BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Goosie op 24 March 2016, 11:45:37
-
Hallo,
Ik zoek een lijst van NL materieel, met daarin wat de maximale snelheden waren voor die treinen.
Weet iemand zo'n lijst op internet?
-
Voor mijn Itrain raadpleegde ik Wikipedia :)
Groet
Harold
-
wikipedia is zeker een optie, maar er zal vast ook een andere site te vinden zijn, gewoon lekker googlen. ik rijdt zwitsers heb zelf een site gevonden waar van alles optstaat ook de Vmax van het voertuig. en nog een andere site met alle soorten treinsamenstellingen op verschillende spoorlijnen etc. ideaal.
gr remco
-
De Railwiki (http://www.railwiki.nl/index.php/Hoofdpagina) van Somda is ook een optie. Bij Plan V (http://www.railwiki.nl/index.php/V_-_Treinstellen_Plan_V#Technische_gegevens) vond ik daar een soort van maximumsnelheid: ontworpen voor max. 140 km/h. Niet helemaal onverwacht.
-
Hoi Goosie,
Heb je hier wat aan? klik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Realistische_snelheden).
-
Ik wel ;), thanks (y)
Gr. Ton
-
Hoi Goosie,
Heb je hier wat aan? klik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Realistische_snelheden).
Of de DM'90 en IRM ontworpen zijn voor 160/200 km/u heb ik mijn twijfels over. In ieder geval kan je de lijst aanvullen met de volgende dienstsnelheden
plan W 140 km/u
NS Flirt 140 km/u (ontwerp 160)
SNG 160 km/u
SGM 125 km/u
Verder staan de plan T/V en DM'90 dubbel in de lijst (ook als mat '64 en DH'90, wat sowieso voor de laatste fout is) en staat de serie 1700 bij de 1600, met de 1800 apart, Die kunnen of allemaal samen of 16/1800 samen en 1700 apart.
-
Goeiemorgen Rick,
De gegevens zijn destijds (juli 2012) aangeleverd door iemand van buiten de redactie. Het is dus heel goed mogelijk dat er fouten in de gegevens staan. Ik ga er naar kijken. Bedankt voor je bericht. (y)
Edit: e.e.a. aangepast. DD-IRM (eigenlijk IRM-III) verwijderd. Geen snelheid van bekend op RailWiki.
-
Zou die snelheid echt afwijken van de oorspronkelijke serie?
Nog een leuk linkie: http://www.treinwiki.nl/mat64/
-
@Fred: DD-IRM was ook IRM-IV, misschien handig voor de mensen met een Lima. Ik zal vanavond in de boeken nog wat gegevens opzoeken voor de lijst. Overigens staat DH'90 nog bij de DH stellen en eronder weer als DM'90.
-
Nog een correctie op die lijst : Plan U mag 130 km/uur , niet 125
-
Plan U of DE-3 oftewel: die van jullie of die van het NSM? ;)
Plan U staat tussen de T en V voor 130, trouwens.
-
@Jeronimos, Op basis van "het zal wel" ga ik niets wijzigen/toevoegen. :) En wat heeft MAT64 met V-IRM te maken?.
@Rick, DD-IRM is geen VIRM IV, maar een voorloper ervan, zie: http://www.railwiki.nl/index.php/IRM_(Inter_Regio_Materieel)
Had al wel een DH90 verwijderd, dus is er nog eentje vergeten. Gaat ik aanpassen. :)
@Jan Albert, dat Plan-U 130 mocht, stond al in de lijst. Er achter staat dat hij oorspronkelijk bij aflevering max. 125 mocht. Dus daar is niets mis mee. :)
Edit: @Rick, had dus wel een DH90 verwijderd, maar dat was om 11:05 uur in de werkversie van de ency. Had vergeten de hele pagina over te zetten naar de publieksversie en die was dus nog van 11:00 uur.
-
Fred, ff verder kijke dan je neus lang is aub.
-
Helaas, geen tijd voor. Heb nog meer te doen. :)
Gaarne uitleggen wat je bedoeld, anders laat het maar zitten. Heb hier wel een glazen bol, maar daar zie ik het ook niet in. :)
-
@Rick, DD-IRM is geen VIRM IV, maar een voorloper ervan, zie: http://www.railwiki.nl/index.php/IRM_(Inter_Regio_Materieel)
Ja, die pagina ken ik. DD-IRM III is VIRM-IV geworden, DD-IRM IV werd VIRM-VI. De nieuwe stellen heten ook VIRM, maar voor alle is de snelheid gelijk. Bij het meeste materieel is de ontwerpsnelheid ook de dienstsnelheid, harder dan 140 gaat toch niet.
-
Helaas, geen tijd voor. Heb nog meer te doen. :)
Gaarne uitleggen wat je bedoeld, anders laat het maar zitten. Heb hier wel een glazen bol, maar daar zie ik het ook niet in. :)
:o ::) (en ben ik ook nog zo dom om tijd te besteden aan uitleg. Rick heeft deel een van het antwoord al gegeven Tweede deel is als je geklikt had op die link zie je dat het niet alleen maar over mat 64 ging.
-
Hoi Goosie,
Heb je hier wat aan? klik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Realistische_snelheden).
Verrek, dat is wel heeeel dicht bij! Bedankt (y)
bdw ook wiki is inderdaad een goede plek voor deze informatie!
