BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Artitec => Topic gestart door: VAM65 op 18 August 2016, 14:37:26
-
De definitieve productnummers zijn bekend. Nu nog maar een paar maanden geduld!
http://artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/pec-overzicht
-
Hoe zit het eigenlijk met de periodes.
Er wordt genoemd: 1937-1939, 1941-1950, 1950-1956, 1960-1965, 1972-1979 en Museum.
Dus voor 1940, 1957-1959, 1966-1971 val je buiten de boot?
-
Ja dat is wat merkwaardig, maar volgens mij is er niet zoveel aan de hand qua tijdperkinzet. De Pec's waren net als de overige postrijtuigen eigendom van de PTT. Deze hield er eigen onderhoudsschema's op na, daarom reden de Plan C's langer rond in het turkoois dan de Plan D's van NS. Misschien dat er wat gaten vallen qua revisiedatums. De meeste informatie is nog op Seinarm.nl te vinden.
Grtz, René
-
Aanvullend: ik geloof niet dat de "Bloedneuzen" in 1956 ineens verdwenen waren, volgens mij zijn er veel net als Mat '46 na 1960 gewijzigd. Trouwens Mat '54 kwam pas vanaf 1956 in dienst en had ook de rode biezen op de koppen, dus er moet een overlap zijn geweest.
-
welnee, in 1967 gingen Pec's met bloedneus nog in die outfit naar de sloop, zoals hier de 905 en 909:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_905909916917_Berkel-Roderijs_26_maart_1967_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_905909916917_Berkel-Roderijs_26_maart_1967_a.jpg)
soortgenoten, zoals hier de 917 hadden al een vergeelde snoet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_917_Berkel-Roderijs_26_maart_1967_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_917_Berkel-Roderijs_26_maart_1967_a.jpg)
-
Zo is dat. Voor het omschilderen bestaat een beginjaar.
Er zijn volgens mij maar een paar 'harde' data.
Na de mobilisatie in 1939 werden de daken van het materieel donkergrijs geschilderd. Dat zal ook niet in één dag zijn gebeurd, maar wel vrij snel.
In 1950 vernummering van 85xx naar 9xx.
In 1956 werden de riemdynamo's vervangen door asdynamo's. Die waren goed zichtbaar, maar het meest opvallende gevolg was dat een stuk schortplaat werd verwijderd.
Vanaf 1966 werden alle schortplaten verwijderd.
In 1972 vernummering van 9xx naar 19xx. Tegen die tijd was het beeld bij de resterende exemplaren grasgroen met zandkleurige biezen en geen schortplaten.
Een geval apart is het museumexemplaar. Dat kreeg zijn schortplaten terug, maar hield de asdynamo. Men koos er niet voor een schortplaat maar helemaal weg te laten zoals in 1950. In plaats daarvan werd een hap uit die plaat genomen.
-
Nog enkele aanvullingen op het vorige bericht;
De dynamo's werden vanaf 1955 aan de buitenzijde geplaatst. De reden hiervoor, was het aanbrengen van TL verlichting in deze rijtuigen. De zwaardere dynamo kreeg een cardanaandrijving vanaf een van de assen.
In 1965 werd in het kader van de besparing op het onderhoud een begin gemaakt met het verwijderen van een deel van de schortbeplating. In principe bleef tussen de draaistellen alleen de bak voor de accu's aanwezig. Als eerste kwam de 904 begin 1966 als zodanig gewijzigd in dienst. In deze periode werd ook de benaming Pec gewijzigd in Pe.
In 1950 werden de Pec's vernummerd van 8501-8521 naar 901-917. (in 1951 kwam de 8511 terug uit polen, en kreeg het nummer 918.
In 1972 werden de Pe's vernummerd naar 1900 ivm de levering plan V welke ook in de 900 serie zaten.
Bron; De stroomlijnpostrijtuigen van de Nederlandse spoorwegen, door N.J. van Wijck Jurriaanse. Uitgave Stibans
Groeten Arjen
-
Oh ja, er lopen drie dingen door elkaar: kleur, zichtbare technische aanpassingen en de vernummeringen. Het bericht maar even aangepast. (y)
En happie happie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1127.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1127.jpeg)
Ik zag dat Artitec de asdynamo waar van toepassing heeft geplaatst en de schortplaat heeft weggelaten. (y) Als ze bij het museumexemplaar ook nog een plaat met hap hebben aangebracht, zijn ze baas.
-
Volgens Artitec is mijn Pec met schortplaten en crème neus dus inzetbaar tussen '60 en '65, leuk om te weten.
Op de foto van de 9177 hierboven zie ik bovendien een dikke balk bij de sluitseinen zooals bij de bloedneusvariant, waar andere stellen een dunne streep hebben. Was dit een eenling of letten we alleen op dynamo's en schortplaten? :P
-
...Als ze bij het museumexemplaar ook nog een plaat met hap hebben aangebracht, zijn ze baas....
Ik zou zeggen: "Lees de test in een bekend, recent uitgekomen tijdschrift..." ;) :P Ik voorspel je dat je dan zult zien dat Artitec 'baas' is ;)
Grtzz,
Karst
-
Ja, dat was dus haast niet te lezen. ;D
Maar mooi. (y)
-
;D ;D ;D ;D
Brilletje Henk ? :P :P
-
Oké, dus de periode 1966-1971 ontbreekt bij Artitec omdat ze geen 900 nummer zonder schortplaten in hun assortiment hebben?
-
Dat zal de redenering wel zijn. Hoewel ik niet precies weet hoe snel dat afslopen van de schortplaten is verlopen.
@Karst, een echte onlineversie van een tijdschrift lezen gaat nog prima. Maar om mijn gezeur goed te maken, ga ik een papieren exemplaar kopen. :)
-
Ik heb op http://railwiki.nl/index.php/Pec_-_Rijtuigen_Pec nog wat zitten lezen en bekijken.
Rond 1954 zijn wegens de gewijzigde spellingsregels de postschilden vervangen door de nieuwe spelling 'Nederlandse Posterijen' ipv 'Nederlandsche Posterijen'.
Dat zou Artitecs gat tussen 1955 en 1960 kunnen verklaren, geen olijfgroen/rode Pec's met postschilden met nieuwe spelling.
Blijkbaar biedt Artitec de Pec's met rode biezen met de oude postschilden en de Pec's met gele biezen met nieuwe postschilden.
De strikte tijdperkaanhangers zullen dus geen Artitec Pecs met rode en met gele biezen samen kunnen inzetten ;)
Van de in 1941 geleverde P8521 lijkt het mij stug dat deze met zilver dak is geleverd, aangezien de daken van ouder materieel al in of na 1939 donkergrijs werd geschilderd.
De jaren '70 Pec liefhebbers komen er het beste vanaf met drie verschillende nummers (inclusief de MTE exclusive) :D
-
zit er eigelijk nog verschil in de inzetbaarheid met of zonder deukneus?
bv: zijn de rijtuigen met deukneus eerder afgevoerd of was dat niet van toepassing..
wou eerst allebei de versies nemen maar na het zien van de prijs word het toch maar 1 versie.. :-\
gr marc
-
Er zat qua inzet geen verschil qua inzet tussen mét en zonder deukneus. Die was er destijds in bedacht vanwege de opklapbare koppeling t.b.v. het mat 34, de oude DE-3.
Grtn,
Rob
-
ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar hoe werd een pec gerangeerd? Ik heb een kopstation namelijk. Hoe werden de pec's dan aan de andere kant van de trein gehangen of werd er gewoon en ander treinstel voor gezet? Als er gerangeerd werd hoe werd dat dan gedaan. Met een koppelwagen of op een andere manier.
Groet René
-
Het lijkt me dat een pec niet heel de dag mee reed, maar eerder enkele slagen, dus dat hij op het einde gewoon afgehaakt werd met een koppelwagen of met een koppelboom.
en dan met de retour slag al klaar tegen het juk werd gezet Door de rangeerploeg
@wijktrein thanxs (y)
-
In Leeuwarden deden ze dat met een Sik en koppelwagen. Was de Pec niet nodig, dan werd 'ie daarmee opgesteld op het tractieterrein.
-
Dus Artitec kom maar op met een mooie werkende koppelwagen ! ;D
-
Er zat qua inzet geen verschil qua inzet tussen mét en zonder deukneus. Die was er destijds in bedacht vanwege de opklapbare koppeling t.b.v. het mat 34, de oude DE-3.
Behalve dat de deukneus al in 1938 in dienst kwam, en de stroomlijn pas in 1941 ;)
Van beide typen hebben meerdere exemplaren het einde in 1979 gehaald.
-
Laat ik nog maar twee opnames van PEC's in Roosendaal 1979 ter vergelijking 1:1 en 1:87 (nog even)laten zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal_-_Pec_-_140979.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal_-_Pec_-_140979.jpg)
(levert Artitec ook knipperlicht sluitseinen mee ;D?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal_-_Pec_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal_-_Pec_2.jpg)
-
Mag ik ook, mag ik ook?! ;D ;D
(https://c1.staticflickr.com/1/177/480477680_1478e66395_z.jpg) (https://flic.kr/p/JszgW)760701 Zwolle (https://flic.kr/p/JszgW) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Pec 1912
Zwolle,
01 juli 1976.
(https://c1.staticflickr.com/1/172/480477856_75f7f34c02_z.jpg) (https://flic.kr/p/JszjY)760629 Zwolle (https://flic.kr/p/JszjY) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Pec 1926
Zwolle,
29 juni 1976.
-
In het RH-artikel is sprake van een vervangende koppeling voor een Piko Mat54.
Heren Artitec, zoiets zou ook mooi zijn voor een Lima/Rivarossi Mat46.......
Freek.
-
Door de constructie van de LimaRossi mat '46 kan dat eigenlijk best wel niet. De schortplaten zijn dicht en de nep koppeling van LimaRossi kan niet scharnieren (de Piko ook niet maar deze is veel makkelijkerder aan te passen) Je zal de opening van de koppeling open moeten maken en een bevestiging creëren zodat er überhaupt een koppeling gemonteerd kan worden. Als je dit dan toch moet doen maak het dan zo dat je de Artitec koppeling kan gebruiken, danwel de Piko versie of de versie die Artitec zelf gebruikt.
Een goed werkende koppeling zou meer dan welkom zijn. Ik ben best tevreden met de versie op de DE 1 en 2 :) Simpel en best te pimpen. Mooi compromis. Andere scharfenbergs van oa rivarossi zelf zijn een stuk grover en lijken 1.5 x te groot.
Kortom: om de PEC aan een Mat '46 te koppelen moet er flink wat gedaan worden. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel de moeite waard is. Het belooft een mooi model te worden :)
-
Voor de mat '46 kan natuurlijk best een scharnierende koppeling worden bedacht die tegen het schuine vlakje wordt gemonteerd (gelijmd, geschroefd) waarin de nepkoppeling is gestoken. Maar niet alles is de verantwoordelijkheid van Artitec.
-
dan komt het draaipunt wel erg ver naar voren.... dat wordt m niet echt ben ik bang. Zelf zie ik meer in een constructie zoals bij de oude gutzold DDR-productie diesels, strippie metaal vanaf het draaistel onder de frontschorten door en dan omhoog en daar een koppeling aan knopen. Er zit zelfs al een schroefje onder een mat 46 waar je dat kan bevestigen. Maar goed, schortplaat openmaken is natuurlijk beter en mooier.
