BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nico99 op 06 January 2016, 10:56:38
-
ASSEN - Twee oudgedienden van de NS moeten er voor zorgen dat er vanochtend minder problemen zijn op het spoor tussen Zwolle en Groningen.
Een elektrische locomotief uit 1951 gaat voor de eerste intercity tussen Zwolle en Groningen op pad om de bovenleidingen ijsvrij te maken.
Twee locomotieven
Door opgehoopt ijs op de bovenleiding zouden de stroomafnemers van de antieke locomotief beschadigd kunnen raken. Daarom rijdt een diesel locomotief mee voor het geval de elektrische locomotief zonder stroom komt te staan.
Een eveneens antieke diesel locomotief gaat daarom mee voor het geval de elektrische locomotief zonder stroom komt te staan.
Emmen - Zwolle
Op het spoor tussen Emmen en Zwolle rijden vannacht extra treinen van Arriva om de bovenleidingen ijsvrij te houden. Bron RTV Drenthe.
-
Op somda is gemeld dat de 1252 als losse loc om 7:22 is aangekomen in Groningen, dus niet met een 'antieke' diesel locomotief (welke dat dan ook moge zijn).
-
Op de foto's te zien zou er een 2200 meegaan
-
Op somda is gemeld dat de 1252 als losse loc om 7:22 is aangekomen in Groningen, dus niet met een 'antieke' diesel locomotief (welke dat dan ook moge zijn).
Op Somda werd gisteren gemeld dat de 2205 ook in Zwolle stond, 1+1=2?
-
Hierbij foto's bron RTV Drenthe
(http://drentheimg.regiogrid.nl/e75132e5ee79404dbce9bdf049fd306f/opener/De-locomotief-die-de-bovenleidingen-ijsvrij-moet-maken-foto-RTV-Drenthe-Serge-Vinkenvleugel.jpg)
(http://drentheimg.regiogrid.nl/d0bed1ed0cf442b7a1bb2b419328d6d5/opener/De-diesel-rijdt-mee-voor-het-geval-de-elektrische-locomotief-zonder-stroom-komt-te-staan-foto-Michiel-Dermois.jpg)
-
Goed, we zitten inmiddels 15 jaar in de 21e eeuw en wat zetten ze in zodra er ijs op de bovenleiding zit? Juist. :) Het valt nog mee dat ze geen stoomlocomotief voor de dag hebben gehaald.
- Peter
-
Zolang ze tijdens ijzel proberen ijzel van de bovenleiding te schrapen, het is geen rijp ;D
De vroeger wijd verbreide IJzelschakeling van de bovenleiding (a.h.w. kortsluiting maken waardoor er flink wat Ampères door de rijdraad gaan die door de warmte de ijsafzetting laten smelten) was effectiever. Maar dat schijnt niet meer te mogen van ProRail ???
-
Ik neem aan dat ze naar deze oudjes grijpen omdat ze beschikbaar zijn en het tekort aan materieel niet verergeren?
-
Of ze zijn zo oud dat ze flink wat stroom gebruiken of die oude techniek kan wel tegen een beetje ijs. ;D
(Dit is wat cynisch bedoeld, dus niet als serieuze opmerking)
-
Naar wat ik begreep vreten ze inderdaad simpelweg meer stroom. Ik begeef me op electrisch glad ijs, maar iets met schakelweerstanden enzo, dus motoraansturing door elders in de lok warmte te verstoken in een weerstand. Moderne loks doen dat niet. Andere aansturing ("het equivalent van pulsbreedtemodulatie hoewel dat niet de juiste term zal zijn").
Even googlen... Ah, hier: http://www.stichtinghollandspoor.nl/?page_id=29 (http://www.stichtinghollandspoor.nl/?page_id=29)
Reinout
-
Ah, helemaal duidelijk. (y)
-
Goed, we zitten inmiddels 15 jaar in de 21e eeuw en wat zetten ze in zodra er ijs op de bovenleiding zit?
15 jaar? Waar heb jij rekenen geleerd? Al 16 jaar en 6 dagen hoor. Deze eeuw begon op 1-1-2000. ;)
Steyn
-
Ik begeef me op electrisch glad ijs, ...
Grapjas. :)
15 jaar? Waar heb jij rekenen geleerd? Al 16 jaar en 6 dagen hoor. Deze eeuw begon op 1-1-2000. ;)
Eh... nee. De eerste eeuw was van het jaar 1 (er was geen jaar 0) tot en met het jaar 100; de 20e eeuw was van het jaar 1901 tot en met 2000.
https://nl.wikipedia.org/wiki/20e_eeuw
https://nl.wikipedia.org/wiki/21e_eeuw
- Peter
-
Volgens mij hadden ze vroeger bij de NS en ik spreek zeker van 40 jaar terug ook speciale werkwagons hiervoor. Ik kan mij herinneren dat achter diergaarde blijdorp 2 zwarte werkwagons stonden met pantograaf voor ijzelbestrijding. Gisteravond nog ff op internet gezocht maar niet kunnen vinden. Wel voormalige dg wagons om rijtuigen voor te verwarmen maar die bedoel ik niet.
-
Plus dat die oudjes niet vol met gevoelige elektronica zitten die meteen van slag raken bij het minste of geringste.
-
Weet iemand of de loc met één panto of twee omhoog rijdt dan.
-
Plus dat die oudjes niet vol met gevoelige elektronica zitten die meteen van slag raken bij het minste of geringste.
Ja klopt. Enkele jaren terug hadden we in januari of februari ook heel erge sneeuw en kou en toen konden veel van de nieuwe Sprinters niet zo goed tegen de kou (welke op mijn
traject rijden). Ter vervanging hadden we een oude Mat64, gedateerd maar betrouwbaar.
-
... Maar dat schijnt niet meer te mogen van ProRail ???
Voor zovel ik me een passage uit "Van stoom tot stroom" kan herinneren, was er op een gegeven moment geen behoefte meer aan een ijzelschakeling omdat er ook 's nachts voldoende/regelmatig elektrisch werd gereden (goederenvervoer). IJzel kreeg zo nauwelijsk ng kans.
Ik denk dat de ijzelschakelingen (in principe: in serie zetten van de bovenleiding van het afgaande en opgaande spoor, en prik erop) anno nu gewoon niet meer te maken zijn.
-
Grapjas. :)
Eh... nee. De eerste eeuw was van het jaar 1 (er was geen jaar 0) tot en met het jaar 100; de 20e eeuw was van het jaar 1901 tot en met 2000.
https://nl.wikipedia.org/wiki/20e_eeuw
https://nl.wikipedia.org/wiki/21e_eeuw
- Peter
Ach jee, de rekkelijken hebben het op Wikipedia opgegeven de voortdurende veranderingen van de preciesen te herstellen. ;D
We vieren een eeuwwisseling omdat 100 of 1000 zo'n mooi rond getal is en nergens anders om. En dus laten de rekkelijken, zijnde 99 procent van de bevolking, de eeuw ook lekker op 1-1-2000 beginnen. Die monnik die nog niet tot 0 kon tellen, kan de pot op.
-
Mee eens Henk. Volgens mij is deze 'geschiedvervalsing' op Wikipedia ook een poging van de IT-branche om te verdoezelen dat ze heel veel geld hebben verdiend met de millenniumbug. ;)
Steyn
-
Ach jee, de rekkelijken hebben het op Wikipedia opgegeven de voortdurende veranderingen van de preciesen te herstellen. ;D
En terecht. De rekkelijken zijn eindelijk tot de conclusie gekomen dat ze niet konden tellen, maar nu wel.
Als je bij de groenteman 10 sinaasappels koopt, dan begint hij toch ook niet bij 0 te tellen? ;D
-
En waar zijn je ouders bij jouw persoonlijke jaartelling begonnen Klaas?
-
Weet iemand of de loc met één panto of twee omhoog rijdt dan.
De loc rijdt tijdens de ijzelbestrijding met 2 pantograven omhoog, zodoende wordt met
de voorste pantograaf de ijzel afgeschraapt, deze wordt "opgeofferd" voor de achterste pantograaf
welke zo gewoon zijn spanning van de bovenleiding kan afnemen.
Daarbij wordt uiteraard het sleepstuk, de koolstofstrips in deze, opgeofferd.
Gr,
Robbert Jan.
-
En waar zijn je ouders bij jouw persoonlijke jaartelling begonnen Klaas?
Bij mij op de dag van mijn geboorte, de 1e dag in mijn 1e levensjaar. Na 365 van die dagen werd ik 1. Als ik gezond mag blijven na 100 van die periodes ben ik dan een eeuw oud. Mijn 2e eeuw begint dan in mijn 101e levensjaar, en niet in mijn 100e levensjaar.
-
Heren, gaarne weer terug naar de ijzel-1200...
