BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Harry op 28 July 2006, 13:58:03
-
Daar ik niet precies weet waar ik dit moet dumpen, doe ik het hier.
28 juli 2006
PEKING (ANP/AFP) - De spoorlijn naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, de hoogste ter wereld, die de Chinese president Hu Jintao op 1 juli opende, kampt met technische problemen. Dit meldden Chinese media vrijdag.
Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren. Klimatologen verwachten door het broeikaseffect in de toekomst nog meer problemen met de permafrostfunderingen.
Tevens zorgt verschuivend zand voor meer problemen dan de planners van tevoren hadden verwacht. De railbeheerders hebben ook nog geen manier gevonden om kuddes jaks weg te houden van het spoor.
Die chinesen denken alles te kunnen. maar houden te weinig rekening met de natuurkrachten.
Alle ing. en prof. kunnen nu een open sollicitatiebrief schrijven aan de chinese ambasade in nederland ;D, wel graag in het chinees of manderijn ;D ;D
Groeten Harry (doe vooral wat je niet laten kunt)
-
Wat zullen de tibetanen blij zijn als de hele lijn instort!
m.v.g.
Mark
-
Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren.
(knip)
Alle ing. en prof. kunnen nu een open sollicitatiebrief schrijven aan de chinese ambassade in nederland
Ja, ja. "Heb ervaring met hoogbouw, aan het Bos en Lommerplein" ;D
Arjen
Arjen.
-
Chinese kwaliteit.
;D
-
Of komt de warmte uit de locs en smelt daardoor de permafrost?
-
Nou dat lijkt me wat stug.
Treinen verwarmen de omgeving misschien wel wat, maar dat is dan zeker voor zeer tijdelijke momenten. Permafrost heeft een landurige opwarming nodig om te smelten, omdat het door en door bevroren is. En daarbij houd de omgeving die ook kats bevroren is de gedeelte die warm kunnen worden door treinverkeer ook diep gevroren.
m.i. is ontdooing door treinen dus geen optie
Maar beton heeft bij het chemisch proces een tempratuur nodig van minimaal 3 graden boven nul maar meer is wenselijk! Anders hard beton niet goed uit en blijft het dus een zwakke zaak die uiteindelijk erg broos word. Ik hoop niet dat de daar fouten mee gemaakt hebben.
m.v.g.
Mark
-
ehm mark, kijk eens bij onze zuiderburen. Heb begrepen dat zij toeslagstoffen toevoegen zodat er ook ruim beneden 0 gestort kan worden. (details onbekend) Hier in nederland wordt ook gestort net onder nul. Kwestie van afdekken etc. beton genereerd een graad of 3 als je een laag hebt van 25 cm.
Groeten Harry
-
Klopt Harry. Maar storten in 5 graden onder nul of 25 graden onder nul is wel een verschil dat van belang kan zijn.
Verder kunnen ze zich ook vergist hebben in de beton klasse. Doen we in Nederland ook te vaak.
Verder kan je beton zelfs onderwater laten sorten en uitharden maar daar ging het niet over.. ;)
m.v.g.
Mark
-
Ja, ja. "Heb ervaring met hoogbouw, aan het Bos en Lommerplein" ;D
Arjen
Arjen.
Ik met Balkons hier in Maastricht ;D :o
Gr. Oskar
-
Ik denk dat ze met grote problemen kamPen. Dus dan kampt de lijn ook met problemen. Nu is het net of men het haar niet netjes heeft zitten, aldus de topictitel dan.