BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Dennis Beekman op 21 April 2016, 12:31:49
-
Ik heb mijn baan eindelijk compleet kwa rails en wil nu de rails gaan inzagen om zo bezetmelding mogelijk te maken, maar ik ben denk ik nog wat advies nodig.
1.
Moet ik 1 kant of toch beter bijde kanten van de rail doorzagen ?
2.
Met mijn draadlose dremel en het dunste rode slijpschijfje word de snede nog 2mm... is dat niet te groot ?
3.
Mits ik maar een kant doorzaag moet ik de positieve draad van de digicentrale door mijn bezetmelder van Digikeijs heen halen... maar bijde draden zijn zwart.
Hoe om ik er nu achter welke de positieve draad is ?
-
1.
Moet ik 1 kant of toch beter bijde beide kanten van de rail doorzagen ?
Normaal gesproken is het voldoende om een rail door te slijpen.
De andere rail laat je over de gehele baan als retour doorlopen.
Als het over meerdere boosters gaat dan ligt het aan het type booster of je ook op de boosterscheiding de andere rail moet doorslijpen.
2.
Met mijn draadlose dremel en het dunste rode slijpschijfje word de snede nog 2mm... is dat niet te groot ?
De opening opvullen 8) Ik doe dat met een klein stukje styreen en secondenlijm. Daarna de uitstekende delen met een
mesje wegsnijden en je ziet er niets meer van.
3.
Mits ik maar een kant doorzaag moet ik de positieve draad van de digicentrale door mijn bezetmelder van Digikeijs heen halen... maar bijde draden zijn zwart.
Hoe om ik er nu achter welke de positieve draad is ?
Misschien handiger om twee kleuren draad te gebruiken.
Weet je zeker dat je onderweg niet ergens een verdraaiing maakt.
-
2 mm vind ik behoorlijk breed. Er zijn dunne metalen slijpschijfjes en het aloude Rocozaagje kan ook goede diensten bewijzen.
Overigens heb ik zelf de scheidingen zoveel mogelijk gemaakt op plaatsen waar toch raillassen moeten komen. Bezetmelders zitten in de regel aan de uiteinden van een spoor en daar heb ik dan een standaardlengte van 20 cm geplaats alvorens verder te gaan met flex. Scheel een hoop gezaag en geslijp. Veronderstelt wel dat je dat van te voren in kart brengt.
-
Ik heb heel veel van die zaagsnedes gedaan met een modelbouw zaag.
Die snedes zijn flinter dun en dat werkt ook heel goed.
(http://www.proton-modelbouw.nl/img/p/290-1768-large.jpg)
Groet
Harold
-
Mocht je het toch elektrisch willen doen< is het beste is een zo dun mogelijke doorslijpschijf te gebruiken, anders wordt het tik* geluid alleen maar harder, met mogelijkheden tot ontsporen tot gevolg.
*Kadeng kadeng, kilometers spoor enz, enz...
Nog een tip, bij de Lidl zijn regelmatig zwarte koffertjes met setje diverse slijp en polijst gereedschappen voor Dremel te koop, daar zitten ook potjes met zeer dunnen (door)slijpschijfjes en houdertjes in.
-
Als ik achteraf een scheiding moet maken dan doe ik dat met een Roco zaagje. Dat geeft een snede van 0,3 mm. Maar meestal maak ik de scheidingen meteen bij het leggen, en dan gebruik ik het Roco zaagje als maat.
Daarna laat ik er een druppel houtlijm tussen lopen. Dat voorkomt dat de snee weer dichtloopt.
-
Dank voor de reacties zover, echter zijn mijn vragen niet geheel beantwoord :-)
Is een snede van 2mm nu wel of niet te groot voor n schaal ?
Ik heb 5 kleuren lappdraad onder mijn baan lopen, wit/oranje voor het baansignaal,violet voor de draden vanaf de bezetmelder en rood/zwart voor de voeding van de decoders.
De roco Digicentrale pro heeft echter een speciale stekker voor het aansluiten van de baanspanning (zie hieronder) en bijde draden die hier uit komen zijn zwart.
Hoe weet ik nu welke van die 2 draden in de standaard Roco aansluitkabel de spannings kabel is en welke de retour ?
(http://assets.catawiki.nl/assets/2015/9/3/6/5/b/65b496da-521d-11e5-979d-5b482ccd1a12.jpg)
-
Dat maakt niet uit. Heb je meerdere boosters en krijg je sluiting bij het rijden van de ene naar de andere booster over de dubbele isolatie las, dan bij één booster het stekkertje omdraaien.
-
Zoek eens in de Encyclopedie op "ringleiding".
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bestand:E10.14-06.jpg
-
Dank voor de reacties zover, echter zijn mijn vragen niet geheel beantwoord :-)
Is een snede van 2mm nu wel of niet te groot voor n schaal ?
Probeer het eens op een proefstukje. Het blijft een opinie.
Maar naar mijn mening zorgt 2 mm zelfs in H0 al voor een flinke bonk bij het passeren, laat staan in n.
-
beste Dennis.
als je tijd heb dan kan je op de modelspoor beurs in houten bij een duitse handelaar diamant schijf kopen met een houder deze past in de dremmel. de schijf zelf is 0.5 mm dik.
erik
-
En als je de zaagsnede nu eens onder een hoek zaagt dus niet haaks op de railstaaf, dan is de dender helemaal niet aan de orde. ;D
Groetjes
-
Is een snede van 2mm nu wel of niet te groot voor n schaal ?
Dat heb je er eerst niet bijgezegd.
dan is het antwoord zeker JA
-
Dat heb je er eerst niet bijgezegd.
dan is het antwoord zeker JA
euh ? mischien moet je de openingspost dan nog eens lezen 8) @Remunj, mar toch bedankt voor je antwoord ;D
Ik heb al een aantal snedes in een test rail gemaakt, getest met een lok heb ik dit echter niet.
Ik zal vanavond de excact breedte van het gat even opmeten en even met een lok testen of deze hier vlekkeloos overheen komt ...
De bezetmelder snap ik nu wel, dat komt wel goed (y) bedankt allemaal
-
euh ? mischien moet je de openingspost dan nog eens lezen 8) @Remunj, mar toch bedankt voor je antwoord ;D
Zeg maar Eric 8)
Ik was de eerste die reageerde op je vragen ;D
Maar stond en staat in je openingspost toch echt niet dat je het over N spoor hebt ;D ;D 8)
Maar in beide gevallen blijft het te groot.
De standaard snijschijfjes zijn trouwens een stuk dunner. Iets van 0,5 mm.
Die breken wat sneller als je teveel kracht zet maar geven wel een kleine sleuf.
Wat jij gebruikt is een slijpschijf, zoals de naam al zegt bedoeld voor slijpen :P
-
raillassen kunnen met een kleine naad af, ongeveer ter dikte van een stuk A4 papier: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Raillassen_en_overgangsrails
eigen interpretatie: Eventueel twee velletjes voor langere stukken flex en evt. een derde vel om contact tussen beide spoorstaven uit te sluiten. Met schuifmaat meet ik (3 lagen 80gr/m papier) dan 0,3mm. Dit is de 'toevallig' de maat van het Roco zaagje.
En als je de zaagsnede nu eens onder een hoek zaagt dus niet haaks op de railstaaf, dan is de dender helemaal niet aan de orde. ;D
Groetjes
Die ingeving had ik dus ook. Het lijkt me dat je zo een hele hoop geluid kunt voorkomen. ik heb er echter nog geen praktijkvoorbeelden van gezien in modelspoor. Is hier ervaring mee?
Enige twijfel die ik had was dat het wiel er theoretisch wat langer over doet om over de naad te komen (sluiting blijft langer hoog). Weet niet of dit invloed heeft op de terugmelding(?)
-
Dat het wiel langer contact maakt tussen de twee spoorstaven speelt helemaal geen rol. Bij locs zijn meerdere wielen elektrisch doorverbonden, dus er bestaat hoe dan ook langere tijd een verbinding tussen beide spoorstaven. Het enige effect op de bezetmelder is dat de bezetmelders aan beide zijden van de scheiding enige tijd tegelijk op staan.
-
Die kleine rode schijfje die erbij zaten toen ik de dremel kocht zijn inderdaad erg breekbaar ::)
- Papier heb ik geprobeerd maar dit werkte niet goed.
- Plastic raillassen van fleischmann heb ik ook geprobeerd... god wat een troep zeg.
Ik heb nu een 1mm sleuf met die extra dunne schijfjes kunnen maken aan 1 kant en de lok gaat hier soepel overheen.
Ik zal binnenkort het resultaat op dit forum posten ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_879.jpg)
Verse snede gemaakt met Roco-zaagje. Nu stukje papier ertussen en wat CA, klaar.
