BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Matthijs van Heijningen op 15 November 2007, 16:10:31

Titel: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 15 November 2007, 16:10:31
LONDEN - Eurostar, de hogesnelheidslijn tussen Londen, Parijs en Brussel, gaat de mogelijkheden onderzoeken om de treindienst uit te breiden naar Amsterdam. Dat zegt topman Richard Brown van Eurostar in de Britse zakenkrant Financial Times.

Voor het hele bericht zie hier: http://www.nu.nl/news/1316940/30/Eurostar_denkt_aan_Amsterdam_en_Keulen.html

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Lars Smelter op 15 November 2007, 16:13:30
Gaaf  ;D
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: rail4marcel op 15 November 2007, 16:16:11
Dat is wel leuk. Maar eerst zien.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 15 November 2007, 18:17:13
Dan reageerd eurostar snel op de concurentie, HOV-RN schreef namelijk dit:
Citaat
In de Britse krant Daily Mail dook het bericht op dat DB na de opening van de Engelse hogesnelheidslijn een hogesnelheids-verbinding
Köln – Brussel – London St Pancras, waarmee de Eurostar beconcurreerd zou worden. Een toelatingsaanvraag zou
al bij de exploitant van de kanaaltunnel (Eurotunnel) zijn ingediend. Zoals gebruikelijk ontkent DB de juistheid van het bericht.

Dus eurostar is er snel bij en de DB ontkent lekker alles, word een leuke geruchten stroom zo ;D

Groetjes Michiel
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: laurent op 15 November 2007, 18:47:22
Moeten er op Amsterdam wel extra perrons komen, met hoge hekken.
Gaat de HSL dan toch nog nuttig worden? :P
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Anoniem op 15 November 2007, 20:32:46
Steriliseerbare zone is een probleem, ATB in zo'n ding prikken is een nog veel groter probleem: een Eurostar zit propvol. Idem voor Duitse bestemmingen, met 15 kV als extra moeilijkheid. Dat betekent naar alle waarschijnlijkheid nieuwe treinstellen, en ik vraag mij af of dat rendabel is...maar dat gaan ze dus onderzoeken ;D.

Hoe zit dat trouwens met North of London? Is daar nog enig levenslicht te vinden?
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: laurent op 15 November 2007, 21:23:01
Nederland moet geen probleem worden, ex eurostars komen ook aan de Côte d'azur (Nice) en in Belgie. Met 1500 V DC en 3000 V DC op de draad. Hier in NL zit ook 1500 V DC aan de draad. Overigens, is het niet de bedoeling dat al het nl. traject met ETCS en ATB wordt uitgerust? Kunnen ze daar mee beginnen, het stuk vanaf Asd totaan HSL aansluiting. Ik geloof dat in Duitsland hetzelfde plan is, ook veel ETCS plaatsen. Enne, is onze HSL ook niet uitgerust met 15 kV AC? Of was het 25 kV AC, net als Betuweroute.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Anoniem op 15 November 2007, 21:44:42
Nederland moet geen probleem worden, ex eurostars komen ook aan de Côte d'azur (Nice) en in Belgie.

Daarom noemde ik 1500 V bewust niet als probleem, hoewel maar een handjevol stellen voor 1500 V geschikt is. Dat geeft problemen in de omloop, ze moeten wel naar Avignon en BSM kunnen blijven rijden ;D. Overigens komen de ex-Eurostars niet meer in Nice, noch in België. Paris - Tourcoing is het 'terrain de chasse' voor die verminkte dingen ;D.

Overigens, is het niet de bedoeling dat al het nl. traject met ETCS en ATB wordt uitgerust?

Dat is dus precies het probleem: ATB. Dat zit niet in die dingen en past er ook niet in. En eer Asd (en daarmee het gehele materieelbestand van de NS) omgebouwd is naar ETCS...dan zijn we wel even verder ;D.

Ik geloof dat in Duitsland hetzelfde plan is, ook veel ETCS plaatsen.

Het gaat niet om veel, het gaat om het gehele traject 8).

Enne, is onze HSL ook niet uitgerust met 15 kV AC? Of was het 25 kV AC.

25 inderdaad, anders zou het helemaal verwarrend zijn: de Betuweroute richting Duitsland (15 kV) met 25 kV uitgerust en de HSL richting het Belgisch / Franse TGV-net (25 kV) met 15 kV uitgerust ;D. Nee, beide nieuwe lijnen zijn 25 kV 50 Hz.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Rick op 15 November 2007, 21:47:25
Wat voor spanning hebben die Britten? Ik denk aan weer een vervolgbestelling ICE3 namelijk.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 15 November 2007, 23:42:00
De britten hebben op de waslijn volgensmij ook 25KV AC staan, en op de vang( uh 3e)rail 750V DC.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Victor op 16 November 2007, 00:46:11
Heeeeeee dacht ik het niet :o ;) ::) (als is het dat ze eraan denken)

Maar mochten ze gaan rijden (en dit is dan puur hypothetisch) en ze zouden dat dan ook doen met dezelfde type treinstellen, zouden deze treinstellen op volle lengte blijven (20-delig, volgens mij moeten perrons hiervoor echt verlengd worden lijkt mij) of worden ze ingekort net zoals in MSTS, de Eurostar die je kan downloaden van de site van Christrains? Of bestaat die ingekorte versie daadwerkelijk!?

Groeten, Victor
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Anoniem op 16 November 2007, 06:24:30
Ten eerste: de Eurostar-NoL-stellen (North of London) zijn inderdaad korter, uit mijn hoofd gezegd 16-delig, maar het zou ook 14-delig kunnen zijn. Ten tweede: als de door de HSL-Zuid bediende stations twee gekoppelde Thalys kunnen herbergen (en dat kunnen ze), dan kunnen ze ook één twintigdelige TC-Eurostar (Three Capitals) herbergen, want da's allebei 400 meter. Overigens is sinds eergisteren het 750 Volt-derde-railverhaal niet meer van belang voor Eurostar, de lijn is in het Verenigd Koninkrijk geheel van 25 kV voorzien en de slepers zullen worden verwijderd. Je zult daarom binnenkort niet eens meer een Eurostar in Waterloo Intl tegen kúnnen komen, ook niet bij verstoringen of zo.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Peter Korsten op 16 November 2007, 08:06:02
Even los van de derde rail, ik meen dat HS1 (de lijn van de tunnelmond naar Londen, voorheen de CTRL) voor een groter profiel geschikt is. Dus zou je er, theoretisch althans, ook met een Thalys moeten kunnen rijden.

Alleen zou ik die informatie moeten verifëren, aangezien ze uit een tijdschrift uit 2003 komt.

- Peter
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: lfblaauw op 16 November 2007, 11:03:54
Even los van de derde rail, ik meen dat HS1 (de lijn van de tunnelmond naar Londen, voorheen de CTRL) voor een groter profiel geschikt is. Dus zou je er, theoretisch althans, ook met een Thalys moeten kunnen rijden.


In een Engels tijdschrift heb ik ook iets soortgelijks staan. De Engelse HSL is volgens 'normaál' Europees profiel gebouwd.  Volgens mij is het beveiligingsysteem zelfs het Franse TVM430. Dat zou betekenen dat alle TGV's en Thalys-varianten, alsmede de ICE-3M (met 'Frankrijk-pakket')  naar London kunnen rijden. Enige obstakel is alleen extra veiligheidsmaatregelen t.b.v. het rijden in de tunnel.   Die voorzieningen hebben de Eurostar-TGV's wel.

ICE-3 naar London zou wel een aanzienlijke comfortverbetering zijn! 

Lars

Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Anoniem op 16 November 2007, 14:42:01
Precies. In het Verenigd Koninkrijk kun je wel met een gemiddelde TGV of ICE3 rondkarren, maar je komt de tunnel niet door.

Overigens heb je ook een materieeltekort...alle TGV-series zitten momenteel vrij krap qua beschikbaarheid, het lukt allemaal nét. Ook de voor Frankrijk beschikbare ICE's zijn niet overtallig, daarom rijdt er voorlopig maar één treinpaar Frankfurt - Paris en zijn de andere twee ingekort tot Saarbrücken - Paris. Enorme verlichting van de druk zit er op korte termijn niet in, aangezien de lopende orders (POS, Dasy) vooral bestemd zijn om de dienst uit te breiden. Daar komt bij dat de SNCF en Eurostar twee verschillende entiteiten zijn en zo'n inzet dus niet zonder slag of stoot gaat (denk aan leasingconstructies en dat soort ellende ;D).

Ik blijf bij mijn hypothese van nieuw materieel (met een continentaal omgrenzingsprofiel) voor een uitbreiding van het netwerk, maar daarvoor moet eerst blijken of zoiets rendabel is. En zoals gezegd: daar gaat men over nadenken 8).

ICE-3 naar London zou wel een aanzienlijke comfortverbetering zijn! 

Ja fijn, 3½ tot 4 uur in de herrie zitten ;D.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 16 November 2007, 16:56:36
Voor frankrijk geschikte ICE zijn er volgensmij zat want ze rijden zelfs op Amsterdam. Vorige week of die week er voor nog zo'n frankrijk ICE in Arnhem gespot.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Anoniem op 16 November 2007, 18:45:55
't Zijn er vijf...geen vetpot lijkt me ;D. Kwestie van geluk hebben om zo'n ding in Nederland tegen te komen.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Rick op 28 April 2016, 14:13:01
Bijna 9 jaar verder:

Klik (https://www.ovmagazine.nl/2016/04/eurostar-wil-testritten-beginnen-naar-amsterdam-2112/)

Citaat
Eurostar wil testritten naar Amsterdam
door Redactie OV-Magazine in rubriek hoge snelheid

Eurostar hoopt volgende maand testritten te beginnen naar Amsterdam. De verbinding staat al een aantal jaren op het verlanglijstje van de vervoerder, maar tot nu toe is het bij plannen gebleven.

Dat bevestigt Eurostar na berichtgeving van Railway Gazette. Volgens topman Nicolas Petrovic zijn alle partijen betrokken en is het de bedoeling dat eind 2017 er daadwerkelijk passagiers mee kunnen. Eurostar wil vanaf komende maand testritten uitvoeren om te kijken hoe de beveiligingssystemen van de e320 reageren op het Nederlandse spoor. Volgens ProRail wil Eurostar in de tweede helft van dit jaar beginnen met opleidingsritten.

Over een verbinding tussen Amsterdam en Londen wordt al jaren gesproken, maar een lijn naar Groot-Brittannië heeft nogal wat voeten in de aarde. Zo zijn er striktere grenscontroles. Passagiers moeten in een afgesloten gebied gecontroleerd worden. In Brussel, Lille en Parijs zijn die douanefaciliteiten aanwezig. De controle voor andere Eurostar-bestemmingen vindt ook daar plaats, wat tot veel oponthoud leidt.

Echter, een overstap in Lille is niet nodig, aldus Railway Gazette. Dit betekent dat Amsterdam en in Rotterdam, waar de trein ook moet stoppen, haar eigen douanefaciliteiten zou krijgen. Hoe dat vorm gaat krijgen onderzoeken Eurostar en NS op dit moment.

Klik 2 (https://www.ns-epublisher.com/BlazeDS/content/article/7964359/edition/7946203/bfa5929868222385)

Citaat
Zes NS-machinisten zijn vorige week geslaagd voor het Eurostar materieelexamen. Zij gaan binnenkort in opdracht van Siemens, tijdens de testperiode in Nederland, rijden met de nieuwe hogesnelheidstrein van Eurostar, de Velaro e320-trein.

Het examen was de afsluiting van twee intensieve opleidingsweken bij Eurostar in London. Tijdens de opleiding hebben de collega’s uitgebreid kennisgemaakt met de nieuwe trein. Een groot deel van de opleiding is gedaan aan de hand van een simulator. Eurostar heeft twee identieke simulatoren laten bouwen. Deze werken exact hetzelfde als de treinen buiten en bieden dus erg goede leer- en oefenmogelijkheden. Om de trein in de praktijk te leren kennen hebben machinisten in de tweede week van de opleiding (mee)gereden met de nieuwe Eurostar treinen die al rijden tussen Parijs en Londen.

Bastian Pit, Teamleider/Vakondersteuner: “Het opleidingstraject in Londen was een fantastische ervaring, het was iedere dag weer een feest. Alle machinisten die zijn opgeleid, zijn zeer enthousiast over deze mooie nieuwe trein die tussen Amsterdam en London zal gaan rijden.”

De instructeurs van Eurostar vonden het omgekeerd leuk om Nederlandse machinisten te ontvangen en op te leiden. Zij waren onder de indruk van de kennis en ervaring van onze machinisten en vooral ook van het enthousiasme dat zij voor het project hebben. De zes NS-machinisten zijn nu bevoegd om straks met Eurostar op het traject Amsterdam – Brussel te rijden.

 Bron: NS International, 26 april 2016

Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: martijn v m op 28 April 2016, 15:53:48
interessant.

worden dan waarschijnlijk ook de langste treinstellen die Nederland ooit gekend heeft?

en dan eindelijk wat meer nuttig gebruik van de HSL-Zuid

Greetz Martijn
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Dave....... op 28 April 2016, 18:54:47
Eurostar heeft nu Velaro-D stellen.
Dus het is daardoor makkelijker om ieg naar Duitsland te rijden.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: rail4marcel op 28 April 2016, 19:10:30
Ze laten en geen gras over groeien, zojuist is er voor het eerst een Velaro de grens over gekomen voor testritten.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: martijn v m op 28 April 2016, 19:42:33
Geen Velaro D maar velaro e320.
Zelfde concept andere specificaties.

Maar er is er nu dus 1 in Nederland? 

Foto's

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Dave....... op 28 April 2016, 20:44:16
Pic or it didn't happened  ;D
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 28 April 2016, 20:53:39
Mooi ding hoor!
Vannacht proefritten!
Maar staat leuk onder nederlandse draad.
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: martijn v m op 28 April 2016, 20:56:24
link naar een foto?  :)

greetz Martijn
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Floris op 28 April 2016, 21:53:08
ok vooruit dan maar:

BEWIJS:
(https://farm2.staticflickr.com/1709/26699283145_866d78c5f3_m.jpg) (https://flic.kr/p/GFjNG2)
Eurostar 4014/4013_Nispen_280416 (https://flic.kr/p/GFjNG2) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Dave....... op 28 April 2016, 22:04:12
Cool!
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: laurent op 28 April 2016, 22:08:14
Wat een eind toch ook... :o
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: Peter Korsten op 29 April 2016, 00:35:56
4,5 meter in H0, dat is prima te doen. :)

Merci voor de foto!

- Peter
Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: martijn v m op 29 April 2016, 06:30:37
Das inderdaad een lang stel ja.
Nu wachten op het model van Fleischmann.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
Bericht door: dh3201 op 29 April 2016, 08:27:01
4,5 meter in H0, dat is prima te doen. :)
Je zou maar een nuller zijn...  ::)