BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: crabbcharles op 30 November 2016, 18:26:15
-
Ik ben terug opgestart in N-schaal. Om te oefenen een ovaaltje met vier wissels alles materiaal Peco. Zes blokken worden beheerd door zes BM3 van Lenz ABC-techniek. Het rijproces wordt gestuurd met een LZV100 centale en een transformator TR100b(Lenz)
De vier wissels aangedreven door Viessmann Universalantrieb, zijn identiek (electrofog) en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3. Ik rijd met een hobbytrain G2000 Cargo. Deze valt regelmatig maar onvoorspelbaar zonder stroom op een bepaalde plek van de wissels. Een duwtje van een kleine cm is dan voldoende voor doorrijden. De wissels zijn volledig geïsoleerd van de blokken en zijn gevoed door digistroom. Er is echter één wissel van de vier die geen stroomuitval vertoont zels bij zeer lage snelheid (stand 12) en het uitstekend doet. Waarom?
Alle suggesties zijn welkom.
-
Heb je de puntstukken ook gepolariseerd?
Zo niet, dan krijgen de wisseltongen, het puntstuk en de vervolgspoortjes alleen stroom via de wisseltong die tegen de rail aanligt. Dat is niet altijd betrouwbaar.
-
Beste,
Electrofrog : de tongen zijn reeds in de fabriek gepolariseerd.
Het handmatig aandrukken van de tongen geeft geen reactie .
Dus...
-
Dus even meten of er echt stroom op de tongen staat.
Electrofrog betekent dat de wisseltongen, het puntstuk en de aansluitende spoortjes elektrisch één geheel vormen. Dat geheel wordt standaard alleen gevoed via een wisseltong. Afhankelijk van de wisselstand de ene of de andere wisseltong. En dat is dan polariseren. Voor een betrouwbare stroomafname is het beter ook nog via een schakelaar te polariseren.
Er is geen kortsluiting?
-
en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3.
Een stuk baanvak, of in dit geval een wissel, mag nooit tegelijk verbonden zijn met zowel de "spoorvoeding" als de BM3. Ik begrijp dus niet wat je daarmee bedoelt, en daar zou best wel eens de fout in kunnen zitten.
Graag een aansluitschema, zodat fouten opgespoord en zo nodig verholpen kunnen worden.
Maarten.
-
Beste Maarten,
Er bestaat geen verbinding tussen de wissel en de BM, als dat zou lijken uit mijn beschrijving dan heb ik me fout uitgedrukt. Ik heb het schema van Lenz scrupuleus gevolgd.
Charles
-
Hetzelfde advies als op het MSM forum (quotes zijn van dat forumdraadje):
Peco's hebben wat kleine aanpassingen nodig ..
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
Beste.
Electrofrog : de puntstukken zijn gepolariseerd vanuit de fabriek.
De wissels zijn onlangs nieuw en brandschoon gekocht.
Dus ...
Kan wel zijn, toch zijn de genoemde aanpassingen die Allan Gartner op zijn site geeft wel een aanrader. Dat is niet voor niets, het blijkt dat bij digitaal die aanpassingen er juist voor zorgen dat de boel veel betrouwbaarder wordt. De wissels zoals uitgeleverd en gemaakt door Peco zijn uit het analoge tijdperk en daar doen ze het beter op.
Dus doe je voordeel met het gegeven advies.
Kijk daar eerst eens na en eigenlijk ben ik er zeker van dat je wissel(s) door de genoemde aanpassingen beter gaan functioneren :)
-
Beste Henk,
Er is geen kortsluiting.
Wat bedoeld je 'via schakelaar polariseren'?
Charles
-
Hoi,
Maak eens wat foto's of een schema van hoe het een is aangesloten. Dan is er mogelijk wat meer over te zeggen.
En doe je ook wat met de adviezen van Martin en Ronald?
Groeten Ronald.
-
Die adviezen komen op hetzelfde neer. De stroomtoevoer van rail via wisseltong naar puntstuk is niet volledig betrouwbaar.
Die Gartner waar Ronald naar verwijst, adviseert bij de electrofrog ook om het puntstuk en daarmee de belendende stukjes rail nog eens te polariseren met een schakelaar die met het wissel meeschakelt. Bij andere railsystemen is dat meestal de enige manier om het puntstuk te voeden. In de encyclopedie kan je lezen wat wordt bedoeld.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren)
Maar de onbetrouwbare stroomtoevoer is een bekend probleem bij de Pecowissels Charles.
-
Hartelijk dank voor jullie interesse, maar voorlopig stop ik er hiermee en ga me op de loc. concentreren.
Hierbij mijn e-mail adres Crabbcharles(a)gmail.com, ik ben op zoek naar een hersteller/reparateur (N-schaal). Wie kan me hierbij helpen?
Charles
-
Hoi,
Hartelijk dank voor jullie interesse, maar voorlopig stop ik er hiermee en ga me op de loc. concentreren.
Je denkt dat het probleem in de locomotief zit in plaats van in de rails? Vanwaar kom je opeens tot die conclusie? Dat kan ik zo niet uit het hele verhaal in dit draadje halen.
Groeten Ronald.