BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: FransR op 03 February 2016, 16:36:53
-
Hallo
Als herintreder ben ik alleen bekend met Marklin. Ik weet dat Marklin wisselstroom heeft als een van de weinige. Welke andere merken kunnen inmiddels ook op een Marklin H0. Ik kan me voorstellen dat het nog verschil uitmaakt of er stroom van de rails moet komen of dat het alleen een wagon is zonder licht.
En kan ik me voorstellen dat deze vraag al eerder is gesteld. Een verwijzing richting FAQ (frequently asked questions) is natuurlijk ook prima.
Alvast bedankt.
-
Grote merken als Fleischmann, Roco, Piko en Artitec om er maar een paar te noemen leveren uitstekende modellen die goe op een Marklin infra rijden.
Het verschil in de digitale wereld tussen wisselstroom en gelijkstroom is er niet.
Het verschil zie je bij de rails waarop gereden wordt en de stoomafname.
Het Märklin systeem heeft een middenrail in de latere uitvoeringen puntkontakten waar een sleper overheen loopt en de retourstroom gaat over beide railstaven.
Dat noemen we dan 3-rail
Bij 2-rail (het vroegere gelijkstroom)systeem heb je dat niet, daar staat de voedingsspanning op beide railstaven.
grt Piet.
-
Ik heb, als Märklinrijder, locs van o.a. Piko, Elektrotren en Roco op de baan. Zo'n beetje alle fabrikanten leveren 3rail al standaard met decoder (en bijna allemaal staan ze op adres 3).
-
Heb je nog een oude verzameling liggen die je nieuw leven in wilt blazen, of ga je echt opnieuw beginnen?
Tegenwoordig leveren bijna alle grote merken ook loks en wagons voor op marklin. De loks zijn dan standaard met decoder.
Kies je voor twee rail, dan kun je kiezen voor loks met en zonder decoder.
Wel is een lok van/voor marklin meestal duurder (zelfs als je bij de twee rail lok er een decoder bij telt).
Verder zal je wagons geschikt moeten maken voor op marklin, door er wisselstroomassen onder te zetten. Koop je ze nieuw, dan zal de dealer ze vaak kosteloos wisselen.
Lees er verder de Encyclopedie eens op na ;).
-
Na het enthousiasme van de voorgaande reagenten, zou ik graag een tegenvraag willen stellen:
welke versie van Marklin H0 digitaal ?
Want laten we eerlijk zijn, Rome was niet in een dag gebouwd, en Marklin H0 digitaal ook niet. Er zijn tal van varianten en aanpassingen. Daarom denk ik de gestelde vraag zo niet beantwoordbaar is.
-
....eenzelfde item, van hetzelfde merk is simpelweg in drierail duurder dan in tweerail. Iedere andere reden is in mijn ogen niet valide.
Ik weet nog wel meer redenen te verzinnen. Een reeds genoemd voordeel van 3-rail is dat je probleemloos keerlussen kunt maken. Nog een voordeel is dat je veel simpeler detectie kunt toepassen op alle voertuigen, niet alleen de voertuigen die stroom afnemen.
Een nadeel - en dat is waar Paul in zijn eerste reactie op doelde - zijn de puko's in het spoor. Maar als de topicstarter dat niet erg vindt, dan lekker doorgaan op het Märklinspoor.
-
Waarmee u mijn opmerking eigenlijk bevestigd. Uw redenen zijn immers ten faveure van driespoor, waar ik de voor mij enige valide reden om af te zien van drierail aangaf. (y)
-
Uw redenen zijn immers ten faveure van driespoor,
Nou, dat zie je dan niet goed. ik heb geen voorkeur uitgesproken, maar dat wil ik nog wel doen. De reden van de keerlussen telt voor mij niet, want ik gebruik ze niet. Mijn motto: de beste keerlus is geen keerlus.
Aan het punt van de detectie til ik niet zo zwaar, dat los ik wel op een andere manier op. Mijn reden om juist niet voor 3-rail te kiezen zijn de puko's. Ik vind ze foeilelijk. Maar wie zich er niet aan stoort, die moet zich er niet aan storen. Maar als iemand voor de keuze staat, dan kan het nooit kwaad om hem op dat punt te wijzen. Dus inderdaad, ieder zijn plezier.
-
Een andere overweging is soms de lengte van de wissels. De Märklin wissels zijn erg kort. Sommigen zien dat als voordeel, omdat je op weinig ruimte meer wissels kwijt kunt. Anderen zien het als nadeel, omdat het in hun ogen wel een enorm compromis met de werkelijkheid is. Het is maar waar je het zwaarst aan tilt.
Waar het om "goedkoper" gaat: niet alleen met krachtvoertuigen maar ook met rails kun je met tweerail voordeliger uit zijn dan met drierail. Maar ook daar is het aan een ieder om te bepalen hoe zwaarwegend dat is.
-
Misschien eerst maar eens afwachten of herintreder Frans door gaat met bestaand spul of echt opnieuw moet gaan beginnen ;). Dat zal mede afhankelijk zijn van zijn eventuele keuze voor zijn aankopen, toch?
-
Een Märklinwissel is functioneel een wissel maar lijkt verder niet erg op het grote voorbeeld. Dat gaat niet alleen over de puko's of de lengte, maar over de hele opbouw. Voor tweerail heb je wel functionele wissels die ook nog eens goed op het grote voorbeeld lijken. Ik vind dat van belang, anderen maken zich weer om andere dingen druk.
-
Hallo
Als herintreder ben ik alleen bekend met Marklin. Ik weet dat Marklin wisselstroom heeft als een van de weinige. Welke andere merken kunnen inmiddels ook op een Marklin H0. Ik kan me voorstellen dat het nog verschil uitmaakt of er stroom van de rails moet komen of dat het alleen een wagon is zonder licht.
Alle merken.
Als het om digital gaat moet de decoder het protocol begrijpen wat het digitale systeem hanteert, verder is daar ook geen beperking in wat voor merk er gebruikt wordt, het voordeel is meestal als er geen Marklin op staat dat het meestal aanzienlijk goedkoper is, en soms ook nog van betere kwaliteit.
Als je voor Marklin HO digitaal kiest heb je waarschijnlijk ook de keus gemaakt voor 3rail materiaal. Alleen daarvoor zit je vast aan het merk Marklin. Voor de rest ben je vrij in de keus voor alternatieven.
Groetjes
-
Als je niet verder kijkt dan het rollend materieel, dan maakt de natuurgetrouwheid van 3-railmodellen en 2-railmodellen inderdaad weinig verschil. Maar het grootste verschil ligt onder de treinen, namelijk de rails. Alleen dat al zou voor mij reden zijn om nooit voor 3-rail te kiezen.
Als de natuurgetrouwheid van de rails je minder boeit, zou je prima voor het drierailsysteem kunnen kiezen. Zeker als je daar al veel van hebt.
-
Beste Frans,
http://forum.3rail.nl. Kijk eens op deze site. Wellicht wat beter voor de Marklin hobbyist.
-
Er is geen sprake van haat, maar van een zekere gevoeligheid die altijd tot dezelfde discussies leidt. Hetzelfde geldt voor analoog versus digitaal. Als je die onderwerpen laat zitten, gebeurt er niks geks en kan het over andere dingen gaan. :)
Knap trouwens dat Amsterdamse voetbalvelden kunnen praten. Een Amsterdamse voetbalheld ken ik sowieso niet. ;D
-
Hallo
Als herintreder ben ik alleen bekend met Marklin. Ik weet dat Marklin wisselstroom heeft als een van de weinige. Welke andere merken kunnen inmiddels ook op een Marklin H0. Ik kan me voorstellen dat het nog verschil uitmaakt of er stroom van de rails moet komen of dat het alleen een wagon is zonder licht.
En kan ik me voorstellen dat deze vraag al eerder is gesteld. Een verwijzing richting FAQ (frequently asked questions) is natuurlijk ook prima.
Alvast bedankt.
Welkom Frans , leuk dat je de hobby mee wilt beleven. (y)
Hier een FAQ van een andere website;
http://www.nproject.org/nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html
Verder maakt het niet veel uit wat je rijd maar dat je rijd ;D
Groeten Barry
-
Ik heb het dit anders gedaan, ben overgestapt van 2-rail naar 3-rail. Na ruim jaar nadenken als deze stap de juiste is. Soms twijfel ik wel, maar tot nu toe geen spijt. Maar kan later nog altijd een 2-rail spoor aanleggen.
-
Wat was voor jou de reden om over te stappen van 2-rail naar 3-rail?
-
Grote merken als Fleischmann, Roco, Piko en Artitec om er maar een paar te noemen leveren uitstekende modellen die goe op een Marklin infra rijden.
Het verschil in de digitale wereld tussen wisselstroom en gelijkstroom is er niet.
Het verschil zie je bij de rails waarop gereden wordt en de stoomafname.
Het Märklin systeem heeft een middenrail in de latere uitvoeringen puntkontakten waar een sleper overheen loopt en de retourstroom gaat over beide railstaven.
Dat noemen we dan 3-rail
Bij 2-rail (het vroegere gelijkstroom)systeem heb je dat niet, daar staat de voedingsspanning op beide railstaven.
grt Piet.
In feite is in Reactie #1 (ongeveer) alles gezegd. De rest van de bijdragen is nagenoeg verwaarloosbaar. Wel wil ik een kleine kanttekening maken bij de 2e zin:
Het verschil in de digitale wereld tussen wisselstroom en gelijkstroom is er niet.
Over het algemeen wordt bij het Märklin-systeem een ander digitaal protocol toegepast (Märklin Motorola 2) dan bij het digitale 'gelijkstroom'-systeem (DCC).
In feite zouden we moeten afwachten wat de reactie van FransR is...
-
Zelf ben ik op het gemakske aan het overstappen van het "M" 3-rail systeem naar 2-Rail.
Zoals eerder: 3-Rail is wel gemakkelijk voor het keerlussen. En misschien wel iets bedrijfszekerder ivm met de stroomafname.
Maar bij de oudere Roco 3-Rail modellen is 1 van de 2 cardan aandrijvingen op de bogies 'opgeofferd' voor het 3-Rail ompoolrelais. Nadien voorzag men Roco wisselstroom Loc's standaard van Lenz decoders in de loc's en Piko ging voor Uylenbroch decoders.
Bij de standaard 2-Rail gelijkstroom loc's kan je zelf de decoders van jouw voorkeur voorzien.
Bij Marklin digitaal zit je zoals eerder aangegeven vast aan hun Motorola systeem, terwijl je toch een groter gamma hebt aan DCC besturingssystemen waaruit je kan kiezen om jouw baan aan te sturen.
Kijk, vergelijk en kies vooral wat jou het beste lijkt!
Gr,
Jan
-
Mijn reden voor de overstap is een betere stroom voorziening, marklin koploper, nederlandse startset en heel soms werd ik er moe van om constant apart een decorder te kopen en erin plaatsen. En qwa prijs is er geen verschil. Maar ik ook een dubbele baan , dus hou ik de 2-rail mogelijkheid open, maar op een later stadium, zo hoef je nooit meer een model te laten liggen, die bv alleen voor 3-rail is zoals de koploper.
-
heel soms werd ik er moe van om constant apart een decorder te kopen en erin plaatsen.
Dat is voor sommige mensen een voordeel ;) Een eigen keuze wat decoders betreft. Kan je je eigen merk decoder gebruiken. Gelukkig worden er meer en meer ook 2-rail modellen compleet met decoders geleverd. Maar ik kan begrijpen waarom iemand dat niet zijn model wil openen en een decoder in wil pluggen of inbouwen. Gewoon op de baan zetten en rijden is inderdaad gemakkelijker maar gemak mag dan ook iets meer kosten. ;)
die bv alleen voor 3-rail is zoals de koploper.
Uhm... Die is er ook voor 2-rail. Namelijk bij het 2-railmerk van Märklin: Trix. Zie dit verslag bij Chris op zijn webzijde Groterdamproject: Trix Koplopertreinstel (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/trix/409-trix-koploper-treinstel).
Groeten Ronald.
-
nederlandse startset
Vind je toch ook echt bij de 2 rail merken.
En qwa prijs is er geen verschil
Nou, leg ik de 3 rail prijzen naast de 2 rail prijzen dan zit daar echt wel verschil in, zelfs als je de al voorgemonteerde decoder meetelt.
En zoals Ronald ook schrijft, heb je bij 2 rail dus de keus om je eigen favoriete merk/decoder te gebruiken.
-
Mijn reden voor de overstap is een betere stroom voorziening,
Om daarop even terug te komen: Betere stroomafname heb je eigenlijk niet. Want die sleper is wel leuk en lang, uiteindelijk drukt deze met 2 (!!) pounten die lange lat naar beneden.
En door die 2 punten loopt je stroom. En aangezien die ook snel vuil worden is dit net zo gevoelig als meerdere assen bij 2 rail.
Sterker nog, ik ken iemand die heeft op alles een 2e sleper gemonteerd juist vanwege problemen met de stroomafname, o.a. op wissels :-X :-X
Ontopic:
Je mag/kan zelf bekijken wat voor jou het handigst is. Dit hangt er vanaf of je al bestaand materieel hebt.
Heb je alles al dan is overstappen lastiger (want ombouwen - als je een loc wilt behouden - van 2 naar 3 rail is best ingewikkeld).
Heb je nog niets, dan ben je zelf vrij.
Overigens 'doet' een Marklin centrale tegenwoordig naast Motorola ook DCC, dus kun je eventueel ook altijd een trein van bv Roco met een decoder kopen en gewoon gebruiken.
-
Om daarop even terug te komen: Betere stroomafname heb je eigenlijk niet. Want die sleper is wel leuk en lang, uiteindelijk drukt deze met 2 (!!) pounten die lange lat naar beneden.
En door die 2 punten loopt je stroom. En aangezien die ook snel vuil worden is dit net zo gevoelig als meerdere assen bij 2 rail.
N=1, maar ik heb nog nooit een sleper gehad die intern vies geworden was. En al mijn slepers slijten over het gehele loopvlak. Contactproblemen door vieze rails ook nog nooit gehad. Contactproblemen door vervuilde middencontacten wel. Roestvorming doordat er eens een paar vochtig zijn geweest. En dan moet je met een schuurblokje aan de gang.
-
Uhm... Die is er ook voor 2-rail. Namelijk bij het 2-railmerk van Märklin: Trix. Zie dit verslag bij Chris op zijn webzijde Groterdamproject: Trix Koplopertreinstel (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/trix/409-trix-koploper-treinstel).
Groeten Ronald.
Op dit moment is er geen nieuwe Trix koploper, anders had ik misschien de overstap niet gemaakt, maar ik wil ook niet meer kiezen, ik wil nu kopen wat ik mooi vind zonder na te denken past deze wel.
-
Lima heeft toch ook Koplopers gemaakt? Overal te koop op tweedehandsmarkten.
-
In feite zouden we moeten afwachten wat de reactie van FransR is...
FransR staat voor Frans research ..
Hij moet even checken of er nog steeds een "wedstrijd" tussen ac en dc is ;D 😋
Met of zonder puko, met of zonder bovenleiding het maakt echt niks uit.
Toch?
Als je echt realistisch wilt rijden dan moet je echt rijden, de rest is maar hobby ;)
Groeten Barry