-
Door de constructie van de LimaRossi mat '46 kan dat eigenlijk best wel niet. De schortplaten zijn dicht ..... Je zal de opening van de koppeling open moeten maken en een bevestiging creëren zodat er überhaupt een koppeling gemonteerd kan worden. Als je dit dan toch moet doen maak het dan zo dat je de Artitec koppeling kan gebruiken, danwel de Piko versie of de versie die Artitec zelf gebruikt.
Kortom: om de PEC aan een Mat '46 te koppelen moet er flink wat gedaan worden. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel de moeite waard is. Het belooft een mooi model te worden :)
Precies Robert, helemaal eens. Zelf heb ik dat bij 1 van m'n '46-ers ook wel eens gedaan (schort open maken)... Hell of a job om dat netjes te krijgen ;) Maarrr... als je dat dan voor elkaar hebt, kan 1 van de twee bij de Pec geleverde functionele koppelingen met een beetje inventiviteit daar wel ingefrot worden. Enigzins handig met styreen moet je dan wel zijn, want als je eenmaal het gat in de schort goed hebt, vind je alleen maar 'lucht' in de kop ;) Je moet er dan ook nog iets van een 'vloer' in maken om de koppeling op vast te schroeven.
Voor de mat '46 kan natuurlijk best een scharnierende koppeling worden bedacht die tegen het schuine vlakje wordt gemonteerd (gelijmd, geschroefd) waarin de nepkoppeling is gestoken.
Nou, dat valt toch vies tegen Henk. Een jaar of wat ( 5 of zo ) geleden ben ik wel eens met ACAD bezig geweest. Destijds om Piko HK aan Limarossi 46 te koppelen op basis van Att DE-1 koppelingen ... Met een draaipunt op of voor het schuine vlakje wordt dat niets ;) In ieder geval niet iets wat de toets der kritiek kan doorstaan :P
Maar... als de Pec eenmaal uit is, wel een leuke uitdaging voor een ombouw artikeltje in de zin zoals Robert die voorstelt 8)
Grtzz,
Karst
-
Hoewel summier, maar in 2007 was er over het koppelen van de de piko mat'54 met de lima mat '46 een draadje http://forum.beneluxspoor.net/?topic=3478.0 (http://forum.beneluxspoor.net/?topic=3478.0) (y)
Dick
-
Ook interessant in de discussie over werkende koppelingen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9234.msg141154.html#msg141154.
De variant met NEM-schacht is nog leverbaar als je googled.
en was een koppelwagen soms niet beschikbaar, dan werd de Pec gewoon op de koppelboom meegenomen door de Sik:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_130.jpg)
grtz,
Wim
-
dan komt het draaipunt wel erg ver naar voren.... dat wordt m niet echt ben ik bang.
Dat valt wel mee. Het exacte draaipunt doet er ook niet heel veel toe met die ronde koppen.
Maar schort open maken is mooier. Zelf weleens een kortkoppelmechaniek met schacht ingezet. Daarin de eerste lichting werkende Scharfenbergs van Artitec gelijmd en dat werkt nog steeds. De latere exemplaren hebben allemaal al lang de geest gegeven. Benieuwd naar de nieuwe versie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46koppel3.jpg)
-
Dat valt wel mee. Het exacte draaipunt doet er ook niet heel veel toe met die ronde koppen.
succes, laat maar zien zou ik zeggen, vooral in S-bochten en zo.
-
Flauw.
Ik ga ervan uit dat de Pec een uitstekend functionerend kortkoppelmechaniek krijgt. Dan kan je je met die ronde koppen veel veroorloven met een aanhakend voertuig. Ik heb een combinatie van KleiNSpoor Pec en mat '46 waarbij het precies omgekeerd is. De mat '46 heeft een kortkoppelmechaniek zoals hierboven te zien. De Pec heeft een koppeling die ver naar voren scharniert omdat dat nu eenmaal niet anders kan bij de KleiNSpoor Pec. Functioneert prima ook bij een links en rechts 15 graden wissel vlak achter elkaar.
-
Ja als je alles opvangt met de andere koppeling zal het vast prima lukken, maar dan beperk je je nogal qua wat je zoal aan elkaar kunt knopen....
-
???
De Artitec Pec heeft dat kortkoppelmechanisme toch gewoon of niet? Als een oplossing voor het koppelen van een Limarossi mat '46 daarvan gebruik zou maken, hoe kan dat wat dan ook beperken?
-
De Artitec Pec heeft géén kk mechanisme, net zomin als de DE-1/-2 van hetzelfde merk. Ook de Piko Hondekop heeft er geen. Kijk voor de duidelijkheid ff in de nieuwe Railhobby. De constructie van het mat. 46 stel van LimaRossi is er een van bijna 25 jaar oud. Omwille van prijs en constructie is destijds afgezien van een constructie om meerdere stellen met elkaar te koppelen. Errug jammer, maar ja, toen... Dus als je nu je Muizekop wilt koppelen met de Pec dan zul je zelf met wat inventiviteit en hobbygereedschap aan de gang moeten vrees ik. Je zou de constructie van de DE-1/2 als voorbeeld kunnen nemen hiervoor....
Grtn,
Rob
-
Hm. Ben ik toch benieuwd waar het verhaal vandaan komt dat de pec een kortkoppelmechaniek zou hebben?
Deze foto's staan al een hele tijd online
http://www.artitec.nl/index.php/component/content/article/326-meer-pec-nieuws
Met die ronde neuzen heb je geen kortkoppeling nodig, tenzij je gekkigheid gaat uithalen zoals bij mat '46. Maar wat ik bedoel met beperkingen, als je dan overal koppelingen onder hebt zitten wil je natuurlijk ook wel es die mat 46 aan een hondekop hangen... ;)
-
Daar zitten dan toch ook van die Artiteckoppelingen op. :)
Nou ja, een treinstel hoeft niet per se te koppelen en een Pec liever wel. Als de Pec alleen met de Piko Hondekop kan koppelen, hadden er net zo goed losse voorzetneuzen met en zonder deuk gebruikt kunnen worden. ;D
-
Niet alleen de Piko hondekop. De Pec heeft een tijdje ook achter de Plan U gereden. Nou wie gaat ook alweer de Plan U uitbrengen ::)
-
En dit:
(http://www.nicospilt.com/anderen/AV20060813_de1-pec.JPG)
Foto: Nico Spilt
En wie brengt ook alweer de DE-1 Nr 41 uit ?? ;)
-
De schortplaat open maken is zeker niet een eitje. Maar best te doen voor iemand met een dremel/proxxon en wat vijltjes. Voorzichtig beetje bij beetje en niet uitschieten.
Iemand die handig is met 3D printen/tekenen kan wellicht een passtukje maken die in de schort past van een LimaRossi zodat een Artitec koppeling er makkelijkerder in geplaatst kan worden (een bodempje met wat nokjes zodat het vulstukje mooi recht past en een gaatje voor een schroefje. Dit vulstukje kan dan gewoon in de bodemplaat gelijmd worden met 2 componenten of secondenlijm). Maar als je een mooi gat kan maken dan moet een stukje styreen op maat vijlen ook geen probleem zijn :) Of de 3D artiest moet er meteen een hele cabine van maken met achterwand en stoel en instrumenten paneel en zo.
Ik heb makkelijk praten natuurlijk, ik kan (nog) niet 3D tekenen.
-
voorkant van het onderstel op een enigszins logisch punt afzagen, kinnebak open maken, bevestigingspunten maken en dan die hele verbouwde voorkant afgieten in resin.... veel makkelijker dan zo'n redelijk hoerige vorm precies passend in 3D proberen te tekenen en dan daarna alsnog al die zandtaartjes per stuk glad moeten schuren.... Tis hier laatste tijd echt een wedstrijdje wie het vaakst 3D-printen kan roepen lijkt het wel ;D
-
Beste lezer,
Momenteel ben ik in het buitenland en wilde artikel over PEC in Railhobby lezen.
Nadat ik heb ingelogd moet ik om de actuele Railhobby te lezen apart inloggen, maar ik krijg een foutmelding.
Ik kan dus wel op de site inloggen maar niet op de actuele uitgave van Railhobby. De inlogcode klopt dus.
De papieren versie ligt thuis in NL in de postbus!
Iemand bekend met deze storing.
Groet,
Coen.
Ik gebruik Asus laptop met W10.
-
Zoiets heb ik ook gehad. De andere dag kon ik wel weer gewoon inloggen.
Gr. Erik.
-
Ik bedoelde eigenlijk meer alleen een bodempje met eventueel een cabine. Niet nodig om de hele schortplaat na te tekenen. Tzt ga ik dit zelf wel maken van styreen maar sommigen hebben liever een 'plug and play' ding. Mooiste is natuurlijk dat Artitec gewoon maar een mat '46 gaat maken :P
Voordat we afdwalen: we hebben het natuurlijk nog steeds over de PEC en hoe deze mooi te koppelen aan andere materieelsoorten :) Ik zag dat Woytnik de koppeling niet meer op de site heeft. Jammer.
-
De RH gekocht en het verhaal over de Pec doorgelezen. Aan vrijwel alles is gedacht, maar idd niet aan het koppelen met Mat '46. Dat was nu net mijn bedoeling, stroomlijn met stroomlijn is toch wel het fraaist.... Opvallend genoeg wordt er in het artikel ook niets over gezegd.
Heb drie stellen in de kast staan waar de losse onderdelen nog niet van zijn gemonteerd. Het lijkt me in elk geval mogelijk om een losse niet-functionele koppeling te bedenken als passtukje voor een vitrine-opstelling vanwege het gat in de schortplaat bij de Muizeneus. Functioneel wordt lastiger. Deze kleine maar niet onbelangrijke omissie is inmiddels aan Artitec doorgegeven.
-
En wat denk je dat Artitec daarmee gaat doen? De modellen zijn zoals het lijkt al in fabricage. En iets speciaals maken voor een model uit het jaar kruik (ok, de 80er jaren) terwijl Piko Hondekop, DE1/2 en waarschijnlijk Plan U wel passen, wordt n beetje duur voor het toegevoegde nut/verkoopsucces.
dirkjan
-
Als modelspoorder mag je alles aan alles hangen, maar in werkelijkheid was inzet met plan U schaars en wat betreft de de1 ging het om een eenmalige museumrit.
Hondekoppen en muizeneuzen zijn echt wel de geëigende trekkrachten. Maar zoals ik al eerder schreef, niet alles is de verantwoordelijkheid van Artitec.
-
Met de Pec's is niets mis, ik heb er twee in bestelling staan. Ik denk echter dat heel wat forumleden hier nog een of meerdere Muizeneuzen van Lima of Rivarossi op de baan hebben rondrijden. Naast de Hondekoppen was dat idd de meest geziene samenstelling. Mogelijk kan Artitec achteraf nog koppelingssetjes ontwikkelen, ze zijn in Amsterdam zoals we weten handig genoeg. Of een leverancier van accessoires moet er brood in zien.
Grtz, René
-
Als modelspoorder mag je alles aan alles hangen, maar in werkelijkheid was inzet met plan U schaars en wat betreft de de1 ging het om een eenmalige museumrit.
Hondekoppen en muizeneuzen zijn echt wel de geëigende trekkrachten. Maar zoals ik al eerder schreef, niet alles is de verantwoordelijkheid van Artitec.