Eelco
team forummoderatoren
-
OK, sorry.
De 1300's van HSL zouden dus ook hiervoor geschikt zijn?
-
En de locs van het spoorwegmuseum.
-
1300? Jahoor, zelfde techniek. Pas bij thyristorsturing en draaistroom enzo wordt het te nieuw. Dus 1000 t/m 1500 OK. 1600 en nieuwer niet.
Hondekoppen (stoptrein, intercity, benelux) en ouder: prima. Koplopers zijn denk ik al te nieuw.
Sprinters zou ik eigenlijk niet weten. Maar dat weten anderen vast wel! :)
Reinout
-
Een van de problemen bij de ijzelschakeling was dat slechts een beperkt deel van de stroom door de rijdraden ging en de rest door de hang- en paralleldraden ging. Bijkomend risico was dat de schakelaars waarmee de ijzelschakeling werd ingezet konden blijven hangen waardoor de ijzelschakeling niet mee af te schakelen was en het middel erger dan de kwaal werd.
Met het toegenomen nachtelijke gebruik van het elektrische net werd het "nachtgat" kleiner en daarmee de kans op ijzelaangroei kleiner. Vandaar de dat afgelopen periode in eerste instantie er op enige moment ook voor gekozen is om 's nachts te gaan rijden om te zorgen dat de ijzelaangroei beperkt zou blijven.
Ouderwetse, analoge, aansturing is minder gevoelig voor spanningsonderbrekingen. Een moderne trein gooit bij een te lange spanningsonderbreking al gauw de ankers uit en is dan lastig op te starten. T/m de 1500-en waren gewoon "analoge stroomvretende bakken" en die bleven gewoon wel doorrijden bij een onderbreking, dus daarmee beter geschikt om ijzel te rijden. Punt is wel dat het "beugels vreet" (dwz de afname strippen). Ik gok voorzichtig dat een goede machinist ook een losse E-loc zo kan schakelen dat die lekker hoog in het stroomverbruik zit zonder dat de weerstanden te heet worden. Dat soort truukjes zal je met modern materieel vermoedelijk ook niet uit kunnen halen.
De ijzel Dg's werden volgens mij enkel als schrappers gebruikt en namen geen stroom af. Daarmee is het verslijt van de beugels een stuk minder. Maar ja ........ die Dg's waren "nooit nodig" dus die zijn de weg van al het oude ijzer gegaan.
Dus dan hou je weinig keuze over met welk materieel je kan gaan ijzel rijden. Een dieselloc vastknopen zit de categorie "better safe then sorry" Bij een klus als ijzelrijden is de kans groot dat je met stukke beugels of bovenleiding komt te zitten en dan is een diesel achterop wel handig ;)
-
Nogmaals de vraag rijd de loc dan met één of twee panto's tegen de draad? Mij lijkt twee. De voorste om de bovenleiding alvast schoon te "schrapen" en nr twee voor de stroomafnamen.
-
Nogmaals het antwoord :
De loc rijdt tijdens de ijzelbestrijding met 2 pantograven omhoog, zodoende wordt met
de voorste pantograaf de ijzel afgeschraapt, deze wordt "opgeofferd" voor de achterste pantograaf
welke zo gewoon zijn spanning van de bovenleiding kan afnemen.
Daarbij wordt uiteraard het sleepstuk, de koolstofstrips in deze, opgeofferd.
-
Excuus, antwoord gemist tussen de "jaren" discussie ;D
-
En de locs van het spoorwegmuseum.
Alleen zal het museum zijn lokken niet gebruiken voor zulks, aangezien ze daar tochwat te zuinig op zijn.
-
Gewoon gaan met die 1000, kan je meteen door de HSL op om een uitgevallen traxx te vervangen. ;D
-
Hmmm 1000 op HSL. Hmmm, ik weet niet meer met welke loc ze iets vergelijkbaars, in ik dacht dat het Enmerich was, geprobeerd hebben. Gelukkig is de HSL nog hoger in spanning ;)
Tapatalk time of the day :-)
-
was dat niet een 1100 die ze probeerden aan de rails te lassen?
De 1252 heeft gisteren nog een GTW van Arriva weggesleept.
-
Een 1300. http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=2708
-
lijkt op mekaar :-X
alleen een stukje korter :-X
-
De loc rijdt tijdens de ijzelbestrijding met 2 pantograven omhoog, zodoende wordt met
de voorste pantograaf de ijzel afgeschraapt, deze wordt "opgeofferd" voor de achterste pantograaf
welke zo gewoon zijn spanning van de bovenleiding kan afnemen.
Daarbij wordt uiteraard het sleepstuk, de koolstofstrips in deze, opgeofferd.
Gr,
Robbert Jan.
Volgens mij nemen beide stroomafnemers gewoon stroom af omdat ze electrisch aan elkaar gekoppldld zijn. Heeft namelijk ook het voordeel dat de voorste stroomafnemer een vlamboog kan trekken waardoor er een warmte ontwikkeling ontstaat en de achterste stromafnemr ee boel goed kan schrapen. Mits de dienstdoende machinist zijn vak verstaat en continu vermogen vraagt in de serie stand bijvoorbeeld.
-
Hmmm 1000 op HSL. Hmmm, ik weet niet meer met welke loc ze iets vergelijkbaars, in ik dacht dat het Enmerich was, geprobeerd hebben. Gelukkig is de HSL nog hoger in spanning ;)
Ja, die ken ik. De 1000 uberhaupt rijvaardig was zeker wel realistisch? :)
Als ik goed tel zijn er nog maar 7 locs geschikt voor deze ritten (3× 1300, 4×1200 afgezien van niet rijvaardige locs en met museumstukken)?
-
Moterposten? Zijn er toch ook nog een paar van rijvaardig?
Of zijn die niet bruikbaar voor dit doel? En plan V toch?
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Vraagje.
In het kader van zijn er nog genoeg reserve onderdelen voor de stroomafnemers van de serie 11/12/1300.
Kan de serie 16/17/1800 dit soort werkzaamheden ok aan?
Of gaat dat niet werken ivm de chopperinstallatie?
Mvg jamie
-
Ik gok voorzichtig dat een goede machinist ook een losse E-loc zo kan schakelen dat die lekker hoog in het stroomverbruik zit zonder dat de weerstanden te heet worden. Dat soort truukjes zal je met modern materieel vermoedelijk ook niet uit kunnen halen
Mits de dienstdoende machinist zijn vak verstaat en continu vermogen vraagt in de serie stand bijvoorbeeld.
Horse -> mouth ;)
Vakmanschap -> meesterschap (y)
Moterposten? Zijn er toch ook nog een paar van rijvaardig?
Of zijn die niet bruikbaar voor dit doel? En plan V toch?
mP -> plan V in één bak, kortom: ook handig :D
En ook lekker analoog
-
Volgens mij heeft de 1100 t/m 1500 (en ook de mP) gewoon een standaard koolstof schuitje, net als de 1600/1700.
-
Die koolstof staafjes zijn toch niet *zo* bijzonder??? Dat oude spul is toch allemaal Faivelay spul?
-
En dat is dan ook het enige wat eronder leidt. En die worden gewoon vergoed.
Groeten Edwin.
-
Kijk eens aan.
-
Die koolstof staafjes zijn toch niet *zo* bijzonder??? Dat oude spul is toch allemaal Faivelay spul?
De klassieke 'dubbele' stroomafnemers van de oudere lokken zijn volgens mij van het fabricaat BBC.
Uiteindelijk zijn volgens mij de daarop liggende schuiten wel uit te wisselen.
-
De laatste berichten gingen over Plan V enzo, dus ik dacht eigenlijk alleen maar aan die een-been dingen. Maar voor die dubbele dingen zul je ongetwijfeld gelijk hebben. Ik had daar niet aan gedacht.
-
koolstaven zal nooit een probleem zijn denk ik.
maar als je de complete beugel verspeeld ben je wel zuur met je mooie museum lok.
al lijkt me dat niet snel gebeuren.
zal wel met gepaste snelheid gereden worden.
Zijn er eigenlijk nog MP's in dienst van een van de infra diensten?
-
Eurailscout heeft ze nog.
Als je een complete stroomafnemer wil slopen moeten er wel hele grote ijspegels aan de bovenleiding hangen. Vooral de schuitjes hebben te leiden door het vele vonken en die zijn simpel te vervangen.
Plan V heeft één schuitje en 1200 heeft dezelfde alleen dan twee naast elkaar op een stroomafnemer. Ik heb ze zelf meerdere malen los moeten maken op de mat'54 766, omdat hij met schuitjes net niet door onze tent, waar we hij achter staat, kan. Zijn twee pennen met een borging, borging eruit, pen eruit, schuitje eraf, nieuw schuitje erop, pennen erin en borging er weer op. Paar minuten werk.
Spoorwegmuseum zou een leuk zakcentje kunnen verdienen door locs hiervoor beschikbaar te stellen, te gelijk blijven ze in conditie, stilstand is achteruitgang. SHD staat ook met de 2205 paraat voor afslepen van treinen.
Groeten Edwin.
-
Die opmerking "SHD staat ook met de 2205 paraat voor afslepen van treinen" in combinatie met het roestrijden met een 1200 doet een vraag bij me opkomen: "hoe flexibel gaat men met elkaar om op het NL spoorwegnet?"
Wat ik bedoel is dat je vaak hoort over consessies en strakke afspraken en prestatiecontracten en verschillende vervoerders en moeilijk, moeilijk. Maar opeens worden er oude 1200s voor roestijden ingezet. Staat er een museumdiesellok klaar voor afslepen. Helemaal hilarisch was natuurlijk een tijdje geleden die SHM stoomlok die een VIRM wegsleepte...
Dus aan de ene kant strakke concurrentie-afspraken en aan den andere kant flexibiliteit enzo. Klopt mijn indruk dat men bij verstoringen opeens opvallend flexibel en collegiaal is?
Reinout
-
Ja en Nee. NS zal bijvoorbeeld niet de bovenleiding gaan schrapen op het traject naar Emmen. Daar mag Arriva zelf voor zorgen. Roestrijden.nl is gewoon in te huren, en dat heeft Arriva dan ook gedaan.
Wat wel kan, en daar kan de treindienstleider gewoon een trein voor vorderen, is afslepen op het HRN. Al gebeurd dat niet zo heel vaak.
-
Collegeaal valt wel mee, zo'n beetje alle voorbeelden zijn Prorail dingen. En die huurt voor de winterse omstandigheden loc(s) en machinist(en). De organisatie die dat doet regeld dan locomotieven en laat die nou museale connecties hebben, dus die regeld de 2205 van de SHD en 1252 van Railpromo/LTE. Oud materieel blijkt vaak beter voor dit soort klussen, ook voor roestrijden bijvoorbeeld, werd veel gedaan met de mat'54 766 en plan U's. En zo rijdt de 1254 van HSL voor de zelfde organisatie sanditie en ook dat wordt ingehuurd door Prorail. Bijna alles wat met oud spul te maken heeft heeft connecties met elkaar. De 1200en zijn particulier eigendom van de twee die ze in '98 hebben gered. Een van die twee is een voorzitter (geweest) van de KLOK en nu rijd er een 1300 rond voor HSL. Het is allemaal niet zo toevallig als je denkt.
Dat in Hoorn was simpel. Of een sleeploc laten komen, duurt lang, kost geld of een stoomlocje wat toch in de buurt is met een stoker en machinist die zich stonden te vervelen omdat de volgende trein naar Medemblik pas over een paar uur gaat. Simpel toch? ;D (ik ken de stoker van die dag)
Groeten Edwin.
-
HRN = Hoofd Rail Net ;)
Hoorn was idd een goed voorbeeld van hoe het zeker kan :D
-
koolstaven zal nooit een probleem zijn denk ik.
maar als je de complete beugel verspeeld ben je wel zuur met je mooie museum lok.
al lijkt me dat niet snel gebeuren.
zal wel met gepaste snelheid gereden worden.
Zijn er eigenlijk nog MP's in dienst van een van de infra diensten?
De 1252, net als de 1251 en 1254 zijn ook geen musemloc's.Wel erg oud ;)
-
Die bedoelde ik ook niet. Er werd gesproken om NSM e locs te gebruiken zodat ze ook meteen een conditie rit hebben.
En dat met het verspelen van een beugel gebeurt bij trams toch iets sneller als bij treinen denk ik.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
NSM kan ook niet zomaar even onmiddellijk loc's inzetten. De meeste machinisten zijn werkzaam bij NSR, en die draaien gewoon hun diensten.
-
Zo.
Even wat SHSrail/Roestrijden.nl Ice Save filmpjes op het net gezet:
https://youtu.be/m7fQqmMYJko
https://youtu.be/XIlLy1CtIEs
https://youtu.be/j2v5BOVsxO0
Ja. SHSrail (Roestrijden.nl of Stichting Holland Spoor zo u wilt) heeft een drietal contracten met ProRail om bij te staan bij het Sanditen en ontijzelen.
De 1254 is voor 6 maanden ingehuurd, de 1252 voor 3 maanden en dan is er nog wat ad hoc te organiseren spul.
SHSrail heeft hiervoor weer cont(r)acten met Railpromo/LTE, HSL, de eigenaren van de 1200-en en Eurailscout.
Vorig jaar deden we dit ook al, maar toen via EETC.
Dit heeft toen voor ongeveer 20.000 euro aan te besteden donaties opgeleverd die weer op 31 oktober op de HRN-dag bij de ZLSM zijn uitgedeeld.
De locs die voor de activiteiten in aanmerking komen zijn: 1252, 1254, 1304, mP's
Het gebruikte materieel is allemaal seriegeschakeld en heeft geen (energiebesparende!) electronica aan boord wat maakt dat ze (wat) beter tegen ijsaanslag kunnen. Ieder nadeel heb zijn voordeel dus
-
Ik had de sub topic van jullie site gelezen en geplaatst op facebook. Waren nogal wat vragen van familie enzo waarom NS weer eens niet kon rijden, en waarom die oudjes het wel deden. ;) Hele duidelijke uitleg, ook voor mezelf nog even wat kennis opgehaald (y)
-
Dat in Hoorn was simpel. Of een sleeploc laten komen, duurt lang, kost geld of een stoomlocje wat toch in de buurt is met een stoker en machinist die zich stonden te vervelen omdat de volgende trein naar Medemblik pas over een paar uur gaat.
Ehhhh VIRM door SHM lag iets anders.
ProRail kan (hoofdlijn)loc's vorderen, alleen ligt dat bij museumlijnen even iets gecompliceerder omdat de "gezagsverhouding" wat minder rechttoe rechtaan is. Maar bereidheid tot medewerking maakt het "vorderen" niet echt noodzakelijk. Op het moment dat de aanvraag binnenkwam (einde ochtend) was de 26 onderweg met de diensttram en is er een Sik en Griezel beschikbaar gesteld. Daar de daadwerkelijk inzet ruim na binnenkomst van de diensttram was is er door de SHM voor gekozen om Griezel te vervangen door de 26.
Er was die dag slechts sprake van een trein, dus ook geen sprake van "wachten op de volgende trein". De betalende SHM bezoekers komen voor een rit achter een stoomlocomotief en het zal ProRail een zorg zijn met wat voor type loc de afsleepdienst gedaan wordt, als het treinstel maar opgehaald wordt. Kortom wanneer de 26 een "volgende trein" had moeten rijden was de ophaaldienst domweg uitgevoerd met Griezel en de sik. Vanuit een aantal opzichten net zo boeiend qua procedure, maar minder PR waardig
HRN = Hoofd Rail Net ;)
Kan, maar ook .......
Historisch Railvervoer Nederland (http://www.railmusea.nl/home-nl/)
-
Stand a pee is een verbastering van stante pede = op staande voet.
-
Ah zo. ik had in eerste instantie een associatie met "Staand plassen".....
-
De klassieke 'dubbele' stroomafnemers van de oudere lokken zijn volgens mij van het fabricaat BBC.
Uiteindelijk zijn volgens mij de daarop liggende schuiten wel uit te wisselen.
Foutje Thom,
de Loccen hebben Faiveley stroomafnemers.
Mat'54 en '46 van het NSM BBC stroomafnemers
Henk
-
Stom ja, dat had ik kunnen bedenken dat de 1100 en 1300 uiteraard faiveley's hadden :)
-
Naar aanleiding van wat PB vragen heb ik de filmpjes wat bewerkt met wat side-info.
Aankoppelen van de sleeploc
https://youtu.be/XHEhjE2ny3M
Stukje vuurwerk door ijs op de bovenleiding:
https://youtu.be/UJnEYFUDmJs
Het aanpikken van het tweede GTW stel:
https://youtu.be/_muBECnOUM0
Lekker stabiele bovenleidingspanning:
https://youtu.be/ljfSHYrYlxk
-
Kan, maar ook .......
Historisch Railvervoer Nederland (http://www.railmusea.nl/home-nl/)
Daar doelde ik dus niet op ;)
-
Dat wat mij uit de context ook duidelijk alleen .... bij museummaterieel is mijn eerste associatie bij HRN dus een andere dan Hoofd Rail Net ;)
Ik heb geen idee welke term / afkorting eerder in gebruik was, maar Historisch Rail Vervoer Nederland / HRN bestaat al sinds 1995. Ik heb geen idee hoe lang de term Hoofd Rail Ned al bestaat / in gebruik is