BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: mvdbrand op 06 November 2016, 23:17:37

Titel: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 06 November 2016, 23:17:37
Hallo allemaal,

Buiten wat geklooi op mijn studentenkamer 10 jaar geleden en in mijn 1-kamer appartement 6 jaar geleden is het er door ruimtegebrek nooit echt van gekomen om een baan te bouwen. Een jaar geleden zijn mijn vriendin en ik verhuisd naar een echt huis met genoeg kamers en daarvan is er 1 bestemd om een baan in te gaan bouwen. De kamer is grofweg 5meter bij 4,40 meter. Ik kan de kamer niet helemaal volbouwen maar heb toch flink wat ruimte.

Ik heb de afgelopen weken wat zitten tekenen in Anyrail en heb nu uiteindelijk een baanplan getekend dat geïnspireerd is op station Zutphen. Een van de nadelen is dat er een aantal bochtwissels in de klimspiraal van/naar het schaduwstation liggen aan de rechterkant, maar ik ben bang dat dit niet anders is. Verder ben ik erg blij met de 4 opstelsporen links bovenin en de redelijk slanke wissels die ik op de hoofdsporen heb kunnen gebruiken.

Ik wil gelijkstroom digitaal gaan rijden met NS materieel van globaal tussen 1990 en 2000. Ik heb al een aardige vitrine vol verzameld. Daar zal ik bij daglicht eens een foto van maken en plaatsen. Ik wil met Tillig elite rails aan de slag. Ik ben niet van plan om het stationsgebouw van Zutphen na te bouwen maar ik wil wel dezelfde perronindeling aanhouden en de treinenloop baseren op hoe het er in Zutphen tussen 1990 en 2000 aan toe ging. Van onder naar boven zou dat volgens mij zijn:
- 1e spoor links: stoptrein elektrisch richting Dieren - Arnhem
- 1e spoor rechts: stoptrein diesel richting Winterswijk
- 2e spoor links: stoptrein diesel richting Apeldoorn
- 2e spoor rechts: stoptrein diesel richting Hengelo
- 3e spoor: sneltreinen elektrisch richting Dieren - Arnhem/Deventer - Zwolle
- 4e spoor: goederentreinen op doorreis
- alles boven het 4e spoor is opstel en of rangeerterrein

Zichtbaar station
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_2.jpg)

Schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_schaduw.jpg)

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Marten
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: NS264 op 07 November 2016, 00:05:33
Hoi,

Interessant plan.
Ken Zutphen vooral van de IJsselbrug en het depot van Strukton(werkplaats).

Komt daar nog iets van terug in de baan?

Mvg Koen.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Jan Bennink op 07 November 2016, 09:51:30
Hallo Marten,

Dat vindt ik leuk dat je iets met Zutphenachtigs gaat doen. (y)
Als Zutphenaar heb ik vaak gedacht ook hiermee bezig te gaan maar mijn beperkte ruimte laat dat niet toe. Maar de exploitatie in Zutphen is bijzonder leuk om in model na te bootsen. Elk heel en half uur 6 treinen verwerken met daar tussen door goederen en werktreinen of treinstellen bijstellen of wegzetten. Nu met de Artitec modellen (De1, 2 en 3) is de periode van voor Syntus en Arriva wel erg mooi.

Enkele gedachten van mij bij je ontwerp:

Ik heb al eens een dergelijke opzet gehad bij mijn H0 DB baan Murmeltal. De S-bocht aan de linkerkant had ik ook aan de rechterkant, maar dan wel in een tunnel verstopt. Een groot nadeel was het moeilijk bereikbare schaduwstation. Ik had zelfs een deel boven het schaduwstation wegschuifbaar zodat ik er beter bij kon. Een ander nadeel was dat treinen altijd rondjes reden en dat dezelfde trein dus altijd in dezelfde richting reed. Maar bij treinstellen is dat makkelijker, die kan je laten keren. Ik zou voor elke richting, in Zutphen 5 (!) een paar kopsporen in het schaduwstation maken en slechts enkele doorgaande sporen voor eventueel getrokken treinen. Dat geeft meer sporen in het schaduwstation, 1 doorgaand spoor kan 2 kopsporen worden. Maar voor elke richting een apart (klein) schaduwstation met kopsporen is nog leuker om mee te rijden en dat benadert de werkelijke exploitatie.

En die brug van Koen..... is denk ik een brug te ver :-\. Vanwege de ruimte.

Ben benieuwd hoe het verder gaat!

met groet, Jan
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Frans Peeters op 07 November 2016, 10:11:58
Voorzie ook ergens een lusje in het schaduwstation, dan kun je een getrokken trein ook keren.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: tijgernootje op 07 November 2016, 10:55:02
Ik zou je sporenplan van links onder schuin leggen naar rechtsboven,dan raak je aan de uiteinde's van het stationsdeel met de perrons de slingers ervoor en erachter(grotendeels) al kwijt.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: VFR op 07 November 2016, 11:02:19
Goeie suggestie Floris. Sporenlengte wordt dan ook wat groter. Het echte Zutphen ligt trouwens ook in een lichte boog.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 07 November 2016, 12:17:37
Bedankt voor jullie reacties!

@Koen, die brug wordt lastig denk ik qua ruimte maar misschien is er toch nog iets te doen als ik het station draai zoals tijgernootje oppert.

@Jan Bennink, De s-bocht links zou ik inderdaad ook in een tunnel uit willen voeren, hetzelfde geldt voor het gedeelte rechts waar de klimspiraal begint en de wissels eindigen. Het voordeel daarvan is dat ik dan daar weer extra ruimte voor scnery heb. Jouw ideeen over het schaduwstation zijn interessant daar ga ik eens over nadenken.

@Frans, een keerlus is inderdaad geen slecht idee al kunnen locs nog steeds omgereden worden in deze opzet. Maar in een schaduwstation is dat wat minder makkelijk om te doen.

@Tijgernootje/@VFR, het sporenplan iets draaien of in een bocht leggen daar ga ik ook eens mee experimenteren.

Ik ga vanavond en morgen weer eens tekenen. Op naar versie 2!
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Jeronimos op 07 November 2016, 12:53:20
Als ik je plan bekijk denk ik dat je zo ongeveer een (maximale) perronlengte hebt van 160 cm. Is dat voldoende voor de treinen die je wil laten rijden?
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: jandcargo op 07 November 2016, 13:17:57
Hallo,

Ik heb nog even gekeken naar het sporenplan.
Als je nederland 1990-2000 rijdt dan mag je er van uitgaan dat je rechts rijdt,
Dan kunnen links en rechts ieder 2 meegebogen wisssels uit het plan zonder dat dat beperkingen oplevert voor de explotatie.

succes jandcargo
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 08 November 2016, 23:56:25
@jandcargo, scherp dat scheelt weer een paar tientjes!

@Jeronimos, dat zou voldoende moeten zijn voor een koploper, plan T of een loc met 4 wagons.

Vanavond een beetje aan het schaduwstation zitten sleutelen:
- kopsporen toegevoegd
- keerlus ingepast

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v2.jpg)

In het zichtbare gedeelte alvast de overbodige wissels weggehaald:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v2_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v2_zichtbaar.jpg)
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Daan! op 09 November 2016, 08:46:58
Kopsporen zijn leuk in een schaduwstation, maar ik zie het eerder als een belemmering. Kopmaken kan op een doorgaand spoor ook. Doorrijden op een kopspoor niet.

In bovenstaand ontwerp zit zowel links als rechts een stuk enkelspoor in het schaduwstation. Dit is een knelpunt in je dienstregeling. Door dit uit te voeren in dubbelspoor kun je tegelijkertijd een trein laten binnenkomen en laten vertrekken.

Je station zou ik inderdaad ook schuin leggen. Van linksonder naar rechtsboven. Je creëert iets meer lengte in je station en het wordt niet zo'n standaardontwerp.

Ik zie dat je kruiswissels hebt aangelegd in je station. Daardoor krijg je fases in je perron (a en b). Leuk, maar hoeveel lengte hou je over links en rechts?
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Jan Bennink op 09 November 2016, 08:51:41
Goedemorgen Marten,

Daar zijn we weer :). Niet te veel wissels weglaten, daar krijg je spijt van. Zo moet de stopper naar Arnhem nu links blijven rijden. Ook Lochem kan niet meer rechts rijdend binnenkomen. (Vorden komt trouwens links binnen).
De keerlus in het schaduwstation is alleen in één richting. Dat geeft een groot verschil met de andere richting. Ik denk dat als je toch bezig wilt met een klimspiraal aan de rechterzijde deze ook beter door kan laten lopen tot aan ene tweede schaduwstation onder het eerste. Ik adviseer je dan voor de richtingen Arnhem en Deventer elk één schaduwstation met slechts drie doorgaande sporen en een keerlus. Voor de richtingen Apeldoorn, Vorden en Lochem zou ik aparte kopspoortjes maken. Om een beetje van de werkelijk exploitatie te laten zien is het leuk om de eerste aftakkingen van de nevenlijntjes naar Apeldoorn en Vorden al in het zicht te brengen. Beiden hebben na deze aftakking genoeg aan twee kopspoortjes als schaduwstation.
Lochem kan wel mee in het schaduwstation "Deventer". De aftakking naar Lochem zit toch al over de Kanaalbrug. 

Het is ook voor een mooie besturing van de baan wel leuk om de aftakkingen naar Apeldoorn en Vorden aan te leggen. Zo kan je op het scherm (of op een fysiek paneel) de werkelijke sporensituatie weergeven. Daarvoor zou op de baan "Lochem" in het schaduwstation "Deventer" als eerste een rechts wissel moeten krijgen.

Misschien een wat ingewikkeld advies, maar als je vragen hebt zie ik die wel.
Woon je trouwens in de omgeving?

met groet, Jan
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 16 November 2016, 23:21:38
Ik heb weer een avondje zitten tekenen in anyrail. Ik heb de vorm van de tafel een beetje aangepast zodat ik het station makkelijker schuin kon leggen. Hierdoor iets meer lengte in het station.

Ik heb toch maar de kopsporen weggehaald uit het schaduwstation om alle mogelijkheden open te houden. De keerlussen wil ik nog op een apart niveau gaan maken. Die moet ik dus nog tekenen.

Zichtbaar station
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v3_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v3_boven.jpg)

Schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v3_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v3_schaduw.jpg)

@Jan Bennink, bedankt voor jouw tips. Ik heb er een paar uit gehaald. Ik woon niet in de omgeving maar ik heb tot mijn 17e in Dieren gewoond en een paar jaar middelbare school in Zutphen gevolgd.
@Daan, Zutphen heeft drie sporen met een perron. Op spoor 1 en 2 (van onderen geteld) komen verschillende treinen op a (links) en b (rechts). Er is genoeg ruimte voor iig DE-II materieel en op 3 van de 4 sporen ook voor langer materieel zoals een plan U/V. Op spoor 3 komen sneltreinen binnen en die zullen het hele perron van ongeveer 2 meter kunnen gebruiken. Dus bijvoorbeeld een loc en 5 rijtuigen.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Jan Bennink op 17 November 2016, 11:11:49
Ik woon niet in de omgeving maar ik heb tot mijn 17e in Dieren gewoond en een paar jaar middelbare school in Zutphen gevolgd.
Aha, op die wijze, herinnering aan een mooie tijd.
In je nieuwe opzet lijken de sporen wat vloeiender te liggen. Vooral aan de oostzijde. Dat is op zich mooi. Jammer dat de boog in Zutphen net andersom ligt. Het geheel omdraaien? In dat geval heb je natuurlijk weer geen ruimte voor het stationsgebouw.
Wat ik zou proberen om er in ieder geval in te houden is de symmetrische wisselstraat aan de westzijde van het perron. Die is zo beeldbepalend. In je laatste ontwerp rij je rechtdoor vanaf "de bug" naar spoor 1 en 2.
Een ander idee: Aan de westzijde de klimspiraal precies andersom leggen? Dan heb je meer ruimte voor een vloeiender aansluiting op het station en kan je de scherpe klimspiraal "verstoppen".
En eh.........., ik blijf bij de tip voor meerdere schaduwstations. ;)
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt.

met groet, Jan
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 05 January 2017, 01:06:08
Nu de feestdagen voorbij zijn wil ik toch wel snel gaan beginnen met bouwen. Daarom vanavond maar weer eens gaan tekenen.

Ik wilde de keerlussen op het tussenniveau nog tekenen maar uiteindelijk kwam ik toen ik daarmee bezig was  op een geheel andere insteek uit voor de baan. Nu heb ik links geen spiraal meer maar een keerlus met een drietal sporen waar met langere treinen gekeerd kan worden en drie kleinere sporen om de-2, plan-v, plan-u (wordt krap) kop te laten maken. Rechts gaat de spiraal naar het lager gelegen schaduwstation waar gekeerd kan worden of kop gemaakt kan worden.

Voordelen bij dit plan:
- Meer opstelsporen in totaal in de schaduw stations
- 2 keerlussen
- eenvoudiger te realiseren door maar 1 klimspiraal te gebruiken
- minder wissels
Nadelen:
- Minder rij mogelijkheden omdat links het grote schaduwstation niet bereikt kan worden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v4a_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v4a_boven.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v4a_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v4a_schaduw.jpg)
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Martin Hornis op 05 January 2017, 11:44:11
Hoe groot wordt de minimale boogstraal? Bij H0 zou ik minimaal ca. 500 mm nemen.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Frans Peeters op 05 January 2017, 13:19:19
Je zou aan de linkerkant ook nog een enkelsporige spiraal kunnen voorzien die in de lus van je schaduwstation uitkomt. Is dat ook weer gelijk van de twee kanten benaderbaar.
Je zal dan misschien een van de lussen moeten opofferen, maar je krijgt er wel een pak meer rijplezier mee.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 05 January 2017, 15:17:09
Hoe groot wordt de minimale boogstraal? Bij H0 zou ik minimaal ca. 500 mm nemen.

In de spiraal hebben de buitenbochten een straal van 484mm en de binnenbochten zijn 425mm

Je zou aan de linkerkant ook nog een enkelsporige spiraal kunnen voorzien die in de lus van je schaduwstation uitkomt. Is dat ook weer gelijk van de twee kanten benaderbaar.
Je zal dan misschien een van de lussen moeten opofferen, maar je krijgt er wel een pak meer rijplezier mee.

Dat is een interressante optie, daar ga ik nog even over nadenken.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: MartOnTheWeb op 05 January 2017, 15:55:44
In de spiraal hebben de buitenbochten een straal van 484mm en de binnenbochten zijn 425mm

Goedemiddag Marten.
Ik zou inderdaad de boogstraal niet te krap nemen. Gezien de ruime bochten die de diverse Roco treinstellen nodig hebben, is 500 of 484 mm eigenlijk wel het minimum.
Met mijn ontwerp heb ik met een bloedend hart afscheid moeten nemen van onder meer de NS TEE.

Met spoorse groet
Mart
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 05 January 2017, 17:02:07
Hoi Mart,

Het probleem is een beetje dat ik nog spiralen uit een oude baan heb en die zijn nou eenmaal niet breder. Ik wilde dus gewoon eigenwijs zijn en het hiermee gaan proberen.  ;D
Omdat er in de spiraal rechts gereden betekent het dus dat stijgen op 484mm gaat en dalen op 425mm. Had jij problemen bij het dalen of het stijgen?

Groet,

Marten
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Jan Bennink op 05 January 2017, 17:37:31
Hoi Marten,

Weer een bericht over Zutphenachtig, leuk!
Ik gebruikte als minimum boogstraal op mijn H0 baan Roco R4, 48 cm. Ook ik adviseer je niet krapper toe te passen!

Verder vind ik dat je stations ontwerp in je bericht van 16 november er beter uit kwam. Toch maar niet twee spiralen naar twee schaduwstations boven elkaar? Bedenk dat je lange treinen uit het ene grote schaduwstation ook in het tweede kleine schaduwstation kwijt moet. Wat ik wel goed vind (en dat wist je al) is voor elke richting één apart schaduwstation. Dat maakt het rijden veel interessanter.
En eh, op de basis van je modelbaan beter niet bezuinigen. Dan maar een trein minder. Hoe vaak heb ik zelf niet gedacht: had ik maar.....

We zijn weer benieuwd naar het vervolg!

met groet uit Zutphen, Jan
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Martin Hornis op 05 January 2017, 20:49:46
Goedemiddag Marten.
Ik zou inderdaad de boogstraal niet te krap nemen. Gezien de ruime bochten die de diverse Roco treinstellen nodig hebben, is 500 of 484 mm eigenlijk wel het minimum.
Met mijn ontwerp heb ik met een bloedend hart afscheid moeten nemen van onder meer de NS TEE.
Zo'n bloedend hart kreeg ik ook bijna. Modellen van de laatste 30 jaar zijn steeds beter op schaal en vergen daardoor een ruimere boogstraal. Daarom heb ik besloten om mijn modelbaan na 40 jaar te renoveren en daarbij de boogstralen van 360 en 425 mm vaarwel te zeggen en te vervangen door bogen met een straal van 555 en 620 mm. de betreffende bogen worden voorafgegaan door een boog van 15 graden met een straal van 900 mm. Een soort overgangsboog dus. Ook wissels met een boogstraal van 425 mm worden vervangen door wissels met een boogstraal van 900 mm. Mijn modelbaan kan dan weer minimaal 30 jaar mee.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: MartOnTheWeb op 05 January 2017, 20:55:21
Zo'n bloedend hart kreeg ik ook bijna. Modellen van de laatste 30 jaar zijn steeds beter op schaal en vergen daardoor een ruimere boogstraal. Daarom heb ik besloten om mijn modelbaan na 40 jaar te renoveren en daarbij de boogstralen van 360 en 425 mm vaarwel te zeggen en te vervangen door bogen met een straal van 555 en 620 mm. de betreffende bogen worden voorafgegaan door een boog van 15 graden met een straal van 900 mm. Een soort overgangsboog dus. Ook wissels met een boogstraal van 425 mm worden vervangen door wissels met een boogstraal van 900 mm. Mijn modelbaan kan dan weer minimaal 30 jaar mee.

Dat bedoel ik dus....... Martin heeft helemaal gelijk.

Ik heb ook de 'normale' bochten van Fleischmann Profi-rails verwerkt in mijn sporenplan. Ook in de railspiraal. Dat had ik niet hoeven en vooral niet moeten doen..... Maar achteraf is het altijd gemakkelijk praten. Mijn modelbaan vind je op www.martontheweb.nl (http://www.martontheweb.nl).

Met spoorse groet
Mart.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 08 January 2017, 22:38:30
Bedankt voor de reacties allemaal. Het is me wel duidelijk geworden dat de spiralen die ik al heb eigenlijk te krap zijn. Ik heb daarom besloten deze niet te gaan gebruiken. Zodoende ben ik opnieuw gaan tekenen met een aantal uitgangspunten:

Ik ben nu op het volgende ontwerp uitgekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_7.jpg)
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 09 January 2017, 11:32:44
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_4.jpg)

Ik zie net dat dit niet kan, hier is rechtsonder maar 5cm niveauverschil. De stijging moet dus verder doorgezet worden op het rechte stuk zodat het verschil op 10 cm zit.

Verder ben ik aan het nadenken of ik wel tillig elite in het schaduwstation wil gaan gebruiken. Ik heb nog een aantal Fleischmann wissels liggen en ook op Marktplaats zijn deze nog goed verkrijgbaar. Dat zou namelijk aardig wat in de kosten schelen.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Jan Bennink op 09 January 2017, 11:42:51
Hallo Martin,

Het conceptontwerp nadert het eindontwerp.... (y)

Ik mis in het schaduwstation zuid/west de keerlus. Waarom dit schaduwstation zo ingewikkeld en niet gelijk aan het schaduw station noord/oost? Ben benieuwd naar je reden.

met groet, Jan
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Daan! op 09 January 2017, 11:44:24
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v6_4.jpg)

Is deze ruimte niet beter te benutten? Het lijkt namelijk alsof je door de kopsporen van links naar rechts (of andersom) te leggen, meer treinen kwijt kan. Ik zou de aansluiting ook linksonder of -boven of rechtsboven in de ronde maken. Nu sluit je aan/tak je af als je de lus uitkomt, maar daardoor liggen de kopsporen al vrij ver in het midden van de tafel.
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 09 January 2017, 14:43:07
Hallo Martin,

Het conceptontwerp nadert het eindontwerp.... (y)

Ik mis in het schaduwstation zuid/west de keerlus. Waarom dit schaduwstation zo ingewikkeld en niet gelijk aan het schaduw station noord/oost? Ben benieuwd naar je reden.

met groet, Jan

De kleinere schaduw stations hebben inderdaad geen keerlus, deze zijn bedoeld voor de treinstellen van spoor 1 & 2. Het schaduwstation "zuid/west" is wat ingewikkelder omdat er minder ruimte beschikbaar is. Ik merkte dat de bochten anders te krap worden.

Is deze ruimte niet beter te benutten? Het lijkt namelijk alsof je door de kopsporen van links naar rechts (of andersom) te leggen, meer treinen kwijt kan. Ik zou de aansluiting ook linksonder of -boven of rechtsboven in de ronde maken. Nu sluit je aan/tak je af als je de lus uitkomt, maar daardoor liggen de kopsporen al vrij ver in het midden van de tafel.

De aansluiting moet zo liggen omdat de treinstellenen van spoor 1 & 2 die aan de oostkant het station verlaten hier kop zullen maken. Als de aansluiting andersom ligt dan kunnen de treinstellen niet meer inrijden. Ik kan de sporen inderdaad nog iets verlengen door de hoek aan te passen. Als ik de aansluiting dichter op de spiraal wil dan moet de wissel in de bocht komen te liggen. Ik zal vanavond eens kijken of dit mogelijk is. Goede tips!
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Daan! op 09 January 2017, 15:53:10
En als je de treinen iets verder door laat rijden naar links, de bocht laat maken die er al ligt en dan een het kopschaduwstation in laat rijden?
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 24 January 2017, 16:34:39
Inmiddels heb ik alle niet zichtbare sporen omgezet naar piko A-gleis:

Bovenste laag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v7_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v7_1.jpg)

Middelste laag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v7_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v7_4.jpg)

Onderste laag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v7_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zutphen_v7_7.jpg)

Ik ben begonnen met de onderste laag. De linkermodule staat nog te hoog, dus daar moet nog een stukje van de pootjes af. Ervoor komt nog een module.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3332_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3332_2.jpg)

Hier staan de klimspiralen uit een oude baan nog, deze ga ik niet meer gebruiken. Op deze plek komt ook nog een nieuwe module.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3333_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3333_2.jpg)

Hiermee wil ik o.a. gaan rijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3329_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3329_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3330_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3330_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3331_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3331_2.jpg)

Hopelijk in het weekend verder met de laatste twee modules
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 21 May 2017, 22:17:41
Inmiddels begonnen met het leggen en aansluiten van de rails:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3723_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3723_2.jpg)
Keerlus met xtreme keerlus module.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3724_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3724_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3725_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3725_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3726_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3726_4.jpg)
zicht op waar de klimspiraal moet gaan komen. Hier ben ik ook aan het testen met mardec.

Over MARDEC heb ik een vraag. Ik heb de mardec image op de arduino weten te laden en via putty kan ik de servo besturen en testen. Echter krijg ik het dcc signaal niet goed in Arduino want via de dr5000 centrale krijg ik de servo niet om. Ik heb wat foto's van mn breadbord en arduino gemaakt. Misschien dat iemand ziet wat ik verkeerd aangesloten heb in mijn dcc schakeling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3735_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3735_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3734_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3734_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3736_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3736_6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3737_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3737_3.jpg)
Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: Remco_Nzo op 21 May 2017, 22:48:49
Een van de oorzaken kan de 'offset' zijn - niet iedereen begint bij 1 te tellen.
Dat kan in het software pakket zijn, of in de centrale. Vooral rocomuis is daar bekend om, daarom stelt Mardec bij het voor het eerst opstarten de roco vraag.

Ik zelf heb voordat ik mardec ging configureren mijn schakeling eerst getest met een DCC monitor sketch. Ik kan degene die ik gebruikt heb even niet vinden, maar het is zoiets als dit https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/10/23/dcc-sniffer-packet-analyser-with-arduino/
Je ziet dan de loc commando's gewoon voorbij scrollen in putty - en weet dan dat hardware-technisch alles oke is.

Daarna Mardec er opnieuw opzetten en dan kan het alleen nog aan de configuratie (offset) liggen. Bijvoorbeeld 10 in mardec is 9, 10 of zelfs 14 (zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Roco_Multimaus) in je programma of handregelaar.

Titel: Re: Een beetje Zutphenachtig H0
Bericht door: mvdbrand op 22 May 2017, 07:31:49
Bedankt Remco, dat ga ik vanavond eens even proberen.