BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: HennySavenije op 06 February 2016, 12:41:29

Titel: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 06 February 2016, 12:41:29
Ik heb een dertig tal wagons en 10 lokomotieven die ik eigenlijk allemaal wil omzetten naar de profi koppeling., Ik heb nu allerlei verschillende koppelingen. Het probleem is dat de meeste wagonnen (allemaal vracht) nogal oud zijn meest Fleischman maar ook een aantal Roco. Ook wil ik de locs ombouwen maar sommige stoomlocomotieven en ook de twee siks hebben eigelijk alleen maar een soort haakje die niet vervangbaar lijkt. Ik kan niet even naar een modelzaak gaan want ik woon in Zuid-Korea.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: desperado112 op 06 February 2016, 12:48:05
Dus ? online bestellen of bestaat dat ook niet tot de mogelijkheden?
Overigens zijn er profi koppelingen verkrijgbaar met pin (voor oude locs en wagons) en de ander een NEM schacht..



gr
Martijn
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 06 February 2016, 13:24:29


Dat is het probleem niet, ik weet niet WELKE. Hier is een overzicht van wat ik vond

http://www.anw-modeltreinen.nl/fl_onderdelen-koppelingen.htm
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 06 February 2016, 13:24:50
Overigens hier wat fotos van de baan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1448774842839.jpg)[/url

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/received_10153210909842949.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/received_10153210909842949.jpg)[/url

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/1454563781544.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/1454563781544.jpg)[/url (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1448774842839.jpg)
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: ivanzon op 06 February 2016, 13:51:07
Kan je een paar foto's maken van de verschillende montage systemen?

Voor de locomotieven ligt het eraan of de koppeling deel uitmaakt van de ophanging van het voorste wielstel, bij oudere locs kan het zo zijn dat de haak niet vervangen kan worden zonder de hele zaak aan de voorzijde om te bouwen.
Maar in de praktijk zal bij locs met een losse tender de voorste koppeling nauwelijks gebruikt worden, behalve bij dubbel tractie of een Baureihe 50.

Als de wagon koppeling geklonken is, gewoon laten zitten, die zijn moeilijk te verwijderen, en de stelveer werkt niet goed op de nieuwere versie van de koppeling (heel oude hebben een klein gleufje voor de oude stelveer, en die gaat glijden op het nieuwere model)
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 06 February 2016, 16:09:20
Ga ik doen, maar dat kan ik pas morgen doen het is hier al na 12en en de treinen staan drie verdiepingen lager.   (y) maar je schrijft 
Als de wagon koppeling geklonken is, gewoon laten zitten, die zijn moeilijk te verwijderen, en de stelveer werkt niet goed op de nieuwere versie van de koppeling (heel oude hebben een klein gleufje voor de oude stelveer, en die gaat glijden op het nieuwere model)
als ik die dan laat zitten, zit ik dan niet met twee verschillende systemen die onderling niet passen?
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: Ronaldk op 06 February 2016, 16:13:35
Klopt helemaal. Dat blijf je houden met het rijden met materieel dat al wat ouder is. Door de komst van de NEM-schacht is het allemaal een stuk gemakkelijker geworden om je materieel van andere koppelingen te voorzien.

Groet Ronald.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: ivanzon op 06 February 2016, 17:00:45
Ik gok op basis van de foto's dat de kraan van die klassieke metalen koppelingen heeft... Waarschijnlijk nog geklonken ook, en die haal je er niet zo makkelijk vanaf. Vandaar de suggestie om de boel naar klassiek Fleischmann om te bouwen.

Maar uit eigen ervaring weet ik dat die kraan met een beetje gefrunnik goed om te bouwen is naar Profi. Alleen komen de haken wat rottig uit, waardoor je de tweede hout stapel beter naar de middelste wagon kan verplaatsen.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 07 February 2016, 04:23:50

Hartelijk dank voor de reacties, hier zijn de fotos van alle types verschillende bevestiging methodes. Ik ben bereid wat te prutsen en die stapel hout kan ik ook wel verplaatsen. Maar vooral, ik heb serie nummers van die profi koppelingen nodig zodat ik beslagen ten ijs kan komen. Ik kan er best een paar verprutsen maar het geheel moet toch functioneel zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01744.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01744.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01745.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01746.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01746.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01747.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01747.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01753.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01753.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01749.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01750.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01754.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01754.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01755.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01755.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01757.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM01757.jpg)
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: desperado112 op 07 February 2016, 08:38:07
Eerste en een zevende foto zijn NEM schacht de makkelijkste dus 😊
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: kar op 07 February 2016, 09:11:25
Voor die NEM schacht kun je FL profi-koppeling 6515 gebruiken.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 07 February 2016, 09:51:03
Bedankt voor de reacties, ik denk dat voor nummer 5 FL6515-1 geschikt is (maar kan me vergissen) Nu de andere nog
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: ivanzon op 07 February 2016, 10:10:58
Identificatie
#1: NEM schacht van Fleischmann
#2: Ziet eruit als een Liliput
#3: Een van de twee Roco bevestigingen.
#4: Zit daar een haakje bovenop? Oud type haak.
#5: Welk merk is dat?
#6: Fleischmann pin koppeling met 'plaatje' type veer.
#7: NEM van Roco
#8: Heel Oude Fleischmann met vaste pin en oudste type veer.
#9: Geklonken Fleischmann met 'staafje' type veer
#10: Oud type haak

#1 en #7 zijn de moderne bevestiging methode. Hier gaat nummer 6515 in.
#2: Geen idee of daar ooit een vervanger voor gemaakt is
#3: Hier heb je twee onderdelen voor nodig: 6575 voor de bevestiging, en 6570 voor de koppeling.
#4: Is niet vervangbaar, koppelt met standaard beugel koppelingen
#5: Geen idee.
#6: Nummer 6516 of 6572 + 6570
#8: 6517 past, maar gaat niet werken omdat de veer niet wordt tegengehouden op de nieuwere types koppeling.
#9: Zie #6, maar de veertjes sneuvelen vaak bij montage, en je moet de boel hardhandig verbouwen om de vervanging (6522) te laten passen (de dichtgesmolten gleuf moet daarvoor opengemaakt worden)
#10: Welk merk is dat?
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: Stoomtrein op 07 February 2016, 11:05:16
Voor dat je veel moeite gaat doen om allerlei koppelingen te vervangen, weet je zeker dat de treinen met profikoppelingen zonder problemen door de bochten gaan? De wagens komen met deze koppelingen toch een stukje dichter bij elkaar? Is op het rechte eind meestal geen probleem, maar in bochten, zeker als die een wat kleinere radius hebben, kan het fout gaan.

Heb zelf net gisteren een dergelijk geval gehad. Setje Trix wagens met NEM schachten en KK mechaniek voorzien van de Roco kortkoppelingen (art.no. 40270). Wagens stonden op rechte eind mooi dicht bij elkaar. De eerste de beste krappe bocht (R= 358 mm) liepen een paar wagens uit de rails, omdat de buffers in de binnenbocht tegen elkaar aan drukten en de wagens de krappe bocht niet konden maken. Zou jammer zijn als je veel werk gaat doen en de wagens niet door de bochten gaan.

Ik kon in mijn geval probleem overigens verhelpen door ander type (art.no. 40395) Roco koppeling. Hierdoor afstand tussen wagens net iets groter waardoor spul wel goed door de bochten gaat.

Is het overigens een bewuste keuze om op Fleischmann Profikoppelingen over te gaan? Zelf heb ik zowel Roco kortkoppelingen als Fleischmann Profikoppelingen. Mij valt op dat de Roco koppelingen iets lichter koppelen.(op het rechte eind althans, in een bocht vaak zeuren) Daar staat weer tegenover, vindt ik althans, dat de Fleischmann koppelingen bij ontkoppelde wagens minder ver uitsteken (elk nadeel heb z'n voordeel) Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.

Hoe dan ook, succes.

