BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JD op 29 December 2015, 15:32:01
-
Hallo
Wil graag mijn nieuwste ontwerp delen. Het gaat om een lokaalspoor met een eindstation en een kleine halteplaats in tijdperk V /VI. Dit biedt de mogelijkheid om met een Talent 2 of Lint te rijden afgewisseld met lokale kleine goederen treinen. Heb geprobeerd om met deze combt]i te zorgen voor genoeg afwisseling en rijdmogelijkheden afgewisseld met een mooi landschap.
De baan is gemaakt mbv SCARM.
Hoor graag jullie op en aanmerkingen!!
(http://i1062.photobucket.com/albums/t500/joost7/baan%20Joost%20b_zpseks6ykd7.jpg)
-
Hoi,
Ik heb maar even gegokt dat het spoor wat verdwijnt in de linkerbovenhoek naar het schaduwspoor gaat. Voor de rest denk ik dat er langs de sporen 1 en 2 een perron ligt. Bij spoor 1 ook het stationsgebouw. De rest van de sporen zijn of opstelsporen, of leiden naar een locomotiefloods of zijn goederensporen.
Tips; leg nog even uit wat wat is qua sporen. En ik zou het schaduwspoor uitbreiden naar een schaduwstation, zodat je iets meer materiaal daar kan stallen.
Voor de rest ziet het er evenwichtig uit. Mooi eindstation met veel mogelijkheden. En voor de rest denk ik veel landschap.
Wat nog spannend kan zijn is het spoordeel wat loopt vanaf de brug over de halteplaats tot onder de brug bij het eindstation. Kan dit spoordeel voldoende dalen?
Welke schaal is het overigens?
-
Hoi Hijlco,
Ziet er inderdaad goed uit.
Je zou bij het inhaalspoor/stationnetje nog een wissel met een rangeerspoor kunnen aanleggen voor een spooraansluiting of zoiets.
Kun je wat extra met de goederentrein doen
succes jandcargo
-
Hoi Joost,
Dat ziet er veelbelovend uit. Ook mij lijkt het hoogteverschil spannend. Is het een idee om de halte en bovenliggende brug juist om te draaien? Dan heb je vanaf het eindstation eerst twee bruggen en een lager liggende halte. Krijg je meteen genoeg hoogteverschil tussen de halte en het station en een natuurlijk verloop in hoogte.
Succes 👍
-
Allen Bedankt voor de tips!! (y) Alleen mijn naam is Joost en geen Hijlco ;D
VFR het alles goed gegokt en goed beschreven tav het gebruik van de sporen!! IK ga zeker aan de slag met jullie opmerkingen!
De schaal is in H0 met K-rails van Marklin. Zoals ik al aangaf zal de baan een lokaalspoor uitbeelden met afwisselend personen en goederenvervoer. Om de rijmogelijkheden wat uit te breiden zal ik ook nog eens kijken naar de halteplaats. Daar zitten idd nog wel wat mogelijkheden! TAv het hoogte verschil daar had ik eerlijk gezegd wel al mijn bedenkingen over of het haalbaar zou zijn. Dus helemaal mee eens!
Dus maw werk aan de winkel!!! Back to the drawingboard!!
Grtn
Joost
-
Zo vandaag tussen de bedrijven door bezig geweest om eea aan te passen!
Zo heb ik het hoogte verschil beter verdeeld, het traject dat het eindstation verlaat is het hoge gedeelte van de baan en komt dan op het 0 niveau uit om vervolgens richting het schaduwstation te gaan. Bij het binnenkomen van een trein in het schaduwstation kan een wachtende trein vertrekken. De vertrekkende trein rijdt vervolgens richting een dubbelspoor ( kan ook paradespoor zijn) dat tevens een kleine halte heeft, daar evt stoppen om vervolgens naar het eindstation te vertrekken. Misschien maak ik nog een klein schaduwstation in onderste gedeelte omdat richting het eindstation weer enkelspoor is. Moet nog maar even kijken!!
(http://i1062.photobucket.com/albums/t500/joost7/baan%20Joost%20b2_zpswhfdtmgh.jpg)
GRTn
Joost
-
vond je eerste plan toch mooier, zat meer natuurlijk verloop in.
Enige wat je hoeft te doen is de brug boven je halte weg te halen, leg je halte al op een kleine helling.
