BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Biesje op 06 December 2016, 20:03:37

Titel: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Biesje op 06 December 2016, 20:03:37
Hoi allen,

Wat ik mij zomaar eens afvroeg: een poosje geleden is er met veel moeite een aantal ICR stuurstandrijtuigen gebouwd om met de 1700en te kunnen trekduwen. Ik moest de afgelopen maan veel met de trein en zag eigenlijk alleen maar 186en aan ICR gekoppeld, vaak met 2 loks in één trein. Was dit niet een beetje zonde van de moeite om die stuurstand rijtuigen te maken? Wat is het plan nu met die dingen? Een stuurstand voor een 186 er van maken?

Groetsels,

Robert.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: gtw6016 op 06 December 2016, 20:11:46
Was de bedoeling alleen werkte niet..
Stuur rijtuigen zijn nu vanbinnen compleet bd gezet, lees remkraan verwijderde en bepaals apparatuur uitgezet.
hen op me werk telefoon foto's even kijken of ik de hier op krijg.
Gr marc
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: henk op 06 December 2016, 20:34:32
Ja, te ingewikkeld, ging te lang duren en te duur.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Remunj op 06 December 2016, 20:36:53
...... een poosje geleden is er met veel moeite een aantal ICR stuurstandrijtuigen gebouwd om met de 1700en te kunnen trekduwen.......... Was dit niet een beetje zonde van de moeite om die stuurstand rijtuigen te maken?
Een poosje geleden is wel ruim  ;D We hebben het dan wel of 12-14 jaar geleden dat die omgebouwd zijn.
Daarna hebben ze lang rondgereden met een 1700. Dus zo zonde was het niet   8)

En wat Marc schrijft, het was het idee om ze te verbouwen tot een 186 stuurstand maar dat bleek technisch toch wat lastiger, wat duurder dan gepland. Daarom zijn er extra 186 locs besteld om stammen te maken met aan beide zijden een 186 om omlopen te voorkomen.
Ook niet goedkoop maar aangezien het populaire locs zijn eventueel later makkelijker te verkopen.

Meer info hierover o.a. in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56139.0.html)
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: mDDM op 06 December 2016, 21:26:00
Inderdaad, zonde....
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Biesje op 06 December 2016, 23:09:25
Is het alweer 12 jaar geleden? Sodeju :o

Duidelijk verhaal iig, ik vroeg het mij af omdat ik inderdaad ICR stammen met BDs met 186 aan voor en achterkant zag. En als ze langsreden met veel kabaal (Station Sloterdijk spoor 12 ligt in een flauwe boog) dan hoorde ik de ventilatoren loeien in beide loks. Dus ze leveren beide tractie? Heeft dat een voordeel ten opzichte van 'voorste lok trekt en de andere rolt er gewoon achteraan? Wellicht sneller ombouwen om de andere kant op te rijden gok ik. Maar lijkt me zonde van de extra slijtage/verbruik.

Ik heb het oude draadje ook even doorgelezen, daar werd gesproken over een 'goederenlok' Ik dacht dat er geen verschil meer tussen loks was met de draaistroommotoren van tegenwoordig. behalve dat een reizigerslok wat sneller kan rijden dan 160 kmpu. In Nederland werd er nooit echt moeilijk gedaan over inzetten van (E)loks in goederen of reizigersvervoer. Zeker in de 'echte NS tijd' van voor de privatisering.

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: dh3201 op 06 December 2016, 23:27:05
Een 186 mag gesleept niet sneller dan 140.
Om op de HSL toch 160 te kunnen rijden kan de achterste 186 niet gesleept worden, dus doet ie mee.
De BDs'en worden nu als 'gewoon' rijtuig gebruikt. De stuurstand doet 't inderdaad niet, maar de stoeltjes kunnen niet gemist worden.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Biesje op 06 December 2016, 23:55:38
Weer een raadsel opgelost, dank je dh3201 (y)
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: gtw6016 op 07 December 2016, 05:20:00
Het schijnt ook te zijn dat al zou t stuurrijtuig werken met een 186 deze nog niet voor op mag lopen, omdat er dan een te hoge druk op de frontruit komt waardoor die kan breken.
Bijkomend voordeel van 2 loc's is ook dat als de trein weer eens strand in de spanningsluis deze er nu makkelijker uit kan komen ;D
Gr marc
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Rick op 07 December 2016, 07:08:52
Dat de frontruit zou breken lijkt me nogal onzin.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Daan! op 07 December 2016, 07:30:44
Dat is een fabeltje Marc. Net als dat de BDs zou omvallen als een Thalys langs zou rijden.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: gtw6016 op 07 December 2016, 10:11:42
Tja dat word hier bij ons nsr toch egt verteld, wat daar van waar is weet ik niet.. :angel:
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Wijbe op 07 December 2016, 10:35:04
Man klets niet zoon onzin.

