BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Emiel-L op 25 November 2007, 17:02:12

Titel: Rangeersein
Bericht door: Emiel-L op 25 November 2007, 17:02:12
Als een lok aan het rangeren is, staat het rangeersein dan altijd aan beide kanten aan?

Mvg,

Emiel
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: NS 1100 op 25 November 2007, 17:03:01
Ja, normaal gesproken wel.
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: Remco vM op 25 November 2007, 18:58:25
Bij het rangeren hoort het kracht voertuig aan beide zijde een witte lamp te voeren.

mvrgr
Remco
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: HiSpeed driver op 13 January 2008, 22:26:47
Ben ik deels met jullie eens... rangeren mag ook gebeuren met normale front/sluit seinen... nml: 3xwit/geel en 2 rode sluitlampen.
Dus een rangeerdeel kan je niet altijd herkennen aan een lamp aan beide zijden.

Mvg Ruud
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: timtrein op 13 January 2008, 22:56:08
Dat mag als het goed is alleen als de loc van een trein af komt of naar een trein toe gaat
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: Anoniem op 13 January 2008, 23:09:03
Dat is inderdaad het geval. Bovendien gaat het niet per se over Nederland ;D. In veel landen is het echter wel regel dat aan beide zijden een sein gevoerd wordt (meestal één witte lamp), maar dat kan per land verschillen (kan zo gauw geen land ophoesten waar de verplichting om aan beide zijden licht te voeren niet geldt...)
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 January 2008, 00:00:15
Je moet wel onderscheid maken tussen echt rangeren en een verplaatsing.
Volgens het seinenboek (http://www.henkbartels.nl/railned/index1.htm) voert een loc die aan het rangeren is aan beide zijden een wit of geel licht.
Een reizigerstrein die verplaatst wordt van een perronspoor naar een opstelspoor of andersom mag dezelfde verlichting voeren als een gewone trein. Dus 3 keer wit/geel voor en 2 keer rood achter.
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: timtrein op 14 January 2008, 15:11:27
Er bestaan maar twee smaken: je bent óf een trein, óf een rangeerdeel. Een trein heeft een treinnummer en is onderweg van A naar B, een rangeerdeel heeft dat niet en rijdt dus niet op de vrije baan.

En NB: in Duitsland rangeert men inderdaad met aan beide kanten een A-frontsein (vandaar dat alle modeltreinen dus ook wisselende front- en sluitseinen hebben... zucht!)
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: MRP_Peter op 14 January 2008, 15:31:34
Ben ik deels met jullie eens... rangeren mag ook gebeuren met normale front/sluit seinen... nml: 3xwit/geel en 2 rode sluitlampen.
Dus een rangeerdeel kan je niet altijd herkennen aan een lamp aan beide zijden.

Mvg Ruud

Het rangeren van een trein(deel) geschied in de regel met het voeren van een wit of geel frontsein aan beide kanten en niet met de normale front en sluitseinen van een trein, tenzij een trein(deel) naar een rangeerterrein rijdt waarop de trein opgesteld wordt, maar dan is het geen rangeren maar verplaatsen zoals in de normale gang van zaken zoals een trein wegrijdt van een station.
Echter als op de hoofdbaan of een deel daarvan gerangeerd moet worden dan is een trein(deel) verplicht aan beide kanten een wit of geel frontsein te voeren om als rangerend herkenbaar te zijn.(zie seinregelement t/m 1995).
Het verschilt inderdaad per land qua regelgeving voor rangeren betreft of men een A-sein of alleen een (1) lamp van het frontsein moet voeren bij rangeren.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: Remco vM op 14 January 2008, 16:13:55


En NB: in Duitsland rangeert men inderdaad met aan beide kanten een A-frontsein (vandaar dat alle modeltreinen dus ook wisselende front- en sluitseinen hebben... zucht!)

Dit is niet geheel juist, in duitsland mag men ook met een witte lamp aan beide kanten rangeren, zelfs zonder verlichting ;)
Titel: Re: Rangeersein
Bericht door: Tjalling op 14 January 2008, 16:28:37
En NB: in Duitsland rangeert men inderdaad met aan beide kanten een A-frontsein (vandaar dat alle modeltreinen dus ook wisselende front- en sluitseinen hebben... zucht!)

En daarom heeft de V36 van Lenz onder F3 de optie rangeersein ;D
Dan brandt voor en achter het A-sein, anders wisselt idd de verlichting met de rijrichting.

Groet,
Tjalling
Die zelf zo'n ding heeft en daar erg trots op is