BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Mitchell op 24 November 2016, 09:00:35
-
Hoi alle,
Ik kreeg het verzoek om een Amsterdamse tram te ontwerpen voor het 3D printen in N.
Gister ochtend 2uurtjes eraan gewerkt:
(http://i.imgur.com/EZmxiBv.jpg)
Moet nog van alles gebeuren, maar was wel blij met dit plaatje en wilde hem dus graag delen :)
Eerste test printje is onderweg, daar later meer over.
-
Fraaie render!
Ben ik heel naïef als ik aanneem dat dit dan gemakkelijk te verschalen is naar (bij voorbeeld)h0 ?
Verstuurd vanaf mijn SM-T230 met Tapatalk
-
Ik denk dat in je H0 heel wat tramliefhebbers gaat blij maken :D
Groeten, Mark
-
In principe zou dat geen probleem moeten zijn ;)
Al design ik het model met het oogmerk voor N en niet H0.
Zo is hij voor N iets breder gemaakt (wat natuurlijk valt op te lossen ;) ).
Maar tegen de tijd dat hij af is hoor ik graag wat voor breedte jullie nodig hebben in H0 :)
-
Zou wel extreeeeeem cool zijn...
Voor mij is dit mijn beeld van een amsterdamse tram........
-
Twee uurtjes? Ik zou daar weken voor nodig hebben...
Is dit model is voor H0 niet via Skiptram verkrijgbaar (geweest?)?
-
Er zijn inderdaad Resin kappensets in omloop van Holger Beine. Maar deze is lang zo strak niet als een 3D model. SkipTram heeft deze inderdaad ook gebouwd geleverd.
Groeten, Mark
-
Netjes Mitchell, ik krijg het in Freecad niet zo snel voor elkaar.
Ik ben al 3 dagen bezig om een basiskap voor een aanhangrijtuig HTM 350 te maken.
Maar met een thuis 3D printer zal het resultaat altijd minder zijn als van Shapeways
Maar aan de andere kant: Ik heb er veel plezier van en dat is in onze hobby de hoofddoelstelling.
Ook de eerste resultaten voor een bak van een NZH A600 zijn niet verkeerd.
En die zijn dan nog met een Nozzle van 0,4 mm geprint.
Eerstvolgende stap is nu met 0,3 mm proberen en misschien 0,2 mm.
Voorlopig kom ik de (Franse) winter wel door.
Op dit moment rolt er een proefmonster van het middengedeelte van een mP mat'24 uit de printer in schaal 1:160
Heeft mijn zoon dadelijk ook nog iets unieks op zijn baan staan of rijden;
-
Bedankt alle!
Hier nog 2 plaatjes van de 1:160 versie
(http://i.imgur.com/iivFQyK.jpg)
(http://i.imgur.com/5xwROGK.jpg)
@Henk,
Gaaf, leuk om te horen dat je een eigen 3D printer hebt, dat maakt het maken van prototypes een stuk makkelijker.
En geloof me, binnen de kortste keren kan je ook een tram zo uit de mouw toveren, de eerste keer dat ik iets heb ontworpen was ook minimaal 3 dagen.
Oefening baart kunst.
Zal zo even een foto maken van de geprinte versie die vanochtend (!) pas de printer in is gegaan.
-
Er zijn inderdaad Resin kappensets in omloop van Holger Beine. Maar deze is lang zo strak niet als een 3D model. SkipTram heeft deze inderdaad ook gebouwd geleverd.
Ik wilde geen vergelijking trekken, meer Mitchell erop wijzen dat er al zo iets is in H0, zodat hij daar bewust van is voordat hij aanpassingen zou doen voor H0. Overigens, als je maar een strak origineel hebt, kun je daar net zulke strakke afgietsels van maken. Bij Beine is dan of het origineel of het afgietsel van mindere kwaliteit geweest. Ik heb de 7G, die vind ik er nog best goed uit zien overigens.
-
Ja zoals Sven aangeeft is het goed om te weten dat er al een in de omloop is.
Ik probeer uit anderen hun vaarwater te blijven.
Zolang de heer Beine nog actief deze kapjes verkoopt breng ik mijn versie liever niet uit in H0.
Dat zou, in mijn ogen, niet netjes zijn naar Beine om zijn "markt" over te nemen.
-
Als je de weerstand kast op het dak apart print kun je meerder type maken van de bolneus.
1-3 G (waren iets smaller maar dat zie je toch niet), 4 en 5 G hadden ook weerstand kappen op de achter bak.
en dan 6-7G die ze weer alleen voor op hadden.
Ook hadden de 1 en 2 G in het begin een grotere koplamp, later verkleint met een ring.
