BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 15 July 2016, 18:46:01
-
In aansluiting op dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/index.php/topic,69333.0.html) las ik zojuist http://www.ad.nl/nieuws/ns-koopt-79-snelle-treinen-voor-hogesnelheidslijn~a1f2e25f/ (http://www.ad.nl/nieuws/ns-koopt-79-snelle-treinen-voor-hogesnelheidslijn~a1f2e25f/)
-
Als ze die dingen nou eerst daar gekocht hadden.... ik heb nooit begrepen waarom ze niet doorgingen met wat ze al hadden. Thalys / TGV, prima dingen, beproefde techniek. Zo te zien nu wel. Gelukkig maar :)
-
Ja leuk, een nieuw draadje waarin we weer kunnen behandelen waarom er geen tgv gekocht is. Kon dit niet beter in het eerste topic over de ICNG?
-
Sorry, zomaar een gedachte van mij. Volg normaal dit soort draadjes niet.
-
Weer eens een bericht van pers die niet goed persberichten kan lezen.
NS koopt namelijk GEEN nieuwe hoge snelheidstreinen van Alsthom.
NS koopt via Alsthom de Intercity Nieuwe Generatie. Deze trein komt ter vervanging van de rijtuigen zoals die op de HSL naar Breda rijden. Deze nieuwe Intercity treinen zijn ter aanvulling, vervanging verouderde rijtuigen en later ook ter vervanging van de verouderde ICM treinstellen (koplopers). Bij de aanbesteding is echter rekening gehouden dat ze ook op de HSL trajecten kunnen rijden aangezien ze daar ook de oudere rijtuigen gaan vervangen.
-
Volgens mij staat in het artikel dat er snelle treinen gekocht zijn die onder meer op de HSL gaan rijden.
Een krantenkop dekt niet altijd de lading van het artikel. :)
-
Uit het bericht:
De NS schaft 79 nieuwe intercity's aan die met een maximale snelheid van 200 kilometer per uur op onder meer het traject van de hogesnelheidslijn gaan rijden. Vanaf 2021 rijden de treinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over de HSL.
Fyra
Eerder ging NS in zee met bouwer AnsaldoBreda voor de levering van de geplaagde Fyra-treinen. Ook Siemens en Alstom dongen destijds mee om de opdracht, maar zagen die aan hun neus voorbij gaan. Siemens spande een kort geding aan over de aanbesteding. De NS meldt dat dat kort geding vrijdag in haar voordeel is beslist, waardoor het contract met Alstom nu officieel kan worden beklonken.
Deze manier van berichtgeven suggereert dat het specifiek om treinen gaat die op de HSL horen te rijden wat NIET het geval is. Ook als de Fyra wel was gaan rijden, waren deze treinstellen besteld. Het gaat hier om uitbreiding en vervanging van Intercity materieel, dat daarnaast in staat is om over HSL trajecten te rijden en dat volgens de nieuwe afspraken met het ministerie ook zal gaan doen.
-
Je leest een beetje selectief Wilco. ;)
-
Ik lees zoals nagenoeg iedereen het artikel leest, zelfs hier op het forum.
Als ze die dingen nou eerst daar gekocht hadden.... ik heb nooit begrepen waarom ze niet doorgingen met wat ze al hadden. Thalys / TGV, prima dingen, beproefde techniek. Zo te zien nu wel.
Bekijk de reacties op deze berichtgeving maar op de AD pagina allemaal referenties naar HSL, Fyra en Thalys/TGV, waar het in dit geval helemaal niet om gaat.
Door de wijze van berichtgeving van pers zoals het AD, wordt dit echter wel als zodanig opgepikt door de meeste lezers.
De mens leest nu eenmaal op een bepaalde wijze en daar wordt door de pers op ingesprongen door dit soort berichtgeving dusdanig te presenteren. Maar waar lees je in de pers de werkelijke berichtgeving, dat het hier gewoon om de al geplande nieuwbouw voor nieuwe Intercity treinen gaat? Nee want dat verkoopt niet. Refereren aan wat mis is gegaan door slim een klein stukje HSL de boventoon te laten vieren.
