BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jurrien pinkster op 25 May 2016, 11:55:39
-
Hallo.
Na lang rond gekeken te hebben er toch achter gekomen dat een leuk baanplan heel lastig is om te maken.
Ik heb een mooie ruimte waar ik een grote baan in kan bouwen, maar nu nog een idee voor een sporen plan.
Wellicht zijn er mensen hier die een leuk idee op papier kunnen zetten waar ik wat mee kan.
Ik heb de ruimte die ik wil gebruiken al in mijn computer staan in Anyrail.
Hier onder zou ik een afbeelding plaatsen.
(http://i67.tinypic.com/10fxtm9.png)
De maten:
Lange kant: totaal 760 cm ( dit is van hoek tot hoek muur kant )
Korte kant: totaal 480 cm ( dit is van hoek tot hoek muur kant )
Breedje of diepte : 160 cm
Smalle gedeelte bij 1 van de spiralen is 120 x 120 cm.
In beide hoeken wil ik die twee spiralen hebben zoals op de afbeelding.
De derde kleinere spiraal kan ik nog verplaatsen. ( of gewoon niet gebruiken )
De twee grote spiralen zijn gemaakt met R4 en R5 van roco line.
Wat zou ik graag willen:
Rij lengte.
Liefs dubbel sporen.
Klein station treinen max lengte 200cm ongeveer.
Dit met misschien 4 sporen?
Schaduw station minimaal 8 sporen lengte minimaal 300 cm. ( meer sporen altijd goed )
Zijn er mensen die mij hier mee willen en kunnen helpen.
Ik kom gewoon niet verder hier in.
Anyrail bestand kan ik toe sturen.
Alvast bedankt voor het mee denken.
-
Laat eens zien wat je zelf al bedacht hebt en waarom je dat niks vindt.
Ervaring leert dat dit soort hele open vragen (ik heb een mooie ruimte en bedenken jullie daar eens wat voor) niet zo veel reacties opleveren. Een goed baanplan bedenken kost, mij in elk geval, behoorlijk wat tijd. Vragen om mee te denken levert meestal meer reacties op.
-
Dankt voor je reactie Marc.
Maar juist dat is min probleem. Waar te beginnen?
Ik heb natuurlijk vast gezet waar de spiralen moesten komen.
Vanaf daar kom ik dus niet verder.
Maar ik teken verder en houd het hier bij.
-
Denk ook dat je plan ook goed bereikbaar moet zijn. Over het algemeen is +/-60cm het maximale wat je van 1 kant kan halen (als je lang bent misschien iets meer). Als je dus niet aan 2 kanten erbij kunt denk dan aan een smallere tafel of hou rekening met mangaten in je ontwerp.
Teken eerste een station in en eventueel iets van industrie of een lokaal spoor.
Rien
-
Wat is er toch aan de hand met mensen die niet weten wat ze willen, maar wel alvast 2 spiralen hebben ingeplanned?
Als je 2 spiralen wil, dan heb je vast ook al bedacht wat je daarmee wil gaan doen. Die spiralen maken deel uit van een groter plan, dus laat eens zien wat dat grotere plan is.
-
Wat is er toch aan de hand met mensen die niet weten wat ze willen, maar wel alvast 2 spiralen hebben ingeplanned?
Als je 2 spiralen wil, dan heb je vast ook al bedacht wat je daarmee wil gaan doen. Die spiralen maken deel uit van een groter plan, dus laat eens zien wat dat grotere plan is.
Bedankt voor je reactie.
Die spiralen staan er al omdat ik op twee verdieping wil werken.
bovenste paradebaan.
en onderste station.
Nu is dat juist het probleem.
Ik krijg dat niet mooi.
-
Moeten dat dan twee zichtbare verdiepingen worden?
-
Die spiralen staan er al omdat ik op twee verdieping wil werken.
bovenste paradebaan.
en onderste station.
Nu is dat juist het probleem.
Ik krijg dat niet mooi.
Als mede-austrofiel merkte ik dit draadje natuurlijk meteen op. Met zo'n fraaie ruimte kan je een hoop moois doen.....of er volledig in 'verzuipen'! Een goed en haalbaar plan naar JOUW tevredenheid lijkt me in elk geval nuttig. En dat zal je toch zelf moeten maken!
Je schrijft over dubbelspoor, veel rijlengte, een niet al te uitgebreid station en meerdere nivo's danwel hoogteverschillen. Dat klinkt mij in de oren als "klein station ergens aan een hoofdlijn over één of andere pas". Da's mooi, want daarvan hebben ze er genoeg in Oostenrijk! Kijk eens op www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl)-> sporenplannen -> Oostenrijk -> Tekeningen -schaal. Kies wat leuks uit en vertaal dat naar de ruimte die je hebt. Bedenk er wel bij dat 'klein' station vooral slaat op het aantal sporen, niet op de lengte ervan!