-
Mitchell, een onuitgesproken herenakkoord in de modelspoorwereld. (y)
-
Doet dhr Beine dat dan nog?
-
Bij mijn weten nog steeds, ik heb nog een DVD van hem met overzichtsfoto van Amsterdam, Rotterdam en den Haag
Van den Haag en Rotterdam is er meer, maar het gaat nu even om Amstetrdam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5919460874_0c9fb62db2_o_1.jpg)
-
@Mitchel: Het tekenen moet je even onder de knie krijgen met een programma.
Ik ben nu bezig met Freecad en print het dan met Cura.
Nu nog eenvoudige recht toe recht aan modellen, zoals een kap van een HTM limburger.
Het probleem met een thuis 3D printer is dat het at moeilijker "in de lucht" printen is, dus print je het in delen.
Maar het gaat lukken.
-
oeeee henk
dat is erg mooi
M5
h54 h55 Slijptrein.
1 tm 10g en 12g
3assers
GAAAF :laugh:
Mitchell
erg mooi begin al.
neem aan dat je ook de tekeningen volgt van een 1G? gezien 1 tm 6g bijna uiterlijk identiek zijn.
en je hebt een PB
-
Zal morgen naar je PB kijken!
Ik hou de tekening enigsinds aan.
De tekening die ik heb is van een 6 assige versie.
Maar uiteindelijk maak ik wat goed smoelt.
Zo merkte ik dat het grote gevaarte van t koersbord vrij klein is op de tekening en in het echt een stuk groter is, zo ook in mijn model dus wat groter dan 1:1 van de tekening
En zoals eerder gemeld is mijn breedte iets anders zodat het op een N onderstel past
-
top
inderdaad de 1g dus.
later verlengd naar dubbelgelede 8 asser.
-
Dhr Beine maakt ze nog wel, maar ze zijn nergens te krijgen...? Lijkt me niet dat je dan een markt afsnoept.
Ik heb al een combino staan, maar dit zou de ultieme tram zijn voor mij.
-
Als je Holger Beine mailt krijg je direct antwoord.
Via hem kun je alle modellen nog verkrijgen.
-
Mitchell: ik geloof je zonder meer!
Mijn eerste probeersel was een bak van de NZH A 1000, mooie rechte vormen.
Alles bij elkaar kostte het twee dagen. Maar in het kader van leren en ontdekken nog geen gekke tijd.
Maar dan de instellingen voor het printen nog vinden.
Ik het Cura en slic3f geprobeerd.
Cura gaat reelijk goed voor HO modellen.
Slic3r werkt voor spor N modellen goed maar een model met dezelfde instellingen in HO geeft een onvoldoende doorvoer in de extruder.
Maar jij gebruikt zeer waarschijnlijk een professioneler programma als ik.
Ach, het levert leuke resultaten op en de kosten van een prototype vallen bij thuis printen gewoon mee.
Maar als je nog tips hebt? Graag!
-
Henk, "makkelijk" is een website met een overzicht van het aanbod waaruit je een keuze kunt maken. Een knop om het te kopen of een emailadres waar het te bestellen. Niet via-via een adresje moeten vinden en geen plaatjes en prijzen van het aanbod zien. In dit geval zou Mitchell best een H0 model mogen maken, alleen gaf ik het ook aan omdat de markt wellicht al voorzien is en het dan niet de moeite waard is.
-
(http://i.imgur.com/SKIaXyU.jpg)
Een stapje verder.
Een H0 versie maken kan in de toekomst altijd nog.
Mijn grootste probleem is inderdaad een markt die al voorzien is, voor N zie ik veel mensen die de tijd nemen om het model voor een schappelijke prijs af te bouwen, voor H0 is gelijk vrij prijzig om te printen.
Als ik dan ook nog eens het model moet test printen (ik doe verder niks met de kapjes na het printen ;) ) kost met dat klauwen met geld :-[
@Henk, tja tips, lastig.
Ik zelf gebruik 3ds Max 2015, ik heb helaas geen ervaring met andere software paketten
-
Idd
Wat meer info te vinden zou wel wat makkelijk zijn als je het hebt over wat je aanbiedt (maar als je contactgegevens heb, graag per pm), voordat je een mailconversatie aangaat. Al zou het maar een pdf-je zijn. 30 duizend vragen (alleen kap of ook afgewerkt incl aandrijving etc), geen info. Daarnaast denk ik niet (wat ik wel op internet heb kunnen vinden) dat de resin kappen dermate strak zijn dat ze bijvoorbeeld overtuigend kunnen staan naast mijn Combino, hoewel dat ook zijn charme heeft.
