BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: nmbs_man op 16 December 2015, 00:33:01
-
Hallo beste modelspoorbaan vrienden.
Ik heb een rare vraag maar ik moet een baan van mijn broer krachtiger krijgen zonder booster of extra voeding want ik kan geen terug melding zetten of spoor gaan isoleren.
Als ik dit wel doe word het te moeilijk voor mijn broer die er eigenlijk net mee begonnen is.
Nu kan ik de boel gaan isoleren maar dan moet ik hem veel gaan uit leggen wat dan te technisch word voor hem dus zoek ik een simpele manier om hem toch op zijn uitgebreide baan kan rijden.
Hoor graag tips van u.
Alvast dank voor de medewerking.
Groetjes
Marco.
-
Welke digitale centrale gebruikt je broer? Als er meer stroom nodig is dan die centrale kan leveren, moet er toch een booster aan te pas komen. Zelfs vlak voor kerst is een wonderbaarlijke vermenigvuldiging van stroom niet erg waarschijnlijk.
Als het een kleine centrale is, dan misschien een booster in plaats van de centrale de rijstroom laten leveren? Dan hoef je niks te scheiden.
Moet de booster naast de centrale de baan gaan voeden, dan is het ook niet heel ingewikkeld. Een booster betekent dan alleen maar dat je twee delen van de baan elektrisch van elkaar moet scheiden en apart gaat voeden. Bij een bestaande baan moet je dan een paar scheidingspunten maken. Dat kan stukjes spoor opbreken betekenen, maar veel zijn dat er niet. Met terugmelden heeft het niks te maken.
Maar hoe groot is de baan en hoeveel treinen rijden daar tegelijk op? Heb je een baanplan?
-
Zelfs vlak voor kerst is een wonderbaarlijke vermenigvuldiging van stroom niet erg waarschijnlijk.
;D ;)
Maar hoe groot is de baan en hoeveel treinen rijden daar tegelijk op? Heb je een baanplan?
Precies, de vraag is nu erg onduidelijk.
-
Mijn broer gebruikt nu de cs 1 dus de oude cs van marklin er rijden hooguit drie treinen op die baan.
Hij wil er meer bij voegen dus vier baanen in totaal naar binnen toe gericht de afmeting is 3 bij 2 meter een baanplan is er niet in zover ik weet.
Hij blijft maar toevoegen en komt dus nu een probleem tegen dat de locs niet voor uit willen rijden hij moet ze een zetje geven met de hand dit wijst er op dat het zijn limiet berijken doet kwa stroom van de voeding die leverd 60 va.
Ik weet alleen niet of de hedentendage booster op de oude marklin cs willen geen idee denk van wel.
-
Het feit dat er 60VA aan hangt en dat de treinen na een zetje wel gaan lijkt het er op dat de centrale wel genoeg kan leveren. Was dat niet het geval dan had de CS1 wel een kortsluiting melding gegeven. Ik denk dat het probleem meer zit in de stroom toevoeg. Zit de CS1 maar op één plaats vast aan de rails? Zo ja, breidt dit eens flink uit. Iedere 1 a 2 meter de boel aansluiten icm een ringleiding/centrale voedingsleiding geeft zekerheid dat overal goeie spanning is.
Timo
-
Die gaat direct de cs in de cs leverd de spaningen op de baan er hangt geen extra voeding aan de baan zelf.
Ik kan het grijs blokje die nu aan het spoor zit weg halen en dan via twee draden onder het spoor solderen zo valt dat grijs blokje weg.
-
Timo zegt dat je meerdere aansluitingen op je baan moet maken. om de 1m of zo. Die hang je parallel aan je stuur apparaat. Zo weet je zeker dat je geen verliezen in de railschoentjes end hebt. Dat noemen ze een ringleiding ;).
-
Dag Marco,
Maakt je broer zijn baan en de locomotieven die erop rijden eigenlijk ook wel regelmatig grondig schoon? Ik kom op die gedachte omdat - naar ik lees - regelmatig een loc een duwtje moet krijgen alvorens te gaan rijden. Wel merk ik op dat het naar mijn indruk hier gaat om een Märklin-baan met C-rails. In principe hebben zo'n baan en de locomotieven die daarop rijden niet érg veel onderhoud nodig, maar ja als de locomotieven te sterk gesmeerd zijn met niet de juiste olie dan krijg je problemen. Is je broer of jijzelf in staat om zo'n locomotief eens open te maken en dan te kijken of de boel van binnen vervet is. Haal de koolborstels ook eens uit hun kokertjes en hoe vet zijn die koolborstels dan? Als dat het geval is dan zou ik de afsluitende kap waar die koolborstels in passen maar eens losschroeven waarna het anker van de motor zichtbaar wordt. Als je dan geen glanzend koperen oppervlak op het anker ziet (dan wel dat het koper rond het uitsteeksel van de anker-as niet glanst) dan zul je écht met wasbenzine de hele motor van binnen moeten gaan schoonmaken nadat je het anker verwijderd hebt (dat uiteraard ook een fikse beurt met wasbenzine moet krijgen). Dat schoonmaken is een vies werkje dus doe van die dunne rubberen handschoentjes aan alvorens aan de gang te gaan. En plaats na het grondig reinigen meteen nieuwe koolborstels.
Vergeet ook niet om door het "wriemelen met een dun penseeltje" de aandrijfassen van de loc's goed nat te maken met wasbenzine.
Laat vervolgens de loc's zonder ze te hebben geolied een tijdje op de baan rondrijden.Als het allemaal goed gedaan is lopen die locomotieven dan weer vlot, geloof me maar! Pas na een tijdje doe je dan een héél klein beetje olie op de anker-as, en de andere eventuele asjes die uit het motorblok steken, als ook op de assen van de drijfwielen. Doe dat nooit met naaimachine olie want die is veel te dun maar de olie die bijvoorbeeld Fleischmann levert. Eigenlijk zijn dat flesjes waar automotor olie in zit. Die is goed.
Het advies om een "ringleiding" aan te brengen is op zichzelf aanbevelenswaardig, waardoor op meerdere plekken de rails kunnen worden aangesloten op de baanstroom. Dus even de misleidende reclame van de fabrikanten vergeten dat een digitale baan "maar twee draadjes behoeft" om te kunnen functioneren. Bij een rondje plus vier rechte rails gaat die redenering misschien nog wel op, maar als het allemaal wat groter wordt, en ik lees een oppervlak van de treintafel van 2 bij 3 meter, wordt het een andere zaak!
Maar ga eerst maar eens na hoe jullie locomotieven er onder de kap uitzien alvorens een dure booster aan te schaffen. Als die loc's vervuild zijn helpt een extra booster écht niet!
Succes toegewenst!
Rob van Kooy
-
Je zou dat grijze aansluit blokje kunnen vervangen door de aansluiting voor K rails dan heb je een losse bruine en rode draad die je aan een ring leiding kan aansluiten. Ik weet niet of de zwarte zwaardere voeding los te koop is .Deze voeding werd samen met de upgrade set geleverd om van je CS 1 een ESU apparaat te maken.
-
Oke Hoe de locs van hem zijn weet ik wand ik heb ze zelf gehad deze locs zijn allemaal soft sinus drive en mfx.
Wat betreft die ring lijding moet ik ook die punten gaan isoleren met die rooiekapjes om kort sluiting te voor komen of is dat niet nodig?
Ik vraag dit omdat ik nog geen baan zo groot heb liggen.
-
Ook soft sinus loc's kunnen vies worden ;)
Maar nee, je moet niet isoleren. Maar de railschoentjes enzo zijn een redelijk slechte elektrische verbinding, zeker als ze al een paar keer los en vast geweest zijn. Daardoor verlies je gewoon spanning over elke railovergang die je verder van de aansluiting zit. Dit los je op door op meerdere plekken spanning aan te bieden. Hiervoor plaatjes je op meerdere plekken aansluitrailtjes of soldeer je draden aan de rails. Deze draden sluit je dan allemaal aan op de CS1. Voor langere afstanden ben je beter af met dikkere draden. Daarom is een centrale voedingsleiding van installatiedraad populair. Omdat het uiteindelijk allemaal weer op hetzelfde aangesloten zit hoef je niet te isoleren.
Maar gezien de CS1 geen kortsluiting aan geeft denk ik niet dat deze door zijn vermogen heen is. Dus ja, schoonmaken en voeden op meerdere plaatsen.
Timo
-
KlopT maar heb hem de opdracht gegeven om zijn spoor te reinigen en de sleper ook even vet vrij te maken wand deze kan ook veel weerstand op leveren.
Ik haal ze af en toe los de kap er af om alles te controleren of alles nog goed is en draaiend is meestal haal ik de koolborstels even uit.
Ik was zo wie zo van plan om het er vast onder te solderen omdat die schoentjes snel los schieten van hun lipjes maar nu weet ik hoe ik dat probleem kan oplossen.
Sluiting op de cs komt bij hem niet voor hij gebruikt dat grijze blokje tegen het spoor dus geen klemmen en lipjes alleen dat grijze blokje zit op zijn baan dat gaat dus nu veranderen naar meerdere punten vast aan het spoor.
Dank voor de info heb er weer veel bij geleerd.
Groetjes.
Marco de nmbs-man.
-
Hoi,
Het is net als bij je auto... Dat heeft ook onderhoud nodig ;) Naast de loks is het misschien verstandig om ook eens de baan schoon te maken. Dat kan met een doek en wat wasbenzine of een normale roco-gum om wat schoon te poetsen.
Wat betreft die ring lijding moet ik ook die punten gaan isoleren met die rooiekapjes om kort sluiting te voor komen of is dat niet nodig?
Dat is niet nodig bij de aanleg van een ringleiding. Je wilt alleen de baan op meerdere punten van extra voedingspunten voorzien.
Groet Ronald.
-
Ik heb nog niet van roco gum gehoord wat is dat.
De locs worden door mij goed onderhouden ik ben daar precies in mijn trein park zijn bijna allemaal tiptop in orde.
De ringleiding kom er want hij wil rijden en ik mag alles oplossen op tech gebied ik weet veel maar ook niet alles dus vraag ik het en kom er als nog uit.
Dank voor de info er gaat bij hem veel veranderen garandeer ik.
Groetjes.
Marco.
-
hoi,
Ik heb nog niet van roco gum gehoord wat is dat.
zie de website van roco: 10002 Roco Gum (http://www.roco.cc/en/product/22351-0-0-0-0-0-0-006006/products.html)
Groet Ronald.
-
Oke nu weet ik wat een roco gum is, is daar ook een middel bij gebruiken of gewoon zo?
Groetjes.
-
gewoon zo....
Groeten Ronald.
-
De locs worden door mij goed onderhouden ik ben daar precies in mijn trein park zijn bijna allemaal tiptop in orde.
Dat geloven we ook, alleen vraagt Ronald zich af of je rails ook zo vlekkeloos zijn. Dat is nl een must voor goed kunnen rijden ;)
-
Mijn baan staat op tekening af en toe maak ik een ofaaltje om te testen mijn broer heeft een baan liggen ik ben nog bezig.
Ik hou me meer bezig met loc's ombouwen ik wil wel een baan maken maar heb helaas te weinig spoor en zit er over te denken of ik naar k-rails wil of niet daar ben ik nog niet uit.
Maar over het algemeen onderhoud ik alles dus ook de baan
-
Heb zelf een parketbaan met C-rails van enige lengte (± 8m) met 6 wissels, 1 MS2 aangesloten met 1 aansluiting ik heb er wel een 4 lok's tegelijk op laten lopen zonder problemen wel van te voren ff met een schuurrubber uit de ijzerwaren handel (een soort gummetje ter grootte van een schuurspons) schoongemaakt. Daarna met een doekje met contactspray nog even na gepoetst. Meer aansluitingen zijn nooit verkeerd natuurlijk, alleen zelf nog niet nodig gehad. Het mooie van zo'n MS2 is dat je het stroom verbruik kunt aflezen. Laatst met 3 lok's op de baan was het stroom verbruik 0,2 Ah. Lok's op de baan: 1x Lima 1200 met originele motor, 1x Märklin 1100 en 1x Rivarossi 1300, alles met aanhang.
Success
-
Loks ook alle drie rijdend? Dan heb ik toch wel twijfels bij de meting van de Mobile.
-
.....was het stroom verbruik 0,2 Ah.
Die h stond er vast niet achter.
-
Wat voor een voeding mag dat wezen wand een 60 va lukt dat niet echt op ongeveer 8 meter baan dan met drie treinen rijdend, oke dat is voor mij iets nieuws waar is dan de grens met dit zonder verlies te hebben en rijdende te hebben.
Dit is voor mij wel een raadsel volgens mij klopt er iets niet met de berekening er van.
Ms2 via die losse kastje hmmmm standaard voeding gaat dat echt niet reden helaas.
Ben benieuwd wat voor voeding er aan hangt met ongeveer 8 meter baan.
-
Marco, de lengte van de baan heeft weinig te maken met de zwaarte van de voeding. Het aantal treinen en de verlichting in die treinen bepaalt hoe groot de voeding moet zijn.
Maar bij een lange baan heb je veel railovergangen die allemaal een beetje spanningsverlies veroorzaken. En daarom moet je de baan op meerdere punten voeden.
-
Laatst met 3 lok's op de baan was het stroom verbruik 0,2 Ah.
Als notoire dwarsligger: een trein verbruikt vermogen (uitgedrukt in watt, of volt*ampere).
In het analoge tijdperk hanteerde M* de vuistregel dat je 10 VA nodig had per rijdende trein (zonder verlichting), een een x hoeveelheid voor lampjes, wissels e.d. Dus met een 32 VA trafo kon je max 3 loks tegelijkertijd laten rijden.
zie bij de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=51272.msg914061#msg914061) of bij M*: http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf (pagina 141).
analoog geldt
10,0 VA Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
5,0 VA Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
3,0 VA Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
4,5 VA Verlichte wagen met 3 lampjes
1,5 VA Huisverlichting per lampje
8,0 VA Wisselaandrijving tijdens schakelen
1,5 VA Wisselverlichting M-rail
1,5 VA Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
8,0 VA Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)
Als ik analoog 8 treinen op de baan zet, en er rijden er over de blokken heen geredeneerd maar 3 dan is 1 rijtrafo genoeg voor 8 treinen, mits alle overige zaken op een andere trafo zitten.
Het grote verschil met digitaal rijden is dat digitale loks altijd vermogen nemen, ook als ze stil staan. Maar hoeveel precies? Ik heb geen idee.
-
Je schrijft:
Het grote verschil met digitaal rijden is dat digitale loks altijd vermogen nemen, ook als ze stil staan. Maar hoeveel precies? Ik heb geen idee.
Dat kan natuurlijk niet.
Anders zouden de stilstaande motoren gloeiend heet worden.
De voeding gaat pas energie leveren als de digitale centrale de lok decoder gaat besturen.
Peter
-
Pakt de decoder op een digitale baan geen stroom ook als die stil staat de verlichting blijft branden. Op een analoge baan zou ik eerder denken spaningsloos maar digitaal blijft op spaningen staan volgens mij wand zet je een analoge loc op een digitale baan kan er twee dingen gebeuren of hij gaat er vandoor of hij blijft staan dus zou ik denken dat er spaning blijft op staan. Misschien ben ik fout kan ook natuurlijk.
-
Bij digitaal blijft er altijd spanning op de baan staan. Zelfs als de trein stilstaat en de verlichting is uit, blijft de decoder een beetje stroom trekken voor zijn eigen voeding. Ik heb het ooit gemeten, maar weet niet meer precies hoeveel het was. Maar het is verwaarloosbaar weinig.
-
Dat kan kloppen maar hij blijft wel stroom aantrekken ook al is dat het een heel klein beetje dus spaningsloos is het niet.
Bij de analogebaan is dat wel het geval draai de Travo terug naar nul is er geen spanning meer op de baan altans niet bij mij bekend.
-
En zo is het.
Maar een digitale decoder gebruikt voor de eigen voeding enkele miliampėres. Ofwel, je moet een stuk of 1000 digitale locs op de baan zetten om dat cs1 alleen daarmee over te belasten. Om even de verhoudingen aan te geven.
-
Voldoende expertise op het forum. (y)
Even aannemend dat moderne plastic treintjes efficienter stroom gebruiken dan de metalen analoge van vroeger, en dat er dus 2x zoveel treintjes kunnen rijden bij eenzelfde stroomverbruik.
Terug dus naar de vragen van de forum starter.
Geen booster, wel krachtiger baan?
Als ik me het digitaal gebruik voorstel als een netwerk met nodes (decoders) dan gaan er pakketjes data over en weer over de lijn.
Die pakketstroom is te verbeteren door:
a. kortere lijnen (dus ringleiding of sterleiding)
b. shielded draad (om vervorming door interferentie tussen draden te voorkomen)
(zo nodig een smitt trigger ertussen stoppen om het signaal strakker te trekken)
c. een snellere verbinding dan de bestaande ....
Hoe snel is CS1?
Hebben we het dan over 10, 100 of 1000 Mbits qua snelheid (frequentie, gaps, aantal pakketjes dat heen en terug kan?), of moet je dat eerder bekijken in baudrates (zoals de vroegere modems hadden), en zo ja zitten we dan in de orde van 9600 of meer?
-
Jan Willem, je maakt het moeilijker dan het is. De datasnelheid bedraagt tussen de 10.000 en 20.000 polariteitswisselingen per seconde. Dat is in communicatiebegrippen tamelijk langzaam. Dus afstand speelt geen overwegende rol. Afschermen of opkrikken met een schmitt trigger is ook tamelijk overdreven.
Het probleem zit gewoon in de overgangsweerstanden tussen de railstukken. Dus meerdere voedingspunten maken. En of dat stervormig of ringvormig gebeurt, dat maakt ook geen bal uit
-
Wat voor een voeding mag dat wezen wand een 60 va lukt dat niet echt op ongeveer 8 meter baan dan met drie treinen rijdend
Het is nog erger, mijn voeding heeft maar 36VA ;D ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_57_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_57_13.jpg)
Met zo'n setje gebeurt het dus
'n Schone baan doet blijkbaar wonderen (y)
Als notoire dwarsligger: een trein verbruikt vermogen (uitgedrukt in watt, of volt*ampere).
Als mijn MS2 het opgenomen vermogen had willen weergeven heb je gelijk. ;)