BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rick op 21 October 2016, 10:36:17
-
Hallo,
in een Brawa stuurstandrijtuig 65134 wil ik een DR80015 functiedecoder inbouwen. In de Brawa handleiding staat het volgende aansluitschema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brawaaansluiting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brawaaansluiting.jpg)
nu heb ik rood en zwart aangesloten op 3 en 4, geel op 5 en wit op 6. Dan blijven de groene en blauwe draad over op 1 en 2. Hiermee werkt het niet zoals ik wil, geen front/sluitseinen maar wel binnenverlichting. Gisteravond had ik de draden anders aangesloten (de volgorde weet ik niet meer) met als resultaat dat de binnenverlichting en cabineverlichting wisselend met de rijrichting werkten :) wie heeft een idee hoe dit wel moet? Gezien een bericht1zu160 (http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=938160) vermoed ik dat er iets is met de Brawa print.
-
Eerst eens proberen?
Rood en zwart zullen wel goed zitten. Dan de groene draad tegen één van de andere aansluitingen houden, op f1 drukken en kijken wat er gebeurt. Weet je in ieder geval wat op welke aansluiting is aangesloten.
-
In het diagram wordt de common/blauwe niet gebruikt. Die hou je dus over. De lampjes zitten dus of aan een van de railcontacten of de print maakt zelf een common. Laatste zou het mooiste zijn.
3/4 Moet inderdaad aan rood/zwart
Nu vind ik de benamingen "light back" en "light white" een beetje raar gekozen maar dat lijken me respectievelijk sluitseinen en frontseinen. Normaal gaat de witte draad naar de frontseinen maar aangezien het hier een stuurstand betreft (en die moet omgekeerd werken dan de loc) zou het dus hier:
5 wit
6 geel
En aangezien je nu nog maar één functieuitgang over hebt zul je moeten kiezen, deze gebruiken voor cabine verlichting of interieur verlichting (of beide tegelijk...)
Timo
-
Bedankt, ik zal het eens proberen met de losse draad. Gisteren had ik de draden gesoldeerd maar het steeds loshalen werd vervelend. In ieder geval wordt het dus een keus maken tussen cabine- of interieurverlichting.
-
Hallo Rick,
Even een aanvullende opmerking met betrekking tot eventueel "analoog" gebruik van de DR80015.
Bij rijden op een analoge baan wordt de laatste ingestelde digitale status gebruikt.
Dus wanneer de front/sluit-verlichting digitaal werd uitgezet (F0 uit) dan brandt deze analoog vervolgens ook niet.
Hetzelfde geldt voor de AUX1 (groene draad, te schakelen via F1).
Vanuit de verpakking staan F0 en F1 uit, CV29 = 6 (28/128 stappen, analoogdetectie AAN)
Ik hoop dat je met de eerdere suggesties van Henk en Timo de decoder inmiddels digitaal aan de praat hebt...
Groeten,
Bert
-
Dat is een goede tip, dan weet ik dat als er eens analoog gereden wordt.
De decoder zit nu aangesloten zoals gezegd, testen met de groene draad levert op dat op 1 de interieurverlichting zit en op 2 de cabine verlichting. Helaas brandt de verlichting constant, ongeacht of een functie ingeschakeld is.
-
De decoder zit nu aangesloten zoals gezegd, testen met de groene draad levert op dat op 1 de interieurverlichting zit en op 2 de cabine verlichting.
Volgens de gebruiksaanwijzing onder #1 zou juist 1 de cabineverlichting en 2 de binnenverlichting moeten zijn...
Zitten die aansluitingen bij jou dus net andersom?
Helaas brandt de verlichting constant, ongeacht of een functie ingeschakeld is.
Dat roept de volgende vragen op:
Welke verlichting brandt nu constant? Is dat de front/sluit-verlichting, de cabineverlichting of de binnenverlichting?
Of brandt alles tegelijk?
Waar heb je de witte, gele en groene draad nu op aangesloten?
Heb je CV1 en/of CV19 aangepast?
Zoja, welke waardes heb je daar in gezet?
En als je CV19 hebt aangepast, heb je CV21 en/of CV22 ook aangepast?
Zoja, welke waardes heb je daar in gezet?
Misschien leveren de antwoorden meer duidelijkheid op.