Edit en on-topic (ik zal erover ophouden nu en geduldig wachten tot er ooit een gele dubbelgelede komt):
Mooi !!! Erg overtuigend
-
Bij mijn weten nog steeds, ik heb nog een DVD van hem met overzichtsfoto van Amsterdam, Rotterdam en den Haag
Van den Haag en Rotterdam is er meer, maar het gaat nu even om Amstetrdam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5919460874_0c9fb62db2_o_1.jpg)
Voortaan wel even zo netjes zijn om de bron te vermelden: https://www.flickr.com/photos/tramlijn30/5919460874/in/album-72157623055443643/
-
Ennnnn we gaan gewoon door.
(http://i.imgur.com/uLjq6ee.jpg)
-
De kappen van Holger Beine zijn niet super strak. Veel luchtbellen om op te vullen. En een aandrijving moet je zelf voor zorgen. Maar daar kan je bij SKIPtram aankloppen voor hulp. Zie zijn site.
De kappen van Holger zijn ook niet goedkoop. Een 1g kost je ongeveer €90 tot €110. Dan heb je dus alleen de kappen.
Hoeveel schat je dat H0 kappen van je 1g kosten Mitchell?
De kappen van Holger zijn mooi en de enigste die er zijn. Maar als er strakkere zijn hebben die mijn voorkeur.
Groeten Martijn
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Ik heb ook nog een 3G kappenset liggen van Holger, maar als er een H0 geprinte versie komt, dan ga ik die ook zeker aanschaffen. Het liefst dan eentje met een middenbak.
@Mitchell: heb je de ramen bewust iets verder uit elkaar gedaan?
(http://www.traminfo.nl/pics/tramserie117.jpg)
(Bron: traminfo.nl)
Groeten, Mark
-
Geen idee wat de prijs is in H0, zal eens kijken als hij af is in N ;)
De ramen niet bewust verder uit elkaar gedaan, ik heb de tekening overgenomen, daar zitten ze blijkbaar iets verder uit elkaar.
Zoals je hier kan zien:
(http://i.imgur.com/56HJbEs.jpg)
(http://i.imgur.com/8CP5pir.jpg)
-
Henk, "makkelijk" is een website met een overzicht van het aanbod waaruit je een keuze kunt maken. Een knop om het te kopen of een emailadres waar het te bestellen. Niet via-via een adresje moeten vinden en geen plaatjes en prijzen van het aanbod zien. In dit geval zou Mitchell best een H0 model mogen maken, alleen gaf ik het ook aan omdat de markt wellicht al voorzien is en het dan niet de moeite waard is.
Sven: dat is ook gelijk het voordeel van shapeways of imaterialise. Je kunt snuffelen en wat je wilt hebben bestellen.
Persoonlijk denk ik dat resin gieten zijn langste tijd gehad heeft want de kosten om daarmee een model te maken liggen beduidend hoger als een (eigen geprint) 3D model.
-
(http://i.imgur.com/66jfjfL.jpg)
(http://i.imgur.com/jl1z3H6.jpg)
(http://i.imgur.com/bYFsSv6.jpg)
Zo, mijn werk zit er weer op!
Veel plezier met bouwen voor de personen die deze graag in N willen (te vinden op de bekende plek)
-
Sven: dat is ook gelijk het voordeel van shapeways of imaterialise. Je kunt snuffelen en wat je wilt hebben bestellen.
Dat wil ik maar zeggen.
Persoonlijk denk ik dat resin gieten zijn langste tijd gehad heeft want de kosten om daarmee een model te maken liggen beduidend hoger als een (eigen geprint) 3D model.
Ik moet me echt inhouden om hier niet een discussie over aan te gaan... Hmpf... Nee, ik kan me toch niet beheersen... Kort dan: kleine oplagen kunnen juist makkelijk gemaakt worden dmv resin. 3D print als master (pattern heet dat hier) en dan thuis in de keuken gieten. 3D printen zorgt er m.i. voor dat resin gieten juist kan gaan toenemen. Naarmate de 3D print kwaliteit nog hoger wordt, kun je goedkoop een perfect pattern maken. En de kosten, pfff. Een rijtuig zoals de BY1-3 van de NZH kostte mij €75 om te printen in FUD. Een resin gietsel tientallen malen minder.
Ik vind de prijs van Holger Beine passend met het werk dat er in zit. Het is niet het gebruikte materiaal dat het kostbaar maar, maar het werk dat er in zit. Het gebruikte resin zal minder dan een tientje.
-
Mitchell, heb je geen advies voor een te gebruiken aandrijving/bodem? Dat bevordert de verkoop.
-
Helaas nog geen advies voor aandrijving.
Hopelijk heb ik meer nieuws daarover volgende week als de test print binnen is (y)
Edit: ter info, deze tram is specifiek gemaakt voor een donor tram kwa lengte en breedte, zodra het bevestigt is dat deze past laat ik het jullie weten
-
Ja daar gaan we weer.
Prachtig getekend en ongetwijfeld een mooi model.
Meteen komen dan de extra verzoeken van de forum genoten over allerlei andere G modellen.
Bestel dan eerst eens een model wat er al is en ga daarna kijken wat er nog meer van te knutselen valt.
Holger Beine heeft zeer uitgebreid deze modellen bestudeerd en diverse typen in Resin gemaakt.
De ervoor benodigde aandrijvingen was/ is en blijft een probleem. Vandaar dat ik nog maar weinig rijdende modellen heb gezien en ik voor mijn modellen een messing bodem heb laten ontwerpen.
Maar de kappen van alle modellen zijn totaal verschillend en niet alleen op details ( o.a. dubbel verjongd front op de latere). Zijn studies en kennis over Nederlandse trams is erg goed en dat maak je niet in een avondje zon maar even na.
Spoor N ook zoiets.
Uit ervaring weet ik dat erg weinig belangstelling voor trams is vergeleken bij treinen en voor N modellen al helemaal t.o.v. 1:87 ( zie ook bij de Babbelonische NL japanner , een enthousiast begin maar het eindproduct komt wat moeizaam van de grond. Deze meneer begint echter wel met een aandrijving).
De Heren Wes en Caspar ( net iets minder eigenwijs hebben het zo langzamerhand wel begrepen) en pakken het nu beter aan bij de PCC.
Ook dit model is al vele malen ontworpen en zij doen het nu nog een keer.
Wat niet onverlet laat dat ik die ontwerpen schitterend vind en geloof samen met Holger dat dit de toekomst is ook voor kleinserie fabrikanten.
Je besteld gewoon een tram naar jouw keuze uit jouw stad in een bedrukte toestand met jouw wagennummer.
Prettig weekend gewenst van Paul Sassen
-
En de kosten, pfff. Een rijtuig zoals de BY1-3 van de NZH kostte mij €75 om te printen in FUD. Een resin gietsel tientallen malen minder.
Sven, een bak van een NZH A 600 kaal kost mij nog geen 30 cent om te printen.
Een kilo filament kost 20 euro inclusief verzending. Dat is 300 meter dus ongeveer 7 cent per meter.
Ik gebruik ongeveer 2 meter en de rest is diversen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nu nog de nodige instellingen bij het printen aan het uitproberen ben om een zo strak mogelijk reultaat te krijgen. Tot nu toe alleen met PLA.
Prints in ABS kunnen glad worden met een acetondamp behandeling.
Mogelijk heden genoeg dus
En de prijzen voor de 3D printers vallen tegenwoordig erg mee.
-
De test print, ja die was ik even vergeten.
Ok, zo komt hij uit de printer (printen duurt +-3uur van de hele tray in dit materiaal)
(http://i.imgur.com/PRFiRth.jpg)
De kant met de deuren lichtelijk opgeschuurd, de andere kant niet.
Laagje primer erop en dan krijg je dit:
(http://i.imgur.com/QzYZgup.jpg)
(http://i.imgur.com/p1aQFlD.jpg)
(http://i.imgur.com/WciPx2k.jpg)
Aan de hand van dit test model zijn de sier strips iets dikker gemaakt in het "huidige" model.
-
Wow dat ziet er ongelofelijk strak uit.
Welke printer(service) gebruik je?
-
Dit is geprint bij Shapeways op een Envisiontec printer ;) (High Definition Acrylate) (y)
-
Hij staat nog in de steigers, maar je kan al zien wat het moet worden:
(http://i.imgur.com/y9rtlHX.jpg)
(Zie dat ik het stukje onder de koersbak nog beetje moet aanpassen).
Vanavond eens een primer laagje eroverheen en wat goede foto's maken.
Overigens, Shapeways stuurt hem zonder de supports op, hoef je niet zelf weg te halen
-
Sven, een bak van een NZH A 600 kaal kost mij nog geen 30 cent om te printen.
Mijn auto rijdt ook voor 10 cent per km als ik verder alle kosten weglaat.
Ted
-
(http://i.imgur.com/S1PpLo8.jpg)
Vanavond een betere foto met primer.
Al klein beetje opgeschuurd.
-
Dit is geprint bij Shapeways op een Envisiontec printer ;) (High Definition Acrylate) (y)
Mitchell,
wat zijn de verschillen tussen HDF, FUD en FED? Resolutie?
Ted
-
Kwa resolutie is er niet zo heel veel verschil te merken.
Het grote verschil zit hem in the print techniek.
Voor dit materiaal word gebruik gemaakt van een resin bad met een projector die het materiaal op bepaalde plaatsen verhard.
Het nadeel van dit materiaal is dat het support materiaal daardoor ook het bouw materiaal is, deze moet je dus na het printen wegsnijden (wel heel makkelijk weg te schuren!)
(zie de foto in de post paar berichtjes omhoog)
Voor deze tram is HDA beter vanwege de sierstrips.
In FUD zal de hele zijkant vol met wax zitten tijdens het printen om de sierstrips te ondersteunen (wat dus weer extra werk is om schoon te maken).
In HDA zit er geen support spul aan de zijkant waardoor je dus een strak resultaat krijgt.
En het materiaal is ook vrij stevig en goed te schuren.
Voor modellen die weinig details aan de zijkanten hebben zitten, raad ik toch FUD aan :)
-
(http://i.imgur.com/Ylkikhr.jpg)
(http://i.imgur.com/FlISumJ.jpg)
-
Ik print mijn trams altijd in FUD. Voor dat acryclate zou ik m'n model moeten aanpassen. Denk je het gebruik van het acryclate om een ketel met al zijn onderdelen te printen, zoals bij mijn tram, de moeite van het proberen waard is?
-
Mijn auto rijdt ook voor 10 cent per km als ik verder alle kosten weglaat.
Ted
Dat is zo Ted.
Komt, buiten de filament ,nog een uurtje electra bij met 140 watt voor mij.
Ik heb hier dan het geluk dat ik geen energietaks, transportkosten, milieuheffing etc over de elctra moet betalen.
Je moet alleen leren 3D tekenen, de instellingen van de 3D printers zelf en de printsoftware zijn ook nog een leerproces om strakke prints te krijgen.
Maar de mogelijkheden zijn onbegrensd, voor de prijs van een 3 D printer hoeft het geen beletsel meer te zijn. Ik werk nu nog met een nozzle van 0,4 mm, maar kleinere nozzles voor meer gedetailleerde prints zijn onderweg.
Mogelijkheden zijn er genoeg voor mij, maar anderen mogen er een andere mening over hebben.
Komt voor mij nog bij dat hier op de Franse campagne weinig onderdelen etc te verkrijgen is en ik dus veel zelf moet maken.
-
Henk,
we gaan behoorlijk off-topic, maar jij praat over een printer met een kop van 0,4 mm ofwel 400 mu. De afschrijving van de prijs daarvan neem je wederom niet in je berekening mee. Mitchell heeft zijn tram laten printen op een niveau van 50 mu ofwel 5 à 10 keer zo fijn als met jouw printer. Laten die printers nou net even duurder zijn. Ik gun en deel je enthousiasme over 3D-printen, maar je enthousiasme over het kostprijsniveau deel ik vooralsnog nog niet.
Groeten
Ted
-
Ik print mijn trams altijd in FUD. Voor dat acryclate zou ik m'n model moeten aanpassen. Denk je het gebruik van het acryclate om een ketel met al zijn onderdelen te printen, zoals bij mijn tram, de moeite van het proberen waard is?
Hmm, ik zou het als ik jou was gewoon eens een keertje proberen.
Desnoods een proefstukje. Misschien bevalt het heel goed :)
Nadeel is dat je per onderdeel $5 betaald terwijl je bij FUD $5 per bestand betaald.
-
Hierbij een foto van Bisschop Modelbouw.
Daarbij kan ik vermelden dat er gebruik gemaakt is van een arnold tram, moet wel beetje bijgewerkt worden om passend te maken.
De vouwbalg is van arnold zelf maar is 2mm tussenuit gehaald.
(http://i.imgur.com/ZFHBXOa.jpg)
(http://i.imgur.com/EoRkla8.jpg)
Ziet er al goed uit toch!?
-
WOW!!!
Dit is 1:160 dus... :o
In mijn beleving FANTASTISCH... Ik ben heel benieuwd naar plaatjes van het 'gerede product' :P
("Ballen-en-Kruizen" gaat te ver? Afleveringstoestand dan?)
Frans
-
Mitchel,
Wat is de reden dat de bakken "in de steigers staan" tijdens het printen?
-
Omdat het spul in vloeistuf gelaserd wordt, en vloeistof geen draagvermogen heeft in tegenstelling tot poeder.
(https://static1.sw-cdn.net/files/cms/materials/IMG_5636.jpg)
Foto van shapeways website.