BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: fons gribling op 28 March 2016, 22:59:43
-
Mijn Roco wissel heb ik via de Roco aandrijving met succes verbonden met de ECoS II via de digikeijs DR 4018. So far so good.
Nu probeerde ik hetzelfde te doen met de Peco H0 fine standard electrofrog wissel en de Peco aandrijving PL-10E turnoutmotor en ook met de ECoS en de DR4018.
Bij drie Peco wisselaandrijvingen ging het telkens niet goed want de wisselmotor werd iedere keer enorm heet bij een aantal schakelingen achter elkaar.
Wat ging er niet goed?
Graag een advies van een van jullie dan wel verwijzing naar een eerder draadje.
Met dank en vriendelijk groet,
Fons Gribling
-
Hallo Fons,
Ik neem aan dat de Roco wisselaandrijvingen een eindafschakeling hebben die de bekrachtiging van de spoel na het omschakelen vanzelf uitschakelt, waardoor de spoelen na het omleggen van het wissel niet meer "onder stroom" blijven staan.
De PL-10E turnoutmotor bestaat ook uit twee spoelen (die overigens bekend staan als "stroom-vreters") waar echter geen eindafschakeling op zit. De "stroom" blijft dus door de spoelen lopen zolang de PL-10E "bekrachtigd" blijft vanuit de ECoS en de DR4018. Als dit te lang duurt worden de spoelen warm...
Ik denk dat je de "bekrachtigingstijd" binnen de ECoS moet verkorten en eventueel ook de "pulstijd" van de DR4018 (CV238 t/m CV253) moet verkorten.
De "default" pulstijd van de DR4018 (CV-waarde 128) is ca. 0,8 seconde, dit is dus de tijd dat er "minimaal" spanning op de spoel blijft staan. De ingestelde "bekrachtigingstijd" binnen de ECos (ik weet niet wat daarvan de "default" waarde is) dien je daar nog bij op te tellen....
Ik neem aan dat een DR4018 pulstijd van 0,3 seconde (CV-waarde 48) lang genoeg is om de PL-10E om te schakelen en tevens "koel" te houden...
Maar misschien moet je eerst eens kijken hoelang de spoelen door de ECoS worden bekrachtigd...
Groetjes,
Bert
-
De PL-10 is een stroomvreter. Het kan zijn dat je de pulstijd langer hebt ingesteld dan nodig is.
(Bert was net iets sneller)
PS: Peco heeft ook een uitvoering die minder stroom trekt, speciaal bedoeld voor digitale decoders. Dat is de PL-10W of PL-10WE.
-
Terechte PS Klaas... (y)
-
FWIW: ik gebruik deze decoder om Seeps en ook de Peco PL-10 incl. PL-13 om te krijgen en heb er als proef zonder problemen twee PL-10's tegelijk per uitgang mee geschakeld:
http://www.ehattons.com/60672/DCC_Concepts_DCD_ADS2_Solenoid_accessory_decoder_2_way_/StockDetail.aspx (http://www.ehattons.com/60672/DCC_Concepts_DCD_ADS2_Solenoid_accessory_decoder_2_way_/StockDetail.aspx)
Deze decoder heeft twee uitgangen.
Leen.
-
Dat zijn decoders met ingebouwde CDU. En dat is wel nodig ook, want vooral Seeps zijn vreselijke stroomvreters. Nog erger dan de PL-10.
-
Zou ik toch liever het stelveertje uit de Peco wissels verwijderen en een aandrijving naar keuze gebruiken.
-
Sja, een aandrijving naar keuze..... Een Cobalt of een Tortoise?
Maar als je al Peco's hebt dan wil je ze - waarschijnlijk tegen een redelijke prijs - eigenlijk ook goed kunnen laten werken.
En dat is nu eenmaal de vraag van de topicstarter.
Leen.
-
ik rij al 10 jaar probleemloos met peco's zonder veertje en conrad motoren.
en een paar wissels met relais aandrijving, die van wijlen Han Zijlstra.
het sarcasme naar de dure tortoise is niet nodig
-
Sja, een aandrijving naar keuze..... Een Cobalt of een Tortoise?
Nu je het zegt, ik denk dat Tortoise nog steeds de beste keus is als geld geen rol speelt. Ik zou zelf de Peco's of de Seeps nooit gebruiken. Ik vind het plat gezegd rot dingen.
Maar laten we even afwachten of Fons iets kan met de gegeven adviezen.
-
Ja, het zijn dingen uit de oude doos en ik had er nogal wat van liggen, zowel PL-10's als Seeps.
Maar gelukkig hebben we ze zowel analoog (met een CDU) als digitaal (met de ADS2) wel tot tevredenheid werkend gekregen.
We hebben op onze BMB-modulebaan nu 6 PL-10's (analoog met CDU), 5 Seeps PM-1 (digitaal met ADS8 decoder) en 8 Conrads (analoog) aangesloten en tijdens een rijdag succesvol uitgeprobeerd.
Er komen nog 4 PL-10's bij die met de ADS2 decoder aangesloten worden. Ik heb met de ADS 2 al proefsessies gehouden.
We hebben een aantal Peco-wissels ook (analoog) met een Conrad-aandrijving uitgevoerd om te kijken welke aandrijving er op de lange duur het beste bevalt.
Leen.
-
Bij de Conrads zal je op den duur merken dat de eindcontacten gaan weigeren.
-
Om contactproblemen te vermijden gebruik ik sinds enige tijd Kontaktfett van Electrolube. Mits spaarzaam aangebracht worden oxidatie en slijtage grotendeels voorkomen.
Net als bij ATS heb je bij de kleinste verpakkingseenheid voor de rest van je leven genoeg...
Silvolde
-
die groene peco's gebruiken minder stroom, maar het probleem zit in het veertje van de wisseltongen. Je heb gewoon veel kracht nodig.
De oplossing voor de peco wisselspoelen was toch een condensator, voor de betere klapstroom
-
Ja, een condensator zit op een CDU. Wij gebruiken een CDU als deze:
http://www.blocksignalling.co.uk/index.php/capacitor-discharge-unit-cdu1c-cdu2c-cdu4c (http://www.blocksignalling.co.uk/index.php/capacitor-discharge-unit-cdu1c-cdu2c-cdu4c)
Met de CD4C - ik meen dat ik die gekocht heb - schakelen we nu max. 3 PL-10's tegelijk. Op de PL-10's zitten met UHU+ vastgeplakte PL-13's.
De PL-10's zijn voorzien van de extension pin (verlengingspen). Dit zit muurvast met Loctite 601 (en een paar kneepjes in het connectiesokje).
Op de ADS2 en - 8 decoders zitten ook CDU's. Dat is de reden dat het allemaal vlot werkt.
Laat één ding duidelijk zijn: ik zeg hiermee niet: "Zo moet je het ook doen", maar wel dat wij op deze manier onze oude Peco PL-10's en ook Seeps probleemloos functionerend hebben gekregen.
Maar als je nog niets gekocht hebt zou ik ze zeker niet adviseren.
Ik zou voor Cobalts of Tortoises gaan, maar dat is in dit topic niet aan de orde.
Leen.
-
Zelf gebruik ik spullen van Digitrax en voor het omgooien van wissels gebruik ik hun DS64. De DS64 kun je gebruiken voor zowel 'solenoid turnout machines' of voor 'slow motion motors'.
Ook gebruik al zo'n jaar of 10 de Peco wissels met de PL10 naar volle tevredenheid. Het is inderdaad zo dat de Peco wissels met de PL10 en ook de Seep's luidruchtig zijn bij het omgooien van de wissels en flink wat vermogen vragen. Maar ja dat is maar voor een kort moment en de DS64 is daar volledig voor toegerust; ik zelfs twee paar overloopwissels. Dat betekent dat twee wissels op een uitgang van de DS64 zitten en dus tegelijkertijd geschakeld worden; geen probleem.
Maar volgens mij valt of staat alles met het vermogen dat de wisseldecoder kan leveren; als deze te weinig vermogen levert schakelt het wissel misschien niet goed (lees: onbetrouwbaar) en als deze te lang schakelt, blijft er -zoals ook al eerder is aangegeven- te lang stroom vloeien en kan de spoel te heet worden.
Peter
-
Heren,
Heel hartelijk dank voor jullie suggesties en zeker zinvolle oplossingen en inzichten.
Ik ga er mee aan de slag waarbij ik in eerste instantie het accent zal leggen op het verlagen van de pulstijd (waarvan ik niet wist dat dit kon zo groen ben ik met deze materie) en het inkorten van de bekrachtigingstijd (dit vage vermoeden had ik wel) en het verwijderen van het veertje van de Peco-wissel.
Ik heb overigens ook veel baat gehad bij een eerdere topic waar een aantal van jullie eveneens aan bijdroeg: 'DR4018 springt spontaan naar ander adres, vanaf pagina 8'.
Tenslotte: de Peco aandrijving PL-10E heb ik heel lang (maar niet zo lang gebruikt) en ik vind het zonde om die nu aan de kant te leggen en in te ruilen voor een servo en servo-decoder.
Nogmaals hartelijk dank en met vriendelijke groet,
Fons
-
en het verwijderen van het veertje van de Peco-wissel.
Ho en wacht en zo. Dat veertje is de vergrendeling van het wissel. De Peco-aandrijvingen zijn niet in staat het wissel in de eindstand te houden. Dus bij gebruik van Peco-aandrijvingen moet je het veertje laten zitten.
Je kan het veertje alleen weghalen als je een aandrijving gebruikt die in staat is op eigen kracht het wissel in de eindstand te houden.
-
Henk,
mijn dank is groot want dit is mijn ervaring van deze vanmiddag ook!
Ik probeerde het eerst op een wissel waarvan het veertje 'lam' of iets dergelijks is en daarbij viel het me op dat op eind van de schakeling de pin van de Peco aandrijving een fractie terugging en dus ook de tong van de wissel. Vervolgens deed ik dit met een wissel waarvan het veertje wel goed functioneerde en daarbij bleef de tong wel op zijn plaats ondanks dat de aandrijving ook hier een fractie terugging. Door het veertje bleef de tong dus op zijn plaats.
Trial and error blijft ook met deze hobby van groot belang.
hartelijke groet,
Fons
-
...daarbij viel het me op dat op eind van de schakeling de pin van de Peco aandrijving een fractie terugging en dus ook de tong van de wissel.
Dat verschijnsel wordt veroorzaakt door de enorme klap waarmee het wissel wordt omgelegd. De zaak kaatst gewoon terug.