Tot nu toe ging het ook al 12 jaar goed met een 1700 ;)
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: gtw6016 op 07 December 2016, 10:58:30
Sorry hoor, ik vertel ge woon wat Ik weet...
Wist niet dat je hier zo op noest passen wat je zegt..
Werd tegen ons gezegt dat Door de hoge snelheid er te veel druk op het raam kwam te staan waardoor deze kon gaan klappen.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Joop_L op 07 December 2016, 11:07:43
Nee hoor Marc, dat is een verhaal uit een dikke duim. Er is over deze onzin roddel een berichtje geweest in de oNS Nieuws. Daarin is het ontkracht en naar het rijk de fabeltjes verzonden.  ;)
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Joop_L op 07 December 2016, 11:08:57
Dat is een fabeltje Marc. Net als dat de BDs zou omvallen als een Thalys langs zou rijden.
Deze hebben wij nog niet eerder gehoord, in de wandelgangen van NS ;D :D
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: gtw6016 op 07 December 2016, 11:11:21
Kijk dat heb ik dan gemist! Bedankt joop, hier heb ik ook weer  wat van geleeerd. 
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: tijgernootje op 07 December 2016, 12:19:13
Dat van die Thalys en die stuurstand dat is ook al is op de normaalspoor fora langs gekomen.
De strekking van dat verhaal was,dat als een trein met BD's(bd's voorop) over de HSL zou rijden en deze gepasseerd zou worden door een op hoge snelheid rijdende thalys,dat door drukgolven i.c.m. het "lichte gewicht" van de BD's,men bang was dat deze opzij gedrukt zou worden zo van t spoor af  :o
Men zou t zelfs hebben onderzocht,het verhaaltje vertelde echter niet,wie het had getest,hoe t was getest en wat daarvan nou de uitkomst was,overigens ook nooit gehoord dat men het werkelijk 1:1 getest had op de HSL  ;D
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Thom op 07 December 2016, 23:12:25
Was de bedoeling alleen werkte niet..
Stuur rijtuigen zijn nu vanbinnen compleet bd gezet, lees remkraan verwijderde en bepaals apparatuur uitgezet.
hen op me werk telefoon foto's even kijken of ik de hier op krijg.
Gr marc
Nee hoor, de op proef verbouwde BDs die aangepast was voor Traxx besturing werkte wel degelijk en er zijn op het terrein van Haarlem ook gewoon proeven mee gehouden.

Punt was dus niet zozeer de techniek, maar het feit dat de ombouw teveel tijd in beslag ging nemen en het feit dat men toch te bang voor kinderziektes was met een risico van falen en dat kon men zich natuurlijk niet meer permitteren na het hele Fyra debacle.
 
Om die reden is gekozen om met twee lokken en dus trek-trek te gaan rijden, want de ervaring met de lokken was er al reeds.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: timtrein op 07 December 2016, 23:33:46
Overigens, over de naam goederenloc: de Traxx heeft in deze versie (F140MS ofzo?) motoren die half afgeveerd zijn (tramophanging of Tatzlagerantrieb) en daarmee is de snelheid beperkt tot 140 km/h, of in Nederland op de HSL bij bijzondere toelating voor 160 omdat die baan zo superstrak op beton ligt. De universele- of reizigersloc heeft volledig afgeveerde motoren en daarmee is een hogere snelheid mogelijk. Vanwege dit onderscheid in snelheid wordt het ook wel enigszins oneerbiedig goederenloc genoemd.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: guest7823 op 08 December 2016, 00:07:28
Volgens mij zat het probleem met de stuurstand met name in het ERTMS gedeelte. De kale bediening van de 186 ging wel maar om de ERTMS goed aan de gang te krijgen was redelijk weerbarstig.

Er waren toen een paar opties: of veel geld spanderen aan het werkend krijgen van de ERTMS in de stuurstandwagen of aan ieder eindpunt een loc laten oplopen / trekkende loc d'r af - nieuwe loc er voor of aan iedere kant een loc zetten.

- Omlopen / loc wisselen had exploitatietechnisch de nodige bezwaren
- BDs werkend krijgen zou veel geld kosten met een relatief korte afschrijftermijn
- Loc d'r voor - loc d'r achter lijkt relatief duur, maar was technisch relatief simpel te realiseren (feitelijk dubbeltractie met een wat lange kabel tussen de twee loc's) en de loc's hebben een hoge restwaarde indien de nieuwe treinstellen geleverd zijn. Afgezien van de sleepperikelen met een achterste dode loc heeft het mee nemen van een live loc het voordeel dat aan de eindpunten van richting veranderen een stuk sneller kan omdat de loc niet vanaf nul hoeft te worden opgebouwd.

Volgens mij wat dat hem in een notendop

De combi BDs / 1700 was anders omdat daar geen ERTMS in zat en dat ATB in veel opzichten feitelijk simpeler werkt en daarmee makkelijker te implementeren was in de stuurstand.

Dus crux zit dus niet in de bediening van de loc vanuit de stuurstand maar in het onderliggende beveiligingssysteem. Voor de BDs - 1700 combi was dat ATB en voor de BDs - 186 combi is dat, wegens de HSL, ERTMS
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: timtrein op 08 December 2016, 19:28:12
En in de toelating...
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: mDDM op 08 December 2016, 21:31:28
Overigens, over de naam goederenloc: de Traxx heeft in deze versie (F140MS ofzo?) motoren die half afgeveerd zijn (tramophanging of Tatzlagerantrieb) en daarmee is de snelheid beperkt tot 140 km/h, of in Nederland op de HSL bij bijzondere toelating voor 160 omdat die baan zo superstrak op beton ligt. De universele- of reizigersloc heeft volledig afgeveerde motoren en daarmee is een hogere snelheid mogelijk. Vanwege dit onderscheid in snelheid wordt het ook wel enigszins oneerbiedig goederenloc genoemd.

Timtrain,

Ik wist niet dat er ook Traxxen zijn met volledig afgeveerde motoren. Kan je voorbeelden noemen?
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Remco vM op 08 December 2016, 22:51:43
Voor zover ik weet is de 186 gewoon als goederenloc ontworpen, volgens mij is NL (en B) de enige die ze als reizigers loc gebruikt.
De traxx 146 is wel al reizigers ontworpen, wat het verschil in aandrijving en ophanging is durf ik niet te zeggen
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Jeanne op 08 December 2016, 23:34:02
Zo groot is het verschil niet en zit hoofdzakelijk in het type draaistel. De 145/185 hebben draaistellen met motoren in tramophanging, de 146 met vol afgeveerde motoren.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: ingenium op 09 December 2016, 00:14:48
Dat is een paar posts hierboven al vermeld.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: WouterMarklin op 12 December 2016, 18:41:49
Volgensmij is er ook een versie van de 186 die 200 km/h kan, alleen deze is nooit gebouwd tot nu toe en is dus niet beproefde techniek.  ;)
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Frontier op 12 December 2016, 20:42:12
En al was het wel beproefde techniek, in combinatie met ICR zou je er toch niets aan hebben.  ;)
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: PeterBezemer op 19 January 2017, 17:28:05
misschien kunnen ze er 3e hands ick's tussen hangen?  ;)
dan kan je wel 200
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: Rick op 19 January 2017, 17:51:20
Nee, dat gaat niet. Ten eerste omdat ICK maar 160 km/u mag vanwege de verwijderde magneetremmen en ten tweede omdat de locs maar 160 kunnen.
Titel: Re: NS 1700/186 elok icm stuurstand
Bericht door: iarnrod op 22 January 2017, 00:44:39
Toch even opmerken dat den Traxx modulair opgebouwd is.
Na verloop van tijd, kan men de loc zonder veel poespas ombouwen om met andere specifieke goederen-/reizigersdiensten karakteristieken volgens wens, te gaan rijden.
(In Griekenland heeft concurrent Siemens dieseloc's rijden, die met een beperkte ingreep kan ombouwen tot elektrische tractie.)
Het is maar wat de klant wenst.
Bij ons in België rijden er IC's aan 200km/u. op de HSL2, tussen Leuven en Ans, dit in een bonte mix van I11 als M6 (dubbeldek)stammen zowel ingesloten door met 2 locomotieven in dienst als met maar 1 loc + Stuurstand rijtuig. Wel dienen de loc's "kant Kunst" bespannen te zijn en de stuurrijtuigen 'richting oost'.
Door de inbouw van ETCS in de stuurrijtuigen kan er al eens een 'enkeldeks' I11 rijtuig voorop of achter een M6 'dubbeldeks' stam staan of omgekeerd.

Gr,
Jan