op?  ;D

Ja! ;D, nou zit ik meestal nog gaarder naar buiten te staren, dus het viel wel mee. ;)

Bedankt voor de info, Floris.

Blijft het dringende & prangende gebrek aan fotomateriaal om deze wederzijdsche slagen in den lucht van eeenige historisch juischte onderbouwing te voorzien.

Wie?

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Maarten
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: modelspotter op 30 November 2007, 20:22:36
Weet iemand of dit type ook bij NS in dienst geweest is?

(http://www.acmattheis.de/hobby/images/mattheis/GR3451.jpg)
Bron: www.acmattheis.de

Ik heb namelijk zo'n wagentje en het lijkt mij wel leuk om er een NS uitvoering van te maken (grijs met witte opschriften). Ook ben ik benieuwd of deze wagens ook nog zonder luchtleidingen/remmen hebben gereden.

Maarten


Allereerst het volgende:

Für den damaligen Stand de Herstellungstechnik waren die Trix-Modellgüterwagen durchweg gut detailliert... Nur ein Wagen war als gänzlich miszlungen zu bezeichnen, der Omm32 (linz), obwohl er in der Metallausführung die Maszstäbliche LüP nur um 5 mm unterschritt. Der Achsabstand war zu kurz, Auszenrahmen und räumliches Sprengwerk fehlten, das Türsprengwerk war viel zuviel und die Stirnklappen waren slecht nachgebildet. In der Plastikausführung wurde er auszerdem noch um 20 mm verkürzt.

Er blijft dus weinig heel van dit Trix-model als Duitse Ommr 32 / Linz (-er), een open goederenwagen, volgens Fritz Willke's Modellbahn Güterwagen Handbuch.

Dit wetende dus op zoek naar een voorbeeld bij NS (ex-SS of anders), welnu de trapeziumvormige versterking onder de deurpartij zoals op de afbeelding, was bij NS alleen toegepast bij de laatste series houten kolenwagens (GTM/GTMK). Helaas...
Qua afmetingen wellicht bij de GL-en nog iets passends zoals aangegeven, maar dan moet er wel wat worden aangepast.

De Linz in NS uitvoering als GTMK 60001 van Liliput is ook niet voor de volle 100% juist, maar dat was me bekend.

Plaatje:

www.spoorinfo.nl/linz.jpg

Serie GTMK 60001-60004

Modelspotter
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 03 December 2007, 20:09:59
Ik kwam dit trouwens tegen:

http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aflevering_NS_GLG_open_wagens (http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aflevering_NS_GLG_open_wagens)

Is het nou zo dat de versie zonder remmershuis/-bordes een langere bak heeft en dat /-bordes?

Modelspotter, wat is de lengte/radafstand van de GTMK 60001-60004?

Maarten
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Floris Dilz op 03 December 2007, 20:39:42
die aangehaalde GTMK is gewoon een overgenomen duitse bak en is dus laf.
Het klopt trouwens wel dat de wagens zonder remmershuis een grotere bak hadden. Ook zodanig dat het extra laadvolume het mindere gewicht van reminstallatie en zo ruim compenseerde.
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 03 December 2007, 20:49:30
die aangehaalde GTMK is gewoon een overgenomen duitse bak en is dus laf.
Het klopt trouwens wel dat de wagens zonder remmershuis een grotere bak hadden. Ook zodanig dat het extra laadvolume het mindere gewicht van reminstallatie en zo ruim compenseerde.

Dan is de versie zonder remmershuis de meest makkelijke. Dan is de bak qua afmetingen dus goed. Is het verder een kwestie van het aanpassen van de radstand (en verlengen van het onderstel).

Maarten
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: modelspotter op 03 December 2007, 20:56:27
Modelspotter, wat is de lengte/radafstand van de GTMK 60001-60004?

Linz: Lob 10100, rs 6000.

Modelpsotter

 
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: modelspotter op 03 December 2007, 21:23:28
Ik kwam dit trouwens tegen:

http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aflevering_NS_GLG_open_wagens (http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aflevering_NS_GLG_open_wagens)

Is het nou zo dat de versie zonder remmershuis/-bordes een langere bak heeft en dat /-bordes?

Modelspotter, wat is de lengte/radafstand van de GTMK 60001-60004?

