BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jomarspoor op 09 April 2016, 11:44:17
-
Beste modelspoorvrienden,
Onlangs hebben wij 2 Uhlenbrock 63410 aangeschaft om seinen te besturen. Alles aangesloten. Toen de LNCV's gaan programeren met de loconettool van Uhlenbrock. Tijdens het configureren viel de verbinding met de kastjes al een aantal keer weg, waardoor alle LNCV's weer opnieuw gezet moesten worden. Met een aantal pogingen is het uiteindelijke gelukt om de kastjes te configureren. Toen de seinen getest m.b.v. de Intellixbox. Tijdens het testen viel het al op dat er soms een aantal seconden vertraging zit tussen het induwen van de knop op de Intellibox en het omgaan van het sein. Soms schakelt het sein ook helemaal niet of wordt een een fout seinbeeld getoond.
De seinen zijn ook in koploper geconfigureerd en getest. Wederom hetzelfde effect, soms schakelen de seinen met een aantal seconden vertraging en soms helemaal niet of ze tonen een fout seinbeeld. Bijvoorbeeld een duits bloksein + voorsein waarbij het hoofdsein rood is en het voorsein 2x groen weergeeft i.p.v dat het uit is.
Het probleem treedt op beide beide Uhlenbrock 63410s en ook de bekabeling naar de kastjes is al eens vervangen. Ook hebben we de Intellibox al eens rechtstreeks met de 63410 verbonden. Ook hier treedt hetzelfde probleem op.
De baan wordt bestuurd door koploper dat op een laptop draait. De laptop is via een Uhlenbrock loconet interface (63120) verbonden met het Loconet netwerk onder de baan. Deze interface is aangesloten op een Loconet hub (Uhlenbrock 62250). Op deze hub ziten de Uhlenbrock 63410's en de Intellibox IR (Software versie 2.0) aangesloten. De overige wissels op de baan worden aangestuurd met Viessman 5211 (Motorola formaat) kastjes en de treinen rijden zelf op het DCC 28 stappen formaat.
Wie herkent dit probleem en/of kan ons hiermee helpen?
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Jo en Marco
-
Beste Marco en Jo,
Kunnen we erg kort over zijn, niet goed geconfigureerd en of onjuist aangesloten seinen.
Heeft verder niets met de Intellibox te maken, en al helemaal niets met koploper, die doet namelijk precies hetzelfde als jij als je op de knopjes drukt.
de Intellibox zelf moet eerst de juiste beelden tonen via de instellingenop de 63410 dan kun je verder.
Mvg
Wim.
-
Beste Wim,
Bedankt voor de reactie. De kastjes zijn geconfigureerd met de Loconet tool van Uhlenbrock. De kastjes uitlezen bevestigt dit. De aansluiting van de seinen is gedaan zoals beschreven in de handleiding. Testen met Koploper en op de Intellibox gaan ook vaak goed. Echter, zit er vaak (niet altijd) een vertraging van een paar seconden tussen het induwen van de knop of een signaal van Koploper en het omgaan van het sein. Via het display van de Intellibox zien we dat de Intellibox het signaal van Koploper heeft ontvangen, maar het sein gaat niet om. Wederom, dit komt niet altijd voor.
Zelf denken we dat het wellicht ligt aan de combinatie van dcc voor de treinen, motorola voor de wissels en loconet voor de seinen en communicatie met de computer. Zou deze combinatie inderdaad een probleem kunnen opleveren?
Met vriendelijke groet,
Jo en Marco
-
Beste Jo en Marco,
Als de Intellibox op het display het juiste beeld toot, dan heeft deze de opdrachten ontvangen, en alle Loconet modules op de lijn hebben die dan ook ontvangen.
Wordt de 63410 daadwerkelijk via een echt aparte voeding gevoed, dus voed hij helemaal niets anders? Dat zou een eventuele oorzaak kunnen zijn.
Maar als dat zo is da laat de 63410 zich al helemaal niet programmeren.
Wat jij denkt als oorzaak is zeeeeeeeer onwaarschijnlijk.
Mvg
Wim.
-
Beste Wim,
De 63410 (nu 3 stuks) worden apart gevoed. Op deze voeding zit niks anders aangesloten. De trafo die hiervoor gebruikt wordt is de Uhlenbrock 20075.