Zodra je daarna de tunnel in verdwijnt kan ie wat sterker dalen, met de grote van de treinen waar jij mee wil rijden is een helling van 4% prima te doen. Daarna komt het spoor mooi onder je halte uit de berg en loopt onder de brug je schaduw station in.
Denk dat je op deze manier nog een prachtig landschap kan aanleggen!
-
Hallo Joost,
Ik vind het een mooi plan.
Ik weet niet of je nu of later veel treinen hebt ,zodat er veel gereden kan worden. Als dat zo is ,zou ik van het eerste wissel in het kopstation een Engelswissel maken, het kopspoortje kan je dan gebruiken om de kerende lokomotief neer te zetten. . Iets van 50 cm is al genoeg ,het loopt dan schuin naar beneden, want verderop is een laag gedeelte .
Op die manier blokkeert een rangerende lok niet de weg voor een andere binnenkomende trein.
Gr ,
Peter
-
Waar sluit het Schaduwstation op aan?
-
Waar sluit het Schaduwstation op aan?
Aan het rode gedeelte bovenaan. Onder het einstation;)
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
-
Zo weer eea aangepast. Dit is wat je noemt een groeidocument! Had het gevoel dat ik wat miste in het ontwerp! Maar nu weet ik het. Een kleine halteplaats/inhaalspoor met goederen (thanx jandcargo (y) ) Ook was ik het eens met scassidy dat het verloop in het eerste ontwerp mooier was... ;D
@Peter Kleton....Ook de engelse wissel ingevoegd.. bedoelde je dit zo??
Thanx voor de tips iedereen!!
Denk dat dit een goede basis is om aan de slag te gaan (y) (y) (y) (y) Dit wordt de eerste baan weeer sinds jaren. hahahaha :D
Natuurlijk sta ik altijd open voor suggesties!!
(http://i1062.photobucket.com/albums/t500/joost7/baan%20Joost%20ba_zpsglvydv0u.jpg)
-
Nee ,zo bedoel ik het niet. Je hebt van de wissel die ik bedoel een driewegwissel gemaakt; ik bedoel een engelse wissel op die plaats ,zodat je een kort stukje spoor krijgt naar links onder, waar een rangerende lokomotief even kan staan.
Peter
-
Aha .... Snap het goede optie... Neem ik zeker mee😀
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
-
Goed plan zo, Joost. Veel rij- en vervoermogelijkheden. (y)
-
Goed plan zo, Joost. Veel rij- en vervoermogelijkheden. (y)
Thanx ...nu de volgende stap....haha8)
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
-
Een kleine bemerking van mijn kant om het kopstation niet zo rechtlijnig met de rand van de baan neer te leggen.
Door het rechte deel tussen de 2 bruggen een beetje in te korten en de bocht naar het station iets korter (geen 90°-bocht) te maken gaat je station iets schuin liggen wat het geheel wel iets speelser maakt.
Je kan in de bocht onderaan tussen de beide tunnelmonden inderdaad ook nog een "verbergen" inhaal/passeer/wachtspoor maken. Zodoende krijg je meer mogelijkheden om wat met treintjes op en af te rijden tussen de beide stations.
Verder veel succes met de bouw van je baan.
-
Ha Frans
Bedankt voor je opmerking, en ik maar denken dat ik klaar was ;) ;D. Vind het echt goede aanvullingen!! (y)Deze ga ik zeker opnemen in het ontwerp... .
Grtn
Joost
-
Heb je nog verder over mijn voorstel nagedacht met het Engelse wissel?
Peter
-
Dag Peter
Ja zeker. deze heb ik al aangepast in het laatste ontwerp van de baan ;D Helaas vanwege werk heb ik deze nog niet op het forum kunnen zetten. Ben nu niet thuis namelijk 8) en het ontwerp staat op een computer thuis :'(
Dat komt nog zeker wel! Je zit het aankomend weekend wel. (y)Dan neem ik gelijk de opmerkingen van Frans mee!
Grtzzz
-
Mooi, !
Werk ze!
Peter
-
Zo hier istie weer ;D hahaha
De volgende versie nav de laatste op- en aanmerkingen. Hoor het graag van jullie!!De Engelse wissel toegevoegd en het station in een hoek neergelegd. Denk dat het idd wat speelser is maar denk dat ik nog wel aanpas aan het station. heb wel het gevoel dat ik iets mis. ??? Maar wat dat weet ik nog niet!
(http://i1062.photobucket.com/albums/t500/joost7/baan%20Joost%20ba2_zpsrpoqzbf3.jpg)
Grtn
Joost
-
Hoi Joost,
Ik zie de wissel , die bedoeldse ik . ;D
Mss moet je nog een of meer opstelspoortjes " ërgens"op de baan maken?
Niet in het kopstation, dan wordt het daar te vol, dus ergens anders?
Peter
-
hallo,
Ik zoiu niet meer rangeersporen aan leggen.
Eerder een van die 2 rangeerspoortjes weglaten(die rechtse).
Die ligt al bijna bij het station en ik denk dat het goed is om een visuele scheiding aan te brengen tussen het station en een spooraansluiting onderweg.
Verder een mooi plan zo
groeten jandcargo
-
Misschien kan je de wissel onder je brug laten vervallen
En dan het spoor vanaf de engelse wissel doortrekken naar het spoor naar de wissel die voor je brug ligt
Dan krijg je nog wat meer rijmogelijk heden
Misschien kan je daar als je er over na gedacht hebt nog een klein dorp of overslag maken
Verder een mooi plan
Ga je zeker volgen als je gaat bouwen ;D (y)
-
Hoi Joost,
Het eerste ontwerp dat je ontwikkelde vond ik tot nu toe de beste. Mits je het 2e station hoog houdt en de daling van het spoor daarna pas inzet. Het geeft wat meer rust in het middengedeelte. Het aardige van dat ontwerp is dat je een echt kruisingsstation hebt ontworpen, waar de tegemoetkomende treinen elkaar moeten kruisen. Een korte trein moet wachten op een lange trein en andersom. Natuurlijk hoef je daarvan geen gebruik te maken, maar daarvoor kan je je eigen dienstregeling instellen. Het zou leuk zijn als je er 1 laad/los spoor bij kunt fröbelen, zodat er vanuit dit station een klein goederentreintje kan vertrekken naar het grotere kopstation om daar samengevoegd te worden met de buurtgoederentrein. Een andere variant is dat de buurtgoederentrein vertrekt vanuit het schaduwstation en in het kleine station eerst moet rangeren voordat hij verder kan gaan naar het eindstation. De Eifelburgbahn heeft een goede demonstratievideo (17 min) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62874.msg3221627089.html#msg3221627089)waaropje dat kunt meebeleven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_Joost_b_zpseks6ykd7_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_Joost_b_zpseks6ykd7_1.jpg)
Je laatste ontwerp vind ik rommelig. Je hoofdstation heeft 1 centraal engels wissel dat andere treinbewegingen blokkeert. Ben je aan het rangeren, dan kan er geen trein binnenkomen. Ik heb daarvoor een volgend voorstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_Joost_ba2_zpsrpoqzbf3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_Joost_ba2_zpsrpoqzbf3.jpg)
De twee wissels in het dal geeft ook onrust. Zeker het wissel waar het hoofdspoor zijn weg vervolgd in afbuigende stand zou ik weghalen. 1 spooraansluiting kan daar wel, er lijkt geen station te liggen, dus ligt de betreffende industrie juist op dat punt omdat het niet ergens anders kon liggen (aanvoer van water, bereikbare plaats voor aanvoer van verderop, zuidelijke helling, noem maar op).
Het station in de eerste variant is overigens ook goed ontworpen. Er zou een kleine wijziging in het rangeer gedeelte kunnen, maar is niet noodzakelijk (de onderste twee sporen zouden samen kunnen komen in een engels wissel. Maar dan ontbreekt het je weer aan leuk rangeerspel, vandaar, niet noodzakelijk).
Je schaduwstation in de laatste variant biedt meer mogelijkheden dan die van je eerste variant. Dat geeft goede speelruimte.
Je hebt lekker de ruimte voor je baan en je houdt het mooi leeg en bescheiden. (y)
Succes,
Groet,
Michel
-
Dag Michel
Bedankt voor het meedenken en de suggesties!! Stel ik zeer op prijs! (y). Zoals ik al aangaf in mn laatste reactie miste ik wat, maar wist nog niet wat. Maar nu weet ik het. Ben steeds aan het veranderen geslagen waardoor ik steeds verder af kwam te staan van het goede gevoel wat ik had over de ontwerpen. Door en dankzij je uitgebreide reactie, ga ik het hele ontwerp weer opnieuw bekijken en bekijken waar en of ik de verschillende suggesties van iedereen kan gebruiken voor het "nieuwe"ontwerp. Beschouw dit aub niet als een negatieve reactie want ik waardeer je toevoegingen en neem deze zeker ter harte Zeker omdat ik je redenatie goed volg. Maw weer veel geleerd hahaha! ;)
Ook wil ik de overige forumleden bedanken voor hun op en aanmerkingen. Ik blijf leren op deze manier zeker omdat dit mn eerste serieuze ontwerp is en mn eerste schreden in de treinenhobby na ongeveer 30 jaar.
Ben zelf benieuwd hoe het vervolg eruit gaat zien. Maar de basis van het ontwerp en de gedachte erachter blijft zeker gehandhaafd
GRTn
Joost
-
Je kan beter nog een paar weken je plannen op papier veranderen ,dan als je straks driekwart af hebt van je plannen en toch weer wil veranderen ,zoals bij ondergetekende wel is gebeurd.. :-\
Peter
-
Je kan beter nog een paar weken je plannen op papier veranderen ,dan als je straks driekwart af hebt van je plannen en toch weer wil veranderen ,zoals bij ondergetekende wel is gebeurd.. :-\
Peter
Ha Peter
Helemaal mee eens8)....beter nu dan tijdens het bouwen....dus nog maar eens goed over nadenken..;)
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
-
Hoi Joost,
Weet je wat je nog kan doen voor je echt gaat bouwen ?
Een model maken van je baan in schaal 1: 10 b.v.
Je plakt een tekening (Copie) van je sporenplan op dun karton en knip dan het tracee, dus de rails en en een stukje van het ballastbed voor wat betreft enkel of dubbelspoor.
Het emplacement van een station of groep opstelsporen houd je bij elkaar op een stuk van b.v. 4 cm breed = dus 40 cm met ca 5 sporen erop.
Voor de hele beschikbare ruimte neem je een stuk stevig karton , triplex of spaanplaat ,en daar bouw je alles op. Het niveau van het laagste deel van de baan is dan het vlak van dat grote stuk ,b.v. op een hoogte van 1m is 0 mm op je model. een spoor dat over een spoor loopt op het laagste niveau op 110 cm boven de vloer ligt 1cm boven de grote plaat.
Als de baan naar je zin ligt kan je daarna nog heuvels of "bergen"erbij maken. Dan kan je ook zien ,of alles bereikbaar is.
Als je iets niet snapt schrijf je maar .
Peter
-
Ha Peter
Ik snap het helemaal vind het goede suggestie, heb je dat zelf ook al gedaan? Ben benieuwd. Zal er eerlijk gezegd eens over nadenken, weet niet of ik dit ga doen, Maar dank voor je uitleg!
Ben intussen bezig met een nieuw sporenplan en het vordert gestaag maar het is nog niet wat precies hoe ik het wil hebben maar dat komt zeker wel .......DENK IK ;D
-
Hallo Joost,
Hier een voorbeeld van een plan van mijn 0 baan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2424.jpg)
Deze is gemaakt van dat blauwe plastic ,waarop dan het sporenplan opgeplakt is met papierlijm.
Peter
-
Hallo Joost,
Hier een voorbeeld van een plan van mijn 0 baan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2424.jpg)
Deze is gemaakt van dat blauwe plastic ,waarop dan het sporenplan opgeplakt is met papierlijm.
Peter
Das idd wel goed om dat op deze manier te doen. Zoals je zei verschaft je dat inzicht tav de haalbaarheid van de baan...
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
-
OK !
Het zal ook wel met een programma kunnen op de PC, maar nu zie je het echt voor je ,en je kan het van alle kanten bekijken.
Peter
-
OK !
Het zal ook wel met een programma kunnen op de PC, maar nu zie je het echt voor je ,en je kan het van alle kanten bekijken.
Peter
Precies....Ik ben ook iemand die het voor me moet zien.haha;) Ga het toch eens proberen... Dank voor de tip..zodra ik het plan af heb probeer ik het om te zetten in de 1/10 proefopstelling:D
Grtn
Joost
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
-
Moi.
Sukses met het plannen en het maken van de maquette.
Peter
-
Moi.
Sukses met het plannen en het maken van de maquette.
Peter
Ik hou je op de hoogte Peter....
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk