BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Timaximus op 09 June 2006, 21:18:53

Titel: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 09 June 2006, 21:18:53
Samenvatting
In februari 2004 zijn wij, vader en ik, na 20 afwezigheid weer begonnen met modelspoor.
Onze eerste modelbaan (2-2004/11-2005) is nog te bewonderen via deze link: oude baan (http://tvs-online-engineering.net/mijntrein/OudeTreinTafel.aspx).
Na ruim één en driekwart jaar waren we deze baan zat, o.a. vanwege de moeilijke bereikbaarheid van diverse tafeldelen.
En in december 2005 is deze eerste testbaan afgebroken.
Maar eind januari 2006 zijn we weer vrolijk begonnen met onze tweede baan.
Deze nieuwe baan kunt u bewonderen via deze link: nieuwe baan (http://tvs-online-engineering.net/mijntrein/).

De afgelopen maanden is de tafelconstructie afgerond en is vader inmiddels begonnen met de scenery.
Ikzelf draag heel af en toe mijn steentje bij als er wat gestrooid moet worden.
Want over het algemeen houd ik mij liever bezig met de sporen, seinen, bovenleiding, de energievoorziening en de digitale besturing (hardware en software).

Zoals de meeste weten ben ik niet zo'n schrijver en plaats daarom liever foto's van de modelbaan die het verhaal vertellen.

De laatste foto's zijn die van het hek bij het station. Dit heeft vader gemaakt met wat spijkertjes, horengaas en heel dun koperdraad.

foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1620.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1621.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1609.jpg)


Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 10 June 2006, 18:52:11
Ondanks het mooie weer zijn we toch weer opgeschoten met de baan.
Vandaag hebben we de ontspoorwandjes geplaatst.
Deze ontspoorwandjes zijn gemaakt van dunne berken Triplex (makkelijk te buigen).

Deze ontspoorwandjes zijn tussen de 3 en 5 cm hoog en voorkomen dat ontspoorde treinen een niveau lager belanden of zelfs op de vloer.
Aan de voorzijde bij de Lexaan schuifdeuren komen deze wandjes niet.
De Lexaan schuifdeuren horen gewoon dicht te staan, punt!  ;)

foto 1 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1622.jpg)
foto 2 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1623.jpg)
foto 3 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1628.jpg)



Ook in het kleine magazijn zijn deze ontspoorwandjes geplaatst.

foto 4 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1626.jpg)
foto 5 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1627.jpg)



Ik heb ook de boosters op hun definitieve locatie gemonteerd.
Dit keer onder de tafel.
Zo zitten ze ook niet in de weg.

foto 6 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1624.jpg)
foto 7 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1625.jpg)


De draden heb ik inmiddels (niet op foto) wat geordend met tyraps.

Volgende week rijden met meerdere treinen? ... Hoop het!

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: SjoerdB op 10 June 2006, 19:36:08
Het blijft mooi om al die foto's van dat spoorgeweld te bekijken! Hoe gaat het trouwens met de duitsland baan? Ik ben benieuwd hoe de messing bruggen er uiteindelijk in volledige scenery uit komen te zien!

Veel succes met bouwen! (wel zonde van het mooie weer!  ;))

Groet,

Sjoerd
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 10 June 2006, 20:06:58
De Duitslandbaan is echt een aparte baan met eigen voorzieningen (energie, besturing etc.) en dus ook een apart project.

Voorlopige planning
Ik wil ergens in Augustus /September 2006 spoor gaan leggen, inclusief het inbouwen van het LISSY (http://www.uhlenbrock.de) systeem van Uhlenbrock (aanbrengen van de sensoren in de sporen).

En zodra de sporen er liggen zal vader de scenery oppakken.
Hoe hij zijn inzet gaat verdelen over de Beneluxbaan en Duitslandbaan is aan hem.

Ik zal later (als de scenery wat gevorderd is) ook weer de bovenleiding en de seinen plaatsen.
Maar bij beide projecten hebben we geen haast.

Ik heb wel begrepen dat hij een heel bos wil gaan planten.
Dus het zal wel zoiets als het Zwarte woud worden.
  ;)

Ik ga de komende tijd het Win-Digipet uitmelken qua mogelijkheden (net als het LISSY systeem afgelopen jaren).

Wat de bruggen betreft: hij is al wezen kijken voor materialen voor railingen op de brug en looproosters.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: mmhajvth op 10 June 2006, 20:09:24
Beste Timaximus

Ik zag dat je een flinke batterij aan boosters hebt. die zal je ook best nodig hebben  ;D

Maar je hebt ze van een bekend merk dacht ik te zien...
Is dat dan niet heel duur? :o

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 10 June 2006, 20:10:21
Ik draai er niet om heen.

JA!

Maar ik heb mazzel met de eerder besproken beloning  ;)
En om dat hoofdstuk maar gelijk af te sluiten, het is opgegaan aan het volgende:
Märklin = een ICE 1 met de extra wagens, de VT 11.5 met extra wagens, een Railbus plus bijwagen, dat leuke digitaal bestuurbare kraantje en wat overgangrails.
Uhlenbrock = een Power 3 booster, een 70 VA trafo, 6 terugmelders voor stroomdetectie.
Van Brawa = De bekende russische loc in rode Raillion uitvoering.


Sommige neuheiten staan nog in de bestelling dus ik heb nog niet alles binnen.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: mmhajvth op 10 June 2006, 20:33:12
Oke

Dat heb ik destijds idd meegekregen.  ;)

En dan ga ik even kijken hoe ik aan boosters ga komen  ;D  (niet erg urgent hoor)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 16 June 2006, 15:03:49
Het LEXAAN zit er in.
En daarmee is de treintafel (constructie) voltooid.

foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1629.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1630.jpg)


Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 17 June 2006, 19:18:55
De provisorische computer tafel van IKEA en het professionele muistafeltje (authentiek melk krukje)  ;D
Het is immers een minimuis  ;)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1702.jpg)

Het hek krijgt vorm.
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1703.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1704.jpg)


Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 18 June 2006, 16:11:43
Hallo collegae,

Het heeft weliswaar niet veel met bouwen te maken, nou ja in de vorm van 0'en en 1'en dan, maar vandaag heeft een tweetal treinen gereden met behulp van Win-Digipet 9.0.
De treinen rijden netjes een opgegeven route en stoppen netjes aan het eind van die route.

Dacht zelf dat het wel ff in 4 a 5 zaterdagen klaar zou zijn dat programmeren.
Maar er is zoveel mogelijk hiermee dat het eerder 20 zaterdagen wordt denk ik.  ;D

Ik ben in ieder geval heel enthousiast over de software oplossing na het hardware avontuur met LISSY.
En nu kan ik met beide werelden aan de gang.  ;)

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Peter Korsten op 18 June 2006, 18:32:41
Betekent dit nu dat Lissy toch wat te veel werk is om het helemaal goed te krijgen? Zelf ben ik programmeur, dus denk ik vaak niet eens verder dan software. Een ander gezichtspunt kan dan verhelderend werken.

- Peter
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 18 June 2006, 19:01:04
Hallo Peter,

Ho!  ;D

Als je weet hoe de LISSY programmering in elkaar steekt, heb je die ontvangers zo geprogrammeerd, zelfs met de hand, en met de huidige LocoNet tool (Windows programma) is het helemaal kinderspel.

Het LISSY systeem komt absoluut terug op de Duitslandbaan.

Ik heb voor een software oplossing gekozen (Beneluxbaan) omdat ik dat graag ook wilde uitproberen. Want de Beneluxbaan is heel goed met LISSY te automatiseren.

Via Walter ben ik een keer bij de site van Win-Digipet uitgekomen.
Dat programma heb ik toen vergeleken met andere programma's.
En Win-Digipet sprak mij het meeste aan.

Wat je met de software oplossingen wel kan realiseren is een zeer uitgebreide en gevarieerde dienstregeling. Dus daar ga ik nu mee aan de gang.

Het voordeel van LISSY is weer, dat je juist meer gestuurd wordt in het creëren van automatisering oplossingen. Je beschikt namelijk over kastjes, met daarin een aantal voorgeprogrammeerde functies die je kan aanroepen.

Zodra ik een tijdje met Win-Digipet aan de gang ben, kan ik waarschijnlijk een betere vergelijking maken tussen de hardware en software oplossing die we gebruiken.