Zojuist hebben we ook geprobeerd te rijden zonder dat er andere wissel worden omgezet. Hiermee zou dus niks met motorola gedaan moeten worden. Ook in dit geval is het probleem niet verholpen. Het lijkt er dus op dat het probleem dus inderdaad niet de combinatie van dcc, motorola en loconet is.
Met vriendelijke groet,
Jo en Marco
-
Beste Jo en Marco,
Nee, dat is ook uitgesloten want op het LocoNet staat geen DCC of Motorola protocol, dat staat alleen op de rails zo staat er ook geen LocoNet op je rails
Mvg
Wim.
-
Ik lees op een 'buurman' forum dat de Intellibox wel eens tegen de grenzen van zijn besturingsvermogen aanloopt.
Sie sprechen da ein uraltes Problem der IB an. Wenn Fahren, Schalten und Melden an der IB hängen, ist sie schnell überfordert.
Höchstens 3 oder 4 Züge kann sie gleichzeitig zuverlässig steuern, bei mehr kommt es zu Verbremsern und zu Schaltproblemen.
Wenn Sie 4 Züge gleichzeitig fahren und zur Versorgung weiche Trafos, z.B. Mae-Trafos, verwenden, sinkt die Digitalspammung schnell ab. Und dann reicht es nicht mehr für die Weichen, sie zuverlässig zu schaltem.
uit 2014
Vrij vertaald :
Indien meer dan 4 treinen tegelijktijdig worden aangestuurd - via boosters, dus niet direct van de 'gleis'-uitgang - door de Intellibox kan het gebeuren dat enkele schakelbevelen slecht worden uitgevoerd, daar de spanning op het bevelkanaal (uitgang booster of Loconet) te ver daalt en daardoor decoders de bevelen slecht of niet ontvangen.
Als ik verder lees in dit draadje (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=112055) dan wordt duidelijk dat de Loconet bus van de IB niet altijd even betrouwbaar is en vaak nogal veel vermogen van de IB vraagt.
Via de bekende zoekmachines in in andere Fora , vooral in Duitsland, meerdere van zulke problemen te lezen. Daar het bevel correct in de IB aankomt en blijkbaar de vertraging en de 'foute bevelen' daarna pas beginnen denk ik dat we het in die hoek moeten zoeken.
-
Pure onzin, hier rijden een aantal redelijk grote banen met soms wel 20 treinen te gelijk en zeer veel wissels en bezetmelding. Dat werkt zo maar uren achter een zonder noemens waardige problemen.
Daar komt bij dat de 63410 geen voeding uit het LocoNet gebruikt, deze wordt extern gevoed. Vandaar dat die voeding ook galvanisch gescheiden met zijn.
Mvg
Wim.
-
Hoi Sander,
Dank voor je verwijzing naar dat forum.
We zoeken verder.
Verdere suggesties blijven welkom.
Groet,
Jo en Marco
-
Rijden er locs met Esu loksound4 decoders?
Mvg spock
-
Beste allemaal,
Op het forum waarnaar Sander verwees hebben we gevonden dat de S88'ers de intellibox (IB) zwaar belasten:
das Problem, warum der s88-Bus der IB so viel Abverlangt ist ja vermutlich das dauernde Abfragen der s88-Melder. Man das Abfragen mit einem s88-LocoNet-Interface aus der IB auslagern - die IB bekommt dann nur noch mit, wenn sich der Zustand eines Rückmelders ändert. Mit genügend Know-How kann man sich den Adapter selber bauen oder sonst von Uhlenbrock unter der Artikelnummer 63880 kaufen.
De monitor in de loconet-tool bevestigt dit. Hier zie je dat de bezetmelders continue worden uitgelezen.
Nadat we de S88'ers - bij ons 18 stuks "Viessmann 5233" - uit de IB hadden getrokken, reageerden de seinen goed en snel. Het lijkt er dus op dat dit de oorzaak zou kunnen zijn.
Op voornoemd forum wordt als oplossing de Uhlenbrock s88 interface genoemd (Art.63880). Deze lijkt echter nergens meer te koop te zijn!
Heeft iemand ervaring met deze interface dat deze de IB inderdaad ontlast en zijn ze überhaupt nog te koop? Zijn er mogelijk alternatieven, bijv. dat de IB zelf kan worden ingesteld dat alleen wijzigingen in bezetmelding worden uitgelezen?
@Spock. Nee, we rijden niet met loksound 4 decoders.
Met vriendelijke groet,
Jo en Marco
-
Je zou hiervoor de S88LN adapter van Wim Ros kunnen gebruiken.
zie HIER (http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099364/S88LN.html)
-
In de Intellibox II zit standaard deze interface ingebouwd, en dat zal zeker het probleem niet zijn.
Deze interface geeft alleen veranderingen door van het contact wat verandert.
Het probleem is er ook als alles stilstaat schrijf je, dan is er ook geen s88 verkeer. Mij lijkt deze analyse onjuist.
Mvg
Wim.
-
Het probleem is er ook als alles stilstaat schrijf je, dan is er ook geen s88 verkeer
Mij lijkt de analyse wel juist, want het enige wat Jo en Marco zeggen is dat ze de Uhlenbrock een keer direct hebben aangesloten op de IB. Nergens staat dat ze op dat moment ook de S88 bus hebben verwijderd. En ook al staat alles stil, de S88 bus wordt wel voortdurend nagelopen (check 1, check 2 enz (ik dacht in totaal 38) ook als er geen verandering is.
-
Hoi Wim en Sander,
Mij lijkt de analyse wel juist, want het enige wat Jo en Marco zeggen is dat ze de Uhlenbrock een keer direct hebben aangesloten op de IB. Nergens staat dat ze op dat moment ook de S88 bus hebben verwijderd. En ook al staat alles stil, de S88 bus wordt wel voortdurend nagelopen (check 1, check 2 enz (ik dacht in totaal 38) ook als er geen verandering is.
Het bovenstaande is juist en komt overeen met onze constatering via de loconet monitor.
Toen we de s88 bus hadden verwijderd reageerden de seinen wel correct en zonder vertraging.
@Wim. We hebben geen IB II, maar zoals eerder geschreven de IB IR (65050) met een losse loconet USB interface. De s88'ers zitten op de s88 bus van de IB.
Met vriendelijke groet,
Jo en Marco
-
Wat bedoel je met de s88 bus verwijdert. alleen de kabel eruit? Of iets anders?
Maar zoals aangegeven de s88 melders werken beter via het LocoNet en via een s88LN.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Alleen de kabel uit de IB gehaald, zodat geen connectie meer was met de bezetmelders.
De bezetmelders werken prima. De vraag blijft of deze bezetmelders, c.q. de aansluiting hiervan op de s88 bus, nu inderdaad de oorzaak zijn van het niet goed schakelen van de loconet 63410 schakelmodules en lost een interface zoals de UH63880 of een S88LN dit probleem op.
Met vriendelijke groet,
Jo en Marco
-
Jo en Marco,
Alleen de kabel los halen, heeft geen effect. De Intellibox blijft de s88 aansluiting pollen. Die weet helemaal niet dat er niets op aangesloten is.
Maar misschien heb je wel last van onterechte meldingen oftewel random meldingen ten gevolge van storingen op de s88 verbinding als deze is aangesloten.
Maar dat is alleen maar een gedachte die bij mij op komt.
Dat kun jij alleen zien en bevestigen, of er moet even ter plaatse worden gekeken.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ik weet alleen dat bij uitgetrokken stekker op de loconet monitor geen bezetmeld activiteiten meer zichtbaar waren. Is dit wat je met pollen bedoeld?
Je schrijft over kijken naar random meldingen. Kun je me aangeven hoe ik dat zou kunnen zien. Heb echt geen idee!
Met vriendelijke groet,
Jo en Marco
-
Nee, dat is niet wat ik bedoel met pollen, en dat er geen activiteiten meer zichtbaar zijn dat is natuurlijk logisch, er is ook niets meer wat veranderingen kan door geven. Geen verbinding is gelijk aan geen gegevens.
Mvg
Wim.
-
Zal ongetwijfeld aan ons liggen, maar we weten niet wat we met de laatste reactie kunnen!
S88LN besteld en inmiddels ontvangen.
Blijkt deze voor de s88 kabel een andere aansluiting te hebben dan de Intellibox IR! De s88 stekker en aansluiting op de IB zijn breder.
Is hier een verloop stekker voor en/of kan iemand aangeven hoe we deze kunnen aansluiten?
Met vriendelijke groet,
Jo en Marco
-
S88LN aangesloten via een verloopstuk, zodat de bezetmeldingen nu ook via loconet gaan.
de schakelproblemen van de 63410 modules zijn nu opgelost.
Dank voor jullie verwijzingen en meedenken.
Met vriendelijke groet,
Jo en Marco.