BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Heel op 31 August 2016, 14:57:06

Titel: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
Bericht door: Heel op 31 August 2016, 14:57:06
Geachte modelbaan vrienden,

Mijn vraag is: is er  ook bij jullie, wellicht de gedachte of wens aanwezig, dat gezien de toename in detaillering van zowel diesel- als E-loks bij menig H0 merk
het nu de tijd zou kunnen zijn dat men eindelijk zittende machinisten compleet met benen achter hun bedieningspaneel zou kunnen plaatsen?

Als we bijv. zien wat Piko thans bij de E-lok de BR187 presteert v.w.b. optimalisering van de pantografen enz.
Bijv. onlangs de Ludmilla van Brawa aangeschaft  type: BR132 uitvoering DR 132 025-8 zelfs met verende cabinedeuren, een echte vooruitgang.
Zou dan de volgende stap niet kunnen zijn dat een dergelijk detail gerealiseerd of haalbaar zou kunnen zijn.
Is ooit deze wens v.w.b. het compleet kunnen plaatsen van machinist-figuren geuit naar H0 fabrikanten?
Weten  iemand van julie dit of is deze wens te hoog gegrepen?

met vr. gr. Ed vH
Titel: Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
Bericht door: Rondje_HO op 31 August 2016, 15:11:44
Ik zou al blij zijn als alle modelspoorfabrikanten in ieder geval een (halve) machinist in de cabine steken  :)
Titel: Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
Bericht door: Biesje op 31 August 2016, 21:25:28
Ik wil alleen een machinist in de cabine als deze ook zelf naar de andere cabine loopt als de trein omkeert. Een mooi cabine interieur vind ik wel leuk. Maar cabine verlichting vind ik dan weer niet belangrijk. Als ik het bij mijn LSM reeks 11.8 aanzet krijg ik flashbacks naar Hema/Lima tijden waar een gloeilampje de seinen en de gehele binnenkant van de lok verlichtte, en dat zag er stom uit :P . Wanneer heeft een machinist die verlichting nou aan? Rangeersein tonen > cabineverlichting.

Een mini servo die de machinist activeert zodra aan die kant de frontseinen aangaan zou wel geinig zijn. Beetje het idee als de opblaasbare autopilot in de film Airplane/Flying high, surely (y)

Mvg,

Robert (stop calling me Shirley)
Titel: Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
Bericht door: T.Spat op 31 August 2016, 22:39:11
Wie weet dat Viessmann er iets op verzint....

Mvg,

Tis
Titel: Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
Bericht door: Marijn op 01 September 2016, 01:24:02
Ik meen dat Lenz in hun 0 schalige V60 al zo'n roterende machinist hebben zitten, helaas word de arme man in een fractie van een seconde van kijkrichting veranderd ongeacht hij nou een bakkie koffie vast heeft of niet.

Marijn (i picked the wrong day to stop sniffing glue)
Titel: Re: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
Bericht door: Heel op 01 September 2016, 16:33:07
Bedankt voor de reactie(s),

Het zou nu toch voor de verandering, nu we alle details zo gewoon vinden vwb
getrouwe weergave buitenzijde Loks, dat ook het interieur zodanig wordt ingepast, dat dit het volgende item
zou kunnen zijn om het geheel compleet te maken?

Ik ken de Lenz uitvoering, maar dat de machinist duizelig wordt van dat gedraai is ook niet nodig toch?

Overigens geldt het manco aan juiste detailweergave ook voor de E-lok serie van Marklin/Trix type: BR189 welke nog steeds de loopstellen met zandstrooipijpen uitvoert
welke niet eens op de rails zijn gericht maar buiten de spoorstaven vallen. Is ook bij ROCO het geval maar deze heeft wel prachtige stroomafnemers
Dus waarschijnlijk nog steeds dezelfde gietmallen schijnt te gebruiken.
Wat dat betreft profileert Piko zich steeds beter vwb produktweergave, nu alleen nog hun gehele gamma uitrusten met de juiste stroomafnemers.

Ik denk dat m,n liefde voor dergelijke cabine detaillering ook een ander prijskaartje vraagt, maar wil hier best wat extra,s voor uitgeven!

vr.gr. Ed
Titel: Re: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
Bericht door: MarcNL op 01 September 2016, 18:43:38
Het weergeven van een volledige cabine botst bij veel modellen met de ruimte die nodig is voor lichtgeleider en-of LED´s voor de frontseinen.

Zal daarom altijd wel een compromis blijven, ook in HO.
Titel: Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
Bericht door: VictorPM op 01 September 2016, 19:02:55
Ik wil alleen een machinist in de cabine als deze ook zelf naar de andere cabine loopt als de trein omkeert.

In vrijwel elk baanplan dat ik op het forum zie, zit wel een keerlus.
Mensen nemen helemaal de moeite niet om een trein echt van rijrichting te wisselen  ;)