BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: mitchell2000 op 05 December 2016, 22:33:12
-
Welke rails kan beter gebruiken die van bemo of tillig
-
Peco heeft ook H0m.
-
Wat past hangt van je te bouwen voorbeeld af. Rhätische Bahn hoofdlijn is net iets anders als een stoomtrammetje uit 1930
-
Het wordt voor de rhätische bahn
-
Dan past Bemo qua voorbeeld goed
-
Strikt genomen komt de Bemo standaard rail het dichtst bij de werkelijkheid, Tillig heeft wel mooi profiel maar de bielzen kloppen weer niet, Bemo Code70 heeft heel mooi profiel, maar fragiel en de spoorbreedte is een fractie te groot.
Maar in het algemeen wordt door de grote meerderheid toch gekozen voor Peco H0m rails: stabiel, mooi laag profiel, Code75 en 10 graden wissels en een hele fraaie DKW (...). En goed te verkrijgen, ik zou het je echt adviseren om hiermee verder te gaan.
Groeten, Michiel
-
Hoe is peco en bemo op de wissel tongen
-
Hoe is peco en bemo op de wissel tongen
Hoe bedoel je dat? Bij Peco heb je scharnierende gestanste hele dunne strips, bij Bemo Standard rail een beetje wakkelige constructie van aangeslepen railprofiel, Bemo Code70 heeft fraai gefreesde wisseltongen die met een railverbinder scharnieren. Deze wissels geven problemen met digitaal rijden, die moet je voor inbouw ingrijpend aanpassen. Is eigenlijk een in licentie gemaakt Shinohara produkt, Japans, vandaar de iets afwijkende spoorbreedte. Rijdt overigens heel goed en is heel goed corrosiebestendig. Dat is bij de Peco ook goed, bij de Bemo standaardrail wat minder (messingprofiel)
-
Ik ken dat, laaang geleden had ik wat geprutst met Bemo-standaardrail, en na het
maken van de bedding, die ik toen met textielstijfsl lijmde (ongeveer 1990) sloegen
de spoorstaven groen uit van de koperoxide ;D
Peco is vrij stevig gebouwd, wel even prutsen met de wissels voor de stroomvoorzienig.
Mvg,
Tis
-
...., Bemo Code70 heeft fraai gefreesde wisseltongen die met een railverbinder scharnieren. Deze wissels geven problemen met digitaal rijden, die moet je voor inbouw ingrijpend aanpassen. .....
Hoe bedoel je dat precies? Heb ook een klein beetje HOm, met 1 lok, die digitaal is. Heb enkele wissels, ook van Bemo, maar heb hierbij voor digitaal geen problemen ondervonden. Maar misschien heb ik iets helemaal over het hoofd gezien?
Groet,
Roelco
-
Peco, Peco! ;D
-
Bemo Code70 heeft fraai gefreesde wisseltongen die met een railverbinder scharnieren. Deze wissels geven problemen met digitaal rijden, die moet je voor inbouw ingrijpend aanpassen. Is eigenlijk een in licentie gemaakt Shinohara produkt, Japans, vandaar de iets afwijkende spoorbreedte. Rijdt overigens heel goed en is heel goed corrosiebestendig.
Ik rij nu al weer bijna een jaar met Bemo C70 wissels op het station. Met de juiste wisselaandrijving en bij een enkele wisseltong licht bijbuigen voldoen ze uitstekend in het digitale bedrijf. Dat ingrijpend aanpassen was bij mij alleen maar een messing stripje verwijderen.
Zie :http://rhb1op87.blogspot.nl/2015/11/aanpassingen-bij-bemo-code-70-wissels.html (http://rhb1op87.blogspot.nl/2015/11/aanpassingen-bij-bemo-code-70-wissels.html)
De Tortoise aandrijving schakelt het hartstuk op het juiste moment zodat de daarmee verbonden wisseltongen geen kortsluiting geven met de spoorstaven. Zoals Michiel ook zegt: Het is fragiel, maar wel mooi.
