BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: fisherman op 19 January 2016, 11:01:24
-
hallo
vraagje ik heb een USA trein gekocht maar die is anders als mijn lima koppelingen kan ik die vervangen
vervang ik dan die bij de locomotief of de wagons van de lima's
grt.theo
-
Om welke modellen gaat het precies?
Amerikaanse merken gebruiken vrij natuurgetrouwe klauwkoppelingen, net als het grote voorbeeld in de VS. Wisselen is vaak niet eenvoudig. Europese modellen van klauwkoppelingen voorzien is meestal gemakkelijker en oogt beter.
Maar om welke modellen gaat het precies?
-
Mogelijk een (imitatie) Kadee koppeling.
Indien een of beiden een NEM schacht heeft zijn de koppelingen te wisselen.
Anders zul je ergens een nieuw wagentje moeten aanschaffen om het koppelingsverschil op te gaan vangen.
-
Amerikaanse merken gebruiken vrij natuurgetrouwe klauwkoppelingen, net als het grote voorbeeld in de VS.
Niet altijd.... sommige (goedkopere) modellen worden af fabriek nog steeds uitgerust met hun typische haakkoppeling, de X2F horn hook:
(http://www.athearn.com/ProdInfo/ATH/450/ATH90601-450.jpg)
-
(http://i182.photobucket.com/albums/x130/theodorusjex/Bachmann-66303-H0-EMD-GP40-w-Sound-DCC-Alaska-Railroad-3002-blue-yellow.jpg) (http://s182.photobucket.com/user/theodorusjex/media/Bachmann-66303-H0-EMD-GP40-w-Sound-DCC-Alaska-Railroad-3002-blue-yellow.jpg.html)
deze is het
-
Da's wel heel gemakkelijk zo ;) een merk graag. Ik denk een Bachmann of Walthers. Nummer van de loc heb je?
EDIT heb m al: http://www.micromark.com/bachmann-ho-standard-line-emd-gp40-diesel-locomotive-with-sound-alaska-no-3002,11737.html
Bachmann standaard GP40. Zie Kadee: http://www.kadee.com/conv/hocc_bachmann.htm gaat een 37 in.
Indien een of beiden een NEM schacht heeft zijn de koppelingen te wisselen.
Amerikaanse merken hebben geen NEM schacht...... ::)
-
Mooi hoor. Zoals gezegd is het meestal gemakkelijker Europese modellen ook een Kadee te geven. Dus om welke Lima wagens gaat het?
-
sorry heb er niet zoveel kijk op die koppelingen maar deze zijn het van de oude lima
(http://i182.photobucket.com/albums/x130/theodorusjex/22.jpg) (http://s182.photobucket.com/user/theodorusjex/media/22.jpg.html)
-
Model wat je hier laat zien is in elk geval een europese goederenwagon. Amerikanen hebben geen buffers.
Foto is voor mij in elk geval te vaag en klein om te zien of deze vervangbaar zijn.
-
is deze beter
(http://i182.photobucket.com/albums/x130/theodorusjex/DSCN0002.jpg) (http://s182.photobucket.com/user/theodorusjex/media/DSCN0002.jpg.html)
grt.theo
-
Theo, dat zijn Europese wagens... met buffers. Dat moet je niet achter een Amerikaanse loc willen hangen.
Als je het toch doet moet je een Kadee box onder je wagen(s) maken waar nu de originele koppeling zit. Da's wel even een klusje, dus vooraf goed bedenken wat je wilt.
-
Inderdaad gewoon helemaal niet aan beginnen. De enige overeenkomst is dat het op dezelfde rails rijdt. En wellicht zelfs dat niet eens omdat Amerikaans materieel standaard is uitgerust met RP25 wielen. Zet een Lima 1200 voor die wagens of koop een setje Amerikaanse goederenwagens. Dat kost je de kop niet. Achter een LEGO locomotief koppel je ook geen Playmobil wagens
-
Achter een LEGO locomotief koppel je ook geen Playmobil wagens
Ha, die is leuk ;)
Theo, misschien leuk om bij die loc wat typische Amerikaanse wagons te kopen. Dan heb je een leuk passende stam bij elkaar die ook lekker samen koppelt en rijdt.
-
of je tikt een goederenwagentje op de kop waar een nem schacht op zit. Schuif je daar een kadee in en gebruik je dat op de kop getikte goederen wagentje met die nem schacht als koppel wagentje.
ijzerdraadje werkt ook prima, is meer in de geest van modelbouw
-
Hallo Theo,
Wat een prachtige loc. Is dat nu een EMD GP38? Oh nee ik zie het al GP40
Hoewel ik zelf heel erg Nederlands rijd, kwijl ik toch vooral ook bij het Amerikaanse en dat zonder een greintje verstand (ervan)
Ik sluit me aan bij de oplossing van Mark D hierboven. Lijkt me het simpelste. Tot mijn verbazing bleken ze echt te bestaan: Kadeetjes met een NEM-vorkje. Ik weet niet of die erg zeldzaam zijn. Hoewel het ook moet lukken met het voorstel van Ronald (#10), maar dat is iets meer gepruts.
Ik heb op mijn eigen Bachmann GP30 een tijdje beugelkoppelingetjes a la Lima gehad. Gesloopt uit een gondola van Mehano (mind you!). Vreselijk getob om dat een beetje netjes en functioneel te krijgen. Maar fantastisch met de VAM-trein erachter (Oeps wat zeg ik nou).
=Het is een soort verboden liefde, gewoon niemand vertellen=
Later toch weer teruggebouwd naar Kadee omdat er gaandeweg meer Amerikaanse wagentjes op zolder verschenen. De treinenverzameling is sindsdien een beetje een puinhoop geworden.
Groeten Henk
-
iedereen BEDANKT voor de uitleg ik kom er wel uit
anders koop ik een LEGO locomotief met wat Playmobil wagons
grt.
-
Let er dan wel op dat de Lego locomotieven naar Amerikaans voorbeeld wel Europese buffers hebben :P ;D
-
Het is gewoon heel simpel. Haal bij één Lima wagon de koppeling weg aan een kant. Maak de bodem daar helemaal vlak en plak er een Symoba kortkoppel mechaniekje op.
In de nem schacht klik je een kadee koppeling.
Je hebt nu je eigen koppelwagen gemaakt, die ze in het echt ook gebruiken.
Treinstellen kunnen niet koppelen met locomotieven, maar moeten toch weleens gesleept worden. Voila een koppelwagen met een automatsche koppeling voor treinstellen aan de éne kant en normale koppelingen aan de andere kant.
"Kan niet" lees ik liever niet. Wees creatief. :D
-
heel erg bedankt dat ga ik doen
ze hebben ook een kadee voor nem 362
grt.theo