BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Nederlaantje op 13 March 2016, 18:05:03
-
Beste lezer(s),
Binnenkort wil ik gaan beginnen met mijn modulebaan: de Lötschbergbahn. Vanaf dat ik een baby was kom ik al geregeld in Zwitserland voor vakantie’s, en stonden we daar op een camping in Frutigen. Frutigen ligt aan de Lötschberg route vandaar ook de naam. Ook de omgeving gebruik ik als inspiratie. Echter, het materieel zal iets afwijken. Er zal dus op mijn baan ook materieel rijden wat afwijkt en niet of nooit op de Lötschberg te zien is. Wel zal al het materieel Zwitsers zijn. Ook het station is fictief, als stationsgebouw wil ik het station van Kibri: Blausee-Mitholz gebruiken. Het sporenplan van Blausee-Mitholz is zeker niet hetzelfde, maar dat geeft ook niet. (Ook zullen hier passagierstreinen stoppen wat in het echt ook niet is.) Daarnaast wil ik nog een aftakking maken voor naar een bedrijventerreintje. Ik wil toch graag zelf wat rangeren, gezien ik de rest van de baan geheel geautomatiseerd onder koploper wil laten rijden.
De modulebakken zullen gezaagd worden uit 12mm dik gegrond populieren multiplex. De module’s worden net zo gebouwd als de BNLS module’s, zonder fries. Over het algemeen komen er 120x60 module’s, waarvan de 4 hoeken nog een aanzet krijgen van 20x60. Zo heb ik wat meer ruimte om de bogen netjes weg te werken. De overgangen met de sporen wil ik graag op rechte stukken spoor doen namelijk. Het liefst ook nog haaks maar dat is niet overal gelukt. Ook komen er 4 kleine module’s van 40x60 tussen. Doelstelling is morgen al een paar module’s te laten zagen en in elkaar te zetten. Het andere deel van de module’s zal dan spoedig komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module_overzicht.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module_overzicht.png)
De baan is dus 4 meter lang, 2 meter breed. In het gat worden de treinen aangestuurd. Dat is dus de bedieningsplaats. De baan komt op 1,10 meter hoogte, waar de baan op komt staan weet ik nog niet zeker, maar dit zal waarschijnlijk schragen zijn, waar op de schragen “vorken” gemonteerd worden die de bakken bij elkaar klemt en ik de bakken niet onderling meer kan verschuieven. Een beetje zoals onderstaande foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_10.jpg)
Een idee van Mitropa. Er zal tussen “vork”en schraag dan nog een houten balk komen met draadstang eraan om het 1 en ander nog uit te kunnen lijnen.
De baan zal bestaan uit 2 niveaus, het onderste niveau komt het schaduwstation. Het is zo ontworpen dat treinstellen en trek-duwtreinen de ene keer linksom en de andere keer rechtsom de baan op kunnen. Dit voor meer afwisseling. Getrokken goederentreinen gaan 1 kant op, daar ik meerdere sporen voor gereserveerd heb zal de ene goederentrein rechtsom gaan en de andere linksom. Ook is er rekening gehouden voor 1 speciale trein. Een goederentrein die linksom getrokken wordt door een andere locomotief als die getrokken wordt wanneer deze rechtsom gaat. (dus 1 trein, 2 verschillende locomotieven). Het rangeren en aan-afkoppelen zal in het schaduwstation (hopelijk) geautomatiseerd gaan werken.
Hier een foto van het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Schaduwstation_4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Schaduwstation_4.png)
Het “losse” blauwe stukje spoor links onderin wordt een programmeer spoor, losgekoppeld van de baan dus. Het paarse/roze spoor zijn hellingen richting het bovenste niveau.
Nu even een kijkje op het bovenste niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Niveau_1_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Niveau_1_2.png)
Het lijkt op een simpel ovaaltje, echter is het een soort “puzzel” om de treinenloop juist plaats te laten vinden, zeker zonder deadlocks. Zeker omdat er tegelijk zowel links als rechtsom gereden gaat worden. Het oranje gedeelte wordt de aftakking naar een bedrijventerrein. Echter ben ik daar nog niet geheel tevreden over dus dat kan nog wijzigen.
Ik hoop jullie snel wat foto’s te kunnen tonen wanneer ik ga beginnen met de bouw van de baan. Dit ligt natuurlijk ook aan of ik tijd over heb om aan de baan te knutselen.
Groetjes Remco
-
De eerste vordering is zichtbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6124_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6124_3.jpg)
ik ben afgeweken van de schragen, en alles komt nu op losse poten te staan. wanneer alle bakken goed staan komt er onderaan nog een verbinding van latten voor extra stevigheid van de poten. momenteel heb ik nog 1 zo'n zelfde module, en 2 kleintjes al in elkaar staan. Alle poten zijn ook al in bezit. Het overige hout voor de module's hoop ik deze of volgende week te halen, even kijken met de beschikbare tijd.
groetjes remco
-
Hallo,
even weer een bouwupdate vanaf hier. Het bouwen gaat gestaag verder, naast het dagelijks werk wil ik dit gewoon als hobby houden en het niet zien als: Het moet dan af zijn, want dan lijkt het teveel op werk als op een hobby. Max 2 uurtjes per dag vind ik wel fijn om er aan te werken, daarnaast kan ik niet elke dag eraan werken. Dit is tot nu het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6301_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6301_2.jpg)
6 van de 10 bakken staat nu. Volgende week nachtdiensten, dan kan ik er ook genoeg aan werken. Eind Mei gaan we op vakantie, de enige planning die ik voor ogen heb is dat dan alle bakken op zijn poten staan, en vast aan elkaar gekoppeld staan. Zodat ik als we terug komen kan beginnen met rails leggen.
