BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: STATIONCHEF op 10 December 2015, 17:10:05
-
Ik heb mijn baan heraangelegd en er ook meerdere stopsporen in aangebracht. Nu is het meest gevreesde gebeurd! De trein rijdt door. Ik heb gecontroleerd met multi-meter, testlampje. Zelfs één rail onderbroken met een plastic connectiestukje ipv een geleidend. Maar niets helpt, de rail blijft gewoon stroom doorgeven vóór en na de onderbreking met als gevolg dat de trein gewoon blijft doorrijden.
Iemand een oplossing graag...
-
Je hebt in de stoprail toch wel aan allebei de kanten een isolerende las gezet?
-
...... van dezelfde railstaaf.
-
Inderdaad, daarom gebruikte ik ook het enkelvoud rail, dat is dus 1 staaf. ;)
-
;D
-
Ik snapte hem Klaas, maar een ander misschien niet ;)
-
Ik snap hem ook wel, maar de topic starter misschien niet. Leg het dan een beetje uit.....
M.a.w., aan beide zijden van het blok een isolatie-las plaatsen, zodat het gehele railstuk stroomloos is, en niet de mogelijkheid heeft dat de stroom van de tegengestelde rijrichting alsnog bij het railstuk kan komen, want dan is er in feite niets geïsoleerd.
Dus zowel vanuit de rijrichting, als vanuit de tegenoverliggende rijrichting een isolatie plaatsen.
Als die trein dan nog doorrijdt, wil ik hem wel van je overnemen... ;D ;D ;D ;D
-
Nee heb ik niet gedaan. Ik heb slechts één spoorstaaf geïsoleerd met één enkel stukje. Wist niet dat ik ook de andere kant (de er tegenoverliggende dus) moet onderbreken. Of wordt er bedoeld dat ik aan beide spoorstaven een isolatiestukje moet aanbrengen?
-
Er word bedoelt dat je 1 deel van de spoorstaven moet onderbreken zie afbeelding Sp je kan het zo lang maken als je wil op een lang spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_onderbreking.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_onderbreking.jpg)
de rode balkjes geven de onderbreking aan ( komt geen stroom op testaan
Door er draden op vast te solderen en aantesluiten op een aparte voeding gaat de trein reiden wanneer jij dat wil
Hoop dat je er uit komt beter kan ik het niet uitleggen
-
Ik zat ondertussen ook te tekenen:
(http://www.jellejan.de/forums/isolatie.png)
Op het linker plaatje kun je zien dat de spanning op de rood gekleurde rail langs de achterkant van het ovaal aan de andere kant van de isolatie kan komen. Op het rechter plaatje is dat voorkomen door de tweede isolatie.
-
mooi voorbeeld (y)
-
Blijft lastig uit te leggen als je zelf iets wel begrijpt...Maar voorgaand voorbeeld is wel duidelijk!
Misschien ook handig om erbij te vermelden dat je dat principe wel consequent moet uitvoeren als je meerdere onderbrekingen maakt.
M.a.w., dus steeds dezelfde railstaaf onderbreken, dus zoals in het voorbeeld: steeds de rode rail, hoelang je baan ook is....
-
Ik heb hierover eigenlijk niets kunnen vinden in onze encyclopedie. Wellicht een idee om een pagina te wijden aan deze basisprincipes van elektrische aansluitingen en onderbrekingen bij analoog bedrijf?
-
Zou je eigenlijk in dit deel: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,20.0.html van de site moeten melden.
Wel een goed plan. Mogelijk ook de afwijkingen t.o.v. digitaal erbij vermelden (als die er wat dat betreft zijn)
-
Ik heb hierover eigenlijk niets kunnen vinden in onze encyclopedie. Wellicht een idee om een pagina te wijden aan deze basisprincipes van elektrische aansluitingen en onderbrekingen bij analoog bedrijf?
Hoi Jelle Jan,
Heb even in de encyclopedie in de zoekbalk het woord "isolatielas" ingevuld, en zie daar: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Relaisgestuurd_bloksysteem
een duidelijk schema, waar je kunt zien dat er aan beide zijden van de spoorstaaf een isolatie moet zitten.
Duidelijker kunnen we het niet maken.
-
Nouw Fred, leuk bedoelt, maar daar gaat iemand echt niet kijken als hij een simpel stopspoortje aan wil sluiten...
Timo
-
Duidelijker kunnen we het niet maken.
Ik wel, zie mijn schema met uitleg. Ik verwacht niet, dat iemand een verhaal over een relaisgestuurd bloksysteem gaat raadplegen, om te ontdekken hoe hij met slechts een isolatielas en een schakelaartje een spoor moet onderbreken. Een absolute beginner in elektrotechniek haakt dan volgens mij meteen af. En de vraagsteller noemt een isolatielas nog een plastic connectiestukje, dus met de zoekfunctie kom je dan ook niet verder. Dit vraagt toch om een meer laagdrempelige uitleg?
Ik voel de reactie al aankomen, ondergetekende mag een leuke pagina gaan bouwen... ;)
-
Dit vraagt toch om een meer laagdrempelige uitleg?
Ik voel de reactie al aankomen, ondergetekende mag een leuke pagina gaan bouwen... ;)
Hoi,
Heb maar even gewacht met reageren tot na de automatische synchronisatie van afgelopen nacht. Eerder stond de nieuwe pagina niet online.
@Timo, het was echt niet leuk bedoeld, maar je hebt wel gelijk dat iemand daar niet zo snel gaat kijken.
@Jelle Jan, jij hebt ook gelijk. En je hoeft geen pagina te gaan bouwen. :) Laagdrempeliger uitleg voor de absolute beginners is inmiddels zichtbaar: klik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_maken_van_een_stopsectie)
Onderaan de pagina staat een link naar dit draadje, voor aanvullende uitleg.
En voor personen die zoeken naar 'stopspoor' e.d. is ook een voorziening getroffen. 8)
Roept u maar..... :)
-
Hoi Fred,
Was ook volledig bedoelt als spreektaal ;) Maar goed werk om zoiets basis inderdaad op te nemen. Alleen twee opmerkingen. Denk dat een normale schakelaar ipv een drukknop wat duidelijker is. Ook zou ik duidelijk maken dat zowel links als rechts van de onderbreking gevoed wordt uit de trafo. Vervolgens zou ik de schakelaar niet zijn stroom laten betrekken vanaf de rails maar vanaf de trafo draden. Doet natuurlijk hetzelfde maar op deze manier lijk je aan te geven dat de enige manier voor een stopsectie is om aan beide zijde een draad te maken en deze naar een schakelaar te leiden, waarschijnlijk naast de trafo, terwijl één draad ook zou voldoen.
Timo
-
Hoi Timo,
Een gewone schakelaar is inderdaad wel duidelijker. Heb daar expres een drukschakelaar getekend, omdat bij een gewone schakelaar de kans bestaat dat je die vergeet terug te zetten, en dan rijdt je treintje onverwacht toch door. Maar je suggesties ga ik vanavond toevoegen. Thanx. Wijzigingen zijn pas volgende week maandag te zien, want ik kan in de publieksversie geen afbeeldingen uploaden.
-
Allereerst een hartelijk welbedankt aan iedereen die op mijn vraag heeft gereageerd! Ik denk dat veel verduidelijkt is en ga het meteen uitproberen. Je hoort nog wel van me.
-
De update staat online Klikkerdeklik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_maken_van_een_stopsectie).
-
Fred,
Ik baal van jouw stuk in de encyclopedie. Ik heb een paar maanden geleden stopsecties gemaakt (jawel, analoog) en inderdaad: bij een schaalsnelheid van ca. 150 km/uur schiet mijn blokkendoos keurig door de stopsectie heen ( en maakt dan kortsluiting op de wissel erna). Tot zo ver was het voorzien. Waar ik van baal als een stekker is jouw vrolijke noot dat verlichting in wagens kunnen zorgen voor doorverbinding en dus verder doorschieten in de sectie! Die had ik gemist. Toch bedankt voor de tip! ;D
Herbert
-
Hoi Herbert,
Mooi om te horen dat er al één gebruiker is die wat aan het artikel heeft. (y)
-
Stopsecties -> blokken
Je kunt prima stopsecties hebben zonder blokken.
@Fred Je hebt meer lezers dan je denkt.
En het is een goede toevoeging geworden. Bedankt.
Stopsecties vormen de basis van het gelijktijdig rijden met meerdere treinen op de analoge baan.
Fijn dat het principe nu een keer goed is uitgelegd. En misschien kan het op termijn nog beter.
Misschien behoor ik juist tot die paar mensen die wel door lezen, en best willen weten hoe een ander denkt over het gebruik van stopsecties, stopsecties in blokken, en over het gebruik van blokken bij het hybride rijden.
In http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hybridebaan_%28Tweerail/Drierail%29 gaat het om een aanpak uitsluitend voor digitale rijders.
Analoog Twee&Drie Rail rijders hebben dat helemaal niet nodig: die rijden blok gestuurd. En die hebben geen doorschietende treinen die kortsluiting maken in het volgende blok, want dat kan per definitie niet. Elk blok is dan type 2-rail of 3-rail, elke treinsleep past binnen een blok, en ook binnen een stopsectie, dit in afwijking van het standaard gebruik van blokken en secties dat jij beschrijft. De vertrekkende trein in een blok kopieert bij vertrek het eigen railtype naar het volgende blok; wissel(straten) zijn daarbij een soort blok, maar dan zonder stopsectie.
-
@Fred Je hebt meer lezers dan je denkt.
Was grappig bedoeld. Dat er meer lezers zijn is me al jaren duidelijk. ;)
Fijn dat het principe nu een keer goed is uitgelegd. En misschien kan het op termijn nog beter.
Thanx. Zodra er nieuwe informatie bekend wordt, gaan we dat plaatsen.
In http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hybridebaan_%28Tweerail/Drierail%29 gaat het om een aanpak uitsluitend voor digitale rijders.
gebruik van blokken en secties dat jij beschrijft.
Als je bedoeld dat ik het hybridebaan-digitaal artikel heb geschreven, dan zit je er naast. :) Dat is geschreven door Aswin Krol.
Analoog Twee&Drie Rail rijders hebben dat helemaal niet nodig: die rijden blok gestuurd. En die hebben geen doorschietende treinen die kortsluiting maken in het volgende blok, want dat kan per definitie niet. Elk blok is dan type 2-rail of 3-rail, elke treinsleep past binnen een blok, en ook binnen een stopsectie, dit in afwijking van het standaard gebruik van blokken en secties dat jij beschrijft. De vertrekkende trein in een blok kopieert bij vertrek het eigen railtype naar het volgende blok; wissel(straten) zijn daarbij een soort blok, maar dan zonder stopsectie.
Bovenstaand stukje over hybride-analoog is een zeer duidelijke uitleg en tevens een leuke basis voor een nieuw artikel.
Zodra er gelegenheid is, gaan we er mee aan het werk. U hoort nog van ons. :)
Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.