Enige twijfel die ik had was dat het wiel er theoretisch wat langer over doet om over de naad te komen (sluiting blijft langer hoog). Weet niet of dit invloed heeft op de terugmelding(?)
Waarom niet gewoon proberen? Wat kan er gebeuren? Proberen is de beste manier om te leren.
-
- Plastic raillassen van fleischmann heb ik ook geprobeerd... god wat een troep zeg.
Leg eens uit.
Ik heb er vele in gebruik, juist om (onnodig) zagen te voorkomen, en heb er totaal geen problemen mee.
Heel bruikbaar om juist met standaard rails simpele onderbrekingen te kunnen maken.
En waar dat niet mogelijk was (b.v. in flexrails) met de dremel en dunne slijpschijfjes. Met wat beleid gaat dat prima.
Rustig het schijfje zijn werk laten doen en niet te veel forceren. Dan breken ze niet zo snel.
-
Enige twijfel die ik had was dat het wiel er theoretisch wat langer over doet om over de naad te komen (sluiting blijft langer hoog). Weet niet of dit invloed heeft op de terugmelding(?)
Wat zou het probleem moeten zijn? De enige invloed is dat twee opeenvolgende bezetmeldpunten gelijktijdig bezet aangegeven. Welke methode je ook gebruikt om de onderbreking te maken. Dit zal altijd voorkomen.
En ik denk dat daar nog nooit iemand een probleem mee gehad heeft.
Zou het ook geen sluiting willen noemen.
Je maakt juist verbinding met je bezetmelder. En dat wil je juist. Zonder geen bezetmelding 8)
-
Het belangrijkste probleem met plastic raillassen is dat ze mechanisch niks voorstellen. Als de twee railstaven niet mooi uitgelijnd liggen zal een metalen las ze wel recht voor elkaar krijgen, maar een plastic raillas is daarvoor te slap. Daarom gebruik ik ze nooit. Ik zet er een paar spijkertjes tegen om de staven op hun plek te houden en dat is het.
-
Waarom niet gewoon proberen? Wat kan er gebeuren? Proberen is de beste manier om te leren.
Dat ben ik ook zeker van plan. Ik ben echter nog in de oriënterende/voorbereidende fase van de modelspoorhobby. (Ik heb al een lok, en in september komt er een bijzondere wagon :D) Spoor heb ik nog niet, maar zodra ik kan ga ik zeker experimenteren. Ik zal mijn infrastructuur echter in delen moeten aanschaffen.
Hierdoor heb ik wel alle tijd om alle zaken vooraf uit te denken. Zodoende ben ik nu aan het oriënteren op de raillassen en snedes. Over de bezetmelding heb ik misschien een beetje te ver doorgedacht, en ben ik het spoor geraakt bij het theoretisch benaderen van de schakeling die in de componenten zitten. Zelf heb ik namelijk meer een mechanische achtergrond. Dat ik het werkend krijg ben ik van overtuigd maar soms flapt er dus wat vreemds uit :-[.
Ik hoopte echter te voorkomen gekke dingen te doen en reeds gemaakte fouten over te doen. Schuine snedes heb ik namelijk nog nergens ervaringen over gelezen, daarentegen wel over geluidsoverlast bij railovergangen.
Groet, Rens
-
Het grootbedrijf heeft ook last van geluid door elektrische scheidingen. Ik heb op een grootspoorbeurs wel eens een proefstuk gezien met een V-vormige snede. Dat zou ook het geluid en vooral de stoot moeten verminderen. Maar ik heb die in de praktijk nog nergens gezien.
In modelspoor zal je niet veel schuine snedes tegenkomen. Ik heb zelf 1 keer een schuine snede gemaakt. Maar dat was niet voor een elektrische isolatie, maar voor thermische uitzetting.
-
Normaal gesproken is het voldoende om een rail door te slijpen.
De andere rail laat je over de gehele baan als retour doorlopen.
Als het over meerdere boosters gaat dan ligt het aan het type booster of je ook op de boosterscheiding de andere rail moet doorslijpen.
De opening opvullen 8) Ik doe dat met een klein stukje styreen en secondenlijm. Daarna de uitstekende delen met een
mesje wegsnijden en je ziet er niets meer van.
Misschien handiger om twee kleuren draad te gebruiken.
Weet je zeker dat je onderweg niet ergens een verdraaiing maakt.
ik gebruik doorslijpschijfjes van Proxxon die zijn 0,8 mm dik ..