-
Uit de boeken haal ik:
mP 140 km/u
Mat 46 130 km/u
Kameel 125 km/u
Couchette rijtuigen 160 km/u (deels zelfs 200)
ICK 140 km/u
Thalys 300 km/u
ICE3 330 km/u
NMBS 11.8 140 km/u
-
In afwijking van de lijst van Fred:
Toegestane maximum snelheid loc 1200 = 130 Km/u
1600/1700/1800 = 160 Km/u
Toegestane maximum snelheid losse loc 1100/1300/1200 = 100 Km/u
Toegestane maximum snelheid Mp = 140 Km/u, hang je er echter
H-tjes achter (Rode Postwagons) dan is de maximum snelheid
120 Km/u (Maximum snelheid van de postwagons)
Toegestane maximum snelheid SGM na verbouwing tot SGMm
(Vla Flip) is verlaagd van 125 naar 120 Km/u.
Toegestane maximum snelheid van ICM en IRM is 160 Km/u.
Dienstsnelheid van 1600/1700/1800, ICM & IRM is door de ATB
begrenst tot max 140 Km/u.
Frits.
-
@ Frits,
Ga ik mee bezig. Thanx. (y)
@Goosie
Verrek, dat is wel heeeel dicht bij! Bedankt (y)
Yep, daar zijn er al meer achter gekomen. Zochten op internet, terwijl de info al lang in de ency stond.
Er is zelfs info die nog dichterbij staat, namelijk hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45336.msg729005.html#msg729005) op het forum.
@Jeronimos,
als je geklikt had op die link zie je dat het niet alleen maar over mat 64 ging.
Nou, dat was het hem juist. :) Ik had wél op die MAT64-link geklikt. Maar,... daarna kreeg ik een grote lap tekst te zien en toen ik die doorgelezen had, begreep ik nog steeds niet wat je bedoelde. Vandaar mijn opmerking "duidelijk uitleggen" en dat was echt niet om jou dwars te zitten. Simpel naar een bericht verwijzen helpt namelijk niets. Jij weet dan wel precies waar datgene staat wat je bedoeld, maar het gaat er om dat je de ander duidelijk verteld/uitlegd, waarover het gaat én waar het exact staat. Is het niet duidelijk, dan haak ik bij het lezen van zoveel tekst meteen af. Heb als pensionado echt geen tijd om te gaan zoeken. Kom per dag 8 uur tekort.
@Rick,
mP 140 km/u
Mat 46 130 km/u
Kameel 125 km/u
Thalys 300 km/u Zijn aangepast/toegevoegd.
Couchette rijtuigen 160 km/u (deels zelfs 200). Welke maatschappij? en welk typenr?
ICK 140 km/u. Toegevoegd bij Grootspoor-materieel (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Grootspoor-materieel).
ICE3 330 km/u. Is geen NS maar DB
NMBS 11.8 140 km/u. Is ook buitenlands.
Lijst in ency betreft alleen NS materieel.
-
De couchette rijtuigen zijn Bcm en Bcmvh van de NS (en later EETC), de laatstgenoemde versie is deels voor 200 km/u. Wat betreft de ICE3, de NS had 4 stellen in bezit zoals ze ook 2 Thalys stellen bezat. De 11.8 reed ook in Nederland, daarom noemde ik deze ook maar. De 189 is ook geen NS materieel en staat er ook in. 8)
-
Hmm, ik ben net te laat... Dan nog maar in een verkorte versie: de Bcm-rijtuigen mogen 160 km/h; de Bcvmh-rijtuigen ook, behalve de eerste tien (50-70 101 – 50-70 110): die mogen 200 km/h. De couchetterijtuigen zijn deels van EETC: sommige zijn verkocht aan het buitenland na van EETC geweest te zijn. Zie daarvoor de onvolprezen RailWiki. Van de ICE-3M had NS er vier, maar nu nog maar drie na een ongeval. Die werd aan DB Fernverkehr verkocht.
Verder zijn je wijzigingen niet te zien.
-
Verder zijn je wijzigingen niet te zien.
Onmogelijke dingen doe ik meteen. Op wonderen moet je een dagje of twee wachten. ;D
Wel eens zo'n tabel in de MediaWiki-software gezien? En hoe ''gemakkelijk'' en "snel" die aan te passen is? ???
Meldt je aan als redacteur, dan kun je zelf ondervinden hoeveel werk er in de encyclopedie zit. ;)
-
Ik help al bij de RailWiki, dus ik ken de problemen: vaak zat dat ik uitgelogd wordt bij het bekijken van het resultaat van mijn wijzigingen. Je raadt het al: weg wijzigingen, en soms wel een uurtje werk...
Verder: de 'H-tjes' zijn gewoon Hbbkks'en. Dat is wat beter voor de vindbaarheid. En hoe kan ICR worden begrenst door de ATB? Dat zinnetje moet weg.
-
@Pim
Tsja... "H-tjes" is mijn schuld :-\
Is spoorjargon voor Hbbkks'en.
In de communicatie tussen spoorpersoneel bekt dat niet zo lekker vandaar
dat kortaf H-tje gebruikt werd als Hbbkks bedoeld werd. ;)
ICR heeft inderdaad geen ATB.
Ik had het ook over ICM.
Fred zal dit wel rechtzetten.
Fred is verder wel lekker bezig zo (y)
Grtz. Frits
-
Hoi Pim,
Dat probleem van ''plotseling alles weg'' had ik in het begin ook wel eens. Dan leer je al snel om, alvorens op te slaan, even een kopietje in Wordpad te zetten.
Wat die H-tjes betreft, daar kwam Frits mee op de proppen:
Toegestane maximum snelheid Mp = 140 Km/u, hang je er echter
H-tjes achter (Rode Postwagons) dan is de maximum snelheid
120 Km/u (Maximum snelheid van de postwagons)
En ikkenieweet wat oficiele benaming/UIC-codering van H-tjes is. En ook geen tijd om het op te gaan zoeken. :) IRM is een tEibvUodTju. Was in de war met een ander type. Zal het straks ff aanpassen. Thanx.
@Frits,
Fred zal dit wel rechtzetten.
Fred is verder wel lekker bezig zo (y)
Zet wel vaker dingen weer recht in de ency. Schijnt iets te maken te hebben met een eigenzinnig toetsenbord en/of een beslagen bril. ;)
Wat dat bezig zijn betreft. Het houdt je van de straat en uit het café. En verhinderd tevens crimineel gedrag. 8)
Edit: ICR en BR189 zijn verwijderd.
Overige aanvullingen komen t.z.t. Voorlopig genoeg materieelcodes en kleurcodes in de tabel gezien. :)
-
Als je er weer verder mee gaat: voeg de ES 64 F4 (BR 189) maar weer toe met 140 km/h als dienstsnelheid. ;-) Voor de City Night Line (mét spaties!) huurde de NS twee locs, dus ja, het zijn NS-locs (geweest). Verder mag de Traxx (BR 186) ook weer terugkomen, maar dan nu met 160 km/h als dienstsnelheid. De locs mogen gesleept maximaal 140 km/h.
-
Hoi Pim,
De 186'ers en 189'ers stonden op de lijst die ik van de (helaas overleden) spoorhaas (ex-NS medewerker en kenner) kreeg.
Dus ik vond het al vreemd dat het niet zou kloppen. Zal de gegevens in mijn To Do-list zetten. Dan komt het vanzelf weer goed. Thanx voor de correctie. (y)
-
Als je er weer verder mee gaat: voeg de ES 64 F4 (BR 189) maar weer toe met 140 km/h als dienstsnelheid. ;-) Voor de City Night Line (mét spaties!) huurde de NS twee locs, dus ja, het zijn NS-locs (geweest).
Waarvan akte:
(https://farm8.staticflickr.com/7462/15942035388_71bd4a24be_c.jpg) (https://flic.kr/p/qhK6H7)
CNL 418 Polux te Amsterdam (https://flic.kr/p/qhK6H7) by Sporingerdam (https://www.flickr.com/photos/lvdsphotos/), on Flickr
-
Maar welk materieel wordt er nu opgenomen in de lijst? ICR is verwijderd, ICK werd bij grootspoor gezet maar plan W staat wel in de lijst. Hierboven staat NS materieel, maar de NS rijdt niet met GTW en de mP waren eigenlijk eigendom van de PTT. Bovendien vind het ik apart om de BR 189 op te nemen waarmee de NS enkele maanden heeft gereden maar de 11.8 niet, ook al reed deze 20 jaar tussen Amsterdam en Brussel.
-
Het toepassen van schaalsnelheden is een beetje overhypt en heeft geen zin op 90% van de modelspoorbanen. Dit komt omdat een schaalsnelheid ook afgemeten dient te worden op het traject en zijn omgeving.
Een voorbeeld, een TEE treinstel dat 130Km schaalsnelheid heeft zal voor het oog en de beleving nog veel te snel gaan over een paradespoor van 1,5 meter voor N spoor en 3 meter voor HO. Pas als je MiniWorld achtige trajecten en afstanden hebt heeft schaalsnelheid echt zin.
Mijn TEE treinstel rijdt voor het oog prachtig bij een geijkte schaalsnelheid van 90Km waarbij de indruk wordt gewekt door het paradespoor en het landschap dat er heel snel wordt gereden.
Boemeltjes komen de schaalsnelheid van 45km nooit te boven terwijl op papier hun snelheid 80Km max mag zijn.
Dus mijn betoog; laat het oog en het gevoel de snelheid van het rijdend materieel in zijn modelhabitat bepalen en niet de specificaties van het origineel. :D
-
@robstuart:
Er is een internationale groep van (wijze? :-\) modelspoorders tijden bezig geweest om een NEM vast te stellen. Daaraan behoef je dus niet te houden, en velen doen dat ook niet, zoals regelmatig te zien is op modelspoorbeurzen. De schaalsnelheid in de tabel is dan ook alleen maar bedoeld om het de gebruiker van de encyclopedie gemakkelijk te maken. :)
Niemand is verplicht zich daaraan te houden, maar wat wel enigszins belangrijk is, en wat jij waarschijnlijk bedoelt, is dat de onderlinge verhoudingen redelijk moeten kloppen. En daarbij is het fijn als je de schaalsnelheden weet, want dan is die verhouding gemakkelijk te bepalen. Dus: als trein A in werkelijkheid een anderhalf keer zo hoge maximumsnelheid heeft als trein B, oogt het het beste op een modelbaan als die verhouding in model ongeveer dezelfde is.
@Rick:
Om überhaupt iets op te kunnen nemen, is het gewoon nodig dat er waarden bekend zijn, met bronvermelding, waardoor die waarden gecontroleerd kunnen worden. Daarmee vermijd je dat er allerlei onzin in de tabel komt te staan. Wij zijn dus op zoek naar goed vastgestelde getallen.
In eerste instantie alleen van NS materiaal, want die lijst zal dan al lang genoeg worden. Maar het is natuurlijk niet uit te sluiten dat buitenlands materiaal een eigen lijst krijgt, indien deze elders niet ter beschikking staat. Dat ook op voorwaarde, dat collega Fred en ik de tijd vinden om zon lijst te maken (algemeen pensioenada probleem: druk, druk, druk, en tijd te kort ;D).
Dick
-
Mijne heren,
Dank voor de assistentie. (y)
Inmiddels e.e.a. aangepast. Heb er verder deze maand geen tijd meer voor. Eventuele op- en aanmerkingen en verdere aanvullingen worden dus t.z.t. verwerkt.
-
Mooi, bedankt!
Verder nog maar wat rijtuigen dan. Ze rijden niet meer bij de NS, maar voor de volledigheid. Kijk maar wat je er mee doet. Bron: RailWiki (en (dus) een beetje mezelf).
- Buffetrijtuigen 88-40 001 – 88-40 007: 140 km/h (na versnelling tot 160 km/h 88-80 001 – 88-80 007 (rijtuig 88-40 003 is niet versneld))
- Restauratierijtuigen 88-40 011 – 88-40 014: 140 km/h (na versnelling tot 160 km/h 88-80 011 – 88-80 014 (rijtuig 88-40 012 is niet versneld))
- Restauratierijtuigen WR 88-70 015 – 88-70 018: 160 km/h
- Buffet/restauratierijtuigen WR 88-70 020 – 88-70 026: 160 km/h
- Bagagerijtuig D 94-95 051 – 94-95 055: 200 km/h
- Fietsrijtuigen DF 92-70 051 en 92-70 054: 160 km/h (94-95 054 als 09-90 054 bij EETC terugversneld naar 200 km/h)
- Fietsrijtuigen DF 92-90 056 en 92-90 057: 200 km/h
- Vrachtrijtuigen Dm 92-99 060 – 92-99 071: 200 km/h
- Avmz 19-90 250 – 19-90 259: 200 km/h
- Stalen D: 140 km/h
- Plan C: 140 km/h
- Plan D: 140 km/h
- Plan E: 140 km/h
- Plan K: 140 km/h
- Plan L: 140 km/h
- Plan N: 140 km/h
Bij de wat exotischere, internationale rijtuigen heb ik voor de duidelijkheid even de rijtuignummers erachtergezet. Bij de nationale rijtuigen neem ik aan dat dat niet nodig is. Sommige internationale rijtuigen komen meermaals voor, maar dan in een andere uitvoering. De buffetrijtuigen 88-40 001 – 88-40 007 waren verder eigendom van de Biljettencentrale en niet van de NS. Op- en/of aanmerkingen zijn welkom!
-
Maar welk materieel wordt er nu opgenomen in de lijst? ICR is verwijderd, ICK werd bij grootspoor gezet maar plan W staat wel in de lijst. Hierboven staat NS materieel, maar de NS rijdt niet met GTW en de mP waren eigenlijk eigendom van de PTT. Bovendien vind het ik apart om de BR 189 op te nemen waarmee de NS enkele maanden heeft gereden maar de 11.8 niet, ook al reed deze 20 jaar tussen Amsterdam en Brussel.
ICK stond al tijden bij het grootspoor. Ik heb alleen onlangs de snelheidsgegevens daar aan toegevoegd. :)
Het probleem zat het hem er in dat in het artikel gesproken werd over locs en treinstellen van de NS. En daar nu blijkt dat die meneer van de NS in zijn Excel spreadsheet ook rijtuigen tussen het gemotoriseerde materieel had staan, gingen er in 2012 dingen door elkaar lopen.
Heb nu twee extra tabellen toegevoegd. Daardoor kan al het materieel netjes in de juiste tabel geplaatst worden.
Dus de 11.8 en ICR zijn weer terug in de tabellen. Het ICK staat er nu ook in. De GTW staat nu apart samen met de mP. Kiekt u maar eens of het zo completer en naar uwens zin is. :)
@Pim,
Heb nu een speciaal plekkie voor de rijtuigen in het artikel gemaakt. Moet nu wel even het Nationale goed van het andere zien te scheiden, maar dat zal gezien je rijtuignummers wel lukken. Ga er over een week of zo mee bezig. Bedankt voor de aanvulling. (y)
Zodra het spul er in staat, meld ik het hier.
PS. Had uit voorzorg al meteen een link naar dit draadje onder het artikel geplaatst. Kan ik de info gemakkelijk terugvinden.
-
In eerste instantie alleen van NS materiaal, want die lijst zal dan al lang genoeg worden. Maar het is natuurlijk niet uit te sluiten dat buitenlands materiaal een eigen lijst krijgt
Ja, dat snap ik voor buitenlands materieel dat niet in Nederland komt maar de 11.8 en 25.5 zijn speciaal voor de dienst naar Nederland ontwikkeld en hebben jaren gereden. Die lijken me wel op de plaats in de lijst.
@Fred: Ja, het staat nog door elkaar. Misschien dat het later nog gesplitst kan worden in locomotieven, treinstellen en rijtuigen. Particulier/buitenlands materieel kan dan in een tabel 'overig', of gecombineerd met de eerdere tabellen.