De inzet met plan U was in ieder geval wel gepland, schaars zou ik het niet noemen. Op de site van Edward Bary staat nog deze (http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/dieselelektrisch/de_1934_de3/EB19510418-00000%20Bonthuis-SNR%20(Hd%20-%20DE3'n%2012+22+24%20sneltrein%20ri%20Amf).jpg) foto maar daar hebben we verder niks aan.
Op Seinarm las ik dat de brede zandgele bies bij de sluitseinen standaard was begin jaren '60 maar dat wist iedereen hier kennelijk al. :)
-
Helaas, deze haalt de kerst niet :'(
http://artitec.nl/index.php/nl/prijs-beschikbaarheid
En de DG zal zoals het er nu uitziet misschien door de paashaas worden gebracht ;D.
-
Ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden naar die PEC. In 2014 heb ik de 907 besteld voor 129 euro. Met het wachten wordt ook de prijs steeds hoger.
Nu schijnt dat rijtuig , want zo zou je het ook wel kunnen betitelen, 143 euro te gaan kosten. Twee en half maal de prijs van Dg of ovaal ramen rijtuig , waar naar mijn idee meer extra werk aan zit.
Daarom heb ik wel een hoop ??? :)
-
De Pec schijnt aanstaande zaterdag in Houten (http://www.modelspoorbeurs.nl/wat-treft-u-o-a-aan-op-de-beurs-van-30-augustus-2014/) te zien te zijn.
Steyn
-
Nou aangezien dat een bericht van augustus 2014 is waarin ze alleen de nieuwe datum gezet hebben (gevalletje copy paste) zou ik er niet te hard van uitgaan.
Zo is de 6300 al een tijd op de markt en recent ook de plan U.
Misschien dat je nog steeds het prototype/pre productie exemplaar ziet.
-
Hoezo een bericht van augustus 2014? Er staat duidelijk in de kop: Wat treft u o.a. aan op de beurs van 7 januari 2017 in EXPO HOUTEN te HOUTEN?
Steyn
-
Lees nou nog eens wat Eric schrijft.
-
Steyn, lees je url eens goed na :angel:
-
Dat heb ik gedaan. Maar ik denk dat hij de mist in gaat door naar de URL te kijken en daaruit te concluderen dat het oude informatie is.
Ik denk eerder dat de Modelspoorbeurs in augustus 2014 voor het eerst deze pagina op haar website heeft gezet en dat die sindsdien wel degelijk geactualiseerd wordt, maar dat men nimmer de moeite heeft genomen de URL aan te passen, maar daar gewoon de nieuwe pagina overheen schrijft.
Bovendien was er in augustus 2014 nog helemaal geen sprake van de Artitec Plan U, dus kan dat toen nog niet op die pagina hebben gestaan.
Hoe dan ook, als je het zeker wilt weten, dan kun je het beste even Artitec bellen of mailen.
Steyn
-
In de week voor de beurs van 7 januari 2017 zetten wij de “aanraders” van die beurs online.
En Artitec zegt 01-2017 op hun site, dus het zou best kunnen.
-
Dat heb ik gedaan. Maar ik denk dat hij de mist in gaat door naar de URL te kijken en daaruit te concluderen dat het oude informatie is.
En dan kan jij de mist in gaan doordat er een nieuwe datum in staat dat de info ook actueel is.
Laten we het er maar op houden dat Artitec er staat met producten. Welke? Dat weten we na zaterdag.
-
Precies! Die PEC was immers al eerder te zien op Eurospoor 2016. En er is een verschil tussen een laten-zien-exemplaar en een volledig verkoopbaar exemplaar!
-
Is er vandaag tijdens Houten iets bekend geworden over de levering van de Pec's deze maand?
-
Op de beurs in Houten van 10 december 2016 werd mij door iemand van Artitec verteld eind januari - begin februari 2017. Toen was alleen nog niet het knipperprobleem met de plan U bekend, dus ik zou maar op een maand extra rekenen.
-
De Pecs varen op dit moment.
(bron : Artitec)
Slag om de arm....na Neurenberg in de winkels te vinden (maar dat is een persoonlijke gok)
-
De Pecs varen op dit moment.
(bron : Artitec)
Slag om de arm....na Neurenberg in de winkels te vinden (maar dat is een persoonlijke gok)
Geldt dat ook voor de plan u's? Of komen die nog eerder??
-
Ik weet niet hoe je dat bedoelt, Steven. Maar kijk hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71819.0.html) eens ;)
-
Volgens mij doelt Steven op de tweede batch.
Even uit het hoofd was er een deel per vliegtuig verstuurd en kwam de rest per boot. :angel:
-
Ja, klopt. Heb al even contact gehad via pb waarin Steven mij dat uitlegde ;)
-
2e batch zal deze aankomende week worden uitgeleverd.
-
En het wordt wéér later.......maart / Q2 (http://artitec.nl/index.php/nl/prijs-beschikbaarheid)
-
@VAM 65: En het wordt wéér later.......maart / Q2 (http://artitec.nl/index.php/nl/prijs-beschikbaarheid)
Mooi dan kan ik nog even doorsparen ;D ;D ;D
-
De Pecs varen op dit moment.
(bron : Artitec)
Slag om de arm....na Neurenberg in de winkels te vinden (maar dat is een persoonlijke gok)
Chris,
Wat is dit?
Nu blijkt dat de helft (4 varianten i.p.v. alle 8 varianten) van de PEC's op het schip is! ???
-
Wat is dit ? Nou hoogstwaarschijnlijk zo :
Omdat MTE zelf twee nummer en vormvarianten laat maken bij Artitec weet ik er iets meer vanaf dan de ander winkelier/consument.
En het zal absoluut zo zijn dat alle varianten op het schip liggen. Lijkt me wel zo logisch zeker als we naar de kosten gaan kijken.
Echter, als ze allemaal aankomen in Amsterdam, moet er een decoder in, en ze moeten getest worden.
En dat wil men goed kunnen doen. Zeker het wisselstroom model. 8)
Dus is er voor gekozen eerst de olijfgroene modellen los te laten in de winkel, en wat later de grasgroene.
Maart is immers einde Q1 en April is al Q2.
Dus zo zal het wel zitten.
Mijn slag om de arm, net na Neurenberg, zal denk ik nog steeds wel uitkomen. 8)
Maar goed.....blijft even afwachten. Echt lang gaat het denk ik niet meer duren.
-
In de advertentie achterop het maartnummer van Railmagezine (342) staat nu dat "we zijn begonnen met uitleveren van de Pec..."
Blijft natuurlijk lastig uitmikken zo rond de verschijningsdatum van een tijdschrift, maar het spul zal dus binnenkort wel komen. Eerst de versies met rode bies en zes weken later de versies met gele bies.
-
Als alles meezit kan de mte exclusief variant op ontraxs worden uitgeleverd
-
(y)Goede reden om volgend weekend naar Ontraxs te gaan. (y)
-
In de advertentie achterop het maartnummer van Railmagezine (342) staat nu dat "we zijn begonnen met uitleveren van de Pec..."
Blijft natuurlijk lastig uitmikken zo rond de verschijningsdatum van een tijdschrift, maar het spul zal dus binnenkort wel komen. Eerst de versies met rode bies en zes weken later de versies met gele bies.
Precies mijn gedachten toen ik die advertentie zag. Ben iig wel blij dat de rode bies als eerste komt. Scheelt me 6 weken sm/wachten :D
-
De Artitec Pec op een Fremo treffen vandaag:
(https://c1.staticflickr.com/3/2916/33093297542_e813e1d68c_h.jpg) (https://flic.kr/p/SqkNpy) (https://flic.kr/p/SqkNpy)
Hans
-
Mooi zeg! (y)
Steyn
-
:o! Zit het WC-raampje niet ondersteboven?
Gr. Erik.
-
Ik weet het niet. Ben nooit in een pec naar de wc geweest.
Hans
-
Het lijkt er wel op.
Maar dat lijkt me een simpel oeps momentje tijdens het in elkaar klikken.
Ik heb het wel even vermeld :) Even afwachten.
-
Volgens mij zat de toiletruimte aan de andere zijde van deze "kop" en hoort hier helemaal geen raamstijl.
Bram
-
http://www.rovm-digitaal.nl/wp-content/gallery/fotogalerij-post-en-werkliedentreinen/Pec-917-1-a.jpg (http://www.rovm-digitaal.nl/wp-content/gallery/fotogalerij-post-en-werkliedentreinen/Pec-917-1-a.jpg)
-
Ja, het WC-hok zat aan de andere kant, maar de Dec's hadden geen klapraampje aan deze kant... :-\
Gr. Erik.
-
Aan deze kant zat de garderobe, en bij de Pec's was hier ook een klapraam.
Groeten Arjen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal_-_Pec_1010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal_-_Pec_1010.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal_-_Pec_-_140979_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal_-_Pec_-_140979_1.jpg)
Duidelijk verschil per kop: ene kant twee hele ramen, andere kant gedeelde ramen. Het raam in de Artitec Pec zit inderdaad ondersteboven.
-
Ik weet het niet. Ben nooit in een pec naar de wc geweest.
Hans
Er is vast wel iets te regelen met een van de conservatoren van het Spoorwegmuseum :)
-
De Artitec Pec op een Fremo treffen vandaag:
Hans
Waarom werd die PEC daar dan nu al getoond ??? :o
-
Dat gebeurd wel vaker.
Ook met wat wagens en ik dacht de DE1 en DE2 modellen ook.
Waarom geen idee eigenlijk. Zal wel een medewerker rondlopen of zo ;D
-
Soort van kritische Artitec proeftuin... ;)
Apropos: horen er trouwens geen sluitseinijzers op de koppen?
Rob
-
Zitten los bijgesloten.
-
Soort van kritische Artitec proeftuin... ;)
Zoiets inderdaad. De DEII heeft er bijvoorbeeld ooit, ver voordat hij in de winkels lag, in het groen rond gereden ;D
Hans
-
Kuijpers heeft hem op voorraad!
http://modeltreinstore.nl/artitec-20-278-02-pec-p-907-ep-iiia-b-gewone-neus-18834/
Alleen wel met het WC-raampje ondersteboven :o
-
Voor de doe-het-zelverts dus... ;D
Rob
-
Klopt. Ik ga zo eens kijken. Heb er 1 voor me liggen.
-
Ik heb mijn exemplaar vandaag opgehaald.
Wc-raampje zit verkeerd om en dat wordt niet door Artitec gecorrigeerd. De sluitseinijzers worden alleen meegeleverd met de pec's die ook die ijzers hadden(bron Artitec).
Verder viel het spuitwerk van de daken me tegen. Ik heb drie versies van de 20.278.01 in handen gehad en alle hadden lichte beschadigingen of onregelmatigheden in de aluminiumkleurige lak. Iets om op te letten dus.
Andries
-
Ik neem aan dat die raampjes vastgelijmd zitten en niet als reserve-onderdeel leverbaar zijn?
Steyn
-
Ja maar... los van de dingen die niet goed zijn, hoe is de look & feel? Is het een 100% PEC? Rijdt ie lekker? Ben je er blij mee? ;)
-
Raam is om te wisselen.
Andere raam dan wel wit maken en witte raam is en blijft natuurlijk wit.
Foto's op internet laten het museum rijtuig zien met 2 witte wc ramen.
Je krijgt dan dit.
https://www.flickr.com/photos/janbarnier/6813868106/
het echte werk
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/4_zps1pll6zdv.jpg)
artitec
-
Is er nu een oplossing voor het koppelen van dit model aan (bv) mat. '46, een hondekop of ander treinstel?
-
De sluitseinijzers worden alleen meegeleverd met de pec's die ook die ijzers hadden(bron Artitec).
Aan foto's van echte Pec's en Dec's te zien, zijn de sluitseinijzers later aangebracht.
Alleen heb ik in de boeken niet kunnen terugvinden wanneer dat is gebeurd.
Ik vermoed ergens in de jaren '50 of zo.
-
Is er nu een oplossing voor het koppelen van dit model aan (bv) mat. '46, een hondekop of ander treinstel?
Yep! Zie o.a. RailHobby 381: http://railhobby.nl/uitgaven/railhobby-381-ook-voor-ipadtablet/ pagina 46 e.v.
Plan U, DE-1, DE-2 en Piko HK gaan met de bijgeleverde koppelingen, Voor LimaRossie Mat '46 zul je zelf iets moeten verzinnen op basis van de meegeleverde koppelingen ( o.a. het openmaken van de frontschorten )
Grtzz,
Karst
-
Ook los leverbaar? Voor als ik meer Mat '54 er mee wil uitvoeren?
-
Op de website van Artitec:
https://www.youtube.com/watch?v=nIYeS6QUhgo
-
En...niet vergeten halfnul Nederlandse postzakken te bestellen ;-)
http://www.kotol.de/kotol-ho-187/postsaecke-h0/postsack-niederlande.php
http://www.kotol.de/images/1247.jpg
grtz,
Wim
-
Dit zijn niet de juiste postzakken, het opschrift "ptt post" in kleine letters is pas in 1981 ingevoerd, een ontwerp van Studio Dumbar. Het zal eerder iets met "Posterijen" en een oud PTT-logootje (posthoorn) moeten zijn, want de Pec's waren toen immers al verdwenen. Moeilijk om nog wat te vinden, want ze zijn uiteraard tot op de draad versleten en weggegooid. Behalve op het einde van het postvervoer per spoor, toen kon je er kleren van kopen. Deze met "Nederlandse posterijen" is in elk geval ouder:
https://www.sjebbiez.com/a-42625124/sold/oude-postzak-ptt-sold/
Artitec is de beroerdste niet als het gaat om het maken van bijpassende lading. Ik informeer nog wel even in Amsterdam.
-
http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view/amsterdam%20brievenactie%20tsjechoslowakije%20herman%20pieterse?query=postzakken&page=2&maxperpage=36&coll=ngvn&identifier=ANP01%3A14156194 (http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view/amsterdam%20brievenactie%20tsjechoslowakije%20herman%20pieterse?query=postzakken&page=2&maxperpage=36&coll=ngvn&identifier=ANP01%3A14156194)
Redelijk voorbeeld uit de jaren '60.
-
Ja dat zijn dus de goede... de bijpassende bestelwagen waarmee de postzakken werden afgeleverd op het postperron is overigens gewoon in H0 leverbaar. Heb hem al enige tijd in bezit, het betreft de Bedford CA waarvan de PTT er honderden heeft gehad, al weet nu bijna niemand dit meer. Het model is OK, alleen heeft het Tsjechische VV vergeten het dak wit of zilver te maken... maar dat is zo verholpen. ;)
Zie: https://hetnoordwijkblog.wordpress.com/2016/05/13/blog7652-bedford-cav-again/
-
PTT er honderden heeft gehad, al weet nu bijna niemand dit meer.
Dat heeft een reden... :angel:
-
Ik gok op Engelse degelijkheid :P
-
Ja en lelijk. ;D
-
Ding dong... pakketje :D Wat foto's gemaakt met mijn slimfoon:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170309_151444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170309_151444.jpg)
Past best wel prima bij de Rivarossi Mat '46, alleen nog geen idee of mijn verbouwde stel de PEC kan trekken (er zit een BB unit van GM&S in)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170309_151525.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170309_151525.jpg)
Past ook best prima bij de DE 1, maar moet wel opmerken dat mijn DE 1 is aangepast zodat deze dezelfde hoogte heeft als de DE 2. Dit scheelt ongeveer een MM of zo. Er zit een styreen stripje tussen de bak en het draaistel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170309_151859.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170309_151859.jpg)
Even langs de trein gekeken. Staat mooi :) Nu de mat '46 geschikt maken voor de koppelingen. En dan op één of andere manier aan meer koppelingen zien te komen. De uiteindelijke planning van mijn stroomlijnmaterieel is: 1 mat '34, 1 mat '36, 2 mat '46 (museumstel wat op de foto staat en een groene met reclamebanen 4 delig stel), 3 hondekoppen ( een museum tweetje, een gele met reclamebanen tweetje en een intercity viertje) De DE 1 en DE 2 en Plan U tel ik even niet mee want die hebben de koppelingen al. Ik vind de koppelingen best goed werken en ze zien er prima uit, maar ik heb geen grote baan om ze te testen.
Opvallend is dat de sluitseinen bij vrijwel al het model stroomlijn materieel niet rond zijn maar een ei vorm hebben. Dit komt doordat de fabrikanten het vooraanzicht perfect rond maken, maar omdat de kopvorm verre van hoekig is, resulteert dit in een ei :P Het valt bij de sluitseinen minder op omdat deze kleiner zijn dan de frontseinen. Wat verder opvalt is dat de aluminiumkleur wat 'grof' is. De metaaldeeltjes zijn niet zo fijn als bij het 'zilver' van de Rivarossi Mat '46.
Ben er best blij mee, Artitec mag van mij de rest van het stroomlijn materieel ook maken (y) . En verder natuurlijk gaarne de koppelingen los leveren ;D
Mvg,
Robert
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1740-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1740-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1741-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1741-9.jpg)
Bij het model zit deze koppeling. Is dit standaard of mis ik wat?
-
Oeps, je lijkt wat te missen. Bij mij zat aan één kant de model koppeling met rode koppeldinges, en aan de andere kant de werkende koppeling (zie mijn foto's hierboven). Lijkt alsof je even in het doosje moet kijken naar de 'kop' van de 'peling' ???
Mvg,
Robert.
-
En als je je raampjes omdraait moet je die op de foto bijkwasten, zit een kras in Kras.
-
Niets in het doosje te vinden! Ik kijk altijd bij het uitpakken of dat er iets in de verpakking is achter gebleven. Het is een heel vreemde kop, kan niets vinden wat hier eigenlijk op zou moeten passen. Zal Att eens contacteren. En wat die kras betreft, het was mij nog niet opgevallen.
-
Da's geen kras, maar een uitroepteken. :)
-
Kuijpers heeft hem op voorraad!
http://modeltreinstore.nl/artitec-20-278-02-pec-p-907-ep-iiia-b-gewone-neus-18834/
Alleen wel met het WC-raampje ondersteboven :o
Wordt dit bij de grasgroene exemplaren nog aangepast? Die hebben nog een aantal weken voor ze in de winkel komen te liggen.
-
Hangt er vanaf hoe ze vervoerd worden. Komen ze per boot, dan zijn ze nu waarschijnlijk al onderweg en is er niets meer aan te doen.
Steyn
-
Nee, bij de grasgroene zitten de raampjes ook verkeerd om. De partij is in 1 keer naar Nederland gestuurd en wordt gespreid uitgeleverd. Artitec kan er helaas weinig aan doen, de tekeningen en proefmodellen waren zo hoorde ik correct maar "de Chinees" besloot bij de definitieve versie een kleine eigen interpretatie toe te voegen. ;D
-
Da's geen kras, maar een uitroepteken. :)
Ja, om aan te geven dat ie verkeerd om zit ;D .
-
Reden er ook wel eens twee gekoppelde PEC's achter een treinstel?
Groet,
Arnold
-
Nee, bij de grasgroene zitten de raampjes ook verkeerd om. De partij is in 1 keer naar Nederland gestuurd en wordt gespreid uitgeleverd. Artitec kan er helaas weinig aan doen, de tekeningen en proefmodellen waren zo hoorde ik correct maar "de Chinees" besloot bij de definitieve versie een kleine eigen interpretatie toe te voegen. ;D
Dat soort 'eigen interpretaties' werden/worden vaker toegepast, met als gevolg grote ergernis maar je kunt er niks meer aan doen want het leed is al geschied.... Het enige wat je met dit soort dingen nog zou kunnen doen is om bij de assemblage een mannetje uit NL neer te zetten voor de eindcontrole, maar dat maakt je product weer een stuk duurder. Zeker bij relatief kleine aantallen die er geproduceerd worden van Nederlandse modellen...
Rob
-
Ik weet zeker dat ik een keer een foto in een blad heb zien staan (Railhobby vermoed ik) van een trein bestaande uit een mat'54, een mat'46 en twee PEC's in het midden. Ze hebben dus gekoppeld gereden (in ieder geval minstens 1 keer).
Paul
-
Een mannetje bij de eindcontrole lijkt me ook niet te doen gezien de kleine en relatief dure bestellingen uit Nederland volgens de Chinese maatstaven. Wat wel zou kunnen is bij de assemblage steekproeven houden door een reeks close-up foto's te laten maken en deze door te sturen naar Amsterdam ter beoordeling. Als de producent het tenminste niet ziet als een motie van wantrouwen en gaat dwarsliggen. Ook dat komt helaas voor.
-
Kom op zeg, wij modelspoorders draaien zo'n verkeerd geplastst raampje toch zo even om? Om daar nu weer menig bericht aan te wijden...
Zijn er al rijervaringen met de PEC?
Jeroen
-
Yep,
Mijn Pec heeft al menig rondje gedraaid op de club baan van de Twentse Modelspoor Club achter 'n Museum Plan U. Geen problemen met de koppelingen alleen wanneer je de verlichting van de PEC inschakelde, ging van de Plan U ook de hoorn (toeter) ;D staan blazen. Moet dus nog 'n andere functie toebedeeld worden.
Mvg Ad
-
Kom op zeg, wij modelspoorders draaien zo'n verkeerd geplastst raampje toch zo even om? Jeroen
Kan dat eigenlijk makkelijk? Ik heb mijn grasgroene nog niet, dus kan niet kijken hoe het raampje er in zit. Wellicht ook een idee dat Artitec ze los levert, voor het geval ze er alleen in stukken uitkomen.
-
Als ik het kan, kan jij het ook 😆
-
Voor zover ik kan zien is het raampje samen met de cabine deur raam meegegoten. Dus deze delen moeten er eerst uitgepeuterd worden (zit gelijmd) en dan gescheiden door de raampjes van elkaar te zagen/breken/knagen. Voorlopig stoor ik mij er niet aan en laat ik het lekker zitten :)
Wat me nog opviel is dat de meegeleverde koppelingen een grotere contactdoos hebben dan DE 1/2 en Plan U. Het lijkt wel een koppeling van de BeNeLux Hondekop. Ook opletten daar de koppeling voor de Piko Hondekop een stuk korter is dan de koppelingen voor de Pec maar dat metk je vanzelf :D . Koppeling monteren op de Piko Hondekop is super simpel. Maar er zit maar één extra koppeling bij. Je hebt twee werkende koppelingen voor op de Pec te monteren en één kortere koppeling voor de Piko HK. Ik heb de hoop dat Artitec de koppelingen los gaat leveren nadat alle Pecs zijn uitgeleverd.
Mvg,
Robert
-
Koppeling lijkt inderdaad wat groter. Maar het past allemaal prima. De koppelingen die bij de allereerste de1 werden geleverd, heb ik al jaren geleden gebruikt om mat '46 koppelbaar te maken. Leuk om dan de nieuwe Pec aan te laten schuiven en klik, rijden maar.
(http://i136.photobucket.com/albums/q189/veldenhe/Mobile%20Uploads/IMG_2016_zpsl83bfdnk.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1740-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1740-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1741-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1741-9.jpg)
Bij het model zit deze koppeling. Is dit standaard of mis ik wat?
Zou de lens of sensor eens reinigen..
-
Er zouden mensen kunnen gaan denken dat er vlekjes in de lak zitten.. ;)
-
Je kan op die foto's in ieder geval goed zien dat de moeite is genomen de opengewerkte schortplaat na te bootsen die uniek is voor de museumPec. (y)
Er werd gevraagd naar de rijeigenschappen. Hier heeft de Pec gisteravond een tijd probleemloos meergereden met mat '46.
(http://rs136.pbsrc.com/albums/q189/veldenhe/IMG_2003_zpsjxd0uwud.jpg?w=480&h=480&fit=clip)
-
@Henk: Kijk, daar hebben we wat aan (y). En ben je ook tevreden over de ingebouwde binnenverlichting? Naar ik begrepen heb uit het artikel in de Railhobby zitten er 2 standen op (aan en gedimd).
Marco
-
Ja, met f4 gaat de binnenverlichting aan in standje 'schijnwerper', zoals te doen gebruikelijk af fabriek. Maar met f3 krijg je dan fraai gedimd licht. Met cv108 is de dimwaarde aan te passen. Er wordt verder weinig informatie over de decoder verstrekt, maar het ding is goed in te stellen. Ik heb nog de rijrichting aangepast in cv29. Ik kon de Pec zonder meer aanhaken, maar dan is de kans dat de rijrichting gelijk is aan het treinstel natuurlijk exact 50 procent. Niet dus.
-
En kun je die schijnwerperstand die je met F4 schakelt, ook dimmen, of kan dat alleen door F4 uit te zetten, en F3 in te schakelen?
-
Dat dimmen doe je met f3. Dus f4 en f3 is gedimde binnenverlichting. De sluitverlichting dimt dan ook.
Mogelijk dat het met functie mappen allemaal is aan te passen, maar daar heb ik nog niet naar gezocht. De handleiding geeft daar verder ook geen informatie over.
-
Toen ik de Pec even open had zag ik een potmetertje op de printplaat zitten. Wellicht leuk om mee te pielen? De gedimde stand is goed genoeg voor mij voorlopig. Deze stand komt mooi overeen met de verlichting intensiteit die ik ook bij de andere treinstellen heb gebruikt. Naar mijn mening moet je de binnenverlichting niet kunnen zien branden als het 'dag' is op de modelbaan. En natuurlijk wel als het 'nacht' is :P .
Mvg,
Robert.
-
Wat voor merk & type dekoder zit er eigenlijk in?
Freek.
-
Zit in de print. Dus er zit geen losse decoder in.
-
Maar ik kan me niet voorstellen dat Artitec zoiets zelf ontwikkelt, als je het in de markt kant & klaar & goedwerkend kunt inkopen....
Ik hoop morgen mijn Pec af te halen bij Kuijper, ben benieuwd wat er in CV8 staat.
Freek.
-
Maar ik kan me niet voorstellen dat Artitec zoiets zelf ontwikkelt, als je het in de markt kant & klaar & goedwerkend kunt inkopen....
Dus wel.
-
Bron? Waarom zou je?
-
Ik kan me dat dus wel voorstellen. Waarom? Omdat het steeds vaker voorkomt. Ik zie het bij mijn Franse vriendjes. Autorails die van een eigen ontworpen printplaat met alle functies worden voorzien. Vaak is de ontwerper wel op de printplaat te vinden. Maar als je letterlijk bedoelt, of iemand binnen de firma Artitec dat doet. Nee, ze zullen vast een buitenstaander of firma hebben aangetrokken en niet een eigen elektro-engineering afdeling hebben. Op een doos van een treinstel (niet Artitec) zag ik bijvoorbeeld deze firma (http://www.wekomm.com/modellbahn.php) staan. Je moet wat als kleine modeltrein fabrikant.
-
Dank voor deze wat spraakzamere reaktie, en de link naar Wekomm.
-
Dit is ook een mooie. Mistral Trains (http://www.mistraltrains.be/fr/) die toegeeft aan de wens van haar klanten om vooral van commerciele decoders gebruik te kunnen maken en dus te stoppen met het gebruik van een unieke "decoder in een printplaat".
De problemen met de sound-uitgevoerde Picasso liggen hier ongetwijfeld ten grondslag.
-
Eerst CV8 maar eens uitlezen, voordat er (voorbarige) conclusies worden getrokken. Gaat Freek hopelijk vandaag voor ons doen ;D
-
Als je cv8 uitleest, krijg je 13. Ofwel een do it yourself decoder.
Het maakt me ook niet uit. Wat me wel uitmaakt is de summiere informatie die wordt verstrekt. Er kunnen goede redenen zijn om andere functietoetsen te willen kiezen of iets dergelijks. Ik heb wat meer cv's uitgelezen en ik heb het vermoeden dat er echt wel valt te functiemappen. Maar dan moet voor de liefhebber in de gebruiksaanwijzing worden opgenomen wat er valt aan te passen en ook met welke functieuitgangen een en ander wordt aangestuurd.
Op basis van de door mij uitgelezen cv's zou het me overigens niet verbazen als we met een Digikeijshandleiding een heel eind kwamen.
-
Ik heb nog even zitten experimenteren en de programmering gaat inderdaad soortgelijk als bij de Digikeijs DR80010 ledstrip met geïntegreerde decoder. Niet identiek, maar je komt een heel eind. Ga ervan uit dat de sluitverlichting op de aux0 uitgangen is aangesloten en de binnenverlichting als aux1. Dan kan je uitgebreid functietoetsen toewijzen met de waarden uit de handleiding van de DR80010. Ook lichteffecten laten zich instellen.
De dimfunctie werkt overigens beter dan bij de DR80010. Geen bibberende leds.
-
Ga ervan uit dat de sluitverlichting op de aux0 uitgangen is aangesloten en de binnenverlichting als aux1.
Henk, in de handleiding van de DR80010 die ik vond op de site van Digikeijs (bestand dr80010_v2.1_de_en_fr_nl__5.pdf) wordt aux0 niet genoemd.
Bedoel je misschien aux1 en aux2 in plaats van aux0 en aux1?
PS: In mijn PEC heeft CV8 ook de waarde 13 oftewel "Public Domain & Do-It-Yourself Decoders".
-
Aux0 is een gangbare term voor de twee lichtuitgangen die normaal voor front- en sluitverlichting worden gebruikt. In klassieke decoderdraadtaal de witte en de gele draad. Hier is natuurlijk alleen sluitverlichting aangesloten. In het tabelletje onderaan pagina 9 heten ze 'frontlicht' en 'sluitlicht'. Tikkie verwarrend altijd, maar de sluitverlichting aan de ene kant zit op 'frontlicht' de andere kant op 'sluitlicht'.
https://www.digikeijs.nl/files/index/download/id/1394238963/ (https://www.digikeijs.nl/files/index/download/id/1394238963/)
Voorbeeld: cv165 en cv 168 staan bij de Pec op 4 en dus bedient f4 in beide rijrichtingen de binnenverlichting die op 'aux1' is aangesloten. Als je wilt dat de binnenverlichting met f1 wordt geschakeld, zet je cv147 en cv150 op 4.
-
Enkele berichten verwijderd. Commentaar en kritiek is prima, maar dan wel graag inhoudelijk.
-
Ik heb vandaag de Pec voor het eerst in mijn handen gehad. Jammer van de raampjes die ondersteboven zitten. Heeft iemand al ervaring met het goed zetten?
Ik mis ook de sluitseinhouders op de hoeken.
Voor het overige (y).
Spoorfan
-
Ik mis ook de sluitseinhouders op de hoeken.
Kijk even in de bijgevoegde handleiding ;)
-
Niet alle Pe(c)s hadden de sluitseinhouders.
Van de week bij MTE meldde men dat je de raampjes kunt omwisselen. Wordt hak- en breekwerk vrees ik. Ik wacht wel tot iemand het hier laat zien. Vooralsnog doet Att er niets aan. :-\
Gr. Erik.
-
sluitseinhouders zitten er pas vanaf periode 3c op. De pec's die nu zijn uitgeleverd zijn tot max periode 3b.
-
Gisteren voor het eerst de Artitec Pec in het echt gezien in een winkel.
Het eerste wat me opviel was dat het dak boven de koppen lijkt alsof het is afgeplat.
Ik had in de winkel geen foto's van echte Pec's bij de hand om dit te vergelijken of dit in het echt ook zo was, maar thuis kon ik dit afgeplatte op foto's in boeken niet terugvinden.
Daar lijkt de dakrand boven de koppen veel ronder.
Ik had geen camera bij me, dus ik heb zelf geen foto ervan gemaakt. Dus maar even illustrerend aan de hand van foto's die ik op internet heb gevonden:
Foto van Artitec Pec (https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi75tHB0d3SAhVFFywKHW2RC-wQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fforum.beneluxspoor.net%2Findex.php%3Ftopic%3D70487.75&bvm=bv.149760088,d.bGg&psig=AFQjCNHs2jl9WD5StGYKy_cFeDkwIbuADQ&ust=1489843352134788)
Foto van Pec in 1950 (http://www.nvbs.com/Expo/Expo_39_10.jpg)
Foto van Pec in Arnhem (https://www.flickr.com/photos/arthur-a/4105422864)
Foto van Pec 8502 in het spoorwegmuseum (https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/8708949255/sizes/l)
-
Reden er ook wel eens twee gekoppelde PEC's achter een treinstel?
Groet,
Arnold
Jazeker. Zie het boek Elektrische treinen in Nederland deel 2 bladzijde 98.
-
Zal Artitec ook helemaal niet erg vinden... ;D
-
Spoorgenoten,
Ik heb vandaag geprobeerd op mijn PEC te voorzien van adres 8502. Ik maak gebruik van een TC.
Dit had ik beter niet kunnen doen, want ik heb een probleem.
Ik heb de volgende instellingen veranderd:
CV 17 = 225
CV 18 = 54
CV 29 = 44
Het adres is veranderd van 3 naar 8502, echter de sluitverlichting functioneert niet meer goed naar beide kanten.
Ongeacht of ik F0 in of uitschakel, branden de rode leds alleen op de even stappen van de rijregelaar. Op de oneven stappen doven de rode leds.
Dus bij het draaien van de rijregelaar; Aan, Uit, Aan, Uit, enz.
De binnenverlichting en de dimfunctie werken normaal.
Wat heb ik nu weer fout gedaan en wie weet een oplossing? (zucht)
Hierbij maakt het niet uit of het adres op 8502 blijft staan of terug gaat naar 3.
groet,
Hans
-
Cv8 = 8 is meestal de manier om de decoder te resetten.
-
O wacht. Cv29 op 44, dan staat de decoder op 14 stappen ipv 28. Maak van die 44 eens 46.
-
Hallo VAM65,
Ik heb CV29 op 46 gezet en het probleem is verholpen.
Hartelijke dank voor de goede en supersnelle oplossing.
groet,
Hans
-
Goed om te horen. Graag gedaan.
Marco
-
Niet alle Pe(c)s hadden de sluitseinhouders.
Van de week bij MTE meldde men dat je de raampjes kunt omwisselen. Wordt hak- en breekwerk vrees ik. Ik wacht wel tot iemand het hier laat zien. Vooralsnog doet Att er niets aan. :-\
Hmmm, als Att er niets aan gaat doen, dan weet ik niet of ik m'n bestelde grasgroen exemplaar wel afneem... Ik heb geen zin om hak- en breekwerk toe te passen.
-
Je ben niet verplicht om er een aftenemen je mag hem gerust laten staan .....
-
Zo is het.
-
Goedemorgen alle,
Hier een nieuwkomer op het forum.
Ik heb is zitten zoeken op foto's maar kan iemand het duidelijk krijgen wat nu juist is met de "omgedraaide" raampjes? Zoals ik zie, even gekeken naar de grasgroene die ik besteld heb, is het toiletraam geheel wit, en in de garderoberuimte alleen het bovenraampje?
(http://www.stortenbeker.eu/images/martin.asp?q1=006104d&imgn=1)
Of was dit gedurende de loopbaan van deze rijtuigen een willekeurig iets?
Sorry.........
M vr gr Ed ;D
-
Welkom Hunter,
Die klapraampjes zullen vast wel eens gesneuveld zijn in het verleden. Men verving dan natuurlijk alleen de bovenste kapotte helft. Het schoonmaken van die ruitjes zal ook geen topprioriteit zijn geweest. ;D
Gr. Erik.
-
Beste forumlezer,
Ik wil het adres van mijn PEC wijzigen naar:907. Ik kom maar tot 225.
Zover ik me herinner moet ik de waarde van het verschil tussen 225 en 907 ( 682 ) in een CV invoeren.
Wie weet raad welke CV etc.?
Groet,
Coen.
-
CV29 op 46 zetten i.v.m. lang adres. Daarna CV17 op 195 en CV18 op 139 zetten!
http://www.digitrax.com/support/cv/calculators/
Marco
-
Hé Coen,
Heb je het al geprobeerd, en zo ja, is het gelukt?
Marco
-
Hoi Marco,
Zojuist geprobeerd maar adres blijf op: 3 staan??
-
Hoi Marco,
Ben maar koffie gaan drinken, daarna nog een poging en warempel nu werkt het wel. Adres gewijzigd.
Ik vermoed dat ik de instelling van CV29 had overgeslagen!!
Bedankt en groet,
Coen. :)
-
Aha, ja, dat scheelt. Je moest i.d.d. éérst CV29 veranderen. Goed zo, goed om te horen!
-
Zit in de print. Dus er zit geen losse decoder in.
Je kunt hem er dus niet uithalen, maar kan hij tegen PWM sturing?
Hoe werkt die decoder en de uitgangen überhaupt op analoog bedrijf?
Of heb ik ergens iets gemist in dit draadje?
Stephan.
-
Functies werken ook analoog. De decoder onthoudt welke functies actief zijn geweest bij digitaal rijden en zet deze ook aan als de PEC op een analoge baan staat.
PWM weet ik (nog) niet.
-
Hoi allemaal,
Ik heb Artitec een mailtje gestuurd over de koppelingen. Ik wil best wel een Pec. Helaas zijn de gebruikte koppelingen die Artitec gebruikt niet los leverbaar. Heb het gevraagd in een mailtje, en ook keurig netjes antwoord gekregen. Tsja.
Helaas. Dan maar geen Pec. Ik wil wel kunnen koppelen met het bestaande materiaal wat ik heb. Ombouwen, geen punt. Maar her moet wel met het reeds gekochte spul koppelbaar zijn. Helaas is dit niet het geval. En ik denk met mij nog velen.
Gr Hans
P.s. Sobat, je bent niet de enige. Mooi projectje Hans.
-
Ook fijn dan als je de PEC tussen twee andere stellen in wilt zetten, of zitten er dan wel twee setjes koppelingen bij de PEC? En is het plaatje wat voor de Mat 54 gebruikt wordt simpel na te maken of zijn daar ook twee van aanwezig?
Jeroen
-
Er zit maar 1 setje om met Mat '54 te koppelen bij de PEC. Misschien is het een idee dat opvulplaatje 3D te printen?
-
Er zat bij mij één koppeling bij voor een Piko Hondekop. De Pec zelf heeft twee werkende koppelingen meegeleverd. Er zijn natuurlijk genoeg koppelmogelijkheden met de andere Artitec modellen (DE 1 en 2) maar het zou mooi zijn als ze de koppelingen ook los konden leveren :(
Ik heb net lopen googlen naar Scharfenberg koppelingen en vond een andere mogelijkheid:
https://www.modellbahnshop.com/index.php?cat=c12976_Scharfenbergkupplungen.html
Ik ken deze verder niet maar de koppeling zelf ziet er mooi en functioneel uit, zelfs ontkoppelbaar met een ontkoppelrail. Alleen de contactdoos mist, maar dat was ook zo bij de Philotrain koppelingen. Misschien valt er een contactdoos op te maken en natuurlijk wat luchtslangen en kabels.
Er was nog een andere meneer die mooie koppelingen maakte, maar ik vind deze niet meer terug :(
Mvg,
Robert.
-
Heeft iemand detailfoto's van dat opvulplaatje voor Mat'54?
Als dat uit een stukje styreen ook te maken is, kan ik de PEC tussen mijn 2 Mat'54's koppelen. Ik vind het wel prettig om te weten voordat ik eventueel mijn bestelde grasgroene over een paar weken op kan halen.
Ik ben het er mee eens dat dit gebeuren rond die koppelingen niet handig is van Artitec. Natuurlijk kun je koppelingen van Artitec DE mat gebruiken, maar de PEC reed bijna altijd met E-mat. En dan is een dubbel setje koppelingen en twee Mat'54 plaatjes wel zo netjes, zeker voor de prijs die we voor de PEC mogen betalen.
Jeroen
-
Waarom wil je een extra 'plaatje' als er toch maar één koppeling voor mat 54 bij zit? Of heeft iedereen andere aantallen koppelingen gekregen? Bij mijn PEC kreeg ik twee imitatiekoppelingen (niet functioneel), twee werkende koppelingen voor de PEC zelf, één werkende koppeling voor Piko Mat '54 en één koppelboom voor een permanente verbinding tussen een PEC en een Piko HK.
Mvg,
Robert.
-
Omdat ik een tweede setje koppelingen gebruik van het DE-mat (DE-1, DE-2 of DE-3), zodat ik de PEC tussen mijn twee Piko Hondekoppen kan plaatsen.
Of wijkt de werkende koppeling voor Mat'54 af van de andere werkende koppelingen?
Jeroen
-
Ja, dat zijn (helaas) andere koppelingen.
-
Ik heb net even gekeken met de werkende koppelingen van de DE-2 en de philotrain koppelingen die nu onder mijn Piko Hondekoppen hangen. De Artitec DE koppelingen hebben een langere boom, dus die ga ik sowieso niet onder een Hondekop hangen, want dan komen de neuzen veel te ver van elkaar. Ik vrees dat het een setje Philotrain koppelingen erbij kopen wordt en dan die onder de PEC zien te plaatsen.
Liever een minder gedetailleerde koppeling dan dat de neuzen te ver van elkaar komen te staan.
Jeroen
-
Koppeling de1 werkt met de koppeling van de Pec. En dus met die voor de Hondekop neem ik aan.
-
Ja, de werking is hetzelfde, anders zouden ze niet kunnen koppelen ;D, maar de vormgeving is anders. Die van de Mat '54 is gewoon recht, terwijl de koppeling voor DE1/DE2/DE3/PEC met een knik naar boven gaat.
-
En is de afstand van het bevestigingsoog naar de koppeling dus langer dan voor een Hondekop wenselijk is. :(
Jeroen
-
jammer dat de koppelingen niet los te koop zijn bij Artitec.
Voor mij een reden om van de aanschaf van de PEC af te zien. Hopelijk komen ze in de toekomst alsnog (als de PEC´s zijn uitverkocht :'().
Op het ogenblik gebruik ik de koppelingen van Philotrain, maar die bevallen maar matig (spontane ontkoppeling).
Voorlopig maar even de kat uit de boom kijken.
Gerrit
-
Kijk even naar post 114 en http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73389.0.html :)
-
Inderdaad jammer en een gemiste kans. Zoiets kost letterlijk een paar centen en je had er een hoop kopers blij mee gemaakt.
-
Ja, er is een hoogteverschil met de DE1/2 koppelingen en de mat '54 koppeling is korter. Alles is natuurlijk wel passend te maken uiteindelijk maar dan moet je gaan frezen en vijlen. je kan de koppelingen van de DE1 en 2 dus niet zomaar op de hondekop schroeven :( .
Ik snap aan de ene kant wel dat Artitec er nu even geen zin in heeft om hun reserve koppelingen te verkopen. Die hebben ze nodig voor garantie en zo. En als ze daadwerkelijk losse koppelingen gaan bestellen in China dan moeten deze ook weer gecontroleerd worden en gaan mensen vragen stellen en support kost ook tijd en zo. Maar het blijft jammer.
Mvg,
Robert.
-
Ik vindt het een heel zwak punt van Artitec. Hadden ze toch beter over moeten nadenken. Pec, prima, maar dan ook wel kunnen koppelen. Met weet ik veel wat. Zo is is het sh*t men. Men denke aan een vrouwelijk ding net onder de navel .
Gr Hans
-
Een Pec is uit de doos zo te koppelen met een Artitec DE1, DE2, Plan U en Piko Hondekop.
Dus waar de opmerking vandaan komt, dat ze niet te koppelen zijn snap ik niet geheel.
Mocht je ermee bedoelen, ik wil koppelen met meedere Piko hondekoppen en of Artitec modellen en dat kan niet omdat Artitec van elke koppeling er maar 1 bij doet, heb ik goed nieuws voor je :
Artitec zal inderdaad losse koppelingssetjes gaan leveren. Echter, ze kunnen er nog geen termijn aan hangen wanneer deze leverbaar zullen zijn.
Maar losse koppelingssetjes komen dus wel.
bron : Artitec.
-
Gelukkig. Voortschrijdend inzicht of verstand komt met de dagen in dit geval ;)
-
Ik denk dat het meer een kwestie is van productiecapaciteit.
-
Joepie (y) Bedankt voor de verlossende woorden Chris ;D
-
(y) (y) (y)
-
Gelijk maar gaan tellen hoeveel setjes ik nodig heb..... ;D
-
Dat is fijn om te lezen! (y) (y) (y)
Kunnen we nu gaan lobbyen voor passende figuren op de Artitec fietsen, brommers, motoren en heftruck! ;)
Jeroen
-
Ja, vooral HK4/Mat'46vier-Pe(c)-Benelux is erg voorbeeldgetrouw! :angel: ;D
Gr. Erik.
-
Ik heb net even gekeken met de werkende koppelingen van de DE-2 en de philotrain koppelingen die nu onder mijn Piko Hondekoppen hangen. De Artitec DE koppelingen hebben een langere boom, dus die ga ik sowieso niet onder een Hondekop hangen, want dan komen de neuzen veel te ver van elkaar. Ik vrees dat het een setje Philotrain koppelingen erbij kopen wordt en dan die onder de PEC zien te plaatsen.
Liever een minder gedetailleerde koppeling dan dat de neuzen te ver van elkaar komen te staan.
Jeroen
Dat vond ik nou ook en vindt de artitec koppelingen erg slap/fragiel, dus ik heb de werkende philotrain koppelingen eronder gezet. Dit gaat verbluffend goed. Je moet alleen het oog van de koppeling wat groter vijlen zodat deze op de bus past waarover de artitec koppeling nu overheen zit. Het is even een klusje van vijlen en passen. Je kan het met de orginele schroef en ring van artitec borgen. De afstand is prachtig tussen de pec en hondekop en gaat goed door de wisselstraten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2266_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2266_8.jpg)
-
Vorige week mijn Pec met deukneus ontvangen. De bijgeleverde functionele koppeling aan de Pec gemonteerd en ook bij de Piko HK de koppeling vervangen. Wanneer er op snelheid door FLM profi rails R2 bochten gereden wordt is er géén probleem. Echter wanneer er stapvoets gereden wordt blijft de Piko HK steken en gaan de aangedreven wielen slippen. Volgens mij zit één van beide koppelingen tegen het frontschort aan. Dit zal ik nog verder uit moeten zoeken. Met de instellingen van de sluitseinen maakt het niet uit of je F0, F1 of F2 bedient, het resultaat is alle keren hetzelfde.
Wilfred
-
@Bert de Jongh: mooi hoor, de kleur komt zo te zien precies overeen met die van Piko (y)
-
Ff een vraagje.
Hoeveel koppelingen zitten er standaard bij een pec af Artitec?
Dit om bijvoorbeeld een Hondekop en mat 46 te koppelen met de pec.
Misschien dat iemand dit al gezegd of genoemd heeft....
Groeten chris
-
2x koppelboom PEC (waarvan 1 reeds gemonteerd)
1x koppelboom Hondekop met opvulstuk
1x vaste koppeling PEC + Hondekop (maar geen extra opvulstuk)
-
waarvan 1 reeds gemonteerd
Wat zit er dan aan de andere kant van de PEC gemonteerd?
-
De PEC (althans die van mij) had standaard aan één kant de werkende koppeling en aan de andere kant de model koppeling (niet werkende gedetailleerde versie). Verder dus nog apart er bij geleverd: één gedetailleerde model koppeling, één werkende koppeling voor de PEC, één werkende koppeling voor Piko Hondekop met montage fliepje, en één vaste koppelboom om tussen PEC en Piko Hondekop te monteren.
Mvg,
Robert.
-
Bij die van mij zat precies hetzelfde zoals door Robert beschreven.
Marco
-
Ik vind m eerlijk gezegd niet al te strak. Heeft last van een 'overbite', zeg maar.
-
En wat is een "overbite". ::)
-
Zie wikipedia ;D
Bij het model lijkt de wagenonderkant te groot. Daarbij lijkt de onderkant sowieso niet goed op de opbouw aan te sluiten.
-
Heb je zelf de Pec in je bezit.???Zoja, kijk dan eens goed, zo nee, schaf hem dan eerst eens aan voor je verder commentaar geef. (ik neem aan dat je hen niet zelf bezit gezien je opmerking als "het lijkt")
-
@DE-II: Ben ik absoluut niet met je eens. Ik vind het echt een zeer goed gelukt model, en ben zeer blij dat ik hem heb
-
Heb je zelf de Pec in je bezit.???Zoja, kijk dan eens goed, zo nee, schaf hem dan eerst eens aan voor je verder commentaar geef. (ik neem aan dat je hen niet zelf bezit gezien je opmerking als "het lijkt")
Commentaar mag ik pas leveren als ik m gekocht heb? Ik zie op de foto's dat het allemaal niet strak is. Dat geldt voor de DE-stellen ook. Ik vind dat jammer. Mening. Mag.
-
Dat mag. Je vindt iets. Maar je geeft zelf al aan dat je het niet zeker weet door twee keer "lijkt" te gebruiken. Misschien toch even het model in het echt bekijken en dan bepalen of je je mening wellicht moet herzien.
Prima om je mening op een foto te baseren, maar het gaat natuurlijk om "the real deal" en niet om een foto. Wat nu gebeurt is dat je alleen op basis van een foto een mening rond de Pec de wereld inslingert. Die mening blijft hangen en BNLS wordt weer versterkt in het imago dat het een zeurforum is. En daar willen we nu graag van af.
Zullen we afspreken dat je het model in het echt gaat bekijken en dan terugkomt om je ervaringen te delen?
Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS
-
Een mening hebben mag. Maar wat is er niet strak aan dan? Het is en blijven modellen. Daar ontkom je er niet aan dat delen met een schroef of klik verbinding samengevoegd moeten worden. Ik denk dat er weinig tot geen mankementen zijn te ontdekken als je dit in je acherhoofd houdt.
Gr Hans
-
Gut, heren. Wat een commotie, zowel privé als hier in het draadje. Sorry hoor. Ik wist niet dat een beetje afwijkende mening zo gevoelig ligt. Mij wordt hierboven zelfs verteld dat ik bijdraag aan het zeurgehalte van dit forum. Vanwege een mening gebaseerd op een foto?? Kom op zeg.
Ik zie de PEC op een foto, ik heb vier DE-tjes en zie bij alle stellen gewoon hetzelfde euvel. Geeft niet, die PEC komt er toch wel, net als de DE's en een paar Hk's met een verkeerd raam. Maar als opmerkingen daarover niet kunnen op basis van een paar foto's.... heren toch. Beperk het hakken alsjeblieft een beetje. Ik zit hier voor m'n lol.
-
Hans, natuurlijk. Maar vergelijk de PEC eens met een mat'46? Die is echt veel strakker.
-
Maar hoe bedoel je dan strakker? Nogmaals ik kan het niet ontdekken. En dat wil niet zeggen dat je ongelijk hebt. Maar licht dan je probleem eens toe, ik bedoel het verschil tussen de mat 46 en de Pec.
Gr Hans
-
Hans, ik kom dr nog wel eens op terug. Heb er ff geen zin meer in.
't Is wel goed zo.
-
De grasgroene zijn in ieder geval onderweg naar Amsterdam zo krijgen we net te horen.
-
Je bedoelt PEC met gele biezen?
-
Yep.
-
Beste mensen,
Ik heb mijn eerste PEC binnengekregen, de museumversie van MTE.
Ziet er gaaf uit en ik ben er erg blij mee.
Nu wil ik graag de PEC achter een muizenkop van Lima hangen.
Echter de bak bij de koppeling zit dicht.
Is er iemand die er al ervaring mee heeft deze open te maken en er een werkende koppeling in te bouwen?
Vriendelijke groeten
Bert Straathof
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73389.0.html
-
Op de facebookpagina van Pijp-Lines lijkt het er op dat het toiletraam in de grasgroene exemplaren wel goed zit: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1424638784223435.1073741921.204700436217282&type=3
-
Op de facebookpagina van Pijp-Lines lijkt het er op dat het toiletraam in de grasgroene exemplaren wel goed zit.
Lijkt?? Natuurlijk zitten ze nu goed. Dan valt er ook niets meer te 'klagen'. ;D
Jeroen
-
Goed nieuws, ook al was het een bescheiden foutje... en anders dan ik eerder dacht. De PEC's zijn kort na elkaar dus toch in twee afzonderlijke series gemaakt en verzonden, anders dan bij Plan U. Uit kostenoogpunt minder voor de hand liggend, maar het model is nu nagenoeg 100% ;) . Morgen maar eens op gaan halen.
-
Prima modellen. Ik heb uitvoeringen in grasgroen opgehaald. Er was wel een draaistel verkeerd om gemonteerd. dat viel op omdat de treeplank asymmetrisch onder de schuifdeur zat. Simpel op te lossen.
Dat de toiletraampjes nu goed zitten is top.
Spoorfan
-
Net binnen de 20.277.04 (grasgroen met grijs dak)
Ziet er prachtig uit. (y)
Maar wel een vraagje over de decoder die er in schijnt te zitten volgens de instructie die in de doos zit bijgesloten. Maar dit staat nogal sumier uitgelegd.
Ik neem aan dat dit dan een DCC decoder is. Staat die dan standaard op adres 3? Kan je het adres gewoon met een DCC programmer omzetten naar iets anders?
Er staan wat dingen uitgelegd bij F0 t/m F4.
Ik begrijp dat ik in CV108 een waarde kan zetten voor gedimde verlichting die ik er aardig uit vind zien. Klopt dat? Maar wanneer zou je dat functioneel gebruiken bij het rijden, ik zou denken ik wil de verlichting aan of uit (dat doe je dan met F4)
-
Even op bladzijde 6 van dit draadje kijken! Daar zijn veel van je vragen al beantwoord. Ja, als je een 2rail pec hebt gekocht, zo er een dcc functiedecoder in. Die staat af fabriek op adres 3, en is van een ander adres te voorzien.
De gedimde binnenverlichting werd gebruikt als de pec onbemand op het rangeerterrein stond, dacht ik. De zoeklichtstand was voor als hij bemand was en er in gewerkt werd.
-
@Marco
Dankje, Gevonden. Ik had wel het hele draadje afgezocht naar trefwoord "DCC", ik had dus beter kunnen zoeken naar "CV". Het is bij mij (op een gewone PC) vanaf pagina 10.
-
Hoi
Binnen verlichting werd gedimd als de PEC op het station stilstond, eenvoudige reden was om de accu te sparen daar bij stilstand ook de generator geen vermogen opwekt. Zodra de PEC weer ging rijden draait de generator dus en kon de verlichting weer op normale sterkte worden geschakeld.
Het zou leuk zijn als iemand iets kon ontwikkelen dat als de PEC stilstaat de binnen verlichting automatisch wordt gedimd.
Groeten Frans
-
Bij de Action koop je voor zes euro een veelkleuren ledlamp met afstandsbediening. Onder meer zitten er drie sterktestanden op voor gewoon wit licht. Een handige jongen moet die elektriek toch wel over kunnen zetten in een rijtuig denk je niet?
Je moet het dan alleen nog met de hand bedienen, maar dat heeft ook zijn charme.
Mvg, Paul
-
Het zou leuk zijn als iemand iets kon ontwikkelen dat als de PEC stilstaat de binnen verlichting automatisch wordt gedimd.
Is al lang bedacht ;D In Koploper onder uitgebreide functies per locomotief in te stellen (y)
-
Hoi
Wist ook dat in Koploper veel functies aanwezig zijn, de ontwerper, Paul, heeft daar prima in voorzien.
Maar nu, als je geen Koploper gebruiker bent en ook geen andere besturings systeem.
Ik ga Koploper gebruiken, maar nu gebruik ik in het begin MRDirect omdat ik een baan in opbouw heb.
Daarom mijn vraag stelling in het algemeen zonder gebruik van een besturings systeem,dus rijdend volle verlichting en bij stilstand gedimd.
Groeten Frans, relaxen in Spanje
-
Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van Artitec PEC 1928 voor tijdperk IVa. Nu heb ik wat betreft Piko Hondekoppen in tijdperk IV alleen een Beneluxversie beschikbaar, de andere 2 binnenlandse versies zijn tijdperk III.
Iemand enig idee in hoeverre het realistisch is om de PEC achter een Benelux Hondekop te hangen?
MvG Peter,
-
Volgens mij is dat niet realistisch. Ik denk dat je er toch een hk uit tp 4 tussen moet zetten. Anders even op seinarm kijken?
-
Tijdens de dagelijkse speurtocht tegen gekomen:
https://www.flickr.com/photos/76521871@N05/22901373299/in/album-72157634646453211/
https://www.flickr.com/photos/76521871@N05/22640883264/in/album-72157634646453211/
https://www.flickr.com/photos/76521871@N05/9290759009/in/album-72157634646453211/
Edit: oops, deze stonden er al aan het begin, zie bericht hieronder ;D
-
Die ben je op de verkeerde plek begonnen :P (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70487.msg3221680167.html#msg3221680167)
-
http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/46net.html (http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/46net.html)
-
Hoi
Terug komend op de interieur verlichting, dimmen als de PEC stilstaat.
Ben er achter gekomen dat bijvoorbeeld in de ESU Lokpilot V4 er een mogelijkheid is om een Aux uitgang te koppelen aan een actie.
Een actie is bijvoorbeeld, vooruit, achteruit, de functie toets F1,F2 enz., maar ook bij stop of rijden, CV129 tm CV140.
IN het geval van de PEC, stoppen gedimd licht, bij rijden normaal licht, heeft de decoder van Artitec ook deze functies? Ik weet het niet want heb geen PEC van Artitec. Het is maar slechts een idee.
Zelf ben ik bezig met het bouwen van de PEC van Kleinspoor maar ga ook zelf de decoder inbouwen, decoder bouw ik zelf met de software van Paco, geschreven voor een PIC 12F629, ruimte genoeg.
Gegevens staan op zijn site http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_en.htm.
Als je hierop klikt, dan naar DCC-Func en door scrollen naar versie 3. Alle CV's voor F0 t/m F28 plus functies voor stoppen en rijden kunnen in de functie mapping worden gecodeerd zoals in de ESU Lokpilot V4.
Deze decoder heeft wel 4 AUX uitgangen, AUX 0 en 1 voor de sluitlichten, F0 fwd en F0 backw, AUX 2 voor binnen verlichting uit, indien aan dan gedimd, bij rijden dan AUX 3, vol licht en dat is eigenlijk de truc. De laatste 2 AUX uitgangen wordt met wat schakeltechniek aan elkaar gefrutseld om dit doel te bereiken.
Het is slechts een aanzet, ben in Spanje op vakantie, kan dus hier niets testen alleen denken en op papier zetten, maar voor mezelf gaat dit best lukken.
Groeten Frans
-
Met de LokProgrammer van ESU heel makkelijk in te stellen.
-
Hoi
Wat en hoe bedoel je.
Als je reageer, leg dan even uit, ik weet hoe ik het gaat doen en dat heb ik uitgelegd, en nu jij voor de PEC van Artitec, dit in het belang van de andere gebruikers.
Trouwens voor mij zelf heb ik geen behoefte aan de LokProgrammer van ESU, kan zelf op en met een andere programmer alles in stellen voor alle decoders met wat ik wil.
Dat ik de ESU Lokpilot V4 noemde was slechts een voorbeeld zoals ik het al omschreef, maar nu de decoder van Artitec, dat zijn de vraag tekens, jij weet dus de oplossing.
Groeten Frans
-
Zoals al eerder uitgelegd kom je al een heel eind met de handleiding van de Digikeijs DR80010. Het functiemappen is daarbij weer gebaseerd op de cv-indeling van de LP3. De mogelijkheid om de functies te beïnvloeden als de trein stilstaat kom ik zo gauw niet tegen, maar ik heb ook niet alle mogelijkheden tot in den treure geprobeerd.
Misschien in consist met een LP4 in het trekkende treinstel?
-
Beste forumlezer,
Ik ben een grote fan van Artitec. Op mijn baan, gesitueerd in periode 3 , rijdt al het door hen uitgebrachte materieel van deze periode rond.
Ik vind echter dat Artitec de decoderinstelling van de PEC erg summier aangeeft.
De koper moet de werking van bijv. de binnenverlichting zelf uitvogelen via dit forum.
Artitec laat nu toch wel een steekje vallen. JAMMER!
Kom op artitec denk aan jullie goede naam en vul de gevraagde instelgegevens aan.
Het is toch te gekvoorwoorden dat een model alleen met decoder wordt geleverd maar met onvoldoende informatie hierover, waardoor de aangegeven instellingen niet kunnen worden uitgevoerd.
Groet,
Coen.
-
Voor mij is het een prima model. Je zet het op de baan en gaan met die banaan. Het is hier altijd zomer en daglicht. Ik vind het best zo zonder al die hokus Pokus troep. Artitec heeft alleen een steekje laten vallen bij de koppelingen, maar daar is al genoeg over gezegd. (y)
-
Hoi Henk
Heb hier de function mapping van Lopi V3.5
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Function_Mapping.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Function_Mapping.jpg)
Zo te lezen zijn de sluit lichten op CV 141 en 144, hier staat dus een waarde in.
Voor het rijden zijn deze CV 135 en 138 en stop is CV 129 en 132, zal nu 0 in staan.
Probeer eens de waarde van CV 141 en of 144 in een van de andere CV's te zetten, indien dit lukt kan je verder maar zet alles weer terug.
Het is maar een begin of deze CV's 129, 132, 135 en 138 geimplementeerd zijn.
Groeten Frans
-
Hoi, Vandaag mijn Pec ontvangen .
Maar de koppeling die je voor de DE2 moet gebruiken heeft een groter binnengat voor de schroef,dan de sierkoppeling die eraf komt . Ook zit er op/ onder het schroefje van de DE2 niet een plaatje. Dus de kop valt door het grotere gat. Nu met een iets langer schroefje en een plaatje de nieuwe koppeling gemonteerd. Maar in een kleine S bocht ontspoort de PEC al. Of wissel straat . Moet de koppeling heel soepel zijwaarts buigen ?? Het lijkt erop dat hij misschien iets tegen de schort aanloopt, of dat de PEC gewoon wat te licht is. Mijn DE1 was ook heel licht en ontspoorde snel. Na verzwaren ging dat veel beter .
Wie heeft er ook ervaringen met ontsporen ?
Brutus.
-
Hoi,
Blijkbaar hebben er geen Beneluxer problemen met rijden en waarschijnlijk perfect liggende rails. Alle assen de binnenmaat afstand gecontroleerd. De assen die waren goed , de koppeling ook. Maar het gewicht is dus matig. Net als DE1 van Artitec. Na wat lood extra gaat het al heel wat beter. Maar hij blijft gevoelig voor eruit wippen.
Dus veel mee rijden zal wel niet wat worden . Word dus weer een vitrine model . Maar die had ik al in het verleden ook eens zelf gebouwd .
Brutus
-
Iemand enig idee wanneer die koppelingenset voor de Hondekop worden uitgeleverd? Ze waren eerst wel leverbaar volgens de Artitec website, maar staan nu al weer een week op "rood" bij Artitec. Mijn treinenboer heeft ze i.i.g. nog steeds niet binnen.
-
Ik heb ze gister nog over de post gekregen!
-
Al 3 naleveringen gekregen en morgen weer. Dus....
-
Heb er 4 van mijn vaste winkelier gekregen op de een of andere manier ziet die altijd kans als eerste te scoren.
Pauw
-
Ok, dat is maf. Mijn winkelier heeft ze nog steeds niet. Misschien neemt hij weinig af van Att. Hoe dan ook, ze staan bij Att gelukkig weer op groen, dus nog even geduld.
-
Net zending gekregen.
-
Mijn treinenboer ook tegen de avond. Blijkbaar gisteren flink veel zendingen de deur uitgegaan op de Papaverweg. Hoe dan ook, morgen even een paar setjes ophalen 8)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/76F6EA56-0FCE-4B71-A242-29CADC2CAE74.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/76F6EA56-0FCE-4B71-A242-29CADC2CAE74.jpeg)
Zit het zo nu goed, links de Pec met neus en rechts de Pec met deukneus.
Ik vind de korte koppeling er mooier onder staan dan die lange. Maar hoe hoort het eigenlijk?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/34626FB6-4769-4F83-AE9C-4068AC4E53FA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/34626FB6-4769-4F83-AE9C-4068AC4E53FA.jpeg)
Kort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3568EB3B-4A64-4934-B6AC-7504E41F552C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3568EB3B-4A64-4934-B6AC-7504E41F552C.jpeg)
Lang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B8A1616B-92E5-4BDD-B638-88BE85AF2DAF.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B8A1616B-92E5-4BDD-B638-88BE85AF2DAF.jpeg)
Kort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/54C42549-B4A6-46CC-AF48-2BDE7B3D5B0A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/54C42549-B4A6-46CC-AF48-2BDE7B3D5B0A.jpeg)
Lang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FE1F0D38-8A8D-4B26-9008-E8A0C600C679.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FE1F0D38-8A8D-4B26-9008-E8A0C600C679.jpeg)
Lang links en kort rechts.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B53A19D5-7C60-41D3-98DE-51EE02AF98DB.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B53A19D5-7C60-41D3-98DE-51EE02AF98DB.jpeg)
Kort, bij nog om te bouwen Muis treinstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/748FB040-9EB9-4AC1-9155-4DC2536CE6A0.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/748FB040-9EB9-4AC1-9155-4DC2536CE6A0.jpeg)
Kort, tegen Philotrain koppeling aan koppelwagen.
-
Volgens mij gewoon de lange.
Kijk maar eens bij Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/index_posttreinen.htm (http://www.nicospilt.com/index_posttreinen.htm)
6e Foto van boven.
Grtz.Frits
-
Helemaal duidelijk, bedankt Frits.
Zijn en nog foto’s van de op en neergeklapte koppeling voor het oude type koppeling wat aan de DE3 zat?
-
Die zijn er zeker. Ergens in het Utrechts Archief en/of in het NVBS fotoarchief geloof ik wel eens wat gezien te hebben. Het is een voorzet stuk wat omhoog weg geklapt wordt.
EDIT:
NVBS foto's met nummers NEG170-874, NEG170-875, NEG170-874 en NEG589-060
-
Vraag over de binnenverlichting van de PEC. Met welke LED-strip van Digikeijs komt deze het meeste overeen? De witte of de warm witte?
-
Warm-wit komt het meest overeen met TL-licht naar mijn idee...
-
Hangt er maar net vanaf wat voor kleurnummer (https://www.eijlander.nl/kl-tl-buizen) buis je erin draait...
-
Warm-wit komt het meest overeen met TL-licht naar mijn idee...
Volgens mij ook.
Overigens lijkt het een variant op de Digikeijs DR80010 ledstrip, zoals eerder in het draadje gemeld, en dan zou het zomaar kunnen dat de kleur is aan te passen.
-
Die is idd (ook) warm wit. Of de kleur instelbaar is, waag ik te betwijfelen. Kleur is kleur immers. Je kunt alleen de manier van branden en aan- en uitgaan instellen.
Maar goed, dat maakt verder niet uit. Ik weet nu iig wel welke kleur verlichting ik in mijn hondekop ga plaatsen.
Dank allen!