BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 31 August 2016, 22:17:45
-
Bij een aanrijding met een trein is een man uit Twello vanmiddag gewond geraakt. Getuigen zagen hoe de auto van de man op de internationale trein botste. Daarbij raakte het remsysteem van de trein beschadigd. Een treinpassagier trok aan de noodrem en wist daarmee volgens de poltie mogelijk ernstige gevolgen te voorkomen voor de ongeveer 400 passagiers aan boord. Wie is die redder?
Bron: AD online
Vraag van mij: Kan het remsysteem beschadigen zonder dat de machinist iets merkt? Ik, als leek, dacht altijd dat bij beschadiging van het remsysteem de trein vanzelf tot stilstand komt of is dit een (pre)historische gedachte uit de tijd van luchtdrukremmen (Westinghouse e.d.)?
-
Nee.
Matige woordvoerder van de politie zullen we maar zeggen.
-
Er staat mij bij dat er ooit bij een botsing de uitlaatleiding van de remkraan dichtgebogen is geraakt waarmee remmen met de remkraan niet mogelijk meer was. Maar daarna zijn die leidingen dusdanig verplaatst (en later geplaatst) dat dit nauwelijks meer mogelijk is. Dit is een verhaal uit de tijd van pneumatische remkranen. Bij moderne treinstellen worden de remmingen deels electrisch doorgegeven en gebeurd de luchtuitlating op meerdere plekken. Een internationale trein is veelal een getrokken trein waarbij de lucht in de loc voor een remming wordt uitgelaten
Maar waarom zou een reiziger bij een botsing met een auto aan de noodrem moeten trekken. Die constateert iets dergelijks pas achteraf. De machinist, die voorin zit en het overzicht heeft, heeft bij een aanrijding echt de remkraan al in de uiterste stand staan hoor.
Kortom, de AD verslaggever heeft de kok horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt :-\
-
Verhaal is overgenomen door AD uit Telegraaf.. En tja, dan weten we meteen dat er een overgrote dosis van sensatiezucht toegepast wordt.
-
Maar waarom zou een reiziger bij een botsing met een auto aan de noodrem moeten trekken. Die constateert iets dergelijks pas achteraf. De machinist, die voorin zit en het overzicht heeft, heeft bij een aanrijding echt de remkraan al in de uiterste stand staan hoor.
In dit geval heeft de machinist niet eens in de gaten gehad dat er iets was gebeurd. De auto is ergens halverwege in aanraking gekomen met de trein.
Edit: Naar alle waarschijnlijkheid heeft de reiziger aan de noodrem getrokken omdat hij merkte dat er niet geremd werd.
-
Even een toevoeging daarop Paul: Er is ooit een ongeval geweest met autotransporters waarvan een leiding geknakt onder de trein zat/ Toen de machinist wilde remmen remde alleen de loc en het eerste wagentje, de rest niet. Weet alleen niet hoe die leiding geknakt was, iets tegenaan geslagen o.i.d. Was in Oostenrijk of Zwitserland meen ik.
Het kan wel degelijk zijn dat de auto tegen de trein aan reed toen de trein al halverwege op de overweg was, de auto zal dus gewoon tegen een rijtuig aan zijn gereden. Ik kan je verzekeren dat je daar als machinist niets van zal merken, tenzij dus de treinleiding verbroken wordt. Een reiziger zal dus aan de noodrem getrokken hebben, want natuurlijk wel een goed reactie is (y)
-
Verhaal is overgenomen door AD uit Telegraaf.. En tja, dan weten we meteen dat er een overgrote dosis van sensatiezucht toegepast wordt.
Er is ook een minder 'verdachte' bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/augustus/31/02-twello-man-gewond-na-aanrijding-met-trein.html (https://www.politie.nl/nieuws/2016/augustus/31/02-twello-man-gewond-na-aanrijding-met-trein.html)
-
Dat was een aantal jaar geleden, op de westelijke Arlbergstrecke,
waarbij de helling ook niet meehielp om te stoppen....
eindigde met een Taurus in een weiland en een heleboel
auto's uitgestrooid in datzelfde weiland.
Mvg,
Tis
-
Ik begrijp niet waar men het vandaan haalt dat de trein na verloop van tijd niet meer zou remmen...
-
Juist, en daarom mijn vraag.
-
Er was in ieder geval niks mis met de doorgaande treinleiding. Dus remmen zal het ding altijd. Misschien, maar daar heb ik verder geen zicht op, is van 1 rijtuig of 1 draaistel het remwerk dusdanig beschadigd dat deze niet mee zou kunnen remmen. De rest van de rijtuigen kunnen dat gewoon wel.
-
Op de TV staat een politie agent te vertellen dat door de aanrijding lucht uit de remmen liep waardoor de trein niet meer had kunnen remmen, het trekken van de noodrem zou erger hebben voorkomen.
Ik zag het toevallig bij SBS6, die hebben ook een nieuwsuitzending, met een kwaliteit die het niveau van de Donald Duck niet overtreft, dat werd ook nu maar weer bewezen.
Het is zelden dat ik zoveel onzin in 40 seconden heb gehoord. Ik twijfel er overigens niet aan dat er iemand als reactie op de aanrijding van de auto aan de noodrem heeft getrokken, zou ik ook doen als ik starend uit het raam plotseling een vierwieler onder de trein zie schieten.
Maar om dan maar weer het heldendom te gaan toeschrijven aan iemand.......
Richard
-
Dan is het inderdaad logisch wat Joop_L zegt; de auto is tegen het midden van de trein gereden toen de kop de overweg al voorbij was. De machinist heeft de aanrijding dus niet gezien/bemerkt en de passagier wel. Die trok vervolgens aan de noodrem omdat er niet gestopt werd. Dus geen "ramp" voorkomen en geen aanwijzingen dat de trein niet meer kon stoppen 8)
-
volgens mij is het zelfs dat er lucht druk moet zijn om te rijden
geen lucht is remmen (vast)
dus als er een leiding los of open staat is er een remming
Dus zal er indeze geen leiding beschadigd zijn
als er een dicht knikt ,danzal er door geringe lucht lekkage die r altijd is ,een rem gaan werken
en dat geeft wat geur en rook signalen af
zal op t 1rst volgende station zekergemerkt worden,en datrein zal t volgendesein op rood hebben
-
"Dus geen ramp voorkomen": hangt maar af van de schade aan de trein. Als 'ie drie kilometer later met twee draaistellen toch nog uit het spoor loopt en een bovenleiding meeneemt en de boel zich opstapelt.... Ik zou als politie/NS/medereizigers toch echt wel blij zijn dat iemand aan de rem trok.
Reinout
-
Reinout,
Dat klopt.
Maar het lijkt me ietwat onwaarschijnlijk dat een willekeurige treinpassagier zomaar kan beoordelen dat het remsysteem beschadigd is en daarom maar zelf een rem actie in gang zet.
-
Dat was een aantal jaar geleden, op de westelijke Arlbergstrecke,
waarbij de helling ook niet meehielp om te stoppen....
eindigde met een Taurus in een weiland en een heleboel
auto's uitgestrooid in datzelfde weiland.
Mvg,
Tis
Tis, dit was het resultaat,
Zugunglück Ausserbraz 16.06.2010:
https://www.youtube.com/watch?v=prXZO8DC0MQ
-
De trein kwam nu tot stilstand op de brug over de Ijssel. Wat als.... Reinout? (even doorspeculeren op jouw post hierboven)
-
Oke, dat is ook waar :) Dus geen ramp voorkomen omdat de trein niet meer uit zichzelf had kunnen stoppen maar wellicht wel een ramp voorkomen wanneer de trein door de schade alsnog was ontspoord.
-
Vraag me af of je met een normale auto een draaistel zo kan raken dat de boel in eerste instantie in de rails blijft en later alsnog ontspoort. Remwerk vernaggelen geloof ik wel, maar frame en wielen... Das ruimschoots bonkig geconstrueerd spul zegmaar.
-
Eigenlijk alleen wanneer de trein zo'n bonk heeft gehad dat hij met de flens op de rails verder reed. Dan is het de vraag of hij aan de goede of aan de verkeerde kant er weer af glijdt ;D
-
Een update:
http://www.destentor.nl/regio/deventer/update-trein-stopte-na-aanrijding-bij-twello-mogelijk-uit-zichzelf-1.6324426
-
Vraag me af of je met een normale auto een draaistel zo kan raken dat de boel in eerste instantie in de rails blijft en later alsnog ontspoort. Remwerk vernaggelen geloof ik wel, maar frame en wielen... Das ruimschoots bonkig geconstrueerd spul zegmaar.
9 van de 10 keer is het goed mis (http://www.anp-archief.nl/page/57692/nl)
-
Zoals gebruikelijk wordt er weer hevig op los gespeculeerd als er een ongeluk is op het spoor.
Alle "feiten" zijn door de molen van de journalistiek gegaan en ook de politie weet niet precies hoe de Westinghouserem werkt.
Rustig wacht op de Onderzoeksraad voor Veiligheid..
Dirk
-
Die bemoeien er zich dus niet mee (https://www.onderzoeksraad.nl/nl/sectoren/railverkeer?filters%5Btype%5D=Lopende)
-
Ach, ik heb een agent wel eens horen beweren dat de tram uitgeweken was ::) , dus ook daar is niet altijd de hoogste intelligentie aanwezig ;D
-
Als ik de foto's van de stentor bekijk ,dan zijn volgens mij de BROKSTUKKEN , de afgebroken schortplaten . deze zijn van aluminium of poliester . Verhalen van politie en pers sterk overdreven .
-
Misschien willen ze alsnog een boete uitschrijven wegens aan de noodrem trekken.
Groeten exmachinist Jan
-
Bij dit soort berichtgevingen is de intelligentie inderdaad vaak ver te zoeken. En daarbij is sensatiezucht overmatig aanwezig en de inhoud des geval veelal doorspekt met niet-onderbouwde feiten dan wel beweringen, wordt hier op deze forum volop gespeculeerd over wat wel en wat niet.
Het zal de betrokkenen (lees: mannen i.p.v. vrouwen) inmiddels wel duidelijk zijn dat dit een thee-kransje betreft waar een en ander gekeuvel tot geen enkele meerwaarde leidt, behalve het opkrikken van het verzadigingsniveau in de bovenkamer van de betrokkenen via mondelinge dan wel digitale bezigheidstherapie zodat ze ondanks hun beperkte vakkennis zich "belangrijk" voelen.
Dus vooral het rapport van het onderzoekscommissie niet afwachten........... :angel:
-
Vraag van mij: Kan het remsysteem beschadigen zonder dat de machinist iets merkt? Ik, als leek, dacht altijd dat bij beschadiging van het remsysteem de trein vanzelf tot stilstand komt of is dit een (pre)historische gedachte uit de tijd van luchtdrukremmen (Westinghouse e.d.)?
De update in De Stentor geeft gelukkig het (gehoopte) antwoord op mijn vraag.
-
Hoe zit het eigenlijk als er aan de noodrem wordt getrokken?
Blijft het handvat van de bewuste noodrem naar beneden hangen zodat de conducteur kan zien waar er aan de rem is getrokken?
Marco.
-
Yep.
De conducteur kan deze met zijn sleutel weer in de normale stand brengen
Groeten Arjen
-
en heb je een grappenmaker die zelf een conducteurssleutel heeft dan zit er vaak ook nog een verzegeling op die verbroken wordt bij trekken als ik t goed gezien heb.
-
I.d.d., de noodrem is voorzien van een verzegeling.
-
bij die duitse rijtuigen misschien,
maar bij ns treinstellen zit op de noodrem geen verzegeling
bij slt en virm is het makkelijk te zien krijg je een melding op je scherm van :P
-
Daarom heeft het een nut om die te verzegelen, maar volgens mij is er ook wel degelijk materieel wat verzegeld is.
-
Ik zag het toevallig bij SBS6, die hebben ook een nieuwsuitzending, met een kwaliteit die het niveau van de Donald Duck niet overtreft, dat werd ook nu maar weer bewezen.
Je hebt volkomen gelijk, maar waarom nou zo denigrerend over het niveau van de Donald Duck??? ;) ;)
Ongetwijfeld is mijn kennis op dit terrein ook archaïsch, maar zolang de treinleiding intact is kan er bij mijn weten (veilig/gecontroleerd) geremd worden. 'Trekken-aan-de-Noodrem'/Codeverlies van de ATB leidt bij mijn weten tot een niet te beïnvloeden snelremming met nu dus dat tot-stilstand-komen op een ongemakkelijk punt (de IJsselbrug...)
Daarom hadden vorige eeuw ::) de "Druckertüchtigte" klopt de spelling?? ik twijfel... :-[ DB treinen, die op de nieuwe Hogesnelheidstracé's reden een overbrugging van die noodrem, om (uiteindelijk levensgevaarlijk!) tot-stilstand-komen in een tunnel of op een gigantisch hoog en ontoegankelijk viaduct te voorkomen...
Maar er zijn hier legio mensen actief, die béter weten hoe dat tegenwoordig geregeld is bij DBAG, NS-Internationaal of een andere club.
Frans
-
Daarom heeft het een nut om die te verzegelen, maar volgens mij is er ook wel degelijk materieel wat verzegeld is.
Nope! Niet bij NSR
-
Daarom hadden vorige eeuw ::) de "Druckertüchtigte" klopt de spelling?? ik twijfel... :-[ DB treinen, die op de nieuwe Hogesnelheidstracé's reden een overbrugging van die noodrem, om (uiteindelijk levensgevaarlijk!) tot-stilstand-komen in een tunnel of op een gigantisch hoog en ontoegankelijk viaduct te voorkomen...
Frans
de meeste ns treinen zijn tegenwoordig ook uitevoerd met een noodrem overbrugging, virm,icm,ddz, slt (dm90 weet ik niet iemand wel?) Precies om dezelfde reden als in Duitsland, voorkomen dat je op een onmogelijke plek (brug tunnel ) tot stilstand komt.
Gr marc
-
DM'90 heeft dat niet.
-
Aah weer war geleerd, geen bevoegdheid voor dus weinig verstand van die dingen. Wel keer op de opleiding mee gereden maar toen was ik veel meer met die "fijne" dodeman en de atb ng bezig ::)