Maarten

De GLG's van Philotrain... het is een beetje rammelig als ik de nummers zo bekijk.
GLG 47502 hoort thuis in de serie 47501-48115, lob 10220 en rs 5000.
GLG 48112 idem maar heeft op de foto een remstand, vreemd, bedoelt is de onderstaande serie.
GLG 49242 met remhuis is van de serie 49201-49325, lob 10520 en rs 5000.

Beide series resp. ex-SS 42301-42915 en 42176-42300.

De afmetingen van de bakken van beide series zijn afwijkend!
De eerste serie vanaf de deurpartij naar beide zijden 3720, de deurpartij zelf 1480.
De tweede 3510 en de deuren 1480.
Modelspotter

Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 18 December 2007, 20:15:48
Toch ben ik erg benieuwd of iemand een foto van het grote voorbeeld heeft. Wie?

Nog een andere vraag: De metalen verstevigingen aan de bak, zijn die van U-profielen gemaakt? Bij mijn Trixwagentje zijn deze hetzelfde als op de serie GTMK 60001-60004, dus geen U-profielen.

Maarten
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 19 December 2007, 12:21:31
Wat is dit eigenlijk voor een wagen?:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/SHM_Locomotief-serie-6500.jpg)

Bron: www.nicospilt.com

Maarten
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Eric van Spelde op 19 December 2007, 16:06:55
Ziet eruit als een Gh - had Maykel Kastelein een kunststof model van (MK Modelbouwstudio K-02). Heb ik er eentje van gebouwd maar ik ben nu niet thuis, dus ik kan er geen kiekje van posten...
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: stig op 20 December 2007, 01:19:09
Of een GTG?

http://www.belderok.net/benelux/spoorweghaven1923dordt_met_namen.jpg
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 21 December 2007, 20:58:09
Interessante foto Stig! Het vervelende is dat er bijna alleen maar dit oude overzichtsfoto's van goederenwagens zijn. Duidelijke foto's met maar 1 wagen zijn moeilijk te vinden.

Maarten
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: stig op 21 December 2007, 21:09:14
De goederenwagens waren op het oude bnls al eens ontcijferd, met dank aan floris en MK.
Titel: Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 23 August 2008, 17:02:50
Het wordt dus een NS GLG 47001-47465 met remmershuis. Wat voor aspotten hadden dit soort wagens eigenlijk? Ik heb het idee dat het type dat er nu onderzit te modens is.

Maarten


Titel: Re:Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Overlast op 25 July 2010, 14:53:00
Het werd toch eens tijd om een foto te plaatsen van hoe de wagen er nu uit ziet:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/IMG_1296.jpg) (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/IMG_1296.jpg)
Heb de foto die Gert eerder aanhaalde in groter formaat van de site van het Utrechts Archief gehaald:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/GLG.jpg) (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/GLG.jpg)
Te zien is dat het nummer o.a. uit een 5, 3 of 8 en een 7 bestaat.
(foto´s zijn aanklikbaar)

Maarten
Titel: Re:Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: e_p op 25 July 2010, 17:17:54
wellicht mosterd na de maaltijd maar
Wat is dit eigenlijk voor een wagen?:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/SHM_Locomotief-serie-6500.jpg)

Bron: www.nicospilt.com *foto komt overigens bij het utrechts archief vandaan*

Maarten
heb ik ook gesteld op het spoor nulforum. (wat er nu af ligt) Kwamen toen tot de conclusie dat het NS 38901 zou kunnen zijn.
http://nulspoor.blogspot.com/search/label/NS%2038901 (http://nulspoor.blogspot.com/search/label/NS%2038901)

Hier trouwens nog een GLG foto http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1910-1920/163098 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1910-1920/163098)
ben benieuwd naar het eindresultaat!


Titel: Re:Open goederenwagen Trix Express pimpen
Bericht door: Zolderling op 25 July 2010, 18:35:29
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/GLG.jpg) (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/GLG.jpg)
Te zien is dat het nummer o.a. uit een 5, 3 of 8 en een 7 bestaat.
(foto´s zijn aanklikbaar)

Maarten
Dit is een GTM uit de NS-serie 53301 - 53440, ex HSM 24065 - 24204, bouwjaar 1901, geleverd door de Bochumer Verein. De laatste verdwenen in 1958 bij NS.
De wagen op de foto heeft al NS-glijlagers (aangebracht vanaf 1927) maar nog geen hoektekens (remtekens). Dat betekent dat er nog geen luchtleiding is aangebracht. Dat aanbrengen was rond 1935 bij alle wagens gebeurd. Deze foto zal dus in de vroege jaren '30 gemaakt zijn.

GG