Groeten,

Bart
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: henk op 07 February 2016, 11:35:24
Nummer 5 is denk ik een Roco met zo'n lange spriet aan de koppeling bij wijze van veer. Op deze foto twee opties.
Links een vervangende schacht met veer. Daarop past dan een Fleischman 6570 profi. Het nummer van de vervangende schacht van Roco weet ik niet. Staat ook niet meer in de catalogus, maar op beurzen en het www zijn ze nog te vinden.
Rechts een Roco kortkoppelmechaniek met nem-schacht. Daarin past dan de 6515.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelingen_1.jpg)
 
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 08 February 2016, 13:53:38
Is dit misschien iets dan?

http://www.anw-modeltreinen.nl/sy_koppelingen.htm artikel nummers SYK103 of SYK107 ik kan niet zo goed zien wat het verschil nu is, maar misschien heeft iemand anders ervaring.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: dh3201 op 08 February 2016, 15:51:18
Als je niet van alle wagens de koppelingen kunt vervangen, zou je ook nog kunnen denken om bepaalde wagens alleen in vaste volgorde te gebruiken en als de buitenste wagens van zo'n groepje alleen aan de buitenzijden de nieuwe koppelingen toepassen.
Voorbeeld: (tussen [ en ] is één wagen)
[Nieuwe koppeling - oude koppeling] [oude koppeling - oude koppeling] [oude koppeling - nieuwe koppeling]

De middelste wagen is in dit voorbeeld een wagen waarvan de koppelingen niet te vervangen zijn.
De linker en rechter wagen daarvan zijn een soort van koppelwagens met verschillende koppelingen aan beide zijden.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: WilcoV op 08 February 2016, 16:07:24
Mocht een koppeling echt niet te vervangen zijn door een andere, dan kan je altijd nog overwegen een Symoba of Ribu korkoppelingsmechanisme met NEM schacht te plaatsen aan de kopeinden onder de wagens.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: Esufreak op 08 February 2016, 16:39:31
Dat kost wel alles hoor zo'n symoba koppeling.
Ik ben daar vorig jaar mee bezig geweest, omdat ik ook alles met profi-kortkoppelingen heb uitgerust, maar 6 a 7 euro per wagon ben je kwijt.

                                                                                                                                                                                                 
Ik heb de wagons ingeruild voor wagons met Nem schacht, dan is het een koud kunstje. (y)

Gr, Arie
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: Rob van Kooy op 08 February 2016, 18:49:03
Hallo,

Symoba kortkoppelingsmechanieken zijn onderdeeltjes met grondvlakjes van 1x1 cm (met een uitstekend pinnetje) die ook op de website staan die je aanhaalde. Die werken perfect als ze goed zijn aangebracht. En met name aan die  voorwaarde te voldoen lijkt me in jouw geval lastig, en wellicht soms onmogelijk.

Zo'n kortkoppelingsmechaniek moet hoe dan ook op een horizontale ondergrond van nét iets meer dan de 1X1cm van zijn eigen grondvlak aan de onderzijde van het wagentje worden gelijmd. Dat betekent voorbereidend veelal ingrijpend frees-werk! Eventueel kan je het grondvlak van de Symoba in het wagentje aanbrengen, en moet er dan eerst een gaatje in de wagenbodem worden gemaakt. Het pinnetje van het mechaniek moet dan aan de onderzijde van de wagenbodem door het aangebrachte gaatje gaan uitsteken en daarna voorzien worden van een bijpassende NEM koppelingshouder. Die moet voldoende bewegingsruimte krijgen om ongehinderd door de rest van de wagenconstructie  in de bogen voldoende  uit te kunnen wijken vanuit de middenstand. Ook dat laatste is een heel belangrijke voorwaarde, anders zijn ontsporingen in de bogen voorgeprogrammeerd.

Maar eerlijk gezegd -en ik spreek uit lange ervaring- zou ik je toch willen raden er nog eens grondig over na te denken of je niet beter vervangende wagentjes aanschaft die al een NEM kortkoppelingsmechaniek af-fabriek hebben. Het soort wagentjes dat jij hebt zullen vanwege hun ouderdom ongetwijfeld nostalgiewaarde hebben, dus doe ze niet weg. Maar voor een paar tientjes heb je vervangende tweedehands waar, die aan je eisen makkelijker kan voldoen.

Locomotieven met zo'n haakje als koppeling zou ik niet snel van andere koppelingen voorzien. Het is niet nodig en het vraagt intens freeswerk in het locje. Bovendien is de vraag of voldoende plek ontstaat voor een vervangende koppeling inclusief de voorziening waardoor die koppeling aan de locomotief kan worden bevestigd.

Overigens: In de dagelijkse praktijk brengen veel modelspoorders  alleen kortkoppelmechanieken aan als het om verouderde reizigersrijtuigen gaat met daarna vouwbalgen tegen elkaar en zo.  In de meeste gevallen behoudt het oudere goederentrein materieel zijn ouderwetse beugelkoppelingen. Althans dat is mijn ruime ervaring als ik zo om me heen kijk.

Gegroet,

Rob van Kooy
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: Wim Janse op 08 February 2016, 19:16:37
Is dit misschien iets dan?

http://www.anw-modeltreinen.nl/sy_koppelingen.htm artikel nummers SYK103 of SYK107 ik kan niet zo goed zien wat het verschil nu is, maar misschien heeft iemand anders ervaring.

Henny, nummer 107 kun je iets verdiept plaatsen. Daardoor kan de koppeling iets hoger uitkomen dan bij
nummer 103. Maar ook het omgekeerde kan het geval zijn. Verder is er eigenlijk geen verschil; werken allebei
even goed.

Zoals Arie al aangeeft, zijn de kosten best wel hoog per wagen/rijtuig, maar als je je materieel om welke reden
dan ook wilt houden, zul je daar overheen moeten stappen. Het Symoba (Ribu) mechanisme is daarbij het duurste
onderdeel, maar ik vind de werking in de praktijk prima; wel goed aanbrengen, zoals Rob ook al aangeeft.
En ja, het eventuele freeswerk moet je maar gewoon op de koop toenemen. Ik ben na alle breek-, slijp- en freeswerk altijd weer erg voldaan!
De Roco koppeling 40395 vind je soms nog wel op bijv. MP of op een beurs, en dan meestal tegen een iets leuker
prijsje dan bij een winkelier.
Mocht je meer vragen hebben: stel ze.

Wim
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: WilcoV op 08 February 2016, 19:19:22


DE K 111 is kleiner.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 08 February 2016, 23:48:30
Ik bedoelde eigenlijk alleen de NEM schacht en dan verder wel de profi koppeling. Ik weet alleen niet of de profi koppeling wel in die NEM schacht past
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: WilcoV op 09 February 2016, 00:21:19
Wel als je deze neemt:
(http://www.modelbouwbloemendaal.nl/data/articles/images/big/b_51603.jpg)

Fleischmann 386515 of de andere met een dergelijke 'vork'

De NEM schacht is 'slechts' een gestandaardiseerde 'huls'. Deze kan ook op diverse andere koppelingen zitten. Symoba en Ribu hebben voor hun korkoppelingsmechanismen NEM schachten om er op te zetten. De meeste model merken hebben voor hun voertuigen vervangende koppelingen met NEM schachten indien deze er niet standaard op zitten. Vaak zijn op beurzen en door te zoeken op internet voor de juiste wagons de juiste mechanismen te vinden.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 09 February 2016, 01:25:46
Ah, bedankt, dat wilde ik weten. Overigens is nieuwe wagons kopen of de beurzen afsjouwen geen optie. Vervoerskosten naar Korea zijn vaak te duur en om een beurs te bezoeken zou ik 13 uur in het vliegtuig moeten zitten en dan nog eens 13 terug.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: Wim Janse op 09 February 2016, 11:12:05


Henny, moet je toch eens doen,  dat wordt toch een koopje  (y) :o ;D
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 09 February 2016, 12:17:23
LOL. ik denk dat ik mijn vrouw me vermoord als ik terug kom. Even denken, ik geloof dat het 1200 Euro koste de laatste keer om "even" op en neer te vliegen.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: WilcoV op 09 February 2016, 12:54:14
Ah, bedankt, dat wilde ik weten. Overigens is nieuwe wagons kopen of de beurzen afsjouwen geen optie. Vervoerskosten naar Korea zijn vaak te duur en om een beurs te bezoeken zou ik 13 uur in het vliegtuig moeten zitten en dan nog eens 13 terug.

Lang leve internet dan denk ik.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 09 February 2016, 15:20:33
Helaas kun je nog steeds niet via het internet vervoeren  ;D
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: Frans Peeters op 09 February 2016, 17:08:17
Neen, maar in "vervoer over lange afstand" zijn dan weer anderen gespecialiseerd.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: Rob van Kooy op 09 February 2016, 22:13:58
Dag Henny,

Zou het zin hebben om de wagentjes waar het om gaat eens op een foto te zetten? Allicht dat mede-forumisten dan eens kunnen nagaan of er sowieso exemplaren van diezelfde wagentjes bestaan maar dan van latere datum en bij die gelegenheid door de producent voorzien van  NEM-koppelingshouders. En of die NEM schachten deel uitmaken van een kortkoppelingssysteem. Dat laatste is namelijk niet altijd het geval. Zo zijn vele jaren geleden van Liliput oudere modellen twee-assige goederenwagentjes op de markt gebracht waarbij de oorspronkelijke beugelkoppeling was vervangen door een vastgelijmd schachtje waar - omdat die schachtjes onbewegelijk aan de wagenbodem vastzitten uitsluitend een NEM-beugel- koppeling in kan worden gestoken. Dus geen kortkoppelingen omdat die gekoppeld een onbuigzaam recht stangetje vormen. De wagentjes komen dan niet door een boog.


Gegroet,

Rob van Kooy

Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: peco op 10 February 2016, 10:06:22
Voor dat je veel moeite gaat doen om allerlei koppelingen te vervangen, weet je zeker dat de treinen met profikoppelingen zonder problemen door de bochten gaan? De wagens komen met deze koppelingen toch een stukje dichter bij elkaar? Is op het rechte eind meestal geen probleem, maar in bochten, zeker als die een wat kleinere radius hebben, kan het fout gaan.

Heb zelf net gisteren een dergelijk geval gehad. Setje Trix wagens met NEM schachten en KK mechaniek voorzien van de Roco kortkoppelingen (art.no. 40270). Wagens stonden op rechte eind mooi dicht bij elkaar. De eerste de beste krappe bocht (R= 358 mm) liepen een paar wagens uit de rails, omdat de buffers in de binnenbocht tegen elkaar aan drukten en de wagens de krappe bocht niet konden maken. Zou jammer zijn als je veel werk gaat doen en de wagens niet door de bochten gaan.

Ik kon in mijn geval probleem overigens verhelpen door ander type (art.no. 40395) Roco koppeling. Hierdoor afstand tussen wagens net iets groter waardoor spul wel goed door de bochten gaat.

Is het overigens een bewuste keuze om op Fleischmann Profikoppelingen over te gaan? Zelf heb ik zowel Roco kortkoppelingen als Fleischmann Profikoppelingen. Mij valt op dat de Roco koppelingen iets lichter koppelen.(op het rechte eind althans, in een bocht vaak zeuren) Daar staat weer tegenover, vindt ik althans, dat de Fleischmann koppelingen bij ontkoppelde wagens minder ver uitsteken (elk nadeel heb z'n voordeel) Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.

Hoe dan ook, succes.

Groeten,

Bart
Heb het zelfde euvel, in de bocht vliegt mijn oude donderbus eruit, zit te dicht op een andere wagon.
Heb de buffers iets ingekort, en aan de schacht aan de achterzijde iets afgevijld, komt de koppeling wat naar voren.
Scheelt al met al toch weer een 3mm, en het werkt. Geen problemen meer.
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: vleesman op 12 February 2016, 15:14:50
Om je wat werk te besparen kun je van een stammetje wagonnetjes alleen de voorste en achterste koppeling vervangen. De koppelingen "in" de stam handhaaf je dan. Je locs krijgen dan wel een profikoppeling en dus de uiteinden van de stam. Ik heb zelf een aantal jaren terug al mijn fleischmann haken vervangen door  Profikoppeling. Paar avonden mee zoet geweest maar het lukte op alle muv een kiepwagentjes. Heb helaas ivm verhuizing nu alles in dozen zitten maar er zijn een 3tal profikoppelingen op de markt. Die met de nemschacht heb je in toekomst nodig voor aanschaf nieuw non-fleischmann materiel, die andere 2( denk ik toch) kun je er een aantal van proberen. Ik heb dat via interhobby nijmegen verkregen, klein en licht wellicht wil hij een paar voorbeelden voor je op de post doen.

Succes jp
Titel: Re: Profikoppeling
Bericht door: HennySavenije op 13 February 2016, 00:38:36
Dat zou aardig zijn maar ik denk niet dat hij dat doet. Hoe dan ook, ik heb er inmiddels een aantal besteld met nem schachtjes zoals in een van mijn eerdere boodschappen is vermeld en ik zal eens zien wat ik voor elkaar kan krijgen. Dat van die "stammetjes" is een idee, ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden.