BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Cambalou op 02 May 2016, 11:46:03
-
Lange titel die de vraag al aardig omschrijft. Ik ben mijn baan aan het uitbreiden met een nieuw schaduwachtige. Nu merk ik dat de Piko A Gleis wissels die ik gebruik af en toe zorgen voor ontsporingen, met name van zware 6-assige loks zoals de 72000 en de 68000. Ik wil op de uitbreiding gebruik gaan maken van Peco code 100 wissels icm Piko A Rails voor bochten en rechte rails. Dit omdat ik nog een grote voorraad Piko rails heb liggen. De wissels (electrofrog ivm puntstukpolarisatie) worden aangedreven door Hoffmann aandrijvingen.
Heeft iemand ervaring met de combinatie van Peco wissels en Piko a gleis, o.a.momdat de geometrie van Peco en Piko nogal verschillend is? En moet ik aan de Peco wissels nog iets aanpassen voor gebruik met Hoffman aandrijvingen? Ik kan me uit een ver verleden iets herinneren over het verwijderen van een veertje.
-
Van het verschil in geometrie moet je je niet te veel aantrekken. Gewoon kijken wat er past.
Waar je wel op moet letten is de hoogte. En dan niet in de eerste plaats de hoogte van de spoorstaaf, maar de totale hoogte inclusief dwarsliggermat. Als daar te veel verschil in zit moet je allerlei kunstgrepen gaan toepassen om het gelijk te krijgen.
In de Peco wissels zitten inderdaad arreteerveertjes die je er in veel gevallen beter uit kunt halen.
-
Ik heb ook de Hoffman aandrijvingen voor mijn Peco wissels, maar 100% bedrijfszeker zijn ze niet. Bij de meeste heb ik het de deksel aan de bovenzijde iets opengelaten zodat hij zonder wrijving loopt. Als de deksel strak dichtgeschroefd zit (wat de bedoelding is), dan lopen ze best zwaar en soms redden ze de eindaanslag niet. Dit alles is wel i.c.m. met een Lenz LS-150 wisseldecoder voor de aansturing. De microschakelaar aan de binnenzijde wordt via een heel klein pinnetje geactiveerd en ik heb regelmatig gehad dat de wissel wel was omgegaan, maar niet was omgepoold op het hartstuk. Dan heb je kortsluiting met het overheen rijden. De kwaliteit van de Hoffmann is beter als de Conrad exemplaren, maar nog niet de meest betrouwbare in mijn optiek.
Groeten, Mark
-
Ik gebruik op mijn baan Piko-wissels met Peco-aandrijvingen. Ik heb Peco-wissels met Peco-aandrijvingen en ik gebruik ook nog Piko-wissels met Conrad/Scneider-aandrijvingen. Aan Peco -wissels met Conrad/Schneider-aandrijvingen heb ik me maar niet gewaagd. Peco-wisels hebben toch wel veel power nodig om "omgelegd" te worden . Alle wissels werken al geruime jaren voorbeeldig. Geen problemen.
-
Peco-wisels hebben toch wel veel power nodig om "omgelegd" te worden .
Al eerder gezegd: veertje er uit halen.
-
Mag ik concluderen dat het omleggen van Peco-wissels met een Hoffmann aandrijving alleen goed werkt als het veertje eruit wordt gehaald? Betrouwbaarheid is voor mij het belangrijkste criterium; de wissels komen te liggen in een schaduwstation dat na afbouw van de baan minder goed bereikbaar wordt. Volgens mij is het polariseren van hartstukken niet nodig omdat er niet met lage snelheden gereden wordt waardoor de kans dat een trein stil komt te staan niet groot is.
-
Dat zeg ik toch? Als je het veertje er uit haalt gaat het lukken. Met het veertje er in zal een Hoffmann aandrijving daar grote moeite mee hebben, als het al lukt.
Bij Peco wissels heb je twee mogelijkheden voor het puntstuk. Bij de Insulfrog kun je het puntstuk niet polariseren, bij de Electrofrog zit het polariseren al ingebouwd.