BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: fisherman op 30 March 2016, 17:19:28
-
hallo
ik wil mijn wissels gaan gebruiken met moment schakelaar
en heb gedacht aan rood en groen color emitting diode
maar hoe maak ik het dat als ik de moment schakelaar in druk en los laat de led blijft branden
hoe en wat moet ik doen of aanschaffen om het te maken
grt. theo
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_19.jpg)
Ik gebruik in zo'n geval een bistabiel relais, die of groen of rood schakelt.
"Te gebruiken voor seinen" zou in dit geval te gebruiken zijn voor je wissels, als ze een eindafschakeling hebben.
PS: de 3 draden linksonder vervallen.
Groet Jaap
-
Als je wissels eindafschakeling hebben kan het nog eenvoudiger.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html), schakeling 1
-
Zoals Jaap het doet, doen wij het ook. Alleen gebruik ik aan-aan schakelaartjes.
De mrs. soldeerd het geheel op een printje, hier incluis seinen. Die zijn bij de
fiddle vervallen, maar wel dezelfde print. Boven printje is van Conrad voor polarisatie
van de puntstukken van het wissel. Wissels zonder seinen krijgen een led op de print erbij.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/image_zpsfxwl3n3i.jpeg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/image_zpsfxwl3n3i.jpeg.html)
-
heel mooie maar ik snap er de ballen niet van
ik schrijf dit ook bij beginner
en goed Klaas Zondervan die afbeelding van je link is dat de spoel van de wissel?
en wat is het simbool 560 dan
sorry maar ben niet zo goed in zwakstrook heb alle boeken van MIBA/eisenbahn en nog wat bladen van nummer1 tot nu toe in pdf
maar kan er ook niet zo veel in vinden rrrrrrr
grt.theo
-
Theo, ik snap het ook niet. Daar heb ik mijn vrouw voor. Maar de tekening van
Jaap is het meest duidelijk. Die van Klaas begrijp ik helemaal niet. En dat
ligt aan mij, en zeker niet aan Klaas.
-
Theo, die afbeelding is de hele schakeling. Dat dubbele vierkantje rechts stelt de wisselspoelen voor. Het rechthoekje waar 560 bij staat is een weerstand van 560 ohm. Maar die weerstand kan ook een andere waarde hebben.
De tekening van Jaap vind ik dan weer lastiger. Dat blauwe blokje stelt het relais voor. Maar om de werking te snappen moet je weten wat er in dat relais zit. Ik weet dat omdat ik ook met dat soort relais heb gewerkt. Maar als je dat niet weet, dan begrijp ik dus niet dat je zo'n tekening duidelijker vindt. :)
-
Bij eindafschakeling is het schema van Klaas echt eenvoudiger. Het is in feite de gewone schakeling om wissels met drukknoppen te bedienen. Dat kan je ook eerst aanleggen. Het enige wat je dan nog doet is bij iedere wisselspoel een led in serie plaatsen. De andere aansluiting van de leds sluit je via een weerstand direct op de stroom aan met overbrugging van de drukknoppen.
-
die van klaas geeft ook de juiste stand aan als de wissel met de hand wordt omgezet.
-
Mijn analoog controlepaneel is voorzien van LED's. Ik gebruik de standaard wisselaandrijvingen van Fleischmann. Eenvoudiger kan gewoonweg niet.
Zie voor de schakeling: http://www.martontheweb.nl/mijnmodelbaan-deaansturing/deaansturing-002.htm (http://www.martontheweb.nl/mijnmodelbaan-deaansturing/deaansturing-002.htm)
Met spoorse groet
Mart
-
Maar als je dat niet weet, dan begrijp ik dus niet dat je zo'n tekening duidelijker vindt. :)
;D
Groet Jaap
-
Zullen we eerst eens vragen welke wisselaandrijvingen er gebruikt worden? Voordat we diepgravende theorieen gaan ophangen!!
Mvg
Wim
-
hallo
het zij de lima en joufe wissels
(http://i182.photobucket.com/albums/x130/theodorusjex/DSCN1194.jpg) (http://s182.photobucket.com/user/theodorusjex/media/DSCN1194.jpg.html)
en ik begrijp als het goed is MartOnTheWeb dat je ze aan de spoel van de wissel maakt?
grt.theo
-
Hallo,
Een kleine opmerking: als je zeker wilt zijn van de stand van een wissel die je niet kunt zien moet je de stand van de wisseltongen op een schakelpaneel kunnen aflezen. De stand van een parallel naast de wisselomsteller aangesloten bi-stabiel relais geeft in feite niet meer aan dan dat het bi-stabiele relais na de impuls voor het omzetten van een wissel is omgeschakeld. Pas als het bi-stabiele relais tevens mechanisch is aangesloten op de stelbalk tussen de twee wisseltongen kun je concluderen dat na die impuls ook het wissel daadwerkelijk is omgelegd.
Of heb ik iets gemist?
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Hallo Theo,
Ik denk dat deze wissels geen eindafschakeling hebben. Daar moet je dus rekening mee houden.
Groeten en succes
Wim
-
die front 1 wissel is zo te zien bedoeld voor overgang naar smalspoor ::) ;D :angel:
-
Goed, dit zijn dus wisselsaandrijvingen zonder eindafschakeling, en als je de echte stand van de wisselspoel wil weten, met daarbij de vermoedelijke mechanische stand van de tongen.
Heb je iets anders nodig dan een relais die je met een puls omzet, en waarbij je dan alleen de stand van de relais contacten zelf terug ziet op je paneel.
De firma Tams heeft hier een kant enklare oplossing voor, voor dit soort wisselaandrijvingen. Ze leveren ook een schema daarbij, zodat je hem kunt nabouwen, maar dat lijkt me gezien eerdere reacties omtrent schema's ietwat te hoog gegrepen.
http://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_DE/52/WRM-4_2012_DE.pdf
Mvg
Wim.
-
Nee, deze wissels hebben geen eindafschakeling. Dan werkt de schakeling van Klaas niet. Er gaat niets kapot, maar de twee leds blijven beide altijd branden.
-
Bij wisselaandrijvingen zonder eindafschakeling is dat ding van Tams een mooie oplossing. Die vergelijkt de zelfinducties van de beide wisselspoelen. De spoel waar het ijzeren anker in is getrokken heeft de hoogste zelfinductie.
-
heel mooie maar ik snap er de ballen niet van
Ik ben toch bang dat Theo behoorlijk de weg kwijt raakt.
Groet Jaap
-
De weg is niet zo moeilijk.
1. De eenvoudigste oplossing (Klaas) werkt niet met wissels zonder eindafschakeling.
2. Dan misschien een nevenrelais plaatsen (Jaap).
3. Tams heeft een slimme oplossing, zonder meer bruikbaar, maar zal niet goedkoop zijn.
-
De WRM-4 van Tams kost 40 euro (Conrad), dus 10 euro per wissel.
Als bouwpakket een tientje goedkoper.
-
:o
2. Dan misschien een nevenrelais plaatsen (Jaap).
als dat werkt zo als op het voorbeeld zal ik dat van jaap maar proberen?
rrrrrrrrrrrrrr
grt.theo
-
Een nevenrelais is inderdaad een goedkopere oplossing. Met het risico dat door Rob van Kooy is genoemd: je krijgt dan de stand van het relais teruggemeld en je weet niet zeker of de wisselaandrijving ook is omgeschakeld. Hoewel ik denk dat het in de praktijk wel zal meevallen. Per slot van rekening is het geen echte spoorweg, dus het hoeft niet fail-safe te zijn.
-
Precies, je moet het niet complexer en moeilijker maken dan nodig is.
-
Nog ter aanvulling. De suggestie van Jaap om de wissels op de schakelcontacten van het relais aan te sluiten, gaat ook niet werken zonder eindafschakeling. Dan ontstaat binnen een paar seconden rookontwikkeling. ;D
Nevengeschakeld relais betekemt dat wisselspoelen en relais door dezelfde drukknoppen worden bediend. Alleen de leds voor de wisselstand sluit je aan op de schakelcontacten van het relais.
-
hallo
ik denk dat schaduwstation het zonder ledjes word >:( zie de bomen niet meer door het bos ???
eerlijk weet ik het niet meer maar dan maar alleen momentschakelaartjes zonder led
toch bedankt voor de inlichting
grt.theo :-X
-
Theo,
Ik snap je reactie, mocht je het heel simpel willen doen heb je wellicht iets aan de oplossing die Calimero mij eens heeft aangereikt.
Ik ben er zeer content mee. Niet de led maar de stand van de tuimelschakelaar geeft de stand van de wissel weer.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65413.msg3221583412.html#msg3221583412
Succes
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_14_1.jpg)
Opgeven doen we niet Theo! ;)
Zo kan het wel met je wissel en signalering.
Je drukknop schakelt tegelijk het bistabiele relais als de wissel >R afbuigend.
Je drukknop schakelt tegelijk het bistabiele relais als de wissel >L oftewel rechtdoor.
Even een proefopstelling maken en je zal zien dat het werkt!
Groet Jaap
-
hoi hoi
JAAP ik ga het proberen
bedankt
-
Een beetje model bouwer, die maakt een metalen staafje aan de wisseltong, dat met de tong heen en weer gaat. Dit staafje tikt aan elke kant een stripje koper, of blik aan en hier heeft u een schakelaar die de stand van de wissel aangeeft.
-
hoi hoi
JAAP ik ga het proberen
bedankt
Ja, een proefopstelling en dan stap voor stap.
Je sluit eerst het wissel aan op de stroom en de drukknoppen zoals je gewend bent.
Dan sluit je de spoeltjes van het relais op de schakelaars aan, zodat het relais meeschakelt. Die spoeltjes werken precis hetzelfde als je wisselspoelen.
Dan sluit je de stroom en de leds met weerstand aan op de schakelcontacten van het relais, zodat de leds correct gaan branden. Zo'n relais heeft gewoon een paar ingebouwde schakelaars die leds kunnen aanzetten en uitzetten.
Als bonus leer je een hoop over basale electronica en daar heb je in deze hobby een hoop plezier van.
-
Een beetje model bouwer, die maakt een metalen staafje aan de wisseltong, dat met de tong heen en weer gaat. Dit staafje tikt aan elke kant een stripje koper, of blik aan en hier heeft u een schakelaar die de stand van de wissel aangeeft.
Interessant. Heb je dit wel eens gemaakt? En heb je daar een foto, of liever nog een filmpje van? Ik moet nog zien dat iemand zoiets betrouwbaar werkend kan maken. Zelf neem ik genoegen met eindcontacten op de aandrijfmotor, de verbinding naar het wissel is zo stug dat je mag veronderstellen dat de tongen dan ook aanliggen.
Dan sluit je de spoeltjes van het relais op de schakelaars aan, zodat het relais meeschakelt. Die spoeltjes werken precies hetzelfde als je wisselspoelen.
Wel aan denken dat zo'n bistabiel relais alleen maar werkt met gelijkspanning op de spoelen. In zijn schema geeft Jaap dan ook een gelijkspanningsvoeding aan. Als je met wisselspanning werkt dan moet er een diode voor elke relaisspoel.
-
hoi hoi
alles gaat digitaal
alleen de wissels en verlichting gaan apart gevoed worden
maar zit ermee dat het schaduw station eronder licht vandaar dat ik het wilde met een momentschakelaar maar dat de led's wel bleven branden!
als ik de moment schakelaar los laat!
grt.theo
-
Ja dat kan zoals ik het getekend heb.
Daarom eerst even een proefopstelling maken zodat je weet dat het werkt. Onder de baan prutsen is erg lastig.
Ik maak eerst de schakeling op een stukje MDF en zet de gaatjes over op de baan! Daarna soldeer ik de componenten en controleer of het werkt. Daarna haal ik voorzichtig de warboel uit het MDF en duw het voorzichtig in de gaatjes van mijn baan.
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/npl-66c.jpg)
Hier nog meer plaatjes en beschrijving: http://modeltreinbaan.nl/?p=5439
Groet Jaap
-
Interessant. Heb je dit wel eens gemaakt? En heb je daar een foto, of liever nog een filmpje van? Ik moet nog zien dat iemand zoiets betrouwbaar werkend kan maken. Zelf neem ik genoegen met eindcontacten op de aandrijfmotor, de verbinding naar het wissel is zo stug dat je mag veronderstellen dat de tongen dan ook aanliggen.
Wel aan denken dat zo'n bistabiel relais alleen maar werkt met gelijkspanning op de spoelen. In zijn schema geeft Jaap dan ook een gelijkspanningsvoeding aan. Als je met wisselspanning werkt dan moet er een diode voor elke relaisspoel.
ik schakel mijn wissel met een relais. Dus behalve dat het relais wat contacten schakelt, neemt die de wissel tong mee. (voor het puntstuk, wisselstand boeit mij niet echt)
En verder rij ik vrijwel nooit met de hand, dus de wisselstanden zie ik wel op de computer.
Maar ik proef uit je post dat het niet haalbaar is wat ik verzin, maar is het zo ingewikkeld om bv dat stukje verenstaal wat uit een conrad motor de stelbalk bediend, ook naar onderen uit te laten steken en daar twee contacten uit een gesloopt relais te laten raken?
of op deze de arm verlengen met een stukje veren staal.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141225_13_36_21_Pro.jpg
maar goed, bij deze wissel motoren heb je geen contacten extra nodig...
-
maar is het zo ingewikkeld om bv dat stukje verenstaal wat uit een conrad motor de stelbalk bediend, ook naar onderen uit te laten steken en daar twee contacten uit een gesloopt relais te laten raken?
Dat is op zich niet zo moeilijk, maar ook dan heb je vooral de stand van de aandrijfmotor te pakken. In je vorige post had je het over een staafje aan de tongen. Dat vereist een grotere precisie. Dat contact mag pas in de laatste 0,1 mm schakelen, anders weet je nog niet zeker of de tong echt aan ligt.
-
Alle,
van belang voor (veilig) berijden van het wissel is om te weten dat de tong aanligt (en vastligt).
Controlestangen in schaal HO zijn niet eenvoudig. Denk aan het afstellen.
Eenvoudiger is om de tong zelf als schakelaar te gebruiken.
Daarvoor moet je de tongen isoleren en aan elke tong een draadje maken.
De tong die het potentiaal van de aanslagrail heeft ligt aan.
Ik heb dit nog niet geprobeerd.
Is er iemand die dit al heeft gedaan ?
Zoja, wat zijn de ervaringen ?
Groet, Willem.
-
hoi hoi
als ik het zou maken met (SG90 Pro Micro Servo 9g 1.6 KG )
zou het dan wel gaan! dan vervalt de spoel van de wissels die ik al afgebeeld heb!
grt.theo
-
Nee, een servo wordt compleet anders aangestuurd dan een spoelenaandrijving van een wissel. Je krijgt dan een compleet ander schema.
Groeten Ronald.
-
Eenvoudiger is om de tong zelf als schakelaar te gebruiken.
Daarvoor moet je de tongen isoleren en aan elke tong een draadje maken.
De tong die het potentiaal van de aanslagrail heeft ligt aan.
Met dat idee heb ik ook wel eens gespeeld. Maar lijkt me praktische problemen op te leveren. Bij de electrofrogs van Peco vormen tongen en puntstuk één geheel. De bedoeling is dat het puntstuk gepolariseerd wordt door de aanliggende tong. In de praktijk blijkt vaak dat na verloop van tijd dat contact twijfelachtig wordt door corrosie en vervuiling. Daarom denk ik dat het voor het vaststellen van de wisselstand op den duur ook niet meer betrouwbaar werkt.
-
oke
bedankt voor de inlichting zal me verder verdiepen
meschien een schakelaartje ernaast voor de leds
ik kijk wel waar het schip strand
grt.theo
-
hoi hoi
meschien gekke vraag welke soort en merk wissels zou ik wel kunnen gebruiken!
want meschien kan ik ze via de Z21 schakelen
grt.theo
-
Theo,
Alle merken en soorten wissels kun je gebruiken. Bij het gebruik van een Z21 loopt dit altijd via een wisseldecoder, die op zijn beurt weer het wissel bediend.
Zoals al wel heel vaak gezegd, je bent niet merk of soort gebonden, er is altijd een mouw aan te passen.
Maar hoe meer jij vraagt hoe verder jij van huis komt met alle verschillende meningen ervaringen en niveau van inzicht.
Mvg
Wim.
-
hallo
ik laat het hierbij weet nu genoeg BEDANKT
grt.theo
-
Hallo Theo,
meschien gekke vraag welke soort en merk wissels zou ik wel kunnen gebruiken!
want meschien kan ik ze via de Z21 schakelen
Kijk even in de Encyclopedie: Wissels digitaliseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wissels_digitaliseren). Dan vindt je meer informatie over het gebruiken wissels in combinatie met een digitale centrale zoals de z21.
Ik krijg net als wim hetzelfde gevoel. Hoe meer je vraagt hoe onduidelijker het voor jou gaat worden. Ik begrijp heel goed dat je alles wil weten en afwegen of iets wil of niet voordat je iets gaat uitvoeren. Je woont in Eindhoven volgens je profiel. Je kan eens kijken bij de heren van de Eindhovense modelbouwvereniging (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,123.0.html). Als je een keer bij hun een uurtje gaat praten over digitaal, wissels, e.d. dan kom je denk ik met heel veel informatie terug. Dat is gemakkelijker omdat je dan rechtstreeks en direct vragen kan stellen. Eventueel, als je een keertje in de buurt bent van de achterhoek dan mag je wel een keer komen kijken hoe het een en ander werkt.
Groeten Ronald.
-
hoi hoi
Ronald dan nog een klein vraagje op pagina 1 van dit onderwerp staan de wissels die ik gebruik nu las ik
bij encyclopedie iets over !! polariseren !! is dat ook op die wissels van toepassing!
grt.theo
-
nee
-
Een beetje off topic, want ik hoop dat fisherman (Theo) z'n probleem allang opgelost heeft met Jaap's hulp. Toen ik destijds onderstaande quote van Mark las, ben ik als een gek op zoek gegaan naar een foto van Eduard die ik niet meer heb kunnen terug vinden.
Een beetje model bouwer, die maakt een metalen staafje aan de wisseltong, dat met de tong heen en weer gaat. Dit staafje tikt aan elke kant een stripje koper, of blik aan en hier heeft u een schakelaar die de stand van de wissel aangeeft.
Mark relativeert later deze quote als een bedenksel, maar Eduard (bouwt zelf wissels) had het 3 jaar geleden al gemaakt, en gefotografeerd, maar een beetje anders ....
Omdat ik de foto niet meer kan vinden, zal ik het proberen te beschrijven:
De stelbalk beweegt de wisseltong.
De wisseltong glijdt over een messing of koperen strip.
Die strip staat evenwijdig aan de stelbalk (en dus aan de biels).
De strip is kort (minder dan de helft van de wisseltong).
De wisseltong geleidt stroom tussen spoorstaaf en strip.
Verschillen met Marks beschrijving:
De wisseltong gaat heen en weer, maar de strip niet.
Na heel lang zoeken, vond ik een citaat over de werking, want de gebruiker heeft het forum verlaten, en zijn berichten zijn gewist:
Zelf heb ik de wissel tong die over de biels schuift zelf laten schakelen.
Massa pakt hij als hij tegen de spoorstaaf aan zit en een plus krijgt hij van een contact
strip waar hij opschuift als hij van de spoorstaaf af komt.
-
en wat weet je dan uiteindelijk?
Van de storingen aan machines waar ik aan moest werken was 90% van de oorzaak, haperende eindschakelaars, of andere beveiligingen.
en die andere 10 % was vaak vervuiling. En dat soort storingen ga je introduceren met dit soort systemen.
Een hufterproef systeem maken in 1 op87 zal niet lukken en hoevaak gaat het omzetten va neen wissel mis, wat leidt tot schade en eventuele gewonden?
-
Het is nu eenmaal hobby Mark. :)
Je hebt wel gelijk. De kans dat deze vorm van detectie in storing gaat lijkt me groter dan de kans dat het wissel zelf hapert. Als het erom gaat op een sjabloon de wisselstand te zien, dan is de methode met de leds bij spoelenaandrijvingen met eindafschakeling de nuttigste. Het laat onverkort de stand van de aandrijving zien. In het uitzonderlijke geval dat het wissel niet meeschakelt, rijdt er alleen een modeltreintje op een verkeerd spoor.