Vergeet in eerste instantie die spiralen even. Die dingen zijn geen doel op zich, hooguit een middel om van het ene nivo naar het andere te komen als het op een andere manier niet lukt. Op de lengte die jij ter beschikking zegt te hebben, kom je waarschijnlijk uit zonder dergelijke 'kermisattracties'.
Ik ben wel benieuwd jaar je verdere krabbels en schetsen. De eerste ideeën hoeven echt niet op de centimeter nauwkeurig, dat komt wel. Ook het te gebruiken railsysteem doet er in dit stadium overigens geen fluit toe.
Succes!
Roald
schoolmeester-modus: kijk ook een beetje naar je spelling. Het gaat over suGGesties en OosteNrijk, /schoolmeester
-
Maar juist dat is min probleem. Waar te beginnen?
Bij het station bijvoorbeeld. Teken dat en de hoofdlijn slingert verder door de bergen. Je hebt toch wel eens ìets geschetst?
Tussenvraag; wat is je bouwervaring? Is dit je eerste baan?
-
Ronald bedankt voor je reactie.
Tja schrijffouten blijft een probleem bij mij. Sorry daarvoor.
ik ga met je tips aan de gang.
Ik heb die baan in dortmund ook gezien.
Semmeringbahn.
Deze werd hier erg afgekraakt.
Maar dat vind ik dus een geweldige baan.
Dat is wellicht een voorbeeld voor mij.
-
Als dat een voorbeeld voor je kan zijn,pak dat als voorbeeld en kijk naar wat wil ik van dat plan gebruiken/wat vind ik leuk.
Haal weg waar je niks mee hebt,en plak de restjes aan mekaar,dat zal je dwingen om aanpassingen te verzinnen om die restjes zinnig aan mekaar te krijgen zodat jij het wat vind.
Mik dat resultaat is hier neer en vertel erbij welke dingen jij leuk vind om te doen en waar die in dat plan staan/met welk doel.
Dan is er met wat hulp van hier wellicht meer duidelijk te krijgen van wat voor jouw iets kan zijn en waar je blij van word.
Zoals al gezegd ,maten neermikken en een plaatje van de ruimte werkt niet,al was het alleen maar omdat iets wat jij bedoelt met lange lengtes,voor iemand anders heel relatief is.
Jij vind een lange lengte bv 5 mtr weinig ,een ander wordt al blij met bv 1 meter,snappie ?
Ook is t handig zoals gezegd om niet te diep willen gaan met je baan,de meeste mensen kunnen niet veel verder reiken dan een 50 tot 60 cm zonder wat te slopen aan de voorzijde van de baan.
-
Tip: zoek op internet plaatjes op wat jouw het meeste aanspreekt, veel plaatjes, en zoek dan bijpassende thema's op die je daarvan weer het meeste aanspreken, en idd kijk eens wat vorige sporen plan je aanspreekt. Wil je grote bergen, een viaduct, een stad, hoofdbaan in t vrije veld, etc. Wees selectief, ander plemp je zo je op zich erg fraaie ruimte te vol ;)
Ga daarna eens schetsen, varianten bedenken etc......
Ga hierbij niet over 1 nacht ijs...
-
Jurrien,
Ik heb mijn baanplan gevonden door op google afbeeldingen baanplan te zoeken.
Je krijgt honderden voorbeelden waaruitje kunt kiezen, kopieeren en combineren.
Wellicht dat je hierdoor wat houvast kunt vinden.
Succes (y)
-
Grote Oostenrijkse baan? Dan is dit ook een leuk voorbeeld om wat ideeën van te krijgen (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=98835&start=1075#p1532431)
Succes!
Reinout
-
Kijk eens naar de stations van Wels, Bischofshofen of St. Johan im Pongau. Niet te groot, wel uitdagend. Ook het lijntje Bischofshofen - Stainach is een leuk lijntje, zij het enkelsporig. Als ik op wintersport ga, reis ik veel met de trein. Het stuk vanaf Salzburg naar Villach is een traject waar ik, omdat ik bij daglicht reis op dat moment, ontzettend van kan genieten.
-
Ook een leuke van de arlbergbahn (http://www.h0-modellbahnforum.de/t322214f54859-Arlbergbahn-auf-U-oder-ueber-den-ganzen-Raum-4.html)
-
Goedemorgen.
Nog even bezig geweest met het tekenen van een schaduwstation.
Zie de afbeelding hier onder.
Ik heb er dus twee getekend,
Beide aan de onderkant van de twee spiralen.
De bedoeling is nu om een lang paradespoor te maken tussen de twee spiralen.
Ergens moet ik nog een aftakking bedenken om nog een klein ''speel'' gedeelte te maken.
Want het parade spoor zou alleen maar heen een weer rijden wezen.
(http://i66.tinypic.com/34nmzjr.png)
-
Al aan gedacht om ook een verbinding tussen de twee spiralen te maken in het schaduwstation? Hierdoor kan je meer speelmogelijkheden creëren voor je treinverkeer.
Je creëert dan waarschijnlijk wel een keerlus problem maar dat valt op te lossen met een keerlusmodule.
-
Hier heb ik inderdaad ook aan gedacht.
Kan alleen nog niet de juiste plaats vinden om een aansluiting te maken.
Keerlus is geen probleem, die modules heb ik genoeg liggen.
Enkel is het verstandig om die sectie waar dan die module gezet wordt 1,5 x de lengte van mijn langste trein te hebben.
Die is in sommige gevallen best wel heel lang ( goederen ) bijvoorbeeld ruim 3 meter hout tansport.
Of een auto trein van zeker 3 meter.
Deze kunnen ook niet stoppen op het kleine schaduw station.
-
Misschien een extra laag boven het schaduwstation als die lengte niet in het schaduwstation zelf past?
-
Als er nou bij dat bovenste wissel in je schaduwstation een wagentje omkiepert, hoe los je dat op? ???
-
Als er nou bij dat bovenste wissel in je schaduwstation een wagentje omkiepert, hoe los je dat op? ???
Ik kan achter de baan langs lopen.
heb daar ongeveer 40 tot 50 cm ruimte.
Ook is 160 cm diep natuurlijk niet vanaf 1 kant te bewerken.
Maar 80 cm ( gezien van beide kanten ) is wel te doen.
-
Hier heb ik inderdaad ook aan gedacht.
Kan alleen nog niet de juiste plaats vinden om een aansluiting te maken.
.....
Je kunt eenvoudig een paar verbindingen maken zoals aangegeven met de rode lijnen.
En zo snel kijkend geeft dat niet eens problemen met keerlussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbindingen_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbindingen_schaduwstation.jpg)
Roelco
-
Ik dacht in eerste instantie ook aan wat rjr zegt.
In principe heb je voor een keerlus alleen de omschakeling nodig voor het gedeelte van de trein wat stroom gebruikt. Oftewel een loc met 80 wagonnetjes zou dacht ik al genoeg hebben aan een halve meter als keerlus. Met treinstellen word dit al moeilijker.
-
Mijn spiraal is dubbelspoor 130x130. Merk dat met de nieuwe 1:87 rijtuigen dat ook wel nodig is ;).
-
Ik dacht in eerste instantie ook aan wat rjr zegt.
In principe heb je voor een keerlus alleen de omschakeling nodig voor het gedeelte van de trein wat stroom gebruikt. Oftewel een loc met 80 wagonnetjes zou dacht ik al genoeg hebben aan een halve meter als keerlus. Met treinstellen word dit al moeilijker.
Maar de rode verbindingen zoals ik aangegeven heb zorgen helemaal niet voor de noodzaak van keerlussen. Eventueel zou je die noodzaak krijgen als je in je paradespoor boven een station krijgt waarbij de treinen van het ene naar het andere spoor kunnen. Maar ook als je daar gewoon als paradespoor rond rijd heb je geen keerlus.
En als je een oplossing daar maakt die het wel nodig heeft dan kun je dus de keerlus modules prima in de lange spiralen opnemen zodat je geen lengte probleem hebt.
Roelco
-
Bij deze nog even een idee.
Ik ben verder gegaan en wat dingetjes aangepast.
Dat extra wisseltje onder in is wel leuk aangezien nu niet meer duidelijk is waar de trein weer te voorschijn komt.
Bedankt voor de tip.
Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken hoe het werkt dit in 3D te laten zien.
Vreemd genoeg lukt het wel met de spiralen maar niet met het tussen gelegen hogere gedeelte.
(http://i66.tinypic.com/k4y37.png)
Iemand nog tips?
-
Kun je misschien ook een tekening per laag laten zien? Of met wat kleuren werken. Moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uitkom hoe de sporen lopen zo allemaal in het grijs.
Even het geheel wat groter bekeken, en nog wel even wat vragen.
Volgens mij heb je onderaan 1 overloop deel gemaakt van de spiraal links boven naar de sporen van de spiraal rechts onder.
Waarom niet ook andersom?
Kun je b.v. 2 dezelfde treinen samenstellen, goederen, waarbij de ene altijd vol over het station rijd in de ene richting, en de andere met dezelfde wagens, maar dan leeg, in de andere richting.
Daarnaast is er vanaf het station een enkel spoor via de spiraal rechtsboven die naar een klein kopstation gaat.
