BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railroadtycoon op 30 July 2016, 12:42:13
-
In het aankoopdraadje stonden een paar foto's van een Wascosa wagon. De foto waar ik op doel staat op Flickr https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/16596539043/ (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/16596539043/).
Hierin viel mij het volgende op, oranje "bufferbeschermers" ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_129.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_129.jpg)
Waar zijn deze voor? wat hebben ze voor nut?
Allie
-
Lijkt mij meer ladingbeschermers.
Nu kan bij een botsing de buffers van de andere wagen niet meer over de eigen buffers doorschuiven en de tank met brandbare inhoud beschadigen.
Ben alleen benieuwd of die dingen daar wel stevig genoeg voor zijn.
Stephan.
-
Dat is een oploopbeveiliging.
Dwz bij een botsing/ontsporing hebben buffers de neiging te gaan overbufferen, deze oranje blokken verhinderen dat buffers van andere wagens zich in de tank met bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen kunnen perforeren.
Fred
-
Hier een site over de ontwikkeling van veiligheidsbuffers(?):
http://www.crashpuffer.de/p42.htm
-
Duidelijk! Weer wat geleerd :P
Allie
-
Word dit model de nieuwe standaard buffer? (bij tankwagens?)
Of is hier geen standaard voor?
Groeten Barry
-
Kijk eens aan:
https://www.youtube.com/watch?v=PwUmg6TmzHg (https://www.youtube.com/watch?v=PwUmg6TmzHg)
Gr. Silvester
-
Lijkt mij meer ladingbeschermers.
Nu kan bij een botsing de buffers van de andere wagen niet meer over de eigen buffers doorschuiven en de tank met brandbare inhoud beschadigen.
Ben alleen benieuwd of die dingen daar wel stevig genoeg voor zijn.
Stephan.
Het is er voor ontworpen en daar zullen ook de nodige tests en toelatingen voor zijn, dus dat zal best wel werken.
-
@ Silvester,
Bedankt voor het filmpje (y) helemaal duidelijk.
Voorlopig nog advies dus, benieuwd wanneer dit definitief word.
Word heel wat buffers wisselen dan straks op mijn ho baantje haha
Groetjes Barry
-
Heel duidelijk filmpje, geeft een helder beeld van de achtergronden.
Toch heb ik er een vraag bij. In het filmpje wordt gesteld, dat overbufferingsbeveiliging de impact van de botsing zou verminderd hebben. Maar mijn vraag: zou dat ook gelden bij een botsing van een trein (plan V) met midden(scharfenberg)koppeling? Ik vermoed dat die beveiliging alleen maar werkt bij een botsing van twee wagens met de bij goederenwagens toegepaste buffers? Weet iemand daar meer van af?
Wim K
-
Het lijkt mij aannemelijk dat die overbufferingsbeveiliging in de bak zelf hapt en daardoor een deel van de energie wegneemt.
-
Ik denk niet dat deze dingen veel helpen voor onze treinstellen met hun centrale koppeling. Zoals in dit geval ketelwagen met Plan V die dan ook nog het in het midden geplaatst inspectieluik ontzet. Die dingen zouden dan ook hoger moeten zitten voor de veiligheid.
Carel.
-
Ook bij treinstellen met centrale koppelingen heb je deze anti-climbers in gebruik...
http://www.rail-pictures.com/bild/Switzerland~Stations~Spiez/20828/bls-mutz-008-stands-in-spiez.html
groeten
Bas
-
Ik kan snappen dat die met soortgenoten goed werken, maar deze ribbelblokken tegen "gewone" vieze vette buffers?
En de VIRM en de koploper? Ombouwen?
Carel.
-
In het filmpje word volgens mij geadviseerd om geen treinstellen zonder buffers te laten rijden op sporen waar ook chemicaliƫn worden vervoerd.
Groetjes Barry
-
Ah, dus geen VRM en ICM meer op de Brabantroute?
-
Ik denk niet dat deze dingen veel helpen voor onze treinstellen met hun centrale koppeling. Zoals in dit geval ketelwagen met Plan V die dan ook nog het in het midden geplaatst inspectieluik ontzet. Die dingen zouden dan ook hoger moeten zitten voor de veiligheid.
Carel.
Het helpt wel degelijk in het tegengaan van problemen;
Als jij met je treinstel achterop de cargo stuitert, dan raak jij misschien wel de achterste ketel, maar de wagens ervoor zullen door de impact ook de neiging hebben om op elkaar te klimmen en dat zal hiermee natuurlijk niet meer gebeuren.
-
Ah, dus geen VRM en ICM meer op de Brabantroute?
Als ze het advies volgen gaat daar dus straks bijvoorbeeld de br186 rijden .
En de icm , v(i)rm en de nieuwe intercity van Alstom niet.
Is mijn gedachte, als leek.
Groeten Barry
-
Nou, die nieuwe IC van Alstom voldoet natuurlijk wel gewoon aan de huidige veiligheids eisen en zal zeker crashbuffers hebben.
En die 186'ers gaat men echt niet elders inzetten dan waar ze voor besteld zijn, wat ga je daar voor in de plaats laten rijden dan?
-
Niet icm maar icRm ?
Er zullen toch wat stuivertje's gewisseld moeten worden neem ik aan ?
Groeten Barry
-
Ja, maar wat wil je dan op de HSL in gaan zetten ipv die 186 met ICRm'en?
D'r is niks anders wat daar kan rijden :p