BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Timmo op 26 March 2016, 18:44:02
-
Ik heb nu een paar dagen een booster toegevoegd aan mijn intellibox. De booster heeft een eigen travo. Een roco van een oude multimaus.
Eerst ging het prima. Maar nu krijg ik steeds een melding booster kortsluiting op mijn IB. Ik rijdt met koploper.
Ik heb alle draden gechecked.
Ik heb de min draad gezamelijk met de IB. De plus heb ik op meerder secties in de baan staan.
Iemand een idee?
-
En wat gebeurt er als je de rails van de booster loskoppeld en met een kroonsteen aansluit? Zo kan je kijken of het in de booster zit of in de aansluitingen.
Gr. Johan
-
@En wat gebeurt er als je de rails van de booster loskoppeld en met een kroonsteen aansluit? Zo kan je kijken of het in de booster zit of in de aansluitingen.
Gr. Johan
Johan, ik heb de draden van de baan gewoon weer op de IB zelf aangesloten. Dan werkt alles gewoon weer.
-
Sinds wanneer is het fout gegaan? Heb je iets veranderd in de tussentijd? Wat doe je met de stekkers van de trafo's? Haal je die iedere keer los? Of laat je ze in een blok zitten en zet je dat blok uit?
Groeten Ronald.
-
Hij stopte er van het 1 op andere moment mee. Ik heb een stekkerdoos met schakelaar. Dus alle draden blijven op de zelfde plek. Er is niks veranderd dus.
-
Geeft hij het direct na het inschakelen of na verloop van tijd? En wat voor een versterker is het eigenlijk? ::) Merk en type graag :)
Groeten Ronald.
-
Het is een Uhlenbrock 63200. Hij geeft het vrijwel direct.
-
Stom, stond in de titel ::) Wat gebeurt er als je alleen de versterker op de baan hebt aangesloten en niet de IB? En welke Roco trafo gebruik je eigenlijk? Zo'n groot blok?
Groeten Ronald.
-
Ja ik gebruik zo'n groot blok van roco. Ik zal straks de booster is alleen aansluiten.
-
Weer even wat getest en ik denk dat ik het probleem heb. Als ik van midden sectie een stop of inrijsectie inrijdt dan onstaat er kortsluiting. De midden sectie zit op de booster en de inrij en stopsectie zitten op de IB. Hoe kan daar nou sluiting ontstaan?
-
Draadjes omgedraaid? ???
-
Goed je weet nu een deel van de oorzaak. Dan een vraag: Waarom heb je het zo aangesloten? Je kan beter een complete scheiding in je baan hebben. Dus de twee stroomgedeelten compleet gescheiden houden en niet de inrij / stopsectie op de ene versterker en het middendeel op een andere versterker. Maar gewoon het complete blok op één versterker.
Groeten Ronald.
-
Dat ben ik met je eens, maar met 9 bezetmelders wordt dat wel effe uitvogelen wat waar naartoe loopt. Maar het probleem blijft dan toch dat je ergens een overgang houd? Draadjes omdraaien heb ik ook aan gedacht. Maar mijn baan heeft 1 massa op alle sporen. Dus dan krijgt die een plus en heb ik zeker sluiting.
Ik heb in de beschrijving ook gelezen dat de massa van de trafo's aan elkaar verbonden moet zijn. Wat is daar het nut van? De massa is op de baan toch al verbonden met elkaar?
-
Dat wordt dus even puzzelen ;D Neem een scheiding op een logische plaats in je baan. Bijvoorbeeld bij de ingang van het schaduwstation. Kijk of je ongeveer kan bepalen of het aantal rijdende treinen op de baan een beetje gelijk is in de twee delen. Dan belast je de versterkers gelijk. Dat je ergens een overgang houdt is niet erg. Maar niet bij ieder blok. Je treinen en treinstellen vooral als ze verlichting hebben maken constant een brug tussen de twee versterkers. Zeker als de stopsectie en de middensectie op andere versterkers zitten. Dat is niet echt goed voor je systemen.
Groeten Ronald.
-
Volgens mij is die booster niet goed. Nu stop hij helemaal met stroom geven. Ik begrijp er geen snars van.
Nu stopt de trein en als ik tractie geef dan gaat de verlichting van de loc alleen aan. Die eerst uit was.
-
Dat verbaast mij niet echt. Door jouw huidige situatie qua bedrading, versterkers en secties kan de versterker best wel een klap gekregen hebben waardoor hij nu kuren gaat vertonen. Ik zou de versterker niet gebruiken totdat je de bedrading en aansluitingen op orde hebt gemaakt.
Groeten Ronald.
-
De boosterspanning is regelbaar zo te lezen in de gebruiksaanwijzing. Misschien is deze te laag of juist te hoog? Even meten en aanpassen aan de baanspanning via de IB helpt misschien?
Gr, Ben.
-
Zijn de trafo's van de ib en de booster wel gelijk aan de secundaire kant?
Ik had dan wel geen kortsluiting op de baan maar wel vreemde rijeigenschappen doordat de ene trafo 15V was en de andere 19V ;D
Misschien heb je de mogelijkheid om een ovaal te maken die je dan op de booster aansluit als daar alles goed werkt dan zit het toch echt in de bekabeling. Of de ovaal in twee secties maken en aansluiten op booster en de ib.
Gr. Johan
-
Ik heb net de booster aagesloten op een los stukje rails en de railspanning met de multimeter afgesteld op 17v net als de IB op mijn baan geeft(gemeten).
Op het lis stukje rails waar de booster op zit kan ik gewoon een loc laten rijden. Maar zodra ik de overgang naar IB gebied bereik dan geeft hij sluiting. Ik kan het losse stukje rails ook niet tegen de intellibox rails gedeelte aanhouden. Dan krijg ik de melding: booster kortsluiting op de IB.
Het lijkt wel alsof de rijrichting niet gelijkgericht wordt ofzo.
-
Je kan eens proberen om de draden om te wisselen van de booster naar de rails.
Gr. Johan
-
Dat geeft nog grotere kortsluiting.
-
Het lijkt wel alsof de rijrichting niet gelijkgericht wordt ofzo.
Wat bedoel je daarmee? De digitale spanning wordt pas in de decoder gelijkgericht, maar dat heeft niks met de rijrichting te maken.
Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat de spanning uit de IB en de spanning uit de booster te veel van elkaar verschillen.
-
Klaas,
Ik bedoel dat als je loc op de onderbreking staat hij pas sluiten geeft. Alsof de IB sectie een andere kant op wil als de booster. Ik heb de uitgang spanning allebei op 17v afgesteld.
-
Zolang je geen idee hebt hoe iets werkt of moet worden aangesloten kun je ook niets testen of meten.
Suc6 er verder mee.
Groetjes
-
Ik weet inderdaad niet precies hoe het werkt. Dat staat namelijk niet in de handleiding. ???
Anders kom je even een uurtje langs Wim, dan komen we er samen wel uit. De baan ligt in Uitgeest (y)
-
De winkelier waar de booster vandaan komt zegt dat ik de verkeerde loconet kabel meegekregen heb. Ik moet een gedraaide kabel hebben zegt hij.
Zou dit het probleem kunnen zijn?
-
Volgens mij kan dat inderdaad het probleem zijn.
In de handleidingen van Uhlenbrock staat altijd dat boosters met een gedraaide kabel moeten worden verbonden, omdat anders kortsluiting ontstaat.
Bij sommige boosters kun je de polariteit omdraaien, hoe dat moet staat in de handleiding.
-
In de handleidingen van Uhlenbrock staat altijd dat boosters met een gedraaide kabel moeten worden verbonden, omdat anders kortsluiting ontstaat.
Dat staat er echt niet in, de power 4, power 7 power 8 sluit je aan met een straight loconet kabel, en die zit er dan ook standaard bij.
In de handleiding staat dat je een standaard LocoNet kabel moet gebruiken, en die is straight.
Mvg
Wim
-
Ik heb het zelf ook effe gemist hoor.
Power 2 en 3 moeten dus een gedraaide kabel hebben?
-
Dan is het dus geen standaard LocoNet kabel, maar een Uhlenbrock variant.
Mvg
Wim.
-
In de handleidingen bij Uhlenbrock vind ik juist dat je een ongedraaide Loconet kabel moet hebben.
Van een gedraaide kabel bij Loconet heb ik nooit gehoord, en lijkt mij ook onlogisch.
-
Dit staat in de handleiding van de 63200:
Usable Cable
Use only original Uhlenbrock LocoNet cables or
so called ‘standard LocoNet’ cable, or short
circuits can occur when trains are passing
between circuits from different boosters.
Geen woord over gedraaide kabel.
-
Dit staat er op de site van Uhlenbrock:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_43.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_43.png)
Oude kabels waren gedraaid, nieuwe niet. Zoals ik het begrijp werkt de Power 2 dan niet op een nieuwe ongedraaide kabel(?).
Gr, Ben.
-
De verwarring wordt alleen maar groter. In de Duitstalige handleiding van de Power 2 lees ik dat je alleen standaard Loconet kabels moet gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat een gedraaide kabel standaard is.
Overigens heeft het draaien alleen maar effect op de aders 1 en 6, die worden dan verwisseld. Aders 2 en 5 zitten aan elkaar , evenals aders 3 en 4. Daarvoor maak het draaien dus geen verschil.
-
Ik gebruik nu een ONgedraaide en die geeft dus het kortsluiting probleem.
Een gedraaide is besteld voor me, dus die ga ik later even proberen. Het is niet echt duidelijk vind ik.
Maar het scheelt mij wel een hoop zoekwerk als het in de kabel zit.
-
Timmo,
Heb je een IB-II of een IB 1 ??
Grttz,
Karst
-
Karst,
Ik heb een Intellibox 1
-
http://www.digitrax.com/static/apps/cms/media/documents/documentation/LocoNet%20Overview%20App%20Note.pdf
Hier de informatie omtrent de kabel, standaard niet gedraaid, zoals in het onderste plaatje vanaf de UH-site.
Mvg
Wim.
-
http://www.digitrax.com/static/apps/cms/media/documents/documentation/LocoNet%20Overview%20App%20Note.pdf
Hier de informatie omtrent de kabel, standaard niet gedraaid, zoals in het onderste plaatje vanaf de UH-site.
Op pagina 6 punt 5 staat: Track must be double gapped between booster districts.
Timmo: op jouw baan heb je 1 rail ongeisoleerd doorlopend door alle secties?
Kan dit het probleem zijn?
Groet, JG
-
Ik heb inderdaad 1 rail over de hele baan doorlopen als "ground".
Maar ik heb de booster ook geprobeerd als voeding op een LK200 keerlus module. En die is op allebei de sporen geisoleerd. En daar gaf hij ook de kortsluitmelding op de IB.
-
Timmo,
1 spoorstaaf isoleren is ook juist, beide spoorstaven heeft geen nut bij de booster en bij de centrale zitten ze gewoon keihard aan elkaar.
Gemeenschappelijke ground.
Mvg
Wim.
-
Is er niemand die ervaring met een power 2 heeft? En die weet welke kabel hij gebruikt? ;D
-
Kom je niet verder bel dan morgen even met Hobbytime, de NL vertegenwoordiging, en vraag naar de technische man. Die gaat je zeker helpen.
https://www.hobbytime.nl/contact/
Gr, Ben.
-
Timmo, heb je al eens gemeten? Je hebt 1 spoorstaaf die doorloopt, en zoals Wim Ros ook al zegt is daar niks mis mee. Je hebt een common ground systeem en daarbij zit aan één kant alles aan elkaar. Maar meet eens op de andere spoorstaaf, dus die waar de scheiding in zit. En dan meten tussen de staaf die aan de IB zit en de staaf die aan de Power 2 zit. Zet je meter op wisselspanningsbereik. Als je spanning meet, ongeveer 20V, dan is de Power 2 verkeerdom gepoold. Meet je niks, of heel weinig, dan zit het goed.
Heb je ook al gekeken wat voor Loconet kabel je hebt, rechtuit of gekruist?
-
Klaas,
Ik heb gemeten. Mijn multimeter gaf 0V aan. En op IB gebied gaf hij 17V aan.
Ik heb een uhlenbrock loconet ungedreih kabel.
Een gedreih kabel is besteld voor me. Dat wil ik is proberen.
-
Dan ben ik benieuwd wat er gebeurt als je die gedraaide kabel er tussen zet.
-
Timmo,
Geef via PB je adres maar even door, dan stuur ik je een kabeltje gratis.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Heel erg bedankt voor je aanbod (y)
Maar de winkel waar de booster vandaan komt stuurt me ook gratis een gedraaide kabel.
Gr
-
opgelost! met gedraaide kabel werkt hij naar behoren! (y)
-
Heel goed. (y)
Gr, Ben.
-
Mooi dat je probleem is opgelost. Maar ik blijf het een raar verhaal vinden dat Uhlenbrock met gedraaide kabels werkt en dat doodleuk standaard noemt.
-
Als dit om de onderlinge data kabel gaat is het voor de onderlinge gegevens wel begrijpelijk (Rx met Tx verbinden scheelt een boel elektronica), maar waarom de voeding dan ook gedraaid is...
Wat voor stekkers zitten erop? 8p8c (RJ45) of 4p4c (telefoon type)
-
Wat voor stekkers zitten erop? 8p8c (RJ45) of 4p4c (telefoon type)
Read The Fine Manual
http://www.digitrax.com/static/apps/cms/media/documents/documentation/LocoNet%20Overview%20App%20Note.pdf