Waarom niet gewoon als kop: NS besteld nieuwe Intercity treinen? Nee ook hier weer boven dit topic NS koopt nieuwe treinen HSL, wat niet klopt.
-
Kijk even op de NS-site:
http://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/
mogelijke looks:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_trein_NS.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_trein_NS.png)
plaatje komt van bovenstaande NS-site
-
Uit het bericht:
Deze manier van berichtgeven suggereert dat het specifiek om treinen gaat die op de HSL horen te rijden wat NIET het geval is. Ook als de Fyra wel was gaan rijden, waren deze treinstellen besteld. Het gaat hier om uitbreiding en vervanging van Intercity materieel, dat daarnaast in staat is om over HSL trajecten te rijden en dat volgens de nieuwe afspraken met het ministerie ook zal gaan doen.
Nee, dat denk ik niet. Als de Fyra wel geslaagd was dan waren deze treinen niet besteld, in ieder geval niet zoals nu. Door het falen van de Fyra werd de HSL concessie aan het gewone net toegevoegd en kwam er de mogelijkheid voor doorgaande diensten zoals Den Haag - Venlo over de HSL. Hiervoor zijn nu de ICNG bedoeld en als vervanging van het ICR en ICM.
Bij het slagen van de Fyra was dit niet gebeurd en had er volstaan met materieel voor het gewone net. De NS wou immers geen concurrentie voor de Fyra. Vanwege de veranderde afspraken komen de ICNG op de HSL, anders had de Fyra daar gereden zonder de nu wel geplande directe diensten. ICR was nu dan waarschijnlijk ook al buiten dienst gesteld.
-
Sorry dan moet ik u teleurstellen, ik weet dat deze stellen ook besteld zouden worden. Deze zijn nl voor de levensloop vervanging van de ICM en de IC rijtuigen. Dit is feitelijk bekend.
Daarnaast zouden de Fyra stellen NIET de IC-direct vervangen, maar dit materieel. Pas na het afblazen van de Fyra is besloten dat nieuw NS materieel in de toekomst binnenlands ook over HSL trajecten zou gaan rijden, maar toen liep het aanbestedingstraject voor dit materieel al lang. Het aanbestedingstraject is nl al in 2014 begonnen.
-
De Alstom ICNG zullen overigens ontwikkeld worden uit de Coradia serie. Eind 2017 zal het definitieve ontwerp bekend worden.
-
Klein stukje geschiedenis over de aanbesteding:
http://www.treinwiki.nl/tag/icng/
http://www.ovpro.nl/trein/2015/06/19/ns-nieuwe-fase-aanbesteding-intercity-nieuwe-generatie/
Overigens het hierin genoemde jaartal 2013 betreft niet de aanbesteding an sich, maar de voorbereiding bij NS, de aanbesteding zelf is in 2014 aangevangen.
-
Als ze die dingen nou eerst daar gekocht hadden.... ik heb nooit begrepen waarom ze niet doorgingen met wat ze al hadden. Thalys / TGV, prima dingen, beproefde techniek. Zo te zien nu wel. Gelukkig maar :)
Van iemand die dicht bij de aanbestedingen zat: De orderportefeuille was toen der tijd vol. Ze hadden nooit aan de leveringstermijn kunnen voldoen. Nu heeft dat Italiaanse bedrijf dat ook niet gedaan, maar Alstom is toen dus afgehaakt.
-
Ah oke, leuk om te weten. Dank je :)
-
Ahh de ICNG.
Dus dit draadje is overbodig.
En die 200km/u is ook handig voor de hanzelijn.
Fyra of geen Fyra. Deze treinen waren er gekomen. Uitbreiding ic vloot en vervangen ICMm en ICRm uiteindelijk.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Pas na het afblazen van de Fyra is besloten dat nieuw NS materieel in de toekomst binnenlands ook over HSL trajecten zou gaan rijden, maar toen liep het aanbestedingstraject voor dit materieel al lang. Het aanbestedingstraject is nl al in 2014 begonnen.
Met de Fyra werd gestopt in 2013 dus voor de aanbesteding van de ICNG. Hierna is de concessie veranderd waarmee binnenlandse diensten over de HSL mogelijk werden waar de eerste inzet van de ICNG is voorzien. Zo kan je het zien als een opvolger van de Fyra al is de inzet niet helemaal hetzelfde. Zonder de veranderde concessie voor de HSL had dit materieel alleen ICR en ICM vervangen maar was er geen inzet op de HSL geweest.
-
Ze hadden ook voor de HSL van die Railjets kunnen bestellen die de Oostenrijkse spoorwegen hebben, vaste locomotief met een stam rijtuigen en die rijden in Duitsland zelfs 230 km/u. Er staan van die "toonladder zingende" Tauruslocomotieven voor. Zien er zowel van buiten als van binnen mooi uit. Binnen super de luxe zelfs.
-
Taurus heeft alleen geen NL toelating en word bovendien niet meer gefabriceerd, vandaar dat men nu als noodsprong met cargolocs over de HSL boemelt ::)
-
Dat eerste heeft de ICNG ook niet, dat tweede is een lastiger probleem. ;)
-
Taurus heeft alleen geen NL toelating en word bovendien niet meer gefabriceerd, vandaar dat men nu als noodsprong met cargolocs over de HSL boemelt ::)
Wat is jouw voorstel dan?
-
Denk niet dat men voorstel enig verbetering brengt in dit algehele blunder dossier ;)
-
Ze hadden ook voor de HSL van die Railjets kunnen bestellen die de Oostenrijkse spoorwegen hebben
"Ze hadden ook.." Ze hadden zoveel. Iets uit Japan bijvoorbeeld.
Maar dat hebben ze dus niet.
Dirk
-
Ze hadden ook voor de HSL van die Railjets kunnen bestellen die de Oostenrijkse spoorwegen hebben, vaste locomotief met een stam rijtuigen en die rijden in Duitsland zelfs 230 km/u. Er staan van die "toonladder zingende" Tauruslocomotieven voor. Zien er zowel van buiten als van binnen mooi uit. Binnen super de luxe zelfs.
Alleen waren die er nog niet ten tijde van de aanbesteding van de Fyra.
-
Denk niet dat men voorstel enig verbetering brengt in dit algehele blunder dossier ;)
Dan begrijp ik je smiley ::) misschien verkeerd. Ik zag dit als een zucht. Vandaar mijn vraag.
Geen een voorstel wat hier gedaan wordt, brengt verbetering in dit dossier, want er wordt hier toch niet gekeken.
-
Die ::) was meer dat het eigenlijk in en in triest is dat men dusdanig diep gezakt is dat men goederenloccen op een Hoge Snelheids Lijn moet laten boemelen, omdat er niks anders beschikbaar is. Ik snap dat dit een snelle oplossing was en men hiervoor gekozen heeft, omdat er simpelweg niks anders rondrijd met NL toelating wat geschikt is voor de HSL, of beter gezegd in staat is om er overheen te rijden en men reed er al mee.
Maar het toont wel weer het gekluns aan wat het van het begin aan al was (en voorlopig zo blijft)
Eerst kon men de lijn niet opgeleverd krijgen, etc etc....
-
Alleen waren die er nog niet ten tijde van de aanbesteding van de Fyra.
Neen, maar in 2013 wel. ;) Althans, niet in de uitvoering zoals ÖBB ze heeft, de Taurus was toen ook al uit productie, maar de Vectron kan ook voor 230km/u geschikt gemaakt worden.
-
Maar ns wil treinstellen en je zit met die achterlijke aanbestedings plicht.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE