BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ivanzon op 10 July 2016, 01:03:43

Titel: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: ivanzon op 10 July 2016, 01:03:43
Toen ik het volgende filmpje bekeek viel mij op dat er een boel vuur onder de locomotief vandaan komt... En dat de hoeveelheid rook in de cabine er ook niet echt gezond uit ziet

https://m.youtube.com/watch?v=gu5EbL329SI

Kan iemand uitleggen wat er hier aan de hand is?
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Hans Grasmaijer op 10 July 2016, 02:44:56
Dat zier er inderdaad ongezond uit.
Nu weet ik waar pedro el negro vandaan komt.

Hoe het komt dat er zoveel rookontwikkeling is, no comprendo, maar voor het schoonmaken weet ik wel een goede oplossing: stuur lok en bemanning naar Lenzkirch:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_920.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_920.jpeg)
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Dutch op 10 July 2016, 09:46:13
Als ik zou moeten gokken... aangekoekt vuil onder de locomotief heeft vlam gevat door de hoge temperatuur in de tunnel?
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Remco vM op 10 July 2016, 10:13:09
Dat zier er inderdaad ongezond uit.
Nu weet ik waar pedro el negro vandaan komt.

Hoe het komt dat er zoveel rookontwikkeling is, no comprendo, maar voor het schoonmaken weet ik wel een goede oplossing: stuur lok en bemanning naar Lenzkirch:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_920.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_920.jpeg)

Watervullen via de uitlaat :o :o :o
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Eelco Storm op 10 July 2016, 10:24:52
Uitlaat?

Lijkt mij iets met de vuurkist te zijn, maar wellicht dat kapitein Kniesoor hier zijn licht op kan laten schijnen.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Remco vM op 10 July 2016, 10:48:13
Uitlaat/schoorsteen, in ieder geval niet het water vulpunt (of hoe dat dan ook heet)
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: thonis op 10 July 2016, 11:18:49
Wat ik uit het commentaar kan opmaken, had de loc niet voldoende druk meer, daardoor zal bij lage snelheid (weinig trek op het vuur) veel gestookt zijn. Het gevolg is valse trek, zoals je dat bij je kachel thuis ook kunt hebben... Ik kan uit ervaring zeggen, dat het dan in het machinistenhuis erg onaangenaam wordt.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: tijgernootje op 10 July 2016, 11:40:20
Het is ook enkel maar zo extreem als de loc net de tunnel uitkomt,verder zie ik het niet meer.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Hans Grasmaijer op 10 July 2016, 12:20:07
@remco: mooi hè.

@noot: ik heb zeker een ander filmpje gezien. Die machinist of stoker was pikzwart.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: nighttrain1 op 10 July 2016, 13:29:24
Ook een manier om het onkruid te bestrijden ;D
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: nighttrain1 op 10 July 2016, 13:38:43
Wie durft er nog te beweren dat zwarte piet niet bestaat?!?
Èn deze komen echt uit Spanje!  :police:
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: guest7823 op 10 July 2016, 16:02:53
Het relatief krappe tunnelprofiel doet vermoedelijk een paar dingen met de manier waarop de verbranding en rookgasafvoer normaal verloopt.

Van kolenstookte locomotieven weet ik dat het een soort van praktijk was om te zorgen dat je met een versgestookt, maar goed doorgebrand vuur een tunnel inging. Dusdanig dat je dus voorlopig niet hoefde te stoken en dat er geen of nauwelijks rookontwikkeling was. Bij een tunnel dekt het tunneldak de schoorsteen feitelijk af of zorgt in ieder geval voor een hogere weerstand dan normaal. Hierdoor veranderd ook de trek op je vuur en de verbranding in de vuurkist. Zeker bij een oliestoker sluit ik niet uit dat de verbranding een stuk lager gaat plaatsvinden dan normaal.

Er staat mij bij dat ik ooit een verhaal heb gelezen over hoe de SSN o.a. door de Maastunnel rijdt met hun loc's.

Ik vermoed dat deze mensen er achter zijn gekomen dat er toch een paar truukjes meer zijn dan degene die zij wisten  :)

Groeten,

Kniesoor

PS morgen nog maar weer een dagje met het Bemo startsetje spelen  8)
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: jjg koopmans op 10 July 2016, 20:18:41
Waarschijnlijk heeft de stoker de olietoevoer dichtgedraaid bij het binnenrijden van de tunnel. Aan het einde van de tunnel wordt de olietoevoer weer geopend en krijg je te maken met het eeuwige manco van een oliestoker: te weinig trek en lucht om die extra olie meteen te verbranden. De olie wordt dan ontleed, de waterstof wil wel branden maar de koolstof wordt als roet uitgestoten in plaats van verbrand. Er wordt kennelijk zoveel olie toegevoerd dat het zelfs onder de vuurkist kan branden.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: tijgernootje op 11 July 2016, 12:30:08
@noot: ik heb zeker een ander filmpje gezien. Die machinist of stoker was pikzwart.

Ik heb het zelfde fillumpie gezien als jij,maar dat iemand een zwart gezicht heeft staat los van een oliestook loc die overal vuur uitbraakt als hij de tunnel uitkomt,dat laatste was geloof ik waar het omging toch.
Een zwart gezicht heb je overigens zo hoor,10 minuten uit de rijdende trein hangen met er voor een olie of kolen gestookte stomer kan dat al bewerkstelligen zo weet ik uit eigen ervaring  ;D
Als je dat dus al als passagier kan hebben,dan snap je wel naarmate je dichter op die bron zit,dat dat effect veel sneller te verkrijgen is   ;)
Wat Koopmans zegt kan overigens best is de reden zijn,het valt namelijk ook op dat de loc niet echt met vaart die tunnel uitkomt,ofwel ze lijken de "gas kraan"dicht te hebben gedraait voor ze de tunnel indoken.
Bij de SSN stoken ze de loc tot vlak voor de tunnel ingang om dan met zo min mogelijk rook ontwikkeling door de tunnel te gaan(zorgt er ook voor dat er nergens rook/brandmelders afgaan) zodra ze de tunnel uitzijn dan stookt men weer verder.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Hans Grasmaijer op 11 July 2016, 17:54:05
@noot: interessante ervaring noot. Dat moet vroeger een smerige toestand geweest zijn. Adam cs vol met rokende loks.. Maar goed, in die tijd werd er in de trein flink op los gepaft, dus de mannen merkten het niet zo lijkt me. Dames wel, maar die hadden in die tijd niet zoveel in te brengen.

En wij maar die epoche romantiseren..Over die stoomers in tunnels, mogen de stoomloks, kool of oliestook, überhaupt door Nederlandse tunnels rijden? Enzoja, als die dan even de "adem" inhouden in de tunnel, bestaat er dan geen gevaar dat die treinen onvoldoende energie hebben om eruit te rijden? De spoortunnels in NL hebben een uitrit met een helling tot 25 promille omhoog.

Ik heb nooit een bericht van een gestrande stoomer in een tunnel gelezen maar het geeft te denken. Vakantietijd, dan krijg je van dit soort vragen..
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: laurent op 11 July 2016, 18:11:51
Ik meen dat in de Velserspoortunnel stoomlocs geen tractie mogen geven. En door de Hemtunnel mogen ze helemaal niet. VSM of SSN machinist heeft wel eens verteld, toen hadden ze een 2200 bij zich achterop de trein, dat die in de tunnel wel moest douwen.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Luit op 11 July 2016, 18:56:24
Volgens mij heeft de laatste Huiderexpress zonder diesel door de Hemtunnel gereden. Stomer voor en achter.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Thom op 11 July 2016, 20:24:09
Tunnels zijn voor goederentreinen ook voorzien van L en H seinen.

Die seinen branden op het moment dat de trein geen volledig vrije rijweg heeft in de tunnel en staan op voldoende afstand dat wanneer de rijweg wel volledig door staat in de tunnel de trein voldoende snelheid kan maken om er ook weer fatsoenlijk uit te komen.

Bedoeld voor goederentreinen, maar ook goed bruikbaar voor stoomtreinen :)

Verder zit er nog verschil in stoken (= kolen verbranden om stoom te creeëren) en tractie geven (= stoom gebruiken om de cilinders aan te drijven).

Bij stoken komt er rook vrij en bij tractie geven afgewerkte stoom en dat eerste is natuurlijk meer hinderend dan het tweede.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: laurent op 11 July 2016, 20:26:03
Volgens mij heeft de laatste Huiderexpress zonder diesel door de Hemtunnel gereden. Stomer voor en achter.
Ik zie het ja. Ik weet dat o.a. de VSM Corus Express via Haarlem is gekomen (en doorgereden is naar Uitgeest, om daar vervolgens te keren en terug te steken naar Beverwijk). Ook de Huider Express in 2010 ging via Uitgeest en Haarlem.
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: ivanzon op 11 July 2016, 22:38:39
Aan het filmpje is niet te zien in welke richting gereden werd, maar volgens het Spaanse Wikipedia artikel zitten er 63 tunnels in een traject van 42km, de langste tunnel is  bijna 1,3 km lengte.
Als je vanuit het noorden komt heb je tot de top ruim de helft van die tunnels gehad...
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: jjg koopmans op 11 July 2016, 22:42:00
..........
Ik heb nooit een bericht van een gestrande stoomer in een tunnel gelezen maar het geeft te denken. Vakantietijd, dan krijg je van dit soort vragen..
Lees en huiver!
https://en.wikipedia.org/wiki/Balvano_train_disaster
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Eelco Storm op 11 July 2016, 22:49:43
k*l*re...  :-X :'(
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: dwem op 12 July 2016, 13:30:11
Tractie geven meteen stoomloc .......... da's een nieuwe voor mij.  :o

Dirk
Titel: Re: Extreem veel vuur onder olie gestookte locomotief
Bericht door: Thom op 12 July 2016, 15:45:48
Hoe wilde je dat dan noemen, gas geven ?

Ondanks stoom lijkt me er niks mis mee:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tractie