BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MarcNL op 08 December 2016, 08:43:36
-
http://www.ad.nl/binnenland/brand-in-trein-tussen-hengelo-en-enschede~aa6b0998/
R.I.P. ;)
-
Ach ja.
-
Ik probeer mijn verdriet een plaats te geven.
RIP 1767, 14-07-1993 - 08-12-2016.
-
ik vind dit ook erg, de NS moet deze locomotieven beter onderhouden, ze kunnen nog jaren mee, als je ze beter onderhoud. :'(
-
De 1767 weet zichzelf wel in t zonnetje te zetten ;) , een feestelijk afscheid.
(kom op zeg, het is een bonk metaal)
-
ik zag het op nos nieuws,die kan direct naar de sloper weer een loc minder uit de 1700 serie,is al erg krappe materiaalbestand
-
Gut, wordt er voor een lok nu ook al zo inspiratieloos geRIPt?
Tuurlijk is het zonde, daar niet van. Misschien andere lok weer in dienst?
-
Ach jammer, maar allang economisch afgeschreven.
-
Ik probeer mijn verdriet een plaats te geven.
RIP 1767, 14-07-1993 - 08-12-2016.
Ach gut... wanneer is de crematie? Oh wacht, die is al geweest ;D
(kom op zeg, het is een bonk metaal)
Precies ;)
-
Het was niet duidelijk dat ik me aansloot bij de woorden van ingenium? Sarcasme zonder smiley kan ook :)
Er zijn nog 77 van die locs, lekker boeiend dus. Het lijkt me belangrijker dat de reizigers en personeel veilig uit de trein zijn gekomen, maar dat is kennelijk niet interessant hier.
-
Werden die 25 man in de loc vervoerd dan? 8)
-
Het was niet duidelijk dat ik me aansloot bij de woorden van ingenium? Sarcasme zonder smiley kan ook :)
Niet happen joh ;)
-
Het was ook niet speciaal naar jou, al happen er meer dan ik dacht. ;)
-
Mooi, weg met die nieuwerwetse rommel :P
-
Ach wat erg
-
Ach het was een motteballen trein
-
Mooi, weg met die nieuwerwetse rommel :P
Ja, zo werd er destijds ook gedacht over de Nederlandse stoomloks...
-
En terecht. Dat er na de oorlog nog stoom werd aangeschaft, was een schande die moest worden uitgewist.
ps even nadenken over de juiste smiley
-
Ach wat erg
Zeker erg,ze hebben niet eens van te voren gewaarschuwd dat ze gingen BBQén >:(
Ik had wel wat dingen voor op de BBQ gehad ;D
-
ik vind dit ook erg, de NS moet deze locomotieven beter onderhouden, ze kunnen nog jaren mee, als je ze beter onderhoud. :'( :'( :'( :'( :'(
Ik begrijp dat je de oorzaak al weet? ::)
-
Nee, hij bedoelt dat hij het zonde vindt dat de NS ze niet beter onderhouden 8) Niet dat dat de oorzaak wel zal zijn.
-
worden ze slecht onderhouden dan?
-
Ja, zo werd er destijds ook gedacht over de Nederlandse stoomloks...
De laatste slopen is erger dan de eerste...
-
Locomotief 1767 staat samen met het eerste rijtuig (Bv) achter de loc in Hengelo voor het oude seinhuis.
Mvgr.
Rob.
-
worden ze slecht onderhouden dan
Denk het wel. De meeste problemen in de 1600/1700 locs ontstaan door vervuiling van de elektrische installatie. Dus dat er nu een in de hens is gegaan verbaast me niet echt.
-
Het is ook zeker niet de eerste, de 1735 is ergens eind jaren '90 al tot de grond toe afgefakkeld. Staan er nog pakweg 40 aan de kant, dus niet echt een probleem... misschien kunnen ze de wielassen nog hergebruiken ;)
-
(kom op zeg, het is een bonk metaal)
Bij de tweede keer lezen dacht ik, eigenlijk wel een opvallende zienswijze op een spoorforum waar we met vele honderden dagelijks vertoeven om te praten over iets wat, als je het net zo bekijkt, niet meer is dan een bonkje plastic :D
-
Bij het NOS journaal maakten ze het bonter. Daar hadden ze het over een uitgebrande TREIN ipv loc.
Marc
-
Ja, het is geen vliegtuig, dus trein reken ik goed.
-
De 1767 in beter tijden begin dit jaar:
(https://c1.staticflickr.com/1/225/31366288632_4e001da3f4_m.jpg) (https://flic.kr/p/PMJqPS)
1767+7337_Zenderen_080116 (https://flic.kr/p/PMJqPS) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
-
Bij het NOS journaal maakten ze het bonter. Daar hadden ze het over een uitgebrande TREIN ipv loc.
Op nu.nl las ik vanmiddag: treintoestel :o
-
Zou de gezagvoerder inmiddels ook als verdachte gehoord zijn?
groeten
Hendrik Jan
-
Wie is de schuldige trouwens? De Partij van de Arbeid, statushouders of GeenPeil? Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen..
-
Er is niet veel van over.
-
Zo deden ze dat bij Koek toch ook vroagah?
-
Vind het eigenlijk wel meevallen. Hij ziet er wat aangebrand uit maar even poetsen en een likje verf en nieuwe decoder er... oh wacht, het is schaal 1:1
Het zal binnen in de lok een grotere puinhoop wezen, maar aan de buitenkant valt het wel mee lijkt het wel. Als het een tosti was dan even schrapen met het mes en ik schuif hem gewoon onder mijn neus.
Mvg,
Robert.
-
Die andere door brand afgeschreven lok zag er van buiten ook redelijk uit, toch was het frame doorgebogen...
-
Robert: (y) ;D
-
Zijn bij een 16/1700 de vemogenshalfgeleiders niet olie gekoeld ??
-
Nog ff terugkomend op die stoomloks.
Vind je het gek dat ze bijna allemaal gesloopt zijn, die stonden elke dag in de fik, ken je toch geen fatsoenlijke trein mee rijden ::)
-
@ RiestAG, welkom op dit forum!
En gelijk al zo'n sterke tekst! (y)
-
Nabouwen in model deze brand!
Lima heeft complete sets. Niet te duur, wel eerst de loc
omnummeren en pimpen en vervolgens in de hens! :P
-
Word je daar de kou in gestuurd als passagier, zul je ook nog eens zien dat je niet dicht bij de loc mag gaan staan om een beetje warm te blijven.
- Peter
-
Warme stoof. ;D
-
https://www.youtube.com/watch?v=sj0mEErrSGE
-
Toch wel leuk om te zien dat iemand de cijfers van het computernummer verkeerd om heeft geplakt.
-
Zijn niet verkeerd om geplakt. Laatste 7 is er af ::)
Hoort 1560767 te staan >:(
-
Zijn bij een 16/1700 de vemogenshalfgeleiders niet olie gekoeld ??
In de bak midden onder de lok hangen de smoorspoelen in een bak met olie die ze koelt.
En het lijkt er sterk op dat het daar toch erg heet geworden is :p
-
Aha, ik vroeg me al af waardoor zo'n loc zo verschrikkelijk kan fikken. Want verder zit er toch niet veel brandbaar materiaal in.
-
Heeft iemand een foto van de loc toen deze naderhand in Hengelo stond ?
-
Er staan er een paar in deze smoelenboekgroep (https://www.facebook.com/groups/238526826352255/?fref=ts) :)
-
Op die facebookpagina wordt naar deze foto gelinkt (https://www.flickr.com/photos/sanfranjake/30673063384). Daar zie je goed dat de brand uit die bak midden onder de lok kwam. Vanaf daar schuin naar beide kanten zie je de brandsporen.
Reinout
-
Zag hem eind van de middag in Haarlem staan op het NedTrain terrein. Gespot vanaf de Amsterdamsevaart.
(http://img.photobucket.com/albums/v332/jerryv8/IMAG2348_zpsw9ty6ivx.jpg) (http://[URL=http://smg.photobucket.com/user/jerryv8/media/IMAG2348_zpsw9ty6ivx.jpg.html)
-
Gelukkig zijn er nog genoeg van deze Nederlandse "altbau" elocs over...
-
Zijn Frans hoor. ;D
-
Enige nog echt actieve Nederlandse "Altbau" machines zijn de 1200'n
-
Ook maar voor een deel. Ja sorry dat ik de spelbreker ben...
-
Alleen het ontwerp is Amerikaans, alle loc's zijn in Nederland geproduceerd en geassembleerd :)
-
Draaistelframes zijn in de VS gegoten.
-
Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan deze lok als ik vragen mag?
Het is toch gewoon een 10 in een dozijn lok. 1 meer of minder is
Is toch niet zo erg?
Gr arnout
-
Is het ook niet :)
-
Het is toch gewoon een 10 in een dozijn lok.
Ik zou me dan toch wel bekocht voelen!
-
Gezien de reacties hier, moeten we nog een afscheidsbijeenkomst organiseren? ::) :P
-
Een stille tocht lijkt me wel wat.
-
Ja, met fakkels ;D
-
Draaistelframes zijn in de VS gegoten.
U heeft volkomen gelijk, was mij even ontschoten :)
-
Verder is ie wel redelijk in Nederland gebouwd, maar ga maar na hoe weinig van Nederlandse bodem is na het stoomtijdperk.
-
Nou....Nou.....weinig.....weinig ::)
mat46, mat 54, mat 60, mat 64, plan D, plan E, plan K, plan N, plan X en dan ook nog Corrie en de Rekels, die waren ook van Nederlandse bodem.
-
NA het stoomtijdperk... dan vallen er zomaar weer een paar van je lijstje af.
Plan V ook alleen maar de deelseries 1 t/m 4.
-
Ik snap de liefhebbers van de rijdende fluitketels wel, waar je weinig van hebt begeer je het meest.
Maar ik bekeek het meer van wanneer effectief gebouwd
Na het stoomtijdperk betekent ook dat de 1200 afvalt
Dus inderdaad Eric, poe poe wat een waterkokers zijn er gebouwd in Nederland (y)
-
Ja, met fakkels ;D
Das te mager,ik heb de 1ste "BBQ" gemist en zat ik met mn vlees,dus een geplande en van te voren bekend gemaakte BBQ is wel gewenst anders kan ik alles weg gooien ;D ;)
-
Nou....Nou.....weinig.....weinig ::)
mat46, mat 54, mat 60, mat 64, plan D, plan E, plan K, plan N, plan X en dan ook nog Corrie en de Rekels, die waren ook van Nederlandse bodem.
Ach da's toch niks. Dikke locs moet je hebben.
-
Die heeft Werkspoor gebouwd hoor... de Beelen ;D
-
Laten we dan de 2200'en niet vergeten, gebouwd in Rotterdam bij Allan...
-
Kijk eens aan, helemaal niet aan gedacht.
-
Alleen de eerste 100, de resterende 50 zijn parallel daaraan in Frankrijk gebouwd :)
-
Maar van die eerste 100 zijn er nu nog 11 over, van die resterende 50 niets meer ;D
-
Maar van die eerste 100 zijn er nu nog 11 over, van die resterende 50 niets meer ;D
welke bedoel jij de serie 1600, 1700 of 1800.
groetjes Andre
-
We zijn al met de 2200 bezig. Die 16/17/1800 is helemaal niet interessant. Behalve de 1604 natuurlijk. :angel:
-
Blijven we wel ff bij het onderwerp? :police:
Of start een nieuw draadje.
-
Maar van die eerste 100 zijn er nu nog 11 over, van die resterende 50 niets meer ;D
welke bedoel jij de serie 1600, 1700 of 1800.
groetjes Andre
De 2328 is er nog, niet bepaald origineel natuurlijk. En de motor en huif daarvan zijn gebruikt voor de 2225
-
Laten we dan de 2200'en niet vergeten, gebouwd in Rotterdam bij Allan...
Maar ook gebouwd voor het einde van het stoomtijdperk. Dus die tellen niet. ;D
Feitelijk stelt de hele Nederlandse locomotiefbouw geen ruk voor. Het enige wat ze een beetje konden was reeds beproefde modellen bouwen, zoals 2200'den en 3700'den. En zelfs in het geval van de 3700'den was het product dat Werkspoor leverde bepaald niet van het niveau van Beyer Peacock. Om nog maar te zwijgen van de pogingen van Nederlandse locomotiefbouwers om zelf een loc te ontwikkelen en bouwen.....
Treinstellen en wagons, dat ging nog wel.
-
En die treinstellen en wagons brandden ook als de beste.
Als je zeker wilt weten of je goed spul hebt doe je dus de vuurproef, de 1767 is hiervoor geslaagd.
Stephen.
-
Koek toonde al aan dat het goed spul was, brandde als een fakkel ;D
-
Maar ja, Koek trok zich ook niks aan van asbest, lood, cadmium, chroom-6 ...........
Gewoon beetje peut d'r in, een vlammetje d'r bij en de resten in hanteerbare brokken knikken. Opgeruimd staat netjes (y) en door naar de volgende
Die had hele andere ideeën bij "cradle to cradle" ;D
-
Gelukkig moeten hedendaagse locs en treinstellen aan strenge milieu normen voldoen,dus t brand al amper meer en doet t dat wel dan is t "groene"fik ;D
Vraag me wel af wat ze nou met die loc van plan zijn,zoveel zal er toch nie meer te plukken zijn na die BBQ dus waarom niet gelijk afvoeren naar een terrein waar meer materieel staat te wachten op de sloper ?
-
Niet direct afvoeren, omdat men eerst gaat onderzoeken wat de schade is, wat de oorzaak van de brand was en kijken wat er nog bruikbaar is
-
Inderdaad, de loc wordt geplukt van bruikbare onderdelen, als is vastgesteld welke onderdelen nog bruikbaar zijn..
-
Bovendien is er niet "een" terrein waarvandaan materieel wordt afgevoerd naar de sloop. Ja, vanaf de wph Haarlem. Hm, waar is de loc nu ookalweer heen...
-
Gelukkig moeten hedendaagse locs en treinstellen aan strenge milieu normen voldoen,dus t brand al amper meer en doet t dat wel dan is t "groene"fik ;D
Vraag me wel af wat ze nou met die loc van plan zijn,zoveel zal er toch nie meer te plukken zijn na die BBQ dus waarom niet gelijk afvoeren naar een terrein waar meer materieel staat te wachten op de sloper ?
Nou, vergeet maar dat de rook van die 1767 gezond was hoor, die rook afkomstig van de olie van die smoorspoelenbak wil jij niet in ademen hoor ;)
Alleen de eerste 100, de resterende 50 zijn parallel daaraan in Frankrijk gebouwd :)
Daarom noemde ik alleen de 2200, niet de 2300'en ;)
Maar ook gebouwd voor het einde van het stoomtijdperk. Dus die tellen niet. ;D
Da's ook gewoon een stomme grens om aan te houden :p
-
Lijkt me toch dat ze eerst gaan uitvissen waarom ie in de fik is gegaan. Je wil toch niet dat er wat structureels aan schort en eerdaags de volgende gaat.
-
De oorzaak was toch al duidelijk? Gebrek aan onderhoud. Zo hup, zie dat maar weer eens om te buigen.
-
Oorzaak is alles behalve duidelijk.
-
Bovendien is er niet "een" terrein waarvandaan materieel wordt afgevoerd naar de sloop. Ja, vanaf de wph Haarlem. Hm, waar is de loc nu ookalweer heen...
Vergeet je de Houtrakpolder niet? Daar staan behoorlijk wat 1700´en, ICR bakken en Mat ´64 hun lot af te wachten. ;D
-
De oorzaak was toch al duidelijk? Gebrek aan onderhoud. Zo hup, zie dat maar weer eens om te buigen.
Had ik me nu vanmiddag zorgen moeten maken in die ouwe bak met prachtig groene banken ???
-
Oorzaak is alles behalve duidelijk.
Niet voor de gemiddelde hobbyonderzoekertreinfanaat. Daarvoor staat al lang en breed vast dat de grote boze NS alleen maar van die stomme locomotieven af wil en er daarom een zelfontbrandingsmechanisme in heeft gezet dat op gezette tijden eens een loc laat affikken. (y) (y) ;D ;D Joh, daar is de onderzoeksraad echt niets bij, het zien van 1 plaatje levert eenduidig bewijs. Case closed, next! 8) 8)
-
Oh, da's ook nog een idee! ;D
-
Om nog maar te zwijgen van de pogingen van Nederlandse locomotiefbouwers om zelf een loc te ontwikkelen en bouwen.....
Kom zeg, met de 2801 was prima te rijden, als je maar voldoende emmers water meenam. ;D De 2600, tja, laten we het daar maar liever niet over hebben.
- Peter
-
16 jaar geleden is er ook al een 1700 met (ongeveer) dezelfde oorzaak afgefakkeld, de 1742/1747 weet ik zo niet.
Maar als de volgende nog 16 jaar duurt, ach...
-
Is bijvoorbeeld bemo rail niet Nederlands dan ???
Die maken volgens mij prima rangeer locomotieven
Feitelijk stelt de hele Nederlandse locomotiefbouw geen ruk voor. Het enige wat ze een beetje konden was reeds beproefde modellen bouwen, zoals 2200'den en 3700'den. En zelfs in het geval van de 3700'den was het product dat Werkspoor leverde bepaald niet van het niveau van Beyer Peacock. Om nog maar te zwijgen van de pogingen van Nederlandse locomotiefbouwers om zelf een loc te ontwikkelen en bouwen.....
Treinstellen en wagons, dat ging nog wel.
-
Voor de liefhebbers, loc 1767 in betere tijden dit jaar te Holten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0575_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0575_3.jpg)
M.v.gr.,
Pieter
-
Is bijvoorbeeld bemo rail niet Nederlands dan ???
Die maken volgens mij prima rangeer locomotieven
Een kleinschalige speler op de locomotiefmarkt, leveren een prima product volgens mij. Maar bepaald niet van de zelfde orde als Werkspoor, Beijnes, Allan, Backer en Rueb of Ducroo en Brauns.