Gr remco
-
We beginnen met goed nieuws:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6403_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6403_3.jpg)
Alle bakken staan nu op hun poten, op de computermodule na. Deze kan later wel, nu eerst de focus op de baan zelf. En anders zit dat ding ook alleen maar in de weg, gezien die in het middengat komt te staan. nu ik het over dat gat heb, nu alles ongeveer staat zoals het moet ben ik gaan meten, en het middengat loopt helaas een paar cm weg. rechts (foto van vorige post) begint het met 80,5cm, links (nieuwe foto van deze poot) zit het op 82cm.
Het volgende doel is dan ook nu alles op goede hoogte stellen en waterpas, en zorgen dat alles mooi en haaks aansluit op elkaar. dan hoop ik ook dat het gat evenwijdig loopt. Daarna kan ik ze gaan koppelen d.m.v. scharnieren. ik hoop dit nog voor de vakantie te kunnen doen, Alleen weet ik dat dit ook een tijdrovend klusje is. bijna alle zijkanten van de bakken moeten wat geschaafd en geschuurd worden. Bovendien komen er nu 2 weken (voor de vakantie) drukke dagen aan, Met ook diensten waar ik bijna niets aan de baan kan besteden. (al kan ik nu ook s avonds denk wel wat doen want het echte herrie maken is nu klaar en zal de kleine niet wakker houden ;))
Gr Remco
-
Al een tijdje stil in dit topic, door oa een aantal redenen. Vakantie, op zoek naar een nieuwe auto, en.... toch het plan aanpassen. Dit laatste bevond zich achter de schermen af, maar ik kan zeker 2 plaatjes laten zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_schaduwstation_met_keerlus_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_schaduwstation_met_keerlus_2.png)
De modulebakken zijn hetzelfde gebleven, alleen komt er rechts onderin nog een module bak extra wat mij de mogelijkheid geeft een keerlus te maken. het stuk spoor aangegeven door de pijl is geen wissel maar enkel een kruising. Als je vanaf boven komt rijd je dus eerst via de kruising naar de bovenste opstelsporen. Als de trein het opstelspoor verlaat komt deze bij de wissels in het rode vak, dit worden niet aangedreven wissels waarbij de trein zijn eigen rijweg open rijdt. hij gaat vervolgens door de andere kant van de kruising richting keerlus en zal daar dus gekeerd daarna weer omhoog gaan richting het zichtbare gedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_station_met_keerlus_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_station_met_keerlus_2.png)
Treinen komen linksom de baan op, en moeten kopmaken/omlopen om weer het toneel te verlaten. Dit zorgt voor rangeerwerk wat ik graag wil hebben. Hier en daar wordt het nog aangepast, spoor 3 gaat verder naar beneden zodat er nog een perron tussen kan, en er komt rechts onder in nog een industrie aansluiting/ rangeerterrein. ook wordt de helling gedeeltelijk dubbelsporig om het treinverkeer te bevorderen.
Vandaag eindelijk dan de eerste rails gelegd, ook wat dingetjes gedaan wat voor mij de eerste keer was. zoals de module overgang dmv printplaat, maar denk dat het resultaat wel volstaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6781_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6781_1.jpg)
en:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6782_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6782_3.jpg)
Wel is 1 spoorstaaf langer dan de andere, duidelijk te zien op de laatste foto als ik op de andere module een stuk spoor er tegen aanleg. nu is dit voor mij allemaal nieuw, maar zou dit eventueel kunnen komen door de warmte tijdens het solderen? ze waren gewoon evenlang en het stukje printplaat is daar lijnrecht. Verder krijgt het wissel de voeding voor de rails, vanaf onderen dus mooi weggewerkt.
tot binnenkort weer!
Remco
-
Lekker bezig!
Als de spoorstaaf langer is dan heb je hem waarschijnlijk verschoven met solderen :-\ Wat wij op de club altijd deden was de kopje kant van beide bakken tegelijk solderen. Dus alle rails leggen over de twee bakken incl printplaatjes op het einde. De rails gewoon lekker door leggen over de kopse kanten. Alle rails in één keer solderen. En pas als alle overgangen gemaakt zijn de spoorstaven op de overgang door slijpen/zagen
Timo
-
Hallo Timo,
Bedankt voor je tip! zeker daar waar de rails niet haaks over de overgang loopt is dit een betere methode. Dit was voor mij de eerste keer maar ik kan dus zeker deze methoden ook een keer proberen. Ik wil alle overgangen (en zeker die niet haaks zijn maar diagonaal lopen) met een roco zaagje zagen, denk dat die wel makkelijk door het solderen/printplaatje heen zaagt?
De helling (zonder rails) links boven in heb ik er nu bijna helemaal inliggen, moeten nog wat dingetjes aangepast worden. Uiteindelijk iets te krap getekend en ik zit nu dus een beetje met de ruimte en de moertjes te kijken.
groetjes remco
-
Hallo lezers,
even een kleine update:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6828_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6828_4.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6829_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6829_2.jpg)
Ik heb ook nog een filmpje gemaakt met de telefoon, ik weet alleen niet hoe ik deze op het forum kan krijgen. heeft iemand hier tips voor? Ik heb een klein stoomlokje (2 assig) en dmv een trafo kan ik nu even kijken of alles naar behoren werkt. het lokje komt makkelijk de module overgang over en ook de 2 wissels, ondanks dat de puntstukken niet gepolariseerd zijn. en aangezien ik toch met grotere loks ga rijden als deze testlok moet dit dus geen probleem gaan opleveren. Het solderen gaat steeds beter, het blijft toch een kwestie van ervaring opdoen. Ook is mijn kruising binnen, die wil ik wel gaan polariseren echter even kijken hoe, aangezien er geen aandrijvingen op gemonteerd worden moet ik het via een andere manier laten schakelen. Verder hoop ik volgende week eindelijk de helling erin te leggen.
tot zover de update
groetjes remco
-
Lekker bezig, Remco. En dat in deze hitte
-
naar YouTube uploaden en dan het linkje hier zetten
Zo doe ik t altijd ;)
-
@ johan, warm was het wel ja, alleen dat was het eigenlijk overal. :-X Gewoon wat rustiger aangedaan en alleen maar werk boventafels, zodra je gaat bukken voor onder de tafel is dat eigenlijk al weer een te grote inspanning.
@ Dave, dankje voor de tip. ik ga eens even vogelen hoe ik dit het beste voor elkaar krijg. ik krijg het filmpje namelijk ook niet geopend op de laptop. misschien wanneer ik echt test ga rijden met alle systemen kan ik tegen die tijd wel een filmpje posten. De planning is om niet gelijk het hele schaduwstation te leggen, maar alleen het traject vanaf de helling, over de kruising door naar boven, daar 1 "doorgaand" spoor, weer terug over de kruising naar de keerlus en dan weer richting helling. zodra ik dat allemaal heb liggen en alles aan bezetmelders heb hangen en met wisseldecoders etc, wil ik gaan testrijden met koploper. met meerdere loks/treinstellen die op de helling op dat moment weer keert. Vanaf daar zie ik weer verder wat ik dan eerst weer oppak, of het schaduwstation verder leggen of het bovenste niveau.
groetjes remco
-
Filmpje zie hier http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.msg843741.html#msg843741 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.msg843741.html#msg843741)
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Dankjewel Gerard, ik zal er eens binnenkort naar kijken hoe het werkt ;).
van de week niet als te veel kunnen doen, onverwachts een uitnodiging gekregen om naar een camping te komen bij schoonouders, en tussendoor ook gewoon moeten werken. uiteindelijk ligt het begin van de helling erin, en wat rails erop geschroefd. ook een eerste wissel inclusief aandrijving en polarisatie gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6863.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6863.jpg)
De draad eindes die uitsteken dienen eventueel straks als bevestigingspunten waar de rijdraad aan vast komt. op dat punt is het nog kritisch of de pantograaf opgevangen moet worden of gewoon gestrekt kan blijven. ik kan dit pas echter op het moment zelf zien.
Van de week zal er niet veel rails gelegd gaan worden, het wordt weer wat houtbouw. Ik wil het hout gaan halen voor de extra module die eraan vast komt, en de scharnieren die ik gemonteerd heb houden de modules wel in positie, maar echter trekken de modules van elkaar weg waardoor overal flinke kieren ontstaan door de speling die op de scharnieren staan. dus daar zal ik van de week ook de modules onderling nog met bouten en moeren gaan koppelen. Scharnieren blijven wel zitten en dienen alleen voor het uitlijnen van de modules.
Groetjes Remco
-
Hoi,
hier weer een update, gezien ik vorige week niks heb gepost. Dit kwam voornamelijk omdat ik de bakken onderling nog een keer extra gekoppeld heb, en omdat ik de extra module wou bouwen. Dit is gelukt, ik had echter voor 9 mm gekozen (de rest is 12 mm). nu het in elkaar zit heb ik daar me twijfels over. ik vind er nogal veel speling in zitten terwijl mijn andere 12mm dikke bakken redelijk stug zijn. Misschien dat ik dus toch nog voor 12 mm ga, dat ga ik nog rustig laten bezinken. Verder hadden we nog een stroomstoring in de tuin en heb ik een extra dag gewerkt dus vandaar dat er niet veel nieuws te melden was.
van de week paar keer een uurtje wat kunnen doen en uiteindelijk ligt nu de helling erin tot waar ik hem wou hebben. vooralsnog lijkt ook de "knik" er goed in te zitten. ook het stijgingspercentage valt veel meer mee als gedacht (2,4%) want zelfs wagons blijven ergens op de helling gewoon stilstaan. maar een foto zegt natuurlijk meer!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6932_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6932_1.jpg)
je ziet dat het spoor niet recht ligt op de helling. dit is uiteindelijk bewust gekozen. in de planning zat het er recht in, maar uiteindelijk kwam ik een beetje knel te zitten met draadeindes en moertjes en een uitstekende rijtuig in de bocht. ik heb het einde van de bocht daardoor verder naar binnen gelegd, en ben daarna weer schuin richting buiten gegaan.
nog een andere foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6934_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6934_1.jpg)
De foto is redelijk onscherp bovenin, maar dat gedeelte staat op de andere foto. Ik begin nu steeds meer te leren tijdens het bouwen en ook begin ik er een soort ritme in te krijgen. dat brengt het bouwtempo ook wat omhoog. het solderen van de rails overgangen gaat ook steeds beter. echter merk ik dat er minimale verschillen ontstaan in hoogte. (terwijl de overgang gewoon vlak is.) Dit komt misschien omdat het printplaatje een halve mm lager is dan de spoorstaven? het hoogte verschil is niet veel, maar levert wel meer geluid op.
van de week zal de kruising erin komen en zal ik de andere bocht terug richting het spoor wat naast de helling ligt maken. Hierna zal het voornamelijk rechte rails leggen zijn dus dat zal wel gemakkelijker gaan.
groet, Remco
-
Ik heb even alles door zitten lezen maar leuk project Remco!
Ben benieuwd naar je vorderingen.
Steven
-
Daar zijn we weer met een update.
geen kleine update vind ik zelf, er is de laatste tijd toch bergen werk verzet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7115.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7115.jpg)
De sporen van en naar de keerlus is hier te zien. het plan heb ik nog wat aangepast, waarmee ik nu met 2 sporen richting de keerlus ga en met 1 spoor eruit kom. Zo hoeft de trein ook niet helemaal rondom om richting keerlus te gaan maar kan deze bij het eerste wissel na de kruising rechtsaf om richting keerlus te gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7116_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7116_2.jpg)
Hierbij de keerlus met extra aanbouw. ik heb de middenplaat er even tussen uit gehaald dat werkt iets beter om bij de overgangen even te komen. Het gedeelte voorbij de extra module die later is gekomen ligt hier nog wel los, dit zal echter morgen wel vastliggen ;) niet te zien hier op de foto maar er zit echt maar 1 tot 2 mm tussen rijtuig en de achterwand van de module. goed berekend dus (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7117_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7117_2.jpg)
Beetje wazig zie ik nu, maar dit zijn de overgangen vanuit de keerlus weer richting schaduwstation. Dit was (vond ik) een zeer lastig klusje, gezien het flex spoor is, en de overgangen niet haaks zijn. Dus het trucje wat timo hierboven ergens beschreef toegepast, dwarsliggers eerst weggehaald op betreffende plek. toen 2 printplaatjes eronder vastgezet op de module met natuurlijk tussen de 2 plaatjes wat ruimte op de overgang. hierna het spoor vast gesoldeerd en de rails weer losgehaald. toen vanaf de onderkant van de printplaat gaan zagen met het roco zaagje. het werkt precies goed, en ben er zeer tevreden over. ook omdat ik nu geen hoogte verschil meer heb in de rails op de overgang, iets wat ik bij de andere overgangen wel heb. nu kan het daar niet altijd zoals ik het nu gedaan heb want ik begin vaak met een nieuw stuk rails aan het begin van de module na de overgang, maar toch wil ik gaan bekijken of ik daar het hoogteverschil ook weg kan halen.
bedrading is nog niet aangesloten, wel al gesoldeerd aan de rails. dat klusje hoop ik volgende week te klaren evenals de laatste module afwerken met rails. dat zou betekenen dat ik toch echt eind deze maand het eerste proefrondje moet zien te halen.
wordt vervolgd...
Remco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7132.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7133.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7133.jpg)
Deze Machinist (y) staat al klaar voor vertrek op een nieuw traject met deze schitterende EC trein inclusief Panorama rijtuig. Nog even geduld totdat de buitendienststelling klaar is en de treinen groen ligt krijgen om te gaan rijden.
Nu alle rails er ligt voor de eerste testfase heb ik verschillende soorten rijtuigen op de baan gezet om te kijken of ik overal netjes langs kom. Er zijn wat kritische puntjes maar deze kan ik nog bijwerken. de rest loopt lekker vloeiend, en omdat ik toch het grotendeel op de baan had maar gelijk even een reizigerstrein samengesteld.
Gr remco
-
Een hele uitdaging, zo'n modulebaan op meer niveau's.
Ik volg je vorderingen.
Succes met testen (y)
Grüetzi
Hendrik Jan
-
Het ziet er mooi uit, vooral ook op die overgangen tussen de bakken.
Ik blijf je vorderingen volgen. Succes.
-
Allen bedankt voor de belangstelling. Er is weer progressie geboekt, vooral gisteren dankzij hulp van 2 leden (Ben en Johan) van dit forum. Ben heeft mij vooral op weg geholpen met de centrale en koploper. Ook van de week toen bleek dat ik een storing had met de centrale en toen ik van de week al de eerste meters via koploper wou rijden en ik ook daar wat problemen mee ondervond. Ook Johan heeft zijn aandeel geleverd aan de baan en heeft voor mij een keerlus schakeling gemaakt d.m.v. een lichtsluis. Dankzij de precieze plaatsing op de baan door Johan is het mogelijk de keerlus in beide richtingen te berijden. Weliswaar heb ik in koploper maar 1 richting aangegeven, de andere richting is alleen in geval van calamiteit en wanneer het niet via koploper rijdt. Even een foto van een lok (Re420 van de BLS) die door de lichtsluis gaat (en uit de keerlus komt):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7270_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7270_1.jpg)
Ik kan nu dankzij hulp van Johan en Ben al met koploper rijden en al met 2 lokomotieven tegelijk op de baan rijden. Ook worden al 2 wissels aangedreven (dit werkje was van de week al geklaard). De basis is nu dus klaar, vanuit hier wordt het uitbreiden van de rest van het schaduwstation. Er zal nog een aanpassing plaatsvinden aan het kopspoortje op de helling, deze is eigenlijk net te kort met risico dat de trein ontspoort en tegen de draadeinde op rijdt. Deze zal verdwijnen en het spoor zal langer worden. Er komt ook een soort van "tecpro barriér" mocht de trein alsnog te ver doorrijden. (een muur van verschillende hardheid aan schuimrubber om de lok te beschermen) Daarnaast zal de bevestiging van de draadeinde wel tussen de spoorstaven blijven, echter verdiept in het hout en onder de barriér.
Ben en Johan, nogmaals bedankt voor gisteren (en natuurlijk alle andere hulp wat jullie geven d.m.v bellen en mailen). Nu even lekker een tijdje rustig aan doen en wat meer van koploper ontdekken door middel van rijden, dan komt er vanzelf weer een update op dit topic/draadje.
Groetjes Remco! (y)
-
Over de draden die wel gesoldeerd maar niet aangesloten zijn: die kan je ook mooi op de printplaat solderen. Scheelt iets priegelen.
Groet, Sicco Jan
-
Even een aantal foto's om te baan enigzins te kunnen laten zien. deze zijn met een fotocamara geschoten en dus van betere kwaliteit. Ook rijden er gelijk wat treinen rond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2692_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2692_2.jpg)
2 treinen staan op de foto hierboven te wachten om richting keerlus te mogen gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2698_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2698_2.jpg)
op de foto hierboven rijdt de trein nog net voor de lichtsluis en is de stroom nog niet omgepoold.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2700.jpg)
De EC in de keerlus. Ruimte zat in de keerlus, want deze begint vanaf het einde van het wissel tot aan de lichtsluis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2713_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2713_3.jpg)
De EC komt de helling af. rechts van de helling sluit het spoor nog niet aan, dit wordt spoedig gedaan. Daar komen namelijk de doorgaande treinen (zoals de EC en goederentreinen) vanaf in het schaduwstation. (4 opstelsporen en 1 vrij spoor). de rest zal op kopsporen komen om de kosten (aantal wissels) te drukken. (trek-duwstammen en treinstellen en losse loks). Het enige spoor wat vrij is voor de doorgaande treinen is om de treinen die op kopsporen te staan ook af en toe door de keerlus heen te laten rijden. (niet noodzakelijk, wel leuk voor variatie)
groetjes remco
-
Het vorige bericht was van wat al een tijdje geleden gelegd is, ondertussen zijn we wat verder. sorry voor de kwaliteit van de foto, maar deze is weer met een telefoon gemaakt. Ik heb deze pas een week en het is nog even zoeken. Ik moet namelijk eerst het formaat aanpassen voordat ik hem op het forum kan plaatsen maar het is nog even zoeken welk formaat om hem scherp te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20161021_121539_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20161021_121539_1.jpg)
Er zijn 2 kopsporen bij gekomen (1 voor een treinstam (trek-duw) en 1 voor gecombineerde treinstellen.) Ook is het treinstel wat ik al een tijd had liggen nu uitgerust met decoder. Ik ben al inclusief deze 2 kopsporen aan het testrijden met koploper en het werkt naar behoren. Ik heb nu steeds met 3 treinen tegelijk gereden, maar een 4e trein zal ook moeten kunnen. Hier wil ik echter nog even mee wachten, alles op zijn tijd.
Het volgende wat staat te gebeuren is om vanaf de kruising (en het wissel daarna) verder te gaan richting de doorgaande sporen, zodat via daar ook rondgereden kan worden. dan kan ik zeker met 5 of 6 treinen gaan testen. Ook moet ik nog de ringleiding voor de wissels aanpassen naar een andere kleur voor meer duidelijkheid. dit komt t.z.t nog.
groetjes remco
-
??? Een mens ziet niet altijd alles in een oogopslag, ik niet in ieder geval.
Ik zit hier naar te kijken, en denk dat vraag en het antwoord beide in de foto staan.
Toch vraag ik het. Het gaat om het onderste niveau. De kijkhoek is richting keerlus.
En het gaat om ( de oorzaken van) de S-bocht na de kruising:
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/b/zwitslaantje.jpg)
Is dat een bewuste keus, of de angst om een wissel op de grens van twee bakken door te zagen?
-
Dat laatste dus, als je het zorgvuldig doet kun je een wissel prima opsplitsen, mits je modules strak en reproduceerbaar aan elkaar passen en mits je de wissel dus eerst goed vastzet en pas als het helemaal goed ligt, de wissel splitst.
Het kan overal behalve bij de wisseltongen vlakbij het puntstuk.
Als er interesse is heb ik wel een fotootje, Ik heb al jaren diverse wisselverbindingen zo uitgevoerd, ook op modules die meerdere keren per jaar worden vervoerd!
Groeten Michiel
-
Hallo,
Allereerst dank voor de gestelde intresse. De s bocht heeft meerdere verhalen. De eerste is dat deze ontstaan is tijdens het bouwen. Eerst was het een kopspoor, later heb ik het doorgetrokken richting keerlus. Zo kon ik eerder gaan testrijden. (Als je kijkt naar het plan zoals het eerst bedoeld was zou ik eerst helemaal rond moeten om bij de keerlus te kunnen komen.)
Gezien dit mijn eerste echte baan is, en ook nog eens in segmenten durfde ik het inderdaad niet aan om het wissel op de scheiding te leggen. Ook omdat het volgens mij met het puntstuk op de scheiding zou komen. Daarnaast is er in mijn ogen meer kans op ontsporing gezien de trein vanuit de kruising dan gelijk op een wissel komt die gesplitst is en waarbij de overgang ook nog niet haaks is. Uiteindelijk komt op dat spoor mijn rangeertreintje voor boven daar te staan. Ik denk dat goederenwagentjes minder last hebben van die s bocht. (Exact 1:87 rijtuigen gaan er ook zonder moeite door.)
Ik ben wel.geïnteresseerd in de foto's van de wissels.
Gr Remco
-
Ik wil niet pushen. Maar ik ben ook geinterresseert hoe je het wissel bewerkt hebt. Ik verwacht met een paar maanden een peco wissel te moetne bewerken. Wissels zijn voor mij "heilig". Daar wordt niet aan gesleuteld. Ik ga die stap nu dus ook doen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Met rocoline heb ik nog geen ervaring. Ik denk dat een rocoline wissel inderdaad op die plek net met het puntstuk op de segmentgrens valt, tenzij je het wissel iets opschuift. Zo te zien gaat het om 3 cm opschuiven, opdat je tussen wisseltong en strijkregel kunt scheiden. Of dat de hele operatie zinloos maakt, valt vanaf de foto niet zo goed te zien. Schuin of recht maakt niet uit.
In een oud draadje bij de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg247380#msg247380) uit 2009 werd een Marklin wissel schuin door gezaagd op een module grens (MadMenno)
(http://i136.photobucket.com/albums/q191/madmenno/Ombouw%20projecten/DSC00719k.jpg)
Die foto geeft voor mij aan dat er veel meer mogelijk is dan ik had durven dromen.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar foto's van doorgezaagde weesmeisjes (wissels), of het nou rocoline, peco, piko of marklin is.
-
Ik vind het wel een linke manier om een wissel juist op deze plek tussen puntstuk en strijkregel door te zagen.
De baandelen of modules moeten wel erg goed gefixeerd blijven t/o van elkaar. een paar tiende mm afwijken en de zaak ontspoort. >:(
Peter
-
Dat is ook wel heel extreem, maar zal in voorkomende gevallen best wel kunnen, zolang de beide baandelen maar exakt weer aan elkaar geplaatst kunnen worden, en dat is in dit getoonde geval wel heel kritisch. Naar mijn idee met een houten onderbouw op termijn onmogelijk.
Het is echter geen probleem om de wissel tot een bepaalde, redelijke hoek ten opzichte van de railas te splitsen, als de zaagsnede maar niet door de bewegende wisseltongen of door het puntstuk loopt. Direct achter het puntstuk echter is vaak een heel goede plek, vaak zit hier al een snede vanwege de isolatie van het puntstuk.
Moet nog even een paar fotos opsnorren en post die wel ergens binnenkort
Groeten, Michiel
-
...als de zaagsnede maar niet door de bewegende wisseltongen of door het puntstuk loopt.
kan wel hoor. Op een beurs heb ik eens een baan van een Engelsman gezien Met daarop een Engels wissel waar ook nog eens een smalspoortje dwars doorheen liep. De modulescheiding liep door de vier tongen aan één kant van het Engels wissel. Er zat een heel mechanisme onder om te zorgen dat de helften van de doorgesneden tongen toch synchroon bewogen. Waarom hij het had gedaan? Gewoon vanwege de uitdaging, om iets te doen waarvan iedereen beweert dat het niet kan.
-
Naar mijn idee met een houten onderbouw op termijn onmogelijk.
@Michiel:
Ik neem aan dat je bedoelt dat hout werkt, en dat het daarom op termijn onmogelijk is.
Hoe zou jij dat dan doen?
Op plexiglas zoals in de baan van Karst Drenth (zie voorbeeld foto)
of op een metalen ondergrond?
Foto uit dit draadje Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221702369.html#msg3221702369
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/helix/Web-IMG_4008.jpg)
-
@Michiel:
Ik neem aan dat je bedoelt dat hout werkt, en dat het daarom op termijn onmogelijk is.
Ik bedoel zo'n lengtesnede, dat vergt een mate van reproduceerbaarheid die je denk ik alleen met gefreesd aluminium of zo zou kunnen bewerkstelligen, dat heb ik een keer toegepast gezien met een tandradrail, maar in verreweg de meeste gevallen gaat het natuurlijk om een dwarssnede door de wissel.
Plexiglas lijkt me niks, want dat kan in verticale zin gaan buigen.
Het gaat er gewoon maar om dat je de beide segmenthelften steeds weer strak tegen elkaar aan kan krijgen, maar dat geldt ook voor meerdere paralelle sporen zoals hier in het opstelstation. In feite is een wissel slechts een tweetal zeer dicht tegenelkaar liggende sporen. Je moet alleen zorgen dat de structuur en het verband van de wissel intact blijft of verstevigd wordt.
Ben nog bezig om de fotos te zoeken en post deze dit weekend wel even in een aparte topic.
Groeten, Michiel
-
Beste lezers en volgers,
het is al een tijdje stil geweest in dit draadje, mede dankzij een drukke (overgangs)periode op het werk en een bacterie die heeft huis gehouden in mijn lichaam. Zo langzamerhand begint de drukte op het werk te stagneren en ook de bacterie lijkt eindelijk na een week of 8 volledig uit het lichaam te zijn. Dit gaat dus betekenen dat ik binnenkort maar weer eens aan de slag ga met de baan. Nu ook de dagen weer wat lichter gaan worden (lees: donkere zolder) is dat ook een mooie bijkomstigheid. Maar, ondanks dat er niets uit mijn handen is gekomen de afgelopen periode, is er wel een aardig nieuw ideetje ontstaan. In plaats van 1, 2 keerlussen gebruiken? waarom niet dacht ik zo en uiteindelijk had ik iets op papier staan waar ik meer tevreden over was, treinen kunnen links of rechtsom de baan op, de vrije baan is wat "natuurlijker" evenals de overloopwissels in de vrije baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overloop_wissels_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overloop_wissels_2.png)
Ook het station werd aangepast en ligt nu niet meer recht en strak, maar ook dit licht nu natuurlijker en mooie grote bogen. er komt 1 midden perron, hoe de mensen daar kunnen komen zit ik nog te twijfelen, tunneltje, trap of een overpad? Er komen 2 grendels, 1 voor het kopspoortje en 1 voor richting het bedrijventerrein. dat spoor gaat ongeveer 2 cm omhoog, in de hoop de indruk te wekken dat de baan afloopt en dus niet vlak ligt. (Illusie).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Lotschbergbahn_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Lotschbergbahn_3.png)
Ook koploper moet hiervoor worden aangepast, echter dacht ik beter te kunnen beginnen met een nieuwe database om verwarring te voorkomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Baanplan_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Baanplan_2.png)
misschien maakt dit wat meer duidelijker met alle rij richtingspijlen erbij. Zoals gezegd zal ik binnenkort weer de werkzaamheden oppakken, ik ga denk eerst een gedeelte van het schaduwstation afleggen en dan de helling en de keerlus leggen. Dan kan ik daarna weer uitgebreid gaan testen en rondrijden (en niet pendelen zoals nu het geval is)
groetjes Remco
-
Zie dat je in koploper blauwe pijltjes hebt gezet.
Ga er vanuit dat de pijlen de rijrichting is.
Hoe heb je dat in koploper gezet?
mvg ronald
-
Hallo ronald,
Deze zijn idd voor de rijrichting. Als je bij baan definties kijkt en dan de baan opbouw dan krijg je het scherm waar je de lijnen en wissels kunt tekenen. In dat kleine scherm staat ook nijvoorbeeld tekst maar ook een pijltje. Als je het pijltje hebt op je teken tableau en dan rechter muisknop dan bij eigenschappen dan kan je het pijltje ook draaien en groter maken etc. Mocht het niet lukken hoor ik het wel.
Gr Remco
-
Heb de pijl gevonden.
Thanks
mvg ronald
-
Eindelijk na een maand of 3/4 ben ik gisteren weer echt met de baan zelf bezig geweest. Om er even in te komen ben ik maar een kleine verbouwing gaan houden. De kruising die ik eerst had liggen is nu vervangen door een Engelsman. Dit bied straks meer mogelijkheden in de toekomst. Ik moet het wissel alleen nog polariseren maar dat is een kwestie van de draadjes in de daarvoor bestemde gaatjes drukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170123_102750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170123_102750.jpg)
Ik heb nu een kruising (van Rocoline) over dus als je intresse hebt:
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1129271365-rocoline-roco-line-kruising-42497.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1 (http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1129271365-rocoline-roco-line-kruising-42497.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1)
groetjes
-
Als ik alle rijrichtingen volg, blijft spoor 11 leeg.
Bij beide stations (of schaduwstation) loopt de rijrichting naar links.
Spoor 13 en 14 zou betekenen dat er links gereden gaat worden?
-
hallo Arbhin,
spoor 11 blijft inderdaad leeg, dit is om naar de sporen 20,21,22, 12, 23 en 24 te kunnen komen. of vanaf 24 weer terug richting het zichtbare gedeelte. Ook is het spoor nodig om naar 17, 18, 19 te gaan. Dat tevens spoor 13 en 14 eigenlijk links gereden wordt is puur toeval, 13 is het spoor naar de keerlus toe, spoor 14 van de keerlus af. (keerlus zelf is geen blok). vanaf de sporen 20,21,22, 12 en 23 kom je dus op 13 uit. (deze sporen komen goederentreinen of getrokken treinen en daarom moeten ze door de keerlus). Nu ik de kruising heb vervangen door de engelsman kan ik ook rechtstreeks vanaf de helling (10 en 15) naar 13 zonder eerst langs 11 en 12 te gaan. (2 rondrijd sporen). zo kan ik nu dus op spoor 12 ook materieel gaan opstellen.
Maar inderdaad gaat er links gereden worden, dit is in zwitserland normaal. echer zit er een overloop wissel in om rechterspoor te kunnen gaan rijden. Ik hoop dat ik 1 en ander verduidelijkt heb.
groetjes remco
-
De kruising die ik eerst had liggen is nu vervangen door een Engelsman.
Dit is geen Engelse wissel maar een Baeseler, dus met buitenliggende tongen.
-
Tja in mijn ogen gewoon nog een Engelsman (een engelsman zijn 2 wissels in elkaar geschoven.) waar de tongen liggen is maar bijzaak. Gisteren heb ik hout gehaald voor een gedeelte van de bovenverdieping. ik ga toch eerst die bovenste keerlus en de helling neerleggen. het idee is dat de bovenverdieping altijd los kan komen van de onderste dus ik kan daarna toch nog met het schaduwstation verder. maar zo kan ik dus wel rond gaan rijden en testen etc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170128_141950_resized_20170128_022846091.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170128_141950_resized_20170128_022846091.jpg)
1 schot van de extra module is nu los en ook gezaagd, dit wordt straks een luik ipv een vast schot, om er later nog makkelijker bij te kunnen. Ikzelf heb wel idee hoe ik bovenverdieping wil bevestigen, maar ik ben ook eens benieuwd of jullie ideeën hebben. Het moet dus ook nog los te halen zijn, en het liefst verstelbaar in hoogte (een paar mm, voor verschillen etc op te vangen)
gr remco
-
Vandaag maar eens een aanzet gedaan met de helling (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170131_150107_resized_20170131_031527142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170131_150107_resized_20170131_031527142.jpg)
Nog aan het denken of ik het geschroefd laat, of dat ik er nog lijm tussen smeer. van de week eerst beginnen met de helling van de hoekmodule, uitprinten en rails leggen, zodat er duidelijkheid kom waar ik kan zagen, en waar ik kan boren. dan blijft er nog een ruimte van ongeveer 39 cm over tussen de 2 gedeeltes. De helling van die hoekmodule (waarbij hij zijn uiteindelijke hoogte behaald) zal los gezaagd worden van de rest van die module. de helling komt dus vast te liggen op de onderste modules, Het bovenste niveau wordt demontabel gemaakt.
groetjes remco
-
Lekker bezig Remco! Goed idee om draadeindes toe te passen bij de helling.
Steven
-
Leuk project dit, het ziet er in ieder geval al netjes uit (y).
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Hallo,
De draadeindes zijn 'afgekeken' maar is in geval van module/segment bouw ook echt ideaal! En zo kan je tijdens het bouwen ook nog verstellen. We zijn een stapje verder, het gedeelte wat op de uiteindelijk hoogte aansluit (12 cm)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170223_155523.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170223_155523.jpg)
En
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170223_155645.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170223_155645.jpg)
Hierbij op het einde met een 'valse vloer' moeten werken, en de helling ook anders opgebouwd waarbij de draadeindes onder de helling ligt. Al is deze methode wat wiebeliger.
Groet Remco
-
Eindelijk zit ook de klep weer op zijn plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170225_170010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170225_170010.jpg)
De 2 pennen die je ziet uitsteken vanaf de rijplaat is om de klep te vergrendelen, zo kan bij ontsporing de trein niet alsnog de klep 'openen' en op de grond vallen. Ook is het handig met kleine kinderen, ze krijgen het luik niet geopend. De klep klemt nog een beetje, er moet nog wat schuur maar ook vreeswerk gedaan worden maar dat zijn kleinigheidjes. Het balkje waar de klep aan hangt vind ik niet zo fijn, daar zit heel veel speling in en daar moet ik nog een oplossing voor bedenken.
Gr Remco
-
(y)
Bijna zo ver om een lus te leggen? Dan kunnen we de keerlusmodule er in hangen en proefrijden. :)
Gr, Ben.
-
Hoi Ben,
kan niet wachten op die dag, kunnen die treinen eens echt de "benen strekken". Zal echter nog wel een maand of 2 duren, ik begin toch die nachtdiensten te missen waarbij ik toen altijd veel kon doen :angel:. Klein to do lijstje:
- van 3 modules niveau 2 maken. Dat betekent ook de schotten nog afschaven deze zijn net iets te hoog. 2 modules zullen makkelijk gaan, die van de hoek verwacht ik wat problemen, omdat ik zowel met de ondergrond rekening moet houden (sporen die er al liggen, bezetmelder op die module, elektrisch circuit en de schotten onder de module) voor het skelet te plaatsen.
- 1 bak staat er "scheef" in, hier ben ik achter gekomen tijdens de helling erin te bouwen. die moet er dus tussen uit en nog wat beter afgeschaafd worden. Daarna kan op die bak de helling gemonteerd worden.
- een nieuwe ringleiding aanleggen, omdat boven en onder elektrisch gescheiden wordt.
- en tot slot natuurlijk de rails zelf leggen.
Ook moet ik even wat ideeen opgaan doen om het elektrisch circuit van boven makkelijk te kunnen loskoppelen van onder. Ik wou eerst kroonsteentjes doen maar als er straks een draad of 10 naar boven gaan moet ik ze bij loskoppelen en daarna vastkoppelen wel weer juist aansluiten.
gr remco
-
van de week weer af en toe geknutseld, de eerste module heeft verdieping 2 gekregen! Dit was weer een nieuw klusje, dus even wat dingen uitproberen etc, maar ben blij met het halve resultaat, want al staat de fundering, de laatste dakpannen moeten nog gelegd worden zullen we maar zeggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170303_163756.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170303_163756.jpg)
Hier staat de fundering, hierboven op de balkjes komt de plaat van de bovenverdieping. Daar komen schroeven doorheen die ook door de balk gaan en worden van onderen met vleugelmoeren aangetrokken. De plaat ligt er ondertussen nu even los op, van het weekend wil ik eerst de aansluitende module de fundering zetten en dan die 2 platen uitlijnen en vastmaken. De schroeven zullen vastgelijmd worden in de plaat, zodoende kan straks ook met scenery de plaat gewoon losgehaald worden. Even een kijkje van hoe het gaat worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitleg_skelet_en_bovenplaat_bevestigen_doorsnee_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitleg_skelet_en_bovenplaat_bevestigen_doorsnee_1.png)
er staat 1 foutje tussen, de borgmoeren moeten koppelmoeren zijn. Ondertussen is het ook niet deze maat balkjes geworden, dat is nu 23 mm breed (ivm brede kop m8 schroeven) en 17mm hoog. (de schroeven zijn 2 cm lang, maar omdat het verzonken ligt heb je 5mm schroefdraad over, genoeg om aan te draaien.
groet Remco
-
Vandaag de laatste verdieping (voorlopig) gemonteerd om de keerlus te kunnen leggen. Alleen nog een stukje helling en dan kunnen we rails gaan leggen. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170309_172144.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170309_172144.jpg)
Die laatste plaat was wel het moeilijkst, hij was veelste krom maar gelukkig weer recht gekregen dmv stroken eronder te plaatsen.
Groet Remco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170315_160434.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170315_160434.jpg)
Eindelijk ligt er 1 hele verbinding voor de trein tussen niveau 0 en niveau 1 (+12cm). Weer een mijlpaal!
-
Gefelicteerd (y)
-
Soms zegt een filmpje meer als een foto:
https://m.youtube.com/watch?v=qsT808F_Vg8 (https://m.youtube.com/watch?v=qsT808F_Vg8)
Eindelijk rijden er goederentreinen op de baan en hoeven treinen niet meer te keren, de keerlus module doet zijn werk goed. Mede dankzij Ben, waarvoor nogmaals mijn dank. Er kunnen nu 3 trein bewegingen tegelijk zijn, en 4 treinen staan op de baan.
Zwitserse groetjes ;D