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 22 June 2006, 20:26:35
Hallo Collegae,

Na 24 uur lezen, tekenen, programmeren en wat vragen stellen op het Win-Digipet forum is het dan eindelijk zover.

De eerste trein rijdt volledig automatisch de ingestelde treinritten, ook de schaduwstations werken. Om dat uit te proberen heb ik het doel spoor (Spoor 1 van het Centraal Station) met een lampje bezet gehouden waarna er automatisch een alternatief spoor werd gezocht (Spoor 2 van het Centraal Station).

Nu is het zaak om alles fijn af te stellen met behulp van de trein en rijweg profielen.
En ik moet twee spoor isolaties verplaatsen omdat deze verkeerd (omgekeerd) zijn aangebracht (lange rij sectie is te kort en korte stop sectie is te lang, "borreltje op toen, denk ik" ;D).

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 23 June 2006, 19:39:55
Meten is weten.

foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1719.jpg)

"Messie" staat gereed om de doorrijhoogte te controleren in de schaduwstations en de hellingen voor de toekomstige elektrische locomotieven met opstaande stroomafnemer.

Zodra "Messie" met ongeschonden stroomafnemers weer boven komt is de testrit geslaagd.

MvG.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: mmhajvth op 23 June 2006, 23:24:08
Arme Messie...  ;)
Wel een mooie wagon overigens!
Ik ben in schaal N geen sluitverlichting gewend ;)  ;D

Goed bezig Timaximus, ik volg je project op de voet. (Y)

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 25 June 2006, 13:56:27
Hallo collegae,

Gisteren geen wekelijkse update, maar vandaag wel.

De treinen rijden, na 30 uur op een houten melkkrukje achter een laptop gezeten te hebben (krijg je wel een houten reet van), vol automatisch.
De treinen rijden, toeteren, wisselstraten worden geschakeld, seinen vliegen op rood, groen, geel, wit en noem maar op.

Een hele ervaring moet ik zeggen.
Het grote voordeel ten op zichten van LISSY vind ik, dat je echt overal op de baan, waar je ook bent, een actie uit kan voeren.
Bij LISSY gebeurt de actie pas en alleen na passeren van de sensoren.

Wat betreft de tijd die ik er in gestoken heb, kom ik in geval van mijn baan ongeveer gelijk uit met de vorige baan met LISSY.
Maar als je eenmaal een beetje met Win-Digipet kan werken dan is deze Software oplossing absoluut nog sneller.

Ik zeg: "NOG SNELLER" (met LISSY heb je immers ook snel resultaat).

Maar voor echt grote banen met veel treinverkeer zou ik vanaf nu kiezen voor een Software oplossing (Win-Digipet, Koploper etc.).

Voordelen softwareoplossing t.o.v. LISSY: nog sneller resultaat, nog flexibeler en uitgebreider qua mogelijkheden en veel goedkoper.

Voorbeeld: je kunt ook een zijbaantje of bergtraject met pendeldienst automatiseren met LISSY en de hoofdbaan met het vele treinverkeer met een Software oplossing.

Wat Win-Digipet betreft: nu is het zaak, om extra ritten toe te voegen aan de dienstregeling, en de rolbrug en parkeer routines toe te voegen voor het onderste schaduwstation.

Maar ook dat zal wel lukken.

En wie weet over een paar jaar proberen we weer wat anders, bijvoorbeeld het radiogestuurde treinherkenningssysteem van DigiTrax.

Zo blijft de hobby, voor mij althans, een leuke bezigheid.

MVG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 08 July 2006, 18:51:32
Vandaag was het externe en interne klimaat gelukkig weer wat aangenamer om te treinen.

De brug over het stationsplein ligt op zijn plaats.
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1721.jpg)

De rolbrug ligt ook op zijn plaats, is aangesloten op de decoder en functioneert naar behoren.
Morgen staat het programmeren van de rolbrug in Win-Digipet op het programma.
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1723.jpg)
En hij maakt geluid voor een grasmaaier.  :)

Het hek is ook klaar en wacht op een likje verf.
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1724.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1725.jpg)

De automatische treinenloop is gereed, dus morgen kan naast de rolbrug ook de rest van de extra en speciale effecten geprogrammeerd worden.

Volgende week staat een aantal spoorwijzigingen op het programma, zoals extra remsecties in de Beneluxbaan voor een natuurgetrouwere afremming van de treinen op het station.
En alle sporen (indien voorradig bij onze leverancier) voor de Duitsland baan worden neergelegd.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Bello op 08 July 2006, 18:56:21
Het ziet er fantastisch uit. Heel mooi zo'n hoge brug en ook de rolbrug is zeer spectaculair. Ik vind de afwerking ook heel mooi.
Het houtwerk is ook om jaloers op te worden.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten

Bert
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Robbert op 08 July 2006, 22:01:06
ziet er prima uit ;) had alleen een vraagje. Welke decoder gebruikje om de rolbrug te digitaliseren? dat met die grasmaaier ben ik helemaal met je eens ;D

robbert
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 08 July 2006, 22:23:05
Rolbrug wordt bestuurd met een K84 decoder van Viessmann.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 14 July 2006, 20:30:48
Dit wordt straks het nieuwe uitzicht vanuit de huiskamer.

foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1727.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1728.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1729.jpg)


Doordat dit keer gekozen is voor een wat vlakkere baan (geen hoge en donkere bergen) is het ook een stuk lichter in de kamer en komt het geheel beter over.

Vandaag hebben we alvast wat K-Rails neergelegd en morgen wordt het geheel pasgemaakt met Flexrail en krijgt de draaischijf zijn definitieve nieuwe plek.
Er zal dus een nieuw gat gezaagd moeten worden en het oude gat wordt gedeeltelijk weer dicht gemaakt.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: rail4marcel op 14 July 2006, 21:14:23
Ziet er mooi uit dat uitzicht vanuit de woonkamer :P.

Marcel.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 15 July 2006, 17:34:49
Op de twee opstelspoortjes na, liggen de sporen van de Duitslandbaan eindelijk op hun plaats (kom een meegebogen wissel te kort).

Achteraf hadden we best alleen Flexrail kunnen toepassen, werkt (na wat oefening) best prettig.
Maar goed, dat weten we dan voor de eerst volgende baan.  ;D

foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1730.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1731.jpg)
foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1732.jpg)


Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: rail4marcel op 16 July 2006, 11:41:19
Waar moeten die opstelspoortjes komen. Bij de locloods?

Marcel.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 16 July 2006, 17:37:58
Dit moet het ongeveer worden (het sporenplan wijkt iets af van de werkelijkheid).

afbeelding (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/locdepot_B_klein.png)

De wissel naar de opstelsporen wordt een meegebogen wissel en komt direct achter het voorgaande wissel te liggen.
Hierdoor kunnen de twee opstelsporen iets langer worden.
Bij deze twee opstelspoortjes komt een goederenoverslag.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 16 July 2006, 17:57:24
Volgende week resteert ons alleen nog het aansluiten van de wissels en draaischijf op de decoders en het aanbrengen van de LISSY sensoren in de baan.

Daarmee komt er een eind aan de eerste fase (de treintafel met berijdbare sporen).

De tweede fase wordt het aankleden van de tafel met de scenery.
Wat de scenery betreft, houd ik mij alleen bezig met de bovenleiding en de seinen.

Daarna zal ik mij vooral bezig houden met de verdere automatisering van beide banen en het "proef" rijden met de treinen.
De automatisering betreft overigens NIET ALLEEN de treinen.

Zodra we toe zijn aan de aanleg van de busbaan (FALLER CARSYSTEM) zal ik weer assisteren bij de bouwwerkzaamheden.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 16 July 2006, 18:35:20
Ik zal niet ontkennen dat het software rijden ook fantastisch is, nu de Beneluxbaan met Win-Digipet geautomatiseerd is.
Maar ik ben blij dat deze er ook weer staan en we ook weer aan de gang kunnen met het automatiseren van de treinen met de hardware methode.  ;)

foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1801.jpg)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: mmhajvth op 16 July 2006, 18:38:14
Waar haal je de tijd vandaan?
Maar het ziet er weer strak uit.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 16 July 2006, 18:51:14
Waar haal je de tijd vandaan?

Prioriteiten stellen  ;)

Nee gekheid, omdat we de sporen en overige materiaal toch in huis hadden, hebben we vandaag een dag extra aan de baan gewerkt.
De meeste tijd is verloren gegaan aan een gevecht met een kruiswissel.
Maar we hebben gewonnen en hij werkt nu als een ....... uhhh kruiswissel.  ;D

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: rail4marcel op 18 July 2006, 20:45:32
Wel heel veel knopjes. Raak je nooit in de war ;D :P.

Marcel.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 18 July 2006, 21:19:48
Wel heel veel knopjes! Raak je nooit in de war?

Nooit!   8)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 23 July 2006, 20:49:07
Ondanks het warme weer hebben we toch nog wat uitgevoerd deze week.
De sporen bij het locdepot liggen op hun definitieve locatie.
En dankzij de meegebogen wissel zijn de opstelsporen van het goederen stationnetje ook wat langer.

foto (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1802.jpg)

Wat de Beneluxbaan betreft ligt het werk de komende weken/maanden op een wat lager pitje.
Het enig wat nog uitgevoerd wordt zijn het aanbrengen van extra terugmeld contacten en het ombouwen en aansluiten van de rolbrug volgens "Win-Digipet WorkShop 17".
 
De komende weken/maanden zullen we ons meer richten op de Duitslandbaan.
Zo werken we van de muur naar het center en van boven naar beneden.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: rail4marcel op 24 July 2006, 16:06:10
Het kan aan mij liggen maar de foto's doen het niet. (bij mij dan)

Marcel.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Trainmotion op 24 July 2006, 16:28:29
Het kan aan mij liggen maar de foto's doen het niet. (bij mij dan)

Marcel.

Je bent niet de enige. Ik kan ze ook niet bekijken. De webbrowser geeft aan dat de server niet wordt gevonden. Het ligt dus niet aan jou. Misschien heeft Timaximus zijn website vakantie, vanwege het warme weer ;D

Roelof
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: laurent op 24 July 2006, 16:29:24
bij mij doen de foto's het ook niet, de hele pagina trouwens
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Peter van der Leek op 24 July 2006, 17:25:22
Heren,
ik heb de foto's gisteren nog bekeken, dus ze hebben wel gewerkt. Aan nog meer "Hier doet ie het ook niet" hebben we niet zoveel, dus maar even wachten op Timaximus...
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 24 July 2006, 18:22:21
Hallo,

Tot 15:00 uur was hij nog operationeel.
Vanwege de hitte ben ik ff gaan pauzeren tot 18:00.
En ontdekte zonet dat de internet verbinding er weer uitlag.

Dat gebeurt helaas vaker.

Nu doet alles het weer.
Succes met de foto's.

MvG,

Timaximus.


Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: nscargo op 24 July 2006, 18:44:14
Eh Timaximus, bij mij werkt het (nog steeds?) niet. ???
Ben wel benieuwd naar je updates :)
Harm
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 24 July 2006, 18:54:16
Ik zie ze wel.  ;D
Toch maar even extra gereboot!

Het is wel een straalkachel momenteel, de PC.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: laurent op 24 July 2006, 19:16:51
bij mij doet het het nu wel :D leuke foto's.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 02 October 2006, 17:57:35
De laatste aanpassingen aan de tafel zijn gereed.

Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1924.jpg) Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1922.jpg)
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1925.jpg) Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF1927.jpg)

De laatste scenery stand (de uitsparingen in de tafel zijn verdwenen)

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/BeneluxsceneryversieA.png)

De 1e vitrine

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/showcase.png)

Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2003.jpg) Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2004.jpg)
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2007.jpg) Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2008.jpg)
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2009.jpg) Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2010.jpg)
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2011.jpg) Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2012.jpg)
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2013.jpg) Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2014.jpg)

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2015.jpg)
 
Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Herman05 op 02 October 2006, 18:46:36
Is je bedrading hoog houden met een plakkertje niet ietswat zwak,...  :-| of was dit nog een tijdelijke oplossing?

Groeten,
Herman
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 02 October 2006, 18:53:45
Was eerlijk gezegt die schilders tape alweer vergeten.  ;)
Die hele bedrading moet nog een keer aangepast/ingekort worden.

Tot nu toe (enkele maanden) blijft het plakken.
Maar het is uiteindelijk de bedoeling om meerpolige stekkers toe te passen.
Misschien wel van die Printer stekkers.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Floris Dilz op 02 October 2006, 19:38:45
prrt... geloof je t zelf?
tijdelijke bedrading wordt eigenlijk altijd definitief, tenzij je graag nog een keer alle electra aanlegt, maar zulke mensen ken ik bar weinig  ;D
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 02 October 2006, 19:54:53
 :)

Echter, inkorten is niet opnieuw aanbrengen.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: GerritM op 02 October 2006, 21:33:55
Je zult het toch minstens aan één zijde los moeten maken en opnieuw bevestigen of doorknippen en weer aanelkaar zetten.
Dit houdt toch in dat je het zeker voor de helft opnieuw moet doen.

Groet Gerrit
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Floris Dilz op 02 October 2006, 22:19:23
och, blijf gerust dromen... maar als de luiheid toeslaat, zeg dan niet dat ik je niet gewaarschuwd had  ;D
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: tuurtje op 02 October 2006, 22:35:45
Floris

Ik begrijp (huh ???) precies wat je bedoelt. even gauw een draadje trekken naar dat een seintje wat niet goed werkt.
Ah dat hoeft nog even niet zo netjes is voor een eeuwige tijdelijkheid  ;D

Arthur
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: DHG500 op 02 October 2006, 22:42:47
Wat wordt het toch prachtig (met vertrouwen in de aanpassingen in d elektrische verbindingen)!
Wat betreft foto 1; dat grote keyboard onderaan de foto, is dat voor de wisselstraten?  ;D Amai, dan zit er wel muziek in!
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 02 October 2006, 22:48:36
;D
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Peter Korsten op 07 October 2006, 15:56:14
[off-topic]

Amateur: :)

http://home.iae.nl/users/peterk1/images/116-1642_IMG.JPG

(Nog in het oude huis en met een hele oude computer.)

[/off-topic]

- Peter
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: GerritM op 07 October 2006, 17:34:50
Zo, dubbelspoor?  ;D

Groet Gerrit
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 07 October 2006, 19:06:50
Ik heb de vitrine wat aangepast.
In plaats van twee rijen komt er een rij met schuiframen.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/showcase_2.png)

De profi glasrails (zoiets (http://www.glasweb.nl/html/img01/pl267.jpg)) wordt in een apart kozijn bevestigd dat weer tegen de huidige kast aangezet wordt.

Er is zo plaats voor 10 rijen van 2,6 meter rails voor het plaatsen van treinen.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 12 October 2006, 18:23:41
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2017.jpg)
Het resultaat na 2 keer gronden

Als het mee zit kan zaterdag afgelakt worden.
Morgen eerst maar ff kijken of ik 27 meter ROCO flex rail kan scoren voor weinig.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 18 October 2006, 16:54:30
Onze EPS snijder voor slechts €0,-

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2021.jpg)
De EPS snijder wordt op een tafel gemonteerd.

Foto 2 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2020.jpg)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Jan Huchshorn op 18 October 2006, 18:48:57

Altijd leuk, zelf gemaakt gereedschap. Vertel er eens wat meer over.
Wat voor een trafo, wat voor draad en waar kun je hout voor €0,- krijgen.

Groeten Jan.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 18 October 2006, 19:17:29
Al de houtresten liggen nog op het balkon.
Het hout is deels van een oude IKEA snijplank en een stukje multiplex.
De oude transformator is een 24 Volt 150 VA exemplaar.
Het draad is een soort bind draad (geen idee wat de samenstelling is).

Het geheel is in 5 minuten in elkaar getimmerd en werkt nog aardig ook.
De temperatuur kan opgevoerd worden door de draad in te korten (experimenteren).

(http://www.marklin-users.net/upload/Community/Notpublic/Timaximus/DSCF2023.JPG)

De gewenste levenduur is 27 meter EPS. ;)

Het eerste exemplaar, gemaakt van een figuurzaag beugel, is in vlammen opgegaan door slechte isolatie ;D

Foto (http://www.marklin-users.net/upload/Community/Notpublic/Timaximus/DSCF2024.JPG)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Dolf44 op 18 October 2006, 21:35:51
Weerstandsdraad



Mvg, Dolf
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 19 October 2006, 22:38:10
... Weerstanddraad ...

Vader heeft het binddraad (volgens de verpakking) in 2005 uit die voordeelbakken bij de GAMMA gepakt omdat hij het mooi draad vond voor het maken van een hek.
We hebben het inmiddels ook toegepast in het hek op het viaduct.

En nu hebben we het ook toegepast als snijdraad (weerstanddraad) en het werkt.
De draad wordt “gloeiend” heet en de trafo blijft licht warm.
De lengte hebben we proefondervindelijk bepaald (de streepjescode staat nog op onze vingers).

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 20 October 2006, 15:05:39
De binnenkant van de vitrine is nu twee keer geverfd en klaar!
Alleen het kozijn voor de glazen schuifdeuren moet nog geschuurd en geverfd worden.

Morgen starten we alvast met het snijden van de EPS platen voor de trap interieur.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2026.jpg)

Misschien dat de vitrine dan volgende week klaar is, afhankelijk van de levertijd van de glazen deuren.

Vader wil graag de treinen van rijspanning voorzien, dus worden het toch K-rails (30 Flex en 10 aansluitrails).

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 21 October 2006, 15:00:38
Hier alvast een voorproefje van de vitrine met "inhoud".  ;D

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2028.jpg)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2028.jpg)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 25 October 2006, 22:40:14
Hallo allen,

De verfklus zit er op, en als NIET schilder ben ik tevreden. ;)
De EPS blokken worden aan elkaar gelijmd.

Gisteren heeft vader exact 26,4 meter K-Rails gehaald bij MTE. :D
Voor de foto heb ik wat Flex rails neergelegd.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2030.jpg)

Grotere foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2030.jpg)

De plaats direct onder de midden plaat is wat donkerder dan de rest (schaduw) dus daar wil ik nog wat op verzinnen (misschien wat fraaie spotjes).

Deze week hoop ik de glazen deuren te bestellen bij een locale leverancier.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 27 October 2006, 16:32:20
De glazen deuren zijn gisteren besteld en begin volgende week klaar.
Zo komt het einde van dit zijspoor project in zicht.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2031.jpg)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2032.jpg)

Grotere afbeelding 1 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2031.jpg)
Grotere afbeelding 2 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF2032.jpg)


Voor de foto hebben we wat treinen in de vitrine geplaatst.
Straks komen er in deze vitrine alleen locomotieven en treinstellen te staan zoals de ICE, De Hamburger, de VT 11.5 etc.

Voor de losse rijtuigen en wagons waar tijdelijk niet mee gereden wordt, komt een aparte (mogelijk meerdere) vitrine in de woonkamer.

Illustratie (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3002.jpg)

De rijtuigen en wagons waar wel mee gereden wordt, worden geparkeerd op het onderste schaduwstation.

Het parkeren moet geautomatiseerd worden met een rangeerlok plus telex koppeling.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 31 October 2006, 20:21:45
Hallo collegae,

Zo nu en dan heb je ook sch(r)ik als modelspoorder.  ;)

Ik was zojuist een filmpje aan het schieten van de treinenloop met Win Digipet,
komt ineens de Krokodil achteruit vanuit het schaduwstation omhoog zetten.  :o

Blijkt hij in een route gereden te zijn die voor de ICE bedoelt is en de trein na
aankomst op een van de kopsporen na 1,5 minuut keert en weer weg stuurt.  ;D

Sta je toch ff raar te kijken als je deze route even vergeten was.
Heb deze route vanmiddag wel toegevoegd maar niet getest. ::)

De paniek reactie om de noodknop zo snel mogelijk in te drukken staat ook
op film maar die knip ik er wel uit.  8)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Peter van der Leek op 31 October 2006, 20:59:18
Nee joh, dat zijn juist de leukste stukjes, niet knippen! ;)
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 31 October 2006, 21:27:46
Nee joh, dat zijn juist de leukste stukjes, niet knippen!

Dat snap ik, voor jullie wel.  :)

Ik zal kijken.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Peter van der Leek op 01 November 2006, 07:57:36
:D
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: laurent op 01 November 2006, 20:11:38
Je moet toch om iets lache hea ;D
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 03 November 2006, 10:47:24
Video part 1 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/?action=view&current=Treinenloop1DeelA.flv)
Video part 2 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/?action=view&current=Treinenloop1DeelB.flv)


------------

Door de gemengde treinenloop met 8 treinen ontstaan gevarieerde aankomsttijden, vertrektijden en wachttijden op de diverse stations.

Er rijden nu 3 goederen treinen, 4 passagierstreinen en 1 ICE.
De passagierstreinen stoppen op het Centraal station en de goederen treinen rijden door het Centraal station.
De ICE rijdt ook door het Centraal station en pendelt van en naar een vaste plaats op een van de onderste schaduwstationsporen.

Alle overige keer treinen pendelen vanaf een van de onderste schaduwstationsporen en stoppen wel op het Centraal station.
De passagiers- en goederen treinen vertrekken vanaf het midden gelegen schaduwstation.

------------

De glazen deuren voor de vitrine liggen bij de leverancier, echter door het ontbreken van een stofafdichting wordt het aanstaande dinsdag pas geleverd (een week later).

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Erik op 03 November 2006, 10:53:38
Link doet het niet timaximus .

erik-jan
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: MBZE_Erik op 03 November 2006, 11:36:48
Goede Link (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/?action=view&current=TrainsI.flv&refPage=&imgAnch=imgAnch1)

Erik.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Peter van der Leek op 03 November 2006, 12:57:25
Wat mij vooral opvalt in het filmpje (ziet er trouwens verder prima uit hoor!) is dat de treinen nogal snel optrekken en afremmen. Heb je dat bewust zo ingesteld dat het wat vlot loopt of...... ;)
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 03 November 2006, 13:15:52
Hallo,

Bedankt voor melding van de foute link.

Klopt Peter, de treinen lopen nu nog te snel het station binnen en vertrekken op volle snelheid.
Ik moet met de Profiel Editor de loc snelheden en overige eigenschappen zoals geluid nog instellen voor de verschillende baanvakken.
Nu deze voorlopige treinenloop klaar is heb ik tijd genoeg om dat op mijn gemak in te stellen.
En het opschonen van de database met Routes en Tours is ook wel nodig.

Nu in de beginfase en voor de video kwam het wel goed uit.
Ik mag maar 5 minuten filmlengte per bestand op Photobucket plaatsen.

Een aantal treinen loopt wel heel mooi, die heb ik al juist ingesteld.  :)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Peter van der Leek op 03 November 2006, 13:59:42
Goed bezig! :D
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 03 November 2006, 14:28:12
Toch best een leuke hobby  :)
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 03 November 2006, 18:02:01
Video bijgewerkt.

De eerste video was echt bagger.
En deze 2 gaan wel vind ik.

Video part 1 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/?action=view&current=Treinenloop1DeelA.flv)
Video part 2 (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/?action=view&current=Treinenloop1DeelB.flv)


Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 03 November 2006, 18:47:47
Timax, heerlijk om te bekijken, het lijkt wel een dubbele uitzending van Rail away ;)
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Markyboy op 03 November 2006, 18:48:29
Ik zou ze heel graag zien. Maar ik krijg geen beeld. Heb wel flash 90, maar hij blijft aangeven dat ik deze moet downloaden.

Jammer

 ???
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 03 November 2006, 18:50:59
Citaat
De EPS blokken worden aan elkaar gelijmd.


Even over de vitrine. Wat is EPS (piepschuim?) en hoe schilder je dat?
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 03 November 2006, 18:56:54
Hallo Jaap,

EPS is piepschuim inderdaad.
Ik schilder het zelf niet (tenminste, is niet de bedoeling).
Maar ik heb hier en daar per ongeluk wat verf achter gelaten bij het verven van de lijst en dat dekt goed zo te zien.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: stig op 03 November 2006, 19:31:21
Hé, d'r rijd een trein door het bezemstelen bos ;D
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 03 November 2006, 19:43:14
 Ja ja ;D

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 09 November 2006, 20:07:08
Zo, na wat vertraging, zijn dan eindelijk de professionele glazen vitrine deuren gearriveerd.
De eerste indruk is dat het er mooi uit ziet.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3009.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3009.jpg)

Morgen zien we, als alles goed gaat, de vitrine in zijn volle glorie.

Verder staat vader te popelen om aan de scenery te beginnen.
Echter zal hij moeten wachten totdat ik de laatste LISSY sensoren (nog in bestelling) in het spoor ingebouwd heb en nog wat laatste digitale componenten heb geïnstalleerd op de Duitslandbaan.

Het Win-Digipet avontuur op de Beneluxbaan vordert ook al aardig (het rijdt steeds mooier).
Heb gisteren ook wat geluiden geactiveerd op de betreffende locs (alleen als de treinen bovengronds komen – onder de tafel is al het geluid uitgeschakeld).

Het heeft wel iets, al die ronkende motoren, piepende remmen, toeters, conducteurfluitjes, sluitende deuren en noem maar op ;D

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 10 November 2006, 16:25:51
Update: De vitrine zien we vandaag helaas niet meer in zijn volle glorie.
De aluminium rails zijn gemonteerd maar de twee glazen deuren zijn helaas retour fabriek.
Onder de folie bleken wat schade plekken te zitten die gisteravond bij de aflevering over het hoofd zijn gezien.
Dus weer een week wachten ben ik bang, het is niet anders.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3014.jpg)
Dit is overigens alles wat we momenteel aan materieel hebben,
valt best wel tegen als je alles in één vitrine plaatst.


Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3014.jpg)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: mmhajvth op 10 November 2006, 16:31:53
Weinig treinen?

Ik tel als ik het goed heb 17 motoreenheden.
Dat ligt volgens mij toch wel boven het gemiddelde van de nederlandsche modelbouwer.

Misschien kan je er toch maar beter gewoon trots op zijn  ;) Ook beter voor je stemming  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 10 November 2006, 16:50:30
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-2-141.jpg)

Ik kon niet achterblijven bij Timax.. Gisteren in Keulen deze vitrine (55x100) gekocht. Het was even sjouwen maar nu heb ik wat...  :)
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 10 November 2006, 16:52:49
... Misschien kan je er toch maar beter gewoon trots op zijn ...

Zal ik dat maar doen dan!  ;)

... Ook beter voor je stemming ...

Bedankt voor de oppepper, had ik ff nodig na deze teleurstelling vandaag.

----------------

Ziet er mooi uit Jaap.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: rail4marcel op 11 November 2006, 10:31:02
Mooie vitrine.

Marcel.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 15 November 2006, 09:36:00
Hallo Collegae modelspoorders,

Ik riep vorige week dat de huidige collectie wat tegenvalt qua hoeveelheid.
Dat vind ik nog steeds, dus er mag wel wat materieel bij komen.
Maar dat neemt niet weg dat ik "trost" ben op wat ik al wel heb.

Ik vind het ook grappig dat de collectie wordt beoordeeld aan de hand van het aantal zogenaamde motor eenheden.

Maar een loc zonder staart is nog geen trein!

Dus ik dacht laat ik alles wat voor 2007 gepland staat aan infrastructuur materialen en gereedschappen nou eens een jaar opschuiven en in plaats daarvan mooi materieel aanschaffen in de vorm van goederen wagons, enkele stuurstand treinstellen en wat meer stoom materieel.

Dus een pauze inlast wat treintafel betreft (dit geldt overigens alleen voor mijn persoon, niet voor de scenery aannemer).

Wat materieel betreft wil ik heel graag wat meer goederen wagons hebben.
En dan om te beginnen in de categorieën: container, trailer, cargo, olie, auto en tank (military) transport.

Afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/collectiewagonsfase1.png)

Hebben jullie nooit zo'n moment gehad? (nu ff geen infrastuctuur meer maar eerst wat meer materieel).

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: henk op 15 November 2006, 10:32:49
Je hebt helemaal gelijk Timaximus. Ten slotte is er op jullie baan ruimte voor flinke treinen.

Waar heb je die schuifdeurtjes trouwens besteld?
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: rjr op 15 November 2006, 11:36:34
Dat had ik nu dit jaar ook, dus maar eens 2 "motoreenheden" er bij gekocht. hiermee de 30 gepasseerd. ( en heb er voor de korte toekomst nog 2 op de planning staan ) Het probleem wordt nu ook wel een beetje om een staart achter elke lok te krijgen:)
Nu hoeft elke lok gelukkig geen "staart" te hebben, rond de draaischijf en op het station kun je ook wel wat loks achterlaten. Bij binnenkomst kan dan een andere lok de "staart" weer overnemen ( heb zelf een kopstation )

En ik kan met iets kortere treinen gaan rijden, dus dan kom ik voorlopig wel een heel eind, maar het is wel iets dat zo nu en dan ook in de gaten gehouden moet worden.

Wel een mooi verslag van de totale baan opbouw. Vindt wel dat het met een behoorlijk tempo gaat, als ik kijk hoelang het bij mij allemaal duurt.
Ben ook heel benieuwd naar de scenery
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 15 November 2006, 14:43:24
Hallo Henk,

De maximale treinlengte (goederen) voor deze tafel is +/-2 meter.
De gemaakte afbeelding met goederen treincombinaties is puur illustratief.
Wilde even zien hoe een dergelijk staart van een en dezelfde soort wagons staat.
Persoonlijk vind ik de getoonde eenheids combinaties mooi.

Gezien de gemiddelde buffer lengte van 18 cm worden het hooguit 9 wagons van hetzelfde type (bijvoorbeeld 9 x Shell of bijvoorbeeld 3 x Shell + 3 x ESSO + 3 x VTG).

Voor passagiers treinen heb ik de lengte overigens beperkt tot 5 rijtuigen per loc.

Het glas heb ik bij een locale glashandelaar gekocht, Bakker.

----------------

Hallo RJR,

Ik wil niet ondankbaar overkomen, maar heb het zelf ff gehad met de werkzaamheden aan de tafel.
En het tempo zal de komende jaren ook niet zo hoog meer zijn dan de afgelopen 10 maanden,

Je hebt gelijk dat niet elke loc een staart hoeft te hebben.
Maar wat meer variatie in staarten is wel leuk natuurlijk.
Heb nu in verhouding te veel personen treinen.

Op de beide loc depots zullen inderdaad locs staan rond en op de draaischijf/rolbrug  (af en toe van loc wisselen mag ook).

Ik heb op het onderste schaduwstation halteer plek zat voor pendel treinen dus daar wil ik er ook graag een paar van hebben, waaronder op zijn minst een dubbeldekker.

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 16 November 2006, 19:04:31
Vanmiddag hebben we de rolbrug aangepast zodat de locs er volautomatisch op en af kunnen rijden met Win-Digipet.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3019.jpg)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3019.jpg)

Aanpassingen:
- 3 groeven gefreesd in de bodemplaat voor de 3 koperen massadraden.
- 2 Onderbrekingen aangebracht in een van de spoorstaven (een bestaand sleepcontact verwijderd).
- De grijze draden aansluiten op de spoorstaven met gehalveerde raillassen (K-Rail).
- 3 nieuwe sleepcontacten onder de rolbrug lijmen en de grijze draden (nu nog op foto zichtbaar) er op solderen en netjes wegwerken onder de brug.
- De koperen massadraden zijn door de tafel heen gevoerd en aangesloten op de terugmelder.

Nu nog even Win-Digipet aanpassen.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 17 November 2006, 14:25:29
Voor de extra brug sleepcontacten hebben we enkele loc sleepcontacten van Märklin, zonder sleepschoen, onder de brug gelijmd.
Het werkt uitstekend, de testloc rijdt netjes de brug op en rolt vervolgens naar het juiste parkeerspoor (tot nu toe één ingevoerd  :)).

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3021.jpg)
Testloc op brug

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3023.jpg)
Terugmelding in Win-Digipet

Moet nu alle overige op- en afrij regels in Win-Digipet invoeren.
En nu we toch in dit gebied werkzaam zijn nog wat extra terugmeld contacten aanbrengen voor een nog mooiere aanrij en vertrek beweging van de locs van en naar de rolbrug.

Hoop volgende week een filmpje te maken van het automatisch ophalen van of parkeren van een loc op het depot en het rangeren van een loc van het achterste stationspoor naar een van de parkeersporen.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 17 November 2006, 16:09:52
Ik heb de halve Märklin sleepcontacten omgedraaid op het stukje print.
Zo zie je ze niet meer zitten en krijgt ook het laatste spoor een goede terugmelding.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3025.jpg)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3025.jpg)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 17 November 2006, 16:43:46
Volgens mij is de rolbrug helemaal hot ;D
Mooi en duidelijk werk Timax...
Morgen weer een stukje over de mijne ;)
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 17 November 2006, 19:29:24
Bedankt Jaap!

... tot morgen ...  ben benieuwd ... ;)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Michel de Ridder op 17 November 2006, 19:29:43
Rolbrug helemaal HOt ??

Inderdaad, heb zelf net een rolbrug van Brawa binnegekregen die ik via EBAY te pakken heb weten te krijgen.

Wil hier samen met zo'n kibrigebouw (Zie draadje Lijnwerkplaats op RAIL2006) en soort lijnwerkplaats gaan maken, zal wel even duren maar dit is wel het plan.

Michel
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 17 November 2006, 19:32:46
Hallo Michel,

Ik volg je draadje al.  :)

Moet zelf ook nog kijken welke loodsen/werkplaatsen ik er neer ga zetten.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 17 November 2006, 19:36:03
De nieuwe glazen vitrine deuren zijn overigens zojuist binnen gekomen.
Nu maar afwachten hoe het er morgen bij daglicht uitziet.  ::)

wordt vervolgt ...

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 18 November 2006, 11:42:55
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3027.jpg)
De 1e vitrine in zijn volle glorie :)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3027.jpg)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 18 November 2006, 12:51:22
Citaat
De 1e vitrine in zijn volle glorie

Maak je er nog meer dan? Ziet er gaaf uit!
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 18 November 2006, 16:08:46
Hallo Jaap,

Ja, er komt nog een hoge vitrinekast in de woonkamer voor de losse locomotieven (zonder rails).

Op de geplastificeerde panelen en de lakbordplaat na hebben we alles (glazen deur, glasplaten voor de schappen etc.).
Dus van de week ff naar de GAMMA.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3002.jpg)

In de grote vitrine komen dus alle vaste treinstellen en rijtuigen te staan.
En voor de goederen wagons zit ik aan een derde vitrine te denken, maar dan wel zo’n ondiepe (met rails).

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 18 November 2006, 16:20:33
De eerste ervaringen met de automatische rolbrug zijn goed te noemen.

De testloc rijdt van een der stationsporen naar de rolbrug.
Terwijl de loc naar de rolbrug toe rijdt wordt de brug alvast naar spoor 1 gerold (indien nog niet aanwezig).
Vervolgens rijd de loc na een wachttijd de rolbrug op en stop netjes op de brug.
Vervolgens rolt de brug naar een van de parkeersporen waarna de loc rustig de brug af rijdt.

Dit is slechts een van de vele scenario’s.
Maar het ziet er al best leuk uit.
Vader vindt het in ieder geval prachtig. ;)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Robert van den Broeken op 19 November 2006, 11:59:33
Echt heel gaaf hoor maxi
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Jan Huchshorn op 19 November 2006, 20:31:26
Hoi Timaximus,

Je beschrijft hoe je bezetmeldpunten op de rolbrug gemaakt hebt t.b.v. Win-Digipet. OK snap ik.

Hoe heb je de rolbrug gedigitaliseerd, zodat Win-Digipet de Rolbrug naar de juiste spooraansluiting kan sturen.
Misschien mis ik wat, ik ken Win-Digipet niet, ik rij zelf met Koploper.

Groeten Jan.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 19 November 2006, 21:58:57
Filmpje rolbrug met testlok naar een willekeurig testspoor (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/?action=view&current=Mijneerstevolautomatischerolbrugfil.flv)

Hallo modelspoor collegae,

In verband met het volledig automatiseren van de Beneluxbaan heb ik ook de rolbrug aangepast.
Als basis is Workshop 17 gebruikt maar heb de terugmelding op de brug iets anders gerealiseerd.

Om de terugmelding op de rolbrug te realiseren heb ik het bestaande sleepcontact voor de massa onder de brug half verwijderd.
Dat wil zeggen dat een spoorstaaf verbonden blijft met dit sleepcontact i.v.m. de massa voor de locomotieven op de brug.
De andere spoorstaaf kon ik eenvoudig uit de brug schuiven nadat de puntlas tussen spoorstaaf en sleepcontact was verwijderd.
Deze spoorstaaf heb ik in 3 delen gezaagd.
Vervolgens heb ik op 7,5 cm uit de beide uiteinden van de brug een uitsparing gefreesd met de Dremel.
Via deze uitsparingen heb ik de halve raillassen met daaraan de massa detectie draden gesoldeerd op de spoorstaven geschoven nadat ik deze weer in de brug heb geplaatst.
Nadat de spoorstaven met de terugmelddraden in de brug waren gemonteerd heb ik twee Märklin sleepcontacten voor onder een locomotief ontdaan van de railschoen en ze vervolgens door midden geknipt.
Drie van deze halve sleepcontacten brengen de terugmelding over op de 3 massa draden die in de rolbrug onderplaat gefreesde sleuven liggen.
Om er voor te zorgen dat deze extra nieuwe sleepcontacten netjes onder de brug weggewerkt zijn heb ik ze omgedraaid op hun bevestigingsprintje.
De drie massadraden heb ik door de tafel heen geboord en vastgezet in twee kroonstenen.
En deze 3 draden zijn verbonden de terugmelder.

Omdat de brug zelf ook nog bewaakt wordt met een terugmelder met stroom detectie heb ik in principe 4 terugmeld contacten.

Nu de brug op een nette manier is omgebouwd met terugmeld contacten kan de brug bereden worden door de locomotieven als zijnde het een gewoon stuk traject.
Alle mogelijkheden die ik in een normale route heb, heb je zo ook op de brug.

Eerst heb ik alle 8 aanrijroutes geprogrammeerd en daarna de 8 vertrekroutes naar en van de rolbrug van en naar de hoofdsporen op het station.
Vervolgens heb ik alle routes voor het oprijden van de brug vanaf alle 10 aangesloten sporen geprogrammeerd zijnde het een normale route is.
Daarna heb ik alle routes voor het oprijden van de 10 aangesloten sporen vanaf de brug geprogrammeerd zijnde het een normale route is.
En als laatste heb ik de 2 keer 8 verplaatsingen van de rolbrug van spoor 0 naar spoor x en weer terug van spoor x naar spoor 0 geprogrammeerd.

Verder heb ik voor de locomotieven de profielen voor de rolbrug verplaatsing aangepast zodat de loc niet gaat rijden als de rolbrug beweegt.
Dit wijkt iets af van de handleiding maar ik vind het mooier als de loc gewoon blijft staan waar die staat.

Het uitvragen van de rolbrug (loc van de baan naar de locloods of een loc van de locloods naar de baan) kan op vele manieren.
Ik wil de locs automatisch van de hoofdsporen en naar de rolbrug laten rijden met beldrukkertjes.
Het omgekeerde, het rijden van de locs van de rolbrug naar de hoofdsporen wil ik ook met beldrukkertjes realiseren.
En het ophalen van een bepaalde loc uit de locloods wil ik ook met beldrukkertjes realiseren.
Dit kan ook heel eenvoudig omdat je met een commando (gesimuleerde terugmelding) een route of tour kan activeren.
Het worden dus 6 + 6 + 9 beldrukkertjes aangesloten op een terugmeldmodule.

De rolbrug wordt overigens na het parkeren van de loc weer terug gestuurd naar spoor 0.
Dit hoeft natuurlijk niet, je kan de brug ook laten staan en bij de uitvraag laten verplaatsen.
Het is maar wat je wilt.

Hopelijk is dit verhaal duidelijk.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 19 November 2006, 23:27:49
Zo dat was ff typen.
Het ombouwen en programmeren ging sneller. :P

Maar goed nu nog dat beldrukkertjes verhaal realiseren dan kan vader ook locs uitvragen en wegzetten met Win-Digipet.

Hij zegt wel steeds; dat hoeft allemaal niet voor mij, ik kijk wel, maar als hij een loc onder de controle knop heeft (de Intellibox kan hij wel al redelijk besturen) dan zie je gewoon dat hij het fantastisch vindt.

En dat vind ik weer een heel mooi aspect van ons modelspoor avontuur!

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: prutser op 19 November 2006, 23:45:10
Mooie rolbrug, maar klopt het dat de sporen niet in elkaars verlengde liggen, en zo ja waarom? Je kunt dan niet over de brug doorrijden.

Groeten Stephan.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 19 November 2006, 23:51:47
Klopt, alleen het eerste tegenoverliggende spoor (doorrijspoor) ligt in lijn met het aanrij spoor.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Jan Huchshorn op 20 November 2006, 20:43:27
Zo dat was ff typen.


Zo, en dat was even lezen (2x) ook. Nadat ik met Google gevonden had wat Workshop 17 was begrijp ik nu hoe het werkt.

Je schrijft dat de ombouw wel mee viel. Het is nog een hele klus als ik het zo lees. Het lijkt me een hele overwinning om in zo'n duur model de slijptol te zetten, maar het resultaat mag er zijn.

Groeten Jan.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 20 November 2006, 21:17:29
Hallo Jan,

Het ombouwen van de brug zelf valt wel mee hoor, het programmeren was meer werk.
En het was inderdaad een stap om in het model te gaan boren en zagen.  :)
Maar het resultaat mag er inderdaad wezen.

Ik ben in eerste instantie geïnspireerd geraakt door de ombouw van de draaischijf op de site http://www.digital-bahn.de en later door deze rolbrug aanpassing volgens WS17.

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 21 November 2006, 16:03:03
Hallo modelspoor collegae,

Vandaag hebben we de geprogrammeerde automatisering met vraagcontacten uitgeprobeerd en dat werkt perfect.

Omdat ik nu even geen schakelaartjes bij de hand heb, heb ik de commandodraden voorzien van een stekker.
Zo kan ik deze commandodraden even tegen de spoorstaaf aanhouden waarna het gegenereerde contact (massa detectie) de rolbrug opvraagt en bij aankomst de loc in beweging zet.
De loc rijdt de brug op waarna de brug terugrolt naar spoor 0 en de loc aanstalten maakt om de hoofdbaan op te rijden.

(http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3028.jpg)

Grotere afbeelding (http://s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3028.jpg)

Met dit geïmproviseerde systeem voel ik me net zo’n ouderwetse telefoon operator zoals je die wel eens in de klassieke Laurel & Hardy films ziet :D

Alle commando’s voor het laten vertrekken van een locomotief naar/van de rolbrug en het op/af rijden van de brug worden met drukknoppen geactiveerd.
In totaal worden dat er 30, aangesloten op de terugmelders voor massa detectie.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: DHG500 op 21 November 2006, 18:09:42
Mooie rolbrug, maar klopt het dat de sporen niet in elkaars verlengde liggen, en zo ja waarom? Je kunt dan niet over de brug doorijden.

Groeten Stephan.


Volgens mij was dat omdat op die wijze een combinatie ontstaat die past bij de standaard Marklin spoorafstanden én een combinatie die goed past bij de Märklin locloods.
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 21 November 2006, 18:47:50
Ik denk dat het iets te maken heeft met analoog bedrijf en het ophalen van één locomotief tegelijk met de rolbrug.

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: deRossa op 22 November 2006, 15:10:14
Die rolbrug is erg mooi!! Meer heb ik er gewoon niet over te zeggen ;)
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 25 November 2006, 16:36:22
Vandaag zijn de metalen drukknoppen binnen gekomen voor het schakel kastje voor het uitvragen van de verschillende routes van en naar de rolbrug.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3029.jpg)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3030.jpg)

Grotere afbeelding 1 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3029.jpg)
Grotere afbeelding 2 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3030.jpg)


Morgen nog een middagje solderen en dan is dit voorlaatste projectje ook klaar.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 25 November 2006, 17:19:37
Als je nu maar weet waar elk knopje voor is..  8)
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 25 November 2006, 17:29:52
:) Dat is hele simpele logica Jaap,

Loc van station spoor x naar rolbrug: 1 t/m 10 op rij 1
Loc van rolbrug naar station spoor x: 1 t/m 10 op rij 2
Uitvragen loc van rolbrug spoor y: 1 t/m 9 op rij 3 (1 fopknop ;D)

Er komen nog (metalen) cijfer plaatjes naast de drukknoppen.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 26 November 2006, 12:46:08
Na een uurtje solderen is het schakelkastje voor de rolbrug klaar.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3031.jpg)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3032.jpg)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3031.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3032.jpg)


Ik heb wat extra info aan het scherm toegevoegd in Win-Digipet zodat ik het hele rolbrug proces kan monitoren.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 27 November 2006, 16:35:51
Zo collegae,

Vandaag is de hele rolbrug automatisering gereed.
Ik zal nog een keer een filmpje schieten voor de geïnteresseerden.

Het hele drukknoppen (vraagcontacten) principe werkt perfect.
Dat smaakt naar meer (nieuwe ideeën komen boven drijven).

De testloc, een gloednieuwe BR 01, rangeert heel elegant van spoor 6 (achterste spoor) op het station naar de rolbrug en wordt vervolgens door de rolbrug verder naar zijn tijdelijke rustplaats gebracht.

Een ander belangrijk aspect is dat zelfs vader er mee overweg kan, hij hoeft de laptop niet meer aan te raken.
Computers waren toch al niet zijn grootste vrienden, dus beetje rekening mee houden, ik.  ;)

De programmering is zo opgezet dat de loc stopt op verschillende stoppunten die toch al in de baan zitten (dit houd de boel overzichtelijk, want de treinenloop gaat natuurlijk ook gewoon door).
Door weer op dezelfde knop te drukken van waar de loc vandaan kwam vervolgt het proces.
Hierdoor zijn de geprogrammeerde routes ook geschikt als rangeer route van spoor x naar spoor y.
Ook dit scheelt in het gebruik van de laptop, je bedient het immers met een druk op de knop.
Het vereist wat extra programmeerwerk in Win-Digipet, maar daar kan ik inmiddels aardig mee uit de voeten.

Wat betreft de resterende werkzaamheden voor 2006: het in elkaar zetten van tweede vitrine uit wat geplastificeerde oud brood panelen is 4 uurtjes werk en dat kan geen project genoemd worden.
Dus alleen het installeren en programmeren van de LISSY modules behoort nog tot de werkzaamheden van dit jaar.
Daarmee komt ook het einde in zicht van dit draadje.

De scenery werkzaamheden, waar vader overigens al wel stiekem mee begonnen is, zal ik waarschijnlijk in een ander draadje afhandelen.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: mmhajvth op 27 November 2006, 18:03:27
Citaat van: Timaximus
...

Loc van station spoor x naar rolbrug: 1 t/m 10 op rij 1
Loc van rolbrug naar station spoor x: 1 t/m 10 op rij 2
Uitvragen loc van rolbrug spoor y: 1 t/m 9 op rij 3 (1 fopknop ;D)

...


Ik begrijp het, dat word de knop waar de (klein)kinderen op mogen drukken als ze mee willen spelen.  ;D

Slim hoor!

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Jan Huchshorn op 27 November 2006, 20:11:04
Mooi schakelpaneeltje Timaximus.

Wat betekend het "Uitvragen loc van rolbrug spoor y", het lijkt me een term van Win Digipet, maar het zegt me niets.

Groeten Jan.

Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 27 November 2006, 20:17:23
Hallo Jan,

Het is gewoon het "oproepen" van een loc van een bepaald rolbrug spoor.
Deze loc wordt dan door de rolbrug opgehaald en naar de hoofdbaan gestuurd.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 29 November 2006, 16:27:14
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/rolbrug_schakelschema.png)
Schakelschema voor de rolbrug, ontkoppel en rangeer bewegingen

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/rolbrug_schakelschema.png)

De 3 standen schakelaars (aan/uit/aan) dienen voor het onderbreken van de treinritten automatisering zodat er van loc gewisseld kan worden (automatische ontkoppeling).
In de uit-stand blijven de treinen die het betreffende spoor aandoen gewoon verder rijden.
De tweede aan-stand wordt gebruikt om de trein even uit bedrijf te nemen, hierbij wordt er niet van loc gewisseld.

Het drukknoppen verhaal zal duidelijk zijn.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 29 November 2006, 16:47:55
Timax.. Ik begin de "draad" kwijt te raken :-[
Groet Jaap

Opnieuw, zijn dit die 30 mooie metalen knopjes??
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 29 November 2006, 17:00:50
... Ik begin de "draad" kwijt te raken ...

Dat is niet de bedoeling Jaap.

Ik schrijf ff een nieuw verhaaltje, moment!

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 29 November 2006, 17:09:49
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-3-012.jpg)

Nu we het toch over draadjes hebben hier het begin van mijn "dradenbrij"
Daar ben ik nog wel even mee bezig dus :-|
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 29 November 2006, 17:33:35
Het bovenstaande schema hoort bij het verhaal over de rolbrug automatisering op pagina 8.

De schakelbox met de 30 drukknoppen (zie foto) is verbonden met de terugmelders volgens bovenstaand schema.
Deze drukknoppen zorgen voor de commando’s voor het activeren van treinritten van en naar de rolbrug en voor het ophalen van een locomotief met de rolbrug.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4001.jpg)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4001.jpg)

De 3 standen schakelaars (niet op foto) zijn puur voor het onderbreken van de treinritten automatisering (extra schakelvoorwaarden).

Dat wil zeggen; als een trein binnenkomt op het station en ik wil hiervan de loc wisselen dan moet ik voor dat betreffende spoor de schakelaar op AAN NAAR BOVEN (AAN 1) zetten.
Hierdoor wordt bij het binnenkomen de trein (staart) ontkoppeld van de locomotief en blijft de loc staan en zal niet vertrekken na de ingestelde wachttijd zoals bij normaal bedrijf.
Als ik vervolgens op de drukknop van het betreffende spoor op RIJ 1 druk zal de loc gaan rangeren naar de rolbrug.

Bij aankomst bij de rolbrug zal de rolbrug de loc aannemen en op een vrij spoor parkeren.
Zodra de loc geparkeerd is druk ik op een knop op RIJ 3 van het schakelkastje, waarna de uitgekozen loc (op het gekozen spoor) door de rolbrug wordt opgehaald en naar het oprijspoor wordt gebracht.

Zodra de loc voor het inrijsein staat te wachten om de baan op te gaan druk ik op de knop op RIJ 2 met hetzelfde spoornummer als waar de gewisselde loc vandaan kwam.
De loc rangeert vervolgens naar zijn trein (staart) en koppelt aan.

Zodra de loc is aangekoppeld is de trein weer klaar voor vertrek en zet ik de schakelaar op UIT en wordt de trein weer opgepakt door de treinritten automatisering.

Zet ik de schakelaars op AAN NAAR BENEDEN (AAN 2) dan blijven de treinen ook staan op het station op de betreffende sporen (bijvoorbeeld voor sanitaire stop ;)) maar worden verder met rust gelaten, worden dus niet ontkoppeld.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 29 November 2006, 17:41:40
@Jaap: je "dradenbrij" vind ik best meevallen.

Ben zelf de lompe speaker draden aan het vervangen voor nettere 0,5mm2 draden in de juiste kleuren.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 29 November 2006, 18:04:35
Ik ben weer bij de tijd.  ;) Bedankt voor je uitgebreide uitleg Timax...
Je automatisering vind ik indrukwekkend om te lezen en te zien!
Ik voel me dan altijd maar een analoog stumpertje ;D Maar.. en dat is het belangrijkste: We hebben er allebei lol in, de één digi de ander ana.

Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: tuurtje op 29 November 2006, 18:07:41
Jaap

Mag ik aan je vragen waarom ik twee akku's zie bij je?


Art
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 29 November 2006, 18:10:55
... Maar.. en dat is het belangrijkste: We hebben er allebei lol in, de één digi de ander ana ...

Helemaal mee eens Jaap!  ;)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 29 November 2006, 18:11:14
Ja Art dat mag je vragen hoor :)
Ik gebruik een autoradio op mijn zolder met 4 speakers in iedere hoek. De accu's zorgen ervoor dat de voorkeurzenders e.d. in tact blijven.
Heeft dus niets met treinen te maken maar wel met herrie ;D
Groet Jaap
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: tuurtje op 29 November 2006, 19:20:26
Offtopic

Gelukkig Jaap voor je uitleg, ik dacht al een backup voor analoog??  ;D

Ontopic

Timaximus, ik blijf me steeds verbazen over jouw baan, waar haal je de tijd vandaan?
En hoe gaat het met de Scenery?

Art
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 29 November 2006, 19:30:14
Art,

De scenery fase start in 2007.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 02 December 2006, 17:54:18
De tweede vitrine voor de losse locs staat in elkaar.
Alleen de verlichting en twee frontjes moeten nog gemonteerd worden.
Ook komen we wat glazen schappen tekort dus die zal ik van de week bij laten maken.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4004.jpg)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4004.jpg)

Update: De rode "Goliath" kraan van Märklin krijgt ook een ere plaatsje in deze vitrine.

Nu moet ik nog een plek zien te vinden voor de derde vitrine voor de goederen wagons.

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 04 December 2006, 16:22:31
Vandaag de vitrinekast afgemaakt en de bewoners naar hun nieuwe verblijf gebracht.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4005.jpg)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4005.jpg)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 08 December 2006, 15:59:20
Terwijl het einde van het eerste bouwjaar van de tweede tafel nadert worden nog snel wat kleine klusjes afgewerkt, zoals het bedieningspaneeltje voor de rolbrug bediening en het rangeren van de locomotieven.

(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4011.jpg)

Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4011.jpg)

De onderste 10 schakelaars zorgen voor het tijdelijk onderbreken van de treinritten, al dan niet voor het rangeren van en naar de rolbrug.

De 10 bovenliggende LED's (process indicatie) worden bediend met een SWITCH-CONTROL van Uhlenbrock.

Timaximus
Titel: HET EINDE VAN ...
Bericht door: Timaximus op 10 December 2006, 15:54:13
Zo mensen het is tijd dat er een einde wordt gemaakt aan dit draadje.
Alle geplande werkzaamheden voor 2006 zijn zo goed als klaar en alle bestellingen voor dit jaar zijn binnen of liggen klaar om opgehaald te worden.
En ik heb verder niet veel meer te vertellen over deze ruwbouw en programmeer fase.

Volgend jaar wordt in ieder geval een relaxed scenery jaar.
En ook ik krijg er steeds meer zin in, in dat scenery gebeuren.

Deels komt dit omdat mijn deel van het werk er zo goed als op zit.
De Beneluxbaan is relatief eenvoudig qua spoor lay-out en de automatisering daarvan is voor 99% voltooid en de Duitslandbaan is ook zo geprogrammeerd (LISSY modules) via de laptop met de LocoNet tool.
Het neerzetten van nog wat lichtseinen op de Beneluxbaan en bovenleiding boven beide banen is ook niet echt bijzonder ingewikkeld te noemen.

En wat ook zeker geholpen heeft is de mooie scenery die ik de afgelopen jaren bij de verschillende modelspoor collegae op dit forum en op andere fora heb gezien.

Daarnaast heeft er ook een interesse verschuiving plaats gevonden op elektrotechnisch gebied en solderen begint ook een hobby te worden, gek ?!?!

Na één rokende condensator doen nu toch 8 hun werk en reduceren hoorbaar het gehakketak geluid van de rolbrug (minder luid en constanter geluid).

Eigenlijk wilde ik ook nog wat simpele Ampere- en Volt meters achter de trafo’s plaatsen maar dat schuif ik op naar een later tijdstip.

Dus bij deze, Tschüs, bis 2007!

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Jeroni op 10 December 2006, 16:02:02
Nou Timaximus,

die automatisering vond ik erg veelbelovend, heb met interesse naar de relevante filmpjes gekeken. Ben benieuwd naar volgend jaar!
Succes ermee!! Welke bovenleiding ga je gebruiken trouwens? In het geval dat je Viessmann neemt, koop dan absoluut de tooltjes erbij (kost slechts een paar euro) Die besparen je veel prutsen, meten en hermeten vloeken en tieren!! ;)

J
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: Timaximus op 10 December 2006, 16:06:42
Hallo Jeroni,

Ik ga voor de Viessmann bovenleiding.
De tooltjes liggen overigens al enige tijd in het magazijn ;)

Timaximus
Titel: Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
Bericht door: JaJo op 10 December 2006, 17:33:21
Citaat
bis 2007!

Dus de komende 3 weken geen Timax meer met foto's en knopjes ???
Wordt het wel een beetje saai hier ;)
Groet Jaap