Maar treinen hiervan moeten op het grote station dus ook weer wisselen van richting. Als je aan de linker kant van je station een overloop wissel maakt dan kan z'n trein daar ook een keer naar het schaduwstation, terug naar boven, daar dan via het overloop wissel het andere deel van het station binnen rijden, en daarna door rijden naar het kopstation.
Roelco
-
Kun je misschien ook een tekening per laag laten zien? Of met wat kleuren werken. Moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uitkom hoe de sporen lopen zo allemaal in het grijs.
Roelco
Dat ben ik aan het uitzoeken hoe dat werkt.
Komt er zo snel mogelijk aan.
-
Dit is anyrail neem ik aan? Je werkt in een laag als je erop klikt. Ik denk niet dat het zo makkelijk is om een bestaand gedeelte in een nieuwe laag te zetten. Wat ik dan ook soms doe is het stuk kopiëren en dan plaatsen in een andere laag.
-
Even een afbeelding in kleuren.
Rood is het laagste punt.
Door de spiralen naar het station gedeelte.
Blauw is op 28 cm hoogte en gaat om het station gedeelte.
Geel is een berg baantje (56 cm hoog) dat naar een klein station loopt helemaal links in de hoek
(http://i66.tinypic.com/34pkt1y.png)
-
Paar vragen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/enkele_vragen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/enkele_vragen.jpg)
1 waarom niet de rode verbinding bij het rode vraagteken?
2 waarom heb je het spoor bij de zwarte streep/vraagteken zo lang gemaakt
3 En bij de blauwe pijl, die verbinding geeft de mogelijkheid om van je treinen van je bergstation(geel) via station blauw naar rood schaduwstation te laten rijden, vandaar weer terug naar station blauw en station geel.
Deze laatste optie maakt het wel noodzakelijk om keerlussen te maken.
-
1 waarom niet de rode verbinding bij het rode vraagteken?
Ik wil liever geen bochtwissels gebruiken.
2 waarom heb je het spoor bij de zwarte streep/vraagteken zo lang gemaakt
Het leek mij wel geinig om die sporen aan de voorzijde 3 breed te maken.
Dit is natuurlijk een stukje parade spoor. Op zich zou dit ook zeker 2 sporig kunnen wezen.
3 En bij de blauwe pijl, die verbinding geeft de mogelijkheid om van je treinen van je bergstation(geel) via station blauw naar rood schaduwstation te laten rijden, vandaar weer terug naar station blauw en station geel.
Deze laatste optie maakt het wel noodzakelijk om keerlussen te maken.
Deze had ik er in zitten maar inderdaad ik probeerde keerlussen te voorkomen.
Maar zie wel dat dit de beste optie is. Dit ga ik aanpassen.
-
je hebt er in elk geval over nagedacht zie ik.
Je zou je voor bij de verbinding rechts boven nog kunnen kijken of je het wissel net voor de bocht kunt laten afbuigen, en helemaal boven net na de bocht weer op de andere baan laat aansluiten. Maar moet je daar wel de ruimte voor hebben. Ligt daar op moment al dicht aan de rand.
Is in elk geval een mooi project zo.
Succes er mee,
Roelco
-
Roelco
Bedankt voor je input.
Ik knutsel nog even door.
-
Mooi! Nu nog de 'echte' baan. (y)
-
Hoi,
Even het draadje gevolgd... Vooral de breedte van de modelbaan is mijn inziens veel te breed. 1,60 meter. Dan kom je nergens meer bij. Zeker niet in de hoek, daar ga je nooit meer bijkomen. Nu in de verloren uurtjes en om even de gedachten van wat perikelen te verzetten een alternatief schetsontwerp voor je baan gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_zichtbaar.jpg)
Een station met wat perronlengte met 3 perronsporen, wat goederensporen en 2 fabrieksaansluitingen om wat te rangeren. De spiralen zijn minimaal met een radius van 481mm. Het binnenste spoor is dalend en het buitenste spoor is het stijgende spoor. De tunnelportalen zijn iets van elkaar verschoven om het grote gaten-syndroom te voorkomen.
De breedte is maximaal 1,60 in de hoek en 1,50 bij de uitstulping. Voor de rest is de baan tussen de 1,10 en 1,20 meter breed. Dan kan je zowel vanaf de voorzijde als de achterzijde behoorlijk gemakkelijk bij. De hoek zou ik met een ronde boog afmaken. Dat heeft twee effecten: Je beperkt de breedte van je baan op dat punt zodat je gemakkelijker erbij kan. En er is geen dode hoek in de baan. Dat geeft denk ik een mooi effect.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_schaduw.jpg)
Het schaduwstation bestaat ieder uit 4 sporen maar met een minimale effectieve lengte van 5000mm. Daar kan je dus minimaal 8 treinen van 2400mm lengte op kwijt. Bij één schaduwstation is een "keerspoor" gemaakt om eventueel trekduw-combinaties te laten keren en weer terug omhoog te laten rijden.
Om aan te tonen dat de bereikbaarheid niet slecht is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_bereikbaarheid_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_bereikbaarheid_zichtbaar.jpg)
Je ziet dat in de hoek en in het midden van de uitstulping en bij de hoek van de baan een deel zit wat niet bereikbaar is met 600mm. Dus dat zullen aandachtslocaties zijn. Bij het schaduwstation heb ik met 500mm gerekend, dit omdat je meestal wat meer problemen hebt om overal goed bij te komen. Daar zijn de problemen een stuk minder groot. Met wat extra mangaten kom je behoorlijk ver :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_bereikbaarheid_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_bereikbaarheid_schaduwstation.jpg)
Mogelijk geeft dit wat extra ideeën ;)
Succes! (y)
Groeten Ronald.
-
Jeetje Ronald.
Dit ziet er erg goed uit.
Waar heb je dit in getekend?
Ik mis alleen een parade spoor.
Ik weet dat 1.6 meter breed is.
Maar ik ben 2 meter en 80 cm kan ik wel halen.
Dus van twee kanten gezien zou dat moeten lukken.
Tevens heb ik al 1 van die modules klaar. :)
Wel geinig te zien dat je iets maakt wat mij wel heel erg aanspreekt.
-
Jeetje Ronald.
Dit ziet er erg goed uit. Waar heb je dit in getekend?
Dit is gemaakt in Autocad. Een technisch tekenprogramma. Ik heb ooit een keer iets met WinRail / WinTrack gedaan maar dat beviel niet ;)
Ik mis alleen een parade spoor.
Hum... Ik denk dat ik daar wel een oplossing voor weet ;) Ik ga eens aan het schetsen....
Ik weet dat 1.6 meter breed is. Maar ik ben 2 meter en 80 cm kan ik wel halen.
Dus van twee kanten gezien zou dat moeten lukken. Tevens heb ik al 1 van die modules klaar. :)
Hoe groot is die? Dus welke afmetingen heeft de module. Breedte x lengte / diepte. Misschien kan ik hem in het ontwerp meenemen. Maar een tip en een klein testje: Leg de module op de hoogte van je baan. Dus de zichthoogte. Dat zal minimaal 90cm en maximaal 110xm zijn anders komt alles wel heel laag. ;) En zet dan iets, zoals een glas water, vooraan op de module en zet iets achteraan op de module. Als je wat vooraan staat niet raakt of omgooit dan kan je er goed bij ;)
Wel geinig te zien dat je iets maakt wat mij wel heel erg aanspreekt.
Graag gedaan, dat was de bedoeling ;)
Groeten Ronald.
-
Mooi hoor; kleine tip, rechter fabriek niet doen, dan heb je n parade baanvak en meer landschap , en station iets meer in een hele flauwe boog, en nadenken waar je welk landschap wilt, schaduwstation kan er daarna wel in en keep it simple ;)
-
Dank je Wim (y) Nog even wat aan het prutsen geweest... vooral de opmerking van Jurrien over het paradespoor:
Ik mis alleen een parade spoor.
En ook wel eens met Wim. Wat meer landschap is wel heel mooi met deze ruimte.... Daarom maar een alternatief gemaakt. Een baan met een paradespoor en een zijlijn met kopstation. Dan nog een "fabrieksaansluiting".Het is wel een aardig plan ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_zichtbaar.jpg)
De minimale breedte van de baan is 1200mm. De hoek zal een probleem blijven om het een en ander te bereiken. Alle zichtbare bogen op de baan zijn minimaal een radius van 550mm of groter. Het stijgen in de spiralen is helaas in het binnenstespoor maar die heeft een radius van 481mm.
Het paradespoor loopt van links naar rechts iets omhoog (+0 naar +20mm over 2 meter) en blijft op die hoogte totdat rechts weer de berg in gaat. Vanuit de linkerzijde komt nog een zijlijn die bij het verlaten van de tunnel op een hoogte van +20mm heeft. Dan stijgt de zijlijn door naar +140mm (120mm over een lengte van 5 meter). Op het einde is een kopstation waar 2 korte perronsporen zijn. De korste is 1200mm dus geschikt voor een buurttrein (maximaal 3x rijtuigen 303mm + lok). Met 2 extra goederensporen en een fabrieksaansluiting. De fabriek staat aan de linkerzijde. De aansluiting zakt (helling 3%) langs de rivier naar beneden en kruist 1 keer het paradespoor en 2 keer de rivier voordat de fabriek bereikt wordt. Een goederentrein moet dus altijd kopmaken op het station. Dat geeft altijd wat handmatig werk ;)
Als optie is om bij een brede bak op de uitstulping de fabriek te plaatsen. Deze aansluiting is dan een stukje korter. Of op de uitstulping kan een tweede fabriek / losplaats gesitueerd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_schaduw.jpg)
Het schaduwstation is ongeveer hetzelfde als bij het eerste voorstel alleen de aansluitingen op de spiraal zijn gedraaid en de keersporen zitten in schaduwstation 1. De minimale treinlengte met 8 treinen in het schaduwstation is 2400mm. De keersporen hebben een lengte tussen de 1300mm en 1700mm.
Succes!
Groeten Ronald.
-
Goed, even nog een kleine aanpassing zoals eerder aangegeven. De fabriek op de verbreding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_fabriek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_fabriek.jpg)
Met een beetje landschap ingetekend dan krijg je een totaal beeld. Hierbij ga ik uit dat het zichtbare deel op minimaal 1,20m hoog ligt. Dan krijg je het mooiste effect van het landschap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_landschap.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_landschap.jpg)
Met de fabriek op die plaats en wat hoger geplaatst zorg je ervoor dat je niet de gehele baan in één keer kan zien als je aan de linkerzijde staat. Je hebt nu aan de linkerzijde een zichtlijn naar rechts over de rivier heen. De fabriek met de bossages blokkeren het directe zicht naar het station. De rivier geeft een natuurlijke geleiding van de kijk richting over het paradespoor. Doordat de fabriek met de aansluitende spoorlijn iets hoger ligt aan de voorzijde krijg je een mooie vallei waarin de rivier en de spoorlijn die de rivier min of meer volgt. De zijlijn ligt mooi tegen de berg aan geplakt en loopt langzaam omhoog.
Aan de rechterzijde heb je een mooi vrij zicht op het paradespoor. Met daarboven gelegen het station en het dorp. Om de tunnel geloofwaardig te maken zal je daar iets met bergen / rotsen en bossages moeten doen.
Succes!
Groeten Ronald.
-
Hey Ronald.
Dit laatste plan is vrijwel perfect.
Zou het geen goed idee wezen om het spoor naar het kopstation te verdubbelen?
Het namelijk een beste lengte van de ene hoek naar de andere.
Dan zouden hier ook treinen elkaar kunnen tegen komen.
Of wellicht direct in de linker hoek een klein doorrij station waar wat korte treinen alleen kunnen stopen.
Tevens zijn de perron sporen iets te kort voor een Railjet, deze zij namelijk 240 cm. en hier heb ik er 4 van.
Het is wel leuk als die in een kopstation kunnen stoppen omdat deze natuurlijk een duw/trek trein zijn.
Ik ben er ondertussen wel door jou van overtuigd dat ik toch maar naar een diepte van 120cm ga.
Je tekend met autocad, Is het mogelijk om dat progamma ook een het hout werk te tekenen?
Ik zou graag het hout werk willen maken in de style van Brima.
Die ene module die ik al heb staan is 240x160 cm. Deze kan ik makkelijk inkorten naar 120 cm.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen modules te maken van 120x120 maar dan moet ik veel nieuw hout halen.
Ik het hout voor 3 modules namelijk al liggen.
Ik was overgens al eerder een baan begonnen en daar kwam ik nergens mee weg qwa lengtes.
Deze modules het ik wel staan compleet gebouwd.
Deze zijn 120x90 cm.
Ronald bedankt voor de moeite.
-
Tevens zijn de perron sporen iets te kort voor een Railjet, deze zij namelijk 240 cm. en hier heb ik er 4 van.
Het is wel leuk als die in een kopstation kunnen stoppen omdat deze natuurlijk een duw/trek trein zijn.
Hum... dan gooi ik het kopstation naar de lange zijde en niet op de korte. Dat staat dan niet mooi.
Je tekend met autocad, Is het mogelijk om dat progamma ook een het hout werk te tekenen?
Ik zou graag het hout werk willen maken in de style van Brima.
Ja, dat kan ;) Het is een technisch tekenprogramma :) Ik ken die stijl van Brima niet. Wat is dat?
Die ene module die ik al heb staan is 240x160 cm. Deze kan ik makkelijk inkorten naar 120 cm. Ik zou er ook voor kunnen kiezen modules te maken van 120x120 maar dan moet ik veel nieuw hout halen. Ik het hout voor 3 modules namelijk al liggen.
Eens kijken of wat gaat lukken met verwerken. Dan is het juist goed dat je op 1,20 meter gaat werken ;)
Ik teken even wat uit voor je.
Groet Ronald.
-
Hier een linkje van brima.
http://www.modellanlagenbau.de/category/im-bau/
Bedankt Ronald
-
Ik zou het kopstation enkelsporig houden, is meer zijlijntje, anders heb je teveel spoor, je kunt overwegen om het kopstation wel in een doorgangsstation te houden, en m iets naar achter te verplaatsen om meer ruimte tussen hoofdbaan en zijlijn te houden.
Opzet is wel gaaf zo ;D
-
@Wim: Ook niet verkeerde opmerkingen ;) Jij kan ook erg mooie ontwerpen maken. Ben jaloers op het baanplan van Harold en je eigen banen. Die zijn erg mooi! (y)
Over het ontwerp: Er kan nog altijd iets geschoven worden met het kopstation. Nu zit het inderdaad wel iets aan de voorzijde. Maar de lijn omhoog had ik als zijlijn bedoeld. Een paar mooie korte buurttreintjes met een paar wagons. Een buurtgoederentrein die de fabriek bevoorraad. :) Dan de grote railjets en de lange goederentreinen op het paradespoor laten rijden.
Goed even voor Jurrien zijn gewenste alternatief gemaakt om railjets op het station kwijt te kunnen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_kopstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_jurrien_Alternatief_kopstation.jpg)
Als schaduwstation kan je het eerste plan gebruiken, dat is nu ook weer geschikt voor dit plan. Nu zit het met het afdalen op het binnenspoor en stijgen op het buitenspoor ook weer goed. En doe je zelf een plezier: neem minimaal 200mm tussen het schaduwstation en het zichtbare gedeelte. Heeft twee voordelen: Meer rijlengte met hele lange treinen en je kan veel makkelijker bij je treinen in het schaduwstation.
Op perronspoor 2 en 3 kan je een complete railjet van 2400mm kwijt. Dan kan je nog rangeren met een goederentrein op spoor 4 en 5 en rijden naar de fabriek. De zijlijn is enkelsporig, die dubbelsporig uitvoeren zou iets teveel van het goede zijn. De lengte van het traject is iets van 6.50 meter met een zichtbare lengte van 5,100 meter. Het paradespoor is tussen de 8,7 meter en 8,9 meter zichtbaar spoor.
Volgens mij heb ik nu een aantal basisvarianten voor je. Je kan het dus nog zelf iets meer aanpassen naar je eigen smaak en extra wensen. Succes!
Groeten Ronald.
-
Heren,
Wat vreselijk veel moeite voor iets wat Jurrien helemaal niet wil.
Hij heeft 4 Railjets waarmee hij graag naar het kopstation wil.
Wat heeft hij dan aan een paradestrecke met een kopstation voor een zijlijntje.
Ik vind de ontwerpen prachtig, Ronald. Maar het is niet wat Jurrien wil.
Op dit moment ontbreekt het mij aan tijd om mee te tekenen, helaas.
Anders zou ik zeker iets laten zien, wat meer naar de smaak van Jurrien zou zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter
-
Hey Peter.
Het kopstation heeft nu wel 2 perrons waar ik die railjets wel kwijt kan.
Tevens worden die rialjets dan geduwd en getrokken door de loks.
Het ontwerp ben ik eigelijk best wel attent mee.
Het enige wat ik mischien nog wel aan pas zou toch wezen dat ik het enkelspoor verdubbel.
Bedankt voor je input Peter.
-
Kleine update.
Hier ben ik nu mee bezig.
(http://i67.tinypic.com/293blf4.jpg)
Ik moet nog een halve ring toevoegen.
Deze is gemaakt van 8mm mdf met draadeinden, de klim is per omwenteling 8 cm.
Dit is ongeveer 2,4% helling.
In de spiraal heb ik vaste bochten van Roco gebuikt R4 en R5.
Vaste bochten vind ik toch wat makkelijker leggen dan flexrail.
Tevens heb ik al het rails besteld wat ik nodig heb om de baan te bouwen als de tekening van Ronald.
De wissels ga ik aandrijven met de servo's van digikeijs.
Ik heb er voor gekozen de baan met de computer te gaan rijden. ( i-train icm de Ecos2 )
Dus ook dat is allemaal al aangekocht.
Wellicht leuk als ik hier af en toe wat foto's plaats van de bouw van de baan.
En te kijken hoe de tekening van Ronald tot leven komt.
-
Is alle moeite die Ronald er in gestoken heeft niet voor niets geweest! 8)
Goed bezig Ronald!! (y)
-
:o... Wel voor niets, spiraal is in spiegelbeeld als ik 't zo zie, heb je al meer onderdelen af, waar in t ontwerp rekening gehouden moet worden, handig om te weten ;)
-
:o... Wel voor niets, spiraal is in spiegelbeeld als ik 't zo zie, heb je al meer onderdelen af, waar in t ontwerp rekening gehouden moet worden, handig om te weten ;)
Hey Wim.
Goed opgevallen.
Hier hebben Ronald en ik al rekening mee gehouden.
Ik heb nu die spiraal van de foto helemaal af.
Deze komt op de korte kant in de hoek.
En daar komt die volgens de laatste tekening aan de verkeerde kant uit.
Dit hebben wij al aangepast,
Ik zou even proberen straks de juiste tekening te plaatsen.
-
Verkeerd ten opzichte van de tekening. Maar... in het algemeen reden tot einde Tp V de ÖBB normaalgesproken links. Dus dan is de spiraal weer goed :-)
-
Ik moet zeggen: zeer mooi ontwerp !! Veel succes en plezier met de bouw.
-
Ik moet, met dat riviertje erbij, een beetje denken aan St. Johan im Pongau, al is het daar maar 1 stationsgebied. Goed, daar rijden in het echt geen RailJets, maar wel diverse EC's. Zou je niet langs de paradestrecke 2 perrons kwijt kunnen waar de RJ's eventueel zouden kunnen stoppen? Keren kan je in je schaduwstation wel doen. Of het overal in Oostenrijk is, weet ik niet, maar de afgelopen jaren is mij o.a. op Salzburg opgevallen dat de RJ's altijd allemaal in dezelfde richting georiënteerd stonden. De locs stonden wel eens omgedraaid, maar de stammen heb ik nooit omgedraaid zien staan. Wellicht iets om rekening mee te houden. ;)
Ontwerp zelf vind ik verder zeer fraai, complimenten Ronald!
-
Kleine update met waar ik nu mee bezig ben.
Ik heb de nodige modules klaar staan.
De eerste railspiraal ( rechts onderin ) is ook gereed.
De eerst ring van de andere railspraal ligt er nu ook in. Hier binnenkort weer mee verder.
Tevens al het nodige rails en wissels ontvangen.
Wil nu gaan kijken om van de week te beginnen met het leggen van de wissels en rails voor het schaduwstation aan de korte zijde.
En deze aansluiten aan de railspiraal.
Iemand nog een goed idee om de bak overgangen goed te maken?
Ik had zelf het idee om het met een schroef te doen op de rand van de bak en daar de rialstaaf aan vast te solderen.
Moet trouwens melden dat r4 en r5 niet heel veel ruimte meer geeft met het passeren van rijdtuigen 1/87.
Het gaat wel maar heb maximaal een halve centimeter over.
tot een volgende keer. en dan wellicht met foto's
-
Goeie dag eem ;)
Maandag en Dinsdag weer lekker bezig geweest.
1 kant schaduwstation ligt er nu in. En is verbonden met de railspiraal.
Ik had er voor gekozen om servo's te gaan gebruiken voor de wissels, Helaas was dit bij niet meer te doen omdat ik het railspiraal al gebouwd had en kon er niet zo goed meer bij. Dus heb hier normale aandrijvingen van roco gebruikt. De uitrij wissels lat ik gewoon open rijden. Onder het rails heb ik kurk gelijmd, Dit werk goed geluiddempend. De van het kortste opstelspoor is 6,4 meter. Dus railjets kunnen hier makkelijk staan. Zelf 2 op een rij ;D . Ik wil Itrain gaan gebruiken, Hier heb ik nog niet veel kaas van gegeten maar dit komt vast wel goed.
Hier ook wat foto's van hoe het er nu bij staat.
(http://i64.tinypic.com/etscup.jpg)
(http://i63.tinypic.com/143lv5u.jpg)
(http://i66.tinypic.com/2s0esk7.jpg)
Sorry voor de afbeeldingen deze zijn een slag gedraaid.
En tot een volgende keer maar weer!
-
Indrukwekkend! Ga je de titel ook aanpassen aangezien je aan het bouwen bent geslagen?
Mvg Gert-Jan
-
Indrukwekkend! Ga je de titel ook aanpassen aangezien je aan het bouwen bent geslagen?
Mvg Gert-Jan
Goed idee.
Even uitzoeken hoe dat werkt :(
-
"meld dit bericht aan de moderator" ;)
En dan je verzoek vriendelijk indienen.
-
"meld dit bericht aan de moderator" ;)
En dan je verzoek vriendelijk indienen.
Dank Paul.
Ga dit even doen.
-
Nouwja, hoe het natuurlijk echt werkt is dat je een nieuw draadje start in Banen of diorama's. Niet de bedoeling hier verder te gaan ;) Je kan een mod vragen om je bouw posts af te splitsen naar een nieuwe post. En voor een bouw post is het wel zo mooi om even een soort introductie te schrijven. Daarin kan je linken naar dit draadje :) Ook dat wil een mod wel voor je doen :)
Timo