BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: dre op 21 February 2016, 20:49:49
-
Wie kan mij helpen met een advies betreft aansturing van locomotieven. Alleen analoog 14 volt gelijkstroom schaal HO. Tractievoertuigen moeten zeer langzaam kunnen rijden. Opvolger van de Roco ASC 1000 een optie? Of Trix Selectrix? Svp geen digitaal. Met dank.
-
Opvolger van de Roco ASC 1000 een optie?
Welke of wat zou dat moeten zijn?
Of Trix Selectrix? Svp geen digitaal. Met dank.
Selectrix is digitaal. Dan zal die afvallen. Maar waarom geen digitaal? Wat is daarop tegen?
Groet Ronald.
-
Tractievoertuigen moeten zeer langzaam kunnen rijden.
Dinamo een optie als je echt niet digitaal wil?
http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/
Welke of wat zou dat moeten zijn?
Iets uit een ver verleden van Roco toen digitaal nog niet bestond :)
Zo te zien pwm achtig iets... Even in Google ingeven en je krijgt wat afbeeldingen...
Mvg
Robert
-
Iets uit een ver verleden van Roco toen digitaal nog niet bestond :)
Zo te zien pwm achtig iets... Even in Google ingeven en je krijgt wat afbeeldingen...
Dat had ik al door... Maar de "opvolger" van de roco ASC 1000 geeft Dre aan. Dus wat zou dat moeten zijn? :) Volgens mij is dat het eerste digitale systeem van Roco, de lokmaus.
Groet Ronald.
-
Zijn de optrek/rem modules van conrad iets voor je?
-
Hoi,
Kennis van me heeft een analoge Tillig rijregelaar (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Tillig_rijregelaar). Kan heel langzaam mee gereden worden.
-
Ja, de Tillig is iets dergelijks.
Google ook eens onder de naam Gaugemaster. Dat merk heeft een heel scale aan pulsbreedteregelaars, daaronder ook regelaars met soortgelijke mogelijkheden als de Roco had.
http://www.gaugemaster.com/controls.html (http://www.gaugemaster.com/controls.html)
-
Dat had ik al door... Maar de "opvolger" van de roco ASC 1000 geeft Dre aan. Dus wat zou dat moeten zijn? :)
De ASC2000.... ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ASC2000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ASC2000.jpg)
-
Ik heb op mijn analoge baan Fleischmann MSF trafo's nr 6735.
Bevallen mij uitstekend ,omdat ze heel fijn zijjn te regelen.
Mvg,
Romani-P
-
Tractievoertuigen moeten zeer langzaam kunnen rijden.
Ik gebruik de Weistra regelaar. Voor het eerst beschreven in Rail Hobby in de jaren '80. Beschrijving en schema's nu ook te vinden in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie). Daar kun je extreem langzaam mee rijden.
Of Trix Selectrix? Svp geen digitaal.
Dit is tegenstrijdig, want Selectrix is digitaal.
-
De ASC 2000 was dacht ik identiek aan de 1000, maar dan met een externe voeding, zoals inmiddels voorgeschreven.
-
De ASC2000.... ;)
Dat was een inkoppertje Bert ;) Zover was ik nog niet met inlezen ;) :)
Of moeten de suggesties voor analoge regelaars nou echt vooral van de digitaalrijders komen? Sorry Klaas. ;D
Ja, denk het wel.... ;D
De oplossing van Klaas is een goed alternatief of het alternatief van Fred: Tillig TF12 rijregelaar, ervaringen gevraagd. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55011.msg3221392866.html#msg3221392866) Mogelijkheden zat en niet altijd het standaard werk. :)
Groeten Ronald.
-
Hallo Dre
Toevallig ben ik zelf weer eens opnieuw begonnen.
Werk al jaren met Gauge regelaars verkrijgbaar bij Godfather Models & Supply (Hr.Peetoom)
Volgens het principe van pulsbreedtemodulatie (afgekort: PBM) (= in het Engels PWM, ofwel Pulse Width Modulation).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0325_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gauge_Master_Pulsbreedte_Regelpaneel_2.jpg)
Dit is een systeem waarbij je heel langzaam kan rijden.
Ook ga ik nu Cab Control toepassen of te wel een systeem waarbij je je railplan verdeeld in stukken en die voorzie je van
een rij spanning met een wissel schakelaar, je kan dan met 2 rij spanningen werken en een traject van te voren voorbereiden en
koppelen aan een bepaalde rijspanning.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorbeeld_Cab_Control_2.jpg)
Voorbeeld van een schakelbord met Cab Control opstelling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakelbord_nav_Cab_Controle_1.jpg)
Wil je meer weten over deze systemen kan je altijd langs komen of een vraag stellen hierover.
Succes.
Gr,
Herwim Frank
-
Met een analoog systeem kun je heel mooi een sturing bouwen. Zelf had ik goede ervaringen met Mabro. Maar die produceert zover ik weet niets meer. Ik denk dat hij er mee opgehouden is door al het digitale geweld. (y)
-
Zo, de zamboni heeft even schoongemaakt.
Een stuk of wat gemelde berichten, en e.e.a. aan emails tussen de moderatoren verder. Wat kan zo'n draadje heerlijk ontsporen.
Daarom zijn alle berichten die off-topic zijn gewist. Zowel van diegenen die
1) de ontsporing hebben opgestart, als
2) de berichten van diegenen die na ons verzoek toch doorgingen met de discussie, als
3) de berichten die weer een reactie waren op de offtopic berichten.
Dus mis je een bericht, dan zal het vast aan punt 1, 2 of 3 liggen...
Gr, Bert
-
Ik heb een kort filmpje (https://youtu.be/awF9xBfe3e8) op youtube gezet. Daarin kun je zie hoe langzaam je kunt rijden met de Weistra regelaar.
Het rijgedrag is overigens wel afhankelijk van de loc. Niet elke loc reageert op dezelfde manier.
Er bestaat een regelaar voor analoog bedrijf waarin je per loc de rijkarakteristiek kunt vastleggen. Ben alleen even vergeten hoe dat ding heet. Het is ook niet algemeen bekend.
-
Werk al jaren met Gauge regelaars verkrijgbaar bij Godfather Models & Supply (Hr.Peetoom)
Herwim Frank
Herwim, ter verduidelijking voor de topicstarter ;), het zijn Gaugemaster regelaars die je gebruikt. Ook prima rechtstreeks te bestellen in Engeland (Ehattons bv):
- https://www.ehattons.com/stocklist/1000417/1000594/1551652/0/Gaugemaster_Controls_Any_or_Multiple_Scales_Analogue_controllers/prodlist.aspx
-
Hallo Klaas
Een heel mooi voorbeeld dat filmpje.
-
Het rijgedrag is overigens wel afhankelijk van de loc. Niet elke loc reageert op dezelfde manier.
Voor loc's die niet lekker op pulsbreedtemodulatie reageren, is ook al een oplossing (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie_(naschrift)) bedacht door MW.
-
Ik gebruik 2 oude Kleinbahn trafo's (http://www.kleinbahn.com/shop/index.php?cat=c9_Stromversorgung-Stromversorgung.html) uit circa 1984, artikel nummer 401.
Ze bestaan nog steeds, zij het als uitloopmodel voor een te gekke prijs.
(ik kocht er ooit een voor fl 20,-, de andere kostte me € 20).
Trafo, 230 V, 30 Watt, Gleichstrom 14 V (BAHN), Wechselstrom 14 V (LICHT), elektronische trafo.
Wat de artikel 401 met de rijstroom doet, is puur PWM. Onverschillig merk, wisselstroom of gelijkstroom, loks sluipen over wissels, zelfs bij geïsoleerde puntstukken zonder haperen.
Mijn loks zijn analoog, en dat betekent dat sommige al hard rijden als andere nog sluipen, en met name Lima loks starten en sluipen dan op veel grotere rijspanning dan HAG, Fleischmann, Kleinbahn, Marklin, en Roco-loks. Dus daar moet nog wat aan gebeuren.
-
Alle personen, die op mijn vraag reageerden, van harte bedankt. De ASC 2000 is inderdaad voor een andere spanning. Digitaal wil ik wel, maar ik kan moeilijk veertig stoomlocs gaan voorzien van DCC sturing plus de nodige voedingen en "Lokmause". Daar heb ik de poen niet voor. Ik zag op Youtube wel iemand die had de Hornby Cock o' the North (een 1D1 stoomloc met tender) voorzien van een tweetal elco's, omdat de loc (dus de motor en wellicht ook de overbrenging naar de drijfwielen) met een schok in beweging kwam. Dat gaat natuurlijk niet bij alle locs vanwege het gebrek aan ruimte. Ik meen dat hij twee 63 uF elco's had ingebouwd. Ik zal de voorgestelde opties eerst eens goed doorlezen. Daarna meld ik me eventueel. Alvast met dank.
-
Wat de artikel 401 met de rijstroom doet, is puur PWM.
Hoe weet je dat? De artikelbeschrijving is zeer summier, en daar wordt niks gezegd over PWM.
-
Digitaal wil ik wel, maar ik kan moeilijk veertig stoomlocs gaan voorzien van DCC sturing ...
Het is al eerder gemeld (zie reactie #2): Dinamo-systeem. Hiermee kun je analoge en digitale locs op één baan laten rijden. Het is o.a. verkrijgbaar bij PiCommIT in Zwolle.
-
Begrijp ik het goed dat al deze Gaugemaster regelaars pulsregelaars zijn? Zoals deze (https://www.ehattons.com/62795/Gaugemaster_Controls_COMBI_EU_Combi_12v_1Amp_European_Single_Track_Controller_with_Transformer/StockDetail.aspx)? Dan vind ik het goed betaalbaar en kan ik overwegen er 1 aan te schaffen.
Groet,
Michel
-
Het is al eerder gemeld (zie reactie #2): Dinamo-systeem.
Ik denk dat helemaal digitaal gaan goedkoper is dan Dinamo.
-
Mijn loks zijn analoog, en dat betekent dat sommige al hard rijden als andere nog sluipen, en met name Lima loks starten en sluipen dan op veel grotere rijspanning dan HAG, Fleischmann, Kleinbahn, Marklin, en Roco-loks. Dus daar moet nog wat aan gebeuren.
Mocht je de snelheid van je loc's aan willen gaan passen, dan heeft Ad Vink daar al iets op bedacht: klickerdeklik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling_voor_aanpassen_snelheid_van_analoge_locs_en_treinstellen).
-
Hoe weet je dat?.
Staat in de handleiding ....
-
dan heeft Ad Vink daar al iets op bedacht:
beetje :offtopic
Diodentruc is me bekend maar dan zou ik alle merken behalve Lima moeten aanpassen. Beter (maar duurder) is dan om alleen Lima aan te passen. Motoren (6) vervangen. Dit draadje dus: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52872.0.html
-
Ik denk dat helemaal digitaal gaan goedkoper is dan Dinamo.
Dat hangt mede af van de grootte van zijn baan. De vraagsteller mag/moet zelf maar een afweging maken tussen de kosten van het digitaliseren van 40 stoomlocs of de kosten van een Dinamo-systeem voor zijn baan. Je hebt al een Dinamo Plug & Play startset (met 4 blokken) voor EUR 339. Per extra 4 blokken komt er EUR 115 bij. Een calculatie is dan in een kwartiertje gereed.
-
Maar Dre wil alleen maar een andere rijregelaar. Geen computergestuurd digitaal bloksysteem, want dat is Dinamo. Prima regelaars genoemd voor niet te veel geld. En die Roco ASC 2000 is ook gewoon bruikbaar Dre.
-
Staat in de handleiding ....
Dan is het jammer dat ze dat in de produktbeschrijving niet vermelden. En dat de handleiding online niet te vinden is.
-
Uhlenbrock analoge trein besturing de 26200 infrarood snelheidsregelaar set ?
Maakt ook gebruik van pulsbreetespanning .
ff zoeken bij modelspoor electronica bij conrad zal ook wel ergens ander te vinden zijn ;)
-
Begrijp ik het goed dat al deze Gaugemaster regelaars pulsregelaars zijn? Zoals deze (https://www.ehattons.com/62795/Gaugemaster_Controls_COMBI_EU_Combi_12v_1Amp_European_Single_Track_Controller_with_Transformer/StockDetail.aspx)? Dan vind ik het goed betaalbaar en kan ik overwegen er 1 aan te schaffen.
Groet,
Michel
Hallo Michel
De gaugemaster regelaar die jij laat zien is dezelfde als die ik liet zien in mijn reactie.
Heeft alleen een ander uiterlijk, ik geloof dat het een ouder uiterlijk was maar daar kan ik me in vergissen.
GM&S heeft deze regelaars nog steeds in hun collectie welles waar wat minder uitvoeringen dan er echt bestaan.
Maar ze werken uitstekend.
gr,
Herwim
29/02
PS: De stekker die je ziet op jouw gevonden site heb je niet echt nodig mits je een trafo hebt met verschillende wissel spanningen.
Je sluit dan de regelaars aan op ± 13V wissel spanning.
de uitgang of te wel de regelbare rij spanning gaat natuurlijk naar je rails.
-
Als ik zo even op e* (http://www.ebay.nl/sch/sis.html?_nkw=Roco%2010712%20Elektronisches%20Fahrpult%20ASC%202000%2028%20VA%20OVP&_itemId=221672704966) kijk, dan heb je die 2dehands voor schappelijke bedragen, en kun je er meer mee dan met een Kleinbahn trafo.
-
Herwim,
Dank je wel voor je reactie. Na een beetje speuren was ik er reeds uit en wordt de combi besteld. De adapter erbij lijkt me wel handig, en zoveel scheelt dat ook weer niet in aanschafkosten. De mogelijk tot Cab control kende ik niet en zie ik als een eventuele extra optie. De multimaus gaat eruit, ik ga weer analoog verder.
Groet,
Michel
-
Hallo Michel
Veel succes met je regelaar.
Mooi weer een Analoog erbij.
Binnen kort zal ik in mijn topic "Herwim verteld " het e.e.a. laten zien zover men daar interesse in heeft
over mijn ommezwaai naar Cab contole.
Heb net vandaag mijn nieuw schakelbord gereed nu nog de aanpassing van mijn bedradingen van mijn
moduul baan.
gr,
Herwim