Nog even een vraag over de "witte" draad aan de DR80015: is deze bij jou echt wit of is die grijs?
Groeten,
Bert
-
Punt 1: Klopt, dat is andersom met de handleiding.
Punt 2: De front en sluitseinen werken normaal, de cabine en interieurverlichting had ik getest met de draad op de aansluiting waarna deze constant brandden. Groen heb ik aangesloten op 2 (cabine) maar met kap erop werkt deze niet meer (wat ook op 1zu160 werd vermeld).
CV 1 en 19 heb ik veranderd, naar 43 en 170. Hiermee werken de front en sluitseinen wel zoals ik wil. :) Wit (geen grijs), geel en groen zitten dus op 2, 5 en 6.
-
Ik ga even iets voor je uittesten... tot later... ;)
-
Ben ik weer... ;)
Zoals je de decoder nu via CV1=43 en CV19=170 hebt ingesteld "rijdt" de stuurstandwagen op locadres 42 (CV19 met reverse instelling: 42+128=170) en wordt de front/sluit-verlichting (omgekeerd) gestuurd door F0 en richting van locadres 42.
Het aan- en uitschakelen van de AUX1 (bij jou dus de cabineverlichting) via F1 wordt echter (gezien de default instelling van CV21) gestuurd via het adres in CV1, dat is dus locadres 43.
Is dat ook je bedoeling?
Via CV21 wordt namelijk aangegeven welke functietoetsen via het adres in CV19 moeten worden aangestuurd.
De defaultwaarde van CV21 is 248, dit zijn dan F4, F5, F6, F7 en F8: 8+16+32+64+128.
F1 t/m F3 worden dus via het adres in CV1 aangestuurd...
Wat wil je via welk adres schakelen?
Groeten,
Bert
-
Dat klopt en is ook de bedoeling. De front en sluitseinen schakelen met de loc (die kan wisselen), de cabine verlichting zit dan ook niet in de weg bij andere functies op een loc.
Alleen brandt de cabine verlichting nu constant ongeacht welke functie is ingeschakeld. Ik had die op F1 bedacht.
-
Oke, je wilt dus de cabineverlichting schakelen met F1 van locadres 43 in CV1, het "normale" adres van de decoder.
De cabineverlichting blijft echter constant branden, ook als F1 [43] uit staat...
Groen heb ik aangesloten op 2 (cabine) maar met kap erop werkt deze niet meer (wat ook op 1zu160 werd vermeld).
In de link op 1zu160 is juist het probleem dat de binnenverlichting niet meer wil branden nadat de decoder is ingebouwd, ook niet meer bij analoog rijden:
Analog war noch die Freude über eine angenehme serienmäßige Innenbeleuchtung, die nun aber mit eingebautem Digitaldecoder nicht mehr funktioniert - auch nicht im Analogbetrieb. Lediglich bei bereits ausgewählter Adresse und andschließendem Aufsetzen des Wagen auf die Gleise flackert die Innenbeleuchtung kurz auf.
Dit is dus een ander probleem als dat van jou: bij jou brandt de (cabine)verlichting wel, maar dan constant...
Is er bij het solderen van de draden op contact 2 (bij jou de cabineverlichting) en 3 (railcontact links) mogelijk verbinding ontstaan tussen deze contacten? Dat zou een oorzaak kunnen zijn...
Zo niet, dan weer verdere vragen...
Op aansluiting 1 zit bij jou de binnenverlichting. Uit je eerdere antwoorden begrijp ik dat daar geen kabel vanuit de decoder is aangesloten. De binnenverlichting zou dus nu niet meer moeten branden, klopt dat?
Of brandt deze nu ook nog en dan eveneens constant?
In de handleiding, waarvan je een deel plaatste bij de probleemmelding, wordt ook melding gemaakt van de twee "jumpers" J1 en J2, waarmee bij analoog rijden de binnenverlichting (via J1) en/of de cabineverlichting (via J2) uitgeschakeld kunnen worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Deel1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Deel1.jpg)
Wanneer - ondanks dat je geen draadje hebt aangesloten voor de binnenverlichting - de binnenverlichting ook nu nog steeds constant brandt, lijkt het er op dat de contactpunten van deze "jumpers" rechtstreeks in verbinding met één van de rails staan, dus buiten de decoder om...