Aanvullingen:
De 11.8 is ontworpen voor 140, niet 160 zoals in de tabel staat.
De ICE is ontworpen voor 300 en rijdt in Nederland maximaal 200 km/u.
Bij ICK kan de vermelding voor 200 km/u na revisie wel weg, dat is niet in Nederland.
De GTW heet bij Veolia Velios.
-
De GTW heet bij Veolia Velios.
Dat klopt dat is de naam bij Veolia.
Bij Arriva is het de Spurt en bij Hermes de Breng enz.
Het type is echter GTW (GelenkTriebWagen).
;)
-
De ICE is ontworpen voor 300 en rijdt in Nederland maximaal 200 km/u.
Op de ICE-3M staat anders 330 km/h hoor.
-
@Mug: dat weet ik maar kijk even wat er in de encyclopedie in de tabel staat. ;)
@Pim: dat weet ik (wat weet ik veel 8)). Schrijffout van mijn kant, op de vorige pagina was het nog wel 330.
-
@ Rick Je hebt gelijk ik had over "Aanvullingen:" heen gekeken. :)
Voor wat betreft aanvullingen mis ik na opname van de NMBS HLE 25.5 en HLE 11
de HLE 15 welke speciaal voor de TEE dienst Parijs, Brussel, Amsterdam was aangeschaft
en als zodanig tot 1988 dienst heeft gedaan.
Deze loc had was ontworpen voor een V max van 160 Km/u.
Overigens vind ik het vreemd om deze locs als NS Locs te rubriceren aangezien dit Belgische locs
waren welke door de Belgen aangeschaft/geleased en onderhouden werden.
NS leverde wel de machinisten tussen Roosendaal en Amsterdam.
De Mp's waren tijdens het postvervoer eigendom van de PTT maar werden door NS gereden en onderhouden.
Ontwerp was gebaseerd op Mat'64.
Verder werden door NS na beëindiging van het postvervoer meerdere MP's van de PTT in eigendom overgenomen om
te worden verbouwd tot meetrijtuig of om als trekkracht te dienen in het sternet voor vervoer tbv de werkplaatsen.
Dit maakt m.i. de Mp's meer een NS aangelegenheid dan de HLE's.
Ik zou het onder verdelen naar eigenaar dan ook laten vervallen, ook al omdat nogal wat lease en huurconstructies
voorkomen/kwamen waardoor het niet altijd duidelijk is wie de eigenaar is of was.
Bij NS is de benaming V-IRM vervallen aangezien nu alle IRM's zijn omgebouwd en er dus geen onderscheid meer is, benaming is nu voor alle stellen is bij NS nu weer IRM.
Frits
-
Op de ICE-3M staat anders 330 km/h hoor.
Dus daar moet bij ontwerpsnelheid 330 staan i.p.v 300?
Heb nu ook de motorrijtuigen afgesplitst. Stonden tussen de treinstellen. mDDM stond ook verkeerd. HLE 15 en Meet-mP's ook toegevoegd. klik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Realistische_snelheden).
Heb ook nog wat info van Frits aan het artikel toegevoegd. Thanx. Maandag weer verder met de rijtuigen van Pim.
-
Dat klopt, al is de ontwerpsnelheid vaak ook de dienstsnelheid.
Wat betreft de tabellen:
- Ik zou spreken van diesellocomotieven en niet van diesel-electrische, de aanduiding NS en DE kan ook uit de tabel want dat staat in de titel.
- mDDM bij de treinstellen met DDAR, DDZ kan daar ook bij.
- geen DE1 bij de Kameel neerzetten.
- mP 9204 en 3032 verwijderen bij de motorrijtuigen, dat zijn niet meer dan een Blokkendoos en mP.
- DDM1 bij de rijtuigen neerzetten.
- de rijtuigen mogen in 1 tabel, van de huidige indeling klopt sowieso weinig ;)
- de ex mP kunnen weg bij diversen, dat is eigenlijk dubbel op met de mP eronder.
-
DD-AR is geen treinstel, maar een treinstam. Een treinstam is een vaste combinatie van rijtuigen. IRM, DDM-1, DD-AR en DDZ mogen dus bij de rijtuigen. De mDDM zou daar het best ook kunnen, al kan je daar over discussiëren. Verder: de benaming V-IRM is echt niet pas in 2016 afgeschaft. Dat zinnetje kan je denk ik beter in z'n totaliteit weghalen.
-
Hoi Frits, Pim en Rick,
Ben bezig met een grote ingreep in de ency. De pagina "Realistische snelheden" kreeg veel te veel tabellen. En dan raak je het overzicht kwijt bij het invoeren/verplaatsen van gegevens. Die ene pagina zijn er nu vier. Dan kan ik het materieel veel beter/overzichtelijker onderverdelen.
>"Een treinstam is een vaste combinatie van rijtuigen."
Yep, wist ik al voordat ik met de ency begon. ;)
>"IRM, DDM-1, DD-AR en DDZ mogen dus bij de rijtuigen"
Die ga ik nog even bekijken, denk dat ik ze, indien van toepassing, bij "Treinstammen" indeel. :)
Bedacht me gisteravond: De mDDM is eigenlijk een motorrijtuig, omdat het een ongeleed voertuig is, waar ook passagiers in mee kunnen rijden, maar die hoort dus inderdaad bij "Treinstammen" te staan. En daar staat hij nu dan ook (gisteren een nieuwe tabel aangemaakt in mijn offline-systeem). Maar dat zien jullie nog niet. 2016 zal ik verwijderen. Dus nog ff geduld. :)
-
DD-AR is geen treinstel, maar een treinstam. Een treinstam is een vaste combinatie van rijtuigen. IRM, DDM-1, DD-AR en DDZ mogen dus bij de rijtuigen. De mDDM zou daar het best ook kunnen, al kan je daar over discussiëren.
Op die manier is een ICM ook een treinstam en kan die ook bij de rijtuigen. Ik zou ze samen zetten in een tabel treinstellen en treinstammen, losse rijtuigen zijn toch echt iets anders.
-
Bij IRM, DDM-1 en DD-AR was het de bedoeling het onderhoud op bakniveau uit te voeren. IRM kreeg daar zelfs automatische koppelingen voor tussen de bakken! Het onderhoud werd toch op stamniveau gegeven, maar er zijn aardig wat bakwisselingen geweest. Het is dus een treinstam. Let maar op de NVR-nummers: de volgnummers zijn allemaal verschillend. Bij ICM was dit alles nooit de bedoeling geweest. Het is een treinstel. De volgnummers van het NVR-nummer zijn dan ook allemaal gelijk.
-
Hoi Pim en Rick,
Deze laatste info ga ik maandag bekijken. Nieuwste versies van gisteren staan nu in de werkversie. Komt a.s. nacht online. Is dus maandagmorgen te zien.
>"Let maar op de NVR-nummers: de volgnummers zijn allemaal verschillend."
Geloof je meteen, maar daar ga ik echt niet naar kijken. Ben inmiddels al weer zo'n 4,5 uur bezig geweest om de originele pagina te verdelen over vier pagina's, de navigatie van de ency aan te passen en de info beter in te delen. Dus nu ff pauze. :)
-
Bij IRM, DDM-1 en DD-AR was het de bedoeling het onderhoud op bakniveau uit te voeren. IRM kreeg daar zelfs automatische koppelingen voor tussen de bakken! Het onderhoud werd toch op stamniveau gegeven, maar er zijn aardig wat bakwisselingen geweest. Het is dus een treinstam. Let maar op de NVR-nummers: de volgnummers zijn allemaal verschillend. Bij ICM was dit alles nooit de bedoeling geweest. Het is een treinstel. De volgnummers van het NVR-nummer zijn dan ook allemaal gelijk.
Een treinstam dus en geen rijtuig. De DDM en IRM bakken kunnen niet los ingezet worden zoals een rijtuig wel kan. Sowieso is het een vage grens in deze gevallen maar ik zou ze (IRM, DDM/DDAR/DDZ) in een tabel 'treinstellen en treinstammen' zetten.
over de tabellen:
bij treinstammen staat nu mDDM/DDM, deze kan weg.
(V)IRM staat er dubbel in met verschillende snelheden.
Bij de rijtuigen kunnen de couchetterijtuigen naar internationaal
de opmerking over 1600'n bij DDM1 kan ook weg
de plan E/D/K ontbreken nog
bij al het materieel dat ontworpen is voor 160 of hoger kan de opmerking 'begrenst door de ATB op 140' worden toegevoegd, uitgezonderd de Thalys en ICE. Nu staat het bij enkele types vermeld en bij andere niet.
-
Wat betreft de tabellen:
- Ik zou spreken van diesellocomotieven en niet van diesel-electrische,-
Done.
- de aanduiding NS en DE kan ook uit de tabel want dat staat in de titel.-
Staat niet in de titel, want die is "Realistische snelheden."
- mDDM bij de treinstellen met DDAR, DDZ kan daar ook bij.-
Done.
- geen DE1 bij de Kameel neerzetten.-
Done.
- mP 9204 en 3032 verwijderen bij de motorrijtuigen-
Motorposten staan dus nu in een aparte tabel.
-dat zijn niet meer dan een Blokkendoos en mP.-
Zijn beiden motorposten geweest, zie: http://www.marcrpieters.nl/jules.html en http://www.nicospilt.com/index_Meettreinen.htm
- DDM1 bij de rijtuigen neerzetten.-
Done.
- de rijtuigen mogen in 1 tabel-
Doen we toch maar niet. Modelspoorders/forumgebruikers moeten snel kunnen opzoeken of hun NL-materieel alleen binnenlands gereden heeft, of internationaal.
- van de huidige indeling klopt sowieso weinig ;) -
Klopt, zou ik pas maandag (vandaag) mee bezig gaan, zoals aangegeven in een voorgaand bericht.
- de ex mP kunnen weg bij diversen, dat is eigenlijk dubbel op met de mP eronder.-
Worden nu apart gespecificeerd.
---
-over de tabellen: bij treinstammen staat nu mDDM/DDM, deze kan weg.
Klopt. Was dubbelganger van mDDM/DD-AR.
-Bij de rijtuigen kunnen de couchetterijtuigen naar internationaal-
Had ik vanmorgen al geregeld, toen ik alle rijtuigen van Pim in de tabellen had gezet.
Heb toen meteen op Railwiki en het www gekeken naar info over de couchetterijtuigen.
-de opmerking over 1600'n bij DDM1 kan ook weg-
Nope. Volgens Railwiki werd DDM1 getrokken door de NS1600: http://www.railwiki.nl/index.php/DDM-1_-_Rijtuigen_DDM-1_(DubbelDeksMaterieel)
-de plan E/D/K ontbreken nog-
Omdat jij ze nog niet ziet.:) In mijn offlinesysteem was dat vanmorgen al geregeld, toen ik de rijtuigen van Pim invoerde.
- bij al het materieel dat ontworpen is voor 160 of hoger kan de opmerking 'begrenst door de ATB op 140' worden toegevoegd,
uitgezonderd de Thalys en ICE.-
Staat nu onderaan op elke pagina. Scheelt een heleboelwerk.
Wijzigingen staan nu in de werkversie. Plaats het nog niet online, want ik wil nog ff afwachten of Pim (of een ander) nog met info komt.
-
Dan nog een maar een paar opmerkingen:
- de aanduiding NS en DE kan ook uit de tabel want dat staat in de titel.-
Staat niet in de titel, want die is "Realistische snelheden."
Eh ja, en daarachter staat steeds NS, zo staat ook bij elke tabel weer vermeld dat het NS materieel betreft. Nu vermeldt de link naar de pagina dat het om NS materieel gaat, in de titel bij de tabel staat het en in de tabel zelf staat bij iedere serie weer NS xxxx. Zo vergeetachtig zijn de forumleden hopelijk niet.Voor de Nederlandse treinen zou ik voor de leesbaarheid alleen het serienummer vermelden.
-dat zijn niet meer dan een Blokkendoos en mP.-
Zijn beiden motorposten geweest, zie: http://www.marcrpieters.nl/jules.html en http://www.nicospilt.com/index_Meettreinen.htm
Ja, dat was het punt ook niet. Ze staan dubbel aangezien de mP's en Blokkendozen al een eigen vermelding hebben en de maximumsnelheid niet anders is. Of de lijst moet veel langer worden als je alle individuele voertuigen gaat opnemen. Sowieso staat de Jules verkeerd aangezien die niet van de NS was.
- de rijtuigen mogen in 1 tabel-
Doen we toch maar niet. Modelspoorders/forumgebruikers moeten snel kunnen opzoeken of hun NL-materieel alleen binnenlands gereden heeft, of internationaal.
- van de huidige indeling klopt sowieso weinig ;) -
Klopt, zou ik pas maandag (vandaag) mee bezig gaan, zoals aangegeven in een voorgaand bericht.
Dan moet dat even worden afgewacht. :) In ieder geval kunnen plan E, D, K, W en ICR dan bij binnenland en buitenland.
- de ex mP kunnen weg bij diversen, dat is eigenlijk dubbel op met de mP eronder.-
Worden nu apart gespecificeerd.
Beetje overbodig aangezien er niks aan de snelheid is veranderd. Of de ERMTS mP's (3033, 3034) kunnen ook apart erbij, net als de post-Blokkendozen en de Blokkendoos Jules. Ze zijn ook verder gelijk dus in ieder geval hoeven ze niet apart in de tabel te staan (helemaal niet vind ik dan).
-de opmerking over 1600'n bij DDM1 kan ook weg-
Nope. Volgens Railwiki werd DDM1 getrokken door de NS1600: http://www.railwiki.nl/index.php/DDM-1_-_Rijtuigen_DDM-1_(DubbelDeksMaterieel)
Jazeker wel, lees de pagina die je linkt maar na. ;) DDM1 reed met 1600, later 1800 en tegenwoordig met 1700 maar die info is meer voor andere pagina's.
Conclusie: werk- en dienstspul dat niet afwijkt van de normale serie-uitvoering zou ik niet apart opnemen, verder begint het al goed uit te zien.
-
Het hele verhaal wat betreft de treinstammen zou ik laten varen, het maakt het geheel toch wat
onoverzichtelijk en had zoals Pim eerder heeft gezegd meer te maken met het onderhoud van de bakken.
Ik zou om het geheel overzichtelijk te houden de (V)IRM gewoon bij de treinstellen zetten.
DDM1, DDM 2/3 (DDAR) en DDZ (Gemoderniseerde DDAR) bij de rijtuigen.
In trek bedrijf zou je er bijv. net zo goed, ik noem maar wat, een 1200 voor kunnen zetten. :)
Bij de opmerkingen kun je dan eventueel vermelden wat de tractie kan zijn voor deze rijtuigen.
Voor de DDM1 is dat een 1600/1800.
Tussen 11-2011 en 04-2012 kon dat ook een aangepaste (stuurstroomkabels) 1700 zijn.
(Met ingang van September 2016 is het overigens de bedoeling dat de DDM1 wederom wordt ingezet
met een 1700 als tractie.
De stroomafnemer op het stuurrijtuig word buiten dienst gesteld en vastgezet.
Deze is overbodig omdat de loc tijdens de dienst niet word afgekoppeld.
Dit in tegenstelling tot de oorspronkelijke inzet met de 1600'en in de tijd dat NS nog 1 bedrijf
was en de 1600'en na afkoppelen 's nachts gebruikt konden worden in de goederendienst waarbij dan
de stam in de parkeerstand zijn hoogspanning behield middels de stroomafnemer van het stuurrijtuig).
Voor DDM 2/3 (DDAR) een 1700 of mDDM en de DDZ een mDDM.
Een 1600/1800 werd hiervoor niet gebruikt omdat de DDAR behalve een pneumatische rem voorzien
zijn van een elektropneumatische rem en een 1600/1800 deze niet kan aansturen.
DDM1 heeft alleen een pneumatische remsysteem.
De mDDM is net als de bijv. motorwagen van Mat'24 een motorrijtuig.
Voor de Traxxen geldt de max. 160 Km/u alleen voor de HSL locs
Deze hebben een verhoogde max. snelheid en andere software dan de
overige locs zoals de Traxxen voor de Benelux welke 140 Km/u als maximum
snelheid hebben (De oorspronkelijke constructiesnelheid).
Frits
-
1600/1800 had een andere onderhoudsrooster dan DDM1. Loc ging er daardoor af en kwam er een andere voor in de plaats. Heeft dus niet echt iets te maken met dat het vroeger 1 bedrijf was. ;)
-
Daar heeft het wel degelijk mee te maken omdat indertijd NS ook goederenvervoer verzorgde en
het de bedoeling was dat de locs na het rijden van de spitstreinen afgekoppeld konden worden en
voor andere doeleinden, zoals het rijden van goederentreinen gebruikt konden worden.
De locloze stammen werden dan aan de zijde waar later de loc weer aangekoppeld moest worden
voorzien van een waarschuwingsbordje dat er hoogspanning op de verwarmingskabel staat ivm
het opstaan van de stroomafnemer van het stuurrijtuig.
10 jaar later eind jaren 90 na het opsplitsen van NS in NS Reizigers en NS Cargo verviel dit en
werden de locs alleen nog gewisseld ivm met onderhoud.
Frits
-
Het hele verhaal wat betreft de treinstammen zou ik laten varen, het maakt het geheel toch wat
onoverzichtelijk en had zoals Pim eerder heeft gezegd meer te maken met het onderhoud van de bakken.
Ik zou om het geheel overzichtelijk te houden de (V)IRM gewoon bij de treinstellen zetten.
DDM1, DDM 2/3 (DDAR) en DDZ (Gemoderniseerde DDAR) bij de rijtuigen.
Ja, dat is wel de beste oplossing. In de tabellen hoeven we ons niet druk te maken over wat wel en geen treinstam/stel is.
In trek bedrijf zou je er bijv. net zo goed, ik noem maar wat, een 1200 voor kunnen zetten. :)
Of een 1300, zoals laatst op Somda stond. Tegenwoordig zou dat eng en niet veilig zijn. :)
-
Heren,
Bedankt voor de aanvullingen. (y) Ga er mee bezig.
-
-Staat niet in de titel, want die is "Realistische snelheden."
Eh ja, en daarachter staat steeds NS-
Oeps. Had nog de oude titel van het origineel in gedachten.
-en in de tabel zelf staat bij iedere serie weer NS xxxx.Voor de Nederlandse treinen zou ik voor de leesbaarheid alleen het serienummer vermelden.-
Was nog een erfenis uit 2012. Heb het nu aangepast. Een behoorlijk aantal ''NS'ers'' zijn nu ontslagen.:)
-Ze staan dubbel aangezien de mP's en Blokkendozen al een eigen vermelding hebben. Of de lijst moet langer worden als je alle individuele voertuigen gaat opnemen.-
Dat laatste zou best wel eens kunnen.
-Sowieso staat de Jules verkeerd aangezien die niet van de NS was.-
Verplaatst. Alle mP's staan nu bij "Overige materieel"
-In ieder geval kunnen plan E, D, K, W en ICR dan bij binnenland en buitenland.-
Done.
-DDM1 reed met 1600, later 1800 en tegenwoordig met 1700 maar die info is meer voor andere pagina's.-
Aangepast. Links toegevoegd bij "Opmerkingen" naar "Grootspoor-materieel".
-Het hele verhaal wat betreft de treinstammen zou ik laten varen, het maakt het geheel toch wat onoverzichtelijk-
Vond het zelf ook al onduidelijk, en het leverde weer een onnodige extra tabel op. Treinstammen-info naar "Grootspoormaterieel" verhuisd. Daar stond ook al andere info over stammen.
-Ik zou om het geheel overzichtelijk te houden de (V)IRM gewoon bij de treinstellen zetten.-
VIRM stond er al. IRM verwijderd.
-DDM1, DDM 2/3 (DDAR) en DDZ (Gemoderniseerde DDAR) bij de rijtuigen.-
DDM1/DDM2/3 al aanwezig. DDZ toegevoegd. Info over DDM1, DDM2 en DDM3 toegevoegd aan "Grootspoor-materieel". Thanx.
-De mDDM is net als de bijv. motorwagen van Mat'24 een motorrijtuig.-
Stond al bij motorrijtuigen.
-Voor de Traxxen geldt de max. 160 Km/u alleen voor de HSL locs-
Traxx-info toegevoegd bij NS locs. Thanx.
-omdat indertijd NS ook goederenvervoer verzorgde en het de bedoeling was dat de locs na het rijden van de spitstreinen afgekoppeld konden worden.-
Toevoegd bij "Grootspoor-materieel". Thanx.
Ook nog wat NS stoomlocs toegevoegd.
Laatste versies staan online. Dit was de laatste aanvulling/wijziging voorlopig. Eventuele nieuwe op- en aanmerkingen en aanvullingen komen op mijn To Do-lijst. Ga nu bezig met de interne administratie van de ency.