BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: draemtrain op 07 February 2016, 18:45:16
-
Ja daar gaan we dan. 1e ontwerp waar ik me in kan vinden. Is alleen nummer 11 geworden.
Ben dan nu echt van plan e.e.a. op te pakken. Ga in schaal N want de ruimte die ik ter beschikking krijg is niet meer dan 4 x 2 meter en daar moet ook nog een klein kantoortje in kunnen werken. Naar het plafond dus maar met de baan. Heb daar wel al ideeën voor.
Takel bij Conrad en katrollen bij de Gamma. Gaat nog een hele constructie worden ???
We gaan starten met Selectric en heb daar al e.e.a. voor in huis. Vorige week zaterdag langs geweest bij Rokon, Elten te Duitsland want je moet er wat voor over hebben. Wat een mooie baan had Ron daar gemaakt. Alles vol digitaal en aangestuurd met iTrain.
Prachtige opzet waar je alleen maar van kan dromen.
Ben 68, maar nog steeds druk in bedrijf met mijn AV activiteiten op Neerlands Draf & Renbanen. Anders kon ik natuurlijk ook niet zo'n opzet verwezenlijken. Alleen met AOW pensioentje zal het niet lukken.
Kortom hier mijn eerst ontwerp. Ik ga er vanuit dat we alleen rechtsom rijden, maar volgens Ron moeten we straks ook linksom de baan op kunnen.
Plan is om Links via het groene spoor omhoog naar level +80 mm. te gaan. Daar kunnen de zelflossers hun materiaal lossen. Rechts naar beneden is dan wat stijl, maar bergafwaards moet dat wel lukken.
Op de Baan level 0 kunnen we het dan weer overstorten.
We beginnen voorlopig eerst maar de level 0 baan uit te zetten waarbij we de optelsporen nog maar even vergeten. Tenslotte moeten we ook nog e.e.a. met betrekking tot de besturing bezetmelders en schakel decoder instaleren.
Alles met het Ratenhaus digital systeem.
Ben alle spoorsites aan het afstruinen om e.e.a. met zo min mogelijk constructie fouten op te zetten. Problemen zullen er genoeg komen want de wet van Murphy zal zeker met het digitaal opzetten wel om de hoek komen kijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opzet_11nieuw_.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opzet_11nieuw_.png)
-
Wat wil je uitbeelden met je baan? Want ik zie wel veel rails, maar ik lees niet waarmee je wilt gaan rijden of wat je wilt uitbeelden (behalve dan de zelflossers). Een paar overdenkingen die ik er bij heb:
1) alleen rechtsom kunnen rijden (vanwege de hellingen) beperkt je wel erg.
2) de 24-graden wissels gaat niet alles lekker overheen (dito met R1-bochten). Wat voor materiaal ga je mee rijden?
3) de perrons zijn wel erg kort (ik neem aan dat de groene rechthoeken perrons zijn). Het perron in het 'hoofdstation' kun je verlengen door de inrijwissel aan de linkerkant al in de bocht te leggen (dan wel een rechts wissel ipv een links wissel).
4) het kleine station/perron op de korte poot volgt wel erg kort na het hoofdstation. Die zou ik weglaten.
5) de helix linksboven wordt ook wat aan de steile kant, lijkt me. De helling ervoor ook trouwens (tenzij je het paarse spoor al laat dalen).
-
Wat wil je uitbeelden met je baan? Want ik zie wel veel rails, maar ik lees niet waarmee je wilt gaan rijden of wat je wilt uitbeelden (behalve dan de zelflossers). Een paar overdenkingen die ik er bij heb:
Ik wil een leuk baantje maken niet gespecialiseerd op tijdvak. Kom regelmatig in Oostenrijk en krijg dan weer de zin e.e.a. te gaan bouwen. En nu gewoon gestart. Ben al weken bezig e.e.a. aan te kopen en te bekijken. Wil in de buiten doorgaandebaan twee Liliput treinstellen laten rijden volgens schema. Daardoor met rangeer mogelijkheden wat transport er tussen door. Niet speciaal gebonden aan Oostenrijk of Duitsland.
1) alleen rechtsom kunnen rijden (vanwege de hellingen) beperkt je wel erg.
Zoals ik al stelde zou dat (als ik de bezetmelder procedure goed onder de knie) heb kunnen wijzigen.
2) de 24-graden wissels gaat niet alles lekker overheen (dito met R1-bochten). Wat voor materiaal ga je mee rijden?
Algemeen Duits / Oostenrijks. Heb drie dieselloc en stoomloc met Selectric decoder.
3) de perrons zijn wel erg kort (ik neem aan dat de groene rechthoeken perrons zijn). Het perron in het 'hoofdstation' kun je verlengen door de inrijwissel aan de linkerkant al in de bocht te leggen (dan wel een rechts wissel ipv een links wissel).
Ga ik zeker uitproberen.
4) het kleine station/perron op de korte poot volgt wel erg kort na het hoofdstation. Die zou ik weglaten.
Idem
5) de helix linksboven wordt ook wat aan de steile kant, lijkt me. De helling ervoor ook trouwens (tenzij je het paarse spoor al laat dalen).
Dat klopt. Berekende lengte tot 8 cm komt op iets meer dan twee meter. Maar er komen geen treinen op te rijden langer dan ong. 70 cm.
Verder: Ik ben een starter. 40 jaar geleden een zeer grote analoge Marklin treintafel opgezet voor een ander en altijd de lol gehad dit toch eens op te pakken.
Met de kerst een klein baantje rond de kerstsfeer opgezet en dan wordt het leuk.
https://www.youtube.com/v/zeE3y27rwZg (https://www.youtube.com/v/zeE3y27rwZg)
Gr. Rob