Kan het zijn dat deze "jumpers" verwijderd moeten worden voor digitaal rijden? (zie figuur 1)
Tot zover even mijn ideeën, ik wacht eerst even je antwoorden op mijn vragen af.
Groeten,
Bert
-
Ja, schakelen met F1 van 43.
Bij mij brandt de binnenverlichting na het inbouwen van de decoder ook niet meer, ook niet analoog.
Tussen de contacten 2 en 3 zie ik geen verbinding, de printplaat is duidelijk te zien tussen de contacten. Bij het testen sloot ik de groene draad aan op 1 waarmee het probleem verplaatst werd naar de binnenverlichting en de cabine verlichting uit bleef.
Aan de jumpers heb ik niks gedaan, zoals ik de handleiding lees begreep ik dat daar voor digitaal niets aan veranderd moest worden.
-
Als inderdaad de binnenverlichting na inbouw van de decoder helemaal niet meer brandt bestaat er geen rechtstreeks railcontact en hoeven de jumpers niet verwijderd te worden.
Ik ga even iets voor je uittesten... tot later... ;)
Gisteravond heb ik mijn DR80015 in de "testbank" gehad en jouw definities even ingebracht.
De decoder deed toen precies wat jij wilde. Het schakelen via F1 had ook het gewenste resultaat op AUX1 (groen).
Dus de functionaliteit daarvan is goed.
Groen heb ik aangesloten op 2 (cabine) maar met kap erop werkt deze niet meer...
En als je de kap er weer afhaalt?
Misschien moeten we even weer beginnen "met een schone lei"... ;)
Dus: Reset via CV8=8, stroom van de decoder af, vervolgens weer CV1=43 en CV19=170 en opnieuw testen...
Groeten,
Bert
-
Met en zonder kap brandt de cabineverlichting nu.
De decoder heb ik gereset zoals je zei, maar de cabine verlichting brandt nog steeds vrolijk. De front en sluitseinen reageren wel op de gewijzigde instellingen. Bij analoog testen brandt het sluitsein niet als de rijrichting wisselt zie ik net.
-
Hallo Rick,
Ik ben vanavond nog even aan het testen geweest met mijn DR80015.
Ik heb goed nieuws, maar eigenlijk ook slecht nieuws...
Eerst maar even het goede: ik heb denk ik jouw probleem kunnen reconstrueren met mijn DR80015.
Bij mij brandt nu ook AUX1 (groene draad) permanent en is niet meer schakelbaar via F1, terwijl de front/sluitverlichting (witte en gele draad) nog wel werken... :-\
Ik heb dit voor elkaar gekregen door gedurende langere tijd kortsluiting te veroorzaken op AUX1...
Eerst gebeurde er niets zichtbaars, daarna begon de front- en sluitverlichting snel te knipperen en na het opheffen van de kortsluiting op AUX1 bleek AUX1 permanent "aan" te staan en niet meer te reageren op F1.
Het slechte nieuws is dus dat (ook) jouw DR80015 vermoedelijk defect is na een langdurige kortsluiting op AUX1.
Groen heb ik aangesloten op 2 (cabine) maar met kap erop werkt deze niet meer...
Misschien dat er na het opzetten van het dak ergens iets permanent is afgeklemd waarbij kortsluiting is ontstaan.
Volgens de handleiding zou de decoder voorzien zijn "van 3 kortsluitvaste uitgangen elk belastbaar tot 500mA".
Blijkbaar is de kortsluitvastheid van in ieder geval AUX1 beperkt...
Ik raad je aan vanwege garantie contact op te nemen met Digikeijs, ze hebben wat dat betreft een goede service.
Voor mijn (test)decoder zal ik dezelfde weg moeten volgen, alhoewel ik bij mijn test zelf bewust langdurig kortsluiting heb veroorzaakt. Of dat ook onder de garantie valt weet ik nog niet... ::)
Ik ben ook weer een ervaring rijker maar een decoder armer... :'(
Groeten,
Bert
-
Bedankt, dat had je nou ook niet hoeven te testen voor mij hoor. :P
Ik heb een andere 80015 in het rijtuig gezet en nu werkt het zoals ik wil. De oude gaat in een rijtuig zonder binnenverlichting, dan mis ik de functie ook niet. In ieder geval bedankt voor de hulp, ook al kostte het je een decoder.