BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: De eerste Ivo op 25 April 2016, 22:53:03
-
Hallo,
Ik wil van ESU of een V200 of een nieuwe BR94 stoomloc aanschaffen. Toch hoor ik wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van ESU machines.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Ivo
-
Vier maanden in het bezit van een VT858 dieseltriebwagen en tot nu toe geen enkel probleem (y).
-
Neem het volgende in acht:
Op een forum lees je over het algemeen alleen de problemen. Over de 100'en modellen die geen problemen hebben lees je vaak niks, want als er niks met een model aan de hand is stel je er niet snel een vraag over.
-
Toch hoor ik wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van ESU machines.
Van wie hoor je die verhalen, en wat zeggen die dan?
-
Van de buren die zeggen dat die ESU loks zeer betrouwbaar voor geluidsoverlast zorgen? :D
Ik heb er zelf geen eentje, maar heb op het forum hier volgens mij nog geen onvertogen woord gehoord van ESU-bezitters. 't Is me in ieder geval niet opgevallen.
Reinout
-
Er heeft hier op het forum ook een keer een verhaal gestaan over problemen met ESU loks die de centrale in kortsluit-beveiling liet schieten bij langzaam rijden over de wissels.
-
Kijk, rjr geeft net die reactie die niemand wat helpt. Een beetje negatief praat om niks.
-
Hoe zo niet. Reinout geef aan dat het op dit forum volgens hem nooit een onvertogen woord van ESU-bezitters is geweest.
En ik weerleg dat omdat er hier op het forum wel een hele discussie over is geweest. De eigenaar toen heeft zelfs aangegeven de lok weer van de hand te willen doen als ik het goed heb.
Hoe dat precies is afgelopen weet ik niet, moet je even opzoeken.
Is niets negatiefs aan, is gewoon een feit. En je kunt je verstoppen voor feiten als die in jouw ogen negatief zijn, maar dat neemt het feit niet weg. Het blijft.
Groet,
Roelco
Als extra service, hier de link naar dat verhaal:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html)
Ook even snel gekeken naar de laatste bijdrage daar. Ze hebben de lok aangepast zodat het probleem weg is. Geen idee of dit bij genoemde lok hierboven op dezelfde manier is opgelost, of dat ESU daar het al anders heeft gedaan waardoor dit niet meer speelt, maar mocht het zo zijn dan kan deze info wel handig zijn om zelf het probleem op te lossen, of te overwegen de lok niet aan te schaffen.
-
zie ook dit draadje : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69231.0.html , over problemen met een ESU Br 261
-
In de ESU locs zit een hoop techniek en dat maakt de kans op storingen net iets groter. Vandaar dat je berichten tegenkomt met problemen die je bij andere locs niet snel ziet. Hoe vaak dat voorkomt blijft gissen. Het is ook maar net hoe belangrijk je die gadgets vindt. Er zijn ook mensen die zich beperken tot de vrijwel onverwoestbare locs uit de jaren zestig en zeventig, omdat ze zelfs een printplaat in de loc al te complex vinden. Ieder zijn lol.
-
En precies wat ik aangeef zie je hier gebeuren. Men geeft enkelingen aan als 'structurele' problemen.
Heeft iemand een probleem met zijn loc, meld die zich hier. En vergeet niet dat er vaak een 'eigen schuld is' die men niet durft uit te spreken.
Het is inderdaad hoe meer techniek, hoe meer er defect kan zijn. Maar zolang je netjes voor het 'beestje' zorgt.....
-
En precies wat ik aangeef zie je hier gebeuren. Men geeft enkelingen aan als 'structurele' problemen.
We geven helemaal geen enkelingen aan als structurele problemen. Al is een ESU lok inderdaad erg vol met techniek wat dus ook betekend dat er veel mis kan gaan, hoeft niet, kan. En als je 2 loks van hetzelfde type koopt, en die hebben beide hetzelfde probleem, een zelfs na dat deze al een keer terug is geweest, maar met zelfde probleem terugkomt als nieuwe lok(?)? Dan is er misschien toch iets meer aan de hand dan incidenteel.
Heeft iemand een probleem met zijn loc, meld die zich hier. En vergeet niet dat er vaak een 'eigen schuld is' die men niet durft uit te spreken.
Het is inderdaad hoe meer techniek, hoe meer er defect kan zijn. Maar zolang je netjes voor het 'beestje' zorgt.....
Ja het is inderdaad zo dat mensen die een probleem hebben dat melden. Ik denk echter dat bij de problemen die ik lees over ESU loks maar erg weinig eigen schuld is. Wat ik gelezen heb zijn dat toch echt problemen waar de koper/gebruiker niets aan kan doen.
Heeft dan dus ook niets te maken met netjes voor het beestje zorgen.
Maar de vraagsteller vroeg om ervaringen. En dan is het aan een ieder vrij om zijn ervaringen mee te delen. Helaas tot dus ver nog maar 1 met positieve ervaringen over ESU loks. Daarnaast zijn er enkele met verwijzingen naar andere ervaringen over ESU loks.
Zelf kom je ook alleen maar met een waarschuwing voor, maar niet met ervaringen met de loks.
Ook ik heb geen eigen ervaring, maar dat komt voornamelijk door de mindere ervaringen die hier wel gemeld worden, en de vraag van, wil je echt al die toeters en bellen er op hebben? Bij mij heb ik dat uiteindelijk met nee geantwoord, en ben ik voor de V200 uitgeweken naar een ander merk, wel met geluid, maar veel beperkter dan ESU aan boord heeft. Blijft een schitterende lok, maar ik durfde het tot dus ver niet aan.
Groet,
Roelco
-
Met ESU zijn het over het algemeen toch wel structurele problemen.
De sensorbeugels in de draaistellen die voor sluiting op wissels zorgen, snel defect rakende rooksystemen (waardoor o.a. de eerste oplage van de V200 015 is teruggetrokken twee jaar geleden), de V60 die al voor het definitief verschijnen wegens problemen uit de markt is teruggenomen en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Zelf weer een nieuwe V200 013 aangeschaft, die een steeds krakender rijgeluid produceert, kortom Wijbe doet het te gemakkelijk af door te zeggen dat er niets aan de hand is met de geavanceerde technische hoogstandjes van ESU. Lees op de Duitse fora en het ESU-forum en vorm je eigen oordeel...
-
Nauw, dat valt te bezien Wijbe. Soms zitten er eigenaardigheden in bepaalde modellen die voor problemen bij elke bezitter zorgen. ESU had zo'n probleempje bij een van hun loks dat de detectie voor het geluid in bochten bij mijn weten sluiting maakte op wissels?? Dat ligt dus niet aan de gebruiker maar aan de constructie. Zo kan een hele mooie en verder goede lok toch voor onvoorziene problemen zorgen. Als je die problemen van te voren weet en je kent ook de gevonden oplossing om ze te verhelpen kan je ondanks dat toch besluiten om die lok te kopen.
-
Er zijn inderdaad een aantal modellen met structurele problemen door de constructie.
Maar zoals ik al zei, de problemen zal je lezen op forums niet de positieve ervaringen. :police: Ik ben wel benieuwd na daadwerkelijke cijfers verkochte locs -> terugkomende locs met problemen.
De rookgeneratoren vinden het o.a. niet leuk wanneer er nog een klein beetje vloeistof inzit, de lok gekanteld word (en vervoerd). De waarschuwing ontbreekt dan wel in de handleidingen.... ;D
-
Ik heb 4 loks van ESU t.w:
BR218
Class 77
V-200 1e uitgave
VT69-900
Geen enkel probleem mee gehad.
Sta regelmatig in de winkel en heb nog nooit klachten gehad, zeker niet van het ESU materiaal.
Gr, Arie
-
Onlangs een Esu 215 van een clublid in de handen gehad. Prachtig ontworpen lok. Als je ziet hoe men omspringt met de beschikbare ruimte (rookgenerator, motor, speaker, en het powerpack), in een woord: prachtig.
Er was echter een issue met de rookgenerator. Er kwam wel wat rook uit, maar niet zoals de 215 locs die op youtube te zien zijn.
Er was een contactprobleem tussen de rookgenerator en de printplaat. ESU heeft daar gebruik gemaakt van pogo pins als connector. Dit soort connectors zijn bedoeld als (tijdelijke) connector om te testen of te programmeren.
Na het (voorzichtig) reinigen met een railschuurblokje was de rookgenerator weer vol aan het roken.
ESU ontwikkeld op een vooruitstrevende wijze. Daar hoort ook bij dat er een keer een verkeerde keuze wordt gemaakt. Helaas, maar wel realiteit.
mvg spock
PS: en het is en blijft een prachtige loc.
-
ik heb de DB151 van ESU.
Geen problemen mee, echt een prachtloc. (y)
-
Euhh,
Wellicht had ik mijn vraag iets neutraler moeten stellen:
Ik zou graag een V200 of BR94 van ESU willen aanschaffen. Op Youtube zie ik hele mooie modellen met prachtige geluids, licht en rook effecten. Hoe zijn jullie ervaringen in de praktijk mbt storingsgevoeligheid en betrouwbaarheid.
Tot zo ver bedankt voor jullie reacties.
Ivo
-
Zoals ik dus zei, ik heb 4 loks van Esu
Het enige van ik heb gehad aan storingen is dat de sleper niet goed het pennetje in de loc raakte en daardoor de loc als een tweerail loc werd aangezien i.p.v drierail.
Ook heb een V200 eerste uitgave, deze is nu bijna 2 jaar oud, geen enkel probleem mee gehad.
De nieuwe serie van de V200 welke nu wordt uitgebracht heeft alleen niet zulke mooie letters aan de zijkant "Deutsche Bundesbahn" als de eerste uitgave.
De BR94 is nog niet leverbaar.
Gr, Arie
-
Een puntje wat nog niet is genoemd is de wielafstand. ESU heeft een compromis gezocht tussen de afstand voor 3-rail en de afstand voor 2-rail. Als je de normen bekijkt zie je dat zo'n compromis niet mogelijk is. Dat het toch werkt komt omdat de fabrikanten bij de wissels sjoemelen met de groefbreedte. Maar op een wissel voor 2-rail dat voldoet aan de normen loopt een ESU loc hopeloos vast.
-
Klaas voldoen de FL wissels aan de norm?
-
Geenszins, dus geen problemen te verwachten. ;D
-
Volgens mij niet. Bij alle wissels van de fabrikanten die ik heb gezien is de S-maat kleiner dan de norm. Dat is ook de reden dat bijna niemand problemen ondervindt met de wielstellen van ESU locs.
Maar je kunt het zelf nameten aan de hand van NEM110 (http://www.morop.eu/de/normes/nem110_d.pdf)
-
Klaas,
Zoals je zelf schrijft sjoemelen de fabrikanten met de wissels.
Dus zal je geen problemen ondervinden.
Ook heb ikzelf geschreven dat ik zo nu en dan in een modelbouwwinkel sta, waar ESU locomotieven worden verkocht met grote regelmaat, deze worden alle voordat ze door de koper worden meegenomen getest, zowel 2 als 3 rail, nog nooit problemen gehad. (y) (y)
Dus heeft Henk hier groot gelijk.
Gr, Arie
-
Natuurlijk heeft Henk gelijk.
Maar ik heb ook gelijk als ik zeg dat ESU locs niet voldoen aan de normen. :)
-
Er heeft hier op het forum ook een keer een verhaal gestaan over problemen met ESU loks die de centrale in kortsluit-beveiling liet schieten bij langzaam rijden over de wissels.
Als extra service, hier de link naar dat verhaal:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html)
Ook even snel gekeken naar de laatste bijdrage daar. Ze hebben de lok aangepast zodat het probleem weg is. Geen idee of dit bij genoemde lok hierboven op dezelfde manier is opgelost, of dat ESU daar het al anders heeft gedaan waardoor dit niet meer speelt, maar mocht het zo zijn dan kan deze info wel handig zijn om zelf het probleem op te lossen, of te overwegen de lok niet aan te schaffen.
Bovenstaande qoutes zijn van toepassing op mijn gedeelde ervaringen met de BR 215 van ESU.
Omdat ik (door aanschaf van een andere baan en (bijbehorend) extra materieel) in het bezit was gekomen van nóg een 215, had ik er dus 2.
De beide versies hebben dezelfde problemen veroorzaakt op de Roco-line wissels.
Ik hoorde ook van de vorige eigenaar (en had een bewijs van ESU in de doos van de betreffende loc), dat de rookgenerator vervangen was.
Structurele problemen of niet: mijn problemen passen wel in het profiel... :(
De versie die ik 'overgenomen' had, heb ik al een paar jaar geleden verkocht.
De reden was ondermeer: Het was een blau-beige versie van de 215. Op diverse plaatsen op internet (o.a. op dit forum) was er een discussie over de plaatsing van de belijning op de loc. Deze was zonder twijfel niet overeenkomstig met het echte voorbeeld (veel te veel ruimte tussen strepen etc...).
Aangezien ik nog een gesuperde Fleischmann versie had, waar al een sounddecoder in zat, heb ik toen besloten om de loc weg te doen.
Ik las een andere post in dit draadje, met o.a. de uitspraak 'eigen schuld'.
Deze uitspraak is misschien van toepassing op technische problemen. Maar optische fouten... Daar kun je als koper niet veel aan doen.
Ja, uiteraard: de loc wel/niet kopen. :-X
De latere series van de blauw-beige 215 zijn qua uiterlijk (belijning) wél verbeterd!
De versie die ik zelf (nieuw gekocht) had, heeft na verwijdering van de beugels (voor wisseldetectie) geen problemen meer gegeven.
De rookgenerator van deze loc heb ik nog nooit gebruikt. Te meer daar ik de loc niet met een gevulde generator kan wegleggen (op de baan is niet voldoende plek voor al m'n locs). Ik wil niet steeds een hele zolder vol rook, voordat ik m'n locs weer op kan ruimen.
Een 'ouderwetse' Seuthe rookgenerator is sneller leeg (ff met spuitje leegzuigen).
Groet,
Ronald
-
Ik heb sinds januari de V200 van de 2e generatie, rijd overigens prima, maar heb net als Ronald de beugels voor de wisselsignalering verwijderd. Anders liep hij niet lekker over in mijn geval Peco code 75. Ik vind dat verder geen gemis trouwens.
Mvg Theo
-
Ik heb een ESU 31051 nieuw gekocht. En die was niet goed. :(
Er zat een bijgeluid in...
https://www.youtube.com/v/fcMedzNAj_U
Maar hij is zonder gezeur omgeruild door de leverancier en de tweede loopt als een zonnetje. (y)
Echt pracht loc's om te zien ook.
mvg,
Martijn.
-
Hallo allemaal,
Ik volg dit draadje met belangstelling omdat ik de BR 132 in DR uitvoering in bestelling heb staan.
Ik wil deze ter zijner tijd wel gaan weatheren, in DDR look, lekker vies dus.
Moet ik dan erg voorzichtig zijn of gewoon met beleid, zoals altijd natuurlijk.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Cor Lageweg.
-
Mijn ervaringen met een BR 215, altrot.
De kap was niet recht, maar uitgebogen aan de rechter onderzijde van cabine 2. Bovendien liep de loc op kruipsnelheid onregelmatig. Verder werkte de rookgenerator aan 1 zijde maar heel beperkt. Voldoende reden om ermee terug te gaan naar de winkelier. Die heeft 'm opgestuurd naar ESU.
Ik kreeg de loc terug met een rechte kap. Ook de rookgenerator blaast nu aan beide zijden een mooi pluim uit.
- Maar over de loop ben ik nog steeds niet helemaal tevreden. De loc waggelt namelijk een beetje bij kruipsnelheid. Volgens de winkelier schijnt dat vaker voor te komen bij dit model, maar ik vind het eigenlijk niet kunnen. Ik ben er nog steeds niet achter wat de oorzaak is.
- Verder werkt het bogengeluid vaker niet dan wel zoals het zou moeten: het geluid zou uitsluitend in scherpe bogen te horen moeten zijn. Bij mij hoor je dat geluid echter vaak òòk op de rechte baangedeelten. Het komt ook voor dat het bogengeluid in het geheel niet werkt. Ook hiervan heb ik geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. (Ik heb al van alles geprobeerd met het wat verbuigen van de sensoren bij de draaistellen, die het geluid activeren. Zonder succes).
In het nogmaals opsturen had ik geen vertrouwen meer. Ik probeer de tekortkomingen maar te accepteren.
Het is allemaal prachtig spul, maar gezien mijn ervaringen waag ik me niet meer aan andere kwetsbare hoogstandjes van ESU.
Groet, Bas
-
Ik heb een BR151 en deze had een defecte panto.
Terug naar de leverancier en toen ik haar weer terughad nog steeds kapot.........
Ook na een 2e keer retour was het nog niet in orde.
Pas na de derde keer was het goed verholpen.
-
Hoi Bas,
Balen, dat wel...op de Duitse fora wordt ook wel redelijk wat geklaagd (soms terecht, denk aan de V60 van ESU die nu helemaal uit de handel is genomen, of althans, niet meer wordt gemaakt)
Zie ook ESU forum.
Aan de andere kant, je kan geluk hebben, dat had ik...paar jaar geleden een defecte BR151 geretourneerd (pantograaf gemold, eigen schuld) wel een aantal weken wachten maar niks hoeven te betalen...(zat mogelijk nog garantie op..)
Begin dit jaar de soundfile van de lok gedownload via ESU programmer. Weet niet wat er fout ging, maar daarna was ie ' dood als een pier!' . Uiteraard gereset etc etc, niets hielp . Ik baalde als een stekker... toch maar weer opsturen met briefje erbij, en binnen een week weer terug en tevens paar andere dingen gerepareerd (die niet goed waren volgens hun) en de laatste software in een nieuwe decoder. Vond dat wel erg vriendelijk (en service!) en heb dat ook terug gemeld op het ESU forum...niet dat ik vervolgens daar iets van hoor, maar meer voor mijn idee.
Dus...ja, het zijn mooie loc's , is mijn mening- ik lees veel verschillende berichten en het lijkt soms wel op een 'lot uit de loterij' maar ik heb dus goede ervaringen. Zelf zou ik rustig nog zo'n loc kopen, helaas vallen ze niet allemaal binnen mijn budget ;D Bye, Arthur
-
Ik zit ook te denken aan de aanschaf van een Esu locomotief.
Misschien een domme vraag:
Is Esu nu echt een eigen merknaam of worden de locomotieven ook onder de merknamen Märklin of Roco/Fleischman verkocht en is het alleen de decoder die erin zit van Esu?
-
ESU is een eigen merknaam, al jaren bekend van decoders.
Zoals ze zelf bij ESU zeggen hebben ze de techniek in huis, (sound-)decoders en bouwen daar een loc rond omheen.
Er is een bewuste keuze om de kap van metaal te maken: heb je in de loc meer plaats voor techniek.
Nee, de ESU locs worden niet onder een andere merknaam verkocht.
Trouwens, bij mijn weten is ESU de enige (corrigeer mij als ik het mis heb) die locs levert die zowel voor het 2-rail als ook voor het 3-rail systeem geschikt zijn.
Sleepcontact eronder en de loc rijdt op de Märklin baan, sleepcontact er onder uit en dezelfde loc rijdt op de "gelijkstroom" 2-rail baan.
Grz,
Gérard Drost
-
Dank voor de snelle reactie. ;)
Ik had nl. weleens een locomotief van Roco zien staan waar toevallig een Esu decoder inzat met sound. Dus vandaar mijn verwarring.
-
Vroeger was ESU de leverancier van sounddecoders voor Roco, vandaar. Tegenwoordig is Zimo dat.
Steyn
-
Dat kan, ESU levert Sounddecoders aan diverse fabrikanten. Die decoders die daar dan ingebouwd worden zijn kunnen dan specifiek voor dat model aangemaakt zijn en de sound daarop ook. Het zijn dan ook zg. OEM-versies voor die fabrikant.
Roco maakt momenteel gebruik van Zimo decoders, in het verleden was dat inderdaad ESU. Die Z21 of z21 centrale is ook afkomstig van Zimo, vandaar de letter Z.
Piko maakt momenteel gebruik van ESU Sounddecoders in de nieuwe modellen, in het verleden was dat Uhlenbrock.
Als je de website van ESU bezoekt vind je daar vele sounds die gedownload kunnen worden en geupload op de universele Sounddecoders via de LokProgrammer. Bij de downloads zijn ook de OEM-versies te zien die ESU voor de verschillende fabrikanten maakt/levert. Ook aan Mehano toen die nog de verschillende Class 66 in het programma hadden. Andere fabrikanten zijn o.a. Brawa, Bemo en HAG.
De Sound in de Artitec locs en treinstellen is ook afkomstig van ESU.
Let wel dat als er iets is met de decoder of de sound bij locs met de decoder ingebouwd af fabriek altijd contact opnemen met de fabrikant van de loc en niet met ESU. Het zijn zg. OEM-decoders die in de loc zijn ingebouwd en dan is de fabrikant van de loc verantwoordelijk voor het probleem en niet ESU.
Vergelijkbaar met de Windows OEM-versies op computers bij de verschillende fabrikanten. Niet Microsoft levert de support maar de PC-fabrikant, zoals Dell, HP of Compaq.
Grz,
Gérard Drost
-
Piko heeft nu rebranded Esu in het assortiment. De luxe DCC stuur unit is exact hetzelfde