Ik durf de Engels wissel echter niet aan....
met groet, Jan
-
Ik rij op Tillig TT rail. Als je die alleen gebruikt en niet mengt met echte HOm ziet alleen de kenner dat er een andere maat rail gevoerd wordt.
Grootste voordeel: een keur aan wissels en de Engelse wissel, ook nog de Baeseler, en zonodig de bouwpakketten voor eigen geometrieën. Over de kwaliteit hoeven we het niet te hebben. En ook nog: doorlopende wisseltongen.
Mijn hele station mee uitgevoerd.
Goed te verkrijgen bij in principe elke modeltreinwinkel in Nederland, maar meestal alleen op bestelling.
Maarten.
-
Op mijn modulebaan van jaren geleden had ik ook Bemo h0m liggen, zag er fraai uit maar mijn grote probleem (toen) was dat er aan de rails niet viel te solderen (ringleiding en zo). Pas nadat je ter plekke de bruinering er had afgeslepen met een blauw schijfje ging het wel. Niet leuk.
Maar ja dat was "vorige eeuw". :) Misschien is alles anders nu.
Succes Carel.
-
Bedankt voor jullie hulp ik denk dat ik voor peco ga
Omdat ze ook een draaischijf hebben en het ziet er mooi uit
-
Peco H0m, verstandige keuze, wellicht ten overvloede nog even dat er alleen flexrail is en wissels, dus geen aparte railstukken.
Verder in het algemeen nog even, Bemorails, dat zijn dus twee aparte systemen, standaardrail en code70, ook wel 'superrail" genoemd
Dat ingrijpend aanpassen was bij mij alleen maar een messing stripje verwijderen.
Ik hoop voor je dat het goed gaat: inderdaad, even dat ms stripje eruit, maar daarna krijgen de wisseltongen slechts stroom vanuit het al eerder genoemde raillasje. Even je rail weatheren en weg stroomvoorziening, heel onbetrouwbaar.
De enige manier, en dat heb ik niet bedacht, is dat je de wisseltongen apart van een dun voedingsdraadje voorziet, en dat naar ondergronds voert, dan moet je ook het puntstuk isoleren, daarom nogmaals twee draden van de andere helft van de wissel en dan het puntstuk ook nog eens apart, vijf extra aansluitingen dus per wissel. Dan rijden ze betrouwbaar, maar zeker geen eenvoudig klusje.
Groeten, Michiel
-
Zelf wil ik station filisur
Na maken is dit al ooit gedaan
En heeft iemand al een ontwerp van deze baan
Van de sporen
-
Kijk even in het topic waar je vraagt om een baanplan. Daar heeft iemand al het sporenplan van Filisur geplaatst.
-
Heb ik ook al gezien maar ben al benieuwd of dit al bestond en een ontwerp heb met rail nummers van peco
-
Kan je de bemo gewone rails en peco ook samen gebruiken
-
Het station Filisur is al door velen nagebouwd, in allerlei variaties van heel nauwkeurig nagebouwd slechts een vage impressie, probeer maar eens op Google afbeeldingen.
Het station vergt, als je 1:87 bouwt, ongeveer 5mtr lengte, maar je kunt het toch nog een aardig kwijt op minimaal 3 meter.
Korter moet je toch wel een en ander weglaten.
Verder moet je bedenken dat als dit je eerste H0m station wordt, het een erg ingewikkeld station is met heel veel wissels en lastige wisselstraten.
Bovendien, als je modern gaat bouwen heb je niks aan het afgebeelde baanplan, het is al bijna 15 jaar totaal anders ( en veel eenvoudiger)
Hier vindt je misschien nog wel wat meer inspiratie:
http://www.bemo-modellbahn.de/galerie/anlagen-unserer-kunden.html (http://www.bemo-modellbahn.de/galerie/anlagen-unserer-kunden.html)
Kan je de bemo gewone rails en peco ook samen gebruiken
Kan wel, maar je zit wel met verschillend spoorstaafhoogte: Bemo standaard is code100, dus 2mm hoogte, Peco is code75, 1,85mm hoog, scheelt niet veel maar geeft wel een tik op de overgangen. Ook het profiel is wat anders van vorm, tevens is de rail van verschillend materiaal.
Er wordt overigens veel Bemo standaardrailgebruikt te koop aangeboden voor gunstige prijzen.
Heb ik ook al gezien maar ben al benieuwd of dit al bestond en een ontwerp heb met rail nummers van peco
Peco heeft alleen Flexrail, SL-1400 meen ik, dus er zijn verder geen nummers.
Verder is er het Albulamodell-forum:
http://www.modell-bahn.ch/forum/ (http://www.modell-bahn.ch/forum/)
Boordevol met info over Rhätische Bahn smalspoor.
Groeten, Michiel
-
Ik krijg ook de indruk dat dit je eerste baan is. Ik zou je zwaar aanraden zeer kleinschalig te beginnen, anders is straks de motivatie weg en de lol er van af. Een klein station op een formaat van 30x100 is een leuk begin. Daar ben je voorlopig nog wel even zoet mee. Als je een rondje wilt, leg je voor de rest van het traject gewoon de rails er aan. Kun je later nog gaan bouwen, als je het eerste deel afkrijgt. Mijn persoonlijke ervaring is dat tegen de tijd dat je een paar maanden/jaar verder bent, je alweer wat anders wilt.
-
Klopt dit word mijn eerste baan
Bedankt voor de tip
en mijn idee was niet echt op het station te richten maar meer op de lijn
maar een station hoord bij de baan
-
Stugl/Stulz aan de Albulabahn tussen Filisur en Berguen, is dan misschien wel een mooie start, eenvoudig, 1 inhaalspoor, 1 opstelspoort en 3 wissels. Mooi te bouwen op 2x 100x30cm.
Aan de linkerzijde een brug, rechts een soort S-bocht, mooie gelegenheid om de baan weg te werken aan het eind van de module. Voraan loopt het landschap naar beneden, achteraan bomen en helling.
Faller heeft het stationnetje en de bijgebouwtjes een aantal jaren geleden uitgebracht in Lasercut bouwwijze.
Helaas hier niet verkrijgbaar, maar goed kans dat je die op Ebay op de kop kunt tikken.
Hier op dit forum is er over dit stationnetje naar ik meen ook over bericht, dan in spoor 0, maar zelfde principe.
Groeten, Michiel
-
Is inderdaad een leuk station om te bouwen zelf kende ik dit station nog niet heeft ook niet veel ruimte nodig
is hier toevallig iemand die al een ontwerp van dit station heeft
-
Daar heb je echt geen ontwerp voor nodig. Probeer eens wat op papier. Als dat door omstandigheden niet onmogelijk is.
-
Er zijn meer stationnetjes :D om te noemen; Susch van Pola, inmiddels Faller,
een stenen gebouw met dikke muren uit het Engadin, het oostelijkste deel
van Zwitserland, verder Surava van Kibri, dat is een houten stationsgebouw wat
bij de Albulalijn staat, die beroemde spoorlijn met veel tunnels en bruggen 8)
Dit zijn beiden stations met een klein sporenplan, wat ik gisteren al aangaf
in het andere draadje; niet veel meer dan een kruisingsspoor en een kop-
spoortje voor de goederen..
Mvg,
Tis
-
Hier de link naar de spoor 0m thread die ik bedoelde, met leuke plaatjes van Stuls:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62429.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62429.0.html)
Authentieke (stations)gebouwen vindt je ook hier:
http://www.mbapiro.ch/produkte.php?grp_id=2&content_id=3 (http://www.mbapiro.ch/produkte.php?grp_id=2&content_id=3)
Voor de sfeer om te beginnen een must, misschien wel in Houten te krijgen as. zaterdag, anders bestellen:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/rhätische+bahn-_1227.html (https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/rhätische+bahn-_1227.html)
Groeten, Michiel
-
Bedankt voor de linkjes kijk of er nog een ander leuk station
Tussen